Parlamentul Republicii Moldova de legislatura 2005–2009
Cuprins
- 1 Modificări componență
- 2 Componența finală
- 3 Declarații
Modificări componență
Anul 2005 | |||||||
24 martie 2005
|
|||||||
• | BMD | → | Dumitru Diacov | → | Fracțiunea Partidului Democrat din Moldova (PDM) | • | |
• | BMD | → | Vlad Filat | → | Fracțiunea PDM | • | |
• | BMD | → | Valeriu Guma | → | Fracțiunea PDM | • | |
• | BMD | → | Valentina Buliga | → | Fracțiunea PDM | • | |
• | BMD | → | Oleg Țulea | → | Fracțiunea PDM | • | |
• | BMD | → | Marcel Răducan | → | Fracțiunea PDM | • | |
• | BMD | → | Dumitru Ivanov | → | Fracțiunea PDM | • | |
• | BMD | → | Lora Grosu | → | Fracțiunea PDM | • | |
2 aprilie 2005
|
|||||||
• | BMD | → | Serafim Urechean | → | Fracțiunea “Alianța Moldova Noastră” (AMN) | • | |
• | BMD | → | Dumitru Braghiș | → | Fracțiunea AMN | • | |
• | BMD | → | Veaceslav Untilă | → | Fracțiunea AMN | • | |
• | BMD | → | Oleg Serebrian | → | Deputat neafiliat | • | |
• | BMD | → | Lidia Guțu | → | Fracțiunea AMN | • | |
• | BMD | → | Leonid Bujor | → | Fracțiunea AMN | • | |
• | BMD | → | Alexandru Oleinic | → | Fracțiunea AMN | • | |
• | BMD | → | Iurie Bolboceanu | → | Fracțiunea AMN | • | |
• | BMD | → | Ion Pleșca | → | Fracțiunea AMN | • | |
• | BMD | → | Vladimir Braga | → | Fracțiunea AMN | • | |
• | BMD | → | Valeriu Cosarciuc | → | Fracțiunea AMN | • | |
• | BMD | → | Vasile Balan | → | Fracțiunea AMN | • | |
• | BMD | → | Vitalia Pavlicenco | → | Fracțiunea AMN | • | |
• | BMD | → | Nicolai Deatovschi | → | Fracțiunea AMN | • | |
• | BMD | → | Igor Klipii | → | Deputat neafiliat | • | |
• | BMD | → | Anatolie Onceanu | → | Fracțiunea AMN | • | |
• | BMD | → | Anatol Țăranu | → | Fracțiunea AMN | • | |
• | BMD | → | Ion Guțu | → | Fracțiunea AMN | • | |
• | BMD | → | Alexandru Lipcan | → | Fracțiunea AMN | • | |
• | BMD | → | Vasile Colța | → | Fracțiunea AMN | • | |
• | BMD | → | Vladimir Ciobanu | → | Fracțiunea AMN | • | |
• | BMD | → | Valentina Stratan (Golban) | → | Deputat neafiliat | • | |
• | BMD | → | Vasile Grozav | → | Fracțiunea AMN | • | |
• | BMD | → | Ion Ciontoloi | → | Fracțiunea AMN | • | |
• | BMD | → | Ivan Banari | → | Fracțiunea AMN | • | |
• | BMD | → | Vasile Pîntea | → | Fracțiunea AMN | • | |
8 aprilie 2005
|
|||||||
• | PCRM | → | → | Președinte al Republicii Moldova Hotărârea Parlamentului nr. 13 din 04.04.2005 |
|||
18 aprilie 2005
|
|||||||
• | → | PCRM | Alexandru Jdanov | ||||
22 aprilie 2005
|
|||||||
• | PCRM | → | → | Prim-ministru al Republicii Moldova Decretul Președintelui Republicii Moldova nr. 11 din 19.04.2005 |
|||
• | PCRM | → | → | Ministru al industriei și infrastructurii | |||
• | PCRM | → | → | Viceprim-ministru | |||
• | PCRM | → | → | Primar al municipiului Bălți | |||
• | PCRM | → | → | Consilier al Președintelui Republicii Moldova în problemele economice | |||
• | PCRM | → | → | Consilier al Președintelui Republicii Moldova în problemele de politică internă | |||
26 aprilie 2005
|
|||||||
• | → | PCRM | Anatolie Zagorodnîi | ||||
• | → | PCRM | Oxana Domenti | ||||
• | → | PCRM | Nicolai Guțul | ||||
• | → | PCRM | Ghenadii Bulgacov | ||||
• | → | PCRM | Gheorghe Musteață | ||||
• | → | PCRM | Anton Miron | ||||
2 iunie 2005
|
|||||||
• | PCRM | → | → | Consilier al Președintelui Republicii Moldova în problemele dezvoltării sociale | |||
8 iunie 2005
|
|||||||
• | → | PCRM | Ala Ursul | ||||
6 octombrie 2005
|
|||||||
• | PCRM | → | → | Viceministru al sănătății și protecției sociale Hotărârea Guvernului nr. 731 din 20.07.2005 |
|||
12 octombrie 2005
|
|||||||
• | → | PCRM | Sergiu Sococol | ||||
27 octombrie 2005
|
|||||||
• | AMN | → | Ivan Banari | → | Deputat neafiliat | • | |
• | AMN | → | Iurie Bolboceanu | → | Deputat neafiliat | • | |
• | AMN | → | Vladimir Braga | → | Deputat neafiliat | • | |
• | AMN | → | Dumitru Braghiș | → | Deputat neafiliat | • | |
• | AMN | → | Vladimir Ciobanu | → | Deputat neafiliat | • | |
• | AMN | → | Nicolai Deatovschi | → | Deputat neafiliat | • | |
• | AMN | → | Lidia Guțu | → | Deputat neafiliat | • | |
4 noiembrie 2005
|
|||||||
• | PPCD | → | Ion Neagu | → | Deputat neafiliat | • | |
17 noiembrie 2005
|
|||||||
• | PCRM | → | → | Ambasador al Republicii Moldova în Republica Portugheză Decretul Președintelui Republicii Moldova nr. 241 din 07.10.2005 |
|||
29 noiembrie 2005
|
|||||||
• | → | PCRM | Victoria Dobrovolscaia | ||||
Anul 2006 | |||||||
12 ianuarie 2006
|
|||||||
• | PCRM | → | → | Încetarea calității de deputat în Parlament | |||
15 februarie 2006
|
|||||||
• | → | PCRM | Afanasi Mandaji | ||||
23 martie 2006
|
|||||||
• | PCRM | → | → | Încetarea calității de deputat în Parlament | |||
• | neafiliați | → | → | Ambasador al Republicii Moldova în România Decretul Președintelui Republicii Moldova nr. 488 din 10.03.2006 |
|||
4 aprilie 2006
|
|||||||
• | → | PCRM | Ghenadie Morcov | ||||
• | → | BMD | → | Efim Agachi | → | Fracțiunea PDM | • |
25 mai 2006
|
|||||||
• | PPCD | → | Valentina Cușnir | → | Deputat neafiliat | • | |
• | PPCD | → | Zoia Jalbă | → | Deputat neafiliat | • | |
30 septembrie 2006
|
|||||||
• | AMN | → | Vasile Colța | → | Deputat neafiliat | • | |
• | AMN | → | Vitalia Pavlicenco | → | Deputat neafiliat | • | |
• | AMN | → | Anatol Țăranu | → | Deputat neafiliat | • | |
9 noiembrie 2006
|
|||||||
• | PCRM | → | → | Ambasador al Republicii Moldova în Ucraina Decretul Președintelui Republicii Moldova nr. 824 din 31.10.2006 |
|||
15 noiembrie 2006
|
|||||||
• | → | PCRM | Ștefan Grigoriev | ||||
Anul 2007 | |||||||
13 martie 2007
|
|||||||
• | PCRM | → | Gheorghe Musteață | → | Deputat neafiliat | • | |
23 martie 2007
|
|||||||
• | PCRM | → | → | Ministru al protecției sociale, familiei și copilului Decretul Președintelui Republicii Moldova nr. 950 din 22.01.2007 |
|||
• | PCRM | → | → | Încetarea calității de deputat în Parlament | |||
• | PPCD | → | Gheorghe Susarenco | → | Deputat neafiliat | • | |
27 martie 2007
|
|||||||
• | → | PCRM | Vladimir Panfilov | ||||
• | → | PCRM | Elena Parpolova | ||||
26 iulie 2007
|
|||||||
• | neafiliați | → | Gheorghe Susarenco | → | Fracțiunea AMN | • | |
18 septembrie 2007
|
|||||||
• | PDM | → | Vlad Filat | → | Deputat neafiliat | • | |
4 octombrie 2007
|
|||||||
• | AMN | → | → | Președinte al raionului Căușeni | |||
19 octombrie 2007
|
|||||||
• | neafiliați | → | Oleg Serebrian | → | Fracțiunea PDM | • | |
• | neafiliați | → | Igor Klipii | → | Fracțiunea PDM | • | |
• | neafiliați | → | Valentina Stratan (Golban) | → | Fracțiunea PDM | • | |
20 decembrie 2007
|
|||||||
• | → | BMD | → | Dumitru Godoroja | → | Deputat neafiliat | • |
Anul 2008 | |||||||
15 februarie 2008
|
|||||||
• | PCRM | → | → | Viceprim-ministru Decretul Președintelui Republicii Moldova nr. 1470 din 16.01.2008 |
|||
20 februarie 2008
|
|||||||
• | → | PCRM | Oleg Turea | ||||
15 mai 2008
|
|||||||
• | neafiliați | → | Nicolai Deatovschi | → | Fracțiunea AMN | • | |
25 septembrie 2008
|
|||||||
• | PPCD | → | → | Cerere de demisie | |||
30 octombrie 2008
|
|||||||
• | → | PPCD | Eugenia Stîrcea |
Componența finală
Fracțiunea Partidului Comuniștilor din Republica Moldova (PCRM)
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
562005 | 2006 | 2007 | 2008 | 55 |
Eugenia Ostapciuc
Maria Postoico
Oleg Mantorov
Vadim Mișin
Iurie Stoicov
Valerii Garev
Iurie Eriomin
Arcadii Pasecinic
Dumitru Prijmireanu
Vladimir Eremciuc
Stella Gherman
Ivan Calin
Marian Lupu
Vasile Iovv
Larisa Zimin
Semion Dragan
Nicolae Bondarciuc
Vladimir Dragomir
Serafima Borgan
Grigore Petrenco
Eva Gudumac
Ecaterina Cavlac
Vasile Bodișteanu
Valeriu Calmațui
Ludmila Borgula
Boris Ștepa
Dmitrii Todoroglo
Mircea Anton
Gheorghe Popa
Alim Afonin
Nicolai Oleinic
Alexandru Cotorobai
Mihail Mocan
Petru Gozun
Ivan Guțu
Mihail Sidorov
Iosif Chetraru
Alexandru Jdanov
Anatolie Zagorodnîi
Nicolai Guțul
Ghenadii Bulgacov
Anton Miron
Ala Ursul
Sergiu Sococol
Victoria Dobrovolscaia
Afanasi Mandaji
Ghenadie Morcov
Ștefan Grigoriev
Vladimir Panfilov
Elena Parpolova
Oleg Turea
Fracțiunea “Alianța Moldova Noastră” (AMN)
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
232005 | 2006 | 2007 | 2008 | 14 |
Serafim Urechean
Veaceslav Untilă
Leonid Bujor
Alexandru Oleinic
Ion Pleșca
Valeriu Cosarciuc
Vasile Balan
Anatolie Onceanu
Ion Guțu
Alexandru Lipcan
Vasile Grozav
Vasile Pîntea
Gheorghe Susarenco
Nicolai Deatovschi
Fracțiunea Partidului Democrat din Moldova (PDM)
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
82005 | 2006 | 2007 | 2008 | 11 |
Oleg Țulea
Marcel Răducan
Dumitru Ivanov
Lora Grosu
Efim Agachi
Oleg Serebrian
Igor Klipii
Valentina Stratan (Golban)
Fracțiunea Partidului Popular Creștin Democrat (PPCD)
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
112005 | 2006 | 2007 | 2008 | 7 |
Iurie Roșca
Ștefan Secăreanu
Angela Aramă (Leahu)
Vlad Cubreacov
Valentina Șerpul
Ion Varta
Eugenia Stîrcea
Deputați neafiliați
Ivan Banari
Iurie Bolboceanu
Vladimir Braga
Dumitru Braghiș
Vladimir Ciobanu
Ion Neagu
Valentina Cușnir
Zoia Jalbă
Gheorghe Musteață
Vlad Filat
Dumitru Godoroja
Declarații
Declarația Parlamentului Republicii Moldova cu privire la parteneriatul politic pentru realizarea obiectivelor integrării europene
Fiind oponenți politici, împărtășind opinii diferite asupra metodelor, etapelor și termenelor de reformare a economiei și a sferei sociale a Republicii Moldova, menționând existența anumitor divergențe în problemele politicii interne și celei externe, deputații în Parlamentul Republicii Moldova adoptă următoarea Declarație cu privire la parteneriatul politic pentru patru ani (2005–2009) în vederea realizării obiectivelor integrării europene.
Noi pornim de la faptul că dezvoltarea de mai departe a Republicii Moldova nu poate fi asigurată decât prin promovarea consecventă și ireversibilă a cursului strategic spre integrarea europeană, spre soluționarea pașnică și democratică a problemei transnistrene, spre funcționarea eficientă a instituțiilor democratice și garantarea drepturilor minorităților naționale. Realizarea acestor sarcini este posibilă în condițiile unei cooperări responsabile a puterii și opoziției, ale stabilității vieții politice interne, ale unor garanții democratice pentru dezvoltarea liberă a mijloacelor de informare în masă și ale unei asigurări riguroase a independenței Republicii Moldova în relațiile ei reciproce cu statele vecine.
Noi considerăm că principalele direcții ale parteneriatului politic trebuie să fie:
- eforturile diplomatice, juridice și politice conjugate, precum și inițiativele cetățenești pentru realizarea Planului de acțiuni Republica Moldova – Uniunea Europeană, eforturile comune asupra spectrului de probleme a căror soluționare va contribui la aderarea cât mai rapidă a Republicii Moldova la comunitatea europeană;
- eforturile politice conjugate, precum și inițiativele cetățenești pentru crearea unui sistem judecătoresc independent, care să corespundă normelor și standardelor Uniunii Europene; respectarea normelor democratice și a principiului supremației legii în calitate de condiții fundamentale pentru orice reforme politice și instituționale;
- eforturile politice și juridice conjugate pentru dezvoltarea socială accelerată a Republicii Moldova, pentru crearea unui sistem eficient de protecție socială și pentru reducerea sărăciei. Dezvoltarea economiei de piața funcțională, de orientare socială cu un climat investițional favorabil, armonizarea legislației naționale cu standardele europene în sfera circulației libere a mărfurilor, capitalurilor, serviciilor și a forței de muncă, înlăturarea barierelor administrative, combaterea corupției și debirocratizarea vieții economice constituie un reper strategic pentru dezvoltarea statului moldovenesc;
- eforturile politice și diplomatice conjugate, precum și inițiativele cetățenești având drept scop soluționarea pașnică definitivă a problemei transnistrene. Reglementarea politică a acestei probleme urmează să fie realizată pe baza Constituției țării și normelor de drept internațional, în strânsă cooperare cu OSCE, Uniunea Europeană, România, Rusia, SUA și Ucraina, să prevadă democratizarea, demilitarizarea și decriminalizarea cât mai grabnică a regiunii transnistrene. Instituirea unui control vamal și de frontieră eficient pe segmentul transnistrean al frontierei moldo-ucrainene și îndeplinirea de către Federația Rusă a obligațiilor asumate la Summit-ul OSCE din 1999 de la Istanbul privind evacuarea armamentului și militarilor reprezintă o condiție indispensabilă a reglementării transnistrene, precum și un factor pozitiv pentru consolidarea securității regionale și europene;
- eforturile politice conjugate pentru dezvoltarea și afirmarea plenară a rolului limbii de stat ca limbă a majorității populației țării noastre, precum și dezvoltarea pe baza standardelor europene a limbilor și a culturilor tuturor minorităților naționale din Republica Moldova.
Adoptată unanim:
- Alim Afonin
- Mircea Anton
- Vladimir Antosii
- Vasile Balan
- Galina Balmoș
- Ivan Banari
- Vasile Bodișteanu
- Elena Bodnarenco
- Iurie Bolboceanu
- Nicolae Bondarciuc
- Serafima Borgan
- Ludmila Borgula
- Vladimir Braga
- Dumitru Braghiș
- Leonid Bujor
- Valentina Buliga
- Ivan Calin
- Valeriu Calmațui
- Mihail Camerzan
- Ecaterina Cavlac
- Alexandr Ceaicovschi
- Iosif Chetraru
- Adriana Chiriac
- Vladimir Ciobanu
- Ion Ciontoloi
- Vasile Colța
- Valeriu Cosarciuc
- Alexandru Cotorobai
- Valerian Cristea
- Vlad Cubreacov
- Valentina Cușnir
- Albert Dațco
- Nicolai Deatovschi
- Dumitru Diacov
- Semion Dragan
- Vladimir Dragomir
- Vladimir Eremciuc
- Iurie Eriomin
- Vlad Filat
- Valerii Garev
- Stella Gherman
- Petru Gozun
- Lora Grosu
- Vasile Grozav
- Eva Gudumac
- Valeriu Guma
- Ion Guțu
- Ivan Guțu
- Lidia Guțu
- Vasile Iovv
- Alexei Ivanov
- Dumitru Ivanov
- Zoia Jalbă
- Igor Klipii
- Angela Aramă (Leahu)
- Alexandru Lipcan
- Marian Lupu
- Oleg Mantorov
- Victor Mîndru
- Vadim Mișin
- Mihail Mocan
- Ion Neagu
- Alexandru Oleinic
- Nicolai Oleinic
- Anatolie Onceanu
- Eugenia Ostapciuc
- Vasili Panciuc
- Arcadii Pasecinic
- Vitalia Pavlicenco
- Grigore Petrenco
- Vasile Pîntea
- Ion Pleșca
- Gheorghe Popa
- Maria Postoico
- Dumitru Prijmireanu
- Marcel Răducan
- Oleg Reidman
- Iurie Roșca
- Ștefan Secăreanu
- Oleg Serebrian
- Valentina Șerpul
- Mihail Sidorov
- Sergiu Stati
- Boris Ștepa
- Victor Stepaniuc
- Iurie Stoicov
- Valentina Stratan (Golban)
- Gheorghe Susarenco
- Vasile Tarlev
- Marc Tkaciuk
- Dmitrii Todoroglo
- Anatol Țăranu
- Oleg Țulea
- Vladimir Țurcan
- Veaceslav Untilă
- Serafim Urechean
- Ion Varta
- Vladimir Vitiuc
- Irina Vlah
- Vladimir Voronin
- Larisa Zimin
Declarație a Parlamentului Republicii Moldova cu privire la inițiativa Ucrainei în problema reglementării conflictului transnistrean
Calificând soluționarea pașnică și democratică a conflictului transnistrean, restabilirea integrității teritoriale a Republicii Moldova, precum și realizarea unității poporului drept o prioritate incontestabilă a dezvoltării interne a țării,
Pornind de la înțelegerea importanței unui larg consens intern și internațional în problema identificării căilor de reglementare a conflictului transnistrean,
Parlamentul Republicii Moldova salută inițiativa Președintelui Ucrainei Viktor Iușcenko de a susține aspirațiile de reîntregire ale Republicii Moldova și apreciază înalt oferta Ucrainei, considerând-o drept un pas esențial pe calea consolidării unității teritoriale a statului nostru și eliminării din zona transnistreană, cât mai curând posibil, a unui regim separatist, autoritar și criminal, care constituie o amenințare evidentă la adresa securității regionale.
Parlamentul Republicii Moldova constată că propunerea avansată de Ucraina conține o abordare nouă și eficientă a problemei reglementării transnistrene – realizarea reglementării prin democratizare. Această abordare poate să consolideze eforturile internaționale ale statelor democratice pentru soluționarea conflictului și să activizeze societatea civilă din zona transnistreană în vederea exercitării de către membrii ei a drepturilor și libertăților fundamentale ale omului.
Totodată, Parlamentul Republicii Moldova menționează că în inițiativa Ucrainei nu și-au găsit reflectare unele principii ale reglementării, inclusiv cele ce țin de:
- evacuarea trupelor rusești;
- demilitarizarea, principiile și condițiile de democratizare a zonei;
- instituirea unui control transparent și legal asupra segmentului transnistrean al frontierei de stat moldo-ucrainene.
Parlamentul Republicii Moldova consideră că aceste probleme trebuie să-și găsească rezolvare prin eforturi suplimentare din partea comunității internaționale, conjugate cu eforturile energice ale Ucrainei.
Parlamentul Republicii Moldova constată, de asemenea, că unele aspecte ale planului propus pot leza suveranitatea Republicii Moldova și ridică semne de întrebare asupra eficienței unor elemente ale lui. Între acestea se numără ideea participării zonei transnistrene la promovarea politicii externe a Republicii Moldova, precum și aceea de a crea un așa-zis comitet de conciliere. Cu toate acestea, Parlamentul Republicii Moldova își exprimă speranța că unele elemente care trezesc îndoieli își vor găsi rezolvare în baza normelor Constituției Republicii Moldova și ale dreptului internațional, precum și în cadrul unui dialog constructiv cu noii lideri democrați din zona transnistreană.
Parlamentul Republicii Moldova consideră că planul reglementării conflictului transnistrean propus de Ucraina constituie o dovadă de deschidere și un început pozitiv pentru dezvoltarea unui dialog internațional constructiv asupra acestei probleme la un nivel calitativ nou.
Parlamentul Republicii Moldova își exprimă speranța că inițiativa Ucrainei va deveni un factor major pentru realizarea reîntregirii statului și a societății noastre, precum și a perspectivelor europene ale țării noastre.
Apelul Parlamentului Republicii Moldova cu privire la criteriile de democratizare a zonei transnistrene a Republicii Moldova
Reafirmându-și atașamentul față de convențiile internaționale privind drepturile și libertățile fundamentale ale omului,
Având în vedere principiile Declarației Parlamentului Republicii Moldova cu privire la parteneriatul politic pentru realizarea obiectivelor integrării europene din 24 martie 2005,
Apreciind restabilirea integrității teritoriale a țării pe cale pașnică și democratică drept cea mai importantă prioritate, care constituie garanția dezvoltării ei stabile și durabile,
Considerând că existența unui regim separatist și autoritar în zona transnistreană a Moldovei, care a lipsit populația din zonă de drepturile și libertățile fundamentale ale omului și care ignorează deschis standardele și criteriile ONU, OSCE și ale Consiliului Europei, este intolerabilă într-o Europă modernă,
Ținând cont de faptul că acest “conflict înghețat” constituie un focar de instabilitate regională,
Fiind conștient de faptul că lipsa unui control din partea organelor centrale ale puterii de stat ale Republicii Moldova asupra unei părți a teritoriului său și asupra unui segment al frontierei de stat este incompatibilă cu opțiunea europeană a țării.
Salutând inițiativele Președintelui Ucrainei Viktor Iușcenko orientate spre reglementarea definitivă și durabilă a conflictului transnistrean,
Subliniind importanța prevederilor cuprinse în propunerile Ucrainei privind necesitatea democratizării zonei transnistrene ca o condiție indispensabilă pentru restabilirea supremației legii în zonă, pentru crearea de condiții care să garanteze drepturile și libertățile tuturor cetățenilor, indiferent de naționalitate, convingere și confesiune, și, în consecință, pentru rezolvarea echitabilă și durabilă a acestui conflict,
Parlamentul Republicii Moldova adoptă prezentul Apel.
Desfășurarea de alegeri libere și democratice în zona transnistreană este imposibilă în condițiile nesocotirii normelor Constituției Republicii Moldova și standardelor democratice internaționale, absenței pluralismului politic și a libertății cuvântului, reprimării oricărei manifestări de atitudini diferite de cea impusă cu forța.
Parlamentul Republicii Moldova pornește de la faptul că pentru dezrădăcinarea abuzurilor menționate se impune un proces larg și complex de democratizare a zonei cu un control și monitorizare din partea comunității internaționale, care trebuie să includă între alte măsuri următoarele:
- lichidarea poliției politice (a așa-zisului Minister al Securității Statului), care suprimă orice manifestare de libertate și elimină oponenții politici ai actualului regim separatist, ceea ce face imposibilă pregătirea și organizarea unor alegeri libere și democratice în corespundere cu standardele OSCE și ale Consiliului Europei;
- reformarea așa-numitei puteri judecătorești din zona transnistreană;
- eliberarea deținuților politici care sunt ținuți în mod ilegal în închisorile din zona transnistreană, în conformitate cu decizia Curții Europene pentru Drepturile Omului din 8 iulie 2004;
- înlăturarea piedicilor pentru libera activitate a partidelor politice din Republica Moldova pe teritoriul zonei transnistrene;
- înlăturarea piedicilor pentru activitatea liberă a mass-media naționale și locale pe teritoriul zonei transnistrene;
- înlăturarea piedicilor pentru activitatea liberă a organizațiilor neguvernamentale și dezvoltarea societății civile în zonă ca element important al vieții publice într-un stat democratic;
- desfășurarea alegerilor în zona transnistreană a Republicii Moldova sub egida exclusivă a unei Comisii Electorale Internaționale, mandatate de OSCE, cu cea mai largă reprezentare în cadrul ei a țărilor-membre;
- exercitarea dreptului de participare la procesul electoral în zonă numai în baza confirmării cetățeniei Republicii Moldova;
- monitorizarea standardelor democratice trebuie efectuată de Comisia Electorală Internațională cu cel puțin cinci luni înainte de data desfășurării alegerilor;
- monitorizarea internațională a standardelor democratice în zona transnistreană, precum și organizarea procesului electoral de către Comisia Electorală Internațională nu pot atrage după sine nici un fel de consecințe privind recunoașterea acestei entități în baza dreptului internațional.
Parlamentul Republicii Moldova își exprimă convingerea că fără asigurarea prealabilă a condițiilor enumerate mai sus este imposibilă garantarea drepturilor cetățenilor Republicii Moldova din această zonă la libera exprimare a voinței lor ca element-cheie pentru rezolvarea pașnică și democratică a conflictului transnistrean, precum și face imposibilă crearea unor organe reprezentative în zona transnistreană.
Pornind de la acestea, Parlamentul Republicii Moldova solicită Consiliului Europei, OSCE și Uniunii Europene să se includă activ în procesul de democratizare a zonei transnistrene și speră să găsească susținere din partea acestor instituții europene în realizarea criteriilor expuse privind democratizarea acestei zone ca element fundamental în reglementarea politică a conflictului transnistrean.
Apelul Parlamentului Republicii Moldova cu privire la principiile și condițiile demilitarizării zonei transnistrene
Reafirmând atașamentul Republicii Moldova față de respectarea actelor internaționale în domeniul securității, controlului asupra armamentului și dezarmării,
Pornind de la prevederile Declarației Parlamentului Republicii Moldova cu privire la parteneriatul politic pentru realizarea obiectivelor integrării europene din 24 martie 2005 și, în special, de la principiile privind soluționarea pașnică, democratică și definitivă a problemei transnistrene,
Înțelegând că factorul militar al problemei transnistrene constituie o sfidare asupra securității naționale și regionale, necesitând o soluționare imediată,
Parlamentul Republicii Moldova solicită OSCE, UE, CE, SUA, Federației Ruse, Ucrainei și României asistență pentru înlăturarea amenințărilor reprezentate de factorul militar al conflictului transnistrean pe calea demilitarizării zonei prin eforturile conjugate ale comunității internaționale.
Parlamentul, pornind de la prevederile articolului 11 din Constituția Republicii Moldova, reafirmă că teritoriul Republicii Moldova, ca stat neutru, nu poate fi folosit pentru dislocarea forțelor armate ale altor state.
Bazându-se pe această prevedere constituțională, precum și fiind convins de interesul deosebit al comunității internaționale pentru soluționarea cât mai grabnică a conflictului transnistrean, Parlamentul Republicii Moldova stabilește următoarele condiții indispensabile pentru demilitarizarea zonei transnistrene:
- Federația Rusă va încheia, până la sfârșitul anului 2005, retragerea și lichidarea arsenalului militar rus, precum și retragerea forțelor militare ruse de pe teritoriul Republicii Moldova.
- Federația Rusă și Republica Moldova vor recunoaște faptul că unitățile militare, dislocate, în temeiul Acordului moldo-rus din 21 iulie 1992, în zona de securitate a Republicii Moldova, și-au atins scopurile prevăzute, urmând să fie reduse treptat și retrase în totalitate de pe teritoriul țării până la 31 decembrie 2006. Concomitent, în termenul menționat, în urma unui demers al Republicii Moldova către OSCE, se va realiza transformarea treptată și deplină a operațiunii de pacificare existente într-un mecanism internațional de observatori militari și civili, care va acționa cu mandatul OSCE, Acordul moldo-rus din 21 iulie 1992 pierzându-și actualitatea. Misiunea Internațională de Observatori Militari și Civili cu mandatul OSCE își va desfășura activitatea în Republica Moldova până la reglementarea politică deplină a conflictului transnistrean.
- Republica Moldova își asumă obligația să propună, în cadrul Programului NATO “Parteneriat pentru Pace”, și să realizeze, prin intermediul Misiunii Internaționale de Observatori Militari și Civili în Moldova, dizolvarea formațiunilor militare din zonă, casarea armamentului și tehnicii militare, precum și reabilitarea socială și recalificarea persoanelor care fac parte din efectivul așa-numitelor formațiuni militare transnistrene.
- La rândul său, după îndeplinirea de către Federația Rusă a obligațiilor asumate, în cadrul Summit-ului OSCE de la Istanbul (1999), privind retragerea completă, neîntârziată și transparentă a armatei și a armamentului de pe teritoriul Republicii Moldova, inclusiv a contingentului și armamentului care cad sub incidența Acordului moldo-rus din 21 iulie 1992, Parlamentul Republicii Moldova își exprimă disponibilitatea de a ratifica Tratatul adaptat cu privire la forțele armate convenționale în Europa, care reprezintă un element fundamental al securității europene.
Parlamentul Republicii Moldova adoptă prezentul apel și îl comunică OSCE, UE, CE, SUA, Rusiei, Ucrainei și României, în scopul obținerii sprijinului pentru realizarea eficientă, în varianta propusă, a demilitarizării zonei transnistrene a Republicii Moldova, precum și în vederea conjugării eforturilor pentru consolidarea securității regionale, a stabilității și a dezvoltării democratice durabile în această parte a Europei.
Adoptată unanim:
- Alim Afonin
- Mircea Anton
- Vasile Balan
- Galina Balmoș
- Ivan Banari
- Vasile Bodișteanu
- Elena Bodnarenco
- Iurie Bolboceanu
- Nicolae Bondarciuc
- Serafima Borgan
- Ludmila Borgula
- Vladimir Braga
- Dumitru Braghiș
- Leonid Bujor
- Ghenadii Bulgacov
- Valentina Buliga
- Ivan Calin
- Valeriu Calmațui
- Mihail Camerzan
- Ecaterina Cavlac
- Alexandr Ceaicovschi
- Iosif Chetraru
- Adriana Chiriac
- Vladimir Ciobanu
- Ion Ciontoloi
- Vasile Colța
- Valeriu Cosarciuc
- Alexandru Cotorobai
- Vlad Cubreacov
- Valentina Cușnir
- Albert Dațco
- Nicolai Deatovschi
- Dumitru Diacov
- Semion Dragan
- Vladimir Dragomir
- Vladimir Eremciuc
- Iurie Eriomin
- Vlad Filat
- Valerii Garev
- Stella Gherman
- Petru Gozun
- Lora Grosu
- Vasile Grozav
- Eva Gudumac
- Valeriu Guma
- Ion Guțu
- Ivan Guțu
- Lidia Guțu
- Nicolai Guțul
- Vasile Iovv
- Alexei Ivanov
- Dumitru Ivanov
- Zoia Jalbă
- Alexandru Jdanov
- Igor Klipii
- Angela Aramă (Leahu)
- Alexandru Lipcan
- Marian Lupu
- Oleg Mantorov
- Victor Mîndru
- Anton Miron
- Vadim Mișin
- Mihail Mocan
- Gheorghe Musteață
- Ion Neagu
- Alexandru Oleinic
- Nicolai Oleinic
- Anatolie Onceanu
- Eugenia Ostapciuc
- Arcadii Pasecinic
- Vitalia Pavlicenco
- Grigore Petrenco
- Vasile Pîntea
- Ion Pleșca
- Gheorghe Popa
- Maria Postoico
- Dumitru Prijmireanu
- Marcel Răducan
- Iurie Roșca
- Ștefan Secăreanu
- Oleg Serebrian
- Valentina Șerpul
- Mihail Sidorov
- Sergiu Stati
- Boris Ștepa
- Victor Stepaniuc
- Iurie Stoicov
- Valentina Stratan (Golban)
- Gheorghe Susarenco
- Dmitrii Todoroglo
- Anatol Țăranu
- Oleg Țulea
- Vladimir Țurcan
- Veaceslav Untilă
- Serafim Urechean
- Ala Ursul
- Ion Varta
- Vladimir Vitiuc
- Irina Vlah
- Anatolie Zagorodnîi
- Larisa Zimin
- ↑ Hotărârea Parlamentului nr. 117 din 10.06.2005 cu privire la inițiativa Ucrainei în problema reglementării conflictului transnistrean și la măsurile pentru democratizarea și demilitarizarea zonei transnistrene
- Guvernul Vasile Tarlev II (2005–2008)
- Guvernul Zinaida Greceanîi (2008–2009)
- Parlamentul Republicii Moldova de legislatura a IV-a (XV-a) (2001–2005)