Alegerile locale generale din 2019 în Republica Moldova: Diferență între versiuni
Oleg (Discuție | contribuții) (→Sondaje de opinie) |
Oleg (Discuție | contribuții) (→Monitorizarea națională și internațională) |
||
Linia 965: | Linia 965: | ||
====Monitorizarea națională și internațională==== | ====Monitorizarea națională și internațională==== | ||
+ | [[Media:Interim-report-enemo-local-elections-2019-2-en.pdf|Interim report No 2]]<span class="lang">EN</span>, ENEMO<br><span class="grey">21–25 octombrie 2019</span> | ||
+ | ---- | ||
[[Media:Raport-promo-lex-alegeri-locale-2019-5-ziua-alegerilor.pdf|Raport nr. 5]], Ziua Alegerilor, Promo-LEX<br><span class="grey">23 octombrie 2019</span> | [[Media:Raport-promo-lex-alegeri-locale-2019-5-ziua-alegerilor.pdf|Raport nr. 5]], Ziua Alegerilor, Promo-LEX<br><span class="grey">23 octombrie 2019</span> | ||
---- | ---- |
Versiunea de la data 29 octombrie 2019 18:47
La 20 octombrie 2019 în Republica Moldova au avut loc alegeri locale generale în toate unitățile administrativ-teritoriale de nivelul I – municipii, orașe, comune, sate, și de nivelul II – raioane, municipiile Chișinău și Bălți, cu excepția localităților din stânga Nistrului și a municipiului Bender. Deoarece doar 514 de candidați la funcția de primar au obținut majoritatea simplă a voturilor necesară pentru a fi ales, la 3 noiembrie în 384 de localități, precum și în municipiul Chișinău, va avea loc turul doi de scrutin.
Alegerile locale generale din 20 octombrie 2019, al VII-lea exercițiu electoral de acest tip de la proclamarea independenței Republicii Moldova, au avut loc într-o singură zi pe întreg teritoriul țării, inclusiv în localitățile din UTA Găgăuzia, excepție făcând așezările aflate sub controlul administrației nerecunoscute din Transnistria.
Circumscripțiile electorale coincid cu hotarele unităților administrativ-teritoriale, prin urmare, fiecare unitate de nivelul I – municipii, orașe, comune și sate, sau de nivelul II – raioane, municipiile Chișinău și Bălți, formează o circumscripție electorală. În fiecare unitate administrativ-teritorială cetățenii vor alege un anumit număr de consilieri, stabilit prin lege. În total, la 20 octombrie 2019, vor fi aleși pentru un mandat de patru ani 898 primari, 10 472 consilieri locali și 1 108 consilieri raionali și municipali.
Scrutinul se desfășoară în baza votului universal, egal, direct, secret și liber exprimat conform prevederilor constituționale. La alegeri pot participa toți cetățenii Republicii Moldova care au împlinit vârsta de 18 ani, inclusiv în ziua alegerilor, cu excepția militarilor care își îndeplinesc serviciul militar în termen. Dreptul la vot se exercită doar în secțiile de votare din raza domiciliului sau a reședinței alegătorului. Dacă alegătorul are și domiciliu, și reședință valabilă, atunci el votează în localitatea în care își are reședința.
Pentru a fi aleși, candidații trebuie să respecte o limită de vârstă: pentru funcția de consilier local – 18 ani împliniți, inclusiv în ziua scrutinului, iar pentru funcția de primar – 25 de ani. Campania electorală începe din momentul înregistrării candidaților la consiliile electorale de circumscripție și se termină în ziua premergătoare datei alegerilor, când nu se admite agitația electorală sub nicio formă.
Validarea alegerilor este condiționată de prezența la urne a cel puțin 1/4 din numărul alegătorilor înscriși în listele electorale din fiecare circumscripție. În cazul primarilor, este ales candidatul care a obținut, în primul tur de scrutin, mai mult de jumătate din voturile valabil exprimate. Dacă aceste condiții nu sunt întrunite, peste două săptămâni se organizează un al doilea tur de scrutin, la care participă primii doi candidați stabiliți în ordinea numărului de voturi obținute în primul tur. În acest caz, este declarat ales candidatul care a obținut cel mai mare număr de voturi, indiferent de numărul alegătorilor care au participat la vot.
Conform datelor furnizate de autoritățile electorale, în Registrul de Stat al Alegătorilor figurează 3 285 894 de persoane, dintre care 2 818 228 sunt cetățeni cu drept de vot.
Cuprins
Contextul preelectoral
Contextul preelectoral al alegerilor locale generale 20 octombrie 2019 este marcat de conjunctura specifică ce reiese din Înțelegerea politică temporară încheiată între Partidul Socialiștilor din Republica Moldova (PSRM) și Blocul politic “ACUM Platforma DA și PAS” (ACUM) cu scopul dezoligarhizării statului. Conform Declarației din 8 iunie 2019, care a și fost primul document oficial adoptat de coaliția parlamentară temporară, Republica Moldova este un stat captiv ce are nevoie de intervenții urgente pentru readucerea în aria funcționării în limitele constituționale. Deși scopul Declarației a fost unul informativ, aceasta conține motivele constituirii majorității parlamentare temporare, însoțite de o evaluare a situației de jure și de facto din Republica Moldova la momentul respectiv.
Eforturile imediate ale acestei înțelegeri între forțele de stânga și de dreapta ale spectrului politic au fost îndreptate în direcția convingerii conducătorilor instituțiilor considerate captive de a elibera funcțiile. Prin această măsură s-a dorit reînnoirea aparatului administrativ central și asigurarea independenței instituțiilor de drept și de reglementare ale statului. Printre autoritățile enumerate ca fiind lipsite de credibilitate a fost nominalizată și Comisia Electorală Centrală (CEC). Ca reacție, în perioada iulie-august au avut loc un șir de schimbări ale componenței și conducerii instituției, după ce trei membri ai CEC, printre care președintele și vicepreședintele și-au dat demisia. În același context, noua majoritate parlamentară a amendat și cadrul legal pentru desfășurarea scrutinelor electorale. A fost restabilit sistemul proporțional pentru alegerea Parlamentului. Totodată au fost modificate un șir de prevederi cu impact asupra tuturor tipurilor de exerciții electorale, inclusiv cele locale.
Un alt moment esențial al contextului preelectoral este legat de mișcările din jurul Partidului Democrat din Moldova (PDM). Procuratura Generală a anunțat la 5 august 2019 că a început urmărirea penală pe faptul uzurpării puterii de stat. Sub presiunea acestor circumstanțe, PDM s-a adresat opiniei publice și partenerilor de dezvoltare, acuzând guvernarea PSRM-ACUM de atac nefondat la adresa formațiunii. Nemulțumirea democraților, care actualmente este principala forță de opoziție parlamentară, a constat în faptul că Procuratura Generală a intenționat să investigheze circumstanțele instaurării “dualității puterii de stat”, în perioada 8–14 iunie 2019, atunci când Guvernul Pavel Filip refuza transmiterea puterii către Guvernul Maiei Sandu nou-constituit și învestit la data de 8 iunie 2019. Partidul Democrat insista atunci asupra desfășurării unor alegeri parlamentare anticipate ce urmau să aibă loc la data de 6 septembrie 2019. În acest scop, PDM ar fi influențat un șir de decizii ale Curții Constituționale (CC), dintre care prima a fost declararea neconstituționalității Decretului șefului statului din 8 iunie 2019 privind desemnarea candidatului la funcția de prim-ministru al Republicii Moldova. Anume deciziile CC din perioada menționată au servit drept temei juridic pentru refuzul transferului pașnic de putere, fapt ce a generat tensiuni periculoase în societate. La 14 iunie 2019 PDM își anunță retragerea de la guvernare iar Vlad Plahotniuc, liderul formațiunii, părăsește țara. Aceste evoluții au aruncat partidul într-o perioadă de dezorientare și redresare. Cu toate acestea, PDM și-a anunțat participarea la alegerile locale generale din 20 octombrie 2019 și la alegerile parlamentare noi din aceeași zi.
Contextul preelectoral a fost marcat si de plecarea masivă a primarilor din rândurile PDM către alte partide, în special spre cele care au constituit coaliția majoritară – PSRM și Blocul “ACUM”. După trecerea PDM în opoziție în iunie 2019, 155 de primari au părăsit partidul, revenind fie la afilierea politică din 2015 sau aderând la alte partide. Merită a fi remarcat faptul că exodul primarilor din PDM s-a produs după ce în anii 2015–2019 a avut loc un fenomen invers de o amploare fără precedent în istoria recentă a țării, de migrare a primarilor către PDM, pe atunci aflat la guvernare. În perioada respectivă, ca urmare a presiunilor exercitate de către partidului de guvernământ, dar și de către organele de drept, mai mult de jumătate din primari și-au schimbat afilierea politică, prin intermediul unor demersuri colective sau de o manieră mai discretă. Conform datelor disponibile public și verificabile, între anii 2015-2018, cel puțin 471 de primari aleși din cei 898 și-au schimbat afilierea politică.
Cadrul juridic
Constituția Republicii Moldova stabilește că autoritățile administrației publice, prin care se exercită autonomia locală în sate și în orașe, sunt consiliile locale alese și primarii aleși. Aceștia activează în condițiile legii ca autorități administrative autonome și rezolvă treburile publice din sate și orașe. Alegerile locale generale din 20 octombrie 2019 se desfășoară, practic, în același cadru legal ca și alegerile precedente.
Titlul V al Codului electoral reglementează procedurile speciale privind alegerea primarilor și consilierilor. Consilierii se aleg în baza sistemului electoral proporțional, mandatele fiind distribuite conform metodei d’Hondt. Hotarele circumscripțiilor electorale coincid cu cele ale unităților administrativ-teritoriale, stabilite prin Anexa 1 a Legii privind organizarea administrativ-teritorială a Republicii Moldova. Numărul consilierilor aleși în fiecare circumscripție electorală este stabilit de Legea privind administrația publică locală și variază de la 9, în localitățile cu un număr până la 1 500 de locuitori, până la 43 în unitățile administrative cu numărului populației peste 200 mii. În municipiul Chișinău, care are peste 700 mii locuitori și caracteristici specifice ale organizării și funcționării, se aleg, în conformitate cu Legea privind statutul municipiului Chișinău, 51 consilieri municipali.
Potrivit Legii privind statutul alesului local, mandatul de patru ani al consilierului și al primarului începe efectiv din momentul validării și durează până la data expirării acestuia ori poate înceta înainte de termen dacă intervin anumite condiții legale. Alegerile locale noi ale consiliului au loc dacă acesta a demisionat, a fost dizolvat ori componența lui s-a redus cu mai mult de 1/3 din numărul stabilit. La fel, se organizează alegeri noi dacă primarul a demisionat, a fost revocat sau nu poate să-și exercite funcțiile, inclusiv din cauza privării dreptului de a exercita anumite funcții. Mandatul consiliilor și primarilor obținut în cadrul alegerilor noi durează până la scrutinul local general.
Pentru buna organizare și desfășurare a scrutinului local general, CEC a elaborat un Program calendaristic[1] unde au fost enunțate obligațiunile persoanelor și instituțiilor implicate în procesul electoral, precum și termenele de realizare a planului de acțiuni.
Campania electorală
Concurenți electorali
Lista partidelor politice
Partidul Democrat din Moldova
Partidul Comuniștilor din Republica Moldova
Partidul Agrar din Moldova
Partidul Socialist din Moldova
Partidul Legii și Dreptății
Partidul Popular Creștin Democrat
Mișcarea Profesioniștilor “Speranța-Надежда”
Partidul Liberal
Partidul Oamenilor Muncii
Partidul Social Democrat
Mișcarea “Forța Nouă”
Partidul Socialiștilor din Republica Moldova
Partidul “Șor”
Partidul Verde Ecologist
Partidul “Noua Opțiune Istorică”
Partidul Nostru
Partidul Republican din Moldova
Frontul Salvării Moldovei
Uniunea Centristă din Moldova
Partidul European
Partidul Popular Democrat din Moldova
Partidul “Moldova Unită – Единая Молдова”
Partidul Conservator
Partidul Național Liberal
Uniunea Salvați Basarabia
Partidul “Pentru Neam și Țară”
Partidul Liberal Democrat din Moldova
Mișcarea Romilor din Republica Moldova
Partidul “Patrioții Moldovei”
Partidul Stînga Europeană
Mișcarea Populară Antimafie
Partidul Popular din Republica Moldova
Partidul “Democrația Acasă”
Partidul Regiunilor din Moldova
Partidul Popular Socialist din Moldova
Partidul Acțiunea Democratică
Partidul “Renaștere”
Platforma Demnitate și Adevăr
Partidul Popular Românesc
Partidul “Patria”
Partidul Ruso-Slavean din Moldova
Partidul Societății Progresiste
Partidul Popular European din Moldova
Partidul Unității Naționale
Partidul Acțiune și Solidaritate
Partidul Voința Poporului
Circumscripții electorale
În vederea organizării alegerilor au fost constituite 36 de circumscripții electorale de nivelul al II-lea, a căror hotare coincid cu cele ale unităților administrativ-teritoriale. Deși CEC a constituit circumscripția electorală nr. 3 pentru localitățile din stânga Nistrului și municipiul Bender, alegerile locale în această circumscripție, precum și în alte trei localități de pe malul drept al Nistrului – comuna Chițcani și satele Cremenciug și Gîsca din raionul Căușeni, nu vor avea loc, deoarece teritoriul respectiv se află sub controlul administrației din Transnistria, nerecunoscută de autoritățile de la Chișinău.
Nr. | Circumscripție electorală | Consilieri nivelul II | Consilieri nivelul I | Primari | Regiune | Alegători | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Municipiul Chișinău | 51 | 306 | -2 ↓ | 19 | Chișinău | 636 551 | |
2 | Municipiul Bălți | 35 | 22 | 3 | Nord | 104 470 | ||
3 | UAT din stânga Nistrului | – | – | – | Transnistria | – | ||
4 | Raionul Anenii Noi | 33 | 324 | 26 | Centru | 69 286 | ||
5 | Raionul Basarabeasca | 27 | 93 | 7 | Sud | 24 183 | ||
6 | Raionul Briceni | 33 | 320 | -4 ↓ | 28 | Nord | 61 041 | |
7 | Raionul Cahul | 35 | 427 | -4 ↓ | 37 | Sud | 98 733 | |
8 | Raionul Cantemir | 33 | 301 | 27 | Sud | 49 692 | ||
9 | Raionul Călărași | 33 | 320 | -4 ↓ | 28 | Centru | 61 500 | |
10 | Raionul Căușeni | 33 | 327 | 27 | Sud | 79 503 | ||
11 | Raionul Cimișlia | 33 | 261 | 2 ↑ | 23 | Sud | 49 969 | |
12 | Raionul Criuleni | 33 | 309 | 4 ↑ | 25 | Centru | 59 466 | |
13 | Raionul Dondușeni | 27 | 230 | 22 | Nord | 33 221 | ||
14 | Raionul Drochia | 33 | 326 | -6 ↓ | 28 | Nord | 69 321 | |
15 | Raionul Dubăsari | 27 | 139 | 11 | Centru | 28 271 | ||
16 | Raionul Edineț | 33 | 348 | -6 ↓ | 32 | Nord | 64 259 | |
17 | Raionul Fălești | 33 | 377 | -10 ↓ | 33 | Nord | 71 253 | |
18 | Raionul Florești | 33 | 434 | -2 ↓ | 40 | Nord | 70 838 | |
19 | Raionul Glodeni | 33 | 235 | -2 ↓ | 19 | Nord | 46 913 | |
20 | Raionul Hîncești | 35 | 473 | -4 ↓ | 39 | Centru | 99 109 | |
21 | Raionul Ialoveni | 33 | -2 ↓ | 329 | 2 ↑ | 25 | Centru | 84 861 |
22 | Raionul Leova | 27 | -6 ↓ | 261 | -8 ↓ | 25 | Sud | 42 868 |
23 | Raionul Nisporeni | 33 | 265 | -6 ↓ | 23 | Centru | 53 407 | |
24 | Raionul Ocnița | 33 | 235 | -2 ↓ | 21 | Nord | 40 722 | |
25 | Raionul Orhei | 35 | 438 | -2 ↓ | 38 | Centru | 100 158 | |
26 | Raionul Rezina | 27 | 261 | -2 ↓ | 25 | Centru | 38 370 | |
27 | Raionul Rîșcani | 33 | 314 | 28 | Nord | 52 903 | ||
28 | Raionul Sîngerei | 33 | 324 | 26 | Nord | 70 404 | ||
29 | Raionul Soroca | 33 | 381 | -4 ↓ | 35 | Nord | 78 101 | |
30 | Raionul Strășeni | 33 | 319 | -8 ↓ | 27 | Centru | 76 795 | |
31 | Raionul Șoldănești | 27 | 235 | -2 ↓ | 23 | Centru | 32 911 | |
32 | Raionul Ștefan Vodă | 33 | 277 | -4 ↓ | 23 | Sud | 57 272 | |
33 | Raionul Taraclia | 27 | 169 | -2 ↓ | 15 | Sud | 34 537 | |
34 | Raionul Telenești | 33 | 341 | -4 ↓ | 31 | Centru | 55 811 | |
35 | Raionul Ungheni | 35 | 383 | -2 ↓ | 33 | Centru | 90 136 | |
36 | UTA Găgăuzia | – | 368 | -10 ↓ | 26 | Găgăuzia | 131 393 |
Fluxul mijloacelor bănești
# | Concurentul electoral | Venituri | Cheltuieli | 1 vot | |
---|---|---|---|---|---|
1 | Partidul Democrat din Moldova | 1 784 596 | 1 784 596 | 9,35 | |
2 | Partidul Comuniștilor din Republica Moldova | 361 500 | 361 500 | 8,91 | |
4 | Partidul Socialist din Moldova | – | – | 0,00 | |
5 | Partidul Legii și Dreptății | 4 597 | 4 597 | 22,87 | |
7 | Mișcarea Profesioniștilor “Speranța-Надежда” | 9 220 | 9 215 | 14,90 | |
8 | Partidul Liberal | 800 000 | 713 760 | 32,73 | |
9 | Partidul Oamenilor Muncii | – | – | 0,00 | |
11 | Mișcarea “Forța Nouă” | 103 550 | 103 470 | 17,81 | |
12 | Partidul Socialiștilor din Republica Moldova | 6 490 000 | 5 880 594 | 17,06 | |
13 | Partidul “Șor” | 4 188 050 | 4 188 004 | 56,97 | |
14 | Partidul Verde Ecologist | 36 500 | 35 882 | 15,96 | |
16 | Partidul Nostru | 5 131 361 | 4 719 912 | 94,72 | |
24 | Partidul Național Liberal | 136 700 | 136 700 | 51,87 | |
25 | Uniunea Salvați Basarabia | 157 800 | 157 181 | 21,72 | |
27 | Partidul Liberal Democrat din Moldova | 3 000 400 | 2 953 110 | 53,06 | |
29 | Partidul “Patrioții Moldovei” | – | – | 0,00 | |
30 | Partidul Stînga Europeană | 7 443 | 7 396 | 15,77 | |
31 | Mișcarea Populară Antimafie | 1 765 | 1 765 | 9,05 | |
32 | Partidul Popular din Republica Moldova | 30 494 | 30 494 | 173,26 | |
33 | Partidul “Democrația Acasă” | 41 000 | 41 000 | 13,65 | |
36 | Partidul Acțiunea Democratică | 14 604 | 14 222 | 14,64 | |
39 | Partidul Popular Românesc | 142 500 | 141 988 | 31,30 | |
41 | Partidul Ruso-Slavean din Moldova | – | – | 0,00 | |
43 | Partidul Popular European din Moldova | 362 850 | 362 533 | 73,70 | |
44 | Partidul Unității Naționale | 440 910 | 427 044 | 26,49 | |
46 | Partidul Voința Poporului | 77 452 | 83 458 | 20,19 | |
47 | Blocul electoral “ACUM Platforma DA și PAS” | 2 436 768 | 2 435 855 | 9,61 |
PDM | PSRM | PPȘ | PN | PLDM | ACUM | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Venituri total, lei | 1 784 596 | 6 490 000 | 4 188 050 | 5 131 361 | 3 000 400 | 2 436 768 | |||||
Donațiile persoanelor fizice din țară | 91 000 | 0 | 4 134 950 | 4 581 361 | 400 | 414 401 | |||||
Donațiile persoanelor fizice din afara țării | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 16 800 | |||||
Donațiile persoanelor juridice | 15 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 203 490 | |||||
Mijloace proprii | 1 678 596 | 6 490 000 | 53 100 | 550 000 | 3 000 000 | 1 802 077 | |||||
Cheltuieli total, lei | 1 784 596 | 5 880 594 | 4 188 004 | 4 719 912 | 2 953 110 | 2 435 855 | |||||
Costul întrunirilor și evenimentelor | 22 230 | 1 131 623 | 30 377 | 208 439 | 60 246 | 66 047 | |||||
Cheltuieli de publicitate | 292 770 | 4 186 931 | 3 250 158 | 3 254 050 | 336 250 | 1 239 339 | |||||
Cheltuieli pentru materialele promoționale | 1 468 469 | 485 685 | 670 461 | 982 635 | 913 315 | 843 958 | |||||
Cheltuieli pentru transport | 0 | 50 000 | 17 000 | 178 232 | 245 358 | 165 950 | |||||
Alte cheltuieli | 1 126 | 26 355 | 220 007 | 96 556 | 1 397 940 | 120 562 |
Volumul publicității electorale
Volumul de publicitate electorală difuzată de furnizorii de servicii media de televiziune și radiodifuziune sonoră în perioada 20–29 septembrie 2019.
# | Concurentul electoral | TV | Radio | Cheltuieli | |
---|---|---|---|---|---|
1 | PDM | 80 | 0 | 0 | |
2 | PL | 60 | 0 | 0 | |
3 | PSRM | 5 940 | 12 660 | 594 340 | |
4 | PN | 3 960 | 1 260 | 34 673 | |
5 | ACUM | 120 | 0 | 4 140 | |
Total | 10 160 sec. | 13 920 sec. | 633 153 lei |
Sondaje de opinie
În perioada dintre alegerile parlamentare din 24 februarie și cele locale generale din 20 octombrie 2019 a fost efectuate mai multe sondaje sociologice, care au fixat influența evenimentelor social-politice asupra percepțiilor cetățenilor. Intervalul de timp supus studiului poate fi delimitat convențional în trei faze. Prima etapă cuprinde lunile martie-mai, atunci când s-a încercat formarea unei majorități parlamentate ce a culminat cu instaurarea dualității puterii în stat între 7–14 iunie 2019. Lunile iunie-august au fost o perioadă a expectanțelor, după ce guvernarea a fost preluată de coaliția temporară formată din Partidul Socialiștilor din Republica Moldova și Blocul electoral “ACUM Platforma DA și PAS”; dispoziția generală a cetățenilor a fluctuat în dependență de acțiunile alianței temporare constituite între forțele de stânga și de dreapta ale eșichierului politic. Ultima etapă coincide cu perioada electorală pentru alegerile locale generale și cuprinde lunile septembrie-octombrie, atunci când cetățenii apreciază activitatea formațiunilor care au preluat guvernarea și a celor care s-au plasat în opoziție.
În tabel sunt prezentate datele sondajelor realizate după alegerile parlamentare 2019.
Respondenților le-a fost adresată întrebarea: dacă duminica viitoare s-ar organiza alegeri parlamentare, pentru care partid ați vota?
Data | Perioada | Respondenți | Instituția | PSRM | ACUM | PDM | PPȘ | PCRM | PN | Indeciși |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
sep–oct | Mediu în perioada electorală | 43,4% | 31,0% | 10,4% | 4,2% | 4,3% | 2,3% | 22,3% | ||
26.09 | 7–22 sep | 1 500 (±2,5%) | IMAS II / Public Media Grup | 43,8 | 29,4 | 11,4 | 5,3 | 5,0 | – | 17,6 |
23.09 | 11–20 sep | 1 189 (±3,0%) | Vox Populi II // ASDM | 43,0 | 32,6 | 9,4 | 3,0 | 3,6 | 4,5 | 26,9 |
mar–aug | Mediu în perioada preelectorală | 39,6% | 29,8% | 16,9% | 5,4% | 3,4% | 1,8% | 30,5% | ||
16.08 | 2–14 aug | 1 106 (±2,8%) | CBS-AXA / IDIS “Viitorul” | 41,8 | 36,3 | 6,7 | 4,6 | 3,8 | 2,9 | 52,4 |
31.07 | 17–28 iul | 1 825 (±2,3%) | iData | 41,9 | 37,6 | 8,1 | 3,0 | 3,4 | 1,6 | 35,6 |
25.07 | 8 mai – 10 iun | 1 243 (±2,5%) | International Republican Institute (IRI) | 41,0 | 24,4 | 19,2 | 7,7 | 3,8 | 1,3 | 22,0 |
13.05 | 1–10 mai | 1 189 (±3,0%) | Vox Populi // ASDM | 38,4 | 23,5 | 23,8 | 5,8 | 3,1 | 1,8 | 28,9 |
08.04 | 17 mar – 5 apr | 1 110 (±3,0%) | IMAS / Partidul Democrat din Moldova | 34,8 | 27,1 | 26,8 | 6,1 | 2,7 | 1,3 | 13,5 |
1 457 220 | Alegeri din 24 februarie 2019 | 31,2% | 26,8% | 23,6% | 8,3% | 3,8% | 3,0% |
Dezbateri electorale
Conform Codului electoral și prevederilor Regulamentului Comisiei Electorale Centrale privind reflectarea campaniei electorale în mijloacele de informare în masă, instituțiile audiovizualului (radiodifuzorii) organizează dezbateri electorale, care se desfășoară gratuit pentru toți concurenții electorali. Tematica dezbaterilor electorale se stabilește de instituția audiovizualului.
Mai jos sunt prezentate copiile video ale dezbaterilor electorale, preluate și plasate de ADEPT cu permisiunea radiodifuzorilor respectivi.
Monitorizarea alegerilor
Rapoarte de monitorizare
Monitorizarea națională și internațională
Interim report No 2EN, ENEMO
21–25 octombrie 2019
Raport nr. 5, Ziua Alegerilor, Promo-LEX
23 octombrie 2019
Statement of Preliminary Findings and ConclusionsEN, ENEMO
22 octombrie 2019
Preliminary ConclusionsEN, Delegația Congresului Autorităților Locale și Regionale ale Consiliului Europei (CALR)
21 octombrie 2019
Raport nr. 4, Promo-LEX
25 septembrie – 16 octombrie 2019
Raport interimar, Rețeaua Europeană a Organizațiilor de Monitorizare a Alegerilor (ENEMO)
20 septembrie – 11 octombrie 2019
Raport nr. 3, Promo-LEX
4–24 septembrie 2019
Raport nr. 2, Promo-LEX
15 august – 3 septembrie 2019
Raport nr. 1, Asociația Promo-LEX
18 iunie – 14 august 2019
Monitorizarea mass-media
Raport nr. 4, CJI
12–19 octombrie 2019
Raport nr. 3, WatchDog.MD
7–15 octombrie 2019
Raport nr. 3, CJI
5–11 octombrie 2019
Raport nr. 2, CA
30 septembrie – 9 octombrie 2019
Raport nr. 2, WatchDog.MD
23 septembrie – 6 octombrie 2019
Raport nr. 2, CJI
28 septembrie – 4 octombrie 2019
Raport nr. 1, CA
Volumul de emisie electorală
20–29 septembrie 2019
Raport nr. 1, Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI)
20–27 septembrie 2019
Raport cu privire la modul de reflectare a campaniei electorale, Consiliul Audiovizualului (CA)
26 septembrie 2019
Raport nr. 1, Comunitatea WatchDog.MD
9–22 septembrie 2019
Compartimentul dedicat alegerilor locale generale din 2019 este dezvoltat cu sprijinul financiar al Ambasadei SUA în Republica Moldova și cu susținerea Asociației Promo-LEX, din sursele Agenției Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională (USAID Moldova).
Opiniile exprimate pe acest site aparțin ADEPT și nu reflectă neapărat poziția Ambasadei SUA, Asociației Promo-LEX și/sau USAID.