
            

 

  

  

  

  

  

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Monitorizarea mass-mediei în campania electorală pentru 

alegerile parlamentare anticipate din 11 iulie 2021 

 

Raport nr.1 

1-10 iunie 2021 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Acest raport  a fost realizat cu sprijinul financiar al Oficiului 

Ambasadei Țărilor de Jos în Moldova.    

 

 



            

Date generale  

 

Scopul și obiectivele proiectului: Monitorizarea și informarea publicului cu privire la 

comportamentul mass-mediei în campania electorală și accesul concurenților electorali la mass-

media. Monitorizarea își propune să analizeze tendințele reportericești care pot afecta 

performanța instituțiilor mass-media și compromite abilitatea acestora de a oferi publicului 

informații veridice, echidistante și pluraliste. 

 

Perioada de monitorizare: 1 iunie – 10 iulie 2021 

 

Criteriile de selectare a instituțiilor mass-media supuse monitorizării:  

• Audiența / impactul: național, regional 

• Tipul de media: audiovizual 

• Forma de proprietate: publică, privată 

• Limba difuzării: română, rusă 

 

Lista instituțiilor mass-media monitorizate: 

 

Moldova 1 (19:00) – post public, acoperire națională, difuzează în limbile română și rusă; 

Prime TV (21:00) – post privat, acoperire națională, difuzează în limbile română și rusă; 

Primul în Moldova (18:00) – post privat, acoperire națională, difuzează în limbile română 

și rusă;  

Publika TV (versiunea online) – post privat, acoperire națională, difuzează în limbile 

română și rusă; 

Jurnal TV (19.00) – post privat, acoperire regională, difuzează în limbile română și rusă; 

NTV Moldova (19.00) – post privat, acoperire regională, difuzează în limbile română și 

rusă; 

RTR Moldova (20.00) – post privat, acoperire regională, difuzează în limbile rusă și 

română; 

TV 8 (19:00) – post privat, acoperire regională, difuzează în limbile română și rusă; 

Pro TV (20.00) – post privat, acoperire regională, difuzează în limba română; 

TV6 (19.00) – post privat, acoperire regională; difuzează în limbile română și rusă. 

 

ABREVIERI 

APC – Administrația publică centrală 

APL – Administrația publică locală 

AUR – Alianța pentru Unirea Românilor 

CEC - Comisia Electorală Centrală 

BECS – Blocul Electoral al Comuniștilor și Socialiștilor 

BERU – Blocul Electoral Renato Usatîi 

PACCC – Partidul Acțiunii Comune Congresul Civic 

PACE – Partidul Acasă Construim Europa 

PAS - Partidul Acțiune și Solidaritate  

PDCM – Partidul Dezvoltării și Consolidării din Moldova 



            

PDA – Partidul Democrația Acasă 

PDM – Partidul Democrat din Moldova 

PLD – Partidul Legii și Dreptății 

PNOI – Partidul NOI 

PPDA – Partidul Platforma Demnitate și Adevăr 

PPPO – Partidul Politic Puterea Oamenilor 

PPPS – Partidul Politic Partidul Schimbării 

PP Șor – Partidul Politic Șor 

PUN – Partidul Unității Naționale 

PVE – Partidul Verde Ecologist 

PMPSN – Partidul Politic Mișcarea Profesioniștilor Speranța-Nadejda 

2. Cadrul metodologic  

 

A fost monitorizat conținutul integral al principalelor buletine de știri zilnice de la fiecare post 

de televiziune, fiind analizate materialele cu caracter electoral direct și indirect. Materialele au 

fost supuse unei evaluări de conținut și de context, pentru a determina dacă sunt favorabile sau 

defavorabile unui sau altui partid/unei sau altei formațiuni politice. De asemenea, materialele 

au fost analizate conform următoarelor criterii de reflectare obiectivă: 

 

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic: Potrivit Codului serviciilor media 

audiovizuale (CSMA), în virtutea dreptului fundamental la informare, furnizorii de servicii 

media trebuie a) să asigure distincția clară între fapte și opinii în știri; b) să informeze cu privire 

la un fapt sau un eveniment corect, iar informația să fie verificată și prezentată în mod imparțial 

şi cu bună-credință (Art.13 (1)). În același timp, potrivit prevederilor deontologice, știrile 

trebuie să fie imparțiale și obiective și să nu favorizeze anumite partide/grupuri/persoane în 

detrimentul altora. Prezența elementelor discriminatorii în cadrul reportajelor și știrilor 

reprezintă un prim criteriu de prezentare a realității prin prisma opiniilor jurnalistului. Filtrarea 

știrilor și analiza minimă a istoriei și contextului, de asemenea, vorbesc despre apărarea 

intereselor anumitor actori, dar nu ale publicului larg. Iar Codul electoral, art. 69 (5) stipulează 

că mijloacele de informare în masă nu vor adopta tratamente privilegiate față de concurenții 

electorali în virtutea statutului social și/sau a funcțiilor pe care le dețin candidații acestora. 

 

Pluralismul de opinie. Corectitudinea și echilibrul surselor: Pentru a fi corecte și echilibrate, 

materialele trebuie să prezinte toate părțile vizate, în special când e vorba de subiecte 

controversate, și să trateze în mod egal oponenții. De asemenea, mass-media trebuie să asigure 

accesul la o multitudine de păreri diverse care ar ajuta auditoriul să-și creeze propria opinie 

asupra subiectelor reflectate. CSMA stipulează că în cadrul programelor audiovizuale de ştiri, 

pentru care exactitatea și corectitudinea sunt esențiale, relatările trebuie să provină din surse 

sigure, suficient documentate sub aspect factologic, cu o abordare credibilă și imparțială a 

evenimentelor, cu reflectarea echilibrată a diferitor opinii (Art.13 (4)). 

 

Limbajul și imaginile utilizate: 

Exagerările și limbajul licențios utilizat în mod deliberat – cum ar fi limbajul peiorativ sau 

etichetele atribuite anumitor persoane sau organizații, precum și imaginile manipulate astfel 



            

încât anumite părți să apară în lumină negativă – ridică grave semne de întrebare cu privire la 

respectarea standardelor etice și profesionale. Comportamentul etic al jurnaliștilor este pus la 

îndoială de cele mai multe ori atunci când imaginile prezintă aspecte ce nu corespund realității, 

când acestea sunt trucate, dar și atunci când anumite știri sunt ilustrate cu imagini ce nu au 

legătură cu textul. CSMA interzice difuzarea reportajelor susceptibile de a propaga, 

incita,  promova sau justifica ura rasială, xenofobia, antisemitismul sau alte forme de ură 

fondate pe intoleranță sau pe discriminarea pe criterii de sex, de rasă, de naționalitate, de religie, 

de dizabilitate sau de orientare sexuală (Art. 11(2)). 

 

3. Datele monitorizării 

 

 Moldova 1  

 

Implicarea în reflectarea campaniei electorale  

În perioada 1-10 iunie 2021, în cele zece ediții ale Mesager-ului, Moldova 1 a difuzat 72 de 

știri electorale, cu volumul de 5293 sec. (apr. 1,5 ore) în total. În mare parte, materialele au 

informat  despre înregistrarea și lansarea candidaților în campania pentru alegerile anticipate, 

priorități electorale pe domenii (economie, sănătate, diaspora, justiție), informații despre  

deciziile CEC, sondaje de opinie privind opțiunile de vot ale alegătorilor, acuzații ale unor actori 

electorali la adresa altora, protestele organizate de unii candidați în legătură cu numărul redus 

de secții de votare peste hotare, majorarea  impozitului pentru bunurile imobiliare sau 

scumpirea carburanților. De regulă, subiectele electorale au conținut doar informații despre 

acțiunile candidaților, fără informații de context. Toate știrile electorale au fost încadrate la 

rubrica ,,Alegeri parlamentare anticipate 2021”. 

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic  

În perioada de raport, Moldova 1 a reflectat corect și echidistant activitățile desfășurate de 

concurenții electorali, fără a amesteca faptele cu opiniile sau a manipula informația astfel încât 

să favorizeze sau defavorizeze anumiți actori electorali. Excepție fac două materiale în care se 

atestă un anumit grad de părtinire în raport cu Igor Dodon, BECS. Astfel, în ediția Mesager-

ului din 4 iunie, a fost difuzată o știre realizată în baza emisiunii online a lui Igor Dodon, în 

care aceasta spune că „tendințele pe care noi le vedem în sondajele noastre interne, cât și în 

unele care se fac publice...după crearea BECS noi suntem în creștere şi vedem că partidul de 

bază, oponentul nostru PAS este în scădere”. Reporterul nu verifică informația și nu face 

trimitere în informația de context la rezultatele ultimelor sondaje de opinie, care, de fapt, relevă 

că PAS ar obține 39% din voturile alegătorilor, iar candidatul BECS - 33,4% din voturi, 

informația respectivă fiind difuzată de Moldova 1 în buletinul de știri din 1 iunie. Știrea este 

completată cu o intervenție a lui Igor Dodon (care nu are legătură cu titlul anunțat al știrii), 

despre portul Giurgiuleşti, care ar fi fost vândut Băncii Europene pentru Reconstrucţie şi 

Dezvoltare cu 1 000 de euro: „Dacă nu mă greşesc, în legea cu privire la statutul Portului 

Giurgiuleşti, este o lege specială, este indicat că nu poate fi vândut niciun obiectiv strategic, 

inclusiv Giurgiuleşti, fără acordul Guvernului. Pământul de sub port este proprietatea statului 

şi dacă cineva va încerca să folosească portul în detrimentul intereselor statului, orice 

tranzacţie poate fi anulată”. În condițiile în care apărarea statalității este unul din mesajele 

electorale intens promovate de BECS, devine evidentă poziționarea candidatului BECS în 

context favorabil, acesta apărând pe rol de apărător al obiectivelor strategice ale statului.  

 



            

Pe data de 9 iunie a fost difuzată o știre despre solicitarea deputaților PSRM adresată 

Guvernului de a despăgubi agricultorii afectați de ploi. Știrea este echilibrată, dar include 

informații adiționale subiectului anunțat care denotă intenția de favorizare a BECS : „Socialiștii 

constată și faptul că, în ultimii doi ani, s-a reușit stoparea privatizărilor ilicite, datorită 

implicării fostului președinte al țârii Igor Dodon”. Constatarea este completată de intervenția 

candidatului BECS, Vlad Bătrâncea, care, deși laudă realizările PSRM din ultimii ani, nu 

amintește nemijlocit de Igor Dodon: „Din 2019 încoace nu a fost niciun caz de înstrăinări de 

bunuri mobile și imobile, atacuri de tip raider. Noi considerăm că în aceste schimbări 

importante, noi socialiștii, cei 35 de deputați în 2019, am fost bine determinați și am realizat 

ceea ce am promis cetățenilor, am adus și libertate, și acces la informație”. Prin urmare, 

menționarea „implicării fostului președinte al țârii Igor Dodon” indică asupra unei intenții de 

favorizare a acestuia. 

 

Tonalitatea reflectării candidaților electorali în perioada de raport de Moldova 1 a fost neutră.  

Moldova 1 a difuzat și 4 știri despre sondajele electorale (1 iunie, 8 iunie, 9 iunie și 10 iunie), 

ținând cont de prevederile Regulamentului privind reflectarea campaniei electorale în alegerile 

parlamentare anticipate din 11 iulie 2021 în mijloacele de informare în masă din R. Moldova1. 

Toate au conținut informații despre denumirea organizației care a efectuat sondajul; data sau 

intervalul de timp în care s-a desfășurat, metoda utilizată; dimensiunea eșantionului şi marja 

maximă de eroare; date despre comanditar și sursa de finanțare. Cât privește notificarea CEC 

despre desfășurarea sondajului de opinie, aceasta se regăsește doar în cazul materialului difuzat 

pe data de 1 iunie. In celelalte 3 știri nu se menționează dacă CEC a fost informat despre 

desfășurarea acestor sondaje.  

Pluralismul de opinie. Corectitudinea și echilibrul surselor  

La documentarea celor 72 de materiale, Moldova 1 a  citat direct sau indirect 130 de surse. De 

regulă, sursele principale au fost candidații electorali, Comisia Electorală Centrală, 

reprezentanți ai administrației publice centrale. Cetățenii s-au regăsit în calitate de surse în două 

știri. 

Ca frecvență,  remarcăm prezența mai mare a reprezentanților BECS și a celor de la PAS, care 

au avut cele mai multe apariții directe sau mențiuni și cel mai mare volum pentru intervenții 

directe sau indirecte.  

Frecvența apariției actorilor electorali în știri și volumul intervențiilor/Top 10 

Subiecți citați/menționați Frecvența 
Durata apariției directe și 
indirecte, sec 

BECS 15 371 

PAS   18 359 

PPPDA 14 186 

 
1 Regulamentul privind reflectarea campaniei electorale în alegerile parlamentare anticipate din 11 iulie 2021 în mijloacele de informare 

în masă din R. Moldova: Furnizorii de servicii media au dreptul să difuzeze rezultatele sondajelor de opinie cu tematică electorală nu mai 

târziu de 5 zile înainte de ziua alegerilor, doar în cazul în care acestea sunt însoțite de următoarele informații: denumirea organizației care 

a efectuat sondajul; data sau intervalul de timp în care s-a desfășurat sondajul și metoda utilizată; dimensiunea eșantionului și marja 
maximă de eroare;  persoana care a comandat sondajul și sursa de finanțare; dovada privind notificarea CEC despre desfășurarea 

sondajului de opinie cu tematică electorală în conformitate cu art. 70 alin. (10) din Codul electoral. În cazul exit poll-urilor, va fi prezentată 

hotărârea CEC cu privire la desfăşurarea acestui sondaj.  

 



            

PDCM 5 162 

AUR  8 112 

BERU 7 105 

PACE  4 104 

PDM 5 90 

PUN  5 64 

PPPO 2 58 

PLD a fost citat/menționat de 3 ori (38 sec), PP Șor de 4 ori (24 sec), PDA de 2 ori (20 sec), iar 

PVE și PNOI – câte o dată.  

De cele mai multe ori, știrile despre înregistrarea candidaților și lansarea acestora în campanie 

au inclus doar declarații ale surselor primare ale știrii, fără a conține și alte opinii relevante 

și/sau a completa materialul cu informație de context (background).  

În cazul știrilor controversate, a fost asigurat dreptul la replică și echilibrul surselor (19 din 

numărul total de 21 de materiale controversate). In 2 cazuri nu a fost  asigurat dreptul la replică. 

Prima știre, difuzată în ediția din 7 iunie a Mesagerul-ului, se referă la acuzațiile candidatului 

BECS, Bogdan Țîrdea, potrivit căruia ,,PAS este format din oficiali corupți şi milionari”, iar  

„după furtul secolului, PLDM a făcut rebranding şi a devenit PAS. Acum ei sunt oameni buni 

și, principalul, onești. Haideți să vedem listele partidului PAS. Igor Grosu, viceministru al 

Educației între anii 2013-2015, primul pe listele PAS astăzi, a participat la privatizarea BEM 

și la votarea pentru furtul miliardului. Natalia Gavriliţă, a doua în listă, a lucrat la Ministerul 

Educației între 2013-2015, la fel membru al echipei PLDM”. Mențiunea din finalul știrii că 

,,purtătoarea de cuvânt a fracțiunii, Aurica Jardan, nu a răspuns la telefon” nu este suficientă 

pentru a echilibra știrea, or, odată ce echipa editorială a considerat suficient de importante 

declarațiile acuzatoare ale unui candidat în alegeri, ar fi trebuit să depună suficiente eforturi ca 

să documenteze factologic știrea și să reflecte echilibrat diferite opinii, așa cum prevede și 

Codul Serviciilor Media Audiovizuale (art. 13 (4)).  

A doua știre, inclusă în ediția din 8 iunie, relatează despre protestul organizat de câțiva membri 

ai  partidului PACE în fața procuraturii raionului Sîngerei, potrivit cărora „presiunile din partea 

unor instituții de stat s-au intensificat după ce liderul PACE, Gheorghe Cavcaliuc, a anunțat 

public despre o întâlnire secretă dintre procurori și politicieni la care s-ar fi discutat în ce mod 

ar fi posibilă eliminarea din cursa electorală a formațiunii PACE”. Știrea e completată cu o 

intervenție similară a candidatului PACE, Gheorghe Cavcaliuc, fără a fi evident efortul 

reporterului de a obține vreun comentariu de la procuratura raionului Sângerei. 

Moldova 1 nu a asigurat egalitatea surselor din perspectiva egalității de gen, 

sursele/protagoniștii de sex masculin fiind citați/menționați de 76 de ori, iar cele de sex feminin 

de 24 de ori (24%).  

Limbajul și imaginile video utilizate  

În cadrul știrilor despre campania electorală, Moldova 1 a utilizat un limbaj neutru. Imaginile 

puse pe post au fost în corespundere cu normele deontologice.  

 

 

 

 

 



            

  Jurnal TV 

Implicarea în reflectarea campaniei electorale  

În perioada monitorizată, postul Jurnal TV a reflectat campania electorală în cadrul a opt ediții 

ale Jurnalului orei 19.00, difuzând 40 de știri cu tentă electorală directă sau indirectă. Volumul 

total al știrilor relevante a fost de 4862 sec. (1,3 ore), acestea vizând în mod special activitatea 

CEC, înregistrarea concurenților electorali, lansarea acestora în campanie cu accent pe 

prezentarea priorităților electorale, reflectarea rezultatelor unui sondaj de opinie sau acuzațiilor 

din partea unor concurenți electorali în adresa altora. De asemenea, au fost difuzate mai multe 

știri cu reacții din partea concurenților electorali, ale cetățenilor și experților privind numărul 

secțiilor de vot peste hotare, dar și din stânga Nistrului. Reportajele cu caracter electoral direct 

au reflectat majoritatea concurenților electorali și au prezentat succint promisiunile acestora, 

fără a fi oferite și informații de context, opinii ale cetățenilor sau experților, fapt care ar permite 

conturarea unei imagini mai relevante în ceea ce privește angajamentele electorale ale 

candidaților. 

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic  

Cele 40 de știri cu caracter electoral direct sau indirect au fost, în linii generale, obiective şi 

imparțiale, fără a fi remarcate abateri de la normele deontologice. Materialele cu caracter 

electoral direct (36 din 40) au prezentat informația echidistant, fără a amesteca faptele cu 

opiniile sau a trata tendențios evenimentele. Postul de televiziune a reflectat concurenții 

electorali în cel puțin o știre pe parcursul zilei, fără a fi observată vreo predilecție pentru anumiți 

actori electorali.  

 

Jurnal TV a avut o atitudine neutră în raport cu toți candidații în alegeri, acești fiind în special 

protagoniști ai materialelor despre înregistrarea lor de către CEC sau lansarea în campania 

electorală. În cadrul reportajelor nu a fost înregistrată vreo tendință de favorizare sau 

defavorizare a unor concurenți electorali 

 

În perioada de raport, Jurnal TV a difuzat un reportaj privind rezultatele unui sondaj de opinie 

(8 iunie), preferințele electorale ale alegătorilor fiind reflectate echidistant și imparțial. Sondajul 

a fost difuzat cu respectarea prevederilor Regulamentului privind reflectarea campaniei 

electorale în alegerile parlamentare anticipate din 11 iulie 2021 în mijloacele de informare în 

masă din R. Moldova, fiind menționate eșantionul, marja de eroare și sursele de finanțare ale 

acestuia. Postul nu a menționat dacă CEC a autorizat sondajul. 

 

Pluralismul de opinie. Corectitudinea și echilibrul surselor  

În perioada monitorizării, Jurnal TV a asigurat o diversitate relativă a surselor. Cele 40 de știri 

cu caracter electoral au citat 99 de surse, principalele dintre acestea fiind candidații electorali, 

membrii CEC-ului, observatori străini, experți, cetățeni.  

Din perspectiva frecvenții aparițiilor, BECS, PAS, PPDA și PUN sunt pe primele locuri. În ceea 

ce privește durata aparițiilor directe și indirecte, TOP 3 este asigurat de PLD cu 123 sec, PUN 

– 106 sec. și PAS – 102 sec. BERU, AUR, PDCM, PUN PNOI, PDA și PLD au fost menționați 

de câte două ori fiecare, iar PVE, PPPO, PPPS și PACCC au avut câte o apariție directă sau 

indirectă. Totodată, în câteva știri au fost listați toți concurenții electorali înregistrați de CEC în 

cursa pentru parlamentarele anticipate. 



            

Frecvența apariției actorilor electorali în știri și volumul intervențiilor/Top 10 

Subiecți citați/menționați Frecvența 
Durata apariției directe și 

indirecte, sec 

BECS 5 79  

PAS   4  102   

PPDA 3  95 

BERU 2 64  

PUN 3 106  

PLD 2  123  

PDA 2  89 

AUR 2 68  

PDCM 2 59  

PNOI 2 49 

În cazul știrilor referitoare la înregistrarea candidaților și lansarea acestora în campanie, acestea 

au citat doar surse primare, fără a fi incluse și alte opinii relevante. Reporterii s-au limitat la 

consemnarea declarațiilor candidaților incluși în cursa electorală, fără a completa materialul cu 

informație de context.  

 

Totodată, în cazul știrilor conflictuale (11), în 10 știri a fost asigurat echilibrul surselor. Doar 

în cazul unei știri din 7 iunie, în care se anunță că „dosarul privind intermediarii din schema 

frauduloasă la importul de energie electrică din 2008 a fost redeschis”, iar „Igor Dodon și 

Vladimir Plahotniuc vor fi cercetați penal”, nu a fost asigurat echilibrul surselor. Știrea se 

rezumă la o retrospectivă a evenimentelor începând cu anul 2008 și la decizia procurorilor de a 

redeschide dosarul, fără a include părerea părților acuzate în acest dosar. 

 

Din perspectiva asigurării egalității de gen, postul a acordat prioritate surselor/protagoniștilor 

de sex masculin, care au fost citați/menționați de 58 ori, femeile fiind citate/menționate în 24 

de cazuri (29%). 

 

Limbajul și imaginile video utilizate  

În perioada de raport, în buletinele de știri de la Jurnal TV nu a fost remarcată utilizarea 

limbajului care ar discrimina sau defavoriza concurenții electorali. Nu au fost folosite etichetări 

și nici imagini care nu ar corespunde realităţii sau care nu ar respecta standardele etice și 

profesionale. 

 

 NTV Moldova 

Implicarea în reflectarea campaniei electorale  

În perioada 1-10 iunie 2021, NTV Moldova a difuzat opt ediții ale buletinului de știri de la ora 

19.00. Acestea au inclus 69 de știri cu tangență electorală directă sau indirectă, cu un volum 

total de 12080 de secunde (peste 3,3 ore), 46 de știri fiind difuzate în cadrul rubricii „Electorala 

2021”. Cele cu tangență electorală directă s-au referit în mare parte la realizările și 

angajamentele BECS, vox-uri cu cetățeni care ar susține BECS și pe liderii celor două 

formațiuni care au creat blocul electoral. O altă parte din știri a reflectat acuzațiile aduse de 



            

reprezentanții BECS oponenților politici, în special la adresa PAS, privind lipsa de integritate 

a oponenților politici. Aproape a șaptea parte (10) din știrile electorale s-a referit la 

evenimentele unor partide ce candidează la alegerile anticipate fără a fi prezentată informație 

de context, la rezultatele a trei sondaje de opinie (7 știri), iar o parte mai mică (4 știri) a reflectat 

activitatea curentă a CEC. Majoritatea știrilor cu caracter electoral indirect (15), difuzate în 

afara rubricii „Electorala 2021”, s-a referit la realizările primarilor afiliați PSRM implementate, 

în special, cu susținerea autorităților centrale. Aproape toate aceste materiale au fost completate 

cu voci ale cetățenilor care susțineau reușitele primarilor PSRM, scoase în evidență de NTV-

Moldova.   

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic  

Contrar prevederilor Codului serviciilor media audiovizuale, Codului electoral, dar și 

prevederilor Codului deontologic al jurnalistului din R. Moldova, în perioada de raport, NTV-

Moldova a difuzat în mare parte știri părtinitoare (52 de știri tendențioase din 69). 

 

Exponenții BECS au fost prezentați exclusiv în lumină pozitivă (32 de ori) și de 7 ori în lumină 

neutră. NTV-Moldova a relatat în materiale extinse despre angajamentele electorale ale BECS; 

actuale propuneri legislative (de ex. propunerea de a institui capitalul familial, la inițiativa ex-

președintelui Igor Dodon); întâlniri electorale în teritoriu și la instituții; realizări ale guvernării 

PCRM sau ale lui Igor Dodon în calitate de președinte al R. Moldova; declarațiile politicianului 

în cadrul emisiunii online „Președintele Igor Dodon răspunde” în care susține că, după crearea 

blocului, „noi suntem în creștere”, iar „partidul de bază, oponentul nostru PAS este în scădere”. 

În susținerea BECS, buletinele de știri au fost completate cu voci ale cetățenilor care „își 

amintesc nostalgic când treburile statului erau administrate de echipa comuniștilor, condusă 

de Vladimir Voronin” (4 iunie) sau cu vox-uri în care „oamenii salută inițiativele sociale ale 

echipei conduse de Vladimir Voronin și Igor Dodon”, cum ar fi majorarea pensiei, deschiderea 

farmaciilor și reparația drumurilor în sate (9 iunie).  

 

În perioada 1-10 iunie, în afara rubricii „Electorala 2021”, NTV Moldova a difuzat 14 reportaje 

din regiunile R. Moldova, în care a relatat despre realizările a 14 primari PSRM: reparația 

drumurilor, în special datorită programului guvernamental „Drumuri bune”; renovarea rețelelor 

de iluminat; reabilitarea grădinițelor; amenajarea parcurilor (cel puțin într-un caz cu sprijinul 

Fundației de binefacere „Din suflet” a Galinei Dodon); construcția apeductelor; conectarea la 

rețeaua de gaze naturale etc. Cu câteva excepții, primarii intervievați au fost prezentați drept 

„primar PSRM”. În majoritatea cazurilor, aleșii locali au subliniat colaborarea eficientă pe care 

au avut-o pe parcursul mandatului cu administrația publică centrală, cea raională sau cu unii 

deputați socialiști. De exemplu: „Este o conlucrare foarte productivă între Guvern și primării. 

Domnul deputat de circumscripție Savva Oleg Iacobici (Oleg Savva, deputat PSRM – n.a.), o 

spun deschis, de câte ori am apelat și seara, și dimineața, și noaptea m-a ajutat” (Ghenadie 

Grădinari, s. Pietrosu) sau „Este foarte necesar să fim sprijiniți de Guvern, de parlamentari, de 

prezident. (...) Fără ajutorul lor, cu bugetul local, mari realizări nu sunt posibile.” (Ala Țăranu, 

s. Albinețul Vechi).  

 

Toate reportajele au fost însoțite de vox-uri ale cetățenilor care și-au exprimat susținerea pentru 

realizările primarilor. În mai multe din aceste materiale, NTV Moldova a recurs la generalizări 

și amestec dintre fapte și opinii: „Calitatea vieții oamenilor din Albinețul Vechi, raionul Fălești, 

s-a schimbat esențial în ultimul an” (2 iunie), „Oamenii spun că toate aceste inițiative ale 

autorităților locale fac mai frumoasă viața în zona rurală” (3 iunie), „(...) a reușit să inspire 

localnicilor speranța că pot avea un viitor frumos și în provincie” (10 iunie) etc. În unele cazuri, 

știrile erau însoțite de burtiere care au amplificat mesajul despre realizările aleșilor locali cum 



            

ar fi „Schimbarea la față a Albinețului Vechi” (2 iunie), „Omul sfințește locul” (4 iunie), 

„Schimbări în bine la Pietrosu” (7 iunie), „Soarta satului, în mâinile primarului” (9 iunie) etc.  

 

Totodată, în fiecare buletin erau unele știri în care exponenții BECS au apărut acuzându-i pe 

unii oponenți politici de lipsă de integritate (PAS); că ar promova inițiative legislative 

„antipopulare” cum ar fi majorarea vârstei de pensionare, acordarea dreptului cetățenilor străini 

de a cumpăra terenuri agricole în R. Moldova, lichidarea raioanelor și primăriilor (PAS); de 

atitudine discriminatorie față de locuitorii din stânga Nistrului atunci când se opun deschiderii 

secțiilor de votare în regiunea transnistreană (PPDA și PAS) etc. În mare parte, exponenții 

BECS au fost prezentați drept salvatori, iar oponenții, în mare parte cei din PAS, drept dușmani 

(Tehnica de manipulare a salvatorului național și cea a dușmanului).  

 

Tonalitatea abordării PAS a fost negativă în toate cele 9 cazuri în care a fost vorba de acest 

concurent. NTV-Moldova a avut o atitudine tendențioasă și tonalitate negativă și în raport cu 

președinta RM, Maia Sandu, în cel puțin 9 materiale care i-au fost dedicate sau în care a fost 

menționată. De exemplu, pe 1 și 2 iunie, NTV Moldova a difuzat materiale extinse despre 

vizitele Maiei Sandu în teritoriu. Pe 1 iunie, într-un reportaj de circa 7 minute (a cincea parte 

din buletin), NTV Moldova a reflectat vizita Maiei Sandu la Edineț unde locuitorii din nordul 

țării „au protestat față de politicile antipopulare ale Președinției și neglijența de care dă 

dovadă președintele în raport cu oamenii de rând”. În reportaj apar multe imagini de ambianță 

în care manifestanții scandează și o acuză pe Maia Sandu. Atitudinea tendențioasă a NTV-

Moldova a putut fi observată prin generalizări, amestec dintre fapte și opinii sau dezechilibru 

de surse: „Fără ceremonia de întâmpinare, Maia Sandu a fost condusă rapid în clădire. Acolo 

au fost transportați din timp doar simpatizanții și membrii unui singur partid politic. Oamenii 

care nu sunt de partea Maiei Sandu erau dați afară (...) Atitudinea agresivă și selectivă în 

raport cu locuitorii orașului a ațâțat și mai mult spiritele”; „Victime ale situației au fost și mai 

mulți copii din raionul Edineț. În sala de concerte a Casei de Cultură era planificată o 

ceremonie prilejuită de Ziua Internațională a Copilului. Maia Sandu a ocupat sala timp de 

aproape două ore, iar părinții și copii au fost ținuți în stradă”; „Când și-a încheiat ședința la 

Consiliul raional, Maia Sandu a fost nevoită din nou să afle ce crede poporul despre ea”, 

propoziție urmată de o ambianță în care un bărbat scandează: „Cel mai mincinos președinte!” 

etc. La sfârșitul materialului, reporterul menționează că până la campania electorală, Maia 

Sandu se deplasa extrem de rar în raioane. Președinția a fost lipsită de dreptul la replică.  

 

Și pe 2 iunie, în debutul buletinului de știri, în trei materiale consecutive, NTV-Moldova a avut 

o atitudine tendențioasă și tonalitate negativă în raport cu Maia Sandu. În primul material din 

buletin, o continuare a evenimentelor de la Edineț unde Maia Sandu ar fi spus că a depus o 

inițiativă legislativă de majorare a pensiei minime, postul citează un portal online care susține 

că președinta R. Moldova ar fi spus un neadevăr, NTV-Moldova folosind burtiera: „Una spune, 

alta face”. În cel de-al doilea material, jurnaliștii susțin că „Maia Sandu a fost pusă la respect 

la Căușeni”, unde președinta ar fi încercat să scoată presa din sala de ședințe. La începutul 

materialului, NTV-Moldova amintește despre angajamentul Maiei Sandu în raport cu presa 

potrivit căruia Președinția va deveni o instituție transparentă. Postul afirmă că „imediat după ce 

a urcat în fotoliu, Maia Sandu a schimbat macazul”, cu precizarea că „Maia Sandu s-a remarcat 

deja ca un președinte care nu organizează conferințe de presă și refuză să le răspundă 

jurnaliștilor”. În cea de-a treia știre din același buletin, jurnaliștii NTV Moldova accentuează 

că „președintele Maia Sandu și partidele de dreapta își propun să lichideze două treimi din 

raioane și primării”, citând deputați PSRM. 

 

http://mediacritica.md/ro/video-explainer-despre-tehnica-dusmanului-si-cea-salvatorului-national-pe-intelesul-tuturor/


            

Postul de televiziune a avut o atitudine tendențioasă și în raport cu partidele care promovează 

unirea cu România. De exemplu, pe 7 iunie, într-un material despre un eveniment electoral al 

PUN, jurnaliștii susțin: „Parlamentul de la Chișinău are o singură misiune – unirea cu 

România. Acest deziderat va fi promovat în următoarea legislatură de PUN, al cărui program 

electoral este format dintr-un singur obiectiv – cel al lipsirii R. Moldova de independență”, 

folosind burtiera tendențioasă: „Lichidarea statului – singurul obiectiv”. Tot în buletinul din 7 

iunie, NTV Moldova difuzează o știre despre lansarea AUR în campania electorală, făcând 

referire la Dorin Chirtoacă care „a condus Primăria capitalei timp de peste zece ani” și care „a 

declarat că principalii vinovați pentru problemele țării sunt politicieni care s-au aflat la 

conducere în ultimii ani”. 

În 4 știri, NTV-Moldova a avut o atitudine neutră față de alți trei concurenți electorali (PDM, 

PACE și PLD). În buletinul de la 19.00 nu au fost materiale despre evenimentele altor 

concurenți electorali, fapt care poate fi calificat drept omisiune  

În perioada de raport, postul  a difuzat 7 materiale despre rezultatele a trei sondajele electorale 

(1 iunie, 8 iunie, 10 iunie). Postul de televiziune a ținut cont, în mare parte, de prevederile 

Regulamentului privind reflectarea campaniei electorale în alegerile parlamentare anticipate 

din 11 iulie 2021 în mijloacele de informare în masă din R. Moldova. Totuși, în cazul acestor 

știri, NTV-Moldova nu a anunțat cine sunt persoanele sau organizațiile care au comandat 

sondajele. Într-o știre din 10 iunie privind rezultatele unui sondaj realizat de Intellect Grup, 

postul subliniază, generalizând: „Experții sunt de părerea că PCRM și PSRM vor reuși să 

mobilizeze la maximum electoratul de stânga”.  

Pluralismul de opinie. Corectitudinea și echilibrul surselor  

În perioada de raport, cele 69 de materiale difuzate de NTV-Moldova și analizate în cadrul 

acestei monitorizări au fost documentate din 239 de surse. În majoritatea cazurilor, sursele 

principale au fost exponenții BECS, reprezentanți ai administrației publice locale, cetățeni. 

NTV-Moldova nu a asigurat acces egal în știri concurenților electorali, în materialele relevante 

fiind citați direct sau indirect 9 candidați în alegeri. Cea mai mare prezență în știri au avut-o 

reprezentanții BECS, care au intervenit timp de 3280 sec (0,9 ore), ceea ce constituie a patra 

parte din spațiul total de emisie alocat materialelor relevante. Spațiul dedicat BECS a fost de 

25-32 ori mai mare decât cel alocat altor concurenți citați sau menționați.  

Frecvența apariției actorilor electorali în știri și volumul intervențiilor  

Subiecți citați/menționați Frecvența 
Durata apariției directe și 

indirecte, sec 

BECS 42 3280 

PDM 3 134 

PPDA 4 116 

PACE 3 89 

PUN 2 69 

AUR 3 67 

PLD 1 57 

PAS 12                        54 

PPPS  1 10 

În 4 din cele 7 știri despre rezultatele sondajelor electorale a fost menționat și PP Șor sau liderul 

acestei formațiuni, Ilan Șor.   



            

28 de știri au avut caracter conflictual, conținând diverse acuzații la adresa anumitor actori 

politici și electorali, marea majoritatea a acestora (24) fiind neechilibrate 

Președinția sau Maia Sandu în calitate de președintă a fost menționată de 11 ori, de cele mai 

multe ori în știri controversate (cu excepția celor privind rezultatele sondajelor), fără a-i fi 

acordat dreptul la replică în majoritatea cazurilor. Durata apariției directe a fost de 82 de 

secunde, în mai multe cazuri fiind inserate citatele Maiei Sandu din perioadele anterioare pentru 

a fi combătute. La fel au fost dezechilibrate și 9 știri controversate în care a fost menționat PAS, 

fără a-i fi oferit drept la replică sau fiind întreprinși insuficienți pași pentru a asigura acest drept.  

De exemplu, în cazul știrii „Cu pufușor pe botișor” (9 iunie), în care doi candidați de pe lista 

PAS sunt acuzați de probleme de integritate, jurnaliștii susțin că purtătoarea de cuvânt a PAS, 

Aurica Rusnac-Jardan, nu a răspuns la telefon pentru a oferi comentarii. Un material difuzat pe 

7 iunie, NTV Moldova îl citează pe deputatul PSRM Bogdan Țîrdea potrivit căruia mai mulți 

reprezentanți PAS sunt vizați în dosare penale: „În această listă fiecare al doilea fie este 

milionar, fie corupt, fie cu diplomă falsă”. Potrivit NTV-Moldova, în acest caz Aurica Rusnac-

Jardan a refuzat să ofere un comentariu. 

Un dezechilibru a putut fi observat și în vox-urile cu cetățenii care fie criticau activitatea Maiei 

Sandu, fie susțineau inițiativele BECS sau realizările primarilor afiliați PSRM. 

Din perspectiva asigurării egalității de gen, remarcăm un echilibru relativ al surselor, 

protagoniștii de sex masculin fiind citați/menționați de 114 ori, iar femeile - de 96 de ori (45%).  

Limbajul și imaginile video utilizate  

NTV-Moldova nu a utilizat limbaj discriminatoriu sau licențios la adresa concurenților 

electorali în știrile difuzate în perioada de raport. În cea mai mare parte, imaginile video incluse 

au respectat standardele etice și profesionale. Totuși, cel puțin într-un caz (9 iunie), postul  a 

recurs la imagini din arhivă în care Maia Sandu apărea alături de fostul premier Vlad Filat, 

condamnat pentru acte de corupție, pentru a ilustra știri controversate cum ar fi subiectul 

furtului miliardului sau înstrăinarea bunurilor publice, fiind utilizată tehnica transferului de 

imagine.  

  Prime TV 

Implicarea în reflectarea campaniei electorale  

În perioada 1-10 iunie 2021, în cele opt ediții ale Primelor Știri monitorizate, postul Prime TV 

a difuzat 61 de știri cu tangență electorală directă și indirectă cu volumul de 5659 sec (apr. 1,5 

ore) în total, și două interviuri adiacente cu Igor Grosu, PAS, și Ion Chicu, PDCM. O mare 

parte din știrile analizate s-au referit la înregistrarea și lansarea candidaților în campania pentru 

alegerile anticipate, activitatea ordinară a CEC, sondaje de opinie privind opțiunile de vot ale 

alegătorilor, acuzații ale unor actori electorali la adresa altora, protestele organizate de unii 

candidați în legătură cu numărul redus de secții de votare peste hotare etc. Prime TV a avut și 

6 materiale cu caracter electoral indirect care au vizat activități ale reprezentanților 

administrației publice centrale și locale, anumite activități ale președintei RM, Maia Sandu, știri 

prin care ar putea să se producă transferul de imagine pozitivă sau negativă către anumiți 

candidați în alegeri. De regulă, reportajele electorale nu au fost desfășurate, incluzând prioritar 

informații despre acțiunile relevante ale candidaților, fără a insera informații de context, opinii 

ale experților care ar fi conturat un tablou mai clar în ceea ce privește promisiunile electorale 

ale candidaților.  

 

http://mediacritica.md/ro/video-explainer-despre-tehnica-manipularii-prin-intermediul-imaginilor-video/
http://mediacritica.md/ro/video-explainer-despre-tehnica-manipularii-prin-intermediul-imaginilor-video/


            

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic  

In perioada de raport, Prime TV a reflectat, în mare parte, corect activitățile desfășurate de 

concurenții electorali. Majoritatea știrilor cu caracter electoral (57 din 61) au prezentat 

informația echidistant, fără a fi înregistrate probleme ce țin de separarea faptelor de opinii sau 

abateri semnificative de la normele deontologice care să ducă la deformarea informației. În 

patru  știri s-a putut sesiza un anumit grad de tendențiozitate prin selecția subiectelor pentru 

reflectare și a citatelor incluse. Astfel, în ediția Primelor Știri din 4 iunie a fost inserată o știre 

care abordează două subiecte diferite ca tematică - prima partea a știrii include opinia 

candidatului pe listele BECS Igor Dodon față de ajutorul care urmează a fi acordat Republicii 

Moldova de către Uniunea Europeană. Citatul selectat: “Acești bani sunt importanți pentru 

infrastructură, dar sper că nu vor fi utilizați pentru societatea civilă, organizații non-

guvernamentale care vor spăla acești bani” se pliază pe insinuările și speculațiile anterioare 

ale PSRM cu privire la societatea civilă din RM și vine să fortifice mesajul că acești actori ar fi 

implicați în acțiuni ilegale. A doua parte a știrii prezintă opinia lui Igor Dodon față de decretul 

președintei Sandu de a-l revoca din funcție pe Vladislav Clima, președintele Curții de Apel 

Chișinău. Dodon contestă legalitatea decretului, concluzionând că “Nu poți merge în rai, făcând 

treburi pentru care trebuie să te duci în iad”, iar canalul include și opinii ale unor experți care 

critică acest decret. O altă știre, difuzată la 2 iunie, prezintă opinia lui Igor Dodon privind 

soluționarea crizei politice în viitorul parlament. În condițiile în care materialul nu include și 

opinii la subiect ale altor partide cu șanse de a accede în Parlament, devine neclar motivul 

informațional al difuzării unui astfel de subiect, preluat dintr-o emisiune TV, și denotă o 

anumită favorizare în raport cu Igor Dodon.  

 

Tonalitatea reflectării candidaților electorali a fost neutră în majoritatea absolută a cazurilor. 

Totodată, s-a observat o anumită predilecție pentru reprezentanții BECS, care au fost favorizați 

de numărul mare al aparițiilor (15), PP Șor fiind favorizat de o știre cu caracter electoral 

indirect. De exemplu, știrea din 7 iunie despre redeschiderea la Orhei a unui parc de distracții 

pentru copii are un evident caracter publicitar, incluzând citate ale președintelui raionului Orhei 

și a primarului municipiului, ambii exponenți ai PP Șor, iar in final menționând că OrheiLand 

a fost deschis pe timpul când primar era Ilan Sor.  

Postul a difuzat în perioada de raport 2 materiale despre sondajele electorale (1 iunie și 8 iunie), 

în mare parte ținând cont de prevederile Regulamentului privind reflectarea campaniei 

electorale în alegerile parlamentare anticipate din 11 iulie 2021 în mijloacele de informare în 

masă din R. Moldova, dar știrea din 1 iunie nu a menționat sursele de finanțare sau comanditarul 

cercetării, ceea ce contravine prevederilor respective. 

 

Pluralismul de opinie. Corectitudinea și echilibrul surselor  

Prime TV a asigurat în perioada de raport o diversitate relativă a surselor. La documentarea 

celor 61 de știri analizate s-a recurs la 150 de surse. Pentru majoritatea știrilor, sursele principale 

au fost candidații electorali, membrii CEC-ului, reprezentanți ai administrației publice centrale, 

cetățeni.  

Din perspectiva frecvenței aparițiilor, remarcăm prezența mai mare în știri a reprezentanților 

BECS, care au avut cele mai multe apariții directe sau mențiuni și cel mai mare volum pentru 

intervenții directe sau indirecte comparativ cu alți candidați.  

 

 



            

Frecvența apariției actorilor electorali în știri și volumul intervențiilor/Top 10 

Subiecți citați/menționați Frecvența 
Durata apariției directe și 

indirecte, sec 

BECS 15 615 

PAS   14 225 

AUR 11 187 

PDCM 6 160 

PDM 5 155 

PPDA 7 145 

BERU 5 145 

PDA 5 120 

PP Sor 6 115 

PPPO 4 107 

PLD a fost citat/menționat de 3 ori (70 sec), iar PUN, PVE și PNOI – câte o dată. În câteva 

rânduri în știri au fost listați toți concurenții înscriși în cursă. 

Majoritatea știrilor despre înregistrarea candidaților și lansarea acestora în campanie au 

prezentat în principal opinii dintr-o singură perspectivă, fără a include și alte opinii relevante 

și/sau a completa materialul cu informație de context. Totodată, majoritatea știrilor 

controversate care au conținut acuzații directe la adresa unor candidați electorali, partide 

politice sau autorități locale și centrale, au asigurat dreptul la replică și echilibrul surselor (30 

din numărul total de 35 materiale controversate). În cinci cazuri, postul a omis să prezinte 

ambele părți implicate în conflict. De exemplu, a rămas dezechilibrată știrea din 4 iunie despre 

reacția lui Igor Dodon, BECS, la decretul prezidențial privind anularea decretului de numire în 

funcție a președintelui Curții de APEL; știrea din 2 iunie despre opinia PSRM cu privire la 

“eventuale reforme administrativ-teritoriale care ar urma să fie realizată după alegeri de către 

partidele de dreapta și președintele Maia Sandu, la solicitarea organizațiilor financiare 

internaționale”. Postul îl citează detaliat pe Igor Dodon, transmițând mesajul că “după o astfel 

de reformă, ar urma să fie lichidate două treimi din raioane și sate, iar cetățenii vor trebui să 

parcurgă zeci de kilometri pentru a-și rezolva problemele legate de pensii, alocații sociale sau 

să-și caute un loc de muncă”. Prime TV inserează și opinia sumară a reprezentanților 

Președinției, fără a cita însă și opinii ale experților independenți și a echilibra știrea. 

Din perspectiva asigurării egalității de gen, postul a dat prioritate surselor/protagoniștilor de sex 

masculin, care au fost citați/menționați de 100 ori, femeile fiind citate/menționate în 36 de 

cazuri, sau 26%. 

Limbajul și imaginile video utilizate  

Prime TV nu a utilizat limbaj discriminatoriu în adresa concurenților electorali în știrile difuzate 

în perioada de raport. În ceea ce privește imaginile, acestea au fost neutre și au respectat 

standardele etice și profesionale. 

 

 Primul în Moldova 

Implicarea în reflectarea campaniei electorale  

În perioada 1-10 iunie 2021, canalul Primul în Moldova a difuzat 54 de știri cu tangență 

electorală, în cadrul celor opt ediții ale buletinului de la ora 18.00. O parte dintre ele au fost 



            

incluse la rubrica Electorala 2021 (preponderent cele cu tangență directă). Știrile la subiect au 

avut un volum total de 8936 de secunde (apr. 2,5 ore). Din numărul total de materiale analizate, 

o mare parte s-au referit la promisiunile electorale ale BECS și vizitele în teritoriu ale 

exponenților blocului, fiind abordată și lansarea sau obiectivele de campanie ale altor câtorva 

formațiuni, precum și criticele la adresa unora dintre inițiative, acuzații lansate de BECS la 

adresa PAS și a Maiei Sandu, activitatea ordinară a CEC, sondaje de opinie. În ceea ce privește 

materialele indirecte, Primul în Moldova a difuzat un șir de reportaje din localități conduse de 

primari PSRM, unde au fost sau sunt implementate proiecte de dezvoltare a infrastructurii. 

Totodată, mai multe știri au vizat activitatea președintei Maia Sandu în strânsă conexiune cu 

cea a PAS.  

În general, în cele mai multe cazuri, știrile au fost extinse, completate cu citate directe, voxuri 

ale cetățenilor, comentarii ale unor experți/analiști.  

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic  

În perioada de raport, Primul în Moldova a reflectat tendențios și cu amestec dintre fapte și 

opinii mai mult de jumătate dintre știrile cu tematică electorală, fapt interzis de Codul 

Serviciilor Media Audiovizuale (Art. 13 (1) care prevede expres obligația de a separa faptele 

de opinii și de a informa corect și imparțial evenimentele. Pe de o parte, televiziunea a favorizat 

și a plasat într-o lumină pozitivă BECS și exponenții blocului, iar pe de altă parte a defavorizat 

și a pus în lumină negativă deopotrivă PAS și pe șefa statului, Maia Sandu. 32 de știri (60%) 

din 54 au avut un caracter tendențios și nu au separat faptele de opiniile jurnaliștilor. 

Postul de televiziune Primul în Moldova a promovat în fiecare buletin obiectivele și 

promisiunile electorale ale BECS (unele fiind prezentate drept fapt împlinit), difuzând  în total 

22 de știri pozitive la adresa formațiunii. Materialele au relatat despre aceste deziderate în 

cadrul întâlnirilor electorale ale lui Igor Dodon cu angajații unor întreprinderi sau instituții, din 

evenimentul de lansare a BECS în campanie, din postările liderului PSRM pe rețelele sociale 

sau prezența în emisiuni televizate. Unele inițiative, anunțate într-o știre inițială, cu citarea 

surselor primare, au fost reluate și în buletinele din zilele următoare, dar cu o altă abordare. Un 

exemplu ar fi proiectul instituirii așa-numitului capital matern, anunțat la 1 iunie de candidatul 

pe listele BECS Vladimir Odnostalco. Pe 2 iunie, Primul în Moldova a difuzat o altă știre cu un 

șir de voxuri care laudă inițiativa. Se recurge la amestec dintre fapte și opinii și generalizări: 

[Inițiativa, n.r.] este susținută de familiile tinere din țara noastră; Potrivit oamenilor, 

guvernarea socialiștilor a pus bazele unor proiecte bune; În perioada guvernării socialiste au 

fost întreprinse mai multe măsuri pentru a ajuta familiile cu copii. Același scenariu a fost 

aplicat, bunăoară, în cazul promisiunilor privind indexarea pensiilor, promovate în a doua 

săptămână de monitorizare.  

Un alt exemplu de generalizare, într-o știre din 3 iunie, ține de promisiunea lui Igor Dodon că 

„BECS va reveni la legile blocate de președintele Maia Sandu chiar în primele ședințe ale 

noului Parlament”, prezentatoarea afirmând că „și alegătorii cred că aceste proiecte prioritare 

trebuie susținute”. Pe 9 iunie, Primul în Moldova a relatat despre „schimbările pozitive care se 

produc în țară de la căderea regimului Plahotniuc”, fapt întâmplat „datorită implicării lui Igor  

Dodon”, care era pe atunci președintele țării.  

Pe o tonalitate pozitivă sunt și știrile cu tentă electorală indirectă, în care se relatează despre 

proiecte de infrastructură în sate și comune conduse de primari socialiști - reparația drumurilor, 

conectarea la rețeaua de gaze sau apă potabilă, renovarea școlilor și grădinițelor etc. Relevante 



            

în acest caz sunt și burtierele pe care Primul în Moldova titrează: „Încă un exemplu de renaștere 

a unei localități” sau „Investiții în bunăstarea oamenilor”.  

De notat că majoritatea știrilor cu tonalitate pozitivă la adresa BECS s-au încheiat cu fraza: „La 

alegerile anticipate din 11 iulie, BECS este sub numărul 6 în buletinele de vot”.  

Pe de altă parte, tonalitate reflectării PAS și președintei Sandu a fost negativă în 31 de știri din 

cele 54 monitorizate. Postul a difuzat mai multe știri care au transmis mesaje potrivit cărora 

raioanele țării vor fi lichidate și vor fi adoptate legi care să permită străinilor să cumpere 

pământuri agricole drept pretext pentru denigrarea șefei statului și transfer de imagine negativă 

asupra PAS. Au fost diseminate astfel de mesaje ca „Maia Sandu nu a întreprins nicio acțiune 

pentru a ridica nivelul pensiei minime în țară”, „dizolvarea Parlamentului și inițierea 

anticipatelor de către președintele Maia Sandu a lipsit angajații din sistemul medical de 

majorare salarială cu 40%” sau „Maia Sandu este suspectată că folosește problemele din 

justiție pentru a obține puncte politice în actuala campanie”. Cu referire la PAS, pe 4 iunie, 

televiziunea începe o știre cu afirmația că „PAS nu deține monopolul pe eșichierul de dreapta, 

iar o bună parte din cetățeni s-au dezamăgit în această formațiune”, fără a face trimitere la 

vreo sursă a acestor declarații. Se citează în schimb liderii altor formațiuni de dreapta care au 

afirmat, într-o emisiune TV, că nu vor renunța la cursa electorală în favoarea PAS.  

O altă știre tendențioasă, din 1 iunie, a informat despre vizita Maiei Sandu la Edineț, unde a 

fost huiduită de un grup de cetățeni, amestecând faptele și opiniile: „Zi grea pentru Maia 

Sandu”, „Politicile antipopulare și ignoranța de care dă dovadă președintele”; „Atitudine 

agresivă și selectivă”; „Victime ale situației au fost și mai mulți copii”; „S-a baricadat în 

spatele a 100 de polițiști” etc.  

În cazul știrii din 7 iunie despre protestul organizat de mai multe formațiuni în fața sediului 

CEC, redacția a omis să informeze despre revendicările manifestanților, deplasând accentul 

spre ambuteiajele create din cauza mitingului: „Nervi și timp pierdut în trafic în zona sediului 

CEC”; „Manifestanții au blocat neregulamentar traseul”; „Ambuteiaje infernale”; „Nervii au 

fost întinși strună”.  

Primul în Moldova a avut o atitudine neutră față de alți câțiva concurenți electorali abordați în 

știri (PUN, AUR, PDM). De remarcat că știrile despre înregistrarea unor formațiuni sau 

evenimentele de lansare în campanie nu s-au regăsit deloc în buletinele monitorizate, ceea ce 

poate fi calificat drept omisiune (de ex., evenimentele de lansare a PAS sau BERU în cursă, 

activitatea electorală a PDCM).  

Postul a difuzat în perioada de raport 3 materiale despre două sondaje electorale (1 iunie și 8 

iunie), în mare parte ținând cont de prevederile Regulamentului privind reflectarea campaniei 

electorale în alegerile parlamentare anticipate din 11 iulie 2021 în mijloacele de informare în 

masă din R. Moldova. În cazul știrii din 8 iunie, redacția a recurs la un caz de manipulare 

informațională. Mai exact, la capitolul Cei mai apreciați politicieni, sondajul arăta că pe primul 

loc se clasa Maia Sandu, urmată de Igor Dodon și Vladimir Voronin. Primul în Moldova a 

afirmat însă în debutul știrii: „Liderii Blocului Comuniștilor și Socialiștilor se bucură, cumulat, 

de cea mai mare încredere în rândul moldovenilor, după care urmează șeful statului, Maia 

Sandu”.  

 



            

Pluralismul de opinie. Corectitudinea și echilibrul surselor  

Cele 54 de materiale relevante au citat direct sau indirect 207 surse, în principal candidații  

electorali (de regulă reprezentanți ai BECS); membrii CEC, reprezentanți ai administrației 

publice centrale și locale, juriști, medici, cetățeni.  

În perioada de raport s-a observat o discrepanță substanțială între frecvența și durata apariției 

BECS în raport cu alți concurenți electorali. Reprezentanții BECS au avut cele mai multe 

apariții directe/indirecte sau mențiuni și cel mai mare volum pentru intervenții directe sau 

indirecte. Durata apariției a constituit 2156 sec - ¼ din volumul total de emisie al știrilor 

monitorizate, iar unele știri au fost deosebit de mari cum ar fi, de exemplu, știrea din 7 iunie 

care vorbește despre Investiții în bunăstarea oamenilor (400 sec) sau știrea din 1 iunie despre 

vizita președintei Sandu la Edineț unde a fost huiduită (340 sec). Reprezentanții PAS au fost 

preponderent menționați (10 ori), având 6 intervenții directe sau indirecte. Corespunzător, 

președinta Maia Sandu a fost menționată de 17 ori în știri, având acces direct de 3 ori. 

Frecvența apariției actorilor electorali în știri și volumul intervențiilor 

Subiecți citați/menționați Frecvența 
Durata apariției directe 

și indirecte, sec 

BECS 29 2156 

PPDA 4 158 

PDM 3 143 

PUN 2 133 

AUR 3 98 

PAS   16 92 

PACE 1 36 

PPPS 1 11 

Majoritatea știrilor controversate care au conținut învinuiri/acuzații directe la adresa anumitor 

protagoniști nu au asigurat dreptul la replică - 19 din cele 22 de știri controversate au fost 

dezechilibrate. Bunăoară, este dezechilibrată știrea din 1 iunie despre reacția Asociației 

Judecătorilor la decretul prezidențial privind anularea decretului de numire în funcție a  

președintelui Curții de Apel; știrea din 2 iunie, potrivit căreia „Maia Sandu nu a întreprins nicio 

acțiune pentru a ridica nivelul pensiei minime în țară”; știrea potrivit căreia  „BECS nu va 

admite lichidarea raioanelor și reducerea numărului satelor”; știrea din 7 iunie potrivit căreia 

majoritatea candidaților pe listele PAS sunt foști membri PLDM, formațiune în perioada 

guvernării căreia „s-au întâmplat cele mai mari infracțiuni economice și financiare”; cea din 9 

iunie - „Maia Sandu abuzează de lege atunci când menține în funcție unii consilieri care sunt 

candidați la alegeri pe listele PAS”.  

În unele cazuri, replica lipsește, iar în altele jurnaliștii menționează că PAS nu a răspuns la 

telefon pentru comentariu sau Președinția „nu a comentat deocamdată informațiile făcute 

publice de BECS”, fiind evidentă lipsa efortului jurnalistic de a oferi dreptul la replică surselor 

vizate/acuzate, potrivit normelor deontologice dar și prevederilor legale. Astfel, postul nu a 

ținut cont de prevederile Art.13 (4) al Codului Serviciilor Media Audiovizuale privind obligația 

reflectării echilibrate a diferitelor opinii.  



            

Dezechilibrul surselor se remarcă și în cazul vox-urilor - exclusiv laudative în știrile ce pun în 

lumină pozitivă BESC și doar negative/critice în știrile tendențioase la adresa PAS/Maia Sandu.  

În perioada de raport, postul a asigurat un echilibru relativ al surselor din perspectiva de gen: 

protagoniștii de sex masculin au fost citați/menționați de 106 ori, depășind numărul femeilor 

care au fost citate/menționate de 74 de ori (41%).  

Limbajul și imaginile video utilizate  

Primul în Moldova nu a utilizat limbaj discriminatoriu sau licențios la adresa concurenților 

electorali în știrile difuzate în perioada de raport. Și imaginile video incluse au respectat 

standardele etice și profesionale, dar s-a remarcat faptul că, în unele cazuri, microfonul 

reporterului avea logo-ul postului NTV Moldova.  

 

  Pro TV  

 

Implicarea în reflectarea campaniei electorale 

Postul de televiziune Pro TV a reflectat campania electorală pentru alegerile parlamentare 

anticipate din 11 iulie în 40 de știri cu caracter electoral direct sau indirect difuzate în cadrul a 

nouă ediții ale principalului buletin de știri al zilei. Cu un volum total de 4616 sec. (1,2 ore), 

știrile au vizat înregistrarea concurenților electorali în cursa pentru parlamentare și lansarea lor 

în campania electorală, deciziile CEC privind aprobarea și ulterior suplinirea numărului 

secțiilor de votare peste hotare, precum și protestele cetățenilor legate de aceste decizii, 

sondajele de opinie privind preferințele electorale ale populației etc.   

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 

Reportajele au reflectat marea majoritate a candidaților înscriși în cursă, fiindu-le acordat spațiu 

de emisie în funcție de evenimentele electorale organizate. Cea mai mare parte (35) a știrilor 

monitorizate au fost tratate corect, fiind separate faptele de opinie, concurenții electorali fiind 

prezentați neutru, fără a fi remarcate abateri de la normele deontologice.  

Totuși, în perioada de raport au fost înregistrate 5 materiale în care accentul a fost pus  nu atât 

pe programele și promisiunile electorale ale concurenților, cât pe senzaționalism și pe aspecte 

irelevante de la evenimentele de lansare, ceea ce denotă un anumit grad de tendențiozitate. De 

exemplu, în știrea din data de 3 iunie, despre lansarea BERU în campania electorală, materialul 

a pus accent pe aspecte mai puțin relevante contextului electoral. Jurnalistul a precizat că 

„Renato Usatîi a fost întâmpinat cu aplauze”, a făcut constatarea că „promisiunile au curs 

gârlă”, iar „între timp în sală invitații se pare că se plictiseau așa că fiecare și-a găsit ocupație 

- unii se jucau în telefoane, iar alții navigau pe internet”.  

Similar a fost reflectată și lansarea în campania electorală a AUR într-un reportaj difuzat pe 

data de 7 iunie. În intro-ul știrii, prezentatoarea a ținut să menționeze că „evenimentul a avut 

loc la Gară, unde participanții au ajuns cu un autocar galben”, iar după ce „au instalat două 

boxe, Dorin Chirtoacă (...), a avut grijă ca sunetul să funcționeze”. De asemenea, reporterul a 

menționat că „unele acțiuni nu au fost sincronizate”, iar „după lansare participanți au fost 

îndemnați să urce în autocar (...), dar autocarul nu s-a mișcat din loc până nu a fost făcută o 

fotografie cu toți membrii și susținătorii partidului AUR”. Astfel, din cele 115 secunde 

rezervate respectivei știrii, doar 22 de secunde au fost acordate reprezentanților AUR pentru a-



            

și expune programul electoral, restul timpului de antenă fiind ocupat de aspecte irelevante 

procesului electoral.  

Prezentarea programului electoral al BECS pentru alegerile parlamentare anticipate, de 

asemenea, nu a fost lipsită de nuanțări. În debutul știrii reporterul a anunțat că socialiștii și 

comuniștii și-au prezentat programul electoral „într-o uzină, înconjurați de tractoare și 

cisterne”, iar la final a menționat că „ultimul la tribună a ieșit la pas încet Vladimir Voronin”, 

sugerând asupra faptului că acesta ar avea probleme la deplasare. Amestecul faptelor și al 

opiniilor s-a făcut simțit atunci când reporterul a notat în cadrul aceleași știri că „pentru sărăcia 

din Moldova au dat vina pe fostele guvernări, dar nu au menționat că și ei au făcut parte din 

acestea”, dar și atunci când a precizat că „alți membri au spus că dacă ajung în viitorul 

legislativ vor aloca bani pentru proiecte de infrastructură, vor construi grădinițe și vor crește 

pensiile și salariile - lucruri promise de socialiști și în campaniile precedente, dar care așa și 

nu au fost realizate”. Constatarea „așa și nu au fost realizate” este o concluzie generală a 

reporterului, care apare pe rol de expert. 

Lansarea în cursa electorală a PCDM pe data de 8 iunie a fost tratată tendențios, cu evocarea 

unor aspecte care nu au nicio legătură cu procesul electoral. Astfel, în intro-ul știrii 

prezentatoarea a evidențiat faptul că „evenimentul a avut loc la sediul formațiunii, într-o clădire 

închiriată cu 300 000 de lei pe an”. În debutul știrii, reporterul a menționat că „după ce membrii 

echipei s-au aranjat în fața presei, Viorica Dumbrăveanu (...) a mers să-l invite pe Ion Chicu 

dintr-un birou de alături”. Irelevantă a fost și precizarea că „fostul premier și-a citit programul 

de pe foaie”, precizând totodată că „și ceilalți candidați care au avut discursuri și-au făcut 

notițe”, Pro TV rezervând câteva secunde pentru a ilustra cum un candidat își scoate foia din 

buzunar. Din cele 120 de sec. rezervate știrii în cauză, doar 13 secunde au fost acordate 

președintelui formațiunii, Ion Chicu, pentru enunțarea câtorva teze din programul electoral al 

partidului, alte 6e secunde fiind distribuite la trei candidați. Restul timpului a fost acordat 

aspectelor neesențiale.  

Pe 10 iunie, în materialul despre lansarea în campanie a PLD, reporterul a menționat că „fără 

prea multă agitație și doar cu un panou în spate cu sigla formațiunii, cei de la PLD s-au lansat 

în campania electorală”. În cuprinsul știrii, s-a menționat că „deși s-au lăudat cu echipa pe 

care o au la eveniment erau prezenți doar primii trei candidați”, iar „în timp ce își prezentau 

discursurile cei trei candidați s-au contrazis de câteva ori”.  

Tonalitatea abordării majorității concurenților electorali a fost neutră. 2 materiale l-au pus în 

lumină negativă pe candidatul electoral BECS, alți 4 concurenți – AUR, PDCM, PP Șor și PLD 

fiind protagoniștii a  câte o știre negativă. 

Postul  a reflectat opțiunile electorale ale alegătorilor, difuzând rezultatele a trei sondaje de 

opinie (1 iunie, 8 iunie și 9 iunie). În mare parte, acestea au corespuns prevederilor 

Regulamentului privind reflectarea campaniei electorale în alegerile parlamentare anticipate 

din 11 iulie 2021 în mijloacele de informare în masă din R. Moldova, fiind menționate 

eșantionul, marja de eroare și sursele de finanțare, fără a menționa dacă sondajele au fost 

aprobate de CEC. 

 

Pluralismul de opinie. Corectitudinea și echilibrul surselor 

 

În procesul de documentare a surselor, Pro TV a utilizat 113 surse citate direct sau indirect, de 

cele mai multe ori fiind citați concurenții electorali și reprezentanții CEC. În cazul știrilor 

electorale, acestea s-au bazat pe declarațiile făcute în cadrul conferințelor de presă sau de la 

lansarea în cursa electorală.  



            

În perioada monitorizării nu a fost constatată vreo predilecție a Pro TV pentru anumiți 

concurenți electoral. În același timp, cele mai multe apariții în calitate de surse le-au avut 

reprezentanții PAS, BECS și PPDA, fiind citați direct sau indirect de 11, 10 și respectiv, 8 ori. 

Din punctul de vedere al spațiului alocat, nu a fost remarcată o discrepanță vădită între 

concurenții reflectați.  PLD și PNOI, PVE, PDM și PACE au fost menționați o singură dată. 

Frecvența apariției actorilor electorali în știri și volumul intervențiilor/Top 10 

Subiecți citați/menționați Frecvența 
Durata apariției directe și 

indirecte, sec 

PAS 11  99 

BECS 10  57 

PPDA 8 75 

AUR 5 38  

BERU 4 72 

PUN 4 108  

PLD 3  63  

PP Sor 3 19 

PPO 2  36 

PCDM 2  56 

PDA 2 14 

În cazul știrilor controversate (18) postul a asigurat echilibrul surselor în 17. Într-un reportaj 

din 9 iunie,  Pro TV a difuzat o știre în care „un primar democrat susține că a primit scrisori din 

partea lui Vasile Bolea (PSRM) prin care se cer explicații privind cheltuirea banului public”. 

Toată știrea este bazată pe declarațiile primarului democrat, la final, reporterul menționând că 

„nici Vasile Bolea, nici purtătoarea de cuvânt de la MAI nu ne-au răspuns astăzi la telefon 

pentru comentarii”. Postul nu a încercat să identifice alte surse relevante pentru a asigura 

echilibrul acestora, deși normele deontologice stipulează expres acest lucru. 

În știrile privind înregistrarea unei sau altei formațiuni politice în cursa electorală, Pro TV a 

enumerat toate partidele deja înregistrate sau care urmează a fi înregistrate de către CEC.   

La capitolul echilibrului de gen, Pro TV a acordat prioritate surselor masculine (73), în timp ce 

sursele feminine (18) au avut o reflectare mai mică (20%).   

Limbajul și imaginile video utilizate 

În linii generale, limbajul știrilor electorale la Pro TV a respectat normele deontologice, fiind 

evitate calificative și limbaj discriminatoriu. Imaginile video și foto utilizate au corespuns 

realității. 

Publika TV 

 

Implicarea în reflectarea campaniei electorale 

Postul de televiziune Publika TV a difuzat în perioada de monitorizare 63 de știri cu tentă 

electorală. Volumul total al acestora a fost de 5664 de secunde (1,6 ore). În mare parte, 

subiectele au vizat înregistrarea concurenților de către CEC și evenimentele de lansare a 

formațiunilor în campanie, obiectivele electorale enunțate de candidați, protestele, datele 



            

sondajelor făcute publice în această perioadă, discuțiile din jurul numărului secțiilor de vot ce 

urmează a fi deschise în afara țării sau pe marginea decretului prezidențial de anulare a numirii 

președintelui Curții de Apel Chișinău în funcție. Majoritatea știrilor s-au bazat pe sursele 

primare ale informațiilor și nu au fost completate cu alte opinii, experți sau detalii de context,   

informația de background fiind inclusă preponderent în știrile controversate.  

Imparțialitate și obiectivate. Partizanat politic 

Majoritatea știrilor (61 din 63) au fost neutre, netendențioase și au respectat principiul separării 

faptelor de opinii. În două cazuri a fost observată o ușoară tentă tendențioasă evidentă atât în 

modalitatea de relatare, cât și pe burtiere. Într-o știre din 7 iunie, despre protestul membrilor 

AUR în fața sediului PSRM, Publika titrează „Scandal între AUR și PSRM”; „Spiritele s-au 

încins”. Tot la „scandal”, dar „în jurul candidaților”, postul TV se referă în știrea din 9 iunie 

despre acuzațiile unor candidați cu privire la anumite conflicte de interese cu implicarea unei 

candidate de pe listele PAS pentru alegerile parlamentare.  

O altă știre cu caracter tendențios a fost difuzată la 5 iunie, postul citându-l indirect pe Igor 

Dodon care ar fi declarat, la o întrevedere cu un oficial american, că regretă tentativele unor 

forțe externe de a influența treburile interne ale Republicii Moldova și a-și impune controlul la 

Chișinău. Redacția nu precizează sursa acestei informații, Igor Dodon nu este citat direct, 

lipsește orice altă opinie la acest subiect. În afara acestui caz, exponentul BECS a fost plasat în 

lumină pozitivă în alte 3 știri redactate strict în baza unor declarații lansate de Igor Dodon fie 

într-un live pe Facebook (știre din 6 iunie, însoțită de coloană sonoră) sau în interviuri pentru 

alte instituții media. În aceste știri, sursa se arată sigură că BECS va obține majoritate 

parlamentară, are succes în sondaje, PSRM și PCRM și-au unit forțele „pentru a guverna 

împreună”, „pentru cetățeni”. Tonalitatea reflectării celorlalți concurenți electorali a fost 

neutră. 

Publika TV a informat în această perioadă despre rezultatele a trei sondaje (din 1, 8 și 9 iunie), 

în cadrul a trei știri. Accentul a fost pus pe formațiunile care ar accede în Parlament, conform 

datelor, fiind menționați pe scurt toți concurenții vizați. Informația a corespuns prevederilor 

Regulamentului privind reflectarea campaniei electorale în alegerile parlamentare anticipate 

din 11 iulie 2021 în mijloacele de informare în masă din R. Moldova.  

Pluralismul de opinie. Corectitudinea și echilibrul surselor 

La documentarea celor 63 de știri, Publika a recurs la 172 de surse. În majoritatea cazurilor este 

vorba de lideri și membri ai formațiunilor participante în alegeri, fiind citați și reprezentanții 

CEC, ai administrației publice centrale, instituții de stat și organe de drept, cetățeni. Știrile cu 

tematică electorală, difuzate în perioada monitorizată, au fost în mare parte scurte și dintr-o 

singură sursă (sursele primare de la evenimente). 

Cele mai multe apariții la Publika le-au avut reprezentanții BECS, care au fost menționați ori 

citați direct sau indirect de 15 ori, spațiul de emisie alocat fiind de 354 de secunde. În cazul 

PAS, deși a fost menționat sau citat puțin mai mult (18 ori), timpul de emisie alocat a fost de 

aproape 2 ori mai mic -  197 de secunde.  

 

 

 



            

Frecvența apariției actorilor electorali în știri și volumul intervențiilor/Top 10 

Subiecți citați/menționați Frecvența 
Durata apariției directe și 

indirecte, sec 

BECS 15 354 

PAS             18 197 

PPDA 9 167 

PACE 3 158 

AUR 9 148 

PDCM 6 147 

PDM 3 84 

PUN 3 61 

PLD 2 58 

PPPO 3 51 

PDA, BERU, PNOI și PVE au fost citați sau menționați între 1-4 ori, spațiul de emisie fiind 

mai mic de 50 sec..  

Din numărul total de 18 știri conflictuale, 6 au fost dezechilibrate și nu au respectat principiul 

oferirii dreptului la replică. Bunăoară, într-o știre din 6 iunie, Igor Dodon afirmă că este sigur 

de faptul că BECS va avea majoritate parlamentară și face trimitere la sondaje din care ar reieși 

că popularitatea PAS este în scădere. Într-o altă știre din aceeași zi, la subiectul numărului 

secțiilor de votare ce urmează să fie deschise în diasporă, Gheorghe Cavcaliuc acuză PPDA și 

PAS că nu au implementat votul electronic cât au fost la guvernare, dând de înțeles că s-ar face 

responsabili de situația din prezent. Într-o următoare știre la aceeași tematică, secretarul CEC, 

Maxim Lebedinschi, acuză Ministerul Afacerilor Externe că „trișează” și are „solicitări 

populiste”. Totodată, pe 7 iunie, când a informat despre protestul organizat de câteva formațiuni 

în fața sediului CEC, Publika a expus nemulțumirile și argumentele protestatarilor, a citat liderii 

AUR, PAS, PPDA, care au cerut inclusiv demisia CEC, dar nu a echilibrat cu opinia 

reprezentanților comisiei. În toate aceste știri, replica celor vizați/acuzați lipsește.  

În ceea ce privește echilibrul de gen, se atestă un decalaj semnificativ între numărul bărbaților 

și femeilor citate  - 104 versus 35 de sex feminin (25%).  

Limbajul și imaginile video utilizate 

Limbajul utilizat în știrile monitorizate a corespuns normelor etice și deontologice, fără a se 

recurge la etichete și catalogări. În cazul știrii din 3 iunie despre un protest organizat în fața 

Primăriei municipiului Chișinău, inițial este citat direct Vladimir Mitru în calitate de consilier 

municipal PAS, după care, același Mitru este prezentat drept consilierul primarului Ceban, fapt 

care generează confuzie.  

Corectitudinea s-a remarcat și în cazul secvențelor video utilizate, care au fost relevante 

subiectului și a fost indicată  sursa acestora.  

 

 

 

 

 



            

 RTR Moldova 

 

Implicarea în reflectarea campaniei electorale 

În perioada monitorizată, postul de televiziune RTR Moldova a difuzat 45 de subiecte electorale 

în cele 8 ediții ale principalului buletin de știri al zilei, cu un volum de 3822 secunde (1,1 ore). 

Înregistrarea candidaților în cursa pentru alegerile anticipate de către CEC, prezentarea 

programelor electorale și activitățile de campanie ale candidaților – au fost principalele teme 

reflectate în știrile electorale. Știrile despre candidații electorali s-au regăsit la rubrica ,,Alegeri 

parlamentare anticipate 2021”(41). Alte știri despre procesul electoral, 4 la număr, au fost 

difuzate în afara rubricii (informații de la CEC, măsuri de prevenire a infecției COVID-19 în 

timpul organizării și desfășurării alegerilor parlamentare anticipate).  

Imparțialitate și obiectivate. Partizanat politic 

Postul a oferit acces în știri pentru majoritatea candidaților electorali, reflectând corect 

activitățile desfășurate de aceștia. Nu au fost depistate abateri de la normele deontologice, știrile 

prezentând informația cu caracter electoral în mod echidistant, neutru, iar faptele au fost 

separate de opinie. Nu au fost identificate predilecții față de anumiți concurenți electorali sau 

tendințe de favorizare/defavorizare în raport cu aceștia, tonalitatea reflectării fiind neutră pentru 

toți concurenții. 

În buletinele de știri monitorizate, nu au fost incluse materiale despre sondaje electorale. 

Pluralismul de opinie. Corectitudinea și echilibrul surselor 

 

Reporterii RTR Moldova au consultat 98 de surse în realizarea subiectelor electorale, cel mai 

des fiind citați concurenții electorali de la evenimente electorale, din interviuri pentru alte 

redacții sau postări pe rețelele sociale. În două știri, au fost intervievați și cetățeni. 

 

Reprezentanții candidatului electoral BECS au avut cele mai multe apariții, cu un volum de 

emisie de 207 sec. Cu aceeași frecvență, au fost citați și reprezentanții PPDA - 193 sec. 

Frecvența apariției actorilor electorali în știri și volumul intervențiilor/Top 10 

Subiecți citați/menționați Frecvența 
Durata apariției directe și 

indirecte, sec 

BECS 5 207 

PPDA  5 193 

PAS 4 137 

PDM 3 134 

PACCC 5 133 

PUN 4 108 

BERU 3 96 

PACE 2 66 

AUR  2 64 

PPO 2 62 

 



            

PDA a avut două apariții (52 dec), PDCM – una (46 sec), PP Șor a avut o apariție (30 sec) și o 

singură dată a fost menționat, PVE – o apariție (28 sec) și o mențiune, iar PLD  o singură apariție 

(10 sec). 

Din numărul total de știri difuzate, două au fost controversate și dezechilibrate. Primul material, 

pus pe post pe data de 8 iunie, se referă la anunțul candidatului electoral PACCC de a contesta 

hotărârea CEC privind înregistrarea candidatului AUR în cursa electorală. Potrivit lui Mark 

Tkaciuc, liderul partidului, AUR ar fi o formațiune extremistă care promovează deschis 

lichidarea statului moldovenesc. Știrea nu prezintă reacția candidatului AUR sau a CEC-ului 

vizavi de aceste acuzații, la final menționându-se că, deocamdată, nimeni nu a comentat aceste 

declarații.  

În a doua știre, inclusă în ediția din 10 iunie, candidatul BECS, Radu Mudreac solicită 

Guvernului să ajute agricultorii afectați de grindină și ploi abundente. Candidatul menționează 

că autoritățile ar putea oferi sprijn cetățenilor din Fondul de rezervă, care, în prezent, constituie 

28 de milioane de lei, dar încă nu au făcut nimic. Nu este clar dacă reporterul a încercat să afle 

și părerea Guvernului, precizându-se că executivul nu a comentat declarațiile candidatului 

BECS. 

Raportul surselor din perspectiva gender a fost net în favoarea bărbaților (80 surse bărbați 

versus 11 surse femei (12%)).  

 

Limbajul și imaginile video utilizate 

Limbajul și imaginile video utilizate în buletinele de știri de la RTR Moldova au fost în 

corespundere cu normele deontologice, fără abateri și elemente discriminatorii. 

 

 TV 6 

Implicarea în reflectarea campaniei electorale 

Postul de televiziune TV 6 a reflectat campania în 44 de știri cu tentă electorală directă sau 

indirectă, inserate la rubrica Electorala 2021 în cadrul buletinului Ora Știrilor. Volumul total 

al materialelor relevante a fost 4888 sec (1,3 ore), acestea referindu-se la înregistrarea de către 

CEC a candidaților în alegeri, evenimentele de lansare în campanie și prezentarea priorităților 

acestora, problemele ce țin de numărul secțiilor de votare peste hotare și protestele organizate 

de unii actor politici, evenimente ce țin de activitatea administrației publice locale din Orhei 

etc. Reportajele electorale au reflectat marea majoritate a candidaților, informând succint despre 

declarațiile și promisiunile electorale ale acestora, fiind în același timp inserate mai multe 

materiale despre acuzațiile și speculațiile unor candidați la adresa altora.  

Imparțialitate și obiectivate. Partizanat politic 

O mare parte (31) din materialele monitorizate au fost obiective, au separat faptele de opinie, 

prezentând neutru subiectele. În același timp, în perioada de raport a fost remarcată o abordare 

tendențioasă în 13 materiale, care au reflectat fie activitățile reprezentanților administrației 

publice din Orhei, conduse de exponenții PP Șor, fie au prezentat acuzațiile de corupție lansate 

la adresa candidaților PAS. Modul în care au fost structurare știrile acuzatoare denotă o 

atitudine părtinitoare din partea instituției media față de PAS, postul urmărind și selectând 

informațiile respective din diferite surse, fără a adopta un comportament similar în raport cu 



            

alți concurenți electorali. Știrile acuzatoare au prezentat cu lux de amănunte acuzațiile, inserând 

și informații de context despre alți deputați care s-au retras de pe lista PAS după ce în spațiul 

public au apărut informații despre implicarea lor în afaceri ilicite. Unele știri de acest gen 

prezintă parțial opinii ale celor vizați, menționând uneori că persoanele vizate nu au răspuns la 

telefon pentru a comenta. În cazul materialelor în care surse sunt reprezentanții PP Șor, 

atitudinea mass media este pozitivă, cum ar fi știrea care o citează pe Ruxanda Glavan, 

candidată pe lista PP Șor, care critică modul în care este gestionată situația pandemică și oferă 

soluții, iar în final se menționează că partidul a avut mai multe inițiative în acest sens (9 iunie). 

De asemenea, imparțialitatea și obiectivitatea au fost afectate în cazul subiectelor cu 

participarea reprezentanților autorităților locale (redeschiderea parcului de distracții OrheiLand 

(4 iunie), oferirea de cadouri copiilor cu prilejul Zilei internaționale a copiilor (1 iunie), lucrări 

de reparație a drumurilor (7, 9 iunie), a curților din Orhei (11 iunie), în unele știri fiind remarcată 

nesepararea faptelor de opinie. De exemplu, reporterii accentuează în știri despre cât de mult se 

bucură oamenii de infrastructura dezvoltată, menționează că oamenii sunt fericiți că-și vor 

vedea ograda renovată, că localnicii se declară încântați de felul cum decurg lucrurile, că 

alocarea banilor este apreciată de locatari, oamenii mulțumesc adânc că au făcut lucruri 

frumoase, că lucrările de reparație în Orhei continuă să bucure ochiul oamenilor etc. 

Atitudinea postului monitorizat față de actorii electorali și politici a fost pronunțat pozitivă față 

de PP Șor în 8 știri și negativă față de PAS – în 5 știri despre candidații PAS și 2 știri negative 

despre președinta Maia Sandu. Tonalitatea reflectării celorlalți candidați în alegeri a fost 

preponderent neutră.  

TV6 a pus pe post în perioada de raport 2 materiale despre sondajele electorale (1 iunie și 8 

iunie), care au fost în mare parte în corespundere cu prevederile Regulamentului privind 

reflectarea campaniei electorale în alegerile parlamentare anticipate din 11 iulie 2021 în 

mijloacele de informare în masă din R. Moldova, dar nu au menționat sursele de finanțare sau 

comanditarii cercetării, ceea ce contravine prevederilor legale. 

 

Pluralismul de opinie. Corectitudinea și echilibrul surselor 

La documentarea știrilor, postul TV6 a recurs la 92 de surse citate direct sau indirect. 

Materialele difuzate în perioada de raport de TV6 au citat de cele mai multe ori reprezentanții  

CEC, candidații electorali, reprezentanții administrației publice centrale și locale și cetățeni, în 

special în știri cu caracter electoral indirect. Sursele din știrile electorale nu au fost diverse, 

postul bazându-se prioritar pe declarațiile surselor primare făcute la evenimente de presă sau 

preluate din emisiuni tv sau portaluri online.  

Cele mai multe apariții în calitate de surse la TV 6 au avut reprezentanții PP Șor, care au fost 

menționați/citați direct sau indirect de 12 ori, spațiul de emisie alocat fiind de 587 sec. Ca 

frecvență, PAS a fost citat/menționat de 12 ori, intervenind direct sau indirect de 6 ori timp de 

98 sec.  

Frecvența apariției actorilor electorali în știri și volumul intervențiilor/Top 10 

Subiecți citați/menționați Frecvența 
Durata apariției directe și 

indirecte, sec 

PP Sor 12 587 

PACE   6 360 

BECS 9 245 

PAS 12 98 



            

PLD 4 95 

PPO 3 50 

PCDM 2 45 

BERU 5 40 

AUR 4 35 

PPDA 3 20 

PDA, PACCC, PVE, PNOI au fost menționați/citați câte o singură dată, lista tuturor 

candidaților fiind inclusă ca informații de context în câteva știri. 

O mare parte (15) din numărul total al materialelor electorale controversate difuzate de TV6 în 

perioada de raport (22) au respectat principiul echilibrului surselor, fiind înregistrate 7 cazuri 

în care reporterii s-au abătut de la regula prezentării ambelor părți din conflict. În 5 dintre 

acestea, reporterii spun că cei vizați nu au răspuns la telefon pentru a comenta, fapt care nu 

absolvă redacția de responsabilitatea de a echilibra părerile. Or, în condițiile în care decizia 

editorială a fost de a pune pe post subiecte ce conțin acuzații, jurnaliștii ar fi trebuit să depună 

eforturi mai mari ca să obțină a doua părere, în special când e vorba de acuzații grave și 

defăimătoare. De exemplu, în buletinul din 9 iunie, postul a inserat un material făcut în baza 

unor informații publicate în mediul online, potrivit cărora un candidat de pe lista PAS ar fi 

implicat în scheme care ar fi prejudiciat statul de milioane de lei. Reporterul a luat legătura cu 

purtătoarea de cuvânt a PAS, care a sugerat să vorbească direct cu persoana vizată. Deși 

purtătoarea de cuvânt a promis să revină cu datele de contact, acest lucru nu s-a întâmplat, se 

spune în știre, fără a fi prezentate alte păreri care ar fi confirmat sau infirmat informația preluată 

din mediul online.  Or, potrivit principiilor unui jurnalism responsabil, sarcina de a documenta 

știrile revine nu surselor, ci mass media, care trebuie să depună eforturi consistente ca să asigure 

echilibrul surselor. 

Echilibrul de gen al surselor/protagoniștilor nu a fost asigurat în suficientă măsură în știrile 

relevante, TV6 citând/menționând mai des surse de sex masculin, decât de sex feminin - 72% 

bărbați față de 28% femei. 

Limbajul și imaginile video utilizate 

În majoritatea cazurilor, limbajul utilizat a fost în corespundere cu normele deontologice, nu a 

conținut epitete și calificative peiorative la adresa protagoniștilor și nu au fost înregistrate cazuri 

de manipulare a declarațiilor făcute de concurenți. Într-un singur caz, postul a inserat imagini 

neadecvate subiectului reflectat – în știrea din 7 iunie despre protestul organizat de 

reprezentanții mai multor candidați electorali în fața CEC sunt inserate imagini de la alt protest 

organizat în aceeași zi în fața Consiliului Concurenței. Mesajele de pe pancardele protestatarilor 

sunt în disonanță cu protestul din fața CEC. 

 

Captură de ecran/TV6, Ora Știrilor, 7 iunie 2021 



            

Într-un alt caz, în materialul de la conferința de presă organizată online de liderul partidului, 

Ilan Șor (7 iunie), burtiera este inexactă și derutantă, informând despre lansarea în campanie a 

partidului, pe când în știre sunt făcute declarații la alte subiecte și se anunță că lansarea va avea 

loc pe 11 iunie.  

 TV8 

Implicarea în reflectarea campaniei electorale  

În perioada 1-10 iunie 2021, TV8 a difuzat în cele opt ediții ale principalului buletin de știri de 

la 19.00 36 de materiale cu tentă electorală directă sau indirectă, cu volumul de 6318 secunde 

(circa 1,7 ore). În această perioadă, TV8 nu a avut o rubrică specială dedicată subiectelor 

electorale. Postul de televiziune a reflectat activitatea concurenților electorali, activitatea 

curentă a CEC, proteste la sediul CEC, procesul de judecată  în care este vizată Comisia pentru 

că a deschis un număr mai mic de secții de votare peste hotare decât cel care ar fi necesar, 

potrivit unor partide politice, constatările Asociației Promo-LEX privind abaterile comise de 

trei formațiuni de la începerea campaniei electorale. TV8 nu a anunțat rezultatele sondajelor 

făcute publice în perioada 1 – 10 iunie. Mai multe știri s-au referit la dosarele penale în care 

sunt vizați reprezentanți ai unor formațiuni politice care candidează la alegerile parlamentare 

sau au reflectat declarațiile lansate de unii politicieni din aceste partide despre dosare penale de 

rezonanță.   

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic  

În perioada de raport, TV8 a reflectat în majoritatea cazurilor corect activitățile desfășurate de 

concurenții electorali. Subiectele care au vizat procesul electoral, dar și participarea în campanie 

a candidaților prezenți în știri (circa 20 în total) au fost reflectate de o manieră neutră de către 

postul TV8. Instituția media nu a favorizat sau defavorizat în mod evident vreun concurent 

electoral. TV8 a menționat în știrile electorale difuzate în perioada monitorizată toate partidele 

înregistrate de Comisia Electorală Centrală (CEC), precum și numărul de dosare aflate în 

examinare. 

Într-un caz, la lansarea în campanie a PPDA (pe 2 iunie), TV8 a amestecat fapte cu opinii și a 

dat dovadă de ușoară tendențiozitate: „Evenimentul de lansare, organizat ca la carte, cu boxe, 

camere de filmat și două ecrane mari”, „s-a lăudat cu realizările formațiunii”. Și într-o altă 

știre, pe 8 iunie, TV8 a reflectat lansarea PDCM, subliniind că „promisiunile au curs gârlă”. 

Pluralismul de opinie. Corectitudinea și echilibrul surselor  

TV8 a asigurat în perioada de raport diversitatea surselor. La documentarea a 36 de știri, TV8 

a citat/menționat 179 de surse: candidații electorali, membri ai CEC, reprezentanți ai 

administrației publice centrale, cetățeni, experți.   

Din perspectiva spațiului de emisie alocat, a fost remarcată prezența mai mare a exponenților 

PPDA, formațiune care a avut cele mai multe apariții directe sau mențiuni și cel mai mare volum 

pentru intervenții directe sau indirecte comparativ cu alți candidați (aproape 5 minute).  

Frecvența apariției actorilor electorali în știri și volumul intervențiilor/Top 10 

Subiecți citați/menționați Frecvența 
Durata apariției directe și 

indirecte, sec 



            

PPDA 12 294 

BECS 13 170 

PAS   13 136 

BERU 4 106 

PLD 1 68 

PDCM 2 46 

PP Șor 6 21 

PPPO 2 19 

AUR 2 6 

PACE 2 5 

Din totalul de 36 de materiale electorale directe sau indirecte, 29 au avut caracter conflictual și, 

cu excepția unui caz, în materiale au fost prezente opiniile tuturor părților implicate în conflict 

sau efortul jurnaliștilor de a colecta părerile tuturor celor vizați a fost evident. 

La 10 iunie, postul a difuzat o știre realizată în baza declarațiilor făcute de premierul interimar 

Aureliu Ciocoi în cadrul emisiunii „Cutia Neagră” de la TV8 precum că deputați din mai multe 

partide ar fi pus presiune pe el cerând ca Guvernul să impună moratoriu pe standardele europene 

privind așternerea asfaltului: „și de la PAS, și de la PSRM, și de la Platforma DA”. Pentru drept 

la replică, jurnaliștii s-au limitat la o postare a deputatului PPDA publicată pe rețeaua socială 

Facebook. În știre nu a fost făcut public un alt efort al jurnaliștilor de a lua reacții sau de a oferi 

drept la replică.  

Din perspectiva asigurării egalității de gen, sursele/protagoniștii de sex masculin au fost 

citați/menționați de 105 ori, iar femeile au fost citate/menționate de 51 de ori (32%).  

Limbajul și imaginile video utilizate  

TV8 nu a utilizat limbaj discriminatoriu în adresa concurenților electorali în știrile difuzate în 

perioada de raport. Imaginile utilizate au fost neutre și au respectat standardele etice și 

profesionale. 

 

CONCLUZII GENERALE 

 

În intervalul 1-10 iunie la cele 10 posturi de televiziune monitorizate în campania electorală s-

au menținut  următoarele tendințe:  

 

• Postul public de televiziune Moldova 1 a avut un comportament echilibrat, oferind acces 

majorității concurenților electorali în știri, fără a favoriza sau defavoriza evident vreun 

candidat în alegeri. Majoritatea materialelor electorale au fost corecte și echidistante, 

dar s-au limitat la o singură sursă de informație, fără a trata subiectele în profunzime 

prin oferirea informațiilor de context, includerea altor surse relevante. Știrile 

conflictuale au fost de cele mai multe ori echilibrate, iar egalitate de gen a surselor nu a 

fost asigurată. 

• Posturile private Jurnal TV, Pro TV, RTR Moldova și TV8 au oferit spațiu majorității 

candidaților care au desfășurat activități de campanie, fără a favoriza sau defavoriza 

evident vreun concurent electoral. Subiectele electorale au fost documentate 

preponderent din surse primare, iar cele controversate în majoritatea cazurilor au fost 

echilibrate, oferind dreptul la replică. Sursele citate nu au fost echilibrate din  

perspectiva asigurării egalității de gen, predominând surse de sex masculin.  



            

• NTV Moldova și Primul în Moldova nu au oferit acces egal în știri tuturor concurenților 

electorali, reflectând subiectele electorale tendențios și dezechilibrat. Posturile au 

favorizat masiv Blocul Electoral al Comuniștilor și Socialiștilor, atât prin frecvența și 

spațiul alocat intervențiilor directe, cât și prin tonalitatea pozitivă a reflectării. Partidul 

Acțiune și Solidaritate a fost defavorizat evident, fiind menționat/citat doar în context 

negativ. Posturile au asigurat un echilibru relativ al egalității de gen a surselor citate, 

dar nu au asigurat diversitatea surselor în subiectele electorale și nu au oferit dreptul la 

replică în majoritatea știrilor controversate.   

• Posturile Prime TV și Publika TV au oferit acces în știri marii majorități a candidaților 

în alegeri, pe care, în mare pare, i-au reflectând corect și obiectiv. De cele mai multe ori 

în știri au fost citați/menționați reprezentanții BECS, acest concurent fiind favorizat de 

frecvența și spațiul alocat intervențiilor la Prime TV, și de tonalitatea pozitivă la 

Publika. Tonalitatea reflectării celorlalți concurenți a fost de cele mai multe ori neutră, 

postul asigurând un pluralism relativ al opiniilor care, în cazul știrilor controversate, au 

fost preponderent echilibrate. Sursele au fost dezechilibrate din punct de vedere al 

egalității de gen, bărbații fiind citați/menționați mai des decât femeile.  

• Postul TV6 a reflectat corect și echidistant activitatea majorității candidaților în alegeri, 

cu excepția PP Șor, PAS și PACE. PP Șor a fost favorizat evident de mai multe știri 

pozitive, inclusiv despre activitatea președintelui raionului și primarului de Orhei, 

exponenți ai PP Șor. Reprezentanții PAS și președinta RM Sandu au fost defavorizați 

de numărul mari de știri acuzatoare bazate fie pe declarațiile unui concurent electoral, 

fie pe informațiile din mediul online. Sursele citate/menționate nu au fost suficient de 

diverse, iar o parte din știrile de conflict nu au fost echilibrate. Balanța egalității de gen 

a fost înclinată spre sursele de sex masculin.  

 

Recomandări: 

 

• Radiodifuzorii să utilizeze rapoartele de monitorizare ca instrumente de 

autoreglementare şi să elimine carențele, astfel încât activitatea lor să fie conformă cu 

normele legale și Codul deontologic al jurnalistului.  

• Consiliul Audiovizualului să se autosesizeze și să folosească rapoartele de monitorizare 

pentru a evalua dacă posturile tv monitorizate au respectat dreptul la informare 

completă, obiectivă şi veridică. 

• Consiliul Audiovizualului să elaboreze instrumente de intervenție și să le aplice prompt 

și eficient în cazurile derogărilor de la normele legale admise de radiodifuzori în 

reflectarea campaniilor electorale, pentru a asigura o informare adecvată a electoratului 

prin intermediul programelor audiovizuale. 

 

 


