Guvernul Chiril Gaburici
Data învestirii | 18 februarie 2015 |
Încetarea activității | 30 iulie 2015 (în exercițiu din 12 iunie 2015) |
Prim-ministru | Chiril Gaburici, Natalia Gherman (interimar, din 22 iunie 2015) |
Programul de activitate | 2015–2018 |
Guvern minoritar | Alianța Politică pentru Moldova Europeană (PLDM, PDM), susținută de PCRM |
Șeful statului | Nicolae Timofti |
Parlamentul | Legislatura a IX-a (XX-a) |
Cuprins
Cabinetul de miniștri
Nume | Minister | Formațiunea | |||
---|---|---|---|---|---|
• | → | Natalia Gherman | Prim-ministru interimar, viceprim-ministru, ministru al afacerilor externe și integrării europene | PLDM | → |
• | Victor Osipov | Viceprim-ministru pentru reintegrare | – | → | |
• | Stephane Christophe Bride | Viceprim-ministru, ministru al economiei | – | → | |
• | Anatol Arapu | Ministru al finanțelor | – | → | |
• | Vladimir Grosu | Ministru al justiției | PLDM | ||
• | Oleg Balan | Ministru al afacerilor interne | PLDM | → | |
• | Viorel Cibotaru | Ministru al apărării | PLDM | ||
• | Vasile Bîtca | Ministru al dezvoltării regionale și construcțiilor | PDM | → | |
• | Ion Sulă | Ministru al agriculturii și industriei alimentare | PLDM | → | |
• | Vasile Botnari | Ministru al transporturilor și infrastructurii drumurilor | PDM | ||
• | Sergiu Palihovici | Ministru al mediului | PLDM | ||
• | Maia Sandu | Ministru al educației | – | ||
• | Monica Babuc | Ministru al culturii | PDM | → | |
• | Ruxanda Glavan | Ministru al muncii, protecției sociale și familiei | PDM | → | |
• | Mircea Buga | Ministru al sănătății | PLDM | → | |
• | Serghei Afanasenco | Ministru al tineretului și sportului | – | ||
• | Pavel Filip | Ministru al tehnologiei informației și comunicațiilor | PDM | → | |
• | Irina Vlah | Guvernator al Găgăuziei | – | → | |
• | Gheorghe Duca | Președinte al Academiei de Științe a Moldovei | – | → |




Componența inițială
Nume | Minister | Formațiunea | ||
---|---|---|---|---|
• | → | Chiril Gaburici | Prim-ministru | – |
• | Victor Osipov | Viceprim-ministru pentru reintegrare | – | |
• | Stephane Christophe Bride | Viceprim-ministru, ministru al economiei | – | |
• | → | Natalia Gherman | Viceprim-ministru, ministru al afacerilor externe și integrării europene | PLDM |
• | → | Anatol Arapu | Ministru al finanțelor | – |
• | Vladimir Grosu | Ministru al justiției | PLDM | |
• | Oleg Balan | Ministru al afacerilor interne | PLDM | |
• | Viorel Cibotaru | Ministru al apărării | PLDM | |
• | Vasile Bîtca | Ministru al dezvoltării regionale și construcțiilor | PDM | |
• | Ion Sulă | Ministru al agriculturii și industriei alimentare | PLDM | |
• | → | Vasile Botnari | Ministru al transporturilor și infrastructurii drumurilor | PDM |
• | Sergiu Palihovici | Ministru al mediului | PLDM | |
• | → | Maia Sandu | Ministru al educației | – |
• | → | Monica Babuc | Ministru al culturii | PDM |
• | Ruxanda Glavan | Ministru al muncii, protecției sociale și familiei | PDM | |
• | Mircea Buga | Ministru al sănătății | PLDM | |
• | Serghei Afanasenco | Ministru al tineretului și sportului | – | |
• | → | Pavel Filip | Ministru al tehnologiei informației și comunicațiilor | PDM |
• | → | Mihail Formuzal | Guvernator al Găgăuziei | PRM |
• | → | Gheorghe Duca | Președinte al Academiei de Științe a Moldovei | – |
Modificări componență
Anul 2015 | |||||||
15 aprilie 2015
| |||||||
• | → | → | |||||
• | → | Irina Vlah | → | Membru al Guvernului (Guvernator al Găgăuziei) | |||
22 iunie 2015
| |||||||
• | → | → | Anunțul public privind demisia din funcție din 12 iunie 2015 | ||||
• | Natalia Gherman | Viceprim-ministru, ministru al afacerilor externe și integrării europene | → | Prim-ministru interimar Decretul Președintelui Republicii Moldova nr. 1648 din 22.06.2015 |
Rapoarte de activitate
Raport de activitate pentru primele 100 de zile – arhivat
4 iunie 2015
Discursul Prim-ministrului Chiril Gaburici la prezentarea Raportului privind activitatea Guvernului în 100 de zile
Dragi cetățeni,
De 100 de zile Guvernul pe care îl conduc și-a început activitatea. Ne-am asumat această responsabilitate în ciuda tuturor dificultăților economice, politice și geopolitice. A fost nevoie de hotărâre și acțiuni imediate.
Am acționat în forță, în ciuda tuturor presiunilor și jocurilor politice și astfel vom continua să muncim. Am continuat reformele și am pus integrarea europeană și cooperarea cu partenerii europeni în capul listei de priorități. Am început lupta cu corupția la toate nivelurile și am implicat societatea civilă în calitate de partener în cadrul acestui proces.
În primele 100 de zile am inițiat un șir de reforme de importanță vitală pentru țară și am realizat acțiuni care să aducă cetățenilor Republicii Moldova siguranță în ziua de mâine. Guvernul pe care îl conduc și eu personal, în calitate de Prim-ministru, vom lucra continuu pentru a asigura realizarea celor trei priorități:
- Unitate națională, astfel încât cetățenii Republicii Moldova să nu mai fie divizați. Puterea noastră este în diversitate și respect.
- Statul de drept, astfel încât fiecare cetățean să se simtă protejat, să vadă viitorul copiilor în această țară. Corupția și traficul de influență să nu fie tolerate.
- Economie sustenabilă, astfel încât fiecare cetățean să își vadă viitorul aici, acasă.
Vreau să mă refer acum la unele dintre realizările celor 100 de zile.
- Am reluat discuțiile cu partea transnistreană, astfel condițiile de viață și încrederea între cetățenii Republicii Moldova de pe ambele maluri ale Nistrului vor fi îmbunătățite.
- Vor fi extinse proiectele-pilot de patrulare comună pe segmentul central al frontierei moldo-ucrainene.
- Agenții economici din regiunea transnistreană au obținut circa 400 de certificate de origine a mărfurilor pentru exportul producției în țările Uniunii Europene.
În baza proiectelor de lege înaintate Parlamentului spre aprobare și pachetelor de legi și modificări în cadrul legal:
- Organele Procuraturii vor fi scoase de sub influența politicului, iar Procurorul General va fi selectat în baza unui concurs public, cu interviu transmis on-line.
- Vor fi scoase imunitățile pentru judecători, deputați etc. Toți sunt egali în fața legii.
- În baza recomandărilor partenerilor de dezvoltare, vom reforma Comisia Națională de Integritate, Curtea Constituțională, Institutului Național al Justiției și alte instituții. Toate procesele în acest sens au pornit. Am început crearea unei instituții specializate în recuperarea prejudiciului și confiscarea în favoarea statului a bunurilor dobândite ilicit.
- Șefii instituțiilor de control vor fi numiți în baza concursurilor publice transparente și vor fi scoși de sub influența mediului politic.
- 10 milioane de lei vor fi alocați pentru susținerea investitorilor, iar 49 de proiecte de afaceri au fost susținute și alte câteva sute vor obține finanțare prin programul PARE 1+1.
- Agenții economici au acum proceduri mult mai simple de import și export, numărul de acte necesare s-a redus de la 11 la 3.
- Restituirea TVA va deveni mult mai simplă.
- Agricultura va fi susținută și de partenerii de dezvoltare, Comisia Europeană a alocat 64 milioane de euro pentru implementarea, în Republica Moldova, a Programului ENPARD, iar Asociația Internațională pentru Dezvoltare a alocat alte 12 milioane de dolari SUA în vederea realizării Proiectului “Agricultura Competitivă”.
- Cetățenii vor beneficia, până la sfârșitul anului, de circa 200 de medicamente compensate, față de 90 la începutul mandatului.
- Pensiile au fost indexate cu 7,95%, pentru persoanele asigurate, și cu 5,1% – pentru cele neasigurate.
- Școlile din Republica Moldova vor fi dotate cu blocuri sanitare ecologice moderne, investindu-se 100 milioane Yeni japonezi, în baza unui acord semnat între Guvernele celor două state.
- Circa 1 000 kilometri de drumuri vor fi reparate după ce au fost alocate 1,5 miliarde de lei în Fondul Rutier, iar infrastructura feroviară va fi reabilitată. Va fi construit, în 2016, podul Iași–Ungheni.
- Rețelele de gaze naturale și energie electrică ale Republicii Moldova și României vor fi interconectate în baza Memorandumului de Înțelegere semnat între Guvernele celor două țări.
Primele 100 de zile au fost pline de provocări, dar și mai multe provocări ne așteaptă. Am diagnosticat sistemele și am stabilit prioritățile și acțiunile imediate.
Corupția
Corupția este peste tot. Cred că aceasta este principala problemă a țării. Mi-aș dori ca, în calitate de Prim-ministru, să am mai multe pârghii pentru lupta cu corupția, dar trebuie să ținem cont și de principiul separării puterilor în stat.
Așa cum am început în primele 100 de zile – voi cere instituțiilor subordonate să grăbească, la maxim, toate inițiativele de luptă cu corupția, iar dacă va fi nevoie – guvernul își va angaja răspunderea, de câte ori va fi necesar, exact cum am făcut cu legea bugetului.
Am spus-o și anterior – nu mă țin de această funcție, decât dacă pot face bine pentru cetățeni și pentru țară. Iar lupta cu corupția – nu se negociază cu nimeni.
Rezistența sistemului
În calitate de prim-ministru am venit cu anumite inițiative ce țin de transparența și eficiența instituțiilor publice, inițiative care vin să facă viața cetățenilor mai simplă.
M-am ciocnit însă de ceea ce se numește birocrație și rezistența sistemului, de oameni care sunt în funcții nu ca să facă bine, dar ca să aibă grijă ca nimic să nu se schimbe. Oameni, care în loc să facă ceea ce este corect, pot să-ți explice într-un număr foarte mare de pagini – de ce acest lucru nu este posibil. Și astfel de documente citesc zilnic. Nu voi intra în prea multe detalii, dar vreau să vă spun că nu voi tolera acest lucru. Voi cere demisii. Voi insista.
Unii uită, iar alții parcă nici nu au știut vreodată că instituțiile publice există pentru a acorda servicii de calitate cetățenilor, nu pentru a-și asigura propriul confort.
Lipsa de transparență
După cum spuneam, unii oameni, fie uită, fie nici nu au știut că sunt plătiți de către cetățeni ca să lucreze în beneficiul acestora. Voi știți cum se aprobă tarifele pentru pașapoartele biometrice? Nu? Nici eu. Dar vreau să aflăm cu toții.
Vreau ca cetățenii să știe exact pentru ce achită 850 de lei și de ce trebuie să aștepte 30 de zile. Eu cred că ei au dreptul. Acesta este doar un exemplu, pe care l-am discutat ieri. Dar problemele sunt peste tot! Și transparență voi cere – peste tot!
Ineficiența sistemului
Eu sunt unul dintre oamenii care au contribuit la dezvoltarea serviciilor electronice în Republica Moldova. Eu nu înțeleg cum în secolul 21 Guvernul poate să producă atâta hârtie inutilă, care trebuie să treacă prin 10 oameni, în 3 zile, și să lase încă 3 copii pe drum, până ajunge la destinatar.
Culmea este că există ministere în care peste 30% din angajați sunt șefi. Eu cred că oamenii trebuie să fie puțini, buni și bine plătiți.
Anterior, am fost manager. Am condus întreprinderi de mii de angajați și bugete de sute de milioane de euro. Eu știu cum trebuie să funcționeze o instituție. În felul în care este acum – Guvernul nu poate face față cerințelor timpului și necesităților cetățenilor.
Nu suntem singuri în lupta pe care am pornit-o. Avem alături partenerii europeni, partenerii de dezvoltare și prietenii Republicii Moldova, cărora le mulțumim!
Guvernul pe care îl conduc și eu personal, ne angajăm răspunderea ca tot ce facem zilnic, atât timp cât suntem plătiți de cetățean, să aibă la bază 3 principii:
- Interesul cetățeanului
- Eficiența și
- Transparența.
Sunt conștient că viitorul acestei țări depinde de acțiunile Guvernului pe care îl conduc, un Guvern care urmărește interesul tuturor cetățenilor Republicii Moldova, indiferent de vârstă, sex, etnie sau preferință politică. Iar interesul nostru, al tuturor, este să avem o Moldovă sănătoasă, o Moldovă care, cu acțiunile necesare, și dorința adevărată a tuturor, în 3 ani să poată sta singură pe picioare.
Vă mulțumesc! // moldpres.md
Discursuri
Discursul lui Chiril Gaburici din 12 iunie 2015
Bună dimineața!
Am spus ieri că voi veni în fața Dumneavoastră cu declarații. Consider că toți cetățenii sunt egali în fața legii, iar justiția este una pentru toți. Cred că un Prim-ministru, la fel ca orice cetățean al Republicii Moldova trebuie să sprijine o anchetă obiectivă și transparentă și să beneficieze de aceasta. Îmi pare rău că am lăsat subiectul cu prezența sau absența unei diplome să capete conotații diferite și să fie folosit drept instrument pentru jocurile politice. Totuși, am insistat ca organele de drept să înceapă să își facă meseria, până să comentez eu. Nu mi-am dorit să alimentez scenarii instrumentate.
Vreau să fac astăzi un anunț fără precedent în Republica Moldova. Vreau să îmi anunț demisia. Consider că odată cu aceasta, nu va exista suspiciunea că ancheta nu s-a desfășurat corect și transparent, iar subiectul diplomei mele, de fapt lipsit de importanță obiectivă în contextul situației economice actuale a Republicii Moldova, va fi scos de pe ordinea de zi. Astfel, opinia publică se va focusa pe problemele reale ale țării.
În același timp, în sistemul creat în țară, acum, un manager nu are putere și mână liberă în funcția de Prim-ministru. Iar eu, odată cu cele 3 priorități stabilite și planul de acțiuni formulat, am nevoie de acces la instrumentele necesare și voință politică din partea tuturor partidelor atât din cadrul coaliției, dar și din opoziție, pentru a schimba cursul țării.
Am vorbit deja despre situația băncilor, sistemului de asigurări, despre situația generală din economie și țară. Cred că nu putem mima reforme și sunt necesare acțiuni urgente și concrete pentru a redresa lucrurile. În caz contrar devenim complici și prizonieri ai situației actuale.
Fac acum un apel către liderii coaliției să vadă în demisia mea un pas înainte, un start imediat al formării unei noi majorități parlamentare și a unui nou guvern. Îmi doresc să se pună la baza noului program de guvernare lupta cu corupția, depolitizarea tuturor instituțiilor, precum și securizarea sistemului financiar-bancar. Îmi mai doresc ca inițiativele Guvernului, a echipei mele, să fie urmate, pentru binele și prosperarea Republicii Moldova. Sper că demisia mea va însemna pentru coaliție, apariția unei noi majorități parlamentare, de data asta stabile.
Vreau să mulțumesc pentru încredere coaliției care m-a desemnat și partidelor care m-au votat și m-au susținut. Vreau să mulțumesc partenerilor de dezvoltare pentru suportul generos acordat Republicii Moldova și cetățenilor ei și să mulțumesc întregului cabinet de miniștri pentru muncă și dăruire. Vreau să mulțumesc echipei cu care am luptat la sânge, uneori cu morile de vânt.
Nu în ultimul rând vreau să mulțumesc cetățenilor Republicii Moldova și să îi asigur că gestul meu nu este un pas înapoi, ci un pas înainte pentru țară, iar cele 3 luni ale mele în Guvern au asigurat, prin lansarea mai multor inițiative zdruncinarea sistemului. Sper că acum va fi posibilă în regim de urgență repornirea motoarelor și evitarea unei crize politice și guvernamentale.
Vreau să vă asigur că indiferent ce voi face în continuare, voi rămâne un susținător al modernizării și dezvoltării Republicii Moldova. Realizez care au fost jocurile politice și înțeleg imaginea care s-a lăsat creată în jurul meu. Nu m-am împotrivit și nu am construit drept răspuns, la rândul meu, scenarii sau campanii de PR. Nu mi-am dorit să alimentez jocuri străine. Am venit în fruntea Executivului să muncesc și să livrez rezultate și împreună cu echipa mea – asta am făcut.
Totul este de fapt foarte simplu. Valoarea obiectivă a oricărui om nu crește odată cu laudele meritate sau goale aduse lui și nu scade odată cu mizeria turnată pe nedrept pe el. Valoarea obiectivă a oricăruia dintre noi este direct proporțională cu omenia și urmele frumoase lăsate în spate. Iar urme frumoase eu am destule și voi continua să le construiesc.
Sunt împăcat cu mine și deciziile luate în fiecare moment din viața mea. Ele m-au făcut cine sunt astăzi. Sunt conștient că gestul meu va fi interpretat, reinterpretat și folosit de anumite grupuri de interese. Gestul meu nu este însă unul politic. Eu nu sunt politician. Sunt manager, iar gestul meu este mai curând unul strategic și matematic.
Vă mulțumesc frumos pentru suport! O zi frumoasă să aveți! // gov.md
Druc (1990–1991) • Muravschi (1991–1992) • Sangheli (1992–1994) • Sangheli II (1994–1996) • Ciubuc (1997–1998) • Ciubuc II (1998–1999) • Sturza (1999) • Braghiș (1999–2001) • Tarlev (2001–2005) • Tarlev II (2005–2008) • Greceanîi (2008–2009) • Greceanîi II (2009) • Filat (2009–2010) • Filat II (2011–2013) • Leancă (2013–2014) • Gaburici (2015) • Streleț (2015) • Filip (2016–2019) • Sandu (2019) • Chicu (2019–2020)