Guvernul Vlad Filat II: Diferență între versiuni

De la alegeri.md
Salt la: navigare, căutare
(Discursul Primului Ministru desemnat, Vlad Filat, în cadrul şedinţei în plen a Parlamentului)
Linia 915: Linia 915:
 
*Anatol Șalaru – ministrul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor
 
*Anatol Șalaru – ministrul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor
 
*Gheorghe Șalaru – ministrul Mediului
 
*Gheorghe Șalaru – ministrul Mediului
*Mihai Șleahtițchi – ministrul educației
+
*Mihai Șleahtițchi – ministrul Educației
 
*Boris Focșa – ministrul Culturii
 
*Boris Focșa – ministrul Culturii
 
*Valentina Buliga – ministrul Muncii, Protecției Sociale și Familiei
 
*Valentina Buliga – ministrul Muncii, Protecției Sociale și Familiei

Versiunea de la data 24 februarie 2020 18:36

Vlad Filat
Guvernul Vlad Filat II
Data învestirii 14 ianuarie 2011
Încetarea activității 31 mai 2013
(în exercițiu din 5 martie 2013)
Prim-ministru Vlad Filat, Iurie Leancă (interimar, din 25 aprilie 2013)
Programulde activitate 2011–2014
Coaliția de guvernare Alianța pentru Integrare Europeană II (PLDMPDMPL)
Șeful statului Marian Lupu, Nicolae Timofti (din 23 martie 2012)
Parlamentul Legislatura a VIII-a (XIX-a)

Cabinetul de miniștri

Iurie Leancă Prim-ministru interimar, viceprim-ministru, ministru al afacerilor externe și integrării europene PLDM
Mihai Moldovanu Viceprim-ministru pentru probleme sociale PL
Eugen Carpov Viceprim-ministru pentru reintegrare PLDM
Valeriu Lazăr Viceprim-ministru, ministru al economiei PDM
Veaceslav Negruța Ministru al finanțelor PLDM
Oleg Efrim Ministru al justiției PLDM
Dorin Recean Ministru al afacerilor interne PLDM
Vitalie Marinuța Ministru al apărării PL
Marcel Răducan Ministru al dezvoltării regionale și construcțiilor PDM
Vasile Bumacov Ministru al agriculturii și industriei alimentare PLDM
Anatol Șalaru Ministru al transporturilor și infrastructurii drumurilor PL
Gheorghe Șalaru Ministru al mediului PL
Maia Sandu Ministru al educației
Boris Focșa Ministru al culturii PDM
Valentina Buliga Ministru al muncii, protecției sociale și familiei PDM
Andrei Usatîi Ministru al sănătății PLDM
Octavian Țîcu Ministru al tineretului și sportului
Pavel Filip Ministru al tehnologiei informației și comunicațiilor PDM
Mihail Formuzal Guvernator al Găgăuziei
Gheorghe Duca Președinte al Academiei de Științe a Moldovei
Iurie Leancă
Mihai Moldovanu
Eugen Carpov
Valeriu Lazăr
Veaceslav Negruța
Oleg Efrim
Dorin Recean
Vitalie Marinuța
Marcel Răducan
Vasile Bumacov
Anatol Șalaru
Gheorghe Șalaru
Maia Sandu
Boris Focșa
Valentina Buliga
Andrei Usatîi
Octavian Țîcu
Pavel Filip
Mihail Formuzal
Gheorghe Duca

Componența inițială

Vlad Filat Prim-ministru PLDM
Mihai Moldovanu Viceprim-ministru pentru probleme sociale PL
Eugen Carpov Viceprim-ministru pentru reintegrare PLDM
Valeriu Lazăr Viceprim-ministru, ministru al economiei PDM
Iurie Leancă Viceprim-ministru, ministru al afacerilor externe și integrării europene PLDM
Veaceslav Negruța Ministru al finanțelor PLDM
Alexandru Tănase Ministru al justiției PLDM
Alexei Roibu Ministru al afacerilor interne PLDM
Vitalie Marinuța Ministru al apărării PL
Marcel Răducan Ministru al dezvoltării regionale și construcțiilor PDM
Vasile Bumacov Ministru al agriculturii și industriei alimentare PLDM
Anatol Șalaru Ministru al transporturilor și infrastructurii drumurilor PL
Gheorghe Șalaru Ministru al mediului PL
Mihai Șleahtițchi Ministru al educației PLDM
Boris Focșa Ministru al culturii PDM
Valentina Buliga Ministru al muncii, protecției sociale și familiei PDM
Andrei Usatîi Ministru al sănătății PLDM
Ion Cebanu Ministru al tineretului și sportului PL
Pavel Filip Ministru al tehnologiei informației și comunicațiilor PDM
Mihail Formuzal Guvernator al Găgăuziei
Gheorghe Duca Președinte al Academiei de Științe a Moldovei

Modificări componență

Anul 2011

6 mai 2011
Alexandru Tănase Judecător al Curții Constituționale
Oleg Efrim Ministru al justiției

Anul 2012

24 iulie 2012
Alexei Roibu Cerere de demisie
Mihai Șleahtițchi Cerere de demisie
Dorin Recean Ministru al afacerilor interne
Maia Sandu Ministru al educației

Anul 2013

7 februarie 2013
Ion Cebanu Cerere de demisie
26 februarie 2013
Octavian Țîcu Ministru al tineretului și sportului
25 aprilie 2013
Vlad Filat Moțiune de cenzură
Iurie Leancă Prim-ministru interimar

Moțiunea de cenzură

Moțiune de cenzură asupra activității Guvernului

Anexă la Hotărârea Parlamentului nr. 28 din 5 martie 2013[1]

Subsemnații, deputați în Parlamentul Republicii Moldova, membri ai fracțiunii PCRM, în conformitate cu art. 106 din Constituția Republicii Moldova, art. 112–118 din Regulamentul Parlamentului, înaintăm moțiunea de cenzură asupra activității Guvernului.

Motivarea

În ultima perioadă Guvernul Republicii Moldova a devenit centrul unor scandaluri de corupție. Mulți membri ai Executivului sunt implicați în scheme criminale și de corupție care au prejudiciat bugetul statului. Unii dintre ei au deja statut de bănuit sau învinuit în cadrul proceselor penale pornite. În majoritatea domeniilor gestionate de către Guvern au fost implementate scheme de corupție. Pot fi menționate domeniile: sănătate, finanțe publice, administrare fiscală și vamală, achiziții publice, administrare a patrimoniului statului, cultură, transport și infrastructură a drumurilor etc. Aceste scheme criminale sărăcesc poporul și constituie o amenințare directă în adresa cetățenilor Republicii Moldova.

În calitate de deputați, de nenumărate ori am atenționat asupra înrăutățirii permanente a situației economice și sociale din țară, în speranța că cei care guvernează vor gestiona treburile țării și vor administra finanțele publice în mod legal, democratic și transparent. Am avut speranța că vor opri îmbogățirea lor personală prin fraudă și corupție.

Însă ultimele evenimente (actele de corupție, dosarele penale pe elemente de depășire a atribuțiilor de serviciu, conținutul convorbirilor telefonice ale demnitarilor din Guvern etc.) au demonstrat clar și evident întregii societăți că actualul Guvern a devenit unul corupt, captiv, șantajabil, care acționează împotriva intereselor țării.

Din cauza deciziilor și acțiunilor de corupție ale Guvernului este subminată stabilitatea economică și socială a țării, iar democrația și legalitatea sunt substituite prin “comanda la telefon” și interesele personale.

Astăzi suntem nevoiți să constatăm că Guvernul s-a asimilat cu corupția. Astfel, au fost ratate toate obiectivele în plan intern și extern. Corupția Guvernului a substituit democrația, legalitatea, integrarea europeană și a pus în pericol viitorul țării și al poporului Republicii Moldova.

În aceste circumstanțe, Guvernul a pierdut dreptul moral de a realiza politica internă și externă a statului și de a exercita conducerea generală a administrației publice. În aceste condiții, Guvernul Republicii Moldova urmează a fi demis prin exprimarea votului de neîncredere de către Parlament.

Dispozitivul

Având în vedere cele menționate, în baza prevederilor Constituției Republicii Moldova și ale altor acte legislative în vigoare, prin prezenta moțiune de cenzură exprimăm retragerea încrederii acordate Guvernului la învestitură[2].

Deputații în Parlamentul Republicii Moldova:

  1. Gheorghe Anghel
  2. Galina Balmoș
  3. Alexandr Bannicov
  4. Veaceslav Bondari
  5. Zinaida Chistruga
  6. Oxana Domenti
  7. Miron Gagauz
  8. Oleg Garizan
  9. Anatolie Gorilă
  1. Violeta Ivanov
  2. Victor Mîndru
  3. Alla Mironic
  4. Mihail Mocan
  5. Ghenadie Morcov
  6. Iurie Muntean
  7. Eduard Mușuc
  8. Alexandr Petkov
  9. Grigore Petrenco
  1. Mihail Poleanschi
  2. Gheorghe Popa
  3. Maria Postoico
  4. Oleg Reidman
  5. Artur Reșetnicov
  6. Vasilii Șova
  7. Constantin Starîș
  8. Sergiu Stati
  1. Inna Șupac
  2. Marc Tkaciuk
  3. Zurab Todua
  4. Vladimir Vitiuc
  5. Irina Vlah
  6. Vladimir Voronin
  7. Igor Vremea
  8. Anatolie Zagorodnîi

Rapoarte de activitate

Raport privind implementarea Programului de activitate al Guvernului pentru anul 2011
27 aprilie 2012

Discursul Prim-ministrului Vlad Filat pe marginea Raportului de activitate al Guvernului în anul 2011

27 aprilie 2012

Onorat Parlament,
Doamnelor și domnilor deputați,

Discursul Prim-ministrului Vlad Filat pe marginea Raportului de activitate al Guvernului în anul 2011

În temeiul articolului 104 din Constituție și articolului 5 din Legea cu privire la Guvern, supun atenției Forului Legislativ suprem Raportul de activitate al Guvernului pe anul 2011 și pe lunile ce s-au scurs din anul curent. Întrucât dispuneți deja de versiunea completă a raportului, mă voi referi doar la cele mai importante realizări și constrângeri pe care le-am înregistrat în procesul de implementare a Programului de activitate “Integrarea Europeană: Libertate, Democrație, Bunăstare”.

În 2011, la fel ca și în anii precedenți, provocările politice și economice s-au ținut lanț. Cu toate acestea, noi am reușit să facem aproape tot ceea ce ne-am propus pentru perioada respectivă. Am asigurat dezvoltarea stabilă a țării și continuitatea cursului general prestabilit. Am atins și unele performanțe importante pe plan național, regional și internațional. Dar nu aș fi sincer pe deplin, dacă nu aș recunoaște că suntem în continuare restanțieri la unul din cele mai importante capitole ce ține nemijlocit de rezultatul actului de guvernare, și anume asigurarea unui nivel de trai decent pentru oameni.

Cred cu fermitate că, pe durata acestui mandat încredințat de către alegători, vom identifica împreună resurse și mijloace pentru o creștere economică durabilă și pentru asigurarea bunăstării cetățenilor. Trebuie să profităm din plin de climatul de stabilitate ce s-a instalat după alegerea Președintele RM și să ne concentrăm eforturile spre îndeplinirea pas cu pas a programelor noastre electorale și a programului comun de guvernare.

Așadar, ce am reușit să realizăm în perioada de raportare?

Precizez de la bun început că domeniul economic rămâne a fi preocuparea de bază a Guvernului.

Anul 2011 a fost marcat de tranziția definitivă de la măsurile anti-criză și de stabilizare macro-economică, specifice perioadei precedente, la acțiuni orientate spre creșterea economică și atragerea investițiilor. Astfel, Republica Moldova, alături de Georgia și Turcia, a devenit una din cele trei țări cu cea mai mare creștere economică din întreaga Europă. Produsul Intern Brut a înregistrat o creștere de 6,4%. Această evoluție s-a produs nu atât din contul consumului, cât de pe urma majorării investițiilor – cu aproape 9,3%, și a exporturilor – cu 44,1%. Uniunea Europeană a rămas partenerul de bază al Moldovei la capitolul exporturi, cu o cotă de 49%. În general, ritmul de creștere a exporturilor a fost de 1,5 ori mai mare decât cel al importurilor. La finele anului trecut, am mai realizat un lucru foarte important: am lansat negocierile cu Uniunea Europeană privind aderarea la Zona de Comerț Liber Aprofundat și Cuprinzător. Iar la începutul anului curent a avut loc prima rundă de negocieri pe marginea Acordului privind crearea Zonei de Comerț Liber, Aprofundat și Cuprinzător.

Pe fundalul crizei economice globale, Republica Moldova a efectuat un salt în domeniul reglementărilor mediului de afaceri, avansând cu 18 poziții în clasamentul Doing Business și calificându-se printre 10 cele mai reformatoare state din lume.

Republica Moldova a început să devină atractivă pentru investițiile străine directe, în pofida șirului de atacuri raider care au avut loc în țara anul trecut. Astfel, investițiile străine directe în economia națională au crescut cu 38,8% față de 2010, însumând o valoare netă de 274 milioane dolari SUA.

Pe dimensiunea susținerii întreprinderilor mici și mijlocii, Guvernul a promovat extinderea rețelei de incubatoare de afaceri și parcuri industriale. Am sprijinit avansarea Programului de atragere a investițiilor “PARE 1+1”, a Programului național de abilitare economică a tinerilor și implementarea Programului finanțat de Guvernul Japoniei, prin care s-a procurat utilaj în valoare de 204,7 milioane lei. În aceeași perioadă, 508 companii au beneficiat de acces la finanțare concesionară, 3 300 de tineri au fost instruiți, iar peste 4 100 au beneficiat de consultanță antreprenorială.

În 2011, administrarea și privatizarea proprietății publice au adus în bugetul public național circa 350 milioane lei. Guvernul a asigurat funcționarea a 12 parteneriate public-private, iar alte 26 sunt la etapa de definitivare.

Printr-o politică bugetar-fiscală prudentă, Guvernul a contribuit la diminuarea deficitului bugetului public național de la 6,3% în PIB în 2009, până la 2,4% din PIB în 2011. Datoria de stat a fost redusă de la 26,3% în 2010 la 23,4% din PIB în 2011. În anul 2012, am revenit la impozitul pe venit din activitatea de întreprinzător, fapt ce va permite echilibrarea surselor de venituri bugetare și fortificarea bazei fiscale a bugetelor unităților administrativ-teritoriale. Totodată, am asigurat simplificarea procesului de administrare și reducerea termenului real de restituire a TVA; am stimulat conformarea benevolă a contribuabililor la declararea și achitarea impozitelor, taxelor și altor plăți. Astfel, am pus accentul pe efectuarea controalelor fiscale bazate pe risc, dar și pe implementarea unor sisteme informaționale automatizate.

În decembrie 2011, conform prevederilor Programului Guvernului, a fost înființată Agenția pentru Protecția Consumatorilor, o structură de stat orientată spre asigurarea calității produselor și serviciilor.

În plan sectorial, agricultura rămâne a fi o sferă definitorie a economiei naționale, care antrenează 27,5% din populația aptă de muncă. Volumul global al producției agricole în prețuri comparabile a crescut în 2011 cu 4,8% față de anul precedent, iar exporturile produselor agroalimentare – cu 25,3%. Totodată, politicile agroindustriale au permis o creștere cu 14,2 la sută a productivității la hectar, față de rezultatele obținute în anul 2009. În scopul promovării creșterii economice și reducerii sărăciei în mediul rural, în anul curent, Guvernul a alocat 400 milioane lei pentru subvenționarea agriculturii. Dezvoltarea durabilă și eficientă a sectorului agro-industrial a fost susținută prin crearea unui cadru strategic adecvat și asigurarea armonizării și transpunerii a 215 acte ale UE sau 70% din totalul necesar. Înțelegem foarte bine, că volumul de subvenții în agricultură este încă departe de a acoperi toate nevoile, de aceea vom face tot posibilul ca să identificăm și căi alternative pentru realizarea politicilor agricole atât de necesare satului nostru.

În sectorul energetic, Guvernul a întreprins câțiva pași importanți care, în viitorul apropiat, cu siguranță, vor da efecte benefice. Marea provocare a fost negocierea și controlul prețurilor la energia electrică, la gaz și la petrol. Concomitent, am creat condițiile pentru un proces ireversibil de integrare a Republicii Moldova în Comunitatea Energetică Europeană. Au fost sporite deja capacitățile de interconexiune cu rețelele energetice ale țărilor vecine, România și Ucraina, urmând ca acestea să fie consolidate în anii următori. A fost creată Agenția pentru Eficiență Energetică, a fost aprobat Programul Național pentru Eficiență Energetică pentru anii 2011–2020 și inițiate importante proiecte ce țin de sursele alternative de energie. Guvernul va continua să promoveze consecvent aceste politici, pentru că numai astfel vom putea asigura în viitor securitatea energetică a Republicii Moldova.

În perioada de referință, ne-am concentrat eforturile spre liberalizarea și dezvoltarea piețelor de transport de mărfuri și pasageri, spre consolidarea capacităților de menținere și dezvoltare a infrastructurii rutiere și feroviare. Guvernul a reușit în timp record să parafeze Acordului de aderare la Spațiul European Aviatic Comun. Acordul respectiv urmează a fi semnat în luna iunie curent, iar acesta asigura accesul cetățenilor Republicii Moldova la servicii calitative și la prețuri mai mici în domeniul transportului aerian.

În domeniul infrastructurii rutiere, pentru reparația și reabilitarea drumurilor au fost alocate 1,4 mlrd. lei. Astfel, au demarat lucrări de reparații curente pe toată rețeaua națională de drumuri publice (9 342 km), exceptând localitățile care sunt la autogestiune. Lucrări de reabilitare au fost efectuate pe 1 035 km (comparativ cu 253 km în perioada 2008–2009). În 2011, a crescut cu 16,7% volumul mărfurilor transportate, iar în domeniul transportului feroviar, pentru prima dată în ultimii ani, au fost atinse rezultate pozitive, înregistrându-se și profit în acest sens. Există capacitatea pentru ca, până în anul 2014, să fie renovate toate drumurile naționale.

Sectorul Tehnologiilor Informaționale și Comunicațiilor s-a menținut în topul celor mai dinamice sectoare ale economiei naționale. Numărul de companii nou înregistrate în sectorul IT arată o tendință continuă de creștere cu 11,9% anual. Exporturile de produse software înregistrează o rată de creștere anuală de 49%. Respectiv, au crescut și indicatorii sociali din domeniu: rata de penetrare a telefoniei fixe a atins pragul de 33,1%, a telefoniei mobile – 104,3%, iar acces la Internet în bandă largă au 355 mii cetățeni, cu 32% mai mulți ca în 2010.

Datorită măsurilor combinate de creștere economică și de orientare mai bună a plăților sociale, nivelul sărăciei în Republica Moldova a înregistrat o scădere în ultimii doi ani de circa 4,4%, rata sărăciei absolute coborând până la 21,9%. Îmbunătățirea consecventă a acestor indicatori este o prioritate absolută, dar și o datorie directă a guvernării.

Stimați deputați,

Aprofundarea dialogului și cooperării multidimensionale cu Uniunea Europeană a constituit prioritatea centrală a politicii noastre externe. Majoritatea obiectivelor propuse în acest domeniu au fost atinse.

Pe parcursul celor zece runde de negociere a Acordului de Asociere am reușit să închidem provizoriu negocierile pe toate subiectele legate de Dialogul Politic și Reforme, Cooperare în domeniul Politicii Externe și de Securitate, iar în domeniul sectorial au fost închise 23 din 25 de capitole.

La capitolul liberalizarea regimului de vize, din 42 de acte legislative prevăzute în cadrul fazei I, 40 au fost adoptate, iar 2 sunt restante. Este necesar să consolidăm eforturile pentru ca cetățenii Republicii Moldova să beneficieze de regimul liberalizat de vize.

Am menținut o participare activă și angajantă în cadrul Parteneriatului Estic, obținând o notă de încurajare prin Declarația Comună a Summit-ului de la Varșovia.

În relațiile cu România, ne apropiem tot mai mult de modelul unui parteneriat privilegiat, cum este și firesc să fie parteneriatul unui stat aspirant la calitatea de membru al Uniunii Europene cu un alt stat care este deja membru al UE. Prima ședință comună a guvernelor noastre, din 3 martie 2012, de la Iași, va impulsiona și mai mult cooperarea bilaterală în diverse domenii, în special în ceea ce privește modernizarea infrastructurii și interconectarea energetică.

Cu Ucraina, am reușit să deblocăm relațiile bilaterale. În cadrul vizitei de lucru întreprinse la Kiev, în februarie curent, am convenit cu partea ucraineană asupra unor activități comune orientate spre impulsionarea relațiilor noastre comercial-economice, precum și cu privire la asigurarea unui proces concomitent de negocieri în problematica drepturilor de proprietate și demarcării frontierei.

Relațiile cu SUA sunt dinamice și pline de substanță, obiectivul urmărit fiind stabilirea unui parteneriat strategic aprofundat. Dialogul cu Washingtonul s-a concretizat prin intensificarea contactelor și vizitelor oficialilor de rang înalt în Republica Moldova (Vicepreședintele Joe Biden, Senatorul J. McCain) și în SUA (Viceprim-ministrul Iurie Leancă). Statele Unite acordă un sprijin substanțial țării noastre și asta ne dă dreptul să spunem că vedem în SUA un partener de dezvoltare important pentru țara noastră.

Evoluția relațiilor politice moldo-ruse a avut un caracter echilibrat, determinat de interesul comun al ambelor țări pentru dezvoltarea unei colaborări reciproc avantajoase. Ca rezultat, am reușit să păstrăm un dialog politic constant și constructiv. De asemenea, a avut loc cea de-a XII-a Reuniune a Comisiei interguvernamentale moldo-ruse pentru colaborare economică.

În cadrul Comunității Statelor Independente, am pus accent, în special, pe dezvoltarea cooperării în domeniul comercial-economic, precum și pe valorificarea avantajelor oferite de această structură pentru circulația liberă a persoanelor, dezvoltarea sferei sociale și a schimburilor cultural-umanitare. La 18 octombrie 2011, Republica Moldova a semnat Acordul CSI de creare a Zonei de comerț liber, actualmente aflat în proces de ratificare.

Onorată asistență,

La capitolul reintegrarea țării, am urmărit două obiective majore: relansarea procesul de negocieri în formatul “5+2” și promovarea măsurilor de consolidare a încrederii.

Guvernul a continuat eforturile de mobilizare a partenerilor externi în vederea avansării procesului de soluționare a conflictului transnistrean. În acest context, au fost desfășurate consultări intense cu OSCE, Federația Rusă, Ucraina, UE, SUA, Germania etc., care au permis reluarea negocierilor oficiale în formatul “5+2”, fapt salutat de către comunitatea internațională. Obiectivul retragerii forțelor militare străine de pe teritoriul Republicii Moldova a fost promovat constant atât în cadrul consultărilor bilaterale cu Federația Rusă, SUA și partenerii europeni, cât și în cadrul platformelor multilaterale, cum ar fi ședința plenară a Consiliului Ministerial al OSCE din 6–7 decembrie 2011, organizată la Vilnius.

În cadrul primelor două runde oficiale în formatul “5+2”, am reușit să convenim asupra principiilor, procedurilor și agendei negocierilor. Acest succes deschide noi perspective pentru reglementarea definitivă a problemei transnistrene.

Grație eforturilor conjugate ale autorităților moldovenești, societății civile, precum și ale partenerilor internaționali implicați în procesul de reglementare transnistreană, au fost eliberați din detenție Ilie Cazac și Ernest Vardanean.

A fost instituită Comisia guvernamentală pentru reintegrarea țării. Au fost elaborate Programul și Planul de acțiuni pentru dezvoltarea localităților din zona de securitate, care definesc obiectivele și acțiunile pe termen mediu ce trebuie să fie realizate de către instituțiile statului, în vederea dezvoltării acestor localități.

Odată cu semnarea, la 10 ianuarie 2012, a Acordului de finanțare dintre Guvernul Republicii Moldova și Uniunea Europeană privind Programul “Măsuri de Consolidare a Încrederii”, în perioada 2011–2013 vom implementa un set de proiecte în valoare de circa 13 milioane euro, care vor fi orientate spre dezvoltarea mediului de afaceri, infrastructurii, proiectelor sociale, de mediu etc., având ca scop primordial consolidarea încrederii între cetățenii din regiunile de pe ambele maluri ale Nistrului și susținerea procesului de reintegrare a țării.

Camera Înregistrării de Stat a continuat înregistrarea agenților economici din regiunea transnistreană. Conform datelor de la 31 martie 2012, au fost înregistrați în total 802 agenți economici din stînga Nistrului, inclusiv în evidență provizorie – 561 și permanentă – 241. În această perioadă, Serviciul Vamal a eliberat agenților economici din regiunea transnistreană 2 378 de certificate de origine a mărfurilor forma solicitată de partenerii europeni pentru exportul producției în țările Uniunii Europene.

Pentru anul 2012 cuantumul alocațiilor lunare de stat pentru beneficiarii de pensii din unele localități situate în zona de securitate a fost dublat în comparație cu anul 2011.

A fost instituit Fondul de reintegrare, în baza resurselor financiare din fondurile sectoriale (rutier, ecologic, pentru dezvoltare regională, pentru activități de reintegrare a țării). În acest sens, Guvernul a elaborat și aprobat Programul de dezvoltare social-economică pentru anii 2012–2013 a localităților din raioanele Dubăsari, Anenii Noi și Căușeni, amplasate în zona de securitate.

La capitolul reglementării problemei transnistrene ar mai fi de menționat dialogul constructiv pe care-l avem cu reprezentanții administrației de la Tiraspol. Astfel, am înregistrat mai multe rezultate concrete, cum ar fi reluarea circulației trenurilor prin regiunea transnistreană, simplificarea circulației cetățenilor de pe ambele maluri ale Nistrului etc.

Stimați deputați,

La compartimentul edificarea statului de drept, Guvernul a întreprins acțiuni orientate spre instituirea unui sistem judecătoresc eficient, profesionist și independent. Am adoptat Strategia de reformare a sectorului justiției pentru anii 2011–2016 și Planul de acțiuni pentru implementarea acesteia. Pentru reformarea justiției, Guvernul a contractat de la Uniunea Europeană un suport financiar în valoare de 50 milioane de euro. A fost creată Comisia națională de integritate pentru sporirea nivelului de profesionalism a corpului judecătoresc; a fost perfecționată organizarea și funcționarea sistemului judecătoresc prin reorganizarea instanțelor de judecată specializate; au fost adoptate reglementări stricte în domeniul executării tranzacțiilor cu valori mobiliare.

Guvernul a asigurat adoptarea setului de proiecte de legi, menite să consolideze capacitatea organelor de drept și să impulsioneze reformarea și demilitarizarea Ministerului Afacerilor Interne. În același timp, a fost sporit sprijinul pentru modernizarea și dotarea MAI: repararea și amenajarea edificiilor, lansarea programului de acordare a locuințelor pentru colaboratorii poliției, procurarea unităților speciale de transport etc.

La capitolul consolidării sistemului național de integritate și luptă împotriva corupției, a fost adoptată Strategia națională anticorupție 2011–2015 și Planul de acțiuni aferent. Acum se află în proces de definitivare proiectul Strategiei de reformare a Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice și Corupției. Eforturile noastre de consolidare al sistemului național de prevenire și combatere a corupției au dat un rezultat.

Libertatea presei înregistrează evoluții pozitive, fapt confirmat și de către raportul “Freedom House”, potrivit căruia Republica Moldova a fost avansată la categoria statelor cu o presă parțial liberă.

Acțiunile Guvernului în domeniul dezvoltării și consolidării societății civile au permis acesteia din urmă să devină un partener al guvernării, dar și un important și puternic actor în monitorizarea actului de guvernare. În acest sens, un rol aparte îi revine Consiliului Național de Participare. De asemenea, a fost simplificată evidența contabilă pentru ONG-uri și elaborat cadrul normativ de punere în aplicare a Legii voluntariatului.

În cadrul reformei administrației publice, am urmărit realizarea a două obiective majore: pe de o parte, să edificăm un cadru instituțional coerent, funcțional și performant și, pe de altă parte, să investim în resursele umane ale organelor administrației publice centrale. Rezultatele înregistrate inspiră optimism și certitudine că implementarea reformei respective va fi una de succes.

Guvernul a elaborat și a prezentat Parlamentului Strategia Națională de Descentralizare. Astfel, a fost creat cadrul legal și instituțional pentru una din cele mai importante reforme în Republica Moldova. Scopul de bază al acestei reforme este asigurarea unei administrații publice locale care să funcționeze democratic și autonom, să aibă capacitatea și resursele necesare pentru a furniza servicii publice conform necesităților și cerințelor beneficiarilor.

Stimați deputați!

În continuare, aș dori să mă refer la implementarea conceputului de guvernare electronică. În context, menționez cu satisfacție legitimă că Republica Moldova a urcat 11 poziții în clasamentul mondial privind dezvoltarea guvernării electronice, plasându-se pe locul 69, potrivit Raportului specializat al ONU. În anul 2011, a fost elaborat și aprobat Programul Strategic de Modernizare Tehnologică a Guvernării, care reprezintă foaia de parcurs a reformei menționate.

A fost demarată implementarea în cinci ministere a sistemului de gestiune electronică a documentelor. În aprilie 2012, Republica Moldova a aderat la Parteneriatul Guvernelor Deschise și a aprobat Planul de Acțiuni pentru un Guvern Deschis. O inițiativă importantă este lansarea portalului datelor guvernamentale deschise și a Bazei de date a Cheltuielilor Publice.

Onorată asistență,

Indicatorul de bază al eficienței unui Guvern sunt realizările sale în plan social. Politicile sociale ale Guvernului s-au axat pe expansiunea și centralizarea sistemului de ajutor social. În comparație cu situația existentă la momentul lansării programului în 2009, am reușit dublarea numărului de beneficiari până la 80 000 familii și triplarea bugetului până la 330 mil. lei. În ianuarie–martie 2011, 540 mii persoane au beneficiat de o compensație unică în valoare totală de 390 lei, iar pentru perioada noiembrie 2011 – martie 2012, aceasta a fost majorată până la 200 lei lunar.

Totodată, anul 2011 a marcat începutul implementării reformei radicale în domeniul incluziunii sociale a persoanelor cu dizabilități și lansarea procesului de reformare a politicii în domeniul protecției familiei și copilului.

La acest capitol ar mai fi de menționat că, în perioada de raportare, s-au produs două indexări de 7,8% în 2011 și 9,6% în 2012, care au asigurat majorarea pensiilor și alocațiilor sociale pentru circa 690 mii persoane. Astfel, pensia medie pentru limită de vârstă a crescut de la 836 la 988 lei.

De asemenea, aș dori să menționez că, de la 1 iunie 2011, am reușit să majorăm, în medie cu 8,5%, salariile a peste 127 mii angajați cu retribuție mică din sfera bugetară, la care s-a adăugat un premiul anual în valoarea unui salariu anual la sfârșit de an. De la 1 ianuarie 2012, angajații organelor apărării naționale, securității statului și ordinii publice au un salariu cu 19% mai mare. Implementarea noului sistem de salarizare a funcționarilor publici a permis o majorare medie a salariului acestora cu 12,5%. Desigur, noi înțelegem toată profunzimea problemelor sociale cu care se confruntă păturile largi ale societății. Știm că așteptările oamenilor depășesc cu mult posibilitățile, deocamdată limitate, ale statului. În același timp, trebuie să ținem cont și de criza social-economică internațională, care a afectat grav sfera socială în state mult mai prospere decât Republica Moldovei. În aceste condiții, totuși, am reușit performanța menținerii sferei sociale, iar pe segmente sociale consistente s-au produs avansări.

O problemă majoră rămâne a fi munca nedeclarată care constituie la moment 57% și cauzează bugetului un prejudiciu în valoare de 4,7 miliarde lei. Vom avea nevoie în continuare de consolidare a eforturilor pentru contracararea acestui fenomen.

În luna februarie 2012, salariul mediu a constituit 3 166 lei, înregistrând o creștere cu 9,8% față de luna februarie 2011. În sfera bugetară, câștigul salarial mediu s-a majorat cu 16,6% și pentru prima dată a depășit cota de 3 000 lei, constituind în luna februarie 3 028 lei. În sectorul real, câștigul salarial a înregistrat 3 234 lei (în creștere cu 7%).

Ca urmare a perfecționării politicilor statului în domeniul muncii și minimizării șomajului, la 1 ianuarie 2012, la Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă erau înregistrați 44 148 șomeri, față de 49 176 șomeri în aceeași perioada a anului 2011.

În domeniul politicelor de sănătate, în anul 2011, cheltuielile Guvernului au continuat să crească, depășind 4 miliarde lei. Cea mai mare parte a obiectivelor trasate a fost realizată, iar indicatorii din domeniul sănătății s-au îmbunătățit. În majoritatea instituțiilor medico-sanitare publice din țară, începând cu 1 noiembrie 2011, salariul medicilor s-a majorat în mediu cu 10%.

Continuarea reformei în domeniul farmaceutic a permis menținerea prețurilor la medicamente la același nivel cu anul 2010. În același timp, au fost implementate importante proiecte de infrastructură medicală: în 2011 au fost construite sau renovate 14 centre de sănătate, a fost lansată construcția blocului chirurgical al Spitalului Clinic Republican, au fost deschise 10 centre comunitare pentru bolnavii de tuberculoză, au fost procurate 100 unități de transport pentru medicina primară etc.

În domeniul educației realizările importante au ținut de majorarea, în anul 2011, cu 25% a salariilor pentru 55,6 mii de cadre didactice din toate instituțiile de învățământ, urmând majorarea cu alte 24% în anul 2010.

Guvernul a intensificat procesul de reformă a sistemului educațional cu accent pe sporirea calității. Astfel, din 1 ianuarie 2012, în 11 raioane, finanțarea școlilor se face per elev. Au fost înființate 45 școli de circumscripție, se repară drumurile și stațiile de autobuz. Totodată, sistemul a fost asigurat cu 102 autobuze pentru transportarea elevilor.

Pentru implementarea politicilor de tineret, au fost alocate către ministere și administrația publică locală 415,4 milioane lei. Am debirocratizat mecanismul de finanțare a sectorului neguvernamental de tineret, au fost elaborate standardele de recunoaștere a activității de voluntariat în muncă și studii, au fost dotate cu calculatoare moderne căminele studențești etc.

În vederea asigurării unui cadru adecvat pentru protecția mediului și utilizarea durabilă a resurselor naturale, Guvernul a sporit esențial alocările în domeniu – până la 157,3 milioane lei în 2011. Până în aprilie curent, din sursele Fondului Ecologic Național au fost alocate pentru proiecte de mediu circa 195 mil. lei de care au beneficiat 250 primării și asociații neguvernamentale.

Ținând cont de gravitatea calamităților naturale din anii 2008–2010, pe parcursul anului 2011, au fost realizate acțiuni de reducere a riscurilor calamităților naturale și de asigurare a protecției împotriva acestora. În acest sens, au fost reconstruite/restabilite 27 km, urmând ca în 2012 să fie finalizate cele 50 km planificați, de diguri de protecție antiviitură în 5 raioane afectate.

Onorat Parlament,

Am expus până aici cele mai importante aspecte ale activității Guvernului de la începutul anului 2011 și până în prezent. În concluzie, aș dori să menționez că Guvernul Republicii Moldova a activat în condiții deloc ușoare. Criza politică, generată de criza constituțională, ecoul crizei financiar-economice internaționale, alegerile locale generale – toate aceste evenimente și fenomene au afectat procesul de guvernare. Însă, chiar și în aceste condiții, Republica Moldova a continuat să se dezvolte și să înregistreze o creștere economică constantă. Cursul de integrare europeană a devenit mai dinamic decât acum un an. Relațiile cu țările vecine, dar și cu statele cu care dorim să avem relații de parteneriat strategic, au cunoscut o dezvoltare continuă. Instituțiile democratice au înregistrat un grad sporit de funcționalitate. Drepturile și libertățile cetățenești s-au constituit în valori autentice.

Însă, toate aceste realizări nu înseamnă nici pe departe că Guvernul și-a atins pe deplin scopurile propuse. Pentru a asigura implementarea agendei de reforme, urmează să depunem în continuare eforturi substanțiale și susținute.

Pentru mine, ca Prim-ministru, dar și pentru Guvernul pe care-l conduc, o prioritate absolută pe termen mediu este să amplificăm și să aprofundăm reformele de modernizare rapidă a țării, să ridicăm în ritmuri sporite nivelul și calitatea vieții cetățenilor. Putem să obținem asemenea performanțe doar dublând sau triplând ritmurile creșterii economice.

A doua prioritate este dezvoltarea în continuare a infrastructurii școlare, perfecționarea continuă a procesului de studii pentru ca tânăra generație să beneficieze de o instruire de calitate. Investițiile în generația tânără sunt garanția că țara noastră va avea un viitor demn și prosper.

A treia prioritate o constituie dezvoltarea infrastructurii rutiere – construcția și reconstrucția drumurilor, aceasta fiind o condiție de bază pentru impulsionarea activităților economice, dar și pentru îmbunătățirea vieții oamenilor.

A patra prioritate este consolidarea statutului familiei ca celulă primară a societății. La acest capitol urmează să continuăm eforturile noastre demarate anterior în vederea reîntregirii familiilor, soluționării problemei copiilor rămași fără îngrijire părintească.

De asemenea, o prioritate pe termen mediu este și asigurarea securității energetice a țării, diversificarea surselor energetice, fapt care va impulsiona activitățile economice și va contribui la îmbunătățirea situației în domeniul social.

Acestea sunt doar câteva dintre obiectivele pe care le urmărim și pe care le vedem ca și parte integrantă a celor două mari procese în care suntem antrenați din momentul preluării guvernării – reintegrarea țării și integrarea în spațiul valoric european.

Doamnelor și domnilor deputați,

În final, aș vrea să menționez că Republica Moldova intră într-o perioadă importantă a dezvoltării sale ca stat. După etapa de recuperare și stabilizare, urmează să facem pasul decisiv spre o dezvoltare durabilă. Anume o astfel de dezvoltare ne va permite să realizăm integral Programul Guvernului “Integrare Europeană: Libertate, Democrație, Bunăstare”. Astăzi, constat că există toate condițiile pentru a realiza obiectivele fixate: avem stabilitate, avem scopuri clare și capacitatea de a le realiza. Și sunt sigur, că împreună vom reuși să asigurăm cetățenilor Republicii Moldova un viitor liber, democratic și prosper!

Vă mulțumesc pentru atenție! // gov.md

Discursuri

Discursul Primului Ministru desemnat, Vlad Filat, în cadrul şedinţei în plen a Parlamentului

14 ianuarie 2011

Stimate domnule Preşedinte al Parlamentului,
Stimaţi deputaţi,
Stimaţi reprezentanţi ai corpului diplomatic,
Stimaţi reprezentanţi ai mass media şi ai societăţii civile,

Pentru că astăzi îl sărbătorim pe Sfântul Vasile, voi începe prin a le ura La mulți ani și a le dori multă sănătate tuturor celor care poartă acest nume. Fie ca spiritul acestei zile să ne călăuzească pe drumul pe care pornim astăzi împreună.

Onorată asistență,

Este o onoare să vin astăzi în fața dumneavoastră, în calitate de Prim Ministru desemnat, să vă prezint Programul de guvernare pentru următorii 4 ani, dar și echipa guvernamentală care va implementa acest program.

La data de 28 noiembrie 2010, în Republica Moldova au avut loc alegeri parlamentare anticipate în cadrul cărora cca 60% dintre alegătorii care s-au prezentat la urne au pledat pentru un viitor european, liber și democratic. Rezultatul alegerilor reprezintă și un vot de încredere acordat Guvernului pe care l-am condus, o confirmare a faptului că cetățenii apreciază și susțin acele transformări pe care le-am început acum mai bine de un an, acel curs de dezvoltare al țării pe care l-am stabilit și îl urmăm cu strictețe. Profit de ocazie pentru a le mulțumi tuturor cetățenilor care s-au prezentat la vot, indiferent de opțiunea lor politică. Este important că cetățenii noștri au dovedit că le pasă de viitorul țării.

În conformitate cu voința alegătorilor, Partidul Liberal Democrat din Moldova, Partidul Democrat și Partidul Liberal, constituite în Alianța pentru Integrare Europeană, au majoritatea parlamentară necesară formării Guvernului. Le mulțumesc pe această cale colegilor din AIE pentru modul constructiv în care au decurs discuțiile privind formarea noului Cabinet, dar și experților care au lucrat la elaborarea Programului de guvernare.

De asemenea, vreau să le mulțumesc partenerilor sociali și reprezentanților societății civile, pe care, în calitate de Prim Ministru desemnat, i-am consultat în vederea elaborării Programului de guvernare. Au fost discuții foarte constructive, iar o parte dintre propunerile care au apărut în cadrul lor se regăsesc în programul de activitate al viitorului Cabinet.

Vreau încă de la început să precizez că atât la elaborarea Programului de guvernare, cât și la alcătuirea Cabinetului de Miniștri, am mers pe ideea continuității, pentru că lucrurile bune începute anul trecut trebuie finalizate, iar angajamentele pe care ni le-am asumat în fața cetățenilor, dar și în fața partenerilor externi, să fie respectate.

Știm cu toții că anul trecut a fost unul foarte greu pentru Republica Moldova, un an în care a trebuit să găsim soluții pentru a stabiliza economia țării, pentru a putea plăti la timp salariile și pensiile, pentru a-i sprijini pe cetățenii noștri cu nevoi sociale deosebite. Am reușit toate aceste lucruri, iar confirmarea o avem în statisticile oficiale, dar și în aprecierile mai multor instituții internaționale prestigioase.

Ca rezultat al eforturilor conjugate întreprinse pentru recuperarea economiei naționale după criza economico-financiară, Republica Moldova a înregistrat o creștere economică de 6,5% în ianuarie–septembrie 2010, peste limita tuturor așteptărilor.

Stimați colegi,

2010 a fost anul în care am demonstrat comunității internaționale că Republica Moldova este condusă de oameni responsabili, care pun pe primul plan interesele cetățenilor Republicii Moldova. Am reușit să demonstrăm că suntem parteneri credibili, că ne respectăm angajamentele asumate, că avem o viziune clară. Aceste lucruri i-au convins pe partenerii externi să acorde Republicii Moldova un sprijin financiar de 2,6 miliarde de dolari, bani care în mare parte vor fi utilizați pentru punerea în aplicare a Programului nostru de guvernare. Partenerii de dezvoltare au sporit aproape de 5 ori asistența financiară pentru Republica Moldova, de la 186,6 mil. USD în 2009 până la 864,1 mil. USD în 2010. La situația din decembrie 2010, Guvernul a contractat peste un miliard EURO pentru implementarea a 103 proiecte în conformitate cu prioritățile expuse în programul “Relansăm Moldova”.

O altă provocare importantă a anului trecut a fost să demonstrăm că Republica Moldova își dorește cu adevărat să se integreze în Europa. Am trecut de la afirmații, la fapte. Pașii rapizi pe care i-am făcut în acest domeniu ne-au adus numeroase aprecieri pozitive din partea celor mai importanți oficiali europeni. Dar nu am primit doar aprecieri din partea Uniunii Europene – am primit și un ajutor financiar concret.

Guvernul a relansat relațiile cu România, iar rezultatul a venit imediat prin sprijinul pe care l-am primit din partea acestui stat vecin. În mod special, țin să-mi exprim încă o dată recunoștința pentru ajutorul acordat în vederea lichidării consecințelor inundațiilor din vara anului trecut.

Am reușit să consolidăm parteneriatul strategic pe care îl avem cu Federația Rusă, iar în Programul de Guvernare pe care vi-l prezentăm astăzi, relația cu Rusia reprezintă, în continuare, un obiectiv foarte important, un obiectiv strategic.

Și relațiile cu SUA au cunoscut anul trecut un dinamism fără precedent. Am început în 2010 o serie de parteneriate cu SUA, pe care le vom continua și în mandatul următor.

Doamnelor și domnilor,

Sigur că ar mai fi multe lucruri de spus referitor la ce s-a întâmplat anul trecut, dar acum cred că mai important este să ne concentrăm pe ce avem de făcut în viitor. Și vreau să încep să vorbesc despre acest lucru pornind de la principala problemă cu care ne confruntăm, sărăcia. Trebuie să recunoaștem că cetățenii noștri o duc greu, unii dintre ei foarte greu, și doar pornind de la această realitate putem să găsim soluții pentru a îmbunătăți nivelul de trai al oamenilor.

Noi nu suntem astăzi în fața dumneavoastră pentru a vă cere un vot politic prin care Primul Ministru desemnat și echipa sa să ocupe niște funcții, noi am venit să vă cerem votul pentru cele două obiective majore pe care le va avea noul Guvern: creșterea nivelului de trai al cetățenilor noștri și integrarea europeană. Realizarea acestor obiective presupune o serie de acțiuni pentru a asigura o protecție socială adecvată cetățenilor noștri, dezvoltarea economiei, creșterea numărului locurilor de muncă, dezvoltarea relațiilor cu partenerii externi, atragerea de investiții, eliminarea vizelor și alte acțiuni care au ca și finalitate un nou nivel de viață în Republica Moldova.

Sunt convins că și colegii din PCRM își doresc ca viitorul Guvern al Republicii Moldova să aibă ca prioritate îmbunătățirea vieții cetățenilor. Postura de partid de opoziție poate nu le va permite deputaților din fracțiunea PCRM să voteze noul Cabinet. Cu toate acestea eu vreau să-i asigur atât pe colegii deputați ai PCRM, cât și pe cetățenii care au votat acest partid, că Guvernul pe care îl constituim azi va munci pentru prosperitatea tuturor cetățenilor Republicii Moldova, indiferent de opțiunea lor politică.

Vreau de asemenea să-i asigur pe colegii din PCRM că voi fi receptiv la toate propunerile constructive care vin din partea lor. Soluții bune pot să vină de la fiecare partid, de la fiecare parlamentar. Vreau să avem un dialog civilizat, rațional, bazat pe idei și sugestii, nu pe emoții și acțiuni populiste. Republica Moldova are nevoie de o opoziție puternică, care să contribuie la bunul mers al lucrurilor în țara noastră.

Am ținut să fac aceste precizări legate de colaborarea cu opoziția pentru că doresc să dau un semnal clar că sunt deschis dialogului cu orice partid politic atât timp cât acest dialog poate îmbunătăți activitatea guvernamentală sau parlamentară.

Distinși colegi,

Vă voi prezenta acum câteva din elementele de bază ale Programului nostru de guvernare, intitulat “Integrarea Europeană: Libertate, Democrație, Bunăstare”, care are următoarele priorități: integrarea europeană, reintegrarea țării, politică externă eficientă și echilibrată, supremația legii, creștere economică sustenabilă, combaterea sărăciei, servicii publice de calitate și descentralizarea puterii.

Integrarea europeană va rămâne prioritatea absolută a noului Guvern al Republicii Moldova. Realizarea plenară a acestui obiectiv va permite ancorarea țării într-un sistem de stabilitate și prosperitate, în care guvernează valorile democratice și respectul față de libertățile fundamentale ale omului. Totodată, asumarea și implementarea cu responsabilitate a angajamentelor care rezultă din parcursul european, reprezintă cea mai eficientă modalitate de a realiza modernizarea țării sub aspect politic, economic și social. Or, integrarea europeană înseamnă, în primul rând, transformarea internă a țării noastre.

Reintegrarea țării este și va fi un obiectiv fundamental al Guvernului. Vom intensifica eforturile în vederea identificării unei soluționări viabile și durabile a conflictului transnistrean în baza respectării suveranității și integrității teritoriale a Republicii Moldova. Europenizarea țării va crea premisele necesare în acest sens.

Noul Guvern va continua promovarea unei politici externe eficiente. Vom consolida relațiile de bună vecinătate și parteneriat strategic cu Uniunea Europeană, România, Ucraina, SUA și Federația Rusă. Guvernul va promova un curs echilibrat al politicii externe, optimal pentru țară, urmărind dezvoltarea relațiilor reciproc avantajoase cu toți partenerii, atât în Vest, cât și în Est, prin consolidarea relațiilor de parteneriat strategic, promovarea intereselor economice și protejarea intereselor cetățenilor moldoveni de peste hotare.

O prioritate pentru noul Guvern va fi asigurarea în continuare a supremației legii. Vom asigura respectarea principiului separării și independenței puterilor legislativă, executivă și judecătorească; aplicarea uniformă și corectă a legilor și egalității tuturor în fața legii. Justiția independentă este elementul-cheie al statului de drept și al unei guvernări democratice și reprezintă instrumentul care trebuie să asigure suportul necesar pentru celelalte reforme.

La capitolul creștere economică sustenabilă, vom acționa în vederea schimbării paradigmei de dezvoltare a țării de la o economie bazată pe consum la o economie bazată pe investiții, inovații și competitivitate, pentru ca economia națională să creeze locuri de muncă viabile și bine plătite, iar întreaga societate și fiecare cetățean în parte să beneficieze de efectele unei creșteri economice robuste, organice și echilibrate.

Un obiectiv prioritar pentru noul Guvern va fi o societate fără sărăcie. Considerăm ca principalele provocări pentru noul Guvern sunt lupta cu sărăcia, asigurarea accesului la educație, asistență medicală calificată și servicii publice de calitate. În viziunea noastră, modernizarea accelerată și progresul social trebuie să se bazeze pe investiții publice masive și inteligente în infrastructură, în educație și formarea profesională a tinerilor, într-o politică industrială care să conducă la creșterea competitivității economiei și întreprinderilor autohtone, asigurarea de locuri de muncă stabile și bine plătite, susținute de o politică fiscală stimulativă. Vom crea oportunități economice și sociale pentru tineri și vârstnici deopotrivă. Guvernul va promova consecvent o politică clară de majorare a salariilor, pensiilor, burselor și a altor plăți sociale, astfel încât cuantumul acestora să asigure un trai decent.

O altă prioritate pentru noul Guvern va fi descentralizarea puterii. Vom recurge la demontarea “verticalei puterii” și vom aplica principiile și normele europene în domeniul administrației publice. Apropierea Republicii Moldova de Uniunea Europeană se poate produce doar în condițiile unui stat în care structurile puternic ierarhizate sunt înlocuite cu structuri descentralizate, transparente și flexibile, întemeiate pe supremația drepturilor și libertăților civile.

Stimați deputați,
Onorată asistență,

În continuare, voi face o scurtă trecere în revistă a obiectivelor și acțiunilor concrete pe domenii, o radiografiere succintă a Programului de guvernare. Voi începe cu edificarea statului de drept, fără de care eforturile noastre în alte domenii nu pot da rezultate.

Edificarea statului de drept va presupune, în primul rând, elaborarea și adoptarea unei noi Constituții. Forma și conținutul acestui proces vor fi detaliate pe parcurs. Este, însă, important că la momentul de față am luat o decizie de principiu privind elaborarea unei noi legi supreme a statului. Îmi exprim speranța că acest demers va fi sprijinit și de colegii noștri din opoziție.

În contextul asigurării statului de drept, un loc extrem de important îl va ocupa reforma justiției, care se va extinde asupra: Reformării sistemului de organizare judecătorească, a Consiliului Superior al Magistraturii, a Curții Supreme de Justiție, Procuraturii, Reformarea sistemului de administrare a finanțelor și a resurselor din cadrul sistemului judecătoresc, Reformarea procedurii penale, civile și de contencios administrativ, Reformarea notariatului, Fortificarea instituțiilor avocaturii și acordarea asistenței juridice garantate de stat, precum și Consolidarea rolului Curții Constituționale. Totodată în domeniul protecției drepturilor omului avem ca obiective: dezvoltarea cadrului legal și instituțional în domeniul drepturilor omului și consolidarea mecanismelor de protecție a drepturilor omului.

De asemenea, Guvernul va demara ample reforme și în ceea ce vizează ordinea publică, securitatea și apărarea, având drept priorități: Reformarea Ministerului Afacerilor Interne și a Serviciului de Informații și Securitate precum și Reorganizarea Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice și Corupției.

O atenție deosebită vom acorda Consolidării sistemului național de integritate și de luptă împotriva corupției, prin: Crearea unui sistem instituțional eficient de prevenire și combatere a corupției în sistemul public; Optimizarea sistemului de achiziții publice; Crearea mecanismului de cooperare între autoritățile publice, societatea civilă și partenerii de dezvoltare, pentru reducerea fenomenului de corupție. De asemenea, Programul nostru de Guvernare conține prevederi exprese privind ridicarea imunității deputaților, judecătorilor și a procurorilor.

Stimați colegi,

Statul de drept presupune garantarea dreptului la liberă exprimare, dreptului la informare a cetățenilor, dar și libertatea presei. În acest sens, vom continua eforturile în vederea liberalizării spațiului mediatic prin: Armonizarea cadrului juridic ce reglementează activitatea mass-media cu normele și standardele europene, inclusiv adoptarea unui nou Cod al audiovizualului, Reformarea și modernizarea activității IPNA Compania “Teleradio-Moldova”, Asigurarea libertății presei și crearea condițiilor optime pentru activitatea instituțiilor de presă, Stimularea investițiilor în piața media autohtonă, Asigurarea reală a accesului la informația de interes public și stimularea jurnalismului de investigație.

De asemenea, statul de drept este de neconceput fără o societate civilă activă, implicată și interesată în atingerea obiectivelor comune. De aceea, Guvernul și-a stabilit drept obiectiv consolidarea societății civile și asigurarea condițiilor optime pentru buna cooperare a acesteia cu sectorul public. Vom acționa în vederea creării cadrului legal adecvat dezvoltării societății civile ca mediator al intereselor cetățenilor și partener al autorităților publice în procesul de politici publice.

Sunt absolut sigur că realizarea obiectivelor și acțiunilor în domeniile menționate mai sus vor transforma Republica Moldova într-un real stat de drept și vor contribui decisiv la atingerea obiectivului de integrare europeană a țării noastre.

Doamnelor și domnilor,

În continuare mă voi referi la prioritățile politicii externe. Noul Guvern își propune obiective clare în acest sens, printre care:

  1. Promovarea unei politici externe dinamice și coerente în scopul asigurării intereselor naționale ale Republicii Moldova și creării unei imagini pozitive a țării.
  2. Intensificarea dialogului și cooperării cu statele-membre ale Uniunii Europene în vederea obținerii statutului de candidat pentru aderarea la UE.
  3. Impulsionarea relațiilor bilaterale și cooperării multilaterale, promovarea raporturilor de bună vecinătate și edificarea unor parteneriate strategice cu UE, România, Ucraina, Federația Rusă și Statele Unite ale Americii.
  4. Valorificarea plenară a potențialului de cooperare cu actori globali și regionali în ascensiune.
  5. Promovarea intereselor de securitate națională pe plan internațional.
  6. Efectuarea reformelor interne în domeniile relevante și realizarea demersurilor politico-diplomatice la Consiliul Europei în vederea încheierii procedurii de monitorizare a Republicii Moldova și trecerii la etapa de postmonitorizare.
  7. Promovarea unei diplomații economice active în vederea creării condițiilor pentru dezvoltarea economică durabilă a țării.
  8. Protejarea drepturilor și intereselor cetățenilor Republicii Moldova aflați peste hotare.
  9. Consolidarea cadrului instituțional necesar pentru promovarea eficientă a politicii externe.

În ceea ce privește obiectivul nostru privind reintegrarea țării, acesta va rămâne unul prioritar pe agenda noului Guvern. Vom continua eforturile în vederea identificării unei soluții viabile și durabile a conflictului transnistrean, în cadrul negocierilor în formatul 5+2, în baza respectării suveranității și integrității teritoriale a Republicii Moldova. De asemenea, vom acționa în vederea creării condițiilor de reintegrare a regiunii transnistrene în spațiul economic, informațional, politic, social și cultural al Republicii Moldova, precum și a mobilizării eforturilor partenerilor externi în promovarea procesului de reglementare a conflictului transnistrean.

Onorată asistență!

În cele ce urmează aș dori să mă refer la politicile economice și financiare pe care le va implementa noul Guvern.

O prioritate absolută pentru noi va fi dezvoltarea mediului de afaceri. Vom continua să acționăm în vederea eliminării constrângerilor de ordin administrativ din mediul de afaceri, demonopolizării pieței interne și eliminării practicilor anticoncurențiale în tranzacțiile comerciale, creșterii gradului de credibilitate între sectorul public și cel privat și garantării dreptului asupra proprietăților și investițiilor private.

În acest sens vom asigura condiții și acces la resurse de creditare pentru dezvoltarea mediului de afaceri, vom stimula dezvoltarea pieței de capital, creșterea veniturilor populației și reducerea sărăciei.

Guvernul va continua acțiunile începute deja în vederea creșterii transparenței sistemului de autorizare a afacerilor, prin stabilirea clară a procedurilor și condițiilor de autorizare; reducerea numărului de domenii supuse autorizării; introducerea nomenclatorului autorizațiilor.

Printre alte acțiuni preconizate la acest capitol aș menționa: Optimizarea instituțională și crearea unui sistem unic de evidență a inspecțiilor și controalelor; Limitarea gradului și modalităților de intervenție abuzivă și nefondată a statului în activitatea întreprinderilor prin elaborarea cadrului legislativ cu privire la desfășurarea controalelor; Reducerea în continuare a procedurilor, timpului și costurilor de înregistrare și autorizare a activității firmei prin asigurarea posibilității de depunere a actelor companiei și obținerea certificatelor și actelor de funcționare de la un singur organ administrativ, în regim on-line.

Promovarea exporturilor și atragerea investițiilor vor reprezenta domeniul în care Guvernul va depune eforturi pentru atingerea de noi performanțe. Vom merge consecvent pe calea diminuării restricțiilor la import-export și debirocratizării procedurilor administrative. Vom reforma Organizația de Promovare a Exportului din Moldova prin revizuirea sarcinilor și a modului de operare a acesteia, transformarea ei într-o instituție dinamică, după modelul organizațiilor similare din țările UE.

Un rol aparte în dezvoltarea mediului de afaceri îl vom atribui demonopolizării pieței interne și eliminării practicilor anticoncurențiale în tranzacțiile comerciale. În acest sens vom continua eforturile îndreptate spre îmbunătățirea cadrului juridic și instituțional pentru asigurarea unei concurențe loiale, preponderent pe piețele cu tendințe de formare a monopolurilor. Concomitent, vom elabora și vom implementa cadrul juridic în domeniul concurenței, armonizat cu legislația europeană și recomandările UE.

Onorată asistență,

La baza acțiunilor Guvernului va sta o politică bugetar-fiscală stabilă și previzibilă și gestionarea eficientă a finanțelor publice, de care depind decisiv randamentul efortului nostru și rezultatele pe care le vom înregistra la guvernare.

Pornind de la această constatare, ne propunem drept obiective:

  • Asigurarea stabilității bugetului public național, crearea unui cadru bugetar-fiscal previzibil și menținerea deficitului bugetar la un nivel rezonabil.
  • Promovarea politicii fiscal-bugetare orientate spre creșterea economică durabilă, prin reducerea ponderii consumului public și majorarea investițiilor publice productive.
  • Asigurarea disciplinei, echității, transparenței, simplității și onestității în repartizarea finanțelor publice,
  • Reducerea poverii fiscale și simplificarea sistemului de impozite și taxe.

Țara noastră, fiind un stat cu economie bazată pe agricultură, evident că un loc aparte în Programul de guvernare îl ocupă dezvoltarea acestui domeniu. În Programul care v-a fost pus la dispoziție aveți o descriere în detaliu a viziunii Guvernului la acest capitol, de aceea voi face doar o succintă trecere în revistă a obiectivelor și măsurilor pe care intenționăm să le întreprindem:

  1. modernizarea sectorului agricol și diminuarea dependenței sale de factorii climaterici adverși;
  2. armonizarea reglementărilor în domeniul alimentar cu cele ale UE;
  3. eficientizarea sistemului de subvenționare a agriculturii și promovarea programelor multianuale;
  4. repunerea activelor din sectorul agricol în circuitul economic și asigurarea accesului investitorilor la aceste active;
  5. creșterea calității capitalului uman în agricultură prin stimularea instituțiilor de extensiune agricolă;
  6. stoparea degradării resurselor funciare prin modernizarea și extinderea sistemului de îmbunătățiri funciare.

Vom continua să susținem dezvoltarea agriculturii prin diverse instrumente cum ar fi: tehnologizarea proceselor agricole prin intermediul programelor de stat, perfecționarea sistemului de subvenționare a agriculturii, crearea condițiilor optime pentru dezvoltarea afacerilor în acest domeniu important al economiei naționale. Acea creștere semnificativă în agricultură, pe care am înregistrat-o în 2010, trebuie să-și găsească continuitatea în acest an, dar și în anii următori, pentru a avea o agricultură performantă, competitivă și generatoare de locuri de muncă bine plătite.

Doamnelor și domnilor,

Guvernul pe care l-am condus în ultimul un an și patru luni a acordat o atenție deosebită sănătății populației, pornind de la premisa că doar o societate sănătoasă are viitor. De aceea, procesul de transformare pe care l-am demarat în acest domeniu urmează să fie continuat, având la bază obiective clare. Ne propunem drept scop asigurarea accesului tuturor cetățenilor Republicii Moldova la serviciile de sănătate publică, medicale și farmaceutice de calitate. În acest sens vom continua perfecționarea și armonizarea cadrului legislativ și normativ în domeniul sănătății publice la prevederile și recomandările Organizației Mondiale a Sănătății și la standardele Uniunii Europene. De asemenea, vom dezvolta și implementa instrumente de asigurare și control a calității serviciilor medicale prestate populației, prin fortificarea potențialului uman, tehnico-material, dotarea instituțiilor medicale cu dispozitive medicale, de laborator, medicamente, tehnologii performante.

Toate reformele în acest domeniu trebuie să aibă un singur final – servicii medicale de calitate, accesibile pentru fiecare cetățean. Este un obiectiv ambițios, care necesită mult efort, dar sunt sigur că vom reuși realizarea lui.

Asistență socială este un alt domeniu prioritar pentru noi. Vom continua să acționăm în vederea creșterii calității vieții familiilor, reducerii sărăciei, inegalității și inechității în societate. Vom direcționa programele de asistență socială spre susținerea grupurilor vulnerabile și persoanelor cu venituri mici. Vom acționa în vederea reducerii și eliminării ineficiențelor în sistemul de protecție socială. Vom asigura accesul populației la servicii sociale de calitate, precum și incluziunea socială a persoanelor cu dizabilități.

De asemenea, vom acorda o atenție deosebită reformării sistemului de asigurări sociale. Urmează să sporim nivelul de protecție socială a persoanelor asigurate, să asigurăm durabilitatea financiară a sistemului public de asigurări sociale, să elaborăm cadrul normativ pentru dezvoltarea sistemelor de pensii suplimentare.

Munca, ocuparea forței de muncă și migrația muncii, vor fi alte preocupări prioritare ale noului Guvern. Ne propunem să perfecționăm cadrul normativ în domeniul muncii, pentru asigurarea unui echilibru între drepturile și interesele angajatorilor și salariaților; să perfecționăm continuu sistemul de salarizare din economia națională; să combatem orice forme de discriminare pe piața muncii; să consolidăm sistemul național de management al migrației și asigurarea protecției sociale a concetățenilor aflați la muncă peste hotarele țării.

Onorată asistență,

Vorbim foarte mult despre viitorul european al Republicii Moldova, dar nu putem să construim acest viitor fără a le asigura tinerilor noștri condiții optime de dezvoltare. De aceea, un capitol foarte important al Programului de guvernare este cel referitor la tineri, iar acțiunile prioritare vor viza: Crearea condițiilor pentru realizarea plenară a potențialului tinerilor în viața politică, socială, economică și culturală a țării; Asigurarea accesului tinerilor la servicii de educație și de informare; Crearea condițiilor pentru lansarea și dezvoltarea afacerilor și crearea locurilor de muncă pentru tineri; Consolidarea capacităților umane și instituționale ale sectorului asociativ de tineret.

Pentru integrarea socială și dezvoltarea potențialului tinerilor, Guvernul va crea mecanisme ce vor facilita procurarea locuințelor de către tineri, va susține tinerii întreprinzători în lansarea și dezvoltarea propriilor afaceri și va stimula agenții economici să angajeze tineri. De asemenea, vom încuraja angajarea tinerilor bine pregătiți în cadrul autorităților administrației publice centrale și locale, vom îmbunătăți procesul educațional prin informatizarea instituțiilor de învățământ și promovarea serviciilor electronice de educație, vom construi și moderniza căminele pentru elevi și studenți prin programe de parteneriat public-privat, vom stimula dezvoltarea structurilor de autoguvernare ale elevilor și studenților și vom majora bugetul pentru acțiuni de tineret.

Stimați colegi,

Pe lângă cele menționate până acum, Programul de guvernare prevede obiective și ample acțiuni în domenii importante ca: Infrastructura calității, securitatea industrială și protecția consumatorilor, Tehnologia informației și comunicațiile, Reforma administrației publice centrale, Descentralizarea și autonomia locală, e-Guvernarea, Dezvoltarea locală și regională echilibrată, Coordonarea asistenței externe, Securitatea națională și apărarea, Educația și cercetarea, Cultură, Protecția mediului, Reducerea riscurilor și protecția împotriva dezastrelor. Aceste lucruri sunt redate în Programul de activitate pe care l-am prezentat.

În continuare, aș vrea să vă spun câteva cuvinte legate modul in care se va desfășura activitatea mea în funcția de Prim Ministru. Așa cum am spus și miercuri, în ședința Parlamentului, nu voi accepta nici un fel de condiționalități care ar putea sa mă împiedice să-mi desfășor activitatea sau ar bloca funcționarea Executivului. Cât timp voi conduce eu Guvernul Republicii Moldova, nimeni nu va avea drept de veto în Executiv. Doar norma constituțională și cea legală au drept de veto în ceea ce privește activitatea mea ca Prim Ministru. Nu voi accepta transformarea Guvernului dintr-o instituție executivă într-o instituție onorifică. Voi promova însă dialogul și voi milita pentru găsirea consensului în activitatea Guvernului.

Vreau să vă mai spun că rolul meu la conducerea Guvernului nu este acela de a lega prietenii cu cineva, iar prioritatea mea nu este să câștig încrederea vreunui politician. Eu vreau să câștig în primul rând încrederea cetățenilor Republicii Moldova în instituția Guvernului, iar acest lucru va fi în beneficiul tuturor.

Cuvântul de bază care va caracteriza mandatul meu de Prim Ministru este responsabilitatea, iar preocuparea principală va fi grija față de oameni. Așa cum cred că v-ați obișnuit deja, nu voi fi un Prim Ministru care va sta în birou și va privi de sus cum merg lucrurile în țară. Nu de un astfel de Prim Ministru are nevoie acum Republica Moldova, ci de unul care să fie în permanent contact cu oamenii, care să ia de la oameni doza de realism atât de necesară unei guvernări eficiente.

Le voi solicita și colegilor mei miniștri să facă același lucru, să se întâlnească cu oamenii cât mai des, să le asculte problemele și împreună să găsim soluții pentru a asigura un trai mai bun în Republica Moldova.

Avem nevoie de o relație nouă între stat și cetățean. Îmbunătățirea raportului dintre stat și cetățean trebuie să fie principalul obiectiv al reformelor demarate. Rostul statului este de a fi în slujba cetățeanului, și nu invers. De la această idee trebuie să plecăm pentru ca cetățenii să aibă încredere în instituțiile statului. O relație corectă între stat și cetățean presupune și o alegere a priorităților exclusiv în funcție de interesul public, dar și respectul față de modul în care sunt cheltuiți banii publici.

Un domeniu pe care îl vom monitoriza cu maximă atenție este cel care vizează lupta împotriva corupției. Instituțiile abilitate în descoperirea și sancționarea actelor de corupție trebuie să-și facă datoria. Voi solicita acestor instituții să supravegheze modul în care se utilizează fondurile provenite de la partenerii externi și fondurile bugetului public și voi milita pentru o transparență totală în acest domeniu. Nu voi admite ca printr-o utilizare incorectă a acestor fonduri să ne fie afectată credibilitatea în ochii celor care ne sprijină. Nu o să putem niciodată să eliminăm sărăcia, dacă nu eliminăm corupția.

Nu voi insista mai mult asupra priorităților mandatului meu, acestea se conțin în Programul de guvernare – am ținut însă să subliniez două-trei elemente mai importante.

Doamnelor și domnilor deputați,

Programul nostru de guvernare trebuie evaluat în conexiune directă cu structura Cabinetului pentru că, prin ea însăși, echipa guvernamentală pe care v-o propunem astăzi reprezintă un mesaj privind dorința noastră de profesionalizare a demersului politic și de asumare de către fiecare dintre noi a moralității și responsabilității în cadrul Guvernului.

Vă voi prezenta în continuare structura Guvernului și numele membrilor Cabinetului:

  • Vladimir Filat – Prim Ministru
  • Iurie Leancă – viceprim-ministru, ministrul Afacerilor Externe și Integrării Europene
  • Valeriu Lazăr – viceprim-ministru, ministrul Economiei
  • Eugen Carpov – viceprim-ministru
  • Mihai Moldovanu – viceprim-ministru
  • Veaceslav Negruța – ministrul Finanțelor
  • Alexandru Tănase – ministrul Justiției
  • Alexei Roibu – ministrul Afacerilor Interne
  • Vitalie Marinuța – ministrul Apărării
  • Marcel Răducan – ministrul Dezvoltării Regionale și Construcțiilor
  • Vasile Bumacov – ministrul Agriculturii și Industriei Alimentare
  • Anatol Șalaru – ministrul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor
  • Gheorghe Șalaru – ministrul Mediului
  • Mihai Șleahtițchi – ministrul Educației
  • Boris Focșa – ministrul Culturii
  • Valentina Buliga – ministrul Muncii, Protecției Sociale și Familiei
  • Andrei Usatîi – ministrul Sănătății
  • Ion Cebanu – ministrul Tineretului și Sportului
  • Pavel Filip – ministrul Tehnologiei Informației și Comunicațiilor
  • Gheorghe Duca – Președinte al Academiei de Științe a Moldovei (membru din oficiu al Guvernului)
  • Mihail Formuzal – Guvernator (Bașcan) al Găgăuziei (Găgăuz-Yeri) – (membru din oficiu al Guvernului)

Domnule Președinte al Parlamentului,
Doamnelor și domnilor deputați,
Distinși colegi,

Aceasta este echipa guvernamentală, acesta este programul de guvernare “Integrarea Europeană: Libertate, Democrație, Bunăstare”, pe care îl propunem pentru următorii 4 ani. Vă cer votul pentru a avea un Guvern stabil și a da Republicii Moldova șanse reale de modernizare. Avem conștiința răspunderii pe care eu și colegii mei ne-o asumăm astăzi.

Sunt convins că împreună vom putea reda cetățenilor noștri din țară și din afara granițelor încrederea că Republica Moldova poate fi țara în care speranțele lor se pot realiza.

Vă mulţumesc! // gov.md


  1. Hotărârea Parlamentului Republicii Moldova nr. 28 din 05.03.2013 privind exprimarea votului de neîncredere Guvernului
  2. Hotărârea Parlamentului Republicii Moldova nr. 6 din 14.01.2011 pentru acordarea votului de încredere Programului de activitate și întregii liste a Guvernului


Guvernele Republicii Moldova

Druc  Muravschi  Sangheli  Sangheli II  Ciubuc  Ciubuc II  Sturza  Braghiș  Tarlev  Tarlev II  Greceanîi  Greceanîi II  Filat  Filat II  Leancă  Gaburici  Streleț  Filip  Sandu  Chicu