
            

 

  

  

  

  

  

  

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Monitorizarea mass-mediei în campania electorală pentru alegerile parlamentare 

anticipate din 11 iulie 2021 
 

 

Raport nr. 4 

25 iunie – 1 iulie 2021 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Acest raport  a fost realizat cu sprijinul financiar al 

Oficiului Ambasadei Țărilor de Jos în Moldova.    

 

 



            

Date generale 

 

Scopul și obiectivele proiectului: Monitorizarea și informarea publicului cu privire la 

comportamentul mass-mediei în campania electorală și accesul concurenților electorali la mass-

media. Monitorizarea își propune să analizeze tendințele reportericești care pot afecta 

performanța instituțiilor mass-media și compromite abilitatea acestora de a oferi publicului 

informații veridice, echidistante și pluraliste. 

 

Perioada de monitorizare: 1 iunie – 10 iulie 2021 

 

Criteriile de selectare a instituțiilor mass-media supuse monitorizării:  

 

• Audiența / impactul: național, regional 

• Tipul de media: audiovizual 

• Forma de proprietate: publică, privată 

• Limba difuzării: română, rusă 

 

Lista instituțiilor mass-media monitorizate: 

 

Moldova 1 (19:00) – post public, acoperire națională, difuzează în limbile română și rusă; 

Prime TV (21:00) – post privat, acoperire națională, difuzează în limbile română și rusă; 

Primul în Moldova (18:00) – post privat, acoperire națională, difuzează în limbile română 

și rusă;  

Publika TV (versiunea online) – post privat, acoperire națională, difuzează în limbile 

română și rusă; 

Jurnal TV (19.00) – post privat, acoperire regională, difuzează în limbile română și rusă; 

NTV Moldova (19.00) – post privat, acoperire regională, difuzează în limbile română și 

rusă; 

RTR Moldova (20.00) – post privat, acoperire regională, difuzează în limbile rusă și 

română; 

TV8 (19:00) – post privat, acoperire regională, difuzează în limbile română și rusă; 

Pro TV (20.00) – post privat, acoperire regională, difuzează în limba română; 

TV6 (19.00) – post privat, acoperire regională; difuzează în limbile română și rusă. 

 

ABREVIERI 

 

APC – Administrația publică centrală 

APL – Administrația publică locală 

AUR – Alianța pentru Unirea Românilor 

CEC – Comisia Electorală Centrală 

BECS – Blocul Electoral al Comuniștilor și Socialiștilor 

BERU – Blocul Electoral Renato Usatîi 

PACCC – Partidul Acțiunii Comune Congresul Civic 

PACE – Partidul Acasă Construim Europa 

PAS - Partidul Acțiune și Solidaritate  

PDCM – Partidul Dezvoltării și Consolidării din Moldova 

PDA – Partidul Democrația Acasă 

PDM – Partidul Democrat din Moldova 

PLD – Partidul Legii și Dreptății 

PP „NOI” – Partidul Politic NOI  

PNOI – Partidul Noua Opțiune Istorică 

PPDA – Partidul Platforma Demnitate și Adevăr 



            

 

PPPO – Partidul Politic Puterea Oamenilor 

PPPS – Partidul Politic Partidul Schimbării 

PP Șor – Partidul Politic Șor 

PUN – Partidul Unității Naționale 

PVE – Partidul Verde Ecologist 

PMPSN – Partidul Politic Mișcarea Profesioniștilor Speranța-Nadejda 

PPPOM - Partidul Politic Partidul Oamenilor Muncii 

PPM – Partidul Patrioții Moldovei 

PRM – Partidul Regiunilor din Moldova 

PSRM – Partidul Socialiștilor din Republica Moldova 

 

2. Cadrul metodologic  
 

A fost monitorizat conținutul integral al principalelor buletine de știri zilnice de la fiecare post 

de televiziune, fiind analizate materialele cu caracter electoral direct și indirect. Materialele au 

fost supuse unei evaluări de conținut și de context, pentru a determina dacă sunt favorabile sau 

defavorabile unui sau altui partid/unei sau altei formațiuni politice. De asemenea, materialele 

au fost analizate conform următoarelor criterii de reflectare obiectivă: 

 

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic: Potrivit Codului serviciilor media 

audiovizuale (CSMA), în virtutea dreptului fundamental la informare, furnizorii de servicii 

media trebuie a) să asigure distincția clară între fapte și opinii în știri; b) să informeze cu privire 

la un fapt sau un eveniment corect, iar informația să fie verificată și prezentată în mod imparțial 

şi cu bună-credință (Art.13 (1)). În același timp, potrivit prevederilor deontologice, știrile 

trebuie să fie imparțiale și obiective și să nu favorizeze anumite partide/grupuri/persoane în 

detrimentul altora. Prezența elementelor discriminatorii în cadrul reportajelor și știrilor 

reprezintă un prim criteriu de prezentare a realității prin prisma opiniilor jurnalistului. Filtrarea 

știrilor și analiza minimă a istoriei și contextului, de asemenea, vorbesc despre apărarea 

intereselor anumitor actori, dar nu ale publicului larg. Iar Codul electoral, art. 69 (5) stipulează 

că mijloacele de informare în masă nu vor adopta tratamente privilegiate față de concurenții 

electorali în virtutea statutului social și/sau a funcțiilor pe care le dețin candidații acestora. 

 

Pluralismul de opinie. Corectitudinea și echilibrul surselor: Pentru a fi corecte și echilibrate, 

materialele trebuie să prezinte toate părțile vizate, în special când e vorba de subiecte 

controversate, și să trateze în mod egal oponenții. De asemenea, mass-media trebuie să asigure 

accesul la o multitudine de păreri diverse care ar ajuta auditoriul să-și creeze propria opinie 

asupra subiectelor reflectate. CSMA stipulează că în cadrul programelor audiovizuale de ştiri, 

pentru care exactitatea și corectitudinea sunt esențiale, relatările trebuie să provină din surse 

sigure, suficient documentate sub aspect factologic, cu o abordare credibilă și imparțială a 

evenimentelor, cu reflectarea echilibrată a diferitor opinii (Art.13 (4)). 

 

Limbajul și imaginile utilizate: Exagerările și limbajul licențios utilizat în mod deliberat – 

cum ar fi limbajul peiorativ sau etichetele atribuite anumitor persoane sau organizații, precum 

și imaginile manipulate astfel încât anumite părți să apară în lumină negativă – ridică grave 

semne de întrebare cu privire la respectarea standardelor etice și profesionale. Comportamentul 

etic al jurnaliștilor este pus la îndoială de cele mai multe ori atunci când imaginile prezintă 

aspecte ce nu corespund realității, când acestea sunt trucate, dar și atunci când anumite știri sunt 

ilustrate cu imagini ce nu au legătură cu textul. CSMA interzice difuzarea reportajelor 

susceptibile de a propaga, incita,  promova sau justifica ura rasială, xenofobia, antisemitismul 

sau alte forme de ură fondate pe intoleranță sau pe discriminarea pe criterii de sex, de rasă, de 

naționalitate, de religie, de dizabilitate sau de orientare sexuală (Art. 11(2)). 



            

 

3. Datele monitorizării 
 

 Moldova 1  

 

 

Implicarea în reflectarea campaniei electorale 

În intervalul 25 iunie – 1 iulie 2021, postul public de televiziune Moldova 1 a acordat o atenție 

sporită reflectării campaniei electorale. În cele șapte buletine de știri puse pe post, Moldova 1 

a difuzat în total 58 de materiale cu caracter electoral direct și indirect, cu volumul total de 3488 

secunde (0,96 ore). Acestea au reflectat mai mult declarațiile electorale ale concurenților 

electorali, dar și activitatea CEC/procesul electoral, rezultatele sondajelor de opinie, rapoarte 

ale societății civile privind desfășurarea campaniei electorale etc. O parte din materiale au fost 

făcute în baza dezbaterilor organizate de Moldova 1.  

46 de materiale au avut în centrul atenției concurenții electorali, de cele mai multe ori (30) fiind 

vorba despre prioritățile şi promisiunile electorale ale acestora, iar în 12 cazuri au reflectat 

acuzațiile lansate de unii candidați la adresa altora. Știrile cu privire la obiectivele electorale au 

avut același format – volumul a fost de aproximativ un minut fiecare, limitându-se la 

consemnarea declarațiilor candidaților.  

 

Imparțialitate şi obiectivitate. Partizanat politic  

 

50 din cele 58 de materialele cu caracter electoral direct sau indirect au fost obiective şi 

imparțiale, fără a fi remarcate abateri de la normele deontologice sau prevederile legale. În alte 

opt cazuri a fost observată o abordare tendențioasă, exprimată prin modul de selectare a 

subiectelor/informației incluse în știri. De exemplu, la 29 iunie, Moldova 1 a informat despre 

raportul de monitorizare al CJI din care a extras doar informația care pune postul în lumină 

pozitivă, trecând cu vederea datele ce indicau o ușoară favorizare a BECS la postul public. La 

25 iunie, Moldova 1 a difuzat o știre făcută în baza emisiunii „Președintele Igor Dodon 

răspunde” de pe rețelele sociale, în care politicianul s-a referit la diferite subiecte, inclusiv la 

viziunile electorale ale blocului. Postul public a selectat doar pasaje în care Igor Dodon face 

premoniții legat de ce se va întâmpla dacă la putere vor veni partidele de dreapta – taxa pe 

valoare adăugată va spori cu 2% și respectiv prețurile vor crește în lanț. Într-o altă știre, 

difuzată la 28 iunie, Igor Dodon declară că dacă alegerile vor fi câștigate de partidele de dreapta 

va creste prețul la gaz, deoarece aceste partide sunt anti Rusia, respectiv nu va fi negociat 

contractul cu Gazprom. Din aceeași perspectivă e făcut și materialul din 29 iunie de la 

conferința BECS, în care un reprezentant al blocului vorbește inclusiv despre măsurile pe care 

le vor lua pentru a stopa creșterea prețurilor, dar postul public a selectat doar acuzațiile lansate 

la adresa Președinției potrivit cărora haosul și creșterea prețurilor a început după ce s-a 

schimbat președintele.  

 

Tonalitatea reflectării concurenților electorali a fost neutră pentru majoritatea acestora, cu 

excepția BECS, față de care tonalitatea a fost pozitivă în șase cazuri, și PAS – tonalitate negativă 

într-un caz. Tonalitatea reflectării președintei Maia Sandu a fost negativă și neutră în egală 

măsură (trei și, respectiv, trei ori). Ceilalți concurenți electorali au fost reflectați neutru.  

 

În perioada de raport, postul public a informat despre rezultatele a două sondaje de opinie cu 

privire la preferențele electorale ale alegătorilor, ambele fiind prezentate în conformitate cu 



            

Regulamentul privind reflectarea campaniei electorale în alegerile parlamentare anticipate din 

11 iulie 2021 în mijloacele de informare în masă1. 

 

Pluralismul de opinie. Corectitudinea şi echilibrul surselor   
 

În perioada de raport, la documentarea celor 58 de știri monitorizate, postul public a recurs la 

101 surse, care au fost lipsite de diversitate. De cele mai multe ori au fost citați/menționați 

concurenții electorali, reprezentanții CEC, ai societății civile. 

 

Din cei 23 de concurenți înscriși în cursa electorală, Moldova 1 a acordat timp de antenă pentru 

18. De cele mai multe ori știrile i-au vizat pe reprezentanții BECS, care au fost citați de 10 ori 

și menționați de cinci ori, în unele zile în câte două sau trei știri, urmat de PAS, citat de șase ori 

și menționat de trei ori. 

  

Frecvența apariției actorilor electorali în știri și volumul intervențiilor/Top 10 

Subiecți citați/menționați Frecvența 
Durata apariției directe 

și indirecte, secunde 

BECS 15 497 

PAS 9 293 

AUR 4 274 

PPDA 7 233 

PDCM 4 186 

BERU 5 113 

PPPS 2 70 

PP Șor 3 60 

PACCC 2 60 

PRM 1 60 

 

Postul a mai citat/menționat PLD (două ori, 57 de secunde), PUN (o dată, 57 de secunde), PDM 

(două ori, 55 de secunde), PMPSN (două ori, 52 de secunde), PVE, PDA și PP „Noi” – de câte 

două ori și 50 de secunde fiecare. Candidatul independent Veaceslav Valico a fost menționat o 

dată. Președinta Maia Sandu a fost vizată în șase materiale, de cele mai multe ori cu caracter 

controversat, fiind mai mult menționată (patru ori) decât citată. 

 

Din numărul total al știrilor cu caracter electoral, 10 s-au referit la controverse, în mare parte 

fiind asigurat evident sau aparent echilibrul de opinie. În trei cazuri, acuzațiile venite din partea 

BECS la adresa PAS și a Maiei Sandu au fost parțial echilibrate, iar în alte două materiale au 

fost incluse doar speculațiile lui Igor Dodon cu privire la intențiile partidelor de dreapta de a 

distruge multe lucruri bune dacă vor veni la putere. Postul public a informat în două știri despre 

conferința candidatului BECS Bogdan Țîrdea în care politicianul lansează diverse acuzații la 

adresa președintei Maia Sandu și a PAS – ar fi părtași la furtul miliardului (30 iunie), nu ar fi 

împiedicat pe timpuri privatizarea unor proprietăți ale statului (25 iunie), precum și o știre în 

                                                           
1 Regulamentul privind reflectarea campaniei electorale în alegerile parlamentare anticipate din 11 iulie 2021 în mijloacele de informare 

în masă din R. Moldova: Furnizorii de servicii media au dreptul să difuzeze rezultatele sondajelor de opinie cu tematică electorală nu mai 

târziu de 5 zile înainte de ziua alegerilor, doar în cazul în care acestea sunt însoțite de următoarele informații: denumirea organizației care a 

efectuat sondajul; data sau intervalul de timp în care s-a desfășurat sondajul și metoda utilizată; dimensiunea eșantionului și marja maximă 

de eroare;  persoana care a comandat sondajul și sursa de finanțare; dovada privind notificarea CEC despre desfășurarea sondajului de 
opinie cu tematică electorală în conformitate cu art. 70 alin. (10) din Codul electoral. În cazul exit poll-urilor, va fi prezentată hotărârea CEC 

cu privire la desfăşurarea acestui sondaj.  

 



            

care reprezentantul BECS Petru Burduja acuză Președinția de creșterea prețurilor (29 iunie). În 

toate cazurile, postul a informat că purtătoarea de cuvânt a președintei Maia Sandu a refuzat să 

comenteze declarațiile candidaților electorali, iar reprezentanții PAS au dat replică. 

Dezechilibrate sau echilibrate parțial au fost și două materiale în care reprezentanții PAS îl 

acuză pe Igor Dodon că nu ar fi intervenit să stopeze privatizarea hotelului „Codru” pe când era 

ministru al Economiei (28 iunie), dar și că BECS ar intimida aripa tânără a PAS, acționându-i 

în judecată (29 iunie), în care s-a menționat fie că a doua parte vizată nu a răspuns la telefon, 

fie a refuzat să comenteze declarațiile.   

 

Raportul din perspectiva asigurării egalității de gen a fost vădit defavorabil femeilor, care au 

fost citate de 17 ori (24%), în timp ce bărbații au fost citați/menționați de 52 de ori. 

 

Limbajul și imaginile video utilizate  

 

În perioada de raport, în buletinele de știri de la postul public de televiziune Moldova 1 nu a 

fost remarcată utilizarea unui limbaj care ar discrimina sau denigra concurenții electorali. Nu 

au fost folosite etichetări, iar imaginile nu au fost manipulate tehnic. 

 

 Jurnal TV 

 

Implicarea în reflectarea campaniei electorale 

În perioada de monitorizare, postul de televiziune Jurnal TV a difuzat cinci ediții ale 

principalului buletin de știri care au inclus 21 de știri cu tangență electorală directă sau indirectă, 

cu un volum total de 2746 de secunde (0,7 ore). Jurnaliștii postului au reflectat activitățile de 

campanie ale concurenților electorali în cadrul a cinci știri extinse (câte una per buletin), incluse 

la rubrica „Alegeri parlamentare anticipate 2021”. Alte știri despre activitatea curentă a CEC, 

rapoartele financiare prezentate de concurenții electorali, rezultatele unui sondaj de opinie 

făcute publice în această perioadă, litigii în care figurează unii concurenți electorali, dosarul 

secțiilor de votare ce ar urma să fie deschise peste hotare pentru alegerile parlamentare 

anticipate etc. au fost difuzate în afara rubricii electorale. 

Imparțialitate și obiectivate. Partizanat politic 

În această perioadă de raport, Jurnal TV a reflectat în mare parte corect activitățile desfășurate 

de concurenții electorali. Postul de televiziune nu a favorizat sau defavorizat evident candidații. 

În mare parte, în știrile monitorizate, jurnaliștii nu au recurs la amestec dintre fapte și opinii, 

tratând neutru și echidistant subiectele cu tematică electorală. Toate cele cinci ediții ale 

principalului buletin de știri au inclus câte un material întitulat „Electorala 2021: evenimente 

de campanie”. Aceste știri au reflectat evenimentele electorale de peste zi, vizând mai mulți 

concurenți într-o singură știre și fiindu-le acordat un spațiu de emisie aproape egal, cu mici 

excepții. La finalul fiecărui material, instituția media preciza că alți concurenți nu au organizat 

evenimente electorale publice în ziua respectivă. 

O știre difuzată în afara rubricii electorale a fost tendențioasă în raport cu candidatul electoral 

independent Veaceslav Valico, în contextul în care CEC a adoptat o decizie prin care l-a 

desemnat pe omul de afaceri Veaceslav Platon drept persoană de încredere care să-l reprezinte 

pe acest concurent electoral. Jurnal TV îl numește pe Veaceslav Platon „controversatul om de 

afaceri” și îl prezintă pe Veaceslav Valico drept o persoană care a devenit faimoasă pe timpul 

lui Vladimir Plahotniuc, în iunie 2019, când a participat la protestul PDM împotriva coaliției 

ACUM-PSRM. Candidatul independent apare la Jurnal TV în imagini de arhivă, în preajma 



            

unor foști exponenți ai PDM, ținând discursuri prin care laudă această formațiune politică și pe 

fostul ei lider, Vladimir Plahotniuc.      

 

La 1 iulie, Jurnal TV a reflectat rezultatele unui sondaj de opinie, fiind menționate formațiunile 

politice care ar accede în Parlament „dacă duminică ar avea loc alegeri parlamentare”. 

Materialul a fost realizat în conformitate cu Regulamentul privind reflectarea campaniei 

electorale în alegerile parlamentare anticipate din 11 iulie 2021 în mijloacele de informare în 

masă din R. Moldova. 

 

Pluralismul de opinie. Corectitudinea și echilibrul surselor 

 

În cele 21 de știri monitorizate, Jurnal TV a citat sau a menționat 61 de surse. Cel mai des au 

fost citați direct sau indirect concurenții electorali de la evenimente, conferințe de presă, postări 

pe rețelele sociale etc.  

 

Din perspectiva spațiului de emisie alocat, PPDA a beneficiat de 175 de secunde, urmat de PAS 

cu 162 de secunde și BECS cu 112 secunde. Candidatul independent Veaceslav Valico a avut 

un spațiu de emisie de 85 de secunde, fiind vorba despre o singură știre - cea privind decizia 

CEC de a-i oferi dreptul lui Veaceslav Platon să-l reprezinte pe Veaceslav Valico în această 

campanie electorală. Cele 85 de secunde au cuprins un fragment dintr-un discurs din arhivă al 

candidatului independent, precum citatele directe și indirecte ale lui Veaceslav Platon.  

 

Frecvența apariției actorilor electorali în știri și volumul intervențiilor/Top 10 

Subiecți citați/menționați Frecvența 
Durata apariției directe 

și indirecte, secunde 

PPDA 7 175 

PAS 8 162 

BECS 8 112 

V. Valico  2 85 

AUR 3 67 

PUN 2 67 

PDCM 3 66 

BERU 5 64 

PACE 3 57 

PDM 7 56 

 

PP Șor a avut patru apariții, 42 de secunde, PRM – o apariție, 42 de secunde, iar PVE – o 

apariție, 39 de secunde. În știrile monitorizate au mai fost menționați următorii concurenți 

electorali, dar fără a le fi oferit spațiu de emisie – PNOI (2), PDA (1), POM (1).  

Din numărul total de știri difuzate și analizate în cadrul acestei monitorizări, nouă au reflectat 

subiecte controversate. Jurnal TV a asigurat echilibrul surselor sau a anunțat despre efortul 

depus pentru a asigura echilibrul de surse în aceste materiale.  

În perioada de raport, Jurnal TV nu a asigurat echilibrul de gen al surselor/protagoniștilor în 

știrile monitorizate. Postul de televiziune a citat/menționat 51 de surse de sex masculin și 10 de 

sex feminin (16%). 

Limbajul și imaginile video utilizate 



            

Limbajul și imaginile video utilizate de Jurnal TV în știrile analizate în această perioadă de 

raport au fost utilizate, în mare parte, în corespundere cu normele deontologice, cu excepția 

unui caz de la 25 iunie când postul de televiziune a recurs la o etichetare în raport cu Veaceslav 

Platon pe care l-au numit „controversatul om de afaceri”. 

 NTV Moldova 

 

Implicarea în reflectarea campaniei electorale 

În perioada supusă monitorizării, postul de televiziune NTV Moldova a difuzat 37 de materiale 

cu caracter electoral direct și indirect cu un volum total de 6237 de secunde (1,7 ore). 

Principalele subiecte abordate au vizat decizii ale CEC privind pregătirea pentru scrutinul din 

11 iulie, activități de campanie ale concurenților electorali, acuzații ale unor formațiuni politice 

la adresa altora. De asemenea, postul a realizat trei materiale Vox Populi în care au fost inserate 

opinii ale cetățenilor vizavi de chestiuni care au tangență directă sau indirectă cu campania 

electorală. În afara rubricii „Electorala 2021” au fost prezentate mai multe materiale care 

reflectau diverse subiecte din regiunile R. Moldova, dar și din Chișinău. O bună parte din știrile 

cu caracter electoral direct sau indirect au vizat-o pe președinta Maia Sandu. 
  

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 
  
Mai mult de jumătate din știrile cu caracter electoral direct sau indirect (19 din 37) au relatat în 

mod tendențios subiectele abordate, fiind încălcate astfel prevederile Codului serviciilor media 

audiovizuale, Codului electoral, dar și prevederilor Codului deontologic al jurnalistului din R. 

Moldova. Lipsa de imparțialitatea s-a manifestat atât prin selectarea subiectelor abordate, cât și 

prin unghiul de abordare a faptelor și evenimentelor. În fiecare din cele cinci buletine de știri 

au fost inserate între două și patru materiale care i-au avut în calitate de protagoniști pe 

reprezentanții BECS, în majoritatea cazurilor maniera de prezentare a acestora fiind una 

pozitivă. Pe de altă parte, președinta Maia Sandu și PAS au fost vizați în 13 materiale cu tentă 

electorală directă și indirectă, în mare parte unghiul de abordare fiind unul negativ. Știrile care 

au reflectat activitatea altor formațiuni politice înscrise în cursa electorală au fost, de obicei, 

neutre.    

  

Subiectele în care sunt vizați reprezentanții BECS i-au pus pe aceștia, de cele mai multe ori, în 

lumină pozitivă, iar pe alți concurenți în lumină negativă. Astfel, în contextul maratonului de 

vaccinare cu Sputnik V (28 iunie), material în care cetățenii intervievați au menționat că au ales 

să se vaccineze cu acest ser pentru că „este cel mai eficient” și „au încredere în el”, Igor Dodon 

a declarat că „lucrează pentru a aduce suficiente vaccinuri pentru toți doritorii”. Tot pe 28 

iunie, deputații socialiști au fost prezentați drept promotorii „legii care prevede ca cel puțin 

jumătate din producția din rețelele comerciale să fie de origine locală, document pe care Maia 

Sandu refuză să-l promulge”, dar și în calitate de „autori ai inițiativei legislative care prevede 

micșorarea vârstei de pensionare”. 

  

Materialele cu tentă acuzatoare, au fost prezentate tendențios, de cele mai multe ori urmărind 

scopul de a o pune în lumină negativă pe președinta Maia Sandu. Astfel, în cadrul unei știri 

difuzate pe data de 25 iunie, de trei ori s-a menționat că „Guvernarea PLDM, din care a făcut 

parte și Maia Sandu, a avut mai multe tentative, pe parcursul anilor 2012 - 2013, de a distruge 

sistemul medical din țară”. Declarația a fost făcută de deputatul PSRM Bogdan Țîrdea care „a 

prezentat mai multe decizii din acea perioadă menite să lichideze zeci de spitale și să vândă la 

preț de nimic mai multe hectare de teren ce aparțineau acestor instituții”. Alte opinii în știre 

nu au fost prezentate. Pe data de 30 iunie, deputatul socialist Bogdan Țîrdea a acuzat-o din nou 



            

pe președinta Maia Sandu că „în calitate de ministru în guvernele Alianței pentru Integrare 

Europeană a contribuit la furtul miliardului”.  Tendențios a fost prezentată și o știre din data 

de 28 iunie, când reporterul a anunțat că „din noiembrie și până în prezent, prețurile în Moldova 

au crescut vertiginos”, fiind citat deputatul PSRM, Petru Burduja, exponent BECS, care a 

declarat că aceste scumpiri au venit „după schimbarea președintelui țării”.  

  

Tot părtinitor a fost tratată și o altă știre din 28 iunie, când în contextul unei informații privind 

acordarea de către Japonia a unui grant nerambursabil în valoare de 19 mil. dolari, reporterul a 

ținut să menționeze și faptul că autoritățile au pregătit un proiect de aprovizionare cu apă și 

canalizare a R. Moldova, dar „banii nu au fost obținuți din cauza președintelui Maia Sandu 

care a refuzat să promulge proiectul care le permite miniștrilor în demisie să semneze acorduri 

de finanțare externă. Din această cauză zeci de mii de oameni rămân fără acces la apă 

potabilă”. Pe 1 iulie, Maia Sandu a fost din nou protagonista unei știri tendențioase în contextul 

unui protest organizat de fermieri în fața Președinției, în care reporterul anunță că potrivit 

oamenilor „dialogul cu Rusia s-a răcit după ce în fruntea statului a venit Maia Sandu”. La 25 

iunie, liderul BECS Igor Dodon a făcut declarații legate de modificarea Constituției (25 iunie), 

precizând că „toate crizele majore în istoria modernă a R. Moldova au fost generate de 

conflictul dintre președinte și Parlament. Cu referire la AUR: uitați-vă ce provocări fac ei? Și 

fac provocări special pentru a destabiliza situația. Eu știu că AUR promovează agenda 

partidului pro prezidențial (...). Aceste partide care vor lichidarea statului trebuie interzise”. 

În material nu au fost inserate alte opinii.  
 

Amestecul dintre fapte și opinii a fost remarcat în cadrul a două știri din 28 și 30 iunie. La 28 

iunie reporterul a anunțat că „un deputat de la București se implică în campania electorală din 

Moldova în favoarea AUR, care pledează pentru lichidarea statului RM”, fără a atribui cuiva 

citatul respectiv. În cuprinsul știrii, reporterul a menționat „oamenii aduși de AUR (...)”, 

sugerând că manifestanții nu pot susține de bună voie un partid politic, ci sunt impuși să vină 

la evenimentele electorale ale AUR. La 30 iunie, tot prin amestec de fapte și opinii, NTV 

Moldova a anunțat că una din prioritățile BECS este ca „legea prin care marile rețele 

comerciale sunt obligate să pună pe rafturi cel puțin 50% din producția autohtonă” să revină 

în Parlament, inițiativă „sprijinită de oameni”. Reporterul a mai ținut să menționeze că „anul 

trecut legea potrivit căreia cel puțin 50% din legume și fructe trebuie să ajungă pe rafturi a 

fost modificată de Parlament la inițiativa liderului PSRM, Igor Dodon”, însă „imediat ce a 

ajuns la Președinție, Maia Sandu a refuzat să promulge documentul oferind prioritate 

produselor străine”. Reporterul mai precizează că „anterior Maia Sandu a blocat și alte 

inițiative care au urmărit oferirea facilităților pentru producătorii locali, iar mai mulți experți 

au calificat acțiunea drept protejarea intereselor marilor companii internaționale”.  

  

În perioada de raport, NTV Moldova a pus pe post și trei știri părtinitoare realizate în baza 

opiniilor cetățenilor pe marginea unor subiecte cu tentă electorală directă sau indirectă. Astfel, 

pe 25 iunie postul a prezentat opiniile cetățenilor din raionul Fălești, privind primele șase luni 

de activitate ale președintei, despre care în intro-ul știrii se spune că „nu a făcut decât să 

împartă promisiuni, pentru a câștiga încredere”, iar „oamenii se arată dezamăgiți și spun că 

nu au simțit niciun fel de sprijin din partea șefei statului”. De asemenea, prezentatorul spune, 

citând opiniile oamenilor, că „nici pensia minimă nu o au asigurată”, „au angajat la 

Președinție oameni cu reputație dubioasă”, „a vizitat mai multe capitale străine decât sate din 

țară”, „și-a amintit de sate doar în contextul alegerilor și vizitează satele doar pentru a susține 

un concurent electoral”. Toate opiniile cetățenilor inserate în material formează o părere 

negativă generalizată privind cele șase luni de mandat ale Maiei Sandu. 

  

Pe 29 iunie, NTV Moldova a realizat un alt material de tip Vox Populi în care au fost inserate 

opiniile apreciative ale cetățenilor privind „inițiativa BECS de a investi în dezvoltarea 



            

provinciei prin relansarea programului Satul moldovenesc”, care „i-a bucurat pe oameni”. 

NTV Moldova nu precizează în ce localități este făcut sondajul și la ce întrebări au răspuns 

oamenii. Cetățenii au fost solicitați să se pronunțe și în cazul unei informații publicate de 

Telegraph.md, potrivit căreia „în ziua alegerilor aceștia ar urma să fie filați”. În intro-ul știrii, 

prezentatorul anunță că „cetățenii sunt revoltați de decizia autorităților de a-i urmări în ziua 

alegerilor parlamentare. (...) Ei critică lipsa de reacție a președintelui Maia Sandu”. Toate 

opiniile inserate în material sunt negative fiind vizată șefa statului. 

  

În niciunul din cele trei materiale de acest gen, realizate de NTV Moldova, nu se specifică faptul 

că „sondajul nu este reprezentativ pentru opinia publică și nu are valoarea unui sondaj”, după 

cum prevede Codul serviciilor media audiovizuale (CSMA), art.13 (11), lăsând impresia că este 

vorba de sondaje la scară națională și de opinii generalizate la nivelul întregii țări.   

  

Tonalitatea reflectării majorității candidaților electorali a fost neutră. Excepție a făcut BECS, 

care a beneficiat de tonalitate pozitivă în 10 cazuri, în timp ce PAS a fost protagonistul a două 

materiale cu conotație negativă. În același timp, PAS a fost dezavantajat de numărul mare de 

știri cu tonalitate negativă la adresa președintei Maia Sandu – nouă în total.  

  

NTV Moldova a reflectat rezultatele unui sondaj de opinie (30 iunie) care a arătat cine sunt cei 

mai activi politicieni și care sunt cele mai active formațiuni politice, fiind respectate prevederile 

Regulamentului privind reflectarea campaniei electorale în alegerile parlamentare anticipate 

din 11 iulie 2021 în mijloacele de informare în masă din R. Moldova. 

  
Pluralismul de opinie. Corectitudinea și echilibrul surselor 
  
La realizarea celor 37 de știri cu caracter electoral direct și indirect au fost documentate 131 de 

surse. Cel mai des au fost citați concurenții electorali și cetățenii. De asemenea, în știri au fost 

menționate/citate instituții precum CEC, Guvern, Președinție, CNAS, ASP.  

  
La capitolul frecvenței și duratei aparițiilor, BECS a beneficiat de cel mai mare număr de 

apariții/mențiuni și volum alocat intervențiilor directe (14 apariții și 1448 de secunde), urmat 

de PPPS, PVE, AUR, PDM, PPDA, PLD, PPO și PAS.  
  
Frecvența apariției actorilor electorali în știri și volumul intervențiilor 

Subiecți citați/menționați Frecvența 
Durata apariției directe 

și indirecte, secunde 

BECS 14                  1448 

PPPS 2 169 

PVE 2 155 

AUR 4 138 

PDM 3 111 

 PPDA 3 95 

PLD 1 85 

PPO 1                   70 

PAS 4 64 

  
  
De asemenea, BERU și PP Șor au fost menționați de trei ori, iar PDA o singură dată. Președinta 

Maia Sandu a fost menționată de nouă ori și a avut trei intervenții directe de 89 de secunde.  



            

  
Din cele 14 știri cu subiecte controversate, 10 au fost dezechilibrate sau echilibrate parțial, 

nefiind asigurat echilibrul de surse. În cele mai multe cazuri, postul nu a depus eforturi pentru 

a echilibra știrile, menționând că partea vizată nu a răspuns la telefon sau a refuzat să 

comenteze. În același timp, în cazul a patru știri, NTV Moldova nu a anunțat că a încercat să 

solicite opinia persoanelor vizate.  

  
La capitolul echilibrului de gen, în perioada de raport numărul bărbaților citați a fost de 63, iar 

femeile au fost citate de 52 de ori (45%)  

  

Limbajul și imaginile video utilizate 
  
În știrile electorale, NTV Moldova nu a utilizat un limbaj discriminatoriu în adresa 

concurenților electorali. Imaginile video incluse în știri au respectat în mare parte standardele 

etice și profesionale. Într-un caz, pe 1 iulie, în știrea despre protestatarii din fața Președinției, 

în imagine apare microfonul postului de televiziune Primul în Moldova. 

 

 Prime TV 

 

Implicarea în reflectarea campaniei electorale 

În cea de-a patra săptămână de monitorizare, în cazul Prime TV au fost analizate patru buletine 

în limba română, difuzate la ora 21.00, și unul în limba rusă, de la ora 18.00 (din 28 iunie). 

Postul a reflectat campania electorală în 34 de știri, iar cele cu referire directă la subiect au fost 

încadrate în cadrul rubricii „Electorala 2021”. Volumul total al știrilor a fost de 3559 de secunde 

(o oră). Televiziunea s-a concentrat pe angajamentele electorale ale formațiunilor înscrise în 

cursă și acuzații lansate de unii candidați la adresa altora, procesul de pregătire pentru scrutin 

(tipărirea buletinelor de vot, alocarea banilor necesari, numărul secțiilor de peste hotare), 

audierea lui Veaceslav Platon la Comisia parlamentară ce investighează dosarul „Laundromat”. 

De asemenea, Prime TV a relatat pe larg despre protestul AUR în fața sediului Serviciului de 

Informație și Securitate (SIS) și despre acuzațiile aduse instituției de către formațiune, și a 

difuzat câteva reportaje despre proiecte de infrastructură implementate în raionul Orhei.  

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic  

Prime TV a reflectat neutru activitățile desfășurate de majoritatea concurenților electorali 

pentru alegerile parlamentare anticipate, cu excepția PP Șor și BECS, care au fost favorizați, și 

AUR, evenimentele și declarațiile căreia au fost reflectate exclusiv în știri conflictuale.  

Pe 25, 29 și 30 iulie, postul de televiziune a difuzat trei reportaje tendențioase despre proiectele 

de infrastructură implementate în raionul Orhei, în toate fiind puse pe post imagini preluate de 

la Consiliul raional Orhei (inclusiv cu sursele intervievate), cu indicarea sursei. Primul relatează 

despre construcția unui „drum strategic” între localitățile Susleni și Jora de Mijloc, este citat 

președintele raionului, Dinu Țurcanu, dar și mai mulți locuitori care laudă proiectul, iar 

materialul este însoțit de coloană sonoră. Al doilea reportaj informează, cu amestec dintre fapte 

și opinii, despre faptul că „vacanța de vară va fi mai veselă pentru sute de copii din patru sate 

din r. Orhei. Asta după ce în localitățile lor au fost finisate lucrările de amenajare ale unor 

terenuri de joacă moderne”. Jurnaliștii precizează că proiectul este desfășurat de Consiliul 

raional Orhei și țin să menționeze că primarul citat a fost ales din partea PP Șor. Și de această 

dată a fost citat Dinu Țurcanu, exponent al PP Șor. Al treilea subiect, cu titlul „Străzi 

modernizate”, abordează renovarea a trei drumuri din or. Orhei, „după ce ani la rând s-au aflat 

într-o stare dezastruoasă”. Și de această dată se menționează că primarul a fost ales din partea 

PP Șor, iar programul de modernizare a infrastructurii rutiere a fost lansat de Consiliul raional  



            

și Primăria Orhei. „În ultimii șase ani, investițiile în modernizarea infrastructurii rutiere au 

crescut de cel puțin patru ori”, conchid jurnaliștii Prime TV.  

Prime TV a informat în trei știri și despre promisiunile electorale ale PP Șor din intervenția 

liderului partidului, Ilan Șor, în cadrul unei emisiuni, precum și din briefinguri organizate de 

politician în format online.  

BECS a fost favorizat în câteva știri în care jurnaliștii prezintă opinia lui Igor Dodon sau a 

PSRM pe marginea unor evenimente. Pe 25 iunie, postul anunță că Igor Dodon acuză AUR de 

intenția de „destabilizare a situației din țară prin acțiunile din ultimele zile de la Râbnița și 

Varnița” și afirmă că unul dintre principalele obiective BECS este interzicerea în Constituție a 

partidelor care atentează la integritatea statului. Abia la sfârșit se spune despre faptul că 

incidentul de la Varnița a fost discutat în cadrul Comisiei Unificate de Control, dar fără a se 

ajunge la un numitor comun. La 1 iulie, televiziunea anunță că „cererea ministrului 

Agriculturii, Ion Perju, privind acordarea de către Guvern a 246 de milioane de lei 

agricultorilor este susținută de socialiști. (...) Socialiștii afirmă că grija pentru oamenii țării 

trebuie să fie o prioritate pentru orice guvernare”. În perioada de monitorizare, Prime TV nu 

a difuzat știri care să prezinte și opiniile altor concurenți electorali pe marginea celor două 

subiecte vizate. Igor Dodon a figurat și în alte două știri despre vizita campionului mondial de 

șah Anatoli Karpov, invitat în R. Moldova la inițiativa politicianului, menționând în una dintre 

ele că în țara noastră ar putea fi deschisă o școală de șah care să poarte numele jucătorului.  

AUR a fost vizat în acuzațiile lui Igor Dodon pe marginea incidentelor de la Râbnița și Varnița, 

dar și în trei știri despre protestul formațiunii în fața SIS, instituție acuzată că este folosită drept 

„bâtă politică” pentru a scoate Alianța din cursa electorală, subordonându-se astfel ordinelor 

președintei Maia Sandu. Pe 30 iulie, într-o știre extinsă de peste șapte minute, se vorbește despre 

faptul că protestatarii au dormit peste noapte în fața clădirii SIS, în corturi, după a plecat să 

protesteze la Președinție. Se reia șirul de acuzații la adresa celor două instituții. A doua zi, postul 

de televiziune a citat opinia lui Ion Chicu (PDCM) care s-a arătat indignat de acest protest.  

Rezultatele unui sondaj de opinie despre partidele care ar accede în Legislativ a fost difuzat de 

Prime TV pe 1 iulie. Materialul a corespuns tuturor prevederilor Regulamentului privind 

reflectarea campaniei electorale în alegerile parlamentare anticipate din 11 iulie 2021 în 

mijloacele de informare în masă din R. Moldova. Jurnaliștii au informat despre denumirea 

organizației care a efectuat sondajul, intervalul de timp în care s-a desfășurat, dimensiunea 

eșantionului și marja maximă de eroare, sursa de finanțare etc.  

Pluralismul de opinie. Corectitudinea și echilibrul surselor 

Prime TV și-a documentat știrile făcând trimitere sau citând 97 de surse. Este vorba despre 

exponenți ai concurenților electorali, CEC, Guvern, SIS, organe de drept, Președinția, cetățeni 

etc.  

Postul de televiziune a oferit acces în știri pentru nouă candidați din cei 23 înscriși în cursă. 

AUR a beneficiat de cel mai mare spațiu pentru intervenții (247 de secunde), fiind urmat la o 

distanță mică de PP Șor, BECS și PPDA. Durata apariției PAS a fost de 141 de secunde. PDCM, 

BERU și PACE au figurat cu intervenții sau mențiuni de sub 100 de secunde, iar PDA a fost 

menționat într-o știre.  

Frecvența apariției actorilor electorali în știri și volumul intervențiilor  

Subiecți citați/menționați Frecvența 
Durata apariției directe 

și indirecte, secunde 

AUR 4 247 



            

PP Șor 8 243 

BECS 11 236 

PPDA 5 203 

PAS 7 141 

PDCM 2 95 

BERU 2 86 

PACE 1 20 

PDA 1 0 

Instituția prezidențială și/sau șefa statului, Maia Sandu, au fost citate ori menționate de șase ori, 

cu un volum total al intervențiilor de 98 de secunde. În cinci dintre aceste cazuri a fost vorba 

de știri ce vizau indirect campania electorală, în care protagoniștii aduceau acuzații președintei.  

Știrile care au prezentat angajamentele diferitor candidați au fost scurte, dintr-o singură sursă 

și fără informații de context. Din cele 34 de știri monitorizate, 11 au fost conflictuale și toate 

echilibrate, fiind vizibil efortul jurnalistic de a oferi tuturor celor vizați/acuzați dreptul la 

replică.  

În materialele postului de televiziune au fost citați sau menționați mai mulți bărbați decât femei, 

raportul numeric fiind de 48 la 23 (32%).  

Limbajul și imaginile video utilizate  

Prime TV a folosit un limbaj adecvat și nediscriminatoriu în majoritatea materialelor. Într-un 

singur caz, în buletinul de limbă rusă, jurnaliștii l-au etichetat pe Veaceslav Platon drept un 

„businessman scandalos/controversat” (orig. скандальный бизнесмен). În știrea din 25 iunie 

care informează despre opinia Maiei Sandu pe marginea numărului secțiile de votare din 

diasporă, instituția media a folosit imagini de arhivă cu rândurile mari de la prezidențialele din 

2020, fără a preciza sursa acestora. De asemenea, în câteva cazuri, reporterul ținea în mână 

microfonul cu logo-ul postului Publika TV, fără a fi menționată corespunzător sursa imaginilor.  

 

 Primul în Moldova 

 

Implicarea în reflectarea campaniei electorale 

În perioada supusă monitorizării, postul de televiziune Primul în Moldova a reflectat activ 

campania electorală. În cele cinci ediții de știri monitorizate, au fost difuzate 37 de subiecte cu 

caracter electoral direct sau indirect, cu o durata de 5482 de secunde sau 1,5 ore. 30 din cele 37 

de materiale s-au regăsit la rubrica „Electorala 2021”. Alte șapte subiecte au fost puse pe post 

în afara rubricii.  

Materialele au descris prioritățile candidatului electoral BECS care urmează a fi realizate 

imediat după alegeri, au anunțat despre înrăutățirea situației socio-economice din R. Moldova 

în cazul în care forțele de dreapta vor ajunge în Parlament, au detaliat soluțiile propuse de BECS 

pentru reformarea diferitor domenii. O parte din știri s-au referit la activitatea membrilor BECS 

în afara campaniei. Alte materiale au reflectat evenimentele de campanie ale altor candidați 

electorali, au informat despre desfășurarea procesului electoral și activitatea președintei R. 

Moldova, Maia Sandu.  

Imparțialitate și obiectivate. Partizanat politic 



            

Din cele 37 de știri monitorizate, 15 au fost de natură tendențioasă, indicând predilecția postului 

de a favoriza sau defavoriza anumiți concurenți înscriși în cursa electorală. Lipsa de 

imparțialitate și obiectivitate a fost evidentă prin felul în care au fost selectate și desfășurate 

subiectele relevante acestei monitorizări. Toate edițiile au conținut materiale despre realizările 

și angajamentele BECS-ului și acuzații la adresa PAS și a președintei R. Moldova, Maia Sandu, 

fapt ce denotă intenția postului de a poziționa în context pozitiv concurentul electoral BECS și 

de a discredita PAS și pe Maia Sandu.  

De exemplu, în ediția din 25 iunie, a fost difuzată o știre în care „Igor Dodon atenționează 

asupra unui crah în cazul care dreapta ajunge la putere” pentru că vor fi promovate „proiecte 

antisociale”, iar singura soluție pentru a stopa aceste „pseudo-reforme” este victoria BECS-

ului în alegeri. După cum afirmă Igor Dodon ,,acest lucru este real, potrivit măsurărilor 

săptămânale” care arată că „evoluțiile sunt destul de interesante, spectaculoase (...) pot să vă 

spun că dreapta este în scădere, stânga este în creștere (...)”. În informația de context, 

reporterul nu face trimitere la rezultatele niciunui sondaj de opinie. Situația dramatică în care 

se vor pomeni cetățenii dacă „dreapta câștigă la alegerile de peste două săptămâni” este 

expusă pe larg și în cadrul unei știri difuzate pe data de 28 iunie: creșterea prețurilor, majorarea 

vârstei de pensionare, lichidarea satelor și a raioanelor mici, îndatorarea statului față de 

partenerii externi. În știre se mai spune că Maia Sandu refuză să semneze proiecte de legi care 

ar încuraja producătorii autohtoni, iar BECS-ul ,,este gata să preia un Guvern care să rezolve 

rapid problemele oamenilor și ale statului”.  

Alte exemple de materiale tendențioase, în care este vizată instituția prezidențială: știrea despre 

creșterea vertiginoasă a prețurilor la toate categoriile de produse imediat după alegerile 

prezidențiale din 2020 și angajamentul BECS, anunțat de Petru Burduja, de a „pune capăt 

acestui dezmăț”, deoarece ,,(...) președintele a făcut acest lucru doar pentru a-și satisface 

propriul orgoliu și a obține câteva mandate în plus în Parlament”, „(...) iar țara astăzi are 

nevoie de stabilitate” (30 iunie); știrea despre protestul agricultorilor la Președinție, 

„nemulțumiți de faptul că autoritățile au găsit bani pentru a organiza alegeri, dar nu au de 

unde să le acorde subvenții”, și că „Maia Sandu nu a întreprins nimic pentru a redeschide 

piața rusă”. Această știre mai este completată cu mențiunea că „șeful statului nu a promulgat 

legea prin care rețelele comerciale sunt obligate să asigure 50 la sută din rafturi cu mărfuri 

locale”, precum și de vox-uri ale cetățenilor care condamnă utilizarea ineficientă a fondului de 

rezervă destinat situațiilor excepționale, și nu alegerilor  - ,,(...) oameni în vârstă plâng că au 

fost afectați de grindină (...) și noi stăm și facem haz de necaz că vrem alegeri anticipate” (1 

iulie). Un alt material anunță că Republica Moldova riscă să nu mai poată elibera pașapoarte 

pentru cetățenii săi din cauza a doi consilieri prezidențiali care ar exercita presiuni asupra 

Agenției de Servicii Publice (1 iulie).  

În perioada de monitorizare, postul a mai difuzat și două subiecte ample despre activitatea 

anterioară a președintei R. Moldova și a unor membri PAS. Unul se referă la tentativele fostei 

guvernări PLDM, „din care a făcut parte și Maia Sandu”, de a distruge sistemul medical și, 

mai exact, de a închide patru spitale din țară. În știre se menționează că doar protestele PSRM 

au salvat aceste spitale, iar la final candidatul BECS Bodgan Țîrdea atenționează: „Să nu uitați, 

în fiecare zi, voi, medicii, pedagogii stați sub sabia lui Damocles, de a fi disponibilizați, 

optimizați, de a rămâne fără de lucru. Maia Sandu este un reprezentant al Băncii Mondiale, al 

oligarhiei transnaționale, ea va face întotdeauna totul ce vor spune aceste structuri și niciodată 

nu va asculta durerea unor simpli medici și pedagogi” (25 iunie).  

În al doilea material, Bodgan Țîrdea acuză liderii PAS că ar fi „părtașii fraudei financiar-

bancare” (Igor Grosu, Dumitru Alaiba), știrea conținând în informația de context și mențiunea 

că Maia Sandu a respins legea votată de Parlament, la propunerea PSRM, care scutea „umerii 

cetățenilor” de povara recuperării miliardului furat (30 iunie). 



            

 

Primul în Moldova a pus pe post și două materiale (28 și 30 iunie) care au relatat despre 

proiectele de succes implementate în mai multe localități datorită colaborării dintre primarii 

care au candidat pe listele PSRM (Vladislav Zloi, satul Dondușeni, Dmitri Ikizli, satul 

Congazcic, UTA Gagauz-Yeri) și autoritățile centrale. Subiectele au fost însoțite de opinii 

laudative ale localnicilor care și-au exprimat speranța că proiecte similare vor fi desfășurate și 

în continuare. 

În perioada de monitorizare, a putut fi remarcat partizanatul postului Primul în Moldova în 

favoarea BECS, care a fost protagonist în 12 știri, cinci dintre ele prezentând pe larg prioritățile 

și angajamentele electorale ale acestui candidat. În alte trei materiale, exponenții BECS au 

lansat acuzații la adresa concurentului electoral PAS și la adresa președintei R. Moldova, Maia 

Sandu.  

În nouă materiale din 12, tonalitatea reflectării în raport cu BECS a fost evident pozitivă, aceștia 

fiind prezentați drept concurenți electorali care sunt îngrijorați de „haosul din țară”, care 

condamnă scumpirile în lanț, vin în sprijinul agricultorilor, își asumă responsabilitatea pentru  

soarta țării în perioada de după alegeri, semnalează abuzurile comise de ,,liderii PAS, inclusiv 

Maia Sandu” și au grijă de cetățeni. De exemplu, în știrea despre maratonul vaccinării (28 

iunie) Igor Dodon e poziționat drept un politician care acordă prioritate cetățenilor să se 

imunizeze cu „multașteptatul ser” și care deja a inițiat toate demersurile necesare pentru a mai 

aduce un milion de doze de Sputnik V din Federația Rusă. 

BECS-ul a fost și singurul concurent electoral care a beneficiat de cele mai multe știri axate 

exclusiv pe prezentarea priorităților electorale.  

În raport cu PAS, postul a avut o atitudine tendențioasă, iar tonalitatea reflectării față de acest 

concurent electoral a fost una negativă în cinci materiale, exponenții acestuia fiind candidații 

cu „suspiciuni de integritate”, „implicați în frauda bancară” sau reprezentanții „partidului 

prezidențial” etc.  

Față de președinta R. Moldova, Maia Sandu, postul a adoptat o tonalitate negativă în 10 

materiale, șefa statului fiind acuzată de implicare în campania electorală, imixtiune în Justiție, 

subordonarea SIS-ului, participarea la frauda bancară, indiferență față de problemele cetățenilor 

afectați de calamitățile naturale („un președinte care nu ne poate ajuta cu nimic, nimic nu e în 

competența ei” - 1 iulie).  

O tonalitate cu accente negative s-a regăsit și în știrea despre candidatul PDA, realizată în urma 

participării acestuia la o dezbatere electorală, care este prezentat drept un „candidat cu venituri 

nedeclarate” (1 iulie). Un alt material care denotă o atitudine negativă vizează AUR, care, 

potrivit știrii, încalcă legislația electorală, prin implicarea cetățenilor străini în campanie (28 

iunie).  

Ceilalți concurenți, care s-au regăsit în buletinele difuzate de Primul în Moldova, au fost 

reflectați de o maniera neutră. Astfel, Primul în Moldova nu a respectat prevederile Codului 

electoral (art. 69 (1)) care stipulează că „radiodifuzorii, în cadrul tuturor programelor lor (...) 

au obligația de a respecta principiile de echitate, responsabilitate, echilibru şi imparțialitate 

în reflectarea alegerilor”, dar și prevederile CSMA, art.13 (6), care prevede asigurarea 

imparțialității, echilibrului și favorizarea liberei formări a opiniilor, prin prezentarea 

principalelor puncte de vedere aflate în opoziție, în perioada în care problemele sunt în 

dezbatere publică. 

La data de 30 iunie, postul a informat despre rezultatele unui nou sondaj de opinie. Materialul 

a fost realizat conform prevederilor Regulamentului privind reflectarea campaniei electorale 



            

în alegerile parlamentare anticipate din 11 iulie 2021 în mijloacele de informare în masă din 

R. Moldova. 

Pluralismul de opinie. Corectitudinea și echilibrul surselor 

 

La documentarea celor 37 de știri, Primul în Moldova a consultat 103 surse. Printre acestea se 

numără candidații electorali, Comisia Electorală Centrală, Președinția, reprezentanți ai 

instituțiilor statului, precum și cetățeni.  

 

Din perspectiva aparițiilor, cea mai mare prezență au avut-o reprezentanții BECS, cu un volum 

al intervențiilor directe și indirecte de 1008 de secunde. În top urmează AUR cu un volum al 

aparițiilor de aproape cinci ori mai mic (206 secunde) și candidatul electoral PPPS cu 140 de 

secunde pentru intervenții directe sau indirecte. 

 

Frecvența apariției actorilor electorali în știri și volumul intervențiilor/Top 10 

Subiecți citați/menționați Frecvența 
Durata apariției directe 

și indirecte, secunde 

BECS 12 1008 

AUR 3 206 

PPPS 2 140 

PPDA 3 96 

PVE 2 87 

PAS 7 70 

PLD 1 64 

PDM 1 52 

PUN 1 50 

PPPO 1 42 

 

PDA a avut o apariție cu 38 de secunde. BERU și PP Șor au fost menționați câte o singură dată. 

Președinta R. Moldova, Maia Sandu, a fost menționată de 11 ori, cu trei intervenții directe de 

73 de secunde (preluări de la alte instituții media). 

Din cele 37 de materiale, 11 au avut caracter conflictual, dintre care șase au fost dezechilibrate. 

În patru din aceste știri care conțin acuzații la adresa Președinției și PAS, nu este descris niciun 

efort inițiat de redacție pentru a echilibra materialele din punct de vedere al surselor citate. 

Într-un alt subiect care se referă la AUR, acuzat că ar implica în campania electorală cetățeni 

străini, jurnaliștii nu au anunțat dacă au întreprins acțiuni pentru a echilibra materialul. O altă 

știre, în care AUR acuză PAS că beneficiază de protecție din partea Președinției, este parțial 

dezechilibrată. Instituția susține că PAS nu a răspuns la telefon, în timp ce reprezentanții 

Președinției susțin că nu comentează declarații lansate în campania electorală.  

Din perspectiva asigurării egalității de gen, sursele/protagoniștii de sex masculin au fost 

citați/menționați de 66 de ori, iar femeile au fost citate/menționate de 21 ori (24%) 

Limbajul și imaginile video utilizate 

Limbajul și imaginile video utilizate în buletinele de știri difuzate de Primul în Moldova au fost 

în corespundere cu normele deontologice, fără abateri și elemente discriminatorii. Într-un caz, 



            

pe 28 iulie, în știrea despre maratonul vaccinării, în imagine apare microfonul postului de 

televiziune NTV Moldova. 

 

 

 

 Pro TV  

 

Implicarea în reflectarea campaniei electorale 

În perioada de monitorizare, Pro TV Chișinău a difuzat, în cele șapte ediții ale buletinului 

principal al zilei, 27 de știri cu tematică electorală directă și indirectă și un volum total de 3666 

de secunde (puțin peste o oră). Știrile nu au fost incluse într-o rubrică distinctă la subiectul 

alegerilor. Cinci dintre ele au abordat activitatea curentă a CEC, precum tipărirea buletinelor 

de vot sau detalii privind solicitarea urnei mobile. Altele s-au referit la contestări în instanțe pe 

marginea numărului secțiilor de votare ce urmează a fi deschise în diasporă și regiunea 

transnistreană, acuzații lansate între concurenți, proteste și incidente cu implicarea 

reprezentanților unor formațiuni. De asemenea, în fiecare buletin, postul a informat despre 

organizarea dezbaterilor „Te votezi la Pro TV”, cu anunțarea concurenților invitați, iar în 

buletinele din zilele următoare a inclus știri despre dezbaterile care au avut loc în seara 

precedentă.  

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic  

Pro TV Chișinău a informat neutru despre mersul campaniei electorale, a tratat echidistant și 

echilibrat concurenții electorali în majoritatea știrilor monitorizate. Pe 26 iulie, postul de 

televiziune a difuzat o știre despre prezența lui Igor Dodon la maratonul de vaccinare de la 

Palatul Republicii, cu elemente de ușoară tendențiozitate. În material, reporterii accentuează că 

Igor Dodon a venit acolo „în plină campanie electorală”, a stat în rândul lung din sute de 

oameni „fără a purta mască” și „a plecat nevaccinat”. „Vara trecută, Dodon se oferea să fie 

primul cetățean care să primească serul de la Sputnik V. (...) Deși nu deține nicio funcție în 

stat, liderul PSRM anunța că R. Moldova intenționa să procure până la un milion de doze de 

Sputnik, care ar putea să ajungă la Chișinău în următoarele săptămâni”, remarcă 

prezentatoarea știrilor.   

La 1 iulie a fost pusă pe post o știre despre un sondaj de opinie, privind partidele care ar accede 

în Parlament. Materialul nu a corespuns pe deplin prevederilor Regulamentului privind 

reflectarea campaniei electorale în alegerile parlamentare anticipate din 11 iulie 2021 în 

mijloacele de informare în masă din R. Moldova. S-a informat despre denumirea organizației 

care a efectuat sondajul, data sau intervalul în care s-a desfășurat, dimensiunea eșantionului și 

marja maximă de eroare, sursa de finanțare etc. În material nu se menționează dacă CEC a fost 

sau nu informată despre desfășurarea cercetării, așa cum prevede regulamentul.  

Pluralismul de opinie. Corectitudinea și echilibrul surselor 

88 de surse au fost citate sau menționate în știrile supuse monitorizării, cel mai des fiind vorba 

despre formațiunile participante la scrutin, reprezentanții CEC, ai sectorului Justiției, cetățeni.  

Televiziunea a oferit acces pentru 15 concurenți electorali în această săptămână de 

monitorizare. Cel mai mult a fost citat candidatul independent Veaceslav Valico și 

reprezentantul acestuia, Veaceslav Platon (175 de secunde). Ei au figurat în două știri, una care 

a relatat extins despre faptul că V. Platon a fost desemnat drept persoana de încredere a lui V. 

Valico și îl citează direct cu explicații despre cum au ajuns cei doi la această înțelegere.  



            

Frecvența apariției actorilor electorali în știri și volumul intervențiilor/Top 10  

Subiecți citați/menționați Frecvența 
Durata apariției directe 

și indirecte, secunde 

V. Valico 2 175 

AUR 5 106 

BECS 7 85 

PPDA 3 80 

PRM 2 76 

PNOI 2 58 

PDA 3 55 

PAS 4 51 

PPM 2 51 

PLD 1 51 

 

Pe lângă candidații menționați în tabel, Pro TV a mai citat în știri PUN, PVE, PDCM, PDM, 

PP „NOI”. De remarcat că, în știrile realizate în baza dezbaterilor ce au avut loc în platoul TV 

în seara precedentă, celor prezenți li s-a oferit un spațiu de emisie aproape egal pentru 

intervenții.  

Șase din cele 27 de știri monitorizate au fost conflictuale, iar jurnaliștii le-au oferit tuturor celor 

vizați/acuzați dreptul la replică. 

În perioada de raport, a fost remarcat un dezechilibru din perspectiva asigurării egalității de 

gen, în știri fiind citați sau menționați 46 de bărbați și nouă femei (18%).  

Limbajul și imaginile video utilizate  

Limbajul și imaginile video utilizate în buletinele de știri difuzate de Pro TV Chișinău au 

corespuns în mare parte normelor deontologice, fără abateri și elemente discriminatorii, cu 

excepția a două cazuri din 25 iunie și 1 iulie, când jurnaliștii au recurs la etichetări. În prima 

știre se face referință la „controversatul om de afaceri Veaceslav Platon”, iar în cea de-a doua, 

realizată în baza dezbaterilor desfășurate de postul de televiziune cu o seară mai devreme, 

prezentatoarea l-a etichetat pe ex-liderul Partidului Democrat, Vlad Plahotniuc, drept 

„oligarhul fugar”.  

Publika TV 

 

Implicarea în reflectarea campaniei electorale 

În perioada de raport, Publika TV a realizat 34 de subiecte cu caracter electoral direct sau 

indirect, cu un volum total de 3183 de secunde sau 0,8 ore. Reporterii au relatat despre 

prioritățile și angajamentele electorale ale concurenților, anunțate în cadrul evenimentelor de 

campanie și nu numai, au oferit informații de la CEC cu privire la pregătirile pentru ziua de 11 

iulie, au relatat despre cheltuielile de campanie, profilul concurenților înscriși în cursa electorală 

etc. În buletinele de știri au fost reflectate și situațiile controversate în care s-au regăsit unii 

concurenți electorali (incidentul de la Bălți cu implicarea reprezentantului PACE, protestele 

inițiate de AUR). Publika TV a difuzat o știre despre rezultatele unui sondaj electoral.  

 



            

Imparțialitate și obiectivate. Partizanat politic 

Majoritatea subiectelor cu caracter electoral direct sau indirect difuzate de Publika TV au fost 

realizate de o manieră neutră și echidistantă, fără abateri de la normele deontologice, iar faptele 

au fost separate de opinie. O anumită predilecție s-a remarcat în raport cu concurenții electorali 

BECS, PPDA și PP Șor, cele trei formațiuni fiind favorizate prin subiectele alese de Publika 

TV pentru a fi reflectate. Postul a difuzat câte trei subiecte care se referă strict la promisiunile 

și angajamentele electorale ale celor trei concurenți, tonalitatea fiind și neutră, și pozitivă. 

Aceste formațiuni au fost protagoniste și în alte materiale cu caracter electoral indirect.  

O tonalitate pozitivă a fost remarcată în știrea despre maratonul vaccinării la care a participat 

și unul din liderii BECS, Igor Dodon, anunțat ca un politician care acordă prioritate cetățenilor 

(„Eu mă duc să stau la rând. Până nu treceţi toţi, eu nu mă vaccinez.”) și care le poate veni în 

ajutor („(...) voi ruga în continuare partenerii din Federaţia Rusă să asigurăm să ajungă la 

toţi. Este vorba de un milion de doze care am solicitat deja să le procurăm, în buget sunt şi 

bani, primele 200-300 de mii trebuie să fie în următoarele săptămâni.”) 

AUR a fost prezentat doar în știri de natură conflictuală (protestele la SIS, Președinție) sau în 

contextul în care un alt candidat a lansat acuzații la adresa acestei formațiuni.  

Tonalitatea reflectării altor candidați electorali a fost neutră. 

Publika TV a difuzat o știre despre rezultatele unui sondaj electoral. Subiectul a fost realizat în 

corespundere cu prevederile Regulamentului privind reflectarea campaniei electorale în 

alegerile parlamentare anticipate din 11 iulie 2021 în mijloacele de informare în masă din R. 

Moldova.  

 

Pluralismul de opinie. Corectitudinea și echilibrul surselor 

 

Publika TV a oferit acces în știri la mai puțin de jumătate din concurenții electorali (nouă 

candidați din 23). La documentarea celor 34 de știri au fost consultate 88 de surse: candidați 

electorali, CEC, reprezentanți ai instituțiilor statului. 

 

Din perspectiva spațiului de emisie alocat, cea mai mare prezență revine reprezentanților PPDA, 

candidatul electoral cu cel mai mare volum pentru intervenții directe sau indirecte - 259 de 

secunde. Pe locul doi se clasează  BECS cu 196 de secunde, urmat de BERU cu 134 de secunde.  

 

Frecvența apariției actorilor electorali în știri și volumul intervențiilor 

Subiecți citați/menționați Frecvența 
Durata apariției directe 

și indirecte, sec 

PPDA 8 259 

BECS 11 196 

BERU 4 134 

PAS 8 132 

PP Șor 6 132 

AUR 5 122 

PDCM 2 104 

PACE 2 42 

 

PDM a fost menționat o singură dată. 



            

Din numărul total de știri monitorizate (34), 10 au avut un caracter conflictual, dintre care una 

a fost dezechilibrată din punct de vedere al surselor citate. Subiectul se referă la constatările 

făcute de candidatul PDCM Ion Chicu la adresa AUR, în contextul protestelor organizate de 

AUR la SIS: „Orice acțiune îndreptată împotrivă oricărui stat este o crimă şi trebuie pedepsită 

corespunzător. Separatismul, unionismul sunt de acelaşi gen şi se referă la distrugerea 

statului”. 

În restul materialelor de acest gen, reporterii au asigurat echilibrul surselor citate.  

Redacția a consultat, prioritar, bărbații (38), în timp ce femeile (11) au avut o prezență mai mică 

(22%).   

 

Limbajul și imaginile video utilizate 

Atât limbajul, cât și imaginile video utilizate în buletinele de știri difuzate de Publika TV au 

fost în corespundere cu normele deontologice.  

RTR Moldova 

 

Implicarea în reflectarea campaniei electorale 

 

În perioada 25 iunie – 1 iulie 2021, RTR Moldova a difuzat 50 de subiecte electorale în cele 

cinci buletine de știri de la ora 20.00, cu durata totală de 3190 secunde (0,88 ore). Majoritatea 

știrilor (40) s-au referit la prioritățile și obiectivele electorale ale concurenților, cinci (difuzate 

în afara rubricii electorale) au reflectat activitățile autorităților publice locale de la Orhei, iar 

altele patru – au informat despre procesul electoral (tipărirea buletinelor, ședințele CEC). O 

știre cu caracter electoral indirect a vizat protestul fermierilor în fața Președinției. RTR nu a 

abordat subiecte conflictuale, cu excepția reportajului despre protest, jurnaliștii concentrându-

se doar pe citarea declarațiilor electorale ale candidaților.   

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 

Majoritatea materialelor (45 din 50) puse pe post de RTR Moldova au fost imparțiale, au separat 

faptele de opinie și nu au remarcate derogări de la prevederile CSMA sau ale Codului 

deontologic al jurnalistului din R. Moldova. Postul a avut o abordare obiectivă față de toți 

concurenții, pe care i-a reflectat indiferent dacă aceștia au organizat sau nu evenimente de 

campanie. Știrile au citat fragmente din declarațiile publice, făcute la conferințe de presă, la 

evenimente publice, în interviuri pentru alte media sau pe Facebook. În unele cazuri, postul a 

făcut trimitere la programele electorale ale concurenților sau la informații din spoturile 

electorale ale acestora.   

În cinci materiale a fost observată o abordare părtinitoare în raport cu PP Șor, fiind vorba despre 

reportaje realizate în diferite localități din raionul Orhei, în care apar reprezentanții 

administrației publice locale (exponenții PP Șor) și vorbesc despre diferite realizări și succese 

înregistrate. Reportajele, câte unul pe zi, au fost inserate în afara rubricii electorale, imaginea 

logo-ului de pe microfon fiind acoperită. Aceste cinci reportaje au caracter publicitar și laudativ, 

punându-i  în lumină pozitivă pe candidații PP Șor. Tonalitatea reflectării celorlalți concurenți 

electorali a fost neutră.    

În perioada de raport, postul RTR Moldova nu a reflectat rezultatele vreunui sondaj electoral.  

Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie  



            

Cele 50 de știri analizate au fost documentate din 72 de surse. Postul a eșuat să asigure 

diversitatea surselor, care au constat preponderent din concurenții electorali, CEC și cetățeni.  

Postul a asigurat accesul în știri pentru 19 din cei 23 de candidați înregistrați în cursa electorală. 

Cele mai multe apariții și spațiu alocat i-au revenit PP Șor, ai cărui reprezentanți au fost citați 

în 10 știri, beneficiind de cel mai mare spațiu al aparițiilor directe și indirecte.  

Frecvența apariției actorilor electorali în știri și volumul intervențiilor/Top 10 

Subiecți citați/menționați Frecvența 
Durata apariției directe 

și indirecte, secunde 

PP Șor 10 470 

BECS 5 297 

BERU 5 271 

PAS 3 221 

PPPOM 2 127 

PCDM 5 110 

PPDA 2 106 

PLD 2 100 

PDM 2 90 

PACCC 1 80 

 
Postul a mai citat câte o dată reprezentanții PPM, PVE, AUR, PUN, PACE, PRM, PPPS, PP 

„Noi” și pe candidatul independent Veaceslav Valico.  

Din cele 50 de știri difuzate, doar una s-a referit la controverse: materialul despre protestul 

fermierilor în fața Președinției, care a fost echilibrată cu opinia reprezentanților instituției.  

Raportul surselor din perspectiva gender a fost net în favoarea bărbaților: 52 versus 13 femei 

(20%). 

Limbajul și imaginile video utilizate 

Limbajul utilizat de RTR Moldova în știrile despre procesul electoral, dar și despre candidații 

la funcția de deputat în Parlamentul R. Moldova a fost neutru, în stil informativ, fără aprecieri 

sau etichete. Nu au fost observate tertipuri de montaj.  

 

 TV 6 

  

Implicarea în reflectarea campaniei electorale 

În perioada 25 iunie – 1 iulie 2021, postul de televiziune TV6 a difuzat cinci ediții ale 

buletinului „Ora știrilor” în care au fost incluse 31 de materiale cu caracter electoral direct sau 

indirect, cu un volum de emisie de 3793 de secunde (puțin peste o oră). 21 au fost incluse la 

rubrica „Electorala 2021”, 10 fiind difuzate în afara acestei rubrici. Aproape jumătate din aceste 

știri a reflectat activitatea reprezentanților PP Șor în cadrul campaniei electorale, dar și în afara 

ei. TV6 a mai relatat despre activitatea curentă a CEC, acuzații lansate de unii concurenți 

electorali la adresa altora, rapoartele financiare ale candidaților, activitatea președintei R. 

Moldova, Maia Sandu, etc.   

 

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic  



            

 

Contrar prevederilor Codului serviciilor media audiovizuale, Codului electoral, dar și 

prevederilor Codului deontologic al jurnalistului din R. Moldova, 23 de știri din 31 de materiale 

analizate în cadrul acestei monitorizări au fost tendențioase. În cazul TV6, lipsa de 

imparțialitate și obiectivitate a putut fi remarcată la selectarea subiectelor, precum și prin 

unghiul de abordare. În cazul a 10 știri a putut fi observată lipsa separării faptelor de opinii.  

 

Tendențiozitatea a fost exprimată, în mare parte, prin faptul că jurnaliștii postului de televiziune 

au scos în prim plan realizări și angajamente ale exponenților PP Șor. De exemplu, cinci din 

cele 21 de știri de la rubrica „Electorala 2021” au reflectat angajamentele PP Șor, prezentate 

exclusiv de liderul formațiunii, Ilan Șor, fiindu-i creată imaginea de concurent electoral care 

propune soluții: crearea benzinăriilor de stat, revoluție în economie, susținerea afacerilor, 

transformarea R. Moldova într-o „grădină înfloritoare”, pedepse pentru politicienii care nu-și 

respectă angajamentele electorale etc. Astfel, Ilan Șor a apărut la „Ora știrilor” de la TV6 în 

fiecare zi, fiind prezentat într-o lumină vădit pozitivă. Într-o altă știre (28 iunie), inserată tot în 

cadrul rubricii electorale, exponenții PP Șor sunt prezentați la hramul satului Pohrebeni, Ilan 

Șor adresând online un mesaj de felicitare. În cadrul unui material (1 iulie), TV6 îl citează pe 

un alt exponent al PP Șor, Denis Ulanov, care susține că Procuratura refuză să audieze anumite 

persoane în dosarul furtului miliardului, fără a aminti că acestui candidat i-a fost atribuit statutul 

de învinuit în dosarul fraudei bancare.    

 

11 materiale din cadrul rubricii „Electorala 2021”, difuzate în perioada 25 iunie – 1 iulie, îi 

plasează pe alți concurenți în context negativ, acuzându-se reciproc sau în situații de conflict. 

De exemplu, reprezentanți ai PACE nu au fost lăsați la un meci de fotbal la Bălți pentru că 

purtau maiouri cu sigla partidului, astfel ajungând în mijlocul unei altercații (28 iunie). În știre, 

jurnaliștii îi citează pe acești reprezentanți ai formațiunii care susțin că Renato Usatîi (BERU) 

se afla la meci, iar la intrarea pe stadion erau amplasate drapele ale BERU. Tot PACE a acuzat 

PAS că a împiedicat desfășurarea unei întâlniri electorale (29 iunie), dar și de faptul că un 

simpatizant al formațiunii ar fi distrus un panou electoral (1 iulie). Potrivit PACE, și un 

reprezentant al BERU i-ar fi furat un banner electoral (1 iulie).  

 

În materiale cu subiecte controversate, realizate în mare parte într-o manieră tendențioasă, au 

fost prezentați și alți concurenți electorali. De exemplu, TV6 mai informează despre faptul că 

omul de afaceri Veaceslav Platon a fost desemnat persoana de încredere a lui Veaceslav Valico, 

iar V. Valico l-a acuzat anterior pe V. Platon de implicare în scheme ilegale (25 iunie); Vasile 

Costiuc, liderul PDA, a fost agresat la Ungheni (28 iunie); conflictul dintre un reprezentant 

AUR și altul de la PDA la dezbaterile electorale, o știre cu titlul „Cine este mai român decât 

românul” (29 iunie); AUR protestează în fața sediului SIS (30 iunie); acuzații lansate de 

reprezentanți ai BECS potrivit cărora exponenți ai PAS și președinta Maia Sandu au participat 

la furtul miliardului (30 iunie); PPDA protestează la Curtea de Apel Chișinău (1 iulie); CEC, 

obligată, la solicitarea BECS, să verifice dacă Maia Sandu face agitație electorală pentru PAS 

(1 iulie).  

 

O altă știre tendențioasă a putut fi urmărită la 1 iulie, atunci când TV6 a relatat despre rapoartele 

financiare ale concurenților electorali, depuse la CEC. TV6 a folosit burtiera „Milioane, 

aruncate în campanie”, subliniind în intro-ul știrii că BERU „a irosit aproape nouă milioane 

de lei”. După ce a prezentat PAS ca fiind în topul formațiunilor cu cheltuieli de milioane, în 

aceeași știre TV6 amintește că reprezentanții partidului cer susținerea alegătorilor citându-l pe 

liderul formațiunii, Igor Grosu, care spune: „În acest moment, în fondul electoral, avem doar 

8000 de lei. Avem nevoie de donații pentru a continua campania”. În același context, postul de 

televiziune susține că CEC a identificat 169 de persoane cu zero venituri sau cu venituri mai 



            

mici decât donațiile făcute pentru candidații electorali, iar „majoritatea sunt din partea PAS, 

18 la număr”.   

 

În afara rubricii „Electorala 2021”, TV6 a difuzat șase materiale apreciative despre realizările 

autorităților publice locale, afiliate PP Șor: inaugurarea unor locuri de joacă pentru copiii din 

câteva sate din raionul Orhei, drumuri renovate în localități rurale, testarea unei autospeciale la 

Orhei etc. În toate aceste știri, TV6 citează direct reprezentanții APL. În majoritatea acestor 

știri, postul de televiziune nu a făcut distincție dintre fapte și opinii. De exemplu, în cazul 

inaugurării locurilor de joacă, jurnaliștii definesc proiectul drept unul „amplu”. 

 

După ce au pus pe post un material despre drumurile reparate în satul Tabăra din Orhei (28 

iunie), indirect, TV6 a făcut o paralelă cu orașul Bălți, primarul căruia este liderul BERU, 

Renato Usatîi. TV6 difuzează un material cu titlul „Jungla din Bălți”, iar în intro jurnaliștii 

subliniază: „Ca o junglă din sălbăticie, cam așa arată un parc din Bălți, lăsat în paragină”. 

Deși instituția precizează că parcul aparține Episcopiei de Bălți și Fălești, TV6 lasă în citatul 

unei activiste civice mențiune că printre cei care nu iau atitudine este și primarul, fără a-i acorda 

drept la replică. 

 

Activitatea Maiei Sandu, în calitate de președintă a Republicii Moldova, este vizată în cadrul a 

trei materiale cu subiecte controversate, toate trei fiind realizate într-o manieră tendențioasă, iar 

șefa statului fiind plasată în lumină negativă: avansarea lui Ștefan Țâbuleac la funcția de șef al 

Serviciului Consiliului Suprem de Securitate al Aparatului Președintelui, fiind folosită burtiera 

„Omul lui Dodon, avansat” (25 iunie); acuzații de imixtiune în Justiție la adresa Maiei Sandu 

din partea a trei asociații din România (30 iunie); agricultori care au protestat la sediul 

Președinției (1 iulie).  

 

În perioada de raport a fost evident partizanatul postului TV6 în favoarea PP Șor care a fost 

protagonistul a 13 materiale, realizate de o manieră tendențioasă, în 11 exponenții PP Șor fiind 

plasați în lumină pozitivă. În același timp, a fost evidentă atitudinea tendențioasă față de PAS 

(cinci știri cu tonalitate negativă) și președinta R. Moldova, Maia Sandu (cinci știri cu tonalitate 

negativă), precum și față de BERU și liderul acestei formațiuni Renato Usatîi (patru știri cu 

tonalitate negativă).  

 

Astfel, TV6 nu a respectat prevederile Codului Electoral  (art. 69 (1)) care stipulează că 

„radiodifuzorii, în cadrul tuturor programelor lor (…) au obligația de a respecta principiile 

de echitate, responsabilitate, echilibru şi imparțialitate în reflectarea alegerilor”, dar și 

prevederile Codului Serviciilor Media Audiovizuale. Art.13 (6) care prevede asigurarea 

imparțialității, echilibrului și favorizarea liberei formări a opiniilor, prin prezentarea 

principalelor puncte de vedere aflate în opoziție, în perioada în care problemele sunt în 

dezbatere publică. 

 

Pluralismul de opinie. Corectitudinea și echilibrul surselor 

 

În perioada 25 iunie – 1 iulie 2021, la documentarea știrilor, TV6 a citat/menționat în 

materialele analizate în cadrul acestei monitorizări 101 surse, majoritatea fiind concurenți 

electorali, autorități publice locale, cetățeni, minori etc.  

 

PP Șor a beneficiat de cel mai mare volum de emisie, fiindu-i alocat un spațiu de emisie de zeci 

de ori mai mare decât altor concurenți (594 de secunde). Alți concurenți electorali au fost 

menționați câte o dată atunci când TV6 a relatat despre rapoartele financiare ale concurenților 

electorali (PDM, PDCM, PLD, POM, PUN, PACCC, PMPSN, Veaceslav Valico).  

 



            

Președinta R. Moldova, Maia Sandu, a fost menționată de cinci ori. În context, Sorina Ștefârță, 

purtătoarea de cuvânt a Președinției, a fost citată de două ori cu o intervenție indirectă de 23 de 

secunde. 

 

Frecvența apariției actorilor electorali în știri și volumul intervențiilor 

 

Subiecți citați/menționați Frecvența 
Durata apariției directe 

și indirecte, secunde 

PP Șor 13 594 

AUR 4 101 

BECS 3 92 

PDA 4 92 

PACE 4 86 

PPDA 4 23 

BERU 4 17 

PAS 6 15 

 

În perioada de raport, TV6 a difuzat 16 știri cu subiecte controversate, nouă dintre acestea fiind 

dezechilibrate. Șapte vizează PAS, Președinția sau BERU. În cadrul unor materiale 

dezechilibrate au putut fi observate tentative formale de a echilibra știrile din punctul de vedere 

al surselor.  

 

Majoritatea știrilor monitorizate au fost realizate cu trimiterea la o singură sursă sau la surse 

care exprimau același punct de vedere, fără a fi completate cu informație de context.    

 

Astfel, TV6 nu a respectat Art. 13 (4) din Codul serviciilor media audiovizuale potrivit căruia 

„În cadrul programelor audiovizuale de știri, pentru care exactitatea și corectitudinea sunt 

esențiale, relatările trebuie să provină din surse sigure, suficient documentate sub aspect 

factologic, cu o abordare credibilă și imparțială a evenimentelor, cu reflectarea echilibrată a 

diferitor opinii”. 

 

În perioada de raport, TV6 nu a asigurat echilibrul de gen al surselor/protagoniștilor în știrile 

monitorizate. Postul de televiziune a citat/menționat 66 de surse de sex masculin și 35 de sex 

feminin (34%). 

Limbajul și imaginile video utilizate  
 

Limbajul și imaginile video utilizate în știrile monitorizate, difuzate de TV6 în perioada de 

raport, au fost în majoritatea cazurilor în corespundere cu normele deontologice.  

 

 TV8 

 

Implicarea în reflectarea campaniei electorale 

În perioada 25 iunie – 1 iulie 2021, TV8 a difuzat șapte buletine de știri în care au fost incluse 

24 de subiecte cu caracter electoral direct și indirect, având un volum total de 3994 de secunde 

(1,1 ore). Știrile cu caracter electoral direct (20) au fost inserate la rubrica „Electorala 2021”. 

Postul de televiziune a reflectat despre faptul că CEC a dispus tipărirea buletinelor de vot pentru 

alegeri și a solicitat resurse financiare suplimentare pentru desfășurarea alegerilor, a relatat 



            

despre activitatea concurenților electorali, a pus pe post declarații ale acestora făcute în cadrul 

dezbaterilor electorale de la TV8, a analizat împreună cu Asociația „Expert-Grup” programele 

electorale ale formațiunilor politice înscrise în cursa pentru parlamentare și a realizat un reportaj 

amplu despre faptul că la Orhei au fost interzise corturile electorale. De asemenea, TV8 a 

anunțat despre rezultatele unui sondaj de opinie privind preferințele alegătorilor înainte de 

scrutinul din 11 iulie 2021.      

 

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic  

 

În mare parte, subiectele electorale au fost reflectate corect și imparțial, faptele fiind separate 

de opinie, fără a fi observată vreo predilecție pentru anumiți actori înscriși în cursa pentru 

parlamentare. Știrile cu caracter electoral direct (20 din 24) au fost prezentate echidistant. În 

cadrul a trei știri au fost menționați toți cei 23 de concurenți electorali care participă la alegerile 

din 11 iulie, pe ecran fiind arătate siglele electorale ale acestora. 

 

Tonalitatea reflectării majorității concurenților electorali a fost una neutră, cu excepția BECS, 

în raport cu care postul de televiziune a avut o abordare ușor tendențioasă în trei știri. De 

exemplu, pe 25 iunie, TV8 a difuzat un material în care anunță că „în decurs de câteva zile Igor 

Dodon a avut două vizite în Federația Rusă”, precizând că „noaptea trecută politicianul a 

revenit dintr-o nouă deplasare de la Moscova”. Reporterul a mai anunțat că „fostul șef de stat, 

care în prezent nu deține nicio funcție în stat, a fost surprins în timp ce ieșea în grabă din 

clădirea Aeroportului, prin zona VIP”. Pe parcursul știrii, a fost folosită burtiera „Vizită 

«electorală» la Moscova?”. Subiectul a fost dezvoltat și în cadrul unui reportaj difuzat pe 26 

iunie, când reporterul l-a întrebat pe Igor Dodon, prezent la un eveniment public, „Din ce bani 

ați fost la Moscova? Acum nu aveți nicio funcție”. La răspunsul lui Igor Dodon că „este liderul 

PSRM și are salariu de acolo”, reporterul a întrebat dacă acest lucru „este suficient încât să 

mergeți la Moscova cât de des considerați?”. 

 

Într-o altă știre din 29 iunie, postul TV a pus pe post un material în care liderul BERU, Renato 

Usatîi, prezintă un video în care se arată „cum Igor Dodon trage cu năvodul la Condrița”. În 

timp ce Usatîi susține că „asta s-a întâmplat înainte de a pleca de la Condrița după ce a pierdut 

alegerile”, Igor Dodon afirmă că „video este de prin 2017 când a dat ordin să fie curățat iazul 

și adus alt pește”. La final, reporterul arată imagini cum la sfârșitul mandatului lui Igor Dodon, 

„fastuoasa locuință a rămas pustie, iar în unele camere nu era mobilier deloc. Pustiu a rămas 

și beciul unde conservele rămase puteau fi numărate pe degete”. Unghiul de abordare 

tendențioasă al postului de televiziune duce telespectatorul la gândul că afirmațiile lui Usatîi, 

care spune că „Igor Nicolaevici Dodon, fiind om gospodar, (...) scoate tot peștele din iaz să nu 

rămână nimic”, ar fi adevărate.  

TV8 a difuzat în perioada de raport și rezultatele unui sondaj electoral (1 iulie) respectând 

prevederile Regulamentului privind reflectarea campaniei electorale în alegerile parlamentare 

anticipate din 11 iulie 2021 în mijloacele de informare în masă din R. Moldova. Preferințele 

alegătorilor au fost reflectate de o manieră neutră, fără a fi observată tendința de a favoriza sau 

a defavoriza vreun concurent electoral. De asemenea, știrea a conținut date privind instituția 

care a efectuat sondajul, perioada desfășurării acestuia, mărimea eșantionului şi marja de eroare, 

cine este comanditarul și din ce surse a fost efectuată cercetarea sociologică. Postul a mai 

anunțat că CEC a fost informat despre desfășurarea sondajului de opinie. 

Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 

 



            

În perioada de monitorizare, TV8 a menționat/citat în cele 24 de știri cu tentă electorală 111 

surse. Cel mai des au fost citați concurenții electorali, experți și cetățeni. De asemenea, în știri 

au fost menționate mai multe instituții precum CEC, SIS, Guvern, OSCE, CA sau CSJ.  

 

Din punct de vedere a duratei aparițiilor în top trei se află BECS, PUN și AUR (care au avut 

între 152 și, respectiv, 78 de secunde de emisie), fiind urmați de PPDA, PDA, BERU, PAS, 

PNOI, PDCM și PVE. 

 

Frecvența apariției actorilor electorali în știri și volumul intervențiilor/Top 10 

 

Subiecți citați/menționați Frecvența 
Durata apariției directe 

și indirecte, secunde 

BECS 11 152 

PUN 2 95 

AUR 6 78 

PPDA 4 73 

PDA 3 70 

BERU 3 55 

PAS 7 54 

PNOI 1 40 

PDCM 3 31 

PVE 1 20 

  

De asemenea, PDM și PP Șor au fost menționați de trei ori, iar PLD, PPPR și PACCC - o dată. 

Președinția a fost citată o singură dată cu o intervenție de 20 de secunde, iar președinta Maia 

Sandu a fost menționată de două ori. 

 

Știrile controversate (7 din 18) au fost echilibrate, cu excepția a două cazuri. Mai exact, pe 28 

iunie, TV8 a difuzat o știre în care anunță că „SIS confirmă că Veaceslav Platon a fost 

beneficiarul unei firme implicate în furtul miliardului și în schema Laundromat”. Un document 

care ar demonstra acest lucru a fost publicat de președinta Comisiei parlamentare de anchetă 

privind Laundromatul, Inga Grigoriu, exponenta PPDA. La final, reporterul anunță că „nici 

Platon și nici avocatul acestuia nu au comentat deocamdată aceste informații”, ceea ce 

prezumă că jurnaliștii nu au încercat să afle opinia acestora, ci au așteptat ca cei vizați să 

reacționeze. Într-un alt caz, echilibrul surselor a fost asigurat parțial. Pe 1 iulie, în contextul 

protestului organizat în fața Președinției de un grup de persoane împotriva inacțiunilor 

președintei Maia Sandu în raport cu agricultorii, protest, care se presupune că ar fi fost organizat 

de PSRM, reporterul a anunțat că „purtătoarea de cuvânt a PSRM, Carmena Sterpu, nu a 

răspuns la telefon și la mesaje”, fără a încerca să identifice alte surse pentru a echilibra știrea. 

 

În ceea ce privește echilibrul de gen, cele mai multe surse citate/menționate au fost bărbați – 

55, în timp ce femeile au fost citate de 22 ori (28%). 

 

Limbajul și imaginile video utilizate  

 

În cadrul știrilor referitoare la campania electorală, postul de televiziune TV8 a utilizat, în 

general, un limbaj neutru. Imaginile puse pe post în perioada de raport au respectat normele 

deontologice și profesionale.  

 



            

 

CONCLUZII GENERALE 
 

În perioada 25 iunie – 1 iulie 2021, la cele 10 posturi de televiziune monitorizate în campania 

electorală pentru alegerile prezidențiale din 11 iulie au fost remarcate următoarele tendințe:  

 

 Postul public de televiziune Moldova 1 a oferit acces în știri marii majorități a 

concurenților electorali, pe care i-a reflectat corect și echidistant. Majoritatea 

concurenților electorali au fost reflectați preponderent neutru, cu excepția BECS, față 

de care a fost remarcată o atitudinea selectivă. Blocul fost favorizat atât prin frecvența 

și spațiul alocat aparițiilor, cât și prin tonalitatea pozitivă. PAS a fost reflectat mai mult 

neutru, fiind în același timp dezavantajat prin transfer de imagine de materialele cu 

subiecte negative despre președinta Republicii Moldova, Maia Sandu, ex-lidera PAS. În 

materialele monitorizate, faptele au fost separate de opinie, limbajul și imaginile 

utilizate au fost potrivite. Pluralismul surselor nu a fost asigurat, iar balanța echilibrului 

de gen al surselor a fost înclinată spre bărbați în detrimentul femeilor.  

 

 NTV Moldova și Primul în Moldova au oferit spațiu de emisie la mai puțin de jumătate 

din concurenții electorali. Posturile de televiziune au demonstrat un comportament 

tendențios și partizan în raport cu BECS, care a beneficiat de cel mai mare spațiu al 

intervențiilor, tonalitatea reflectării fiind pozitivă și neutră. Concurentul electoral PAS 

a fost defavorizat, acesta fiind mai mult menționat decât citat în știri, situație similară și 

în cazul președintei R. Moldova, Maia Sandu. De cele mai multe ori, tonalitatea adoptată 

de NTV Moldova și Primul în Moldova în raport cu PAS a fost una negativă. Mai mult 

de jumătate din numărul știrilor controversate au fost dezechilibrate. Balanța 

echilibrului de gen a fost înclinată spre sursele de sex masculin. 

 

 Posturile de televiziune Jurnal TV, Pro TV și TV8 au reflectat, în mare parte, corect și 

echidistant campania electorală și nu au favorizat sau defavorizat în mod evident 

anumiți concurenți electorali. Aceste instituții au oferit acces în știri majorității 

candidaților adoptând în raport cu concurenții, de cele mai multe ori, o tonalitate neutră. 

Cea mai mare parte din știrile monitorizate au fost imparțiale, separând faptele de 

opinie, iar cele controversate au asigurat de cele mai multe ori echilibrul de surse. 

Materialele monitorizate au fost dezechilibrate din perspectiva asigurării echilibrului de 

gen. 

 

 RTR Moldova a reflectat corect și echidistant campania electorală, oferind acces în știri 

majorității concurenților electorali. Cele mai multe materiale au fost obiective și 

imparțiale, faptele au fost separate de opinii, iar limbajul și imaginile utilizate au fost 

neutre. Tonalitatea reflectării concurenților electorali a fost neutră pentru marea 

majoritatea a concurenților, cu excepția PP Șor care a fost favorizat de numărul mai 

mare al aparițiilor, volumul alocat reflectării și tonalitatea pozitivă. Postul nu a asigurat 

diversitatea surselor și egalitatea de gen a acestora. 

 

 Prime TV și Publika TV au oferit acces în știri la mai puțin de jumătate din concurenții 

electorali, majoritatea fiind tratați echidistant, de o manieră neutră. Din perspectiva 

spațiului alocat intervențiilor, a selectării subiectelor pentru reflectare și a unghiului de 

abordare, posturile de televiziune au acordat prioritate PP Șor și BECS, reflectați în mai 

multe cazuri în lumină pozitivă. În cazul Publika TV, o anumită predilecție a fost 

remarcată și pentru PPDA, prin subiectele alese. Posturile de televiziune au asigurat 



            

tuturor celor acuzați dreptul la replică. Majoritatea știrilor au fost realizate dintr-o 

singură sursă. Posturile nu au asigurat echilibrul de gen al surselor/protagoniștilor.   

 

 TV6 a oferit acces în știri la mai puțin din jumătate din concurenții electorali. Postul a 

favorizat în mod evident PP Șor atât prin frecvență și spațiul mai mare alocat 

intervențiilor, cât și prin tonalitatea pozitivă. În mai multe știri, postul de televiziune a 

adoptat o tonalitate negativă față de PAS și de președinta R. Moldova, Maia Sandu, 

precum și față de BERU. O parte din aceste materiale au fost dezechilibrate. Sursele nu 

au fost suficient de diverse, iar unele știri conflictuale au fost dezechilibrate sau parțial 

echilibrate. Postul nu a asigurat echilibrul din perspectiva egalității de gen, balanța 

înclinând spre bărbați. 

 

Recomandări: 

 

 Radiodifuzorii să utilizeze rapoartele de monitorizare ca instrumente de 

autoreglementare şi să elimine carențele, astfel încât activitatea lor să fie conformă cu 

normele legale și Codul deontologic al jurnalistului.  

 Consiliul Audiovizualului să se autosesizeze și să folosească rapoartele de monitorizare 

pentru a evalua dacă posturile de televiziune monitorizate au respectat dreptul la 

informare completă, obiectivă și veridică. 

 Consiliul Audiovizualului să reacționeze prompt și eficient în cazurile derogărilor de la 

normele legale admise de radiodifuzori în reflectarea campaniilor electorale, pentru a 

asigura o informare adecvată a electoratului prin intermediul programelor audiovizuale. 

 

 

 

 

 


