Alegerile parlamentare din 2021 în Republica Moldova

De la alegeri.md
Salt la: navigare, căutare

La 11 iulie 2021 în Republica Moldova s-au desfășurat alegerile parlamentare anticipate. Alegătorii au ales între 23 de concurenți electorali – 20 de partide politice, două blocuri electorale și un candidat independent. Prezența la vot a fost de 52,30%, pragul de validare de 1/3 din numărul alegătorilor înscriși în listele electorale fiind depășit, iar alegerile pot fi considerate valabile.

Cadrul juridic

Constituția Republicii Moldova prevede că Parlamentul este compus din 101 deputați, aleși prin vot universal, egal, direct, secret și liber exprimat. Organizarea și desfășurarea alegerilor este reglementată de Codul electoral, adoptat prin Legea nr. 1381-XIII din 21 noiembrie 1997[1]. Cadrul legal existent mai cuprinde un șir de legi aferente, ale căror prevederi și mecanisme de aplicare sunt dezvoltate în hotărârile[2] și regulamentele[3] Comisiei Electorale Centrale.

Legislația electorală a fost modificată substanțial în 2019[4], după retragerea de la guvernare a Partidului Democrat din Moldova. A fost eliminat sistemul electoral mixt, aplicat la alegerile parlamentare din 2019, și s-a revenit la sistemul electoral proporțional absolut, cu o singură circumscripție națională. A mai fost reintrodus pragul de validare a alegerilor de 1/3 din numărul alegătorilor înscriși în listele electorale și reduse pragurile minime de reprezentare: până la 5% pentru partidele politice și 7% pentru blocurile electorale. Pentru distribuirea mandatelor de deputat s-a revenit la metoda d’Hondt, aplicată până în 2010, care avantajează formațiunile cu cele mai multe voturi acumulate.

Concurenți electorali

Nr. Concurentul Candidați
1 Partidul “Acasă Construim Europa”
Facem ordine în Moldova. Pentru oameni
79
2 Partidul Acțiunii Comune – Congresul Civic
Avem de ales!
101
3 Blocul electoral “Renato Usatîi”
Mână de fier în mănușă de catifea
103
4 Partidul “Șor”
Noi lucrăm pentru oameni
101
5 Partidul Acțiune și Solidaritate
Pornim vremurile bune
98
6 Blocul electoral al Comuniștilor și Socialiștilor
Împreună vom învinge!
102
7 Mișcarea Profesioniștilor “Speranța-Надежда”
Stop genocid!
53
8 Partidul Democrat din Moldova
Moldova altfel: Faptele vorbesc
103
9 Platforma Demnitate și Adevăr
Fapta bună ne adună!
101
10 Partidul Unității Naționale
Pune umărul la Unire!
92
11 Partidul “Democrația Acasă”
Să fim gospodari la noi acasă!
101
12 Partidul “NOI”
Uniți contra sistemului
53
13 Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei
Împreună pentru Țară
101
14 Alianța pentru Unirea Românilor
Votează AUR, alege România!
103
15 Partidul Verde Ecologist
Verde pentru sănătate și viitor!
65
16 Partidul Legii și Dreptății
Legea este pentru toți!
56
17 Partidul “Puterea Oamenilor”
Oameni pentru oameni
57
18 Partidul Regiunilor din Moldova
Lider cinstit, echipa în forță, stat puternic!
93
19 Partidul “Patrioții Moldovei”
E timpul să ne întoarcem acasă!
55
20 Partidul Schimbării
Partidul Schimbării – forța schimbării!
53
21 Partidul “Noua Opțiune Istorică”
Solidaritate și progres
58
22 Partidul Oamenilor Muncii
Să întoarcem țara oamenilor și oamenii în țară!
62
23 Veaceslav Valico
Cred în schimbare!

Programele electorale 2021 vs. 2019

Analiza programelor electorale din 2021 ale partidelor parlamentare din legislatura a X-a în comparaţie cu promisiunile electorale făcute la scrutinul parlamentar din 2019. Programele electorale sunt analizate din perspectiva formulării priorităţilor naţionale, consecvenţei în promovarea proiectelor prioritare, fundamentarea necesităţii de modificare a cadrului legal şi instituţional şi fundamentarea economică în vederea realizării promisiunilor electorale.

Finanțarea campaniei electorale

21 mai – 9 iulie 2021 / [+/-] zero cheltuieli

Finanțarea campaniilor electorale ale concurenților electorali de către persoane fizice sau juridice se efectuează prin intermediul unui cont bancar cu mențiunea “Fond electoral”. Pentru alegerile parlamentare din 2021, Comisia Electorală Centrală a stabilit[5] plafonul mijloacelor bănești ce pot fi virate în contul electoral al unui concurent în mărime de 20 707 700 de lei, iar pentru un grup de inițiativă al candidatului independent – de 108 950 de lei.

În tabel sunt prezentate venituri și cheltuieli de campanie în lei, raportate la Comisia Electorală Centrală de către concurenții electorali. Costul estimativ al unui vot este calculat din rezultatele obținute de fiecare concurent.

# Concurentul Venituri Cheltuieli 1 vot
1 592 871 592 813 31,57
2 1 224 100 1 223 979 108,65
3 13 728 292 13 728 292 228,42
4 5 370 600 5 370 600 63,80
5 6 416 654 6 416 304 8,28
6 6 392 131 6 392 131 16,03
7 0,00
8 1 318 013 1 318 013 49,66
9 1 568 430 1 567 730 45,87
10 268 500 268 162 40,35
11 106 588 106 518 5,01
12 53 748 53 395 37,29
13 1 399 177 1 398 830 221,54
14 986 000 985 950 136,58
15 0,00
16 589 205 588 869 406,96
17 102 000 102 000 63,24
18 28 000 27 808 22,18
19 0,00
20 184 240 184 240 75,11
21 0,00
22 5 200 5 200 3,54
23 0,00
Total / Mediu 40 333 749 40 330 835 27,49

Sondaje de opinie

În perioada preelectorală, cuprinsă între ianuarie–aprilie 2021, și cea electorală, mai multe companii sociologice au desfășurat sondaje de opinie privind preferințele de vot ale alegătorilor de pe teritoriul Republicii Moldova. Datele prezintă răspunsul respondenților la întrebarea: Cu ce partid ați vota, dacă duminica viitoare ar avea loc alegeri parlamentare?

Cifrele sondajelor se raportează la respondenții care au formulat o opțiune clară de vot și sunt calculate pe un subeșantion din care au fost eliminați cei indeciși. Printre respondenți nu se regăsesc alegătorii domiciliați în străinătate și în localitățile din stânga Nistrului.

Perioada Instituția
11 iulie 2021[1. 1] 47,9% 30,6% 6,6% 4,4% 2,5% 0,5%
mai–iul 2021 Mediu în perioada electorală 42,6% 33,6% 6,8% 5,3% 3,3% 1,7%
21 iun – 2 iul Vox Populi VII // ASDM[1. 2] 37,4 37,1 6,9 5,5 5,4 1,9
20–30 iun CBS-Research III / WatchDog.MD, IPP[1. 3] 50,9 30,5 4,7 5,2 1,2 0,7
12–27 iun BOP // iData / IPP[1. 4] 43,5 32,6 7,8 5,9 3,5 1,7
10–20 iun Vox Populi VI // ASDM 38,5 36,7 6,9 5,2 4,4 1,1
12–19 iun CBS-Research II / WatchDog.MD, IPP 49,7 27,9 4,7 6,3 1,8 1,7
2–8 iun CBS-Research / WatchDog.MD, IPP 50,5 32,5 5,1 5,0 2,0 0,9
24 mai – 5 iun Vox Populi V // ASDM 36,5 36,1 7,3 4,8 4,4 1,3
19–28 mai iData IV[1. 5] 39,1 33,4 10,1 4,9 3,5 4,8
14–22 mai Vox Populi IV // ASDM 37,0 35,8 7,6 4,4 3,3 0,8
ian–apr 2021 Mediu în perioada preelectorală 41,6% 34,7% 9,1% 5,6% 3,9% 0,4%
8–20 apr Vox Populi III // ASDM 39,7 39,4 10,0 3,7 3,2 – 
20–31 mar iData III 41,3 36,1 9,2 4,9 4,3 – 
9–23 mar [imas] II[1. 6] 42,5 37,5 7,1 4,3 2,0 1,1
9 feb – 16 mar Magenta Consulting / IRI[1. 7] 42,9 28,6 6,5 7,8 6,5 1,3
19–27 feb iData II 43,0 34,1 9,9 3,3 5,2 0,5
12–20 feb Vox Populi II // ASDM 36,0 36,6 9,7 7,4 4,3 – 
28 ian – 14 feb BOP // CBS-Research / IPP 48,7 29,9 8,7 6,3 2,8 0,2
14 ian – 3 feb [imas] 49,5 32,8 6,0 5,9 1,6 – 
15–31 ian iData 38,0 36,2 10,8 5,0 4,9 0,6
8–23 ian Vox Populi // ASDM 33,9 36,1 12,9 7,5 4,4 – 
24 februarie 2019[1. 8] 26,8% 34,9% 8,3% 3,0% 26,8% 1,3%

  1. Cu excepția voturilor alegătorilor din stânga Nistrului și din afara țării.
  2. ASDM: 26 ianuarie, 22 februarie, 27 aprilie, 24 mai, 8 iunie, 23 iunie, 5 iulie 2021
  3. WatchDog.MD și IPP: 9 iunie  arhivat, 21 iunie  arhivat, 1 iulie 2021  arhivat
  4. Barometrul Opiniei Publice: 22 februarie  arhivat, 5 iulie 2021  arhivat
  5. iData: 3 februarie, 10 martie, 6 aprilie, 1 iunie 2021
  6. [imas]: 14 ianuarie – 3 februarie  arhivat, 29 martie 2021  arhivat
  7. International Republican Institute: 21 aprilie 2021  arhivat
  8. Partidul Acțiune și Solidaritate și Platforma Demnitate și Adevăr au participat la alegerile din 2019 în cadrul unui bloc electoral.
    În cazul Alianței pentru Unirea Românilor se face referință la rezultatul Partidului Liberal.

Rezultatele alegerilor

# Concurentul Voturi
1 Partidul “Acasă Construim Europa” 18 781 de voturi
1,28%
2 Partidul Acțiunii Comune – Congresul Civic 11 269
0,77%
3 Blocul electoral “Renato Usatîi” 60 100
4,10%
4 Partidul “Șor”
6 mandate
84 187
5,74%
5 Partidul Acțiune și Solidaritate
63 de mandate / Programul electoral
774 753
52,80%
6 Blocul electoral al Comuniștilor și Socialiștilor
32 de mandate
398 675
27,17%
7 Mișcarea Profesioniștilor “Speranța-Надежда” 2 814
0,19%
8 Partidul Democrat din Moldova 26 545
1,81%
9 Platforma Demnitate și Adevăr 34 184
2,33%
10 Partidul Unității Naționale 6 646
0,45%
11 Partidul “Democrația Acasă” 21 255
1,45%
12 Partidul “NOI” 1 431
0,10%
13 Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei 6 315
0,43%
14 Alianța pentru Unirea Românilor 7 216
0,49%
15 Partidul Verde Ecologist 1 202
0,08%
16 Partidul Legii și Dreptății 1 444
0,10%
17 Partidul “Puterea Oamenilor” 1 613
0,11%
18 Partidul Regiunilor din Moldova 1 264
0,09%
19 Partidul “Patrioții Moldovei” 889
0,06%
20 Partidul Schimbării 2 455
0,17%
21 Partidul “Noua Opțiune Istorică” 197
0,01%
22 Partidul Oamenilor Muncii 1 467
0,10%
23 Veaceslav Valico
candidat independent
2 514 voturi
0,17%

Participarea alegătorilor

2021 2019
Numărul de alegători incluși în listele electorale 2 768 035 2 803 573
Numărul de alegători incluși în listele suplimentare 284 568 (9,3%) 155 570 (5,3%)
Numărul de alegători care au primit buletine de vot 1 481 273 1 458 169
Numărul de alegători care au participat la votare 1 480 965 1 457 220
Numărul buletinelor de vot declarate nevalabile 13 749 (0,9%) 40 861 (2,8%)
Numărul total de voturi valabil exprimate 1 467 216 1 416 359
Rata de participare 52,30% 50,57%
Cetățeni aflați peste hotarele țării 212 434 (14,3%) 76 583 (5,3%)
Cetățeni domiciliați în stânga Nistrului 28 791 (1,9%) 37 257 (2,6%)
Nu se regăsesc în listele electorale de bază 63 597

Dezbateri electorale

Jurnal TV, Moldova 1, Pro TV, TV8, TVR Moldova // YouTube

Conform Codului electoral[1] și prevederilor Regulamentului Comisiei Electorale Centrale privind reflectarea campaniei electorale în mijloacele de informare în masă[6], furnizorii de servicii media organizează dezbateri electorale, care se desfășoară gratuit pentru toți concurenții electorali. Tematica dezbaterilor se stabilește de instituția audiovizualului.

Copiile video ale dezbaterilor electorale au fost preluate cu permisiunea furnizorilor respectivi.

Monitorizarea alegerilor

Pentru monitorizarea alegerilor parlamentare anticipate din 11 iulie 2021, Comisia Electorală Centrală a acreditat 2 442 de observatori electorali, dintre care 1 800 naționali și 642 internaționali din partea a opt asociații obștești din țară, 20 misiuni diplomatice acreditate în Republica Moldova, 15 organizații internaționale și 10 autorități electorale străine. Monitorizarea alegerilor în secțiile de votare constituite peste hotarele țării a fost efectuată de 252 observatori, majoritatea din partea concurenților electorali.

Rapoarte de monitorizare

Cei 881 de observatori pe termen scurt ai Misiunii de observare Promo-LEX, care au monitorizat ziua alegerilor la secțiile de votare din țară și de peste hotare, au constatat 459 de incidente, în scădere nesemnificativă comparativ cu scrutinul prezidențial din noiembrie 2020. Rezultatele numărării rapide a voturilor în baza proceselor verbale din 600 secții de votare au confirmat rezultatele preliminare ale CEC.

Biroul OSCE pentru Instituții Democratice și Drepturile Omului (BIDDO), dar și Misiunea internațională a ENEMO de observare a alegerilor, au declarat că scrutinul a fost bine organizat, libertățile fundamentale și de concurență au fost în mare măsură respectate, fiind organizate într-un mod competitiv și transparent, deși unele hotărâri cheie ale Comisiei Electorale Centrale au ridicat întrebări privind imparțialitatea instituției.

Printre tipurile de încălcări evidențiate în campania electorală s-au numărat utilizarea abuzivă a resurselor administrative, lipsa unei supravegheri eficiente a finanțării campaniei electorale, corupția electorală și un mediu mediatic polarizat si părtinitor, în funcție de preferințele politice.

Potrivit Coaliției civice pentru Alegeri Libere și Corecte[7], alegerile parlamentare din 11 iulie 2021 au fost parțial libere și parțial corecte, cu multiple cazuri de discurs de ură și de utilizare a resurselor administrative, cu examinarea defectuoasă a contestațiilor electorale și reflectarea părtinitoare și dezechilibrată în mass-media a concurenților electorali și cu suspiciuni de influență politică asupra CEC.

Monitorizarea națională și internațională

Raport final, OSCE/BIDDO
22 decembrie 2021


Raport final, ENEMO
27 octombrie 2021


Analiza alegerilor prin prisma dimensiunii egalității de gen, Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare
22 octombrie 2021


Raport final, Promo-LEX
15 septembrie 2021


Raport nr. 6, Ziua Alegerilor, Promo-LEX
21 iulie 2021


Declarația privind constatările și concluziile preliminare, Misiunea Internațională BIDDO de Observare a Alegerilor
12 iulie 2021


Evaluări și concluzii preliminare, ENEMO
12 iulie 2021


Numărul incidentelor și rezultatele preliminare ale numărării rapide a voturilor, Promo-LEX
12 iulie 2021


Raport nr. 5, Promo-LEX
23 iunie – 7 iulie 2021


Raport interimar, Rețeaua Europeană a Organizațiilor de Monitorizare a Alegerilor (ENEMO)
1–25 iunie 2021


Raport nr. 4, Promo-LEX
9–22 iunie 2021


Raport interimar, Biroul OSCE pentru Instituții Democratice și Drepturile Omului (OSCE/BIDDO)
3–17 iunie 2021


Raport nr. 3, Promo-LEX
26 mai – 8 iunie 2021


Raport nr. 2, Promo-LEX
12–25 mai 2021


Raport nr. 1, Asociația Promo-LEX
23 decembrie 2020 – 11 mai 2021

Monitorizarea mass-media

Raport final, API
30 iulie 2021


Raport final, CA
15 iulie 2021


Raport nr. 2, CA
26 iunie – 11 iulie 2021


Raport nr. 4, API
1–11 iulie 2021


Raport nr. 5, CJI
2–10 iulie 2021


Raport nr. 2 privind volumul de emisie electorală, CA
21 iunie – 9 iulie 2021


Raport nr. 4, CJI
25 iunie – 1 iulie 2021


Raport nr. 3, API
21–30 iunie 2021


Raport nr. 1, CA
12–25 iunie 2021


Raport nr. 3, CJI
18–24 iunie 2021


Raport nr. 1 privind volumul de emisie electorală, Consiliul Audiovizualului (CA)
31 mai – 20 iunie 2021


Raport nr. 2, API
11–20 iunie 2021


Raport nr. 2, CJI
11–17 iunie 2021


Raport nr. 1, Asociația Presei Independente (API)
1–10 iunie 2021


Raport nr. 1, Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI)
1–10 iunie 2021




Fundația Soros Moldova

Compartimentul dedicat alegerilor parlamentare anticipate din 11 iulie 2021 este dezvoltat cu sprijinul Departamentului Buna Guvernare al Fundației Soros Moldova. Opiniile exprimate pe acest site aparțin ADEPT și nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a Fundației Soros Moldova.