Votarea peste hotare în 2024
Pe 3 noiembrie 2024, cetățenii Republicii Moldova cu drept de vot, inclusiv cei aflați în diasporă, sunt așteptați să își exprime opțiunea de vot în cadrul alegerilor prezidențiale, fie la secțiile de votare din țară, fie la cele deschise în străinătate.
Cetățenii Republicii Moldova cu drept de vot, aflați în străinătate pe 20 octombrie 2024, au participat la referendumul republican constituțional și la primul tur al alegerilor prezidențiale. Aceștia s-au prezentat la una dintre cele 231 de secții de votare deschise în 37 de țări. În total, au votat peste 240 de mii de alegători din diaspora, dintre care 1 344 au optat pentru votul prin corespondență, o metodă alternativă disponibilă doar în Statele Unite ale Americii, Canada, Norvegia, Suedia, Islanda și Finlanda.
Conform datelor prezentate de Comisia Electorală Centrală, un al doilea tur de scrutin va fi organizat pe 3 noiembrie 2024, deoarece niciunul dintre cei 11 candidați la funcția de președinte al Republicii Moldova nu a obținut cel puțin 50% din voturile valabil exprimate. În turul doi vor concura primii doi clasați: Maia Sandu și Alexandr Stoianoglo. Votarea în turul II se va desfășura între orele 07:00 și 21:00, conform fusului orar al fiecărei țări gazdă.
Cetățenii care vor vota în turul II la secțiile de votare din străinătate vor fi incluși într-o listă electorală suplimentară și vor semna o declarație pe propria răspundere, confirmând că nu au votat în altă parte. Votul va fi permis pe baza buletinului de identitate, a buletinului provizoriu sau a pașaportului, inclusiv dacă acesta are termenul de valabilitate expirat. Cetățenii care votează prin corespondență vor urma aceleași proceduri și condiții ca în primul tur de scrutin, conform instrucțiunilor Comisiei Electorale Centrale.
Comisia Electorală Centrală:
Lista secțiilor de votare • Votul prin corespondență (Instrucțiuni) • Ghidul de utilizare • Întrebări și răspunsuri
Cuprins
Rezultate din 20 octombrie 2024
# | Țara | Înregistrări | Secții | Alegători | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Belgia | 1 887 | 4 | 5 364 | 4 698 | |
2 | Franța | 9 722 | 20 | 22 670 | 23 001 | |
3 | Germania | 15 787 | 26 | 30 200 | 25 960 | |
4 | Irlanda | 5 618 | 10 | 9 770 | 8 709 | |
5 | Italia | 23 815 | 60 | 69 245 | 66 293 | |
6 | Marea Britanie | 16 934 | 17 | 22 694 | 23 926 | |
7 | România | 7 697 | 16 | 24 611 | 15 146 | |
8 | Rusia | 15 197 | 2 | 8 232 | 6 154 | |
9 | Spania | 3 387 | 11 | 8 075 | 6 594 | |
10 | Statele Unite ale Americii | 4 885 | 16 | 9 158 | 7 651 | |
Toate țările | 118 628 | 231 | 240 720 | 212 434 |
Rezultate pe țări
Referendum | ✓ DA | ✗ NU | Circumscripție | ![]() |
![]() |
Alegeri prezidențiale |
---|---|---|---|---|---|---|
76.79% | 23.21% | Diaspora total | 70.71% | 8.06% | ||
77,78% | 22,22% | Austria | 70,75% | 10,73% | ||
87,50% | 12,50% | Azerbaidjan | 74,51% | 7,84% | ||
54,19% | 45,81% | Belarus | 42,86% | 32,02% | ||
76,00% | 24,00% | Belgia | 69,90% | 5,42% | ||
38,73% | 61,27% | Bulgaria | 29,34% | 36,92% | ||
86,17% | 13,83% | Canada | 83,78% | 7,84% | ||
75,05% | 24,95% | Cehia | 64,58% | 8,89% | ||
86,30% | 13,70% | China | 80,82% | 8,22% | ||
72,23% | 27,77% | Cipru | 63,06% | 11,01% | ||
88,66% | 11,34% | Danemarca | 84,56% | 2,99% | ||
87,18% | 12,82% | EAU | 82,67% | 8,66% | ||
82,35% | 17,65% | Elveția | 76,84% | 4,91% | ||
78,18% | 21,82% | Estonia | 67,46% | 13,61% | ||
75,19% | 24,81% | Franța | 65,92% | 4,74% | ||
75,63% | 24,37% | Germania | 67,51% | 6,50% | ||
70,64% | 29,36% | Grecia | 66,89% | 13,56% | ||
100,00% | 0,00% | India | 100,00% | 0,00% | ||
82,01% | 17,99% | Irlanda | 76,46% | 3,89% | ||
38,30% | 61,70% | Israel | 27,29% | 13,26% | ||
75,83% | 24,17% | Italia | 71,25% | 7,62% | ||
88,41% | 11,59% | Japonia | 84,06% | 10,14% | ||
73,23% | 26,77% | Letonia | 63,57% | 16,28% | ||
78,18% | 21,82% | Lituania | 64,91% | 7,02% | ||
84,79% | 15,21% | Marea Britanie | 79,04% | 3,40% | ||
81,66% | 18,34% | Norvegia | 74,39% | 6,32% | ||
89,38% | 10,63% | Olanda | 84,22% | 3,28% | ||
86,03% | 13,97% | Polonia | 79,35% | 5,81% | ||
72,66% | 27,34% | Portugalia | 64,39% | 9,60% | ||
82,81% | 17,19% | Qatar | 70,31% | 12,50% | ||
92,00% | 8,00% | România | 87,16% | 3,19% | ||
9,23% | 90,77% | Rusia | 5,65% | 56,28% | ||
82,03% | 17,97% | Spania | 76,56% | 6,33% | ||
90,08% | 9,92% | SUA | 86,73% | 4,34% | ||
90,89% | 9,11% | Suedia | 86,14% | 3,00% | ||
27,97% | 72,03% | Turcia | 22,23% | 40,17% | ||
79,58% | 20,42% | Ucraina | 73,65% | 13,17% | ||
84,13% | 15,87% | Ungaria | 74,04% | 11,06% |
Înregistrarea prealabilă
Înregistrarea prealabilă[1] Hotărârea CEC nr. 2513 din 10.05.2024 pentru aprobarea Regulamentului privind înregistrarea prealabilă este o procedură prin care cetățenii Republicii Moldova cu drept de vot aflați în străinătate, precum și cei domiciliați în localitățile din stânga Nistrului (Transnistria), își anunță intenția de a vota. Procedura este una opțională, online, prin intermediul paginii web oficiale inregistrare.cec.md, sau prin cerere scrisă, individuală sau colectivă, depusă la Comisia Electorală Centrală, misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale Republicii Moldova. Scopul înregistrării prealabile este de a stabili numărul estimativ al alegătorilor aflați peste hotarele țării și din stânga Nistrului, în vederea constituirii secțiilor de votare suplimentare, precum și de a determina numărul estimativ al buletinelor de vot ce vor fi distribuite secțiilor de votare respective.
Datele colectate de CEC începând cu anul 2018 au rămas valabile și pentru scrutinele ulterioare. Către alegerile prezidențiale și referendumul constituțional din 20 octombrie 2024 numărul total al înregistrărilor prealabile a ajuns la 118 628, dintre care 1 997 au fost depuse de cetățenii aflați în cele șase state unde va fi implementat și votul prin corespondență, ca opțiune de vot alternativă.
Lipsa înregistrării prealabile nu împiedică cetățenii să voteze. Oricare cetățean al Republicii Moldova cu drept de vot își poate exercita acest drept la orice secție de votare din afara țării sau în localitatea de pe teritoriul Republicii Moldova unde își are domiciliul sau reședința. Pentru votul prin corespondență, înregistrarea prealabilă este obligatorie.
Înregistrarea prealabilă 2024
Alegătorii se pot înregistra în prealabil pe tot parcursul anului, cu excepția ultimelor 45 de zile înainte de data scrutinului. În cazul alegerilor prezidențiale și a referendumului constituțional din 20 octombrie 2024, înregistrarea prealabilă s-a desfășurat până la 6 septembrie 2024, inclusiv. În total în anul 2024 s-au înregistrat 21 706 cetățeni din 87 de țări ale lumii.
# | Țara | Înregistrări | ± | Localități | |
---|---|---|---|---|---|
9 | Austria | 514 | 138 ↑ | 34 | |
12 | Belgia | 1 887 | 228 ↑ | 110 | |
16 | Canada | 2 847 | 833 ↑ | 110 | |
17 | Cehia | 838 | 110 ↑ | 56 | |
19 | Cipru | 195 | 26 ↑ | 7 | |
25 | Danemarca | 952 | 213 ↑ | 50 | |
26 | EAU | 167 | 31 ↑ | 5 | |
28 | Elveția | 1 009 | 261 ↑ | 99 | |
31 | Finlanda | 231 | 94 ↑ | 29 | |
32 | Franța | 9 722 | 1 003 ↑ | 524 | |
34 | Germania | 15 787 | 1 997 ↑ | 1 016 | |
35 | Grecia | 613 | 78 ↑ | 36 | |
42 | Irlanda | 5 618 | 520 ↑ | 103 | |
43 | Islanda | 85 | 34 ↑ | 10 | |
44 | Israel | 770 | 59 ↑ | 46 | |
45 | Italia | 23 815 | 2 499 ↑ | 1 109 | |
53 | Luxemburg | 281 | 57 ↑ | 6 | |
58 | Marea Britanie | 16 934 | 1 014 ↑ | 411 | |
63 | Norvegia | 493 | 207 ↑ | 58 | |
65 | Olanda | 1 388 | 373 ↑ | 113 | |
66 | Polonia | 249 | 82 ↑ | 44 | |
67 | Portugalia | 1 712 | 165 ↑ | 102 | |
69 | România | 7 697 | 1 185 ↑ | 107 | |
70 | Rusia | 15 197 | 8 238 ↑ | 164 | |
76 | Spania | 3 387 | 426 ↑ | 203 | |
77 | SUA | 4 885 | 1 452 ↑ | 618 | |
79 | Suedia | 315 | 130 ↑ | 51 | |
83 | Turcia | 211 | 57 ↑ | 17 | |
85 | Ucraina | 93 | 20 ↑ | 13 | |
86 | Ungaria | 85 | 26 ↑ | 10 | |
[+/-] | Toate țările | 118 628 | 21 706 ↑ | 5 402 |
Votarea prin corespondență
Votul prin corespondență[2] Hotărârea CEC nr. 2680 din 05.08.2024 pentru aprobarea Regulamentului privind particularitățile organizării și implementării votului prin corespondență reprezintă o modalitate alternativă prin care cetățenii Republicii Moldova aflați în străinătate își pot exercita dreptul la vot, utilizând servicii poștale sau de curierat. Această metodă este reglementată de Legea nr. 109/2024[3] Lege nr. 109 din 26.04.2024 privind implementarea parțială a votului prin corespondență, care prevede implementarea parțială a votului prin corespondență, asigurând astfel o participare mai largă la procesul electoral.
Pentru prima dată, votul prin corespondență va fi disponibil parțial la alegerile prezidențiale și referendumul constituțional din 20 octombrie 2024. Aceasta se aplică cetățenilor moldoveni aflați în șase țări: Statele Unite ale Americii, Canada, Norvegia, Suedia, Islanda și Finlanda. Înregistrarea prealabilă pentru votul prin corespondență este obligatorie și doar cei care se înregistrează în timp util vor fi incluși în lista electorală corespunzătoare.
# | Țara | Înregistrări votare prin corespondență | |
---|---|---|---|
1 | Canada | 584 | |
2 | Finlanda | 72 | |
3 | Islanda | 26 | |
4 | Norvegia | 134 | |
5 | SUA | 1 088 | |
6 | Suedia | 93 |
Secții de votare
Numărul și amplasarea secțiilor de votare în afara țării sunt stabilite în baza a trei criterii: (1) dinamica participării alegătorilor la secțiile de votare din străinătate în ultimele trei scrutine, (2) înregistrarea prealabilă a cetățenilor Republicii Moldova aflați în străinătate și (3) numărul cetățenilor moldoveni stabiliți peste hotare, conform datelor Ministerului afacerilor externe. Toate trei criterii au o pondere egală în procesul de constituire a secțiilor de votare.
Pentru anul 2024, Comisia Electorală Centrală a alocat în bugetul său[4] Hotărârea CEC nr. 1716 din 05.12.2023 cu privire la aprobarea bugetului Comisiei Electorale Centrale pentru anul 2024 fonduri pentru organizarea a 209 birouri electorale ale secțiilor de votare în afara țării, ceea ce reprezintă o creștere de 59 de secții față de scrutinul parlamentar din 2021. Inițial, CEC a publicat o listă preliminară[5] Lista posibilelor locații ale secțiilor de votare din străinătate // CEC de 278 de secții de votare, însă decizia finală[6] Hotărârea CEC nr. 2866 din 14.09.2024 cu privire la organizarea secțiilor de votare în străinătate a fost de organizare a 234 de secții pentru referendumul republican constituțional și alegerile prezidențiale din 20 octombrie 2024.
Totuși, în Federația Rusă, din cauza riscurilor de securitate, precum și a imposibilității asigurării din punct de vedere tehnic și logistic a procesului de votare de către MAE, s-a decis[7] Hotărârea CEC nr. 3022 din 07.10.2024 cu privire la Hotărârea CECE 38 nr. 17 din 03.10.2024 deschiderea a doar două secții de votare[8] Hotărârea CECE 38 nr. 17 din 03.10.2024 cu privire la imposibilitatea executării pct. 3 din Hotărârea CEC nr. 2977 din 29.09.2024, în loc de cinci[9] Hotărârea CEC nr. 2977 din 29.09.2024 cu privire la contestația PSRM, așa cum fusese stabilit inițial.
Astfel, dintre cele 231 de secții de votare care vor fi organizate în ziua votării, trei vor fi destinate cetățenilor Republicii Moldova din Statele Unite ale Americii, Canada, Regatul Norvegiei, Regatul Suediei, Republica Finlanda și Republica Islanda, care au optat pentru votul prin corespondență ca metodă alternativă de vot.
Secții de votare în străinătate din 2024
Pentru referendumul republican constituțional și alegerile prezidențiale din 20 octombrie 2024 peste hotarele Republicii Moldova vor fi constituite 231 de secții de votare în 37 de țări. În comparație cu scrutinul parlamentar din 2021 vor fi deschise 81 de secții suplimentare.
- Austria (2)
Viena, + Innsbruck - Azerbaidjan (1)
Baku - Belarus (1)
Minsk - Belgia (4)
Bruxelles, + Anvers, + Hasselt - Bulgaria (1)
Sofia - Canada (6)
Ottawa, Calgary, Montreal (+1), Toronto, + Vancouver - Cehia (2)
Praga (+1) - China (1)
Beijing - Cipru (1)
Limassol - Danemarca (2)
Copenhaga, + Aarhus - EAU (1)
Abu Dhabi - Elveția (2)
Geneva, + Zürich - Estonia (1)
Tallinn - Franța (20)
Paris (+3), –Alfortville, Bordeaux, + Créteil, + Livry-Gargan, Lyon, + Marsilia, Montreuil (+1), + Nantes, Nisa (+1), Strasbourg, + Toulouse, Villeneuve-SG (+1) - Germania (26)
Berlin (+1), + Augsburg, Bremen, + Dortmund, + Dresda, Düsseldorf, + Erfurt, Frankfurt pe Main (+1), Hamburg, Hanovra, + Kaiserslautern, + Kassel, + Köln, Leipzig, München, Nürnberg, + Osnabrück, + Papenburg, + Potsdam, + Regensburg, + Rostock, Stuttgart, + Villingen-Schwenningen - Grecia (2)
Atena (+1) - + India (1)
New Delhi - Irlanda (10)
Dublin (+3), + Carlow, + Cork, + Drogheda, Limerick - Israel (2)
Tel Aviv (+1), –Așdod - Italia (60)
Roma, + Alessandria, Ancona, + Belluno, Bergamo, Bologna (+1), + Bolzano, Brescia, + Chiavari, + Como, + Cremona, + Cuneo, + Faenza, + Fano, Ferrara, Florența, + Forlì-Cesena, Genova, + Grosseto, + Latina, + Lecce, + Lecco, + Livorno, Mantova, Mestre (+1), Milano, Modena, + Monza, Napoli, Padova, Parma (+1), + Pavia, Perugia, Pesaro, + Pescara, Piacenza, + Pordenone, Ravenna, + Reggio Calabria, Reggio Emilia, Rimini, + Rovigo, + Siena, + Terni, Torino, Trento, Treviso, Udine, + Varese, Verona (+1), Vicenza, + Viterbo - Japonia (1)
Tōkyō - Letonia (1)
Riga - Lituania (1)
Vilnius - Marea Britanie (17)
Londra (+2), + Belfast, Birmingham (+1), + Corby, Glasgow, + Liverpool, Manchester, Northampton - Norvegia (1)
Oslo - Olanda (2)
Haga, + Groningen - Polonia (1)
Varșovia - Portugalia (6)
Lisabona, + Cascais, + Faro, Portimão, + Porto, Setúbal - Qatar (1)
Doha - România (16)
București (+1), Bacău, Brașov, Cluj-Napoca (+1), Constanța, Craiova, Galați, Iași (+1), + Oradea, Sibiu, Suceava, Timișoara - Rusia (2)
Moscova (-10), –Kaluga, –Sankt-Petersburg, –Tula - Spania (11)
Madrid, + Alicante, Barcelona (+1), Málaga, + Palma de Mallorca, + Pamplona, + San Sebastián, Santander, Valencia, + Vinaròs - SUA (16)
Washington, Asheville, Atlanta, Boston, Chicago (+1), Dallas, Denver, Las Vegas, + Miami, Minneapolis, New York, Orlando, + Pensacola, Sacramento, Seattle - Suedia (1)
Stockholm - Turcia (2)
Ankara, Istanbul - Ucraina (2)
Kiev, Odesa - Ungaria (1)
Budapesta
Compartimentul dedicat votării peste hotarele Republicii Moldova este dezvoltat cu sprijinul Asociației Promo-LEX, din sursele Agenției Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională (USAID Moldova). Opiniile exprimate pe acest site aparțin ADEPT și nu reflectă neapărat poziția Asociației Promo-LEX și USAID.