Parlamentul Republicii Moldova de legislatura a XI-a
Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului Republicii Moldova și unica autoritate legislativă a statului. În urma alegerilor parlamentare din 11 iulie 2021 a fost ales Parlamentul de legislatura XI-a. În componența noului Legislativ au obținut reprezentare trei formațiuni politice, inclusiv un bloc electoral, care au format trei fracțiuni parlamentare.
Cuprins
- 1 Structura Parlamentului
- 2 Control parlamentar
- 3 Lista deputaților
- 4 Modificări componență
- 5 Componența actuală
- 6 Declarații
- 6.1 Declarație comună a reprezentanților Parlamentelor României și Republicii Moldova
- 6.2 Declarația Parlamentului Republicii Moldova cu privire la condamnarea Holodomorului
- 6.3 Declarația Parlamentului Republicii Moldova cu privire la agresiunea Federației Ruse împotriva Ucrainei
- 6.4 Declarația Parlamentului Republicii Moldova de susținere a poporului Israelului și condamnare a atacurilor teroriste
- 6.5 Declarația Parlamentului Republicii Moldova cu privire la integrarea europeană a Republicii Moldova
Structura Parlamentului
Conducerea Parlamentului
1 | Igor Grosu președinte, din 29 iulie 2021 |
PAS | |
2 | Vlad Batrîncea vicepreședinte, 29 iulie 2021 |
BCS | |
3 | Doina Gherman vicepreședinte, 1 februarie 2024 |
PAS |
Biroul permanent
La 29 iulie 2021 Parlamentul a votat[2] Hotărârea Parlamentului nr. 84 din 29.07.2021 privind componența numerică și nominală a Biroului permanent al Parlamentului structura și componența nominală a Biroului permanent, organul de lucru al Parlamentului.
Componența Biroului permanent
1 | Vlad Batrîncea din 29 iulie 2021 (din oficiu) |
BCS | |
2 | Adrian Belîi 1 februarie 2024 |
PAS | |
3 | Lilian Carp 15 septembrie 2022 |
PAS | |
4 | Corneliu Furculiță 29 iulie 2021 |
BCS | |
5 | Doina Gherman 29 iulie 2021 (din oficiu) |
PAS | |
6 | Igor Grosu 29 iulie 2021 (din oficiu) |
PAS | |
7 | Ion Groza 1 februarie 2024 |
PAS | |
8 | Radu Marian 13 iulie 2023 |
PAS | |
9 | Liliana Nicolaescu-Onofrei 29 iulie 2021 |
PAS | |
10 | Vladimir Odnostalco 26 mai 2023 |
BCS | |
11 | Veronica Roșca 29 iulie 2021 |
PAS | |
12 | Constantin Starîș 6 august 2021 |
BCS | |
13 | Larisa Voloh 1 februarie 2024 |
PAS |
Fracțiuni parlamentare
Fracțiunea | Structura inițială | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Partidul Acțiune și Solidaritate (PAS) Președinte: Mihai Popșoi |
63 de mandate | 63 | 63 | 63 | 62 | |
2 | Blocul Comuniștilor și Socialiștilor (BCS) Vlad Batrîncea |
32 | 32 | 31 | 26 | 26 | |
Deputați neafiliați | – | – | 1 | 11 | 12 | ||
6 | 6 | 6 | – | – |
Comisii permanente
Nr. | Președinte | Comisie permanentă | Membri | |||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Veronica Roșca PAS, din 1 februarie 2024 |
Comisia juridică, numiri și imunități | •••••••• | 10 | •• | |
2 | Radu Marian PAS, 2 februarie 2023 |
Comisia economie, buget și finanțe | •••••• | 10 | •••• | |
3 | Lilian Carp PAS, 29 iulie 2021 |
Comisia securitate națională, apărare și ordine publică | •••••• | 9 | ••• | |
4 | Ina Coșeru PAS, 1 februarie 2024 |
Comisia politică externă și integrare europeană | •••••• | 9 | ••• | |
5 | Grigore Novac BCS, 29 iulie 2021 |
Comisia drepturile omului și relații interetnice | •••• | 7 | ••• | |
6 | Larisa Voloh PAS, 29 iulie 2021 |
Comisia administrație publică și dezvoltare regională | ••••• | 9 | •••• | |
7 | Liliana Nicolaescu-Onofrei PAS, 29 iulie 2021 |
Comisia cultură, educație, cercetare, tineret, sport și mass-media | ••••••• | 12 | ••••• | |
8 | Alexandr Trubca PAS, 15 septembrie 2022 |
Comisia agricultură și industrie alimentară | •••••• | 9 | ••• | |
9 | Adrian Belîi PAS, 1 februarie 2024 |
Comisia protecție socială, sănătate și familie | •••••• | 10 | •••• | |
10 | Valeriu Muduc BCS, 21 iulie 2022 |
Comisia mediu, climă și tranziție verde | ••••• | 8 | ••• | |
11 | Tatiana Cunețchi BCS, 29 iulie 2021 |
Comisia de control al finanțelor publice | ••• | 7 | •••• |
Control parlamentar
Comisii de anchetă
# | Președinte | Comisie de anchetă | Membri | |||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Ina Coșeru 4 noiembrie 2021[1. 1] Hotărârea Parlamentului nr. 163 din 04.11.2021 – 14 iulie 2022[1. 2] Hotărârea Parlamentului nr. 200 din 14.07.2022 |
Comisia de anchetă privind modul de exploatare a substanțelor minerale utile și determinarea impactului asupra mediului Raport: 13 iulie 2022 – arhivat |
•••••• | 10 | •••• |
Lista deputaților
Lista inițială
Nr. | Nume | Domiciliu | Anul | Formațiune | Mandat | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 → |
Igor Grosu profesor |
mun. Chișinău | 1972 | PAS | •• | |||
2 | Vladimir Voronin inginer economist, politolog, jurist |
mun. Chișinău | 1941 | PCRM | •••••••• | |||
3 | Natalia Gavrilița jurist, administrație publică |
mun. Chișinău | 1977 | PAS | • | |||
4 → |
Mihai Popșoi relații internaționale, politolog |
mun. Chișinău | 1987 | PAS | •• | |||
5 | Igor Dodon economist, jurist |
mun. Chișinău | 1975 | PSRM | ••••• | |||
6 → |
Sergiu Litvinenco jurist |
s. Hîrtop, r-nul Cimișlia |
1981 | PAS | •• | |||
7 | Andrei Spînu economist |
s. Ratuș, r-nul Criuleni |
1986 | PAS | • | |||
8 → |
Zinaida Greceanîi economist |
mun. Chișinău | 1956 | PSRM | •••••• | |||
9 | Liliana Nicolaescu-Onofrei filolog, profesor |
mun. Chișinău | 1968 | PAS | •• | |||
10 → |
Doina Gherman profesor, manager |
mun. Chișinău | 1982 | PAS | •• | |||
11 → |
Vlad Batrîncea jurist |
mun. Chișinău | 1981 | PSRM | ••• | |||
12 → |
Vladimir Bolea istoric, jurist |
mun. Chișinău | 1971 | PAS | •• | |||
13 → |
Veronica Roșca politolog, jurist |
mun. Chișinău | 1982 | PAS | •• | |||
14 → |
Ilan Șor jurist |
mun. Chișinău | 1987 | PPȘ | •• | |||
15 | Oleg Reidman radiofizician |
mun. Chișinău | 1952 | PCRM | •••••• | |||
16 → |
Lilian Carp profesor, istoric |
mun. Chișinău | 1978 | PAS | ••• | |||
17 | Natalia Davidovici psihopedagog, jurnalist |
mun. Chișinău | 1971 | – | • | |||
18 → |
Bogdan Țîrdea istoric, politolog |
or. Codru, mun. Chișinău |
1974 | PSRM | ••• | |||
19 | Olesea Stamate jurist |
mun. Chișinău | 1983 | PAS | • | |||
20 | Larisa Voloh profesor |
s. Palanca, r-nul Ștefan Vodă |
1971 | PAS | • | |||
21 → |
Alla Dolință economist, jurist |
mun. Chișinău | 1969 | PSRM | ••• | |||
22 → |
Dan Perciun politolog |
mun. Chișinău | 1991 | PAS | •• | |||
23 → |
Ion Groza profesor |
s. Colibași, r-nul Cahul |
1966 | PAS | •• | |||
24 → |
Alla Pilipețcaia inginer tehnolog |
mun. Soroca, r-nul Soroca |
1972 | PSRM | •• | |||
25 → |
Virgiliu Pâslariuc istoric, profesor |
mun. Chișinău | 1969 | PAS | •• | |||
26 | Valentina Manic economist |
mun. Hîncești, r-nul Hîncești |
1956 | PAS | • | |||
27 | Elena Bodnarenco economist, jurist, administrație publică |
mun. Soroca, r-nul Soroca |
1965 | PCRM | •••••• | |||
28 | Vasile Șoimaru economist, profesor |
mun. Chișinău | 1949 | – | •• | |||
29 → |
Marina Tauber sportiv, politolog |
mun. Chișinău | 1986 | PPȘ | •• | |||
30 → |
Dumitru Alaiba economist, manager |
mun. Chișinău | 1982 | PAS | •• | |||
31 → |
Alexandr Suhodolski jurist |
mun. Comrat, UTA Găgăuzia |
1989 | PSRM | •• | |||
32 → |
Radu Marian economist |
mun. Chișinău | 1990 | PAS | •• | |||
33 → |
Galina Sajin jurnalist |
s. Șerpeni, r-nul Anenii Noi |
1973 | PAS | •• | |||
34 | Constantin Starîș jurnalist |
mun. Chișinău | 1971 | PCRM | •• | |||
35 → |
Petru Frunze jurist |
s. Puhoi, r-nul Ialoveni |
1985 | PAS | •• | |||
36 → |
Oazu Nantoi inginer electrician |
mun. Chișinău | 1948 | PAS | ••• | |||
37 → |
Eduard Smirnov inginer mecanic, istoric |
mun. Chișinău | 1939 | PSRM | ••• | |||
38 | Vasile Grădinaru jurist |
mun. Chișinău | 1982 | PAS | • | |||
39 | Artur Mija economist |
mun. Chișinău | 1990 | PAS | • | |||
40 → |
Corneliu Furculiță agronom, jurist |
mun. Chișinău | 1969 | PSRM | ••• | |||
41 | Ana Racu jurist |
mun. Chișinău | 1979 | – | • | |||
42 | Mihail Druță istoric, militar |
mun. Chișinău | 1957 | – | • | |||
43 | Veaceslav Nigai jurist |
or. Căușeni, r-nul Căușeni |
1964 | PCRM | • | |||
44 → |
Denis Ulanov jurist |
mun. Chișinău | 1976 | PPȘ | •• | |||
45 | Marcela Adam filolog, profesor, administrație publică |
mun. Chișinău | 1974 | PAS | • | |||
46 | Adrian Belîi medic, manager |
mun. Chișinău | 1975 | – | • | |||
47 → |
Irina Lozovan jurist |
or. Ocnița, r-nul Ocnița |
1983 | PSRM | •• | |||
48 | Mariana Cușnir administrație publică, jurist |
mun. Orhei, r-nul Orhei |
1981 | PAS | • | |||
49 | Dumitru Budianschi matematician, economist |
mun. Chișinău | 1961 | – | • | |||
50 | Tatiana Cunețchi economist |
mun. Chișinău | 1964 | PSRM | •• | |||
51 | Alexandr Trubca administrație publică |
mun. Chișinău | 1988 | PAS | • | |||
52 | Oleg Canațui inginer tehnolog, administrație publică |
or. Leova, r-nul Leova |
1976 | PAS | • | |||
53 → |
Fiodor Gagauz jurist, administrație publică |
s. Gaidar, UTA Găgăuzia |
1958 | PSRM | ••• | |||
54 | Igor Talmazan jurist |
s. Mereni, r-nul Anenii Noi |
1981 | PAS | • | |||
55 | Valeriu Muduc economist, administrație publică |
or. Fălești, r-nul Fălești |
1959 | PCRM | • | |||
56 | Marina Morozova profesor, economist, relații internaționale |
mun. Chișinău | 1981 | PAS | • | |||
57 | Ersilia Qatrawi asistent social, administrație publică, jurist |
s. Ștefănești, r-nul Ștefan Vodă |
1983 | PAS | • | |||
58 → |
Petru Jardan jurist |
s. Lozova, r-nul Strășeni |
1976 | PPȘ | •• | |||
59 → |
Adela Răileanu jurnalist, relații internaționale |
mun. Chișinău | 1975 | PSRM | •• | |||
60 | Larisa Novac profesor, manager educațional |
s. Gura Camencii, r-nul Florești |
1984 | PAS | • | |||
61 | Sergiu Lazarencu economist |
mun. Chișinău | 1985 | PAS | • | |||
62 → |
Alla Darovannaia economist, profesor |
mun. Chișinău | 1964 | PSRM | •• | |||
63 | Andrian Cheptonar sociolog, manager |
mun. Ungheni, r-nul Ungheni |
1982 | PAS | • | |||
64 | Maria Gonța profesor |
or. Fălești, r-nul Fălești |
1967 | PAS | • | |||
65 → |
Vasile Bolea jurist |
mun. Chișinău | 1982 | PSRM | ••• | |||
66 | Boris Marcoci inginer constructor |
mun. Bălți | 1965 | PAS | • | |||
67 | Adrian Băluțel economist, relații internaționale |
mun. Chișinău | 1993 | PAS | • | |||
68 → |
Vladimir Odnostalco psiholog, administrație publică |
s. Ferapontievca, UTA Găgăuzia |
1984 | PSRM | ••• | |||
69 | Artemie Cătănoi jurist, administrație publică |
or. Căușeni, r-nul Căușeni |
1982 | PAS | • | |||
70 | Ina Coșeru biolog, economist |
mun. Chișinău | 1975 | PAS | • | |||
71 | Inga Sibova inginer mecanic, contabil |
or. Cimișlia, r-nul Cimișlia |
1966 | PCRM | • | |||
72 | Maria Pancu economist |
mun. Chișinău | 1960 | PAS | • | |||
73 | Ion Șpac tehnician constructor |
s. Peticeni, r-nul Călărași |
1972 | PAS | • | |||
74 → |
Reghina Apostolova profesor |
mun. Chișinău | 1951 | PPȘ | •• | |||
75 → |
Petru Burduja economist |
mun. Chișinău | 1976 | PSRM | •• | |||
76 | Ion Babici electrician, jurist |
mun. Soroca, r-nul Soroca |
1973 | PAS | • | |||
77 | Angela Munteanu-Pojoga filolog, jurnalist, administrație publică |
mun. Chișinău | 1972 | PAS | • | |||
78 → |
Radu Mudreac medic veterinar, jurist, administrație publică |
mun. Chișinău | 1973 | PSRM | ••• | |||
79 | Victor Spînu jurnalist |
s. Măgdăcești, r-nul Criuleni |
1991 | PAS | • | |||
80 | Marcela Nistor actor |
mun. Chișinău | 1994 | PAS | • | |||
81 | Diana Caraman economist |
or. Durlești, mun. Chișinău |
1990 | PCRM | • | |||
82 | Rosian Vasiloi militar, profesor |
mun. Chișinău | 1973 | PAS | • | |||
83 | Eugeniu Sinchevici student |
mun. Chișinău | 1999 | PAS | • | |||
84 → |
Chiril Tatarlî agronom |
or. Taraclia, r-nul Taraclia |
1952 | PSRM | •• | |||
85 | Iurie Păsat lăcătuș |
s. Bălceana, r-nul Hîncești |
1972 | PAS | • | |||
86 | Gheorghe Ichim jurist, tehnician dentar |
s. Copăceni, r-nul Sîngerei |
1983 | PAS | • | |||
87 | Elena Beleacova economist |
mun. Chișinău | 1958 | PSRM | • | |||
88 | Igor Chiriac jurist, traducător |
mun. Chișinău | 1979 | PAS | • | |||
89 → |
Vadim Fotescu jurist |
mun. Chișinău | 1969 | PPȘ | •• | |||
90 | Iulia Dascălu profesor, agent asigurări |
mun. Chișinău | 1967 | PAS | • | |||
91 | Svetlana Căpățină profesor |
mun. Orhei, r-nul Orhei |
1969 | PCRM | • | |||
92 | Efimia Bandalac jurist |
or. Briceni, r-nul Briceni |
1962 | PAS | • | |||
93 | Liliana Grosu profesor, psiholog |
mun. Bălți | 1973 | PAS | • | |||
94 → |
Grigore Novac jurist, politolog |
s. Sălcuța, r-nul Căușeni |
1983 | PSRM | ••• | |||
95 | Gheorghe Agheorghiesei profesor, economist |
s. Șendreni, r-nul Nisporeni |
1974 | PAS | • | |||
96 | Zinaida Popa psiholog |
mun. Chișinău | 1990 | PAS | • | |||
97 | Nicolai Rusol politolog |
mun. Chișinău | 1983 | PCRM | • | |||
98 | Victoria Cazacu profesor, manager educațional, psiholog |
s. Lipnic, r-nul Ocnița |
1963 | PAS | • | |||
99 | Vitalie Jacot inginer, relații internaționale |
mun. Chișinău | 1970 | PAS | • | |||
100 → |
Ivanna Koksal filolog, jurnalist |
s. Cazaclia, UTA Găgăuzia |
1978 | PSRM | •• | |||
101 | Dorian Istratii administrație publică, economist |
mun. Chișinău | 1982 | PAS | • | |||
→ | 40 de deputați din Parlamentul de legislatura a X-a au fost realeși pentru un nou mandat |
Deputați nou-veniți
Nr. | Nume | Domiciliu | Anul | Formațiune | Mandat | |
---|---|---|---|---|---|---|
102 64
|
Viorel Barda jurist |
mun. Chișinău | 1981 | PAS | • | |
103 65
|
Ana Calinici jurist |
or. Ialoveni, r-nul Ialoveni |
1993 | PAS | • | |
104 66
|
Eugenia Cojocari profesor |
s. Satul Nou, r-nul Cimișlia |
1966 | PAS | • | |
105 67
|
Boris Popa filolog, jurist, politolog |
or. Șoldănești, r-nul Șoldănești |
1957 | PAS | • | |
106 68
|
Ana Oglinda medic |
mun. Chișinău | 1959 | PAS | • | |
107 69
|
Dorel Iurcu economist |
s. Horodiște, r-nul Rezina |
1968 | PAS | • | |
108 70
|
Vitali Gavrouc muzician, profesor |
mun. Chișinău | 1986 | PAS | • | |
109 33
|
Adrian Lebedinschi jurist |
mun. Chișinău | 1976 | PSRM | ••• | |
110 34
|
Alexandr Nesterovschi jurist, economist |
mun. Bălți | 1981 | PSRM | ••• | |
111 71
|
Roman Roșca jurist |
mun. Bender, UAT din stânga Nistrului |
1982 | PAS | • | |
112 35
|
Adrian Albu jurist, economist |
mun. Chișinău | 1983 | PSRM | • | |
113 36
|
Gaik Vartanean politolog |
mun. Chișinău | 1979 | PSRM | •• | |
114 73
|
Vasile Porțevschi tehnologii informaționale |
s. Boldurești, r-nul Nisporeni |
1988 | PAS | • | |
115 74
|
Mihail Leahu profesor |
or. Dondușeni, r-nul Dondușeni |
1960 | PAS | • | |
116 75
|
Alina Dandara economist |
mun. Chișinău | 1993 | PAS | • | |
117 76
|
Gheorghe Cojoc jurnalist |
or. Basarabeasca, r-nul Basarabeasca |
1959 | PAS | • | |
118 77
|
Mariana Lucrețeanu inginer, relații internaționale |
or. Vadul lui Vodă, mun. Chișinău |
1980 | – | • | |
119 78
|
Valentina Ghețu agronom |
mun. Edineț, r-nul Edineț |
1953 | PAS | • | |
120 79
|
Ion Poia contabil |
mun. Ungheni, r-nul Ungheni |
1984 | PAS | • | |
121 82
|
Veronica Briceag contabil |
mun. Chișinău | 1981 | PAS | • | |
122 38
|
Said-Muhmat Amaev jurist |
mun. Bălți | 1960 | PCRM | • | |
123 84
|
Ana Speianu profesor |
s. Dubăsarii Vechi, r-nul Criuleni |
1973 | PAS | • | |
124 85
|
Grigore Grădinaru economist |
mun. Chișinău | 1978 | PAS | • | |
125 86
|
Nicolae Plămădeală inginer mecanic |
mun. Chișinău | 1939 | PAS | • |
Candidați supleanți
Nr. | Nume | Domiciliu | Anul | Formațiune
| |
---|---|---|---|---|---|
Oleg Botnaru filolog |
s. Fundurii Vechi, r-nul Glodeni |
1969 | PAS
| ||
Rita Manole economist |
mun. Chișinău | 1982 | PSRM
|
Migrația deputaților
1 | Gaik Vartanean 14 decembrie 2022 |
neafiliați | |||
2 | Alexandr Nesterovschi 15 martie 2023 |
neafiliați | |||
3 | Irina Lozovan 25 martie 2023 |
neafiliați | |||
4 | Vasile Bolea 18 mai 2023 |
neafiliați |
5 | Alexandr Suhodolski 18 mai 2023 |
neafiliați | |||
6 | Veaceslav Nigai 13 octombrie 2023 |
neafiliați | |||
7 | Victoria Cazacu 10 aprilie 2024 |
neafiliați |
Modificări componență
Anul 2021 | |||||||
24 august 2021
|
|||||||
• | PAS | → | → | Consilier în Consiliul municipal Chișinău | |||
14 septembrie 2021
|
|||||||
• | → | PAS | Viorel Barda | ||||
9 septembrie 2021La 6 august 2021 a fost învestit Guvernul condus de Natalia Gavrilița, în componența căruia s-au regăsit patru deputați din fracțiunea Partidului Acțiune și Solidaritate. Aceștia au renunțat la mandatele de deputat în favoarea funcției de ministru. |
|||||||
• | PAS | → | → | Prim-ministru al Republicii Moldova Decretul președintelui Republicii Moldova nr. 129 din 06.08.2021 |
|||
• | PAS | → | → | Ministru al finanțelor | |||
• | PAS | → | → | Ministru al justiției | |||
• | PAS | → | → | Ministru al infrastructurii și dezvoltării regionale | |||
• | PAS | → | → | Șef al Inspectoratului General al Poliției de Frontieră Dispoziția Guvernului nr. 81 din 09.08.2021 |
|||
21 septembrie 2021
|
|||||||
• | → | PAS | Ana Calinici | ||||
• | → | PAS | Eugenia Cojocari | ||||
• | → | PAS | Boris Popa | ||||
• | → | PAS | Ana Oglinda | ||||
• | → | PAS | Dorel Iurcu | ||||
7 octombrie 2021
|
|||||||
• | PAS | → | → | Director al Serviciului Vamal | |||
19 octombrie 2021
|
|||||||
• | → | PAS | Vitali Gavrouc | ||||
28 octombrie 2021
|
|||||||
• | BCS | → | → | Cerere de demisie din 19 octombrie 2021 | |||
4 noiembrie 2021
|
|||||||
• | → | BCS | Adrian Lebedinschi | ||||
Anul 2022 | |||||||
25 ianuarie 2022
|
|||||||
• | BCS | → | → | Încetarea calității de deputat în Parlament | |||
15 februarie 2022
|
|||||||
• | → | BCS | Alexandr Nesterovschi | ||||
4 iulie 2022
|
|||||||
• | BCS | → | → | Încetarea calității de deputat în Parlament | |||
7 iulie 2022
|
|||||||
• | PAS | → | → | Primar al comunei Horodiște, r-nul Rezina | |||
14 iulie 2022
|
|||||||
• | BCS | → | → | Cerere de demisie din 11 iulie 2022 | |||
15 iulie 2022
|
|||||||
• | → | PAS | Roman Roșca | ||||
21 iulie 2022
|
|||||||
• | → | BCS | Adrian Albu | ||||
• | → | BCS | Gaik Vartanean | ||||
29 iulie 2022
|
|||||||
• | PAS | → | → | Ministru al agriculturii și industriei alimentare Decretul președintelui Republicii Moldova nr. 522 din 08.07.2022 |
|||
4 august 2022
|
|||||||
• | → | PAS | Vasile Porțevschi | ||||
14 decembrie 2022
|
|||||||
• | BCS | → | Gaik Vartanean | → | Deputat neafiliat | • | |
29 decembrie 2022
|
|||||||
• | PAS | → | → | Ministru al economiei Decretul președintelui Republicii Moldova nr. 705 din 18.11.2022 |
|||
• | PAS | → | → | Secretar de stat al Cancelariei de Stat Dispoziția Guvernului nr. 122 din 23.11.2022 |
|||
Anul 2023 | |||||||
5 ianuarie 2023
|
|||||||
• | → | PAS | Mihail Leahu | ||||
• | → | PAS | Alina Dandara | ||||
15 martie 2023
|
|||||||
• | BCS | → | Alexandr Nesterovschi | → | Deputat neafiliat | • | |
16 martie 2023
|
|||||||
• | PAS | → | → | Secretar general al Guvernului Dispoziția Guvernului nr. 21 din 17.02.2023 |
|||
23 martie 2023
|
|||||||
• | → | PAS | Gheorghe Cojoc | ||||
25 martie 2023
|
|||||||
• | BCS | → | Irina Lozovan | → | Deputat neafiliat | • | |
27 aprilie 2023
|
|||||||
• | PPȘ | → | → | Încetarea de drept a calității de deputat în Parlament[4] Hotărârea Parlamentului nr. 92 din 27.04.2023 | |||
18 mai 2023
|
|||||||
• | BCS | → | Vasile Bolea | → | Deputat neafiliat | • | |
• | BCS | → | Alexandr Suhodolski | → | Deputat neafiliat | • | |
22 iunie 2023
|
|||||||
• | PPȘ | → | Marina Tauber | → | Deputat independent[1] Hotărârea CC nr. 10 din 19.06.2023 privind controlul constituționalității Partidului politic “Șor” | • | |
• | PPȘ | → | Reghina Apostolova | → | Deputat independent | • | |
• | PPȘ | → | Vadim Fotescu | → | Deputat independent | • | |
• | PPȘ | → | Petru Jardan | → | Deputat independent | • | |
• | PPȘ | → | Denis Ulanov | → | Deputat independent | • | |
31 iulie 2023
|
|||||||
• | PAS | → | → | Ministru al educației și cercetării Decretul președintelui Republicii Moldova nr. 1012 din 17.07.2023 |
|||
8 august 2023
|
|||||||
• | → | PAS | Mariana Lucrețeanu | ||||
5 octombrie 2023
|
|||||||
• | PAS | → | → | Secretar de stat al Cancelariei de Stat Dispoziția Guvernului nr. 123 din 30.08.2023 |
|||
13 octombrie 2023
|
|||||||
• | BCS | → | Veaceslav Nigai | → | Deputat neafiliat | • | |
19 octombrie 2023
|
|||||||
• | → | PAS | Valentina Ghețu | ||||
21 decembrie 2023
|
|||||||
• | PAS | → | → | Primar al comunei Vărzărești, r-nul Nisporeni | |||
• | BCS | → | → | Consilier în Consiliul municipal Chișinău | |||
Anul 2024 | |||||||
16 ianuarie 2024
|
|||||||
• | → | PAS | Ion Poia | ||||
18 ianuarie 2024
|
|||||||
• | PAS | → | → | Cerere de demisie din 29 decembrie 2023 | |||
30 ianuarie 2024
|
|||||||
• | → | PAS | Veronica Briceag | ||||
15 februarie 2024
|
|||||||
• | PAS | → | → | Viceprim-ministru, ministru al afacerilor externe Decretul președintelui Republicii Moldova nr. 1322 din 29.01.2024 |
|||
5 martie 2024
|
|||||||
• | → | BCS | Said-Muhmat Amaev | ||||
• | → | PAS | Ana Speianu | ||||
10 aprilie 2024
|
|||||||
• | PAS | → | Victoria Cazacu | → | Deputat neafiliat | • | |
12 aprilie 2024
|
|||||||
• | PAS | → | → | Ministru al mediului Decretul președintelui Republicii Moldova nr. 1366 din 14.03.2024 |
|||
23 aprilie 2024
|
|||||||
• | → | PAS | Grigore Grădinaru | ||||
31 iulie 2024
|
|||||||
• | PAS | → | → | Secretar de stat al Ministerului afacerilor interne Dispoziția Guvernului nr. 108 din 10.07.2024 |
|||
5 august 2024
|
|||||||
• | PAS | → | → | Încetarea calității de deputat în Parlament | |||
5 septembrie 2024
|
|||||||
• | → | PAS | Nicolae Plămădeală | ||||
|
Componența actuală
Fracțiunea Partidului Acțiune și Solidaritate (PAS)62 de deputați / 12 candidați supleanți
|
Fracțiunea Blocului Comuniștilor și Socialiștilor (BCS)26 de deputați / 64 de candidați supleanți
|
Deputați neafiliați
Declarații
Declarație comună a reprezentanților Parlamentelor României și Republicii Moldova
Pornind de la comuniunea bazată pe unitatea de limbă, istorie, cultură, tradiții, valori și aspirații europene,
Luând în considerare faptul că integrarea Republicii Moldova în Uniunea Europeană este singura cale în măsură să asigure democrația, stabilitatea, securitatea, prosperitatea, libertatea și dezvoltarea economică, socială și culturală a Republicii Moldova,
Luând act de înaintarea oficială de către Republica Moldova a Cererii de aderare la Uniunea Europeană[6] Președinta Maia Sandu a semnat cererea de aderare a Republicii Moldova la Uniunea Europeană // presedinte.md (la 4 martie 2022), fapt care confirmă caracterul ferm și ireversibil al cursului de integrare europeană a Republicii Moldova și încheierea perioadei de “rătăcire geopolitică”, dar și de avizul favorabil al Comisiei Europene COM (2022) 406 final din 17 iunie 2022[7] Commission Opinion on the Republic of Moldova’s application for membership of the European Union // European Commission privind cererea de aderare a Republicii Moldova la Uniunea Europeană, precum și de recomandarea adresată Consiliului Uniunii Europene,
Bazându-ne pe Parteneriatul Strategic bilateral pentru integrarea europeană a Republicii Moldova, semnat la București la 27 aprilie 2010, reconfirmat prin angajamentele asumate de către Republica Moldova în baza Acordului de Asociere[8] Acordul de Asociere Republica Moldova – Uniunea Europeană încheiat în anul 2014 cu Uniunea Europeană și statele sale membre,
Salutând importanța suportului financiar nerambursabil oferit de-a lungul timpului atât prin Acordul dintre Guvernul României și Guvernul Republicii Moldova privind implementarea programului de asistență tehnică și financiară în baza unui ajutor financiar nerambursabil în valoare de 100 de milioane de euro acordat de România Republicii Moldova, semnat la București la 27 aprilie 2010, cat și prin Acordul dintre Guvernul României și Guvernul Republicii Moldova privind implementarea programului de asistență tehnică și financiară în baza unui ajutor financiar nerambursabil în valoare de 100 de milioane de euro acordat de România Republicii Moldova[9] Acord între Guvernul Republicii Moldova și Guvernul României privind implementarea programului de asistență tehnică și financiară, semnat la Chișinău la 11 februarie 2022,
Având ca repere politice pentru relansarea agendei de cooperare bilaterală Declarația comună a Președintelui României, Klaus Iohannis, și a Președintelui Republicii Moldova, Maia Sandu (Chișinău, 29 decembrie 2020), care a generat o nouă dinamică a interacțiunii guvernamentale, cu obiective stabilite prin Foaia de parcurs privind domeniile prioritare de cooperare România – Republica Moldova[10] Miniștrii de externe Nicu Popescu și Bogdan Aurescu au semnat Foaia de parcurs privind domeniile prioritare de cooperare Republica Moldova și România // mfa.gov.md (București, 23 noiembrie 2021) și Declarația comună a Guvernelor României și Republicii Moldova[11] Declarație comună a Guvernului României și Guvernului Republicii Moldova privind consolidarea cooperării în domeniul economic și cel investițional // gov.md (Chișinău, 11 februarie 2022),
Evidențiind sprijinul necondiționat oferit de-a lungul timpului de toate forțele politice din România pentru dezvoltarea, consolidarea democrației și parcursul european al Republicii Moldova,
Luând în considerare rolul fundamental al Parlamentelor în dezvoltarea și consolidarea democrației, în apărarea intereselor cetățenilor celor două state și în exercitarea controlului constituțional și democratic,
Având în vedere rolul României în sprijinirea dezvoltării Republicii Moldova și de factor de stabilitate și dezvoltare regională,
Valorificând rolul important al înfrățirilor și al cooperării descentralizate la nivel de autorități locale, mediu de afaceri, zonă educațională și societate civilă în întărirea relațiilor bilaterale, creșterea nivelului de trai și sprijinirea parcursului european al Republicii Moldova,
Recunoscând efortul accelerat din ultima perioadă al Republicii Moldova de a implementa reforme substanțiale în domenii precum cel al justiției, combaterii corupției, consolidării statului de drept, al bunei guvernări și al eficientizării administrației publice, esențiale pentru întărirea rezilienței, dezvoltarea durabilă, ameliorarea mediului de afaceri, climatului investițional și pentru bunăstarea cetățenilor,
Reprezentanții Parlamentului României și ai Parlamentului Republicii Moldova, reuniți la Chișinău în ședință comună, desfășurată la 18 iunie 2022, adoptă următoarea Declarație comună:
1. Subliniem faptul că perspectiva concretă de aderare a Republicii Moldova la Uniunea Europeană este elementul esențial al continuării pe calea reformelor, care va încuraja populația Republicii Moldova în această perioadă de insecuritate extremă și de dificultăți materiale și îi va da speranța că într-un viitor apropiat va fi parte a familiei europene, inclusiv sub raportul asumării valorilor europene și al creșterii nivelului de trai. Reiterăm sprijinul necondiționat asumat de-a lungul timpului de toate forțele politice din România pentru dezvoltarea, consolidarea democratică și parcursul european al Republicii Moldova.
2. Salutăm dinamica excelentă a dialogului și cooperării bilaterale, la toate nivelurile, între România și Republica Moldova. În mod special, punctăm obiectivul prioritar asumat în comun privind implementarea proiectelor strategice bilaterale, inclusiv interconectările din domeniul energiei, transporturilor și infrastructurii. Ne exprimăm dorința de a îmbunătăți, în mod concret, conectivitatea între cele două state, și astfel între Republica Moldova și restul Uniunii Europene, fie că vorbim de transportul aerian, feroviar, rutier, fluvial, fie de domeniul comunicațiilor.
3. Exprimăm satisfacția pentru caracterul deschis și constructiv al conlucrării bilaterale, axat pe obținerea unor rezultate concrete și vizibile care să vină în întâmpinarea așteptărilor cetățenilor celor două state. Unirea eforturilor noastre reprezintă fundamentul solid pentru realizarea obiectivului strategic prioritar de racordare fermă și ireversibilă a Republicii Moldova la Uniunea Europeană, prin sprijinul României. Un pilon important în acest sens este reprezentat de interconectarea piețelor, iar România se angajează să își sporească sprijinul pentru creșterea competitivității economiei Republicii Moldova și să își intensifice prezența și investițiile în vederea dezvoltării parteneriatului economic într-un climat de stabilitate și de predictibilitate economică asigurat la standarde europene și la nivelul de ambiție asumat de ambele state.
4. Remarcăm, în acest sens, angajamentul solid al autorităților Republicii Moldova pentru implementarea de reforme în domenii precum cel al justiției, combaterii corupției, consolidării statului de drept și a rezilienței, al bunei guvernări, al libertății economice și antreprenoriale și al eficientizării administrației publice, care reprezintă aspecte esențiale atât pentru dezvoltarea de ansamblu a Republicii Moldova, cât și pentru avansarea parcursului său european.
5. România va continua să acorde sprijin robust și constant în cadrul acestor demersuri care vizează obținerea calității de stat candidat și avansarea decisivă, în baza meritelor proprii și a unor eforturi ferme de reformă, a traseului european al Republicii Moldova. România va sprijini accelerarea adoptării standardelor și reglementărilor compatibile cu normele Uniunii Europene, în mod special în domeniul agricol, care pot conduce la creșterea competitivității economiei Republicii Moldova și la un acces cat mai larg pe piața comună europeană.
6. În spiritul bunei cooperări și al susținerii pentru procesul de integrare europeană, formatul ședințelor comune ale Parlamentelor din ambele state va urmări obiectivul atribuirii unei viziuni strategice activității pe linia legislativelor, inclusiv în cadrul ședințelor Comitetelor comune ale Parlamentelor din România și Republica Moldova. Activitatea pe dimensiunea parlamentară va fi dinamizată inclusiv prin adoptarea unui plan ambițios de acțiuni comune ale Parlamentelor celor două state, menit să susțină agenda de reformare a Republicii Moldova, aspirația comună privind intensificarea cooperării bilaterale, transpunerea legislației europene, transferul de expertiză și avansarea pe calea integrării europene.
7. Exprimăm profunda noastră preocupare față de evoluțiile de securitate din regiune în contextul invaziei militare declanșate de Rusia împotriva Ucrainei la 24 februarie 2022. Condamnăm cu fermitate agresiunea ilegală, neprovocată și nejustificată a Federației Ruse împotriva Ucrainei. Reafirmăm sprijinul nostru deplin pentru independența, suveranitatea și integritatea teritorială ale Ucrainei în frontierele sale recunoscute internațional. Reiterăm susținerea deplină și compasiunea profundă față de poporul ucrainean, victimă a acestei agresiuni brutale.
8. Salutăm modul exemplar în care autoritățile Republicii Moldova și ale României, alături de societatea civilă și cetățenii Republicii Moldova și ai României, gestionează numărul impunător de refugiați din Ucraina. Republica Moldova reconfirmă, inclusiv prin aceste eforturi, că este un stat cu vocație europeană, împărtășind în mod natural valorile pe care se întemeiază Uniunea Europeană. România va continua să sprijine Republica Moldova în efortul complex de gestionare a fluxului de refugiați din Ucraina și de menținere a rezilienței societății.
9. Exprimăm hotărârea fermă de a continua strâns conlucrarea și coordonarea în domeniile de competență și interes reciproc: justiție și combaterea corupției, securitatea statului; managementul frontierei și activitatea polițienească; cultură; educație, cercetare, tineret și sport; asistență socială; cooperarea și libertatea economică; domeniul investițiilor și achizițiilor publice; mass-media, sectorul digital și societate informațională; agricultură și sectorul agroalimentar; protecția mediului.
10. Deciziile luate cu această ocazie de către membrii celor două Parlamente vor aprofunda agenda bilaterală și vor promova prioritățile de cooperare convenite între România și Republica Moldova, cu accent asupra necesității accelerării procesului de integrare europeană a Republicii Moldova.
Igor Grosu, președintele Parlamentului Republicii Moldova
Florin-Vasile Cițu, președintele Senatului României
Ion-Marcel Ciolacu, președintele Camerei Deputaților României
Declarația Parlamentului Republicii Moldova cu privire la condamnarea Holodomorului
Având în vedere necesitatea evaluării neideologizate și în deplină corespundere cu valorile general umane a trecutului istoric, cu toate tragediile și ororile îndurate de popoarele din fosta URSS,
Cunoscând, din experiența dramatică a poporului nostru, efectele regimului sovietic totalitar asupra vieții a milioane de oameni nevinovați din fosta URSS, ajunși victime ale unei politici de stat bazate pe teroare și exterminare a unor largi pături sociale,
Înțelegând că nu se poate construi un viitor temeinic fără o cunoaștere și apreciere profundă și depolitizată a trecutului,
Având în vedere faptul că, prin decretul Președintelui Ucrainei din 26 noiembrie 1998, fiecare a patra zi de sâmbătă a lunii noiembrie este declarată Zi a memoriei victimelor foametei și ale represiunilor politice, precum și faptul că Rada Supremă a calificat foametea organizată din 1932–1933 drept act de genocid împotriva poporului ucrainean,
Exprimându-și deplina solidaritate cu poporul ucrainean, care luptă eroic împotriva agresiunii Federației Ruse, ripostând în secolul XXI politicii de genocid al poporului ucrainean și de lichidare a statului Ucraina, apărând, pe această cale, pacea și libertatea continentului european și protejând Republica Moldova de ocupație militară,
Parlamentul Republicii Moldova
CONSIDERĂ că Holodomorul – marea foamete din Ucraina care a culminat cu moartea a milioane de oameni nevinovați în anii 1932–1933 – a fost o metodă de nimicire în masă prin înfometare, practicată de regimul bolșevic în scopul distrugerii țărănimii ca temelie a poporului ucrainean, precum și al anihilării capacității de rezistență și a voinței de libertate și independență statală ale ucrainenilor. Represiunile politice de proporții împotriva țăranilor ucraineni prin provocarea artificială a foametei au reprezentat măsuri de teroare conștientă, realizată de regimul totalitar sovietic atât împotriva țăranilor ca proprietari de pământ și întreprinzători independenți, cât și împotriva temeliilor sociale, a tradițiilor, a culturii și a spiritualității naționale ale ucrainenilor;
APRECIAZĂ că Holodomorul a fost urmarea unor măsuri planificate în intenția deliberată de a-i nimici fizic pe oponenții regimului comunist, devenind un instrument-cheie al politicii de colectivizare forțată și de subjugare în acele timpuri. Drept urmare, circa 22,4 milioane de oameni au fost izolate forțat în zona înfometării totale. Totodată, regimul totalitar sovietic nega fenomenul înfometării masive a populației, respingea toate propunerile de asistență internațională umanitară și ascundea datele statistice dramatice. Însă în primăvara anului 1933 mortalitatea a atins cote catastrofale: în fiecare minut mureau 20 de persoane, în fiecare oră – 1 168 de persoane, în fiecare zi – 28 de mii de ucraineni;
SEMNALEAZĂ că această tragedie în masă s-a extins și a afectat în egală măsură și Transnistria, fosta RASSM fiind parte administrativă a RSS Ucraineană, precum și regiunile de sud ale Rusiei, Caucazul de Nord și Kazahstanul, ceea ce a condus la nimicirea altor milioane de oameni nevinovați. Aceeași politică criminală, în scopul colectivizării forțate și nimicirii celor cu demnitate și spirit de stăpân al pământului propriu și al propriei sorți, a fost aplicată de “eliberatori” și asupra populației Basarabiei în anii 1946–1947, când sute de mii de familii de țărani din fosta RSSM și-au pierdut viața, au fost aduși la canibalism în urma foametei organizate de regimul sovietic;
REMARCĂ că Holodomorul a fost condamnat[13] Worldwide Recognition of the Holodomor as Genocide // holodomormuseum.org.ua de 64 de state membre ale ONU printr-o declarație comună din 7 noiembrie 2003, de statele membre ale OSCE printr-o declarație comună din 30 noiembrie 2007 și de către UNESCO, la 1 noiembrie 2007, printr-o rezoluția privind memoria victimelor foametei din Ucraina din anii 1932–1933 (Holodomor);
DECLARĂ, în spiritul solidarității cu poporul ucrainean și în numele adevărului, că regimul totalitar bolșevic din URSS se face responsabil de actul de genocid premeditat împotriva poporului ucrainean în urma aplicării politicii de Holodomor;
DEPLÂNGE victimele acestei tragedii fără egal în istoria poporului ucrainean și
FACE APEL către toate parlamentele lumii, către instituțiile internaționale să își manifeste solidaritate deplină cu Ucraina și să dea o apreciere justă acțiunilor criminale care s-au întâmplat în anii 1932–1933.
Memoria Holodomorului și atașamentul față de valorile general umane ne obligă azi la solidaritate cu poporul ucrainean pentru curmarea politicii de genocid al poporului ucrainean în secolul XXI și pentru menținerea păcii și libertății pe continentul european.
Adoptată cu 54 de voturi (PAS):
Declarația Parlamentului Republicii Moldova cu privire la agresiunea Federației Ruse împotriva Ucrainei
Pornind de la dispozițiile Constituției Republicii Moldova, conform cărora Republica Moldova este un stat suveran și independent, unitar și indivizibil,
Reconfirmând atașamentul față de principiile și normele general recunoscute ale dreptului internațional,
Subliniind necesitatea și importanța consolidării capacităților de asigurare a securității naționale a Republicii Moldova ca element indispensabil pentru securitatea regională,
Conștientizând că protejarea securității și a intereselor naționale ale Republicii Moldova, inclusiv contracararea întregului spectru de amenințări ale “războiului hibrid” și riscuri la adresa securității acesteia, constituie o prioritate absolută și unul dintre pilonii asigurării suveranității și a independenței statului,
Parlamentul Republicii Moldova
CONSTATĂ că Federația Rusă, din februarie 2014, poartă un război de agresiune ilegal, neprovocat și nejustificat împotriva Ucrainei, amplificat la 24 februarie 2022 printr-o invazie pe scară largă pe teritoriul Ucrainei;
CONSTATĂ că acest act de agresiune fățișă reprezintă o încălcare flagrantă și gravă a principiilor dreptului internațional și a angajamentelor internaționale asumate de Federația Rusă, prevăzute inclusiv de Carta Națiunilor Unite, Actul final de la Helsinki al CSCE, Carta de la Paris pentru o nouă Europă, Memorandumul de la Budapesta din 1994 și de Actul fondator NATO-Rusia;
CONDAMNĂ brutalitatea războiului de agresiune purtat de Federația Rusă împotriva Ucrainei, manifestată prin: efectuarea de către forțele armate ale Federației Ruse a atacurilor asupra cartierelor rezidențiale și a infrastructurii civile; comiterea de către forțele armate ruse a atrocităților în orașele Bucea, Irpin și în alte localități ucrainene în timpul ocupației ruse; uciderea miilor de civili, inclusiv copii, torturarea, hărțuirea și violența sexuală, răpirea și strămutarea forțată pe teritoriul Federației Ruse a cetățenilor ucraineni. Acestea constituie crime de război și o încălcare gravă a dreptului internațional umanitar de către militarii ruși și acoliții lor;
RECONFIRMĂ sprijinul ferm pentru independența, suveranitatea și integritatea teritorială a Ucrainei în cadrul frontierelor sale recunoscute la nivel internațional, exprimându-și solidaritatea cu poporul Ucrainei și aducând omagiu celor care și-au sacrificat viața în apărarea Ucrainei;
RESPINGE tentativa de anexare ilegală, prin forța militară, a regiunilor ucrainene parțial ocupate Luhansk, Donețk, Zaporijie și Herson la 30 septembrie 2022;
DECLARĂ ca fiind inacceptabile argumentele cinice și false la care recurge Federația Rusă în încercarea de a justifica războiul de agresiune împotriva Ucrainei. Or, negarea existenței națiunii ucrainene, de rând cu atrocitățile comise de militarii ruși, demonstrează intenția de lichidare a statului și de genocid al poporului ucrainean;
CONDAMNĂ, în termenii cei mai fermi, războiul de agresiune al Federației Rusiei împotriva Ucrainei și solicită Federației Ruse să înceteze imediat toate activitățile militare în Ucraina și să retragă necondiționat toate forțele și echipamentele militare de pe întreg teritoriul recunoscut la nivel internațional al Ucrainei;
SUSȚINE eforturile comunității statelor democratice de a institui un tribunal special pentru crima de agresiune împotriva Ucrainei, stabilirea răspunderii pentru crime de război și pentru toate încălcările dreptului internațional umanitar comise de Federația Rusă și acoliții săi în Ucraina, începând cu februarie 2014;
CONFIRMĂ disponibilitatea autorităților Republicii Moldova de a acorda și în continuare asistența umanitară posibilă și ajutorul necesar locuitorilor Ucrainei care sunt în căutarea unui refugiu din cauza războiului;
REITEREAZĂ disponibilitatea Republicii Moldova de a continua să faciliteze tranzitul de mărfuri din/spre Ucraina în contextul funcționării “coridoarelor de solidaritate”;
SUSȚINE “Formula Păcii” propusă de Președintele Ucrainei Volodymyr Zelenskyy și consideră că implementarea acesteia va contribui la reconstrucția Ucrainei și la stabilitate în regiune;
SUBLINIAZĂ că, în concordanță cu Carta ONU și cu principiile dreptului internațional, în relațiile lor internaționale toate statele se bucură de egalitate suverană și trebuie să se abțină de la amenințări sau de la folosirea forței împotriva integrității teritoriale sau a independenței politice a oricărui stat;
LANSEAZĂ apelul la unitate, vigilență și responsabilitate către toți cetățenii Republicii Moldova care doresc pace și libertate pentru Republica Moldova.
Adoptată cu 55 de voturi (PAS):
Declarația Parlamentului Republicii Moldova de susținere a poporului Israelului și condamnare a atacurilor teroriste
Pornind de la dispozițiile Constituției Republicii Moldova, conform cărora Republica Moldova este un stat suveran și independent, unitar și indivizibil,
Reconfirmând atașamentul față de valorile general umane și prevederile Declarației Universale a Drepturilor Omului,
Parlamentul Republicii Moldova
CONSTATĂ că, în ziua de 7 octombrie 2023, gruparea terorista Hamas a întreprins un atac mișelesc și barbar asupra populației civile din Israel și împotriva Statului Israel;
SE ASOCIAZĂ cu toate statele lumii care și-au exprimat solidaritatea cu poporul Israelului;
CONSTATĂ că Statul Israel are dreptul la legitimă apărare și, în primul rând, la apărarea propriilor cetățeni;
CONDAMNĂ cu vehemență brutalitatea acțiunilor barbare comise de călăii grupării teroriste Hamas împotriva populației civile, atacurile masive cu rachete, masacrarea populației civile;
EXPRIMĂ profundul regret pentru faptul că printre persoanele care și-au pierdut viața în urma acestui atac barbar se află și un cetățean al Republicii Moldova;
CONDAMNĂ practicile barbare de luare a ostaticilor și CERE eliberarea lor imediată și necondiționată;
CONDAMNĂ practicile de utilizare a populației civile în calitate de scut viu și de lansare a rachetelor împotriva Israelului din zone rezidențiale;
CONSTATĂ cu indignare că atacul brutal din 7 octombrie 2023 a devenit posibil inclusiv în urma politicilor iresponsabile ale unor state de sponsorizare directă a grupării teroriste Hamas, de livrare și fabricare a armamentului, sfidând interesele vitale ale locuitorilor sectorului Gaza;
CONSTATĂ că populația civilă din sectorul Gaza este ostatica politicilor promovate de gruparea teroristă Hamas, or scopul anunțat de Hamas de nimicire a Statului Israel exclude orice soluție pașnică și sustenabilă a acestui conflict cu rădăcini istorice adânci;
CONSTATĂ că ideologiile xenofobe și antiumane care justifică terorismul constituie amenințarea cea mai gravă pentru interesele poporului palestinian;
CONDAMNĂ cu vehemență manifestările de antisemitism, a căror apariție, după evenimentele din 7 octombrie 2023 în special, demonstrează existența pericolului de revigorare a ideologiilor xenofobe și antiumane;
RECONFIRMĂ sprijinul ferm pentru poporul Israelului și SE SOLIDARIZEAZĂ cu toată lumea civilizată în susținerea Israelului în lupta lui pentru apărarea propriilor cetățeni și a dreptului la existență.
Adoptată cu 75 de voturi (PAS, BCS, neafiliați).
Declarația Parlamentului Republicii Moldova cu privire la integrarea europeană a Republicii Moldova
Pornind de la dispozițiile Constituției Republicii Moldova, conform cărora Republica Moldova este un stat suveran și independent, unitar și indivizibil,
Reconfirmând Declarația Parlamentului Republicii Moldova cu privire la parteneriatul politic pentru realizarea obiectivelor integrării europene din 24 martie 2005,
Conștientizând că Republica Moldova se confruntă cu o serie de crize și amenințări la adresa securității naționale, a căror depășire este vitală pentru viitorul Republicii Moldova,
Subliniind necesitatea colaborării strânse cu țările democratice și cu organizațiile internaționale în scopul consolidării securității naționale, ca element indispensabil pentru securitatea regională,
Conștientizând că Uniunea Europeană a fost creată pentru a pune capăt războaielor pe continentul european, pentru a-l transforma într-o zonă a păcii, a prosperității și a progresului,
Ținând cont de voința cetățenilor Republicii Moldova exprimată în Rezoluția Adunării “Moldova Europeană”, adoptată în Piața Marii Adunări Naționale la 21 mai 2023,
Parlamentul Republicii Moldova
CONSTATĂ că Uniunea Europeană timp de decenii a fost un partener de nădejde al Republicii Moldova, oferind dezinteresat suport logistic și financiar pentru rezolvarea multiplelor probleme interne ale Republicii Moldova;
CONSTATĂ că, datorită suportului generos din partea Uniunii Europene și a statelor membre, Republica Moldova a depășit criza provocată de pandemia COVID, precum și criza energetică din iarna 2022–2023;
CONSTATĂ că, numai datorită efortului cetățenilor Republicii Moldova care au asigurat schimbările democratice din 2020–2021, mobilizării exemplare a întregii societăți pentru acordarea asistenței refugiaților din Ucraina și condamnării ferme a agresiunii militare nemotivate a Federației Ruse împotriva Ucrainei, Republica Moldova a fost percepută în calitate de stat european, ai cărui cetățeni împărtășesc valorile europene;
CONSTATĂ că numai prin efortul comun a devenit posibilă depunerea, la 3 martie 2022, a cererii de aderare la Uniunea Europeană, urmată de decizia istorică a Consiliului European cu privire la începerea negocierilor de aderare cu Ucraina și cu Republica Moldova, adoptată la 14 decembrie 2023;
EXPRIMĂ profunda convingere că implementarea criteriilor de la Copenhaga pentru țările candidate va fi în beneficiul tuturor cetățenilor Republicii Moldova, va asigura stabilitatea instituțiilor statului de drept democratic, va asigura respectarea drepturilor omului, precum și respectarea și apărarea drepturilor minorităților;
EXPRIMĂ profunda convingere că numai aderarea Republicii Moldova la Uniunea Europeană va asigura viitorul ei în calitate de stat suveran, neutru, integru și democratic;
CONSIDERĂ că integrarea europeană va facilita coeziunea civică a societății, va asigura trecerea Republicii Moldova pe traiectoria dezvoltării economice durabile și va spori capacitățile statului de a promova politici sociale eficiente și sustenabile;
RECONFIRMĂ calea ireversibilă de integrare și aderare europeană drept proiect de prioritate națională al Republicii Moldova și FACE APEL către întreaga societate, inclusiv către toate forțele politice, să dea dovadă de unitate și solidaritate pentru consolidarea dialogului politic și social în numele interesului național și al obiectivului strategic – integrarea și aderarea Republicii Moldova la Uniunea Europeană;
EXPRIMĂ solidaritatea cu poporul Ucrainei, care, în condițiile agresiunii barbare a Federației Ruse, merge consecvent și neabătut pe calea integrării europene;
SOLICITĂ Guvernului Republicii Moldova să întreprindă toate măsurile necesare pentru desfășurarea și organizarea procesului de aderare la Uniunea Europeană, precum și să consolideze instituțiile statului implicate în toate etapele și la toate capitolele de negocieri;
FACE APEL către cetățenii Republicii Moldova.
Uniunea Europeană este un teritoriu al păcii. A fost creată ca un proiect de pace, care a pus capăt războaielor în Europa, iar energiile sale creatoare nu au mai fost îndreptate spre distrugere și agresiune, dar spre prosperitate și dezvoltare pașnică între popoare.
Noi am demonstrat că suntem un popor pașnic, civilizat, european, fapt consemnat prin acordarea de către Uniunea Europeană, la 23 iunie 2022, a statutului de țară-candidat și începerea procesului de negocieri la 14 decembrie 2023.
Noi, cetățenii Republicii Moldova, trebuie să fim uniți ca să oferim un viitor pașnic și european țării noastre!
Adoptată cu 54 de voturi (PAS).
- ↑ 1,0 1,1 1,2 Hotărârea CC nr. 10 din 19.06.2023 privind controlul constituționalității Partidului politic “Șor” – arhivat
- ↑ Hotărârea Parlamentului nr. 84 din 29.07.2021 privind componența numerică și nominală a Biroului permanent al Parlamentului
- ↑ Hotărârea Parlamentului nr. 86 din 29.07.2021 privind aprobarea componenței nominale a comisiilor permanente ale Parlamentului
- ↑ Hotărârea Parlamentului nr. 92 din 27.04.2023 privind declararea vacanței unui mandat de deputat în Parlament
- ↑ Parlamentele Republicii Moldova și României au adoptat o declarație comună // parlament.md – arhivat
- ↑ Președinta Maia Sandu a semnat cererea de aderare a Republicii Moldova la Uniunea Europeană // presedinte.md – arhivat
- ↑ Commission Opinion on the Republic of Moldova’s application for membership of the EU // European Commission – arhivat
- ↑ Acordul de Asociere Republica Moldova – Uniunea Europeană // europa.eu
- ↑ Acord între Guvernul Republicii Moldova și Guvernul României privind implementarea programului de asistență tehnică și financiară
- ↑ Miniștrii de externe Nicu Popescu și Bogdan Aurescu au semnat Foaia de parcurs privind domeniile prioritare de cooperare Republica Moldova și România // mfa.gov.md – arhivat
- ↑ Declarație comună a Guvernului României și Guvernului Republicii Moldova privind consolidarea cooperării în domeniul economic și cel investițional // gov.md – arhivat
- ↑ Hotărârea Parlamentului nr. 324 din 24.11.2022 pentru aprobarea Declarației Parlamentului Republicii Moldova cu privire la condamnarea Holodomorului
- ↑ Worldwide Recognition of the Holodomor as Genocide // holodomormuseum.org.ua
- ↑ Hotărârea Parlamentului nr. 31 din 02.03.2023 pentru aprobarea Declarației Parlamentului Republicii Moldova cu privire la agresiunea Federației Ruse împotriva Ucrainei
- ↑ Hotărârea Parlamentului nr. 289 din 19.10.2023 pentru aprobarea Declarației Parlamentului Republicii Moldova de susținere a poporului Israelului și condamnare a atacurilor teroriste
- ↑ Hotărârea Parlamentului nr. 66 din 21.03.2024 pentru aprobarea Declarației Parlamentului Republicii Moldova cu privire la integrarea europeană a Republicii Moldova
- Alegerile parlamentare din 2021 în Republica Moldova
- Lista deputaților aleși în Parlamentul Republicii Moldova de legislatura a XI-a
- Lista candidaților PAS la alegerile parlamentare din 2021
- Lista candidaților BeCS la alegerile parlamentare din 2021
- Lista candidaților PPȘ la alegerile parlamentare din 2021
- Partidul Acțiune și Solidaritate
- Partidul Comuniștilor din Republica Moldova
- Partidul Socialiștilor din Republica Moldova
- Partidul “Șor”
- Parlamentul Republicii Moldova de legislatura a X-a (2019–2021)
- Parlamentul Republicii Moldova
- Multimedia // Parlamentul Republicii Moldova
- Detalii despre toți cei 101 deputați din noul Parlament // zdg.md – arhivat