Guvernul Iurie Leancă

De la alegeri.md
Versiunea din 24 februarie 2020 14:47, autor: Oleg (Discuție | contribuții) (Discursuri)
Salt la: navigare, căutare
Iurie Leancă
Guvernul Iurie Leancă
Data învestirii 31 mai 2013
Încetarea activității 18 februarie 2015
(în exercițiu[1] din 10 decembrie 2014)
Prim-ministru Iurie Leancă
Programulde activitate 2013–2014
Coaliția de guvernare Coaliția Pro Europeană (PLDMPDM, PLR)
Șeful statului Nicolae Timofti
Parlamentul Legislatura a VIII-a (XIX-a)

Cabinetul de miniștri

Iurie Leancă Prim-ministru PLDM
Tatiana Potîng Viceprim-ministru pentru probleme sociale PLR
Eugen Carpov Viceprim-ministru pentru reintegrare PLDM
Andrian Candu Viceprim-ministru, ministru al economiei PDM
Natalia Gherman Viceprim-ministru, ministru al afacerilor externe și integrării europene PLDM
Anatol Arapu Ministru al finanțelor
Oleg Efrim Ministru al justiției PLDM
Dorin Recean Ministru al afacerilor interne PLDM
Valeriu Troenco Ministru al apărării PLR
Marcel Răducan Ministru al dezvoltării regionale și construcțiilor PDM
Vasile Bumacov Ministru al agriculturii și industriei alimentare PLDM
Vasile Botnari Ministru al transporturilor și infrastructurii drumurilor PDM
Valentina Țapiș Ministru al mediului PLR
Maia Sandu Ministru al educației
Monica Babuc Ministru al culturii PDM
Valentina Buliga Ministru al muncii, protecției sociale și familiei PDM
Andrei Usatîi Ministru al sănătății PLDM
Octavian Bodișteanu Ministru al tineretului și sportului PLR
Pavel Filip Ministru al tehnologiei informației și comunicațiilor PDM
Mihail Formuzal Guvernator al Găgăuziei PRM
Gheorghe Duca Președinte al Academiei de Științe a Moldovei
Tatiana Potîng
Eugen Carpov
Andrian Candu
Natalia Gherman
Anatol Arapu
Oleg Efrim
Dorin Recean
Valeriu Troenco
Marcel Răducan
Vasile Bumacov
Vasile Botnari
Valentina Țapiș
Maia Sandu
Monica Babuc
Valentina Buliga
Andrei Usatîi
Octavian Bodișteanu
Pavel Filip
Mihail Formuzal
Gheorghe Duca

Componența inițială

Iurie Leancă Prim-ministru PLDM
Tatiana Potîng Viceprim-ministru pentru probleme sociale PLR
Eugen Carpov Viceprim-ministru pentru reintegrare PLDM
Valeriu Lazăr Viceprim-ministru, ministru al economiei PDM
Natalia Gherman Viceprim-ministru, ministru al afacerilor externe și integrării europene
Veaceslav Negruța Ministru al finanțelor PLDM
Oleg Efrim Ministru al justiției PLDM
Dorin Recean Ministru al afacerilor interne PLDM
Vitalie Marinuța Ministru al apărării PLR
Marcel Răducan Ministru al dezvoltării regionale și construcțiilor PDM
Vasile Bumacov Ministru al agriculturii și industriei alimentare PLDM
Vasile Botnari Ministru al transporturilor și infrastructurii drumurilor PDM
Gheorghe Șalaru Ministru al mediului PLR
Maia Sandu Ministru al educației
Monica Babuc Ministru al culturii PDM
Valentina Buliga Ministru al muncii, protecției sociale și familiei PDM
Andrei Usatîi Ministru al sănătății PLDM
Octavian Bodișteanu Ministru al tineretului și sportului PLR
Pavel Filip Ministru al tehnologiei informației și comunicațiilor PDM
Mihail Formuzal Guvernator al Găgăuziei PRM
Gheorghe Duca Președinte al Academiei de Științe a Moldovei

Modificări componență

Anul 2013

14 august 2013
Veaceslav Negruța Cerere de demisie
Anatol Arapu Ministru al finanțelor

Anul 2014

28 februarie 2014
Vitalie Marinuța Cerere de demisie
Igor Panfile Ministru interimar al apărării
4 aprilie 2014
Valeriu Troenco Ministru al apărării
6 iunie 2014
Gheorghe Șalaru Retragerea sprijinului politic
Valentina Țapiș Ministru al mediului
3 iulie 2014
Valeriu Lazăr Cerere de demisie
Andrian Candu Viceprim-ministru, ministru al economiei

Discursuri

Discursul Prim-ministrului Iurie Leancă înainte de semnarea Acordului de Asociere dintre Republica Moldova și Uniunea Europeană

Bruxelles, 27 iunie 2014

Domnule Președinte al Consiliului European,
Domnule Președinte al Comisiei Europene,
Distinși șefi de stat și de guvern,

Discursul Prim-ministrului Iurie Leancă înainte de semnarea Acordului de Asociere dintre Republica Moldova și Uniunea Europeană

De azi înainte, Moldova și Uniunea Europeană sunt unite. Este o zi istorică, ce are o semnificație specială. Și pe care aș putea-o defini printr-un singur cuvânt: viitor!

Un viitor. Și nu e vorba doar de un viitor mai bun, ci viitorul în deplinul sens al acestui cuvânt!

De la independența sa, tânărul stat Republica Moldova a cunoscut suișuri și coborâșuri, speranțe spulberate și realizări remarcabile. Noi nu negăm realitatea.

Multe probleme mai persistă și astăzi. Și nimeni nu știe mai bine decât mine care sunt provocările cărora trebuie să le facem față. Dar lucrurile se schimba. Ele se schimbă rapid, în special, în direcția cea bună. Din 2009, de la formarea unei coaliții de guvernare pro-europene, Republica Moldova a făcut alegerea. O alegere definitivă, de integrare europeană.

Această alegere ne obligă. De asemenea, ne dă puterea să mergem înainte! De-a lungul acestui parcurs strategic, nu avem dreptul să facem compromisuri sau să ezităm, pentru a ne atinge obiectiv principal – cel de a deveni membru cu drepturi depline a marii familii a Uniunii Europene. Noi știm cât este de exigent acest parcurs și nu subestimăm în niciun fel dificultățile. Dar nu avem nicio îndoială referitor la determinarea noastră. Totul va fi făcut pentru a reforma și a moderniza Moldova.

Țara mea este supusă unor tensiuni foarte mari, ca și întreaga regiune. Știți acest lucru cu toții, la fel de bine ca și mine. Astăzi, probabil, la frontierele de Est ale Uniunii Europene, valorile fondatoare ale integrării europene sunt puse la încercare. Dar tot acolo se află și cei mai înflăcărați susținători ai integrării europene. Și ei au nevoie de sprijinul dumneavoastră. Ei merită acest lucru.

De aceea, aș dori să vă mulțumesc pentru sprijinul pe care l-ați acordat obiectivului nostru de integrare europeană, pentru cooperare și solidaritatea față de țara mea.

Doamnelor și domnilor,

Aș dori să continui acest discurs într-o altă limbă oficială a Uniunii Europene – în limba română care, de asemenea, este limba vorbită de țara mea!

Pentru Moldova, Europa este cea mai clară și grăitoare imagine a vieții pe care ne-o dorim și pe care o vom avea – o viață mai bună, o viață demnă și o viață trăită în pace!

Pentru aceasta, va trebui să muncim din greu. Dar cred cu tărie că vom merge înainte. Înainte, nu înapoi! Și asta, deoarece integrarea europeană ne va face mai puternici!

Mă gândesc acum la moldovenii de acasă, dar și la cei stabiliți în afara țării, care ne susțin arborând drapelul moldovenesc și cel European, în zeci de orașe din toată lumea.

Dragi concetățeni,

Ziua de azi este istorică! Dar, în scrutinul parlamentar din toamnă va trebui să confirmăm că, într-adevăr, am ales viitorul și că ne-am rupt de trecut!

Va fi un vot determinat, care va cimenta cursul european al țării și perspectiva de aderare la Uniunea Europeană.

Atunci când, la 29 noiembrie 2013, parafam la Vilnius Acordul de Asociere, vă spuneam că am asigurat drumul nostru spre Uniunea Europeană!

Astăzi, vă promit că vom merge până la capăt pe acest drum și că vom reveni acasă, în Europa! // gov.md

Discursul Prim-ministrului Iurie Leancă în cadrul ședinței plenare a Parlamentului pentru ratificarea Acordului de Asociere între Republica Moldova și Uniunea Europeană

2 iulie 2014

Stimate Domnule Președinte al Republicii Moldova,
Stimate Domnule Președinte al Parlamentului,
Stimați membri ai forului legislativ,

Discursul Prim-ministrului Iurie Leancă în cadrul ședinței plenare a Parlamentului

Asocierea Moldovei la Uniunea Europeană s-a produs! În istoria tânărului nostru stat, acesta este un punct serios de cotitură – poate, cel mai important de la declararea Independenței încoace. Și mă bucur că mi-a revenit șansa istorică de a prezenta, stimați membri ai Parlamentului, spre ratificare Acordul de Asociere al Republicii Moldova la Uniunea Europeană!

Acest Acord, după cum cunoașteți, este produsul unor negocieri minuțioase și intense – și profit de prilej pentru a le mulțumi tuturor celor care, timp de patru ani, au muncit pentru ca ziua de 27 iunie 2014 să devină realitate – colegilor din ministere, din autoritățile publice locale și centrale, societății civile, jurnaliștilor care au reflectat consecvent acest proces și, bineînțeles, partenerilor externi.

Totodată, țin să mulțumesc Președintelui Republicii Moldova, deputaților care au promovat agenda europeană, liderilor și partenerilor din Coaliția Pro-Europeană.

Dar, mai ales, îi mulțumesc întregii societății moldovenești! Astăzi, suntem în drept să celebrăm și să ne felicităm reciproc pentru această realizare. Fiindcă integrarea europeană – și doar integrarea europeană – ne va asigura un viitor stabil și prosper.

Stimați membri ai Parlamentului,

Acordul de Asociere este un document ambițios, care ne oferă asociere politică și integrare economică, și care aduce procesul de integrare europeană a țării noastre la un nivel net superior și fără de precedent. Este o veritabilă agendă de reformare, bazată pe un program amplu de armonizare a legislației țării noastre cu normele Uniunii, devenind astfel fundamentul necesar pentru modernizarea țării noastre.

Este un Acord care, prioritar, se concentrează pe susținerea reformelor-cheie și pe dezvoltarea și creșterea economică, precum și pe cooperarea în circa 25 de sectoare – energia, transportul, mediul, industria sau educația sunt doar câteva dintre ele.

Prin realizarea prevederilor acestui document, vom prelua gradual legislația europeană. Astfel, în drumul nostru spre Uniunea Europeană, Acordul nu semnifică finalul, ci, dimpotrivă, un nou început. Moldova a pierdut mult prea mult timp, încât să-și permită luxul de a-l pierde în continuare. Odată cu ratificarea de astăzi a Acordului de Asociere, procesul de integrare europeană va căpăta o dinamică și mai mare, și mai consistentă.

Țara noastră se va integra în piața unică a Europei – cea mai mare putere economică a lumii. Odată cu această, Moldova va deveni mai atractivă pentru investitori. Iar investițiile generează locuri de muncă și bunăstare.

Toate prevederile Acordului corespund pe deplin înțelegerilor pe care le avem cu țările din CSI, inclusiv referitor la libertatea comerțului și a circulației. Nimic în acest document nu aduce atingere statutului nostru constituțional de neutralitate. Mai mult! Devenim, astfel, mai previzibili, mai stabili și mai prosperi, creând pentru aceasta premise pentru relații mult mai strânse atât în Est, cât și în Vest.

Ce înseamnă Europa în această parte a lumii? Ca și în celelalte 28 de țări membre ale Uniunii, Europa înseamnă reguli egale pentru toți; instituții care să servească binele tuturor; o piață funcțională care să asigure dezvoltarea fiecăruia, nu doar a unor monopoliști. Alături de acestea, în prim-plan sunt combaterea corupției, consolidarea justiției și a democrației. Acesta este proiectul nostru pentru Moldova. Și acum, vă întreb: cine în Moldova are vreo obiecție contra acestei cauze?!

Onorată asistență,

Pentru a ne atinge toate aceste obiective, Uniunea Europeană ne oferă o foaie de parcurs, ne oferă instrumente și suport financiar. Da, aceasta e modalitatea Europei de a ne încuraja să facem reformele și schimbările de care noi, noi în primul rând, avem nevoie. Dar este limpede că trebuie să accelerăm ritmul reformelor, dacă dorim ca integrarea europeană să capete substanță și să schimbe în bine viața oamenilor. Europa trebuie construită la noi acasă, prin rezolvarea problemelor pe care le au încă mulți cetățeni de-ai noștri.

Integrarea europeană va deveni o realitate și va însemna un viitor mai bun, în pace și demnitate, dacă vom munci în continuare asiduu. Doar astfel vom lăsa îndărăt stagnarea, vom scăpa de corupție și vom cunoaște o dezvoltare cum nu am mai avut în ultimele două decenii. Și când spun aceasta, mă întorc involuntar în timp. Acum 23 de ani, Moldova împărtășea aceleași probleme, dar și același nivel scăzut de trai cu Polonia, România și Slovacia, sau cu Țările Baltice. Aveam același punct de pornire…

Astăzi, standardele de viață din aceste țări sunt de câteva ori mai înalte decât la noi. Ce face diferența?! E logic să ne punem această întrebare. Oamenii noștri nu sunt mai puțin capabili și, la sigur, nu sunt mai puțin inteligenți. Diferența este la vedere: integrarea europeană – cea care, axiomatic, a fost cel mai puternic instrument de modernizare a țărilor din Europa Centrală și de Est! Și este un argument solid ca să mergem determinați înainte. Căci – după cum zicea părintele fondator al Uniunii Europene, Jean Monnet – nu este important să fii optimist, și nici pesimist – important e să fii determinat!

Dragi colegi,

Ca și ceilalți europeni, noi ne dorim libertate și bunăstare, și vedem în Europa un spațiu al solidarității între națiuni, și nu al dominației unui stat asupra celorlalte.

Partenerii europeni au confirmat că Acordul de Asociere nu este ultima etapă în relațiile noastre. Prin urmare, vom cimenta parcursul european al Republicii Moldova prin depunerea cererii de aderare. Aderarea ca membru cu drepturi depline la Uniunea Europeană este punctul final al parcursului nostru european!

Suntem conștienți că nu va fi deloc simplu să obținem acest statut. Pentru ca Republica Moldova să devină candidată la aderare, va trebui să finalizăm procesul de transformare a societății. Dar tocmai schimbările care să aducă un nou chip și o nouă consistență pentru țara noastră este ceea ce își propune guvernarea pro-europeană.

De fapt, suntem deja în proces de accedere la Uniunea Europeană. Odată cu aplicarea Acordului de Asociere și instituirea Zonei de Liber Schimb, vom fi integrați din punct de vedere economic în piața europeană. Și asta înseamnă că ușa Uniunii Europene este deschisă pentru Moldova!

Onorată asistență,

Aș vrea să adresez un mesaj de încurajare și cetățenilor Republicii Moldova, fie că sunt acasă sau peste hotare. Acest Acord este un bilet pentru viitor, dar de noi toți depinde dacă și cât de repede acest viitor va deveni realitate. Și chiar dacă încă nu am dus la bun sfârșit tot ceea ce ne-am propus, astăzi, prin această asociere la Uniunea Europeană, am îndeplinit un angajament istoric.

Pentru că integrarea europeană este un scop mai mare decât noi toți, iar viitorul nostru european este mai mare decât ambițiile fiecăruia dintre noi în parte.

Dragi concetățeni,

Astăzi, nu vă cer să mă sprijiniți pe mine, un partid anume sau coaliția de guvernare. Îndemnul meu este – sprijiniți integrarea europeană! Faceți-o pentru țara noastră, pentru Moldova, pentru viitorul nostru și pentru viitorul copiilor noștri.

Din păcate, în aceste zile, suntem martorii unei campanii agresive și, aș numi-o eu, primitive împotriva parcursului de integrare europeană.

Știu că mulți dintre concetățenii noștri sunt îngrijorați de schimbările pe care le va aduce apropierea Moldovei de Europa. Mesajul meu este unul foarte clar: nu vă temeți! Mai ales că o bună parte a conaționalilor noștri, trăind și muncind în Europa, se simt pe deplin și cetățeni europeni.

Și sunt convins că, dacă vă veți întreba rudele stabilite în țările Uniunii Europene despre calea pe care trebuie să o aleagă țara lor de acasă, fiecare vă va spune că modelul european este deopotrivă un garant al bunăstării, al stabilității și al păcii.

Știu că va trebui să facem față multor provocări în drumul nostru spre Europa. Nu frica, însă, trebuie să ne însoțească în acest drum, ci încrederea într-un viitor mai bun. Noi suntem pregătiți și, mai ales, suntem determinați să avansăm. Și asta, pentru că integrarea europeană, cu certitudine, ne va face mai puternici.

  • Ne va consolida suveranitatea țării, acceptând Moldova în calitate de membru liber, egal și prosper al familiei europene;
  • Ne va consolida ca societate – și o va face nu prin uniformizare, ci prin fortificarea drepturilor tuturor – fie că vorbim româna sau rusa, fie că suntem găgăuzi, ucraineni sau bulgari;
  • Ne va ajuta să ne integrăm cultural, și astfel să păstrăm tradițiile;
  • Ne va întări democrația, ajutându-ne să stârpim corupția și să edificăm instituții care să servească întru binele tuturor, nu doar al unora;
  • Ne va întări economia, aducând investiții, locuri de muncă și șanse de dezvoltare pentru toți, așa precum a făcut-o peste tot în Europa.

Stimați colegi,

Precum am mai spus, integrarea europeană este o ofertă pentru toți cetățenii Republicii Moldova. Drept care, ne-am dorit din start ca toate localitățile țării, inclusiv autonomia găgăuză, precum și raioanele din est, să beneficieze din plin de toate avantajele Acordului de Asociere, creând astfel premisele unui spațiu economic unic, la noi în țară.

Le-am oferit liderilor de la Tiraspol posibilitatea să participe la negocierile cu Uniunea Europeană. Am ținut cont de interesele regiunii în procesul de negocieri. Suntem gata să le punem la dispoziție orice informație referitoare la aplicarea Acordului de Asociere.

Mai mult, am ajuns cu Uniunea Europeană la un acord, prin care actualul regim de comerț cu malul stâng al Nistrului să fie prelungit până la finele anului 2015. Am obținut o asemenea derogare pentru a avea suficient timp ca să găsim o soluție viabilă pentru ca prevederile Acordului de Asociere să fie aplicate și în regiunea transnistreană a țării noastre. Căci – mai presus de toate avantajele politice pe care le-am urmărit – am pus, mereu, starea de bine a cetățenilor noștri de peste Nistru în față.

Onorată asistență,

Noi, în Moldova, ținem la tradițiile noastre și nutrim speranțe pentru un viitor mai bun. În numele acestui viitor suntem hotărâți să ne integrăm în familia europeană. Și chiar dacă oponenții noștri operează cu minciuni și sperie populația în cel mai perfid mod, rezistența lor față de integrarea europeană va păli, odată și-odată.

Așa cum a pălit pentru grupul de socialiști care s-au bucurat de eliminarea vizelor europene și au mers la Bruxelles chiar în ziua semnării Acordului de Asociere, drept pretext formal servindu-le intenția de a protesta față de acest eveniment. Și este nimic altceva decât o mostră clasică de ipocrizie – să te declari antieuropean, dar să profiți de avantajele aduse de integrarea noastră în Uniunea Europeană.

În fine, Opoziția și-a făcut alegerea – împotriva Europei, împotriva ființei noastre, a limbii, tradițiilor și culturii care sunt, eminamente, europene! Dar nu are decât! Istoria ne demonstrează că, în cele din urmă, oamenii sunt cei care decid, cu adevărat, cum să arate viitorul țării noastre! Oamenii vor decide și viitorul Republicii Moldova.

Cât privește Opoziția, abia aștept să văd ce proiecție aveți pentru Moldova de mâine, deoarece tot ce am auzit până acum au fost doar lipsa unor idei și strategii.

Stimați membri ai Parlamentului!

Astăzi, aici, îmi exprim a câta oară convingerea că Moldova nu are un alt parcurs de modernizare, decât integrarea europeană. Orice altă cale înseamnă revenirea la izolarea și stagnarea din trecut. Iar Acordul de Asociere este, dacă doriți, și viitorul program de guvernare a țării – pentru ca să trăim cu toții mai bine. Mult mai bine!

Așadar, haideți să asigurăm astăzi viitorul european al Moldovei!

Să o facem în această ședința aceasta istorică a Parlamentului, în care vă solicit respectuos ratificarea Acordului de Asociere a Republicii Moldova la Uniunea Europeană.

Vă mulțumesc. // gov.md

Discursul Prim-ministrului Iurie Leancă privind asumarea răspunderii Guvernului

22 iulie 2014

Stimate domnule Președinte al Parlamentului,
Stimați deputați,
Dragi colegi,

Discursul Prim-ministrului Iurie Leancă privind asumarea răspunderii Guvernului din 22 iulie 2014

Am venit astăzi în fața dumneavoastră ca urmare a deciziei Guvernului pe care am onoarea să îl conduc de a-și angaja răspunderea pentru mai multe legi importante. Și mulțumesc conducerii Parlamentului pentru deschiderea cu care a tratat această inițiativă a noastră, dar și colegilor de Coaliție pentru înțelegerea și susținerea manifestată.

În primul rând, aș vrea să fac precizarea că este pentru prima dată, de la preluarea mandatului de Prim-ministru, când sunt nevoit să apelez la aceasta procedură legală. Din punctul meu de vedere, angajarea răspunderii Guvernului este o măsura cu adevărat specială și mi-am propus să o utilizez cu colegii din Cabinetul de miniștri doar în cazuri excepționale.

Azi avem, într-adevăr, o situație specială, când legi importante pentru reforma justiției riscau să fie amânate, legi importante pentru protejarea sistemului bancar, dar și pentru transparentizarea lui au fost blocate, iar câteva modificări esențiale la Bugetul de stat nu au reușit să fie operate în Comisia economie, buget și finanțe, ceea ce ar fi pus Guvernul în situația de a nu-și putea respecta unele angajamente făcute în fața cetățenilor, dar și în fața partenerilor noștri de dezvoltare.

Aș mai vrea să precizez faptul că acest subiect a fost discutat în Coaliția Pro-europeană, el a fost agreat, deci nu există neînțelegeri la tema respectivă. Sigur, atunci când există puncte de vedere diferite pe un proiect de lege, când unii colegi deputați lipsesc din varii motive, se poate întâmpla să nu ai voturile necesare pentru un proiect sau altul, important este însă că lipsa voturilor să nu ne țină pe loc, mai ales când avem legi de o asemenea importanță, să apelăm la toate formele legale pe care le avem pentru a merge înainte. Da, nu ne-au ajuns voturile, nu văd de ce ne-am feri să o spunem deschis, da, au existat unele puncte de vedere diferite, asupra cărora avem semne de întrebare, deoarece nu ne-au fost furnizate argumente de nici un fel, nu putem însă să nu le observăm și să nu concluzionăm că suntem în situația de a găsi alte soluții, după cum spuneam, soluții perfect legale. Eu nu văd nicio tragedie în asta, vom face mai târziu analizele cuvenite și vom trage concluziile. Acum este important să promovăm reformele și să ne mișcăm cu o viteză și mai mare în implementarea lor.

Și în mod special, este extrem de important să avem acest cadru legal necesar pentru a ne mișca înainte, în situația extrem de complicată care există astăzi în regiune. În asemenea situație, unica soluție pe care o avem noi este să ne mișcăm înainte și cu o mai mare determinare, astfel încât, concetățenii noștri să simtă schimbările spre bine.

Înainte de a vă prezenta pachetul de legi pentru care Guvernul își angajează astăzi răspunderea, aș vrea să lămuresc o speculație care a apărut zilele astea, în mod special ieri după ședința de Guvern, în care eram acuzați chiar de către un domn deputat din afara Coaliției, că acest pachet de legi ar conține pomeni electorale. Vă mărturisesc că m-a surprins puțin această abordare. Dacă legile care contribuie la reformarea justiției, sunt pomeni electorale, dacă transparentizarea și consolidarea sistemului bancar sunt considerate pomeni electorale, dacă a ne respecta promisiunea de a majora salariile și pensiile, făcută încă de anul trecut, e pomană electorală, înseamnă că, practic, se dorește ca Guvernul să nu facă nimic bun, în general să-și stopeze activitatea anul acesta, doar pentru a nu stârni invidia cuiva. Din punctul meu de vedere, nu faptul că oferim societății niște legi vitale reprezintă pomană electorală, ci astfel de abordări constituie niște metode de manipulare a electoratului. Faptul că suntem în an electoral nu înseamnă că Guvernul trebuie să-și înceteze activitatea, noi vom continua să muncim și chiar să obținem rezultate în continuare pe timpul verii, inclusiv în perioada electorală. Nu ne putem permite acum să ne lăsăm intimidați de critici populiste și să ne oprim din activitate. Și, vă asigur, stimați colegi, că Guvernul va avea o abordare responsabilă până la finalul mandatului.

Stimați deputați,

Vă voi prezenta, în continuare, legile pentru care Guvernul a decis să-și asume răspunderea în fața Parlamentului și voi face câte un succint comentariu la fiecare dintre ele:

Primul – ridicarea imunității judecătorilor și lichidarea Curții de Apel Bender

Ne-am angajat răspunderea politică pe o lege care vizează ridicarea imunității judecătorilor pentru infracțiunile de spălare de bani și de îmbogățire ilicită. Este o continuare a politicilor noastre de reducere a imunității judecătorilor, după ce în 2012 am făcut același lucru în privința infracțiunilor de corupere pasivă și trafic de influență și care în scurt timp a adus și rezultate: avem pentru prima data trei judecători prinși în flagrant, luând mită, dintre care, doi deja au fost condamnați la șapte și opt ani de privațiune de libertate.

Lichidarea Curții de Apel Bender derivă din necesitatea optimizării hărții judecătorești a Curților de Apel. Și faptul că această instanță a devenit o oaza pentru hotărâri în favoarea firmelor off-shore din Belize sau Insulele Virgine, nu este argumentul de bază. Un Guvern responsabil va cheltui rațional resursele pentru a asigura accesul cetățenilor la justiție, iar toate datele indică că menținerea acestei Curți de Apel nu se justifică.

A doua lege ține de răspunderea disciplinară a judecătorilor

O lege foarte importantă, gândită să fie aprobată concomitent cu amplul pachet anticorupție, care includea introducerea confiscării extinse a averilor pentru infracțiuni de corupție, răspunderea penală a judecătorilor, introducerea testelor de integritate, dar și majorarea salariilor judecătorilor. Scopul primordial a fost ridicarea responsabilizării judecătorilor, prin garantarea unui sistem care să asigure că nici un judecător care admite abateri disciplinare nu va scăpa nepedepsit. Din păcate, a trecut mai mult de jumătate de an și am fost nevoiți să adoptăm această importantă reglementare, prin angajarea răspunderii politice a Guvernului.

Al treilea subiect ține de proiectul referitor la spălarea banilor

Prin această lege oferim instrumente eficiente structurilor care luptă cu spălarea banilor, prin reglementarea detaliată a cazurilor cînd deciziile Serviciului de Prevenire și Combaterea Spălării Banilor pot fi suspendate de judecător.

Necesitatea modificărilor propuse este justificată de practica defectuoasă care a rezultat în urma implementării normelor în vigoare care reglementează efectul suspensiv al deciziilor Serviciului Prevenirea și Combaterea Spălării Banilor și încheierilor judecătorului de instrucție. Aplicarea prevederilor în vigoare diminuează din eficiența măsurilor asiguratorii dispuse de autoritățile responsabile în privința tranzacțiilor și activităților suspecte de spălare a banilor și finanțare a terorismului, precum și, implicit, din eficiența activității de prevenire și combatere a spălării banilor și finanțării terorismului, în ansamblu.

Al patrulea subiect – proiect de lege pentru modificarea și completarea unor acte legislative

În primul rând se referă la Banca Națională – prevede modificarea cotei de participare în capitalul social al băncilor care cere permisiunea BNM, impune anumite limitări la schimbarea dreptului de proprietate asupra acțiunilor băncilor comerciale și introduce sancțiuni pentru gestionarea frauduloasă a băncilor.

La fel, din acest proiect de lege, face parte ajustarea legislației privind asigurările obligatorii de răspundere civilă pentru pagubele produse de autovehicule și, la fel, ține de legea cu privire la piața de capital ce prevede stabilirea exhaustivă a criteriilor de determinare a entităților de interes public în contextul Directivei UE și consolidarea funcției de ținere a registrului deținătorilor de valori mobiliare corporative.

La fel, prevede concretizarea contravențiilor și infracțiunilor de pe piață financiar nebancară cât și a măsurilor de sancționare a acestora. Proiectul menționat substituie proiectul nr. 157 din 09.04.2013 care a fost retras prin Hotărâre de Guvern nr. 337 din 12.06.2013

Al cincilea proiect de lege ține de proiectul de lege privind modificarea și completarea unor acte legislative ce ține de – garanțiile reale mobiliare – gajul bunurilor mobiliare

Prezentul proiect de lege presupune modificarea unor legi, care țin de gajul bunurilor mobile și alte garanții reale mobiliare.

La ora actuală, deși există o legislație, sunt unele probleme de natură economică și juridică, la aplicarea acesteia.

Astfel, obiectivul major al prezentului proiect de lege este creșterea accesului la credit prin extinderea cercului de bunuri care pot constitui obiect al garanțiilor mobiliare, prin extinderea regimului de publicitate și stabilire a priorității între creditori; îmbunătățirea protecției intereselor comerciale ale creditorilor; fluidizarea procesului de recuperare a creditelor garantate, în scopul prevenirii blocajelor la faza de executare silită.

Pe lângă legea gajului, prezentul proiect de lege vine cu îmbunătățiri la următoarele acte legislative: Legea cu privire la leasing, Codul de Executare, Legea cu privire la registre, Codul Fiscal, și altele.

Subiectul șase – proiectul de lege privind aprobarea Nomenclaturii combinate a mărfurilor

Proiectul de lege prezentat are ca scop: implementarea Acordului de Asociere cu Uniunea Europeană și a Zonei de Liber Schimb și preluarea experienței țărilor care adoptă Nomenclatura și politica tarifară printr-un singur document; prevede la fel sincronizarea aplicării aceluiași nomenclator de mărfuri cu Uniunea Europeană și aranjamentul de liber schimb din Europa Centrală; prevede revizuirea politicii tarifare la import prin majorarea taxelor vamale la importul de produse similare și reducerea taxelor pentru materiile prime și mărfuri auxiliare; prevede implementarea versiunii noi a nomenclaturii bazată pe recomandările Consiliului de cooperare vamală a OMC și modificările operate în sistemul armonizat de codificare și descriere a mărfurilor, actualmente cunoscut sub versiunea HS2012.

Subiectul șapte – proiectul legii finanțelor publice și responsabilității bugetar-fiscale

De fapt, vreau să menționez și să apreciez faptul că Parlamentul și-a dat deja votul pentru majorările la salarii, majorările la pensii și vreau să vă mulțumesc. Nevoia de a interveni cu acest proiect de lege ține de faptul că trebuie să mai ajustăm anumiți indicatori bugetari la prognozele indicatorilor macroeconomici actualizați, ținând cont de evoluțiile economice.

Aici, stimați colegi, trebuie să ne felicităm împreună pentru faptul că prin aceste majorări de salarii, vorbim despre o majorare substanțială, între 20 și 40 la suta pentru angajații din diverse domenii (educației, culturii, științei, medicinii etc, este vorba despre îmbunătățirea condițiilor de salarizare pentru peste 170 mii oameni. La fel, prin această lege, e vorba de o majorare a pensiei medii pe țară cu 24 la sută, începând cu 1 iulie curent. Cred că este o realizare frumoasă a noastră, împreună.

Subiectul opt – Proiectul de lege pentru modificarea și completarea Legii bugetului de stat pe anul 2014 nr. 339 din 23.12.2013

Proiectul urmează să substituie actuala Lege nr. 847 din 24.05.1996 privind sistemul bugetar și procesul bugetar în scopul consolidării și eficientizării utilizării resurselor financiare publice precum și reglementarea cuprinzătoare a sistemului bugetar și perfecționarea procedurilor de elaborare, aprobare și administrare a bugetelor de toate nivelurile, conține dispoziții referitoare la investițiile publice și împuternicește Guvernul cu elaborarea unui regulament privind investițiile publice.

Subiectul nouă – Modificarea Legii bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2014 nr. 329 din 23.12.2013

Este elaborat cu scopul precizării veniturilor și cheltuielilor bugetului asigurărilor sociale de stat, în rezultatul examinării executării bugetului asigurărilor sociale de stat în anul 2013 și în trimestrul I al anului curent, în legătură cu revizuirea prognozei indicatorilor macroeconomici pentru anii 2014–2017 de către Ministerul economiei la situația din 19.05.2014 și ținând cont de modificările operate în legislația din domeniu pe parcursul anului curent.

Subiectul zece, ce ține de proiectul Legii fondurilor asigurării obligatorii de asistență medicală pe anul 2014 nr. 330 din 23.12.2013

Proiectul este elaborat în scopul asigurării prestării serviciilor medicale acordate în cadrul asigurării obligatorii de asistență medicală.

Și ultimul subiect, privind Proiectul de lege cu privire la organizarea și funcționarea Serviciului național unic pentru apelurile de urgență 112

Această inițiativă se conține în Planul național de acțiuni în domeniul dreptului omului pentru 2011–2014, aprobat prin Hotărârea Parlamentului nr. 90 din 12.05.2011 și în Planul de activitate al Guvernului. Ea va transpune în legislația națională prevederile Directivei Comisiei Europene privind serviciul universal și drepturile utilizatorilor cu privire la rețelele și serviciile de comunicații electronice, ce se conține în Acordul de Asociere cu UE.

Proiectul dat de lege a fost elaborat în scopul sporirii nivelului de siguranță și protecție a populației și a bunurilor pe întreg teritoriul Republicii Moldova prin utilizarea pe deplin a capacităților și caracteristicilor tehnice ale rețelelor de comunicații electronice moderne.

Crearea Serviciului 112 și implementarea Sistemului Informațional Automatizat pentru preluarea, prelucrarea și stocarea datelor este judicioasă din următoarele considerente. Acesta asigură interconectarea și interoperabilitatea dispeceratelor serviciilor specializate de urgență pe o platformă tehnologică unică și oferă cetățenilor posibilitatea utilizării unui număr de apel unic; reduce substanțial timpul de interogare a apelantului prin uniformizarea procedurilor și asocierea la apel a datelor ce se conțin în diverse sisteme informaționale, neutilizate deocamdată astăzi, cum ar fi localizarea geografică, registrele abonaților, adreselor, transportului, unităților de drept și a persoanelor fizice, și păstrează istoricul intervențiilor de urgență efectuate și rezultatele acestora.

Stimați colegi,

Acestea sunt legile pentru care Guvernul a decis să-și angajeze răspunderea în fața Parlamentului. Așa cum ați putut constata sunt legi importante, care nu puteau suferi amânare până în toamnă.

Ca Prim-ministru îmi asum răspunderea pentru aceste legi și am siguranța că ele vor aduce beneficii reale cetățenilor și vor sprijini activitatea mai multor instituții ale statului.

În încheiere vreau să mulțumesc tuturor celor care sunteți prezenți azi în plen, pentru că ați asigurat cvorumul necesar ca acest pachet de legi să poată deveni funcțional și vreau să le mulțumesc colegilor din Guvern, dar și colegilor din coaliție pentru munca depusă la elaborarea acestor documente.

Vă mulțumesc pentru atenție! // gov.md

Discursul Prim-ministrului Iurie Leancă în plenul Parlamentului privind angajarea răspunderii Guvernului

25 septembrie 2014

Stimate domnule Președinte al Parlamentului,
Stimați deputați,

Discursul Prim-ministrului Iurie Leancă privind angajarea răspunderii Guvernului din 25 septembrie 2014

Permiteți-mi, înainte de toate, să vă felicit cu prilejul împlinirii a cinci ani de guvernare europeană și democratică – o perioadă în care, deși am trecut prin multe dificultăți, am demonstrat că putem fi uniți și că putem obține rezultate.

În dimineața zilei, stimați deputați, Guvernul Republicii Moldova și-a angajat răspunderea pentru șapte legi, intrarea în vigoare a cărora nu mai rabdă amânare.

Mulțumesc conducerii Parlamentului, dumneavoastră, doamnelor și domnilor deputați, și le mulțumesc colegilor din Coaliția pro-europeană pentru susținere și disponibilitatea de a vă reuni atât de prompt în această ședință.

În cele ce urmează, vă voi prezenta legile pentru care Guvernul a decis să își angajeze răspunderea în fața Parlamentului.

Primul proiect ține de rectificarea bugetului. Proiectul de lege prevede modificarea și completarea Legii bugetului pentru anul 2014, fapt ce va permite achitarea compensațiilor în agricultură, procurarea păcurii pentru iarnă, suplinirea Fondului rutier și al celui ecologic.

Rectificarea bugetului a fost dictată de necesitatea ajustării încasărilor de granturi din partea UE pentru programele de suport bugetar din anul curent, identificarea mijloacelor financiare necesare pentru acordarea sprijinului financiar producătorilor de fructe în baza Hotărârii Guvernului din 10 septembrie 2014, suplimentarea volumului fondului rutier conform Acordului de împrumut “Reabilitarea drumurilor în Moldova IV”, semnat cu Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare, și procurarea de păcură pentru completarea rezervelor materiale de stat.

Al doilea subiect ține de angajamentele Guvernului față de producătorii și procesatorii de fructe, legume și struguri cu privire la instrumente folosite îi administrarea fiscală, cum ar fi măsurile de executare silită și de asigurare a stingeri obligației fiscale. Este vorba despre o vacanță fiscală acordată la aproape 2 mii de producători, până pe 30 noiembrie anul curent.

Totodată, producătorilor și procesatorilor de legume, fructe și struguri nu li se vor aplica penalități pentru neplata primelor de asigurare obligatorie de asistență medicală, neachitarea, achitarea tardivă sau achitarea incompletă a primelor de asigurare obligatorie de asistență medicală în perioada de până la 30 noiembrie.

În contextul acestor modificări, Ministerul Agriculturii va prezenta, în termen de 15 zile, Inspectoratului Fiscal, Casei Naționale de Asigurări Sociale și Companiei Naționale de Asigurări în Medicină o listă a producătorilor și procesatorilor de legume, fructe și struguri.

Țin să subliniez – stimați colegi – că bugetul de stat nu va fi afectat, deoarece în perioada de până la 30 noiembrie curent se suspendă doar măsurile de executare silită și nu cele de achitare benevolă, fapt ce nu necesită modificări la legile bugetare.

Cel de-al treilea proiect prezentat astăzi prevede scutirea de accize a distilatelor obținute pe bază de vin, produse în Republica Moldova, care urmează să fie folosite ca materie primă pentru producerea altor mărfuri. Mecanismul de utilizare a acestei facilități fiscale va avea loc în modul stabilit de Guvern. Tipurile distilatelor obținute pe bază de vin pentru care se prevede scutirea de accize au fost stabilite în conformitate cu prevederile Legii viei și vinului din 10 martie 2006.

Astfel, firmele care vor cumpăra sau prelucra distilatele pentru folosirea acestora ca materie primă la producerea altor mărfuri, urmează să obțină în prealabil autorizația de “utilizator final”, care va fi eliberată de instituțiile fiscale și va fi valabilă pe o perioadă nu mai mare de 12 luni.

Această modificare este dictată de acumularea stocurilor de vinuri din cauza embargoului parțial impus de Federația Rusă la producția vinicolă moldovenească, stocuri care necesită să fie distilate. Modificarea vine să răspundă astfel solicitărilor din partea producătorilor de struguri și este o măsură de ajutorare a sectorului.

Tot astăzi, cabinetul de miniștri a venit cu ajustări la cadrul legal cu privire la datoria publică, garanțiile de stat și recreditarea de stat, cu privire la Banca Națională a Moldovei și instituțiile financiare.

Astfel, am asigurat autoritățile competente din sistemul financiar-bancar, în special Banca Națională a Moldovei, cu atribuții legale suficiente pentru a interveni, în caz de necesitate.

Aceste propuneri derivă și din urgentarea procesului de aplicare a recomandărilor misiunilor Băncii Mondiale și ale structurilor internaționale în domeniul datoriei publice, dar și de evaluare a sectorului financiar al țării, în conformitate cu cerințele internaționale.

Un alt proiect pentru care Guvernul și-a angajat răspunderea se referă la unele măsuri privind reorganizarea S.A. “Termocom” într-o întreprindere eficientă și de tip modern. Proiectul va permite atragerea a 40 de milioane de dolari de la Banca Mondială.

Documentul a fost susținut de colegii din Cabinetul de miniștri în scopul asigurării securității energetice, creării condițiilor pentru prestarea stabilă a serviciilor de alimentare cu energie termică a consumatorilor din Chișinău și sporirii eficienței întreprinderilor din sectorul termoenergetic al capitalei.

Totodată, Executivul și-a asumat răspunderea pentru un proiect cu privire la importul păcurii pentru sezonul toamnă-iarnă 2014–2015. Documentul prevede neaplicarea taxei pe valoare adăugată și accize la păcura importată până la 31 martie anul viitor, conform anumitor poziții tarifare.

Proiectul a fost elaborat în vederea pregătirii economiei naționale și a sferei sociale către perioada rece a anului, având în vedere recentele evoluții din regiune, precum și în vederea asigurării securității energetice a Republicii Moldova.

Un ultim subiect prevede declararea utilității publice de interes național a lucrărilor de reabilitare a unor sisteme centralizate de irigare, care sunt următoarele: Lopatna, Criuleni, Jora de Jos, Coșnița, Roșcani, Puhăceni, Blindești, Grozești, Leova Sud și Chircani-Zîrnești, conform studiilor de fezabilitate și proiectelor de execuție.

Proiectul are ca scop implementarea cu succes a Activității de Reabilitare a Sistemelor Centralizate de Irigare a Proiectului “Tranziția la Agricultura Performantă” din cadrul Programului Compact, finanțat de Guvernul Statelor Unite ale Americii prin intermediul Corporației “Provocările Mileniului”.

Reabilitarea Sistemelor Centralizate de Irigare amplasate pe râurile Nistru și Prut vor contribui la reducerea sărăciei în Republica Moldova, odată ce vor crește veniturile populației din aceste localități, urmare a unei productivități agricole sporite.

Despăgubirile pentru bunurile imobile expropriate se vor efectua din sursele Programului Compact, iar finalizarea lucrărilor este preconizată pentru anul viitor.

Onorată asistență,

V-ați putut convinge de importanța acestor legi și de nevoia de a le vedea funcționale cât mai repede.

Le mulțumesc încă o dată colegilor din Guvern, din Parlament și din Coaliție pentru implicare și efort în elaborarea acestui pachet de legi. Iar Dumneavoastră – stimați deputați – vă mulțumesc pentru prezența la ședința de astăzi și asigurarea cvorumului necesar intrării în vigoare a legilor pentru care Guvernul și-a angajat astăzi răspunderea.

Vă mulțumesc pentru atenție! // gov.md

Declarațiile Prim-ministrului în exercițiu, Iurie Leancă, în debutul ședinței Guvernului

10 decembrie 2014

Stimați colegi,

Declarațiile Prim-ministrului în exercițiu, Iurie Leancă, în debutul ședinței Guvernului din 10 decembrie 2014

Astăzi urmează să respectăm o procedură formală. Dar acest fapt nu reduce din caracterul special al acestei ședințe. Cunoașteți că, potrivit Legii cu privire la Guvern, în condițiile alegerii unui nou Parlament, Cabinetul de miniștri urmează să își dea demisia.

Azi, practic Guvernul își va da astăzi demisia atunci când vom ajunge la subiectul zece și cererea urmează a fi examinată, bănuiesc, acceptată la prima ședință a Parlamentului nou ales. Acest fapt nu înseamnă însă că nu mai avem de îndeplinit funcții de administrare a treburilor publice.

În acest context, personal, ca șef al Executivului, vreau să vă mulțumesc, colegilor, membrilor Guvernului, pentru faptul că am reușit să creăm a atmosferă pozitivă, o atmosferă constructivă, și astfel având această atmosferă, având sentimentul de echipă, pe mine niciodată nu m-a lăsat acest sentiment, chiar având unele probleme, am reușit să ducem la bun sfârșit mai multe lucruri începute din 2009.

Dacă nu am fi avut acest spirit de echipă, nu am fi reușit să semnăm și să punem în aplicare Acordul de Asociere și cel de Liber Schimb, să vedem cum piața europeană se deschide pentru produsele moldovenești și cum vin investiții mult mai mari și abia e un început.

Același lucru și la sate, acolo unde s-a născut veșnicia, oamenii s-au putut bucura, în mod special, de mai multe proiecte sociale: grădinițe, școli, biblioteci, case de cultură reconstruite, drumuri și apeducte reabilitate, centre medicale deschise. Și nu pot să nu mă refer la Muzeul de Arte Plastice și la identificarea banilor pentru reparația Sălii cu Orgă cu ajutorul prietenilor noștri de la București, și Teatrul Național de la Cahul.

Vreau să mulțumesc tuturor celor care au pus umărul la ceea ce am făcut noi.

Bineînțeles că tema pentru acasă rămâne valabilă, iar continuitatea va fi principiul cheie de care va trebui să se ghideze următorul Cabinet de miniștri, astfel încât pe temelia bună și solidă, pe care am pus-o cu toții, să fie ridicați pereții și pus acoperișul unei Moldove puternice, europene și vreau să insist, în mod special, a unei Moldove curate.

Încă o dată vă mulțumesc. // gov.md

Discursul lui Iurie Leancă în ședința în plen a Parlamentului

12 februarie 2015

Stimate domnule Președinte al Parlamentului,
Onorați invitați,
Stimați deputați,

Discursul lui Iurie Leancă în ședința în plen a Parlamentului din 12 februarie 2015

Înainte de toate, în numele meu și al colegilor desemnați să facă parte din noul Cabinet de miniștri, țin să le mulțumesc tuturor cetățenilor Republicii Moldova care, la 30 noiembrie, au făcut o alegere pentru viitorul copiilor lor și întru binele țării.

Am venit în fața dumneavoastră cu toată deschiderea – și nu doar pentru a vă cere votul, ci și pentru a ne asuma un angajament foarte important, într-o perioadă extrem de complicată.

După cum știți, învestirea Guvernului are loc într-o perioadă dificilă atât politic, cât și economic. Regiunea noastră este zguduită de recesiune economică și de război. Zilnic, prietenii și vecinii noștri ucraineni pierd zeci de vieți omenești. Pe acest fundal, este greu să anticipăm felul în care vor evolua evenimentele în regiune. Ceea ce știm la sigur însă este că avem datoria de a face tot ce ne stă în putință pentru ca cetățenii Republicii Moldova să fie cât mai puțin afectați de criza din regiune.

Tocmai din acest motiv, înainte de a fi politic, votul care va fi dat astăzi trebuie să fie unul foarte rațional și responsabil. Un vot pentru stabilitate, un vot care să le ofere cetățenilor certitudinea că pot avea încredere în capacitatea clasei politice de a le proteja interesele. Oamenii au nevoie de un mesaj de solidaritate și de o reclădire a încrederii în clasa politică, iar prin votul de astăzi putem să facem un pas semnificativ în această direcție.

Dragi colegi,

Votul de astăzi vine și într-un context politic intern destul de confuz, când – deși avem trei partide pro-europene care dețin numărul necesar de mandate – nu s-a reușit încă formarea unei alianțe pro-europene ce ar deține majoritatea în Parlament.

Nu este cazul să căutăm vinovați acum – probabil că avem cu toții partea noastră de vină și de responsabilitate. Acum însă este vital să găsim soluții pentru a crea un Guvern stabil.

Discuțiile pe care le-am purtat zilele acestea cu colegii din partidele pro-europene mi-au dat motive să cred că există premise pentru a avea o majoritate parlamentară pro-europeană – care sper să înceapă chiar azi, prin votul de învestire a Guvernului.

Zilele trecute am avut mai multe discuții cu colegii din Partidul Liberal. Am dorit să înțeleg mai bine care sunt așteptările lor în ceea ce privește viitorul Executiv și am constatat că ele nu se deosebesc aproape deloc de aspirațiile pe care le avem și noi în Partidul Liberal Democrat sau de cele ale colegilor din Partidul Democrat‎. Mai mult – din punctul meu de vedere, Programul de guvernare, pe care îl prezint astăzi, acoperă, în mare parte, așteptările și angajamentele electorale ale celor trei partide pro-europene.

În ceea ce privește votul pe care îl vor da astăzi deputații Partidului Comuniștilor, eu nu am o așteptare concretă, pentru că mesajele pe care le-au transmis până acum colegii din fracțiunea comuniștilor sunt destul de confuze.

Bineînțeles că un vot pozitiv dat de Opoziție ar fi un semnal foarte bun pe care Moldova să-l transmită atât pe plan intern, cât și extern, legat de modul în care se poate face opoziție parlamentară constructivă. Este important însă să clarificăm un lucru, și anume – membrii Guvernului sunt propuși de partidele pro-europene, nu de Opoziție. În caz contrar, ar însemna că, de facto, cei care se declară în Opoziție sunt și la putere, ceea ce ar produce o situație confuză și netransparentă, ar putea chiar să ne arunce într-o criză politică profundă. Și sper că discuțiile și consultările de ieri cu deputații din fracțiunea Partidului Comuniștilor au adus clarificările necesare pentru ca fracțiunea să adopte o poziție constructivă astăzi.

În ceea ce-i privește pe colegii noștri socialiști, vreau să le spun că, indiferent de modul în care vor vota astăzi și de argumentele – mai mult sau mai puțin subiective – pe care le vor invoca, atâta timp cât relația noastră va fi dominată de respect și de atitudine politică responsabilă ei vor găsi, în persoana mea, un Premier deschis la propuneri constructive. Și salut anunțul făcut de grupul PSRM – că intenționează să facă o opoziție serioasă și constructivă. Fiindcă avem nevoie de o astfel de opoziție.

Doamnelor și domnilor,‎

Am făcut această introducere pentru a evidenția o dată în plus situația specială în care are loc votul de astăzi și consecințele acestuia, dar și responsabilitățile ulterioare pe care ni le asumăm fiecare dintre noi, în funcție de felul în care vom vota.

‎Totodată, e necesar ca semnalul pe care îl vom da prin votul de astăzi să fie în spiritul angajamentelor pe care ni le-am luat înainte de 30 noiembrie în fața electoratului, dar și în fața partenerilor externi, fără de a căror susținere Moldova nu poate avansa. Așa cum nu vom putea avansa, dacă nu facem reformele solicitate și nu ne consolidăm democratic – în special, în ceea ce ține de modalitatea în care funcționează instituțiile statului.

Noi le vorbim foarte des cetățenilor despre asistența externă, despre reforme, despre integrarea europeană, dar eu cred ca este corect să spunem și mai clar, și mai tranșat că Moldova nu dispune de resurse financiare suficiente pentru a se dezvolta în ritm accelerat fără sprijinul financiar – și nu doar financiar – venit din afară. Acest sprijin financiar este însă condiționat în modul cel mai pozitiv de noi de reforme, de modernizarea instituțiilor statului.

Din 2009 încoace, am avut parte de suficiente exemple care să ne arate că, atunci când promovezi reforme, ești susținut atât de cetățeni, cât și de parteneri externi. Am făcut schimbări în educație – și oamenii ne-au susținut. Am modernizat drumuri, grădinițe, centre medicale – și am fost apreciați. Am demarat schimbări la mai multe instituții publice – și am obținut anularea vizelor de călătorie cu majoritatea țărilor europene.

Sunt multe lucruri pozitive care s-au întâmplat în acești ani, cu beneficii directe pentru oameni, însă acum prioritar e să ne concentrăm pe ceea ce avem de făcut mai departe.

Onorată audiență,

În continuare, mă voi referi la principalele elemente ale Programului de guvernare.

Primul capitol al Programului de activitate al Guvernului ține de lupta cu corupția – și nu întâmplător aceasta e pusă în prim plan.

Corupția este principalul obstacol în calea dezvoltării țării noastre. Lupta cu acest flagel va fi un obiectiv prioritar al guvernării. Combaterea corupției este și principala așteptare a oamenilor din Republica Moldova – așteptare la care noi, toți cei prezenți în această sală, suntem obligați să răspundem de o manieră fermă și pozitivă.

În demersul nostru de combatere a corupției, principiul central – a cărui importanță mulți poate că încă nu o realizează pe deplin – este transparența, care trebuie să se regăsească în toate: sectoarele economice, acțiunile organelor de control, politicile Guvernului, proprietățile și veniturile demnitarilor și magistraților.

Ceea ce s-a făcut până acum în domeniul luptei cu corupția ‎este mai degrabă un pas tehnic. Acum urmează etapa cea mai importantă și care va proba în ce măsură există dorința de a începe o luptă reală cu acest flagel.

Iar atunci când vorbesc de efectele luptei cu corupția nu mă refer doar la identificarea corupților, ci și la crearea unor mecanisme cât mai eficiente de recuperare a prejudiciilor aduse de aceștia. Pentru cetățeni este important să știe că vinovații sunt trași la răspundere, dar este la fel de important să vadă că banii furați sunt recuperați din averile imense ale celor care au furat, nu din buzunarele oamenilor simpli.

Și puteți fi siguri că, votând pentru acest Program și această echipă, veți vota și pentru ca o misiune a Uniunii Europene să își înceapă cât mai curând activitatea în Moldova pentru a oferi sprijin instituțiilor de drept și instanțelor specializate în examinarea cauzelor de corupție – sprijin, dar și presiune.

Un alt imperativ rămâne reformarea definitivă a justiției și a instituțiilor de drept, care să garanteze supremația legii. Cetățenii au dreptul să trăiască într-o țară în care fie că ești politician, judecător, funcționar sau simplu muncitor – ești egal în fața legii. Este un precept care, la fel ca și demersul de integrare europeană, nu se negociază.

Doar prin eradicarea corupției și garantarea supremației legii vom reuși să creștem bunăstarea și calitatea vieții cetățenilor; să dezvoltăm economia și să facilităm crearea locurilor de muncă bine plătite; să asigurăm securitatea personală și să fortificăm capacitatea de apărare a țării; să prestăm servicii publice accesibile și cost-eficiente; precum și să garantăm protecția socială pentru grupurile vulnerabile ale populației.

Totodată, în mod prioritar, Guvernul va continua să pledeze pentru reîntregirea țării și pentru identificarea unei soluții politice în cazul conflictului transnistrean, care să asigure caracterul viabil, democratic, independent și suveran al statului reunificat.

Printre preocupările imediate sunt înlăturarea riscurilor la adresa securității interne și externe a statului, stabilizarea sectorului bancar, sancționarea și combaterea fraudelor financiare, impulsionând dezvoltarea economică și protejând veniturile cetățenilor.

Lupta cu crima și fraudele – în toate manifestările acestora – va deveni o dominantă a actului de guvernare. Raportându-ne la întreaga perioadă de independență trebuie să recunoaștem că nu prea avem cu ce ne mândri la acest capitol. Nu îmi prea amintesc, în acest răstimp, de condamnări reale pentru evaziune fiscală, fraudă bancară, preluare abuzivă a businessului sau delapidarea proprietății publice.

Stimați deputați,

Precum vedeți, acordând vot de încredere acestui Program de activitate, veți acorda viitoarei echipe guvernamentale suportul politic pentru mai multe acțiuni importante.

Între acestea, voi menționa și optimizarea politicilor fiscale, inclusiv în ceea ce ține de introducerea unei cote unice de impozitare a venitului persoanelor fizice și juridice, impozitarea proprietății imobiliare evaluate la prețurile de piață sau impozitarea mai puternică a bunurilor de lux. Impozitele trebuie să devină juste și inevitabile, dacă vrem să avem bani mai mulți la buget, să putem majora salariile și pensiile!

De asemenea, printre prioritățile pe care țin să le subliniez se numără cea care urmărește transparentizarea drepturilor de proprietate în sectorul financiar. Pentru a asigura reglementarea efectivă și stabilitatea pe termen lung a sectorului, pentru a preveni formarea cartelurilor și pentru a îndrepta resursele financiare în dezvoltarea economiei reale, trebuie să știm cine sunt proprietarii reali ai băncilor și ai instituțiilor financiare. În acest sens, este nevoie ca Parlamentul să instituie cadrul instituțional necesar pentru a evalua performanța instituțională a agențiilor de reglementare independente subordonate, precum și prestanța profesională și integritatea membrilor Consiliilor de Administrare din aceste instituții.

Sectorul bancar este vulnerabil. De aceea, domeniul în cauză necesită o atenție imediată și măsuri ferme. În ultimii ani am reușit să facem câteva lucruri importante în materie de legislație, care să contribuie la stabilitatea sectorului, însa mai avem multe de făcut.

Un alt angajament este sporirea controlului public asupra cheltuielilor, investițiilor și proprietăților publice. În acest context, una dintre măsurile specifice propuse ar fi crearea unei instituții pentru recuperarea și gestionarea financiară a activelor statului.

În definitiv, vreau să ne luăm un angajament comun privind asanarea sectorului întreprinderilor publice, inclusiv prin continuarea proceselor de raționalizare, restructurare și de-etatizare transparentă, prin numirea unor manageri executivi profesioniști, iar în Consiliile de Administrare – a unor supraveghetori liberi de conflicte de interese și imuni la influențe politice. O altă măsură-cheie care se impune este instituirea regimului de achiziții publice în sectorul întreprinderilor publice.

Pentru asigurarea unei creșteri economice optimale, durabile și incluzive, politicile Guvernului în domeniu vor avea ca fundament următoarele principii-cheie: libertatea economică și condițiile egale pentru toți agenții economici, concurența loială, sprijinul antreprenoriatului, echilibrarea intereselor angajaților cu cele ale angajatorilor, consolidarea securității energetice.

De rând cu acestea, eforturile Guvernului vor fi orientate spre sporirea competitivității și calității mărfurilor autohtone, spre creșterea exporturilor, inclusiv prin majorarea investițiilor în infrastructura economică, spre dezvoltarea agriculturii moderne și performante, și spre crearea unui mediu atractiv și motivant pentru investiții.

Totodată, dragi colegi,

Guvernul își propune să construiască o societate bazată pe modelul social european. În această ordine de idei, sarcinile-cheie sunt dezvoltarea resursei umane, asigurarea șanselor egale pentru toți, redistribuirea corectă și justă a veniturilor către grupurile defavorizate și garantarea protecției cetățeanului față de orice gen de discriminare.

Educația este o prioritate esențială, motiv din care va fi extrem de important sprijinul politic pentru continuarea reformelor începute în acest domeniu. Suntem datori să depășim acel punct, după care revenirea la situația anterioară să nu mai fie posibilă.

În domeniul sănătății vom pune accent pe calitatea serviciilor oferite cetățenilor. Mai mult, voi considera sectorul sănătății drept o prioritate, dacă doriți, personală a mandatului meu de Prim-ministru.

În sectorul energetic, vom insista pe asigurarea independenței energetice și pe finalizarea proiectelor de interconexiune pe care le-am inițiat, iar evoluțiile regionale mă fac să cred că va trebui să accelerăm puternic implementarea acestor proiecte.

În domeniul social ne așteaptă reforme complexe și complicate, dar absolut necesare pentru a ajusta piața muncii la cerințele moderne ale economiei.

Vom începe cu adoptarea, elaborarea unui nou Cod al muncii, fapt pentru care se pronunță atât Sindicatele, cât și Patronatele. De asemenea, vom adapta la necesitățile economice ale țării Nomenclatorul profesiilor pentru instruirea și pregătirea cadrelor în învățământul secundar profesional.

Majorarea graduală a salariului minim pe țară, care să conducă la creșterea protecției sociale a salariaților cu retribuție mică, să reducă motivațiile pentru ocuparea informală și să majoreze încasările la bugetul asigurărilor sociale de stat, este o altă prioritate a noastră.

Vom promova măsuri de stimulare a angajatorilor în vederea integrării pe piața muncii a grupurilor vulnerabile și asigurării accesului la servicii sociale de calitate pentru persoanele în situație de dificultate.

Tot aici se înscriu noile reglementări privind modul de organizare și funcționare a serviciilor sociale, precum și îmbunătățirea metodologiei de acordare a ajutorului social, cu asigurarea orientării acestuia către cei mai defavorizați.

Dragi colegi, știu că pentru mulți dintre dumneavoastră reforma sistemului de pensii este un tabu. Dar – vrem să recunoaștem sau nu – realitățile demografice și economice ne vor obliga să începem reforme și în acest domeniu. Actualul sistem eșuează în atingerea principalului său obiectiv – de a asigura un nivel decent de venituri pentru pensionari. În plus, durabilitatea financiară a sistemului este pusă la grea încercare.

Noi ne dorim ca reforma sistemului de pensii să asigure o pensie mai înaltă și o legătură mai strânsă între contribuțiile plătite și beneficiile primite. Să stimuleze o activitate economică mai îndelungată a populației. Să elimine discriminările și tratamentele sociale injuste și să asigure o stabilitate financiară mai bună a sistemului.

Neavând încredere în actualul sistem, fiind ghidați și de un gen de miopie financiară, mulți angajați nu se gândesc la necesitatea achitării contribuțiilor de pensii. De aceea, reforma trebuie să înceapă de la măsuri de cultivare a încrederii populației față de conceptul de pensionare și de la educarea unui spirit mai înalt de solidaritate socială.

Pentru lucrătorii migranți, vom pune accent pe asigurarea posibilității de transferare a beneficiilor sociale, în baza acordurilor bilaterale semnate de Republica Moldova. La fel, vom insista pe consolidarea capacităților naționale în domeniul combaterii violenței în familie.

Tocmai acestea, din perspectiva mea și a echipei pe care o reprezint, sunt prioritățile esențiale de dezvoltare ale țării noastre. Mai mult, sunt convins că aceste priorități sunt împărtășite absolut de toate forțele politice sănătoase, prezente în această sală. Iar cea mai sigură cale pentru atingerea obiectivelor noastre este integrarea europeană.

Pentru aceasta, Guvernul își propune să creeze toate premisele necesare care, odată valorificate, să facă posibilă lansarea negocierilor de aderare la UE. Prin urmare, carte de căpătâi în activitatea noastră va fi Acordul de Asociere.

Vom transforma în rezultate avantajele oferite de Acord și de Zona de Liber Schimb, și vom extrage din procesul de euro-integrare cât mai multe beneficii pentru cetățenii noștri.

Onorată audiență,

‎Acestea au fost câteva dintre principalele repere ale Programului de guvernare – un program ambițios, dar realist, un program care depinde de voința noastră, dar mai ales de modul în care vom activa politic și de stabilitatea pe care o vom avea în Parlament.

Obiectivele cuprinse în acest Program corespund intereselor cetățenilor – și spun asta în cunoștință de cauză, căci am avut sute de vizite în teritoriu și am discutat cu mii de oameni – dar și cerințelor societății civile și ale partenerilor sociali. În același timp, Programul acoperă angajamentele pe care le-au făcut în campania electorală PLDM și PD, și cred că – așa cum am mai spus – acestea consună și cu angajamentele PL. Totodată, Programul acoperă nevoile reale ale cetățenilor care au votat pentru PCRM și PSRM.

Cabinetul cu care vin în fața dumneavoastră este compus din profesioniști capabili să ducă Republica Moldova pe calea europeană. Sunt convins că, grație aptitudinilor lor manageriale și calităților personale, vom reuși să dăm un nou suflu reformelor și vom conferi mai mult dinamism și mai multă calitate actului de guvernare.

Totodată, țin să le mulțumesc, în acest context, colegilor din fostul Cabinet, împreună cu care am lansat și dezvoltat mai multe inițiative întru binele Republicii Moldova. Sunt convins că vom coopera la fel de eficient și cu cei care se regăsesc în componența noului Cabinet, și cu cei care au ales să muncească în Legislativ sau în alte domenii.

În ceea ce mă privește – și o spun foarte clar –, îmi pot asuma responsabilitatea pentru conducerea doar a unui Guvern pro-european, așa cum m-am angajat, împreună cu partidul din care fac parte, în fața electoratului.

Voi respecta acest angajament până la capăt, iar ca Prim-ministru voi face tot ce îmi stă în putință pentru ca, în termenul cel mai scurt, să putem crea o majoritate politică stabilă, fără de care nu avem cum să ne îndeplinim Programul de guvernare.

Stimați colegi,

În ultima perioada au existat mai multe speculații legate de ce ar sta în spatele formării actualului Guvern. Unii induceau ideea ca ar fi un guvern mascat cu colegii din PCRM sau că se dorește ca prima propunere a cabinetului să cadă la vot. Alții au mers cu speculații chiar mai departe.

Eu am trecut cu vederea aceste intrigi dintr-un motiv foarte simplu: știam că va veni ziua în care, prin votul nostru transparent, vom arata ce intenții avem și cum vede, fiecare dintre partidele prezente în Parlament, viitorul Republicii Moldova.

Eu nu vreau să cred în planuri oculte. În schimb, cred în responsabilitatea colegilor din partidele pro-europene. Cred în dorința noastră comună de a pune punct acestei perioade lungi de negocieri, de a oferi țării un Guvern funcțional și de a ne apuca de lucru chiar de astăzi, cu motoarele la turații maxime.

Cu aceste gânduri am venit, azi, în Parlament împreună cu colegii mei și îmi doresc să plecăm de aici mobilizați pentru a începe realizarea Programului pe care vi l-am prezentat.

Scopul final al actului de guvernare, pe care ne angajăm să îl înfăptuim, este un Stat puternic și care să servească poporul. Un Stat asigurat cu perspectiva de a deveni membru al Uniunii Europene. Un Stat cu instituții corecte și drepte, care acționează în baza principiului transparenței și eficienței. Un Stat unde funcționează legea, unde justiția se face în interesul cetățeanului, iar banul public e cheltuit în interesul public. Un Stat în care corupția și crima sunt efectiv combătute, iar prioritare sunt drepturile și libertățile cetățeanului, refacerea spiritului comunitar și întărirea solidarității.

Acestea fiind spuse, voi da citire listei nominale a Cabinetului de miniștri, propus votului Dumneavoastră

.

  • Iurie Leancă – Prim-ministru
  • Stephane Christophe Bride – viceprim-ministru, ministru al Economiei
  • Natalia Gherman – viceprim-ministru, ministru al Afacerilor Externe și Integrării Europene
  • Victor Osipov – viceprim-ministru pentru Reintegrare
  • Anatol Arapu – ministru al Finanțelor
  • Vladimir Grosu – ministru al Justiției
  • Oleg Balan – ministru al Afacerilor Interne
  • Viorel Cibotaru – ministru al Apărării
  • Vasile Bîtca – ministru al Dezvoltării Regionale și Construcțiilor
  • Ion Sula – ministru al Agriculturii și Industriei Alimentare
  • Vasile Botnari – ministru al Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor
  • Sergiu Palihovici – ministru al Mediului
  • Maia Sandu – ministru al Educației
  • Monica Babuc – ministru al Culturii
  • Ruxanda Glavan – ministru al Muncii, Protecției Sociale și Familiei
  • Mircea Buga – ministru al Sănătății
  • Serghei Afanasenco – ministru al Tineretului și Sportului
  • Pavel Filip – ministru al Tehnologiei Informației și Comunicațiilor

Vă mulțumesc! // gov.md



Guvernele Republicii Moldova

Druc  Muravschi  Sangheli  Sangheli II  Ciubuc  Ciubuc II  Sturza  Braghiș  Tarlev  Tarlev II  Greceanîi  Greceanîi II  Filat  Filat II  Leancă  Gaburici  Streleț  Filip  Sandu  Chicu