
            

 

  

  

  

  

  

  

 

 

 

 

 

MONITORIZAREA MASS-MEDIEI ÎN CAMPANIA ELECTORALĂ 
pentru alegerile locale generale din 20 octombrie 2019 și pentru 

alegerile parlamentare noi  
în circumscripțiile uninominale nr. 17, 33, 48 și 50 

 
Raport nr.1 

20 – 27 septembrie 2019 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Acest raport este realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent cu suportul Fundației Est-

Europene, din resursele acordate de Suedia, și suportul Agenției SUA pentru Dezvoltare 

Internațională (USAID) și al UKAID.  
Opiniile exprimate aparțin autorilor și nu reflectă neapărat punctul de vedere al finanțatorilor. 



            

 

Scopul și obiectivele proiectului: Monitorizarea și informarea publicului cu privire la 
comportamentul mass-mediei în campania electorală și accesul concurenților 
electorali la mass-media. Monitorizarea analizează tendințele reportericești care pot 
afecta performanța instituțiilor mass-media și compromite abilitatea acestora de a oferi 
publicului informații veridice, echidistante și pluraliste. 
 
Perioada de monitorizare: 20 septembrie – 19 octombrie 2019 
 
Criteriile de selectare a instituțiilor mass-media supuse monitorizării:  

• Audiența / impactul: național, regional 
• Tipul de media: audiovizual 
• Forma de proprietate: publică, privată 
• Limba difuzării: română, rusă 

 
Lista instituțiilor mass-media monitorizate: 
 

Moldova 1 (19:00) – post public, acoperire națională, difuzează în limbile română 
și rusă; 

Prime TV (21:00) – post privat, acoperire națională, difuzează în limbile română și 
rusă; 

Publika TV (17.00) – post privat, acoperire națională, difuzează în limbile română 
și rusă; 
Jurnal TV (19.00) – post privat, acoperire regională, difuzează în limbile română și 

rusă; 
NTV Moldova (19.00) – post privat, acoperire regională, difuzează în limbile 
română și rusă; 
RTR Moldova (19.00) – post privat, acoperire regională, difuzează în limbile rusă 
și română; 
TV 8 (19:00) – post privat, acoperire regională, difuzează în română și rusă; 
Pro TV (20.00) – post privat, acoperire regională, difuzează în limba română; 
Accent TV (20.00) – post privat, acoperire regională; difuzează în limbile română și 

rusă. 
Televiziunea Centrală (20:00) – post privat, acoperire regională, difuzează în limba 

română și rusă;  
 

 
2. Cadrul metodologic  
 
A fost monitorizat conținutul integral al principalelor buletine de știri zilnice de la fiecare 
post de televiziune, fiind analizate materialele cu caracter electoral direct și indirect. 
Materialele au fost supuse unei evaluări de conținut și de context, pentru a determina 
dacă sunt favorabile sau defavorabile unui sau altui partid/unei sau altei formațiuni 
politice. Materialele au fost analizate conform următoarelor criterii de reflectare 
obiectivă: 
 
Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic: Potrivit Codului deontologic al 
jurnalistului, știrile trebuie să fie imparțiale și obiective și să nu favorizeze anumite 
partide/grupuri/persoane în detrimentul altora. Prezența elementelor discriminatorii în 
cadrul reportajelor și știrilor constituie un prim criteriu de prezentare a realității prin 
prisma opiniilor jurnalistului. Filtrarea știrilor și analiza minimă a istoriei și contextului, 



            

de asemenea, vorbesc despre apărarea intereselor anumitor actori, dar nu ale 
publicului larg. 
 
Corectitudinea și echilibrul surselor/pluralismul de opinie 
Pentru a fi corecte și echilibrate, materialele trebuie să prezinte toate părțile vizate, în 
special când e vorba de subiecte controversate, și să trateze în mod egal oponenții. 
De asemenea, mass-media trebuie să asigure accesul la o multitudine de păreri 
diverse care ar ajuta auditoriul să-și creeze propria opinie asupra celor întâmplate. 
 
Limbajul și imaginile utilizate 
Exagerările și limbajul licențios utilizat în mod deliberat – cum ar fi limbajul peiorativ 
sau etichetele atribuite anumitor persoane sau organizații, precum și imaginile 
manipulate astfel, încât anumite părți să apară în lumină negativă – ridică grave semne 
de întrebare cu privire la respectarea standardelor etice și profesionale. 
Comportamentul etic al jurnaliștilor este pus la îndoială de cele mai multe ori atunci 
când imaginile prezintă aspecte ce nu corespund realității, când acestea sunt trucate, 
dar și atunci când anumite știri sunt ilustrate cu imagini ce nu au legătură cu textul.  
 
3. Datele monitorizării 
 
Moldova 1 

Implicarea în campania electorală 

În perioada 20-27 septembrie 2019, postul public de televiziune Moldova 1 a reflectat 
activ în buletinele de știri subiectele cu caracter electoral, care au fost prezentate în 
două rubrici separate: „Alegeri locale generale 2019” și „Alegeri parlamentare noi 
2019”. În cele 8 buletine de știri, Moldova 1 a difuzat în total 53 de materiale cu caracter 
electoral. Majoritatea au avut drept tematică lansarea în campanie a candidaților, 
prezentarea programelor electorale ale acestora, a problemelor și soluțiilor propuse de 
aceștia.  

Moldova 1 a reflectat în știri atât campania electorală pentru funcția de primar al 
municipiului Chișinău, cât și pe cea pentru funcțiile de deputați ce urmează să fie 
suplinite. Tangențial, postul public s-a referit la un candidat din Comrat și altul din 
Căușeni. Majoritatea știrilor au reflectat  evenimentele de lansare în campanie a 
concurenților electorali, prioritățile acestora, identificarea problemelor și enunțarea 
unor soluții pentru acestea. Totodată, au fost prezentate rezultatele sondajelor 
sociologice făcute publice în această perioadă, dar și rapoartele de monitorizare 
lansate de societatea civilă. Totuși, cele mai multe știri s-au referit la campania pentru 
alegerile locale generale din municipiul Chișinău - circa 60% din totalul acestora.  

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 

Din cele 53 de știri cu caracter electoral difuzate de Moldova 1 în perioada de referință, 
majoritatea au prezentat informația obiectiv și echidistant. Nu s-au înregistrat abateri 
semnificative de la normele deontologice, care să ducă la deformarea informației, sau 
probleme ce țin de separarea faptelor de opinii. Doar într-o singură știre s-a putut 
sesiza părtinire din partea jurnalistului. Astfel, în buletinul de pe 20 septembrie, într-o 
știre despre realizările Ministerului Afacerilor Interne (MAI) în cele 100 de zile de 
activitate sunt citate trei surse, toate făcând referire la reușitele instituției. Știrea nu a 
fost echilibrată cu „voci” care să prezinte un punct de vedere diferit. Una dintre surse 
a fost ministrul de Interne, candidatul Blocului ACUM/PAS/PPDA la funcția de primar 
al Capitalei, Andrei Năstase. Contextul pozitiv al știrii este favorabil candidatului Andrei 



            

Năstase. De notat că în alte știri relevante, de regulă erau citate câte o singură sursă 
sau câte două, dacă era vorba de materiale controversate. Marea majoritate a 
concurenților electorali au fost prezentați sau menționați în context neutru.  

Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 

Postul public de televiziune Moldova 1 a asigurat spațiu de emisie pentru majoritatea 
candidaților electorali. Totuși, cele mai multe știri difuzate au reflectat opinia unei 
singure surse (sursa primară a știrii), fără a cita o a doua sursă și/sau a completa 
materialul cu informație de context. 29 de știri au avut câte o singură sursă, majoritatea 
fiind candidații electorali. De cele mai multe ori în știri au fost citați sau menționați 
candidații la funcția de primar al municipiului Chișinău Ion Ceban (Partidul Socialiștilor 
din Moldova /PSRM) – de 7 ori, Andrei Năstase (Blocul ACUM/PAS/PPDA) și Dorin 
Chirtoacă (Partidul Liberal /PL) – de câte 5 ori fiecare. În câte trei știri au fost 
menționați/citați Ivan Diacov, candidatul Partidului Nostru /PN, Octavian Țâcu, 
candidatul Partidului Unității Naționale (PUN), și Vladimir Cebotari, de la Partidul 
Democrat /PDM. Ceilalți candidați la funcția de primar al Capitalei au fost 
citați/menționați de două ori sau câte o singură dată.  

În contextul alegerilor parlamentare noi 2019, toți candidații au fost menționați cel puțin 
o singură dată. Au fost realizate știri doar de la conferințele/evenimentele desfășurate 
de Ion Terguță, candidatul Blocului ACUM în circumscripția nr. 17, și candidații 
independenți în circumscripția nr. 50 Ion Dron și Ilie Rotaru. Galina Sajin, candidata 
Blocului ACUM în aceeași circumscripție, a fost menționată într-o știre separată, în 
contextul încălcării legislației electorale.  

În nouă știri au fost lansate învinuiri sau candidații au fost acuzați de anumite încălcări, 
iar în șase dintre acestea a fost prezentată opinia celei de-a doua părți. Astfel, au 
rămas dezechilibrate știrile în care Galina Sajin (ACUM/PAS/PPDA) este acuzată că 
a apărut în campania electorală în imagini alături de prim-ministra Maia Sandu, pe 
fundalul Parlamentului (26 septembrie), cea în care Ion Terguță (ACUM/PAS/PPDA) 
afirmă că în Nisporeni a fost reparat de două ori un drum din bani publici (26 
septembrie), precum și cea despre Ruslan Codreanu, candidat independent, care a 
contestat decizia prin care CEC nu l-a înregistrat în cursa electorală (27 septembrie).  

Raportul din perspectiva asigurării egalității de gen a fost defavorabil femeilor, care au 
fost citate de 3 ori, în timp ce bărbații au fost citați de 50 de ori.  

Limbajul și imaginile video utilizate 

În perioada 20-27 septembrie 2019, în buletinele de știri de la postul public de 
televiziune Moldova 1 nu au fost înregistrate cazuri de utilizare a limbajului 
discriminatoriu la adresa concurenților electorali și nici imagini capabile să deformeze 
realitățile și să creeze premise pentru a pune la îndoială respectarea standardelor etice 
și profesionale. 

 
Prime TV 

Implicarea în campania electorală 

În perioada 20-27 septembrie 2019, Prime TV a difuzat 24 de subiecte electorale în 
cadrul principalului buletin de știri al zilei. Postul a difuzat știrile cu caracter electoral 
direct în rubricile Alegeri locale generale 2019 și Alegeri parlamentare noi 2019. În 
cadrul rubricilor speciale postul a reflectat atât subiecte generale, legate de procesul 
electoral, cum ar fi aprobarea de către CEC a modelelor de buletine de vot, startul 



            

oficial al campaniei electorale pentru alegerile locale generale și pentru alegerile 
parlamentare noi sau stabilirea ordinii candidaților în buletinul de vot, cât și mai multe 
subiecte referitoare la candidații înscriși în cursa pentru Primăria Chișinău. În rubrica 
Alegeri parlamentare noi 2019, Prime TV a difuzat rezultatele a două sondaje de opinie 
care arată preferințele politice ale alegătorilor. Cel puțin cinci subiecte au fost publicate 
în afara rubricilor dedicate alegerilor, având caracter electoral indirect, anumiți 
candidați fiind citați și/sau menționați în știri.  

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 

Subiectele vizând procesul electoral, dar și lansarea în campanie a mai multor 
candidați au fost reflectate de cele mai multe ori obiectiv și imparțial de către postul 
Prime TV. Totuși, în câteva cazuri (șase), corectitudinea în prezentarea subiectelor 
electorale a fost afectată, atunci când jurnaliștii au recurs la etichetări,comentariit sau 
aprecieri privind faptele ce țin de campania electorală. De exemplu, pe 26 septembrie, 
un sondaj de opinie a fost interpretat în felul următor: „Șansele PPDA de a accede în 
Parlament cresc numai dacă Năstase va merge în continuare la braț cu PAS, condus 
de Maia Sandu....”. În câteva cazuri a fost observată tendențiozitate din partea postului 
în reflectarea anumitor concurenți. Din această categorie fac parte câteva subiecte 
despre recursul depus la CSJ de către oamenii de afaceri Victor și Viorel Țopa, 
învinuirile în adresa guvernării, care ar „ataca” două posturi tv sau tentativa de asasinat 
asupra fostului lider PDM. În toate aceste materiale este menționat numele 
candidatului ACUM Andrei Năstase, acesta apărând și în imagini, deși nu era relevant 
din punct de vedere editorial, căci protagonistul nu avea tangență directă cu subiectele 
abordare.  

În perioada 20-27 septembrie 2019, Prime TV nu a favorizat în mod evident niciun 
candidat la funcția de primar al municipiului Chișinău, majoritatea beneficiind de o 
mediatizare relativ neutră în știrile în care au fost vizați. Totuși, candidatul 
ACUM/PAS/PPDA, Andrei Năstase, a fost defavorizat prin maniera tendențioasă de 
prezentare a știrilor în care a fost vizat, prin aparițiile directe și indirecte constante la 
Primele Știri și prin contextul exclusiv negativ al știrilor. 

Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 

Prime TV a menționat și/sau citat în știrile electorale directe, în perioada monitorizată, 
toți candidații care s-au lansat în campania electorală pentru alegerile locale generale 
și/sau pe cei care au fost/nu au fost înregistrați în cursa electorală. În cazul subiectelor 
conflictuale, în care au fost vizați câțiva candidați (Andrei Năstase 
(ACUM/PAS/PPDA), Valeriu Munteanu (Uniunea Salvați Basarabia /USB), Dorin 
Chirtoacă (PL) și Ion Ceban (PSRM)), postul tv nu a asigurat întotdeauna echilibrul 
surselor și pluralismul de opinie. Mai exact, în câteva cazuri (4) nu s-a prezentat opinia 
celei de-a doua părți, menționându-se că aceasta nu a răspuns la telefon pentru a 
comenta acuzațiile/declarațiile. Reporterii nu au încercat să găsească surse de 
alternativă care să confirme sau să infirme acuzațiile. 

Niciun candidat nu a beneficiat de tratament preferențial în știrile electorale, în măsură 
să denote partizanat politic vădit. Candidații au apărut în subiectele electorale, fiind 
atât citați, cât și/sau menționați, după cum urmează: Ion Ceban (PSRM) - de 9 ori, 
Andrei Năstase (ACUM/PAS/PPDA) și Dorin Chirtoacă (PL) – de câte 8 ori, Valeriu 
Munteanu (USB) – de 7 ori, Victor Chironda (Miscarea Forța Nouă (F9)) – de 5 ori, 
Ruslan Codreanu (independent) și Octavian Țâcu (Partidul Unității Naționale /PUN) - 
de câte 4 ori. Ceilalți candidați au fost citați sau menționați de câte 3 și 2 ori.  



            

În cazul materialelor privind alegerile parlamentare noi, PSRM, PAS, PPDA, PDM și 
Partidul Șor au fost menționate de câte două ori, iar PCRM - o dată. De asemenea, 
numele Marinei Tauber și al Reghinei Apostolova (Partidul Șor) au apărut de câte 5 și, 
respectiv, 4 ori în știrile cu caracter electoral, fiind menționate în calitate de candidate 
la funcțiile de consiliere a primarului municipiului Orhei.  

Raportul surselor din perspectiva gender a fost net în favoarea bărbaților (68 versus 
19). 

Limbajul și imaginile video utilizate  

Limbajul utilizat de Prime TV în știrile despre procesul electoral, dar și despre 
majoritatea candidaților înscriși/neînscriși în cursa electorală a fost neutru, iar imaginile 
din arhivă au fost puse pe post cu indicarea respectivă. De notat că în mai multe 
imagini care au însoțit subiecte din afara rubricilor dedicate alegerilor (recursul la 
Curtea Supremă de Justiție din partea oamenilor de afaceri Victor și Viorel Țopa, 
tentativa de asasinat asupra lui Vladimir Plahotniuc sau acuzațiile de intimidare a 
presei de către guvernare), apare candidatul ACUM/PAS/PPDA Andrei Năstase, fără 
ca acest lucru să fie relevant din punct de vedere editorial.    

Publika TV 

Implicarea în campania electorală 

În perioada 20-27 septembrie 2019, postul de televiziune Publika TV a difuzat 21 de 
știri cu tematică sau tangență electorală. Aproape toate au fost incluse în blocul 
informativ separat „Alegeri Locale Generale 2019” (16 știri) și/sau „Alegeri 
Parlamentare Noi 2019” (2 știri). Majoritatea acestora au vizat evenimentele de lansare 
în campania electorală a candidaților pentru funcția de primar al municipiului Chișinău; 
priorități electorale ale candidaților electorali; dar și acuzații aduse de unii candidați în 
adresa altora. În 3 cazuri, Publika TV a difuzat materiale cu caracter electoral indirect, 
care nu au fost incluse în blocul electoral. Acestea l-au vizat în mare parte pe Andrei 
Năstase, candidatul Blocului ACUM/PAS/PPDA pentru funcția de primar al 
municipiului Chișinău: Andrei Năstase și-a prezentat raportul de ministru (20 
septembrie); „Scântei tovărășești în ACUM”, care s-a focusat pe anunțul lui Năstase 
de a participa în campania pentru alegerile locale din Chișinău (21 septembrie); și 
Raportul Guvernului Maia Sandu, în care Publika TV, la fel, a făcut referință la Andrei 
Năstase (24 septembrie).  

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 

O mare parte din știrile electorale difuzate de Publika TV au fost părtinitoare, fiind 
realizate cu abateri de la prevederile Codul deontologic al jurnalistului. Amestecul 
dintre fapte și opinii în reflectarea informației, admis de jurnaliști, a dus la defavorizarea 
unor candidați și/sau favorizarea altora. Un astfel de exemplu ar fi materialul intitulat 
Andrei Năstase şi-a prezentat raportul (20 septembrie): „După 100 de zile de Ministru 
MAI, Andrei Năstase şi-a prezentat raportul de activitate pe care l-a citit de pe foaie. 
Năstase s-a lăudat cu mai multe proiecte care însă au fost inițiate şi realizate de fosta 
guvernare...”, „Șefii de subdiviziuni au făcut un raport al activității lor, însă Andrei 
Năstase care s-a așezat alături de cumătrul său, Gheorghe Bălan, numit șef interimar 
al IGP a stat mai mult cu ochii în telefon, decât şi-a ascultat subalternii”. Același 
procedeu îl regăsim și înntr-o altă știre, „Scântei tovărășești în ACUM” (21 septembrie 
2019): Se încing spiritele în interiorul Blocului ACUM. Deputatul PAS, Mihai Popșoi, 
anunță că liderul PPDA, este candidatul comun al celor 2 formațiuni pentru șefia 



            

capitalei. Anunțul l-a cam scos din sărite pe Năstase, care i-a dat o replică tăioasă 
colegului de bloc”. 

Publika TV a schimbat accentele în unele materiale, distorsionând astfel realitatea. De 
exemplu, în știrea despre lansarea în campanie a candidatului PPR, Vlad Țurcanu, 
jurnaliștii acestui post de televiziune au menționat că, „chiar de la începutul discursului, 
Țurcanu a lansat critici în adresa coaliției dintre socialiști și Blocul ACUM”, or, Țurcanu 
a menționat doar că „socialiștii nu trebuie admiși să câștige capitala”, fără a lansa critici 
directe la adresa coaliției PSRM-ACUM.  

Pe de altă parte, știrea despre Vladimir Cebotari, candidatul PDM la funcția de primar 
al municipiului Chișinău, prin modul de reflectare, dar și prin multitudinea și diversitatea 
surselor directe pe care le citează (Vladimir Cebotari, Pavel Filip, Dumitru Diacov) și 
contextul pozitiv, a favorizat candidatul PDM. De notat că nici o altă știre nu a inclus 
atât de multe surse directe. 

Andrei Năstase (ACUM/PAS/PPDA), chiar dacă a fost protagonistul celor mai multe 
știri (4 la număr), în toate a apărut într-o lumină negativă. Judecând după faptul că 
știrile în care se vorbește despre Andrei Năstase au avut caracter electoral indirect și 
nu au vizat participarea sa în alegeri, se poate constata că Publika TV s-a folosit de 
aceste subiecte pentru a-l defavoriza ca șiconcurent electoral.  

Ion Ceban, candidatul PSRM la Primăria Capitalei, a apărut într-o știre în context ușor 
negativ (Ceban promite marea şi sarea, 20 septembrie) și o dată în context neutru, în 
știrea Ceban nu se teme de Chirtoacă, în care candidatul PSRM, îi răspunde lui Dorin 
Chirtoacă la acuzația precum că ar folosi resursele administrative pentru a-și face 
campanie (27 septembrie). Totodată, Dorin Chirtoacă (PL) a fost vizat în două știri. În 
una din ele – Lansarea în campanie, din 22 septembrie – a fost reflectat într-un mod 
neutru, în timp, ce în a doua știre, din 27 septembrie (Ceban nu se teme de Chirtoacă), 
acesta a fost reflectat într-un context negativ, Publika TV insistând pe problemele 
legale pe care le are Dorin Chirtoacă.  

Ruslan Codreanu, candidat independent, a fost vizat în 3 știri, câte una în fiecare din 
edițiile informative din 25, 26 și 27 septembrie. Toate acestea s-au referit la posibila 
sa excludere și excluderea din cursa electorală, candidatul fiind reflectat într-o lumină 
neutră spre pozitivă. De asemenea, Victor Chironda, liderul partidului F9, a fost 
reflectat într-un mod neutru în cele două știri care l-au vizat (Lansare în campanie, 24 
septembrie; Soluții pentru traficul din capitală, 26 septembrie). 

 

Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 

Publika TV a citat și/sau menționat în știri mai mulți candidați în alegerile locale 
generale, pe primul loc situându-se Andrei Năstase (ACUM/PAS/PPDA) – de 4 ori, 
urmat de Ruslan Codreanu – de 3 ori, Ion Ceban (PSRM), Dorin Chirtoacă (PL), Victor 
Chironda (F9) – de câte 2 ori, respectiv, iar Vladimir Cebotari (PDM), Vlad Țurcanu 
(PPR) și Octavian Țâcu (PUN) au fost citați în câte o știre.  

O mare parte din cele 8 știri controversate puse pe post de Publika TV în perioada de 
raport au fost dezechilibrate, prezentând o singură părere, lansând diverse acuzații 
sau operând cu informații și detalii care necesitau solicitarea unor replici. De exemplu, 
știrile despre Andrei Năstase (4) au prezentat informația dintr-o singură perspectivă, 
fără ca acestuia să i se solicite opinia. De asemenea, Publika TV nu a oferit dreptul la 
replică PSRM-ului și candidatului acestui partid, Ion Ceban, în știrea din 22 septembrie, 



            

în care Vlad Țurcanu, candidatul PPR, menționează faptul că socialiștii nu trebuie 
lăsați să câștige capitala. 

Postul a citat de cele mai multe ori bărbați în știrile relevante (16), femeilor revenindu-
le un număr mic de apariții – (4). 

Limbajul și imaginile video utilizate 

Unele materiale relevante prezentei monitorizări de la Publika TV au conținut sintagme 
care au fost în măsură să proiecteze o imagine negativă asupra unor concurenți 
electorali. De exemplu, în știrile despre Andrei Năstase, jurnaliștii Publika TV au folosit 
astfel de termeni:„, s-a lăudat, a citit de pe foaie”. Totodată, imaginile selectate pentru 
a ilustra materialele în știrile cu Andrei Năstase au fost întotdeauna defavorizante, 
prezentându-l de cele mai multe ori în ipostaze negative (scărpinând-se la nas sau la 
ochi, bruscând niște persoane). 

 
Jurnal TV  
 
Implicarea în campania electorală 
 
În perioada 20-27 septembrie 2019, postul de televiziune Jurnal TV a difuzat în total 
19 materiale relevante prezentei monitorizări, dintre care majoritatea au fost știri cu 
caracter electoral direct. Materialele cu tangență directă la campania electorală au fost 
incluse în blocuri de știri la rubrica Alegeri locale 2019. Acestea s-au referit în mare 
parte la înregistrarea candidaților și lansarea lor în cursa electorală, întâlnirile cu 
alegătorii, activități ale Comisiei Electorale Centrale, sondaje de opinie, rapoarte de 
monitorizare efectuate de societatea civilă etc.  
 
Materialele cu caracter electoral indirect au vizat activitatea din afara campaniei a unor 
candidați, dar și actiuni cu implicarea membrilor partidelor, în măsură să influențeze 
opinia publicului cu privire la candidații partidelor respective. Printre materialele cu 
caracter electoral indirect se numără știrea despre interviul acordat de ministrul de 
Interne Andrei Năstase unei media de informare din Ucraina (24 septembrie), în care 
spune că acordul cu PSRM nu ar fi trebuit semnat, materialul despre posibila restabilire 
în drepturi a fostului magistrat Gheorghe Bălan (24 septembrie), în care se 
menționează că acesta a fost numit în funcția de Șef interimar al Inspectoratului 
General de Poliție de către Andrei Năstase, materialul despre raportul ministrului de 
Interne la 100 de zile de guvernare (20 septembrie). Alte știri cu tangență electorală 
indirectă se referă la starea deplorabilă a drumurilor în unele raioane ale țării, reacția 
procurorilor față de decizia curții de a o plasa pe Marina Tauber în arest la domiciliu, 
iar pe Reghina Apostolova - sub control judiciar (20 septembrie). 
 
Obiectivitate și imparțialitate. Partizanat politic 
 
În perioada de raport, Jurnal TV a reflectat toate activitățile desfășurate de concurenții 
electorali, manifestând corectitudine în procesul de selectare a subiectelor privind 
activitățile electorale. Reportajele inserate la rubrica electorală au inclus, de regulă, 
informații despre acțiunile relevante ale candidaților, cu mențiunea că alte evenimente 
sau comunicate nu au fost organizate/difuzate în ziua respectivă. De notat că toate 
materialele au inserat doar declarațiile ce țin de platformele electorale ale 
concurenților, fără a include informații de context, opinii ale experților care ar fi conturat 
un tablou mai clar în ceea ce privește promisiunile electorale.  



            

 
În majoritatea cazurilor candidații au fost reflectați neutru. De cele mai multe ori, 
materialele s-au referit la activitățile electorale ale candidatului PSRM Ion Ceban (7 
ori), care a organizat aproape zilnic activități de campanie. Urmează Andrei Năstase 
(ACUM/PAS/PPDA), care a fost protagonistul a 6 știri, atât despre activități de 
campanie și procesul electoral, cât și despre activitatea sa în calitate de ministru. 
Materialele au fost neutre, totuși cele cu caracter electoral indirect sunt în măsură să 
transfere imaginea pozitivă a ministrului Năstase asupra candidatului Năstase. Ceilalți 
concurenți electorali au apărut în materiale despre activități de campanie în funcție de 
evenimentele organizate, beneficiind de o reflectare neutră. 
 
Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 
 
Jurnal TV a citat și/sau menționat în știrile relevante mai mulți concurenți electorali. 
Cele mai dese apariții le-a avut candidatul PSRM Ion Ceban (7 ori), urmat de  Andrei 
Năstase (ACUM/PAS/PPDA) – 6 ori. Dorin Chirtoacă (PL) a fost citat/ menționat în 3 
materiale, iar ceilalți candidați  - o dată sau de două ori. Majoritatea materialelor 
electorale difuzate de Jurnal TV în perioada de raport au prezentat, de regulă, 
perspectiva candidaților în anumite probleme, fiind citați doar candidații.  
 
În majoritatea cazurilor (4 din 5) în materialele controversate de la Jurnal TV a fost 
asigurat pluralismul de opinie și echilibrul surselor. Într-un singur caz nu a fost asigurat 
echilibrul surselor – în știrea despre reparația a doua oară a unui drum din raionul 
Nisporeni, după ce a fost construit în cadrul programului Drumuri bune pentru Moldova. 
Aceasta include opinii critice la adresa fostei guvernări și include  intervenția 
candidatului ACUM/PAS/PPDA Ion Terguță în circumscripția nr 17 din Nisporeni, dar 
nu conține opinia autorităților, la adresa cărora s-au lansat acuzații că ar fi spălat bani.  
 
Din perspectiva gender, postul nu a asigurat echilibrul de gen, fiind citate 31 surse de 
sex masculin versus 2 de sex feminin. Aceasta se explică prin faptul că postul a citat 
preponderent candidații în alegeri, care sunt bărbați. 
  
Limbajul și imaginile video utilizate  
 
În perioada de raport, limbajul și imaginile video utilizate în reportajele electorale ale 
Jurnal TV au fost conforme cu principiile deontologice. 
 
NTV MOLDOVA 

Implicarea în campania electorală 

Postul de televiziune NTV Moldova a difuzat în perioada de raport 16 știri în care 
apăreau candidați în alegerile locale generale și cele parlamentare noi. Acestea au 
tratat subiecte pozitive sau neutre despre promisiunile candidaților sau despre 
procesul electoral, inserate în rubrica ”Alegeri locale generale 2019”.  

În același timp, jurnalele de știri au conținut și subiecte difuzate în afara acestei rubrici, 
în care apăreau într-o lumină exclusiv pozitivă candidați ai PSRM la funcția de consilier 
municipal în Chișinău, vorbindu-se în termeni laudativi despre aportul consilierilor și 
deputaților socialiști la amenajarea Capitalei. Aceștia au fost citați în contexte în care 
aveau posibilitatea să povestească ce au făcut pentru oraș și ce planuri au, legate de 
administrarea treburilor publice.  



            

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 

13 din cele 16 știri relevante s-au referit la candidații PSRM și doar 3 – la activitatea 
altor candidați. 10 au fost plasate la rubrica ”Alegeri locale generale 2019”, iar 6 dintre 
acestea îl aveau ca protagonist pe Ion Ceban. Candidatul la funcția de primar al 
Capitalei din partea PSRM a fost prezentat exclusiv în lumină pozitivă: 4 știri vizau 
prezentarea planurilor sale legate de oraș: lansarea în campanie; prioritățile de 
modernizare a orașului; construirea parcărilor; construirea unei șosele de centură, iar 
alte două știri prezentau rezultatele a două sondaje de opinie, care îl arătau lider al 
cursei pe Ion Ceban. În ambele știri despre sondaje, sociologii comentau rezultatul 
înregistrat de Ceban: ”Eu aș explica prin aceea că dumnealui apare deseori în mass-
media, apare cu programe eficiente, cu soluții concrete și el foarte des apare în 
Chișinău. Deoarece populația conștientizează că terenurile de joacă și multe 
lucruri bune s-au făcut la inițiativa lui, adică cu contribuția nemijlocită a lui”, este 
citat Ion Mocanu, președintele Asociației Sociologilor și Demografilor (23 septembrie). 
La fel, în știrea din 25 septembrie despre un sondaj de opinie, reporterul folosește un 
limbaj apreciativ la adresa candidaților: ”În timp ce candidatul socialist le oferă 
alegătorilor soluții pentru problemele grave, Andrei Năstase încearcă să mențină cu 
disperare alegătorii dezamăgiți ai Blocului ACUM, consideră directorul ”Intellect Grup, 
Ian Lisnevschi”. Astfel, prin informațiile prezentate și aprecierile făcute de reporter și 
vorbitori, a fost promovat direct candidatul Ion Ceban și defavorizat Andrei Năstase, 
contracandidatul acestuia. Ceilalți oponenți ai lui Ion Ceban, despre care s-a vorbit în 
3 știri în total, au fost prezentați în contexte neutre. 

Postul NTV Moldova a promovat vizibil și alți candidați ai PSRM la alegerile locale. În 
afara rubricii speciale a fost difuzată o știre despre primarul satului Cotiujeni din raionul 
Briceni, Mihail Ursu, candidat PSRM, care, la Hramul satului, a mulțumit președintei 
Parlamentului Zinaida Greceanâi pentru că sprijină și ajută satul (23 septembrie). De 
asemenea, candidații la funcția de consilier municipal în Chișinău Alexandru Odințov 
și Dinari Cojocaru au apărut în 3 știri : primul la 23 și 24 septembrie, vorbind despre 
amenajarea unui parc pe str. Maria Drăgan și despre amplasarea greșită a unor 
semafoare, iar al doilea – la 24 septembrie, povestind despre instalarea pavajului tactil 
pe unele străzi.  

De asemenea, deputatul PSRM Petru Burduja a apărut în două știri curente, vorbind 
despre amenajarea unui parc, ”din inițiativa socialiștilor” (25 septembrie), și despre 
reabilitarea străzii Studenților (26 septembrie), care ar fi fost posibilă în urma 
insistențelor fracțiunii socialiștilor din Consiliul Municipal Chișinău.  

Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 

Ion Ceban, PSRM, a fost cel mai citat/ menționat candidat, acesta fiind protagonistul a 
6 știri integrale, separate. În contrast, alți candidați au fost incluși câte 2-3 într-o singură 
știre: Vladimir Cebotari (PD), Dumitru Țâra (PPEM) și Dorin Chirtoacă (PL) într-o 
singură știre (25 septembrie) sau Andrei Năstase (ACUM/PAS/PPDA) și Dorin 
Chirtoacă (PL) în altă știre (23 septembrie). Știrile prezentate de NTV Moldova care se 
refereau direct sau indirect la candidați nu au vizat situații de conflict și nu au conținut 
critici la adresa concurenților, cu excepția uneia (25 septembrie), în care reporterul, 
citând un expert, afirmă că alegătorii ar fi dezamăgiți de blocul ACUM. La reflectarea 
promisiunilor electorale ale candidaților, reporterii au dat dovadă de neutralitate și, 
uneori, de abordare critică în cazul altor concurenți decât cei ai PSRM (de exemplu, în 
știrea despre lansarea lui Dorin Chirtoacă (PL) în campanie s-a menționat, la final, că 
acesta are deschise pe numele său dosare penale, în timp ce în cazul altor candidați 
nu s-a vorbit despre trecutul lor). Cu referire la socialiști, informația a fost prezentată 



            

în termeni pozitivi, fără abordare critică și fără pluralism de surse. Astfel, în știrile 
despre sondaje, experții citați au exprimat opinii favorabile lui Ion Ceban (PSRM), fără 
să fie citați și experți care să exprime opinii neutre sau în favoarea altor candidați (știrile 
din 23 și 25 septembrie).  

De asemenea, în știrile din afara rubricii electorale, în care se prezentau obiective de 
infrastructură făcute în Chișinău – parcuri, străzi, terenuri de joacă -, afirmația că 
acestea s-au realizat la inițiativa socialiștilor nu a fost echilibrată cu o opinie din cadrul 
Primăriei Chișinău, care a construit nemijlocit obiectivele (știrea ”Mai multe parcuri în 
capitală”, în care apare Petru Burduja, 25 septembrie; știrea ”Încă un parc amenajat în 
capitală”, în care apare Alexandr Odințov, 23 septembrie).  

De cele mai multe ori, postul a citat în calitate de surse bărbați (25), fiind în același 
timp abordate și surse de sex feminin (15), în special în sondajele de tip vox populi.  

Limbajul și imaginile video utilizate 

În majoritatea știrilor a fost păstrată o tonalitate neutră, limbajul fiind conform celui 
caracteristic știrilor.  

 

Accent TV 

Implicarea în campania electorală 

În perioada 20–27 septembrie 2019, subiectul alegerilor locale generale a fost abordat, 
direct sau indirect, în 16 materiale jurnalistice ale postului de televiziune Accent TV, 
difuzate în buletinul de seară „Accent Info”. Majoritatea subiectelor au fost incluse în 
rubrica „Alegeri locale generale 2019”, fiind difuzate, în mare parte, materiale despre 
programul și soluțiile propuse pentru municipiul Chișinău de către Ion Ceban, 
candidatul PSRM la funcția de primar general al Capitalei. În afara acestei rubrici, 
Accent TV a difuzat materiale în care au fost scoase în prim-plan realizări atribuite 
consilierilor PSRM din Consiliul municipal Chișinău. Totodată, Accent TV a difuzat mai 
multe știri despre rezultatele sondajelor sociologice lansate în această perioadă, fiind 
evidențiat de fiecare dată faptul că PSRM este în topul preferințelor alegătorilor din 
Republica Moldova, iar Ion Ceban - în cel al „preferințelor locuitorilor Capitalei”. De 
asemenea, activitatea președintelui Igor Dodon a fost intens mediatizată, în termeni 
elogioși. Activitățile organizate de contracandidații lui Ion Ceban au fost, în mare parte, 
neglijate.   

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 

Accent TV a abordat direct subiectul alegerilor locale generale 2019 în 11 materiale, 
șapte dintre acestea fiind despre programul electoral al lui Ion Ceban, soluțiile pe care 
le propune candidatul PSRM pentru problemele Capitalei, rezultatele sondajelor care 
îl arată drept lider al alegerilor etc. În cele mai multe reportaje care au vizat direct 
campania electorală, postul Accent TV nu a asigurat caracterul imparțial și obiectiv al 
relatărilor jurnalistice. Ion Ceban a fost favorizat în toate cele șapte reportaje prin 
spațiul alocat și limbajul favorabil. 

Caracterul părtinitor al reflectării campaniei s-a manifestat mai ales prin selectarea 
informaților din programului electoral al lui Ion Ceban care au fost detaliate în reportaje. 
De exemplu, pe 20 septembrie, Accent TV a difuzat un reportaj de aproape 3 minute 
și 30 de secunde de la lansarea lui Ion Ceban în campania electorală, o bună parte 
din reportaj fiind sincroanele candidatului PSRM care a prezentat viziunea sa asupra 



            

dezvoltării municipiului Chișinău în următorii ani. Accent TV a continuat să prezinte 
programul „de modernizare” al lui Ion Ceban în reportaje lungi și în următoarele ediții 
informative, candidatul PSRM fiind citat, pe 23 septembrie, la finalul reportajului, cu 
următoarea frază: „Noi știm ce trebuie să facem, știm cum trebuie să facem, știm de 
unde să atragem bani, dați-ne această posibilitate”. Pe 25 septembrie, într-un alt 
material difuzat de Accent TV despre proiectele propuse de Ion Ceban, jurnalista 
menționează: „Candidatul pentru funcția de primar al Capitalei a prezentat jurnaliștilor 
imagini video impresionante...”, ceea ce poate fi considerat un amestec de fapte cu 
opinii.  

Tot pe 25 septembrie, Ion Ceban este citat în cadrul unui reportaj de la lansarea în 
cursa electorală a candidatului PSRM pentru funcția de primar al comunei Budești din 
municipiul Chișinău. În același reportaj, sunt citați doi cetățeni care exprimă același 
punct de vedere privind lansarea candidatului PSRM la Budești – unul de sprijin.  

În contrast, majoritatea oponenților electorali ai PRSM nu au fost vizați în reportaje 
distincte, unii fiind doar menționați. De exemplu, pe 26 septembrie, Accent TV a difuzat 
un material în care sunt prezentate la un loc mai multe evenimente publice de lansare 
în campania electorală concurenților electorali. În singurul material în care au fost 
reflectate mai multe evenimente electorale ale oponenților lui Ion Ceban, din discursul 
lui Dorin Chirtoacă a fost pus pe post un citat irelevant, unul ce ține mai degrabă de 
procesul organizatoric decât de programul electoral al acestuia: „Este primul 
eveniment al PL și, respectiv, al subsemnatului de când suntem înregistrați în cursa 
pentru Primăria Chișinău. Respectiv, cred că este corect din partea noastră ca să fim 
deschiși, transparenți și să arătăm din prima clipă pașii noștri, intențiile noastre, să 
informăm electoratul despre ce va urma în următoarele săptămâni, astfel încât pe 20 
octombrie toată lumea să vină la vot motivată, deschisă, decisă să-și poată alege 
primarul de Chișinău și, respectiv, majoritatea din CMC”. 

Tot în această perioadă, Accent TV a pus pe post patru materiale în care sunt 
prezentate meritele consilierilor PSRM din Consiliul municipal Chișinău la rezolvarea 
unor probleme din Capitală. Astfel, în această perioadă a fost citată de două ori 
Eugenia Ceban (mama lui Ion Ceban) în două reportaje: „O mână de ajutor” (25 
septembrie) și „Instituțiile medicale mai accesibile pentru persoanele cu dizabilități” (26 
septembrie), în care jurnalista menționează: „Toate aceste inițiative sociale au fost 
realizate la inițiativa Fracțiunii PSRM din Consiliul municipal Chișinău, care a făcut tot 
posibilul ca aceste proiecte să fie implementate”. În alte două reportaje este citat 
consilierul PSRM Alexandr Odințov.  

Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 

În perioada 20 – 27 septembrie 2019, Accent TV nu a difuzat materiale care să conțimă 
acuzații în context electoral. Majoritatea materialelor cu caracter electoral au citat 
preponderent candidații PSRM, Ion Ceban fiind citat de cele mai dese ori – în 6 știri. 
Vladimir Cebotari (PD), candidatul PPEM Dumitru Țîra, Dorin Chirtoacă (PL), precum 
și Victor Chironda (Mișcarea politică „Forța Nouă”) au fost citați câte o dată. Aproape 
întotdeauna în știri a fost inclus un singur punct de vedere, fără a fi asigurat pluralismul 
de opinie. 

Sursele citate au fost de cele mai multe ori bărbați (28), femeile fiind citate rareori (4), 
ceea ce afectează echilibrul gender. 

 

 



            

Limbajul și imaginile video utilizate 

Limbajul și imaginile video utilizate în materialele difuzate de Accent TV în perioada 
de raport a corespuns rigorilor jurnalistice.  

RTR Moldova 

Implicarea în campania electorală 

În principalele buletine de știri ale zilei, difuzate în perioada 20-27 septembrie 2019, 
postul de televiziune RTR Moldova a difuzat în total 20 de materiale cu caracter 
electoral direct. Dintre acestea, 3 s-au referit la alegerile parlamentare noi, iar 17 - la 
cele locale. Toate știrile au fost incluse într-o rubrică aparte, clar delimitată în buletinele 
de știri - „Electorala 2019”. Tematica acestora a fost despre înregistrarea în campanie 
a candidaților electorali, prezentarea anumitor priorități și/sau reforme/activități pe care 
urmează să le implementeze odată cu câștigarea alegerilor, refuzul CEC de a 
înregistra un candidat în cursa electorală, rezultatele sondajelor Asociației Sociologilor 
şi Demografilor și ale Companiei Intelect-Grup etc.  

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 

În perioada de monitorizare, în materialele difuzate de postul de televiziune RTR 
Moldova nu au fost înregistrate abateri de la normele deontologice care ar fi dus la 
distorsionarea realității.  

Frecvența apariției unor concurenți electorali, includerea declarațiilor directe (nu 
parafrazate, sau declarații-carton preluate de pe paginile web și Facebook ale 
acestora) de la evenimentele organizate de candidații în alegeri, precum și unghiul de 
abordare a informației, denotă simpatia editorială a acestui post de televiziune față de 
PSRM și candidatul său Ion Ceban (5 știri dedicate acestui concurent electoral). Andrei 
Năstase (ACUM/PAS/PPDA) a fost subiect de știre în 3 materiale, în toate fiind 
prezentat în context neutru. Victor Chironda (F9), la fel, a fost protagonist în două știri 
ale RTR Moldova, fiind reflectat, de asemenea, într-un context neutru. Neutru au 
apărut și Vladimir Cebotari (PDM), Dorin Chirtoacă (PL), Ivan Diacov (PN), Teodor 
Cîrnaț (Partidul Voința Poporului), Valeriu Munteanu (USB), Nicolae Balaur (candidat 
independent), Tudor Deliu (PLDM), Ion Terguță (Blocul electoral ACUM), Ana Guțu 
(PUN). 

Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 

RTR Moldova a asigurat spațiu de emisie pentru majoritatea candidaților electorali 
și/sau partidelor politice, citați și/sau menționați în funcție de evenimentele electorale. 
În cea mai mare parte a materialelor electorale, difuzate în perioada de raport de RTR 
Moldova, a fost inclusă opinia unei singure surse. Totuși, instituția media a oferit 
aproape de fiecare dată informație de context în materialele relevante (background). 
În perioada monitorizată, RTR Moldova nu a difuzat nicio știre de conflict cu prezența 
candidaților în alegeri.  

Din punctul de vedere al asigurări egalității de gen, postul a dat prioritate surselor 
bărbați (15), în detrimentul surselor femei (1), fapt explicabil prin includerea în buletine 
a materialelor cu caracter electoral direct, candidații fiind în majoritate bărbați. 

Limbajul și imaginile video utilizate 

RTR Moldova nu a utilizat limbaj discriminatoriu în adresa concurenților electorali în 

știrile difuzate. În ceea ce privește imaginile, acestea au fost neutre și au respectat 

standardele etice și profesionale. 



            

Pro TV Chișinău 

Implicarea în campania electorală 

În perioada 20-27 septembrie 2019, Pro TV Chișinău a reflectat, în cadrul principalului 
buletin de știri al zilei, campania electorală pentru alegerile locale generale și parțial 
campania pentru alegerile parlamentare noi. Postul nu a difuzat știrile electorale în 
rubrici speciale, ci le-a distribuit în buletine. În cele 8 ediții ale Știrilor monitorizate, Pro 
TV Chișinău a reflectat în total 23 de subiecte electorale. Cele mai multe se referă la  
evenimente legate de lansarea în campania electorală a candidaților (în special, a 
celor pentru Primăria municipiului Chișinău), dar și subiecte generale legate de 
procesul electoral, cum ar fi stabilirea ordinii candidaților în buletinul de vot. La 
categoria alegerilor parlamentare pot fi atribuite materialele privind rezultatele a două 
sondaje de opinie care arată preferințele politice ale alegătorilor. Preferințele, însă, se 
referă la eventualii candidați pentru circumscripția națională, nu și la cei pentru 4 
circumscripții uninominale în care vor avea loc alegeri parlamentare noi. De 
asemenea, numele Marinei Tauber și Reghinei Apostolova (Partidul „Șor”) au apărut 
câte o dată în știrile cu caracter electoral, fiindu-le menționată calitatea de candidate 
la funcțiile de consiliere a primarului municipiului Orhei. În același timp, Pro TV 
Chișinău a difuzat, pe 27 septembrie, un subiect fără legătură cu electorala, dar în care 
apar doi concurenți la funcția de primar al municipiului Chișinău. Mai exact, postul a 
prezentat opiniile lui Dorin Chirtoacă (PL) și ale lui Vlad Țurcanu (PUN) cu referire la 
discursul președintelui Republicii Moldova la Adunarea Generală a ONU. Cei doi nu 
au fost prezentați, însă, în calitate de candidați la locale, ci ca lideri de partid.   

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 

Subiectele vizând procesul electoral, dar și lansarea în campanie a candidaților au fost 
prezentate corect de către postul Pro TV Chișinău. Niciun candidat nu a beneficiat de 
tratament preferențial în știrile electorale, în măsură să denote partizanat politic vădit. 
Instituția media a ales să enumere de fiecare dată candidații care au depus dosarele 
și/sau au fost înscriși în cursa electorală pentru alegerile locale generale. 

În perioada 20-27 septembrie 2019, ProTV Chișinău nu a favorizat și nici nu a 
defavorizat în mod evident niciun candidat la funcția de primar al municipiului Chișinău, 
sau alți actori electorali prezentați în știri. Concurenții au beneficiat de o mediatizare 
neutră în materialele în care au fost vizați. 

Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 

Pro TV Chișinău a menționat în subiectele cu un caracter electoral, în perioada 
monitorizată, toți candidații care s-au lansat în campania electorală pentru alegerile 
locale generale și/sau pe cei care au fost/nu au fost înregistrați în cursa electorală. 
Dintre candidații la funcția de primar general al municipiului Chișinău, în subiectele 
electorale din cadrul știrilor Pro TV Chișinău au apărut, fiind citați direct sau menționați: 
Ion Ceban (PSRM) -  de 12 ori, Valeriu Munteanu (USB) – de 10 ori, Andrei Năstase 
(ACUM) – de 9 ori, Dorin Chirtoacă (PL) – de 8 ori, Teodor Cârnaț („Voința Poporului”) 
și Valerii Klimenko (Partidul „Șor”) – de câte 7 ori, Victor Chironda (F9) și Andrei Donică 
(Mișcarea „Speranța-Nadejda”) – de câte 6 ori, Vitalii Voznoi (Partidul „Stânga 
europeană”) – de 5 ori, Ruslan Codreanu (independent) și Vladimir Țurcanu (PPR) – 
de câte 4 ori, Alexandru Fetescu (PLDM), Dumitru Țâra (PPEM), Vladimir Cebotari 
(PDM), Ivan Diacov (PN), Octavian Țâcu (PUN) și Vitalie Marinuță (Partidul Verde 
Ecologist) – de câte 3 ori, Lilia Ranogaeț (PNL) și Boris Volosatâi (PDA) – de câte 2 
ori și Serghei Toma (PUM) - o dată.  



            

În cazul subiectelor conflictuale, în care au fost vizați câțiva candidați (Dorin Chirtoacă, 
Andrei Năstase, Valeriu Munteanu, Ion Ceban, Octavian Țâcu și Valerii Klimenko, dar 
și concurenți de la Căușeni sau partide ca PPEM, PSRM și blocul ACUM), postul tv a 
asigurat echilibrul surselor, citând toate părțile implicate. Cu toate acestea, într-un 
material difuzat pe data de 24 septembrie, în care președintele interimar al PPEM 
acuză PSRM și blocul ACUM de incompetență în guvernarea țării, reporterul a 
menționat la sfârșitul știrii că „PSRM și ACUM nu au reacționat”, fără a demonstra că 
a făcut un efort/o tentativă de a lua reacția reprezentanților celor două partide.  

Raportul surselor din perspectiva gender a fost, în săptămâna monitorizată, net în 
favoarea bărbaților (109 versus 7).  

Limbajul și imaginile video utilizate  

Pro TV Chișinău a utilizat, în general, un limbaj neutru și echilibrat în prezentarea 
știrilor despre procesul electoral, dar și despre candidații înscriși/neînscriși în cursa 
electorală. La rândul lor, imaginile difuzate nu au încălcat normele deontologice.  

 

TV8 

Implicarea în campania electorală 

În perioada 20-27 septembrie 2019, postul TV8 a difuzat 19 știri cu caracter electoral 
direct sau indirect. Cu o singură excepție, referitoare la raportul organizației Promolex 
privind folosirea resurselor administrative în campania electorală, toate știrile au fost 
incluse în rubrica specială ”Electorala 2019”. O știre  a vizat un candidat în alegerile 
parlamentare, iar celelalte s-au referit la candidații în alegerile locale. Postul a reflectat 
activitatea majorității candidaților la funcția de primar al municipiului Chișinău, inclusiv 
situațiile de conflict.  

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 

În general, TV8 a abordat de aceeași manieră concurenții, fiind vizibilă intenția postului 
de a-i prezenta pe toți pretendenții la funcția de primar al municipiului Chișinău. Astfel, 
nici din punct de vedere numeric, nici din punct de vedere al conținutului, nu a fost 
înregistrată favorizarea sau defavorizarea vreunui candidat. Publicul TV8 a putut afla 
câte puțin despre mai mulți concurenți: Ion Ceban și Andrei Năstase au apărut în 
context electoral neutru de 3 ori – o dată cu promisiuni electorale și de 2 ori în contextul 
sondajelor. Candidatul Blocului ACUM/PAS/PPDA a apărut o dată și în context negativ 
(24 septembrie, acuzat de Vladimir Cebotari de încălcarea legislației). Vladimir 
Cebotari și Octavian Țâcu au apărut în context neutru de 2 ori, iar Dorin Chirtoacă, 
Dumitru Țîra și Boris Volosatâi – câte o dată. Ruslan Codreanu a fost citat de 2 ori, 
ambele știri vizând problemele legate de înregistrarea sa în cursa electorală. Alte două 
știri (23 și 24 septembrie) au vizat maltratarea unui candidat la funcția de consilier local 
la Căușeni. 

Dintre candidații la alegerile parlamentare, doar Ion Terguță (ACUM/PAS/PPDA) a fost 
prezent într-o știre, care viza un subiect de interes public – nereguli la reparația unui 
drum, semnalate de candidat.  

Corectitudinea şi echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 

O mare parte din materialele relevante de la TV8 au citat mai mult de o sursă de 
informație, iar postul nu s-a limitat la includerea doar a citatelor concurenților electorali, 
asigurând  pluralismul de opinie. În toate știrile care vizau conflicte sau în care se 



            

transmiteau informații negative despre candidați a fost respectat echilibrul surselor. 
Exemple: 27 septembrie – Octavian Țâcu cere scoaterea candidaților Partidului Șor 
din cursa electorală; 25 septembrie – știrea despre faptul că Alexandr Nesterovschi, 
candidat pentru Primăria Bălți, a plagiat un spot al lui Vladimir Zelenschi; știrea din 24 
septembrie despre contestația depusă la CEC de Vladimir Cebotari împotriva lui 
Andrei Năstase.  

În cele două știri despre faptul că un pretendent la funcția de consilier la Căușeni a 
fost bătut (23 și 24 septembrie), jurnaliștii TV8 au reflectat opiniile tuturor părților 
relevante. De asemenea, în știrea despre faptul că Dorin Chirtoacă face apel la 
consolidarea forțelor pro-europene în turul II ca să nu învingă Ion Ceban (25 
septembrie) și îl critică pe Ceban pentru arendarea Turnului de Apă, toate declarațiile 
negative au fost echilibrate cu replica contracandidatului.   

Majoritatea absolută a surselor citate în știrile electorale au fost bărbați – 31, femeile 
fiind citate o singură dată.  

Limbajul și imaginile  video utilizate 

În știrile cu caracter electoral ale TV8 limbajul a fost adecvat și neutru, în stil informativ. 
Nu au fost identificate manipulări cu imagini sau tertipuri de montaj.  

 
Televiziunea Centrală 

Implicarea în campania electorală 

În perioada 20-27 septembrie, Televiziunea Centrală a reflectat intens campania 
electorală pentru alegerile locale noi, difuzând în cadrul principalului buletin de știri 39 
de subiecte relevante. Postul a avut o rubrică electorală în care a inserat subiecte cu 
caracter electoral direct, difuzând în același timp și materiale cu caracter electoral 
indirect. Cele mai multe (12) le-au vizat pe Marina Tauber și Reghina Apostolova, 
deputate în Parlamentul RM cărora le-a fost retrasă imunitatea parlamentară, fiind 
cercetate pentru implicarea în frauda bancară. Acestea figurează pe listele candidaților 
pentru consilieri municipali din partea Partidului Șor în municipiul Orhei. Postul a ținut 
în vizor acest subiect, revenind zilnic cu detalii privind ancheta, deciziile curții, acțiunile 
de susținere din partea populației etc. De asemenea, au fost difuzate mai multe 
secvențe cu imagini video ale liderului partidului, Ilan Șor, care se referă la reținerea 
celor două deputate, lansează diverse acuzații la adresa guvernării, face îndemnuri 
către populație să nu mai tolereze actualul regim. Postul a informat și despre lansarea 
în campanie și organizarea unor evenimente electorale de către o parte din candidații 
în alegerile locale, despre tipărirea buletinelor de vot, despre desfășurarea alegerilor 
în Orhei, despre sondaje de opinie și rapoarte de monitorizare ale campaniei publicate 
de societatea civilă etc. 

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 

Aproximativ o jumătate din știrile analizate (18 din 39), în special cele cu caracter 
electoral indirect, cum ar fi subiectele privind deputatele Tauber și Apostolova, au fost 
tendențioase, fiind evidentă atitudinea pozitivă a prezentatoarelor sau reporterilor față 
de protagoniști. Materialele au fost ample, cu informații de context și surse care 
exprimau, de regulă, opinia Partidului Șor. În unele cazuri în știri au fost citați analiști 
politici care au exprimat aceleași opinii cu referire la subiect. La fel, s-a remarcat 
părtinire în cazul materialelor ce prezentau adresările lui Ilan Șor către guvernare și 
popor (22 septembrie și 26 septembrie), știrea privind criticile aduse lui Andrei Năstase 
(ACUM/PAS/PPDA) pentru modul în care s-a lansat în campanie (23 septembrie), 



            

materialele ce vizau solicitarea lui Octavian Țâcu (PUN) de a retrage Partidul Politic 
Șor din cursa electorală (26 septembrie) sau demersul unei deputate de a radia 
Partidul Șor din lista partidelor politice (27 septembrie).  

Materialele relevante cu caracter electoral direct au favorizat de cele mai mule ori 
candidații Partidului Șor, care au beneficiat de promisiunile electorale făcute de la 
ecran de către Ilan Șor, care a declarat că-și asumă răspunderea personală pentru a 
repeta experiența Orheiului în orice oraș unde vor câștiga candidații Partidului Șor. 
Spre deosebire de alți candidați în alegeri, ale căror activități erau reflectate mai mult 
sumar, în cazul lui Valeriu Klimenko, candidatul Partidului Șor pentru funcția de primar 
la Chișinău, a fost realizată o știre mai amplă, cu elemente de interviu (26 septembrie), 
fiind vizibilă atitudinea pozitivă a reporterului față de candidat.  

Majoritatea materialelor în care apar alți concurenți electorali au fost neutre, fără a fi 
observată favorizarea sau defavorizarea clară a anumitor concurenți. În unele știri, 
care aparent respectă rigorile jurnalistice, au fost incluse burtiere mai nuanțate, lăsând 
să se întrevadă atitudinea negativă a reporterului față de protagonist (știrea din 25 
septembrie despre promisiunile electorale ale lui Ion Ceban).A fost remarcată și 
selecția tendențioasă a informației de context, cum ar fi, de exemplu, materialul despre 
intenția lui Gheorghe Bălan, fost judecător, actualmente Șef interimar al Inspectoratului 
General de Poliție, de a solicita repunerea sa în drepturi, accentele au fost deplasate 
astfel, încât publicul a fost informat nu despre motivele care au fost invocate la 
demiterea lui Bălan, ci despre faptul că aceste este cumătrul ministrului de Interne (24 
septembrie).  

Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 

Din rândul candidaților pentru alegeri locale, de cele mai dese ori la Televiziunea 
Centrală au fost citați/ menționați Andrei Năstase (ACUM/PAS/PPDA) –în 7 știri; 
Octavian Țâcu (PUN) – de 4 ori, Ion Ceban (PSRM) și Dorin Chirtoacă (PL) – în câte 
3 știri. Alți candidați au fost menționați și/sau citați de câte 1-2 ori. Televiziunea 
Centrală a pus pe post 17 materiale controversate, dintre care în 7 cazuri nu a asigurat 
echilibrul surselor. În majoritatea cazurilor, postul a informat că protagoniștii vizați nu 
au răspuns la telefon pentru a comenta, dar nu a făcut demersuri pentru a identifica și 
alte surse care ar fi putut comenta pe marginea acelor  subiecte. De cele mai multe ori 
au rămas dezechilibrate știrile despre acțiunile de protest în susținerea Marinei Tauber 
și Reghinei Apostolova. Toate materialele în care apăreau acestea au fost prezentate 
dintr-o singură perspectivă. Chiar dacă în unele știri au fost prezenți și cetățeni, experți, 
avocați, pluralismul de opinie nu a fost asigurat, toți actorii susținând aceeași poziție.   

Din perspectiva asigurării egalității de gen, balanța a înclinat spre sursele de sex 
masculin – 36, cele de sex feminin fiind citate de 5 ori.  

Limbajul și imaginile video utilizate  

În perioada monitorizată, în subiectele cu caracter electoral direct sau indirect de la 
Televiziunea Centrală a fost utilizat un limbaj corect, iar imaginile utilizate au fost 
pertinente, fără abateri de la prevederile deontologice. 

 
 
 
 
 
 



            

CONCLUZII GENERALE 
 
În perioada 20-27 septembrie 2019 la cele 10 posturi de televiziune monitorizate cu 
privire la modul de reflectare a campaniei electorale au fost constatate următoarele 
tendințe:  

• Majoritatea posturilor au oferit acces candidaților în alegeri, care au fost citați 
și/sau menționați în știri privind lansarea în campanie, activități de campanie; 

• Majoritatea materialelor electorale au fost corecte și echidistante, prezentând 
neutru protagoniștii; 

• O mare parte din subiectele electorale au citat preponderent candidații în 
alegeri, limitându-se la o singură sursă de informație, fără a trata subiectele în 
profunzime prin oferirea informațiilor de context, includerea altor surse; 

• Majoritatea absolută a materialelor au fost dezechilibrate din perspectiva 
egalității de gen, bărbații fiind citați de cele mai multe ori în materialele 
relevante;  

• În mare parte, materialele nu au favorizat sau defavorizat evident vreun 
concurent electoral; 

• Postul public Moldova 1 a avut un comportament echilibrat, oferind acces 
majorității concurenților electorali în știri, fără a favoriza sau defavoriza evident 
vreun candidat în alegeri; 

• Radiodifuzorii naționali Prime TV și Publika TV nu au favorizat masiv vreun 
candidat în alegeri, dar l-au defavorizat pe candidatul ACUM/PAS/PPDA  Andrei 
Năstase, prin selecția contextului negativ al știrilor care îl vizează; 

• NTV Moldova și Accent TV l-au promovat masiv pe candidatul PSRM Ion 
Ceban, prin spațiul acordat și contextul pozitiv, defavorizând-l, în același timp, 
pe contracandidatul acestuia, Andrei Năstase; 

• La RTR Moldova s-a remarcat o favorizare ușoară a candidatului PSRM Ion 
Ceban, prin selecția informației incluse în știri și numărul relativ mare de 
materiale care au reflectat activitățile acestuia; 

• Jurnal TV a oferit spațiu tuturor candidaților care au desfășurat activități de 
campanie, fiind observată o favorizare ușoară a candidatului Blocului 
ACUM/PAS/PPDA Andrei Năstase, prin știrile privind activitățile sale în calitate 
de ministru de Interne; 

• Pro TV și TV 8 au avut un comportament echilibrat, fără a favoriza sau 
defavoriza evident vreun concurent electoral; 

• Televiziunea Centrală a favorizat reprezentanții Partidului Politic Șor, 
defavorizându-i ușor pe Ion Ceban (PSRM) și Andrei Năstase 
(ACUM/PAS/PPDA). 

 
RECOMANDĂRI 
 

• Radiodifuzorii să utilizeze rapoartele de monitorizare ca instrumente de 
autoreglementare şi să elimine carențele, astfel încât activitatea lor  să fie 
conformă cu normele legale și Codul deontologic al jurnalistului;  

• CA să se autosesizeze și să folosească rapoartele de monitorizare pentru a 
evalua dacă posturile tv monitorizate au respectat dreptul la informare 
completă, obiectivă şi veridică. 

• CA să elaboreze instrumente de intervenție și să le aplice prompt și eficient în 
cazurile derogărilor de la normele legale admise de radiodifuzori în reflectarea 
campaniilor electorale, pentru a asigura o informare adecvată a electoratului 
prin intermediul programelor audiovizuale. 

 


