Guvernul Vlad Filat

De la alegeri.md
Salt la: navigare, căutare
Vlad Filat
Guvernul Vlad Filat
Data învestirii 25 septembrie 2009
Încetarea activității 14 ianuarie 2011
(în exercițiu[1] din 27 decembrie 2010)
Prim-ministru Vlad Filat
Programulde activitate 2009–2013
Coaliția de guvernare Alianța pentru Integrare Europeană (PLDMPDMPL, AMN)
Șeful statului Mihai Ghimpu, Marian Lupu (din 30 decembrie 2010)
Parlamentul Legislatura a VII-a (XVIII-a)

Cabinetul de miniștri

Vlad Filat Prim-ministru PLDM
Ion Negrei Viceprim-ministru pentru probleme sociale PL
Victor Osipov Viceprim-ministru pentru reintegrare AMN
Victor Bodiu Ministru de stat PLDM
Valeriu Lazăr Viceprim-ministru, ministru al economiei PDM
Iurie Leancă Viceprim-ministru, ministru al afacerilor externe și integrării europene PLDM
Veaceslav Negruța Ministru al finanțelor PLDM
Alexandru Tănase Ministru al justiției PLDM
Victor Catan Ministru al afacerilor interne PLDM
Vitalie Marinuța Ministru al apărării PL
Marcel Răducan Ministru al construcțiilor și dezvoltării regionale PDM
Valeriu Cosarciuc Ministru al agriculturii și industriei alimentare AMN
Anatol Șalaru Ministru al transporturilor și infrastructurii drumurilor PL
Gheorghe Șalaru Ministru al mediului PL
Leonid Bujor Ministru al educației AMN
Boris Focșa Ministru al culturii PDM
Valentina Buliga Ministru al muncii, protecției sociale și familiei PDM
Vladimir Hotineanu Ministru al sănătății PLDM
Ion Cebanu Ministru al tineretului și sportului PL
Alexandru Oleinic Ministru al tehnologiilor informaționale și comunicațiilor AMN
Mihail Formuzal Guvernator al Găgăuziei
Gheorghe Duca Președinte al Academiei de Științe a Moldovei

Rapoarte de activitate

Raportul privind implementarea Programului de activitate al Guvernului
28 septembrie 2010

Raportul privind 100 de zile de activitate a Guvernului

4 ianuarie 2010

La 25 septembrie 2009, Parlamentul Republicii Moldova a acordat vot de încredere Guvernului și Programului de activitate “Integrarea europeană: Libertate, Democrație, Bunăstare”.

Guvernul a moștenit o țară în profundă criză economică, cu o societate antagonizată și divizată, izolată în plan extern și cu relații înghețate cu partenerii de dezvoltare.

Fosta guvernare nu a asigurat un transfer civilizat de putere. Actualul Guvern a trebuit să realizeze în trei luni de zile ceea ce fosta guvernare urma să facă în decurs de un an – elaborarea politicii bugetar-fiscale, a Cadrului de Cheltuieli pe Termen Mediu, a Legii Bugetului de Stat, etc.

Modelul de dezvoltare economică a țării a fost unul ineficient, iar criza financiar-economică a demonstrat acest lucru. În 2009, economia țării noastre a înregistrat cel mai acut declin economic din ultimii 15 ani.

  • Produsul Intern Brut în ianuarie–septembrie 2009 s-a diminuat cu 7,7%, comparativ cu aceiași perioada a anului 2008.
  • Exporturile și importurile s-au redus cu 24,2% și 36,9%, respectiv, în perioada ianuarie–octombrie 2009, fiind determinate de cererea scăzută externă și internă de mărfuri.
  • Fluxurile de investiții în țara noastră au scăzut brusc. Investițiile în capital fix s-au micșorat cu 42,5% în perioada ianuarie–septembrie 2009.
  • Întreprinderile industriale, atât cele private, cât și cele publice, au înregistrat o diminuare cu 24,3% a volumului producției industriale (în prețuri comparabile), în perioada ianuarie–octombrie 2009, comparativ cu perioada respectivă a anului 2008.
  • În ianuarie–septembrie 2009, volumul producției agricole în toate categoriile de gospodării a constituit 89,8% (în prețuri comparabile) din volumul înregistrat în perioada similară a anului 2008.
  • Deficitul bugetar anual, la momentul preluării guvernării, era prognozat la nivelul de 16% din PIB, dar Guvernul a reușit prin acțiunile sale să-l diminueze la 7,8% la sfârșit de an.
  • Guvernul a moștenit un sistem al finanțelor publice destabilizat grav. Criza economică a afectat partea de venituri a bugetului de stat. În ianuarie–octombrie 2009, veniturile au scăzut cu 8,6%, comparativ cu perioada similară din 2008. Iar majorările electorale ale salariilor și pensiilor în 2009, la care a recurs guvernarea comunistă, au contribuit la creșterea cheltuielilor publice cu 3,7%.

Prioritățile Guvernului

Cetățeanul și calitatea vieții cetățeanului reprezintă finalitatea tuturor eforturilor și acțiunilor implementate de Guvern.

Acțiunile Guvernului au țintit spre realizarea priorităților de Integrare Europeană, Reîntregirea țării, Asigurarea supremației legii, Depășirea crizei economico-financiare și asigurarea creșterii economice, Implementarea reformei administrației publice și de descentralizare, asumate în Programul de guvernare: “Integrarea Europeană: Libertate, Democrație și Bunăstare 2009–2013”.

Preluând guvernarea, Cabinetul de Miniștri s-a angajat într-un proces multi-dimensional, complex si calitativ de modernizare si transformare a țării sub aspect politic, economic și social.

Problemele grave moștenite au determinat caracterul acțiunilor noastre în primele 100 de zile de activitate. Am acționat prompt pentru a gestiona criza economică, a stopa declinul și a relansa creșterea economică; a asigura funcționalitatea instituțiilor democratice și a statului de drept; a demara procesul de integrare europeană a țării și a asigura condiții de dezvoltare sectorului privat. Dar cel mai important, am reușit să redăm încrederea cetățenilor și a partenerilor de dezvoltare în capacitatea de dezvoltare democratică a țării.

Progres în realizarea Priorităților de Guvernare

1. Agenda de Integrare Europeană și Politică Externă

Integrarea europeană este obiectivul nostru prioritar și reprezintă angajamentul Guvernului pentru implementarea reformelor interne în domeniile economic, politic, și social.

Prima vizită oficială în calitate de Prim-ministru am realizat-o la Bruxelles în perioada 29–30 septembrie 2009. Prin eforturi și acțiuni concrete, am reușit să relansăm și să intensificăm dialogul politic între RM și Uniunea Europeană. În același context‚ am fost vizitați de înalți funcționari europeni. Carl Bildt, Ministrul Afacerilor Externe al Suediei, a vizitat RM în 16 octombrie 2009, în calitatea sa de Președinte în exercițiu al Consiliului Miniștrilor Afacerilor Externe ai UE (Suedia a deținut președinția Uniunii Europene în perioada iulie–decembrie 2009). Benita Ferrero Waldner, Comisarul European pentru Relații Externe și Politica de Vecinătate a UE, a vizitat RM în perioada 26–27 noiembrie 2009.

Guvernul a intensificat contactele și comunicarea cu statele-membre ale UE, inclusiv la nivel de prim-miniștri, (România, Germania, Italia, Franța, Marea Britanie, Polonia, Ungaria, Belgia, Suedia, Estonia ș.a.) în cadrul unor întrevederi bilaterale și evenimente cu caracter multilateral. Colaborarea în cadrul Consiliului Europei s-a intensificat, în special în contextul lansării și implementării Pachetului pentru democrație, proiect finanțat de UE.

Am intensificat dialogul moldo-comunitar în cadrul Reuniunii Comitetului de Cooperare RM–UE (23 octombrie 2009, Chișinău); Reuniunii la nivel înalt a Parteneriatului de Mobilitate (23 noiembrie 2009, Bruxelles); Ședinței Subcomitetului de Cooperare pe problemele justiției și afacerilor interne (24 noiembrie 2009, Bruxelles). La 21 decembrie 2009, la Bruxelles, pentru prima dată în istoria relațiilor RM–UE, în cadrul ședinței Consiliului de Cooperare RM–UE, a fost adoptată Declarația Comună, care prevede obiective specifice de colaborare RM – Uniunea Europeană.

  • La 12 ianuarie 2010, la Chișinău lansăm negocierile privind Acordul de Asociere între RM și UE. În acest context, am aprobat mandatul pentru negocierea Acordului de Asociere, am creat delegația și grupurile de lucru ale RM la negocieri și am efectuat preparativele pentru desfășurarea primei runde de negocieri.
  • Dialogul cu UE privind liberalizarea regimului de vize pentru cetățenii moldoveni va fi lansat în 2010.
  • În 2010, urmează să lansăm negocierile privind crearea Zonei de Liber Schimb Cuprinzător și Aprofundat în contextul negocierii Acordului de Asociere.
  • Am convenit la Bruxelles la 21 decembrie 2009, asupra cadrului de asistență macro-financiară din partea UE, pentru negocierea și implementarea ulterioară a Acordului de Asociere. Mai multe ministere și agenții publice vor fi consultate și asistate de consilieri de rang înalt ai UE, iar capacitățile instituționale ale instituțiilor-cheie în procesul de integrare europeană vor fi consolidate.
  • Guvernul s-a angajat să valorifice integral oportunitățile de dezvoltare oferite de “Parteneriatului Estic”, în cadrul platformelor bilaterală și multilaterală.
  • Republica Moldova a aderat la 18 decembrie 2009, la Tratatul Comunității Energetice, fapt ce va facilita integrarea noastră în piața energetică regională, va spori gradul de securitate energetică a țării, va stimula atragerea investițiilor străine în domeniu.
  • În colaborare cu partenerii de dezvoltare, Guvernul pregătește și va implementa inițiative de comunicare pentru a ridica nivelul de cunoaștere și vizibilitate al RM în țările UE.
  • Guvernul a aprobat Planul Național pentru 2010 de armonizare a legislației RM în agricultură la standardele aquis-ului comunitar.

Deschiderea și schimbarea calitativă în relațiile cu partenerii europeni au fost posibile datorită faptului că, din primele zile, am reușit să asigurăm coerența dintre declarații și acțiunii, spre deosebire de guvernarea precedentă.

În relațiile cu țările vecine România și Ucraina, s-a revenit la dialogul civilizat și constructiv, în spirit european, în interesul cetățenilor din țările noastre.

Una din primele decizii pe care am promovat-o în calitate de Prim-ministru a fost abrogarea Hotărârii de Guvern privind introducerea regimului de vize pentru cetățenii României, decizie salutată de UE. Dezvoltarea și aprofundarea relațiilor dintre RM și România se înscriu în eforturile depuse de Guvern pentru integrarea țării noastre în UE. În acest context, am semnat Acordul privind micul trafic la frontieră (care oferă drept de acces liber pe teritoriul statului vecin, fără vize, la circa 1,2 mln. de cetățeni ai RM); Acordul cu privire la punctele de trecere a frontierei de stat dintre România și RM; Protocolul de amendare a Acordului privind promovarea și protejarea reciprocă a investițiilor.

În cadrul vizitei în România, din 13–14 noiembrie 2009, am convenit cu Președintele Traian Băsescu și Primul-ministrul Emil Boc asupra impulsionării relațiilor economice dintre țările noastre, și deschiderii secțiilor consulare ale României la Bălți și Cahul, precum și a consulatului RM la Iași.

Am reușit să reluăm dialogul constructiv cu Ucraina la nivel de Prim-miniștri în cadrul întâlnirii cu Prim-ministrul Ucrainei, Iulia Timoșenko la reuniunea de la Ialta, precum și în cadrul întrevederii de la Bonn. Guvernul a deblocat discuțiile privind demarcarea frontierei moldo-ucrainene și asupra problemelor ce țin de proprietate. Demarcarea frontierei moldo-ucrainene va demara în colaborare cu Misiunea UE de Asistență la frontiera moldo-ucraineană (EUBAM).

Am impulsionat cooperarea regională a RM în Europa Centrală și de Sud-Est. Calitatea de membru a RM în cadrul Inițiativei Central-Europene, Cooperarea Economică în bazinul Mării Negre, GUAM, CSI, OSCE, ne oferă oportunități și avantaje pentru promovarea intereselor țării noastre, pe care Guvernul este decis să le valorifice. În aceste eforturi se integrează organizarea în octombrie 2009, la Chișinău a summit-ului CSI, participarea mea și prezidarea reuniunii Consiliului Șefilor de Guverne al Comunității Statelor Independente de la Yalta din 20 noiembrie 2009. Guvernul Republicii Moldova va adapta cooperarea în Europa Centrală și de Sud-Est și în cadrul CSI la interesele naționale pentru a asigura bunăstarea și drepturile cetățenilor săi.

Relațiile Republicii Moldova cu Statele Unite ale Americii reprezintă unul din obiectivele prioritare ale politicii externe ale țării noastre. În acest context, preconizăm să elaborăm documente de colaborare, care vor impulsiona relațiile bilaterale. În calitate de Prim-ministru voi vizita SUA, în perioada 19–23 ianuarie 2010. În cadrul acestei vizite urmează să fie semnat Acordul de finanțare deplină din fondurile Corporației Provocările Mileniului (Compact) pentru proiectele Tranziția la o agricultură performantă și Reabilitarea rețelei de drumuri, precum și Memorandumul de principii și proceduri între Republica Moldova și Statul Carolina de Nord cu privire la dorința de a întări bunele relații. Asistența va fi acordată sub formă de grant pentru dezvoltarea economică a RM și va contribui la îmbunătățirea infrastructurii de drumuri și la sporirea producerii și comercializării produselor agricole de valoare înaltă.

Federația Rusă este un partener important al RM. În cadrul întrevederilor cu dl. Vladimir Putin, Prim-ministru al Federației Ruse, am convenit asupra priorităților de dezvoltare a relațiilor moldo-ruse în baza pragmatismului și beneficiilor mutuale. S-a reușit relansarea activității Comisiei mixte moldo-ruse pentru colaborarea comercial-economică și deblocarea exportului de vinuri moldovenești pe piața din Federația Rusa.

2. Gestionarea Impactul Crizei Economice

Prin acțiuni energice Guvernul a reușit să gestioneze competent impactul crizei economico-financiare.

În primele 100 de zile de activitate, am relansat relațiile cu Fondul Monetar Internațional. Am reușit să dezvoltăm un dialog și o colaborare bazate pe principii de responsabilitate și beneficii mutuale cu partenerii de dezvoltare, Banca Mondială, Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) și Banca Europeană pentru Investiții.

Vreau să reamintesc, că în iunie 2009, relațiile și semnarea unui nou program al RM cu FMI au fost înghețate din cauza politicii iresponsabile a precedentului Guvern.

În octombrie 2009, Guvernul a reușit să negocieze un nou Acord-Memorandum de colaborare cu FMI pentru 2010–2012. Guvernul și-a onorat toate angajamentele asumate și noul Acord-Memorandum cu FIM urmează să fie aprobat de Consiliul de Directori Executivi al FMI la 29 ianuarie 2010. Acordul-Memorandum, în sumă de 590 milioane dolari SUA, va completa veniturile reduse din bugetul țării, oferind posibilitate Guvernului să-și onoreze obligațiunile pe plan intern și extern.

Acordul-Memorandum de colaborare dintre Guvernul RM și FMI deschide oportunități de suport bugetar semnificativ și permite deblocarea programelor de asistență financiară pentru țara noastră, din partea organizațiilor și țărilor donatoare, stopate anterior.

Deblocarea asistenței financiare deja s-a produs. Voi menționa doar unele exemple:

Republica Moldova a obținut suport financiar din partea FMI, în valoare de 177 milioane Drepturi Speciale de Tragere (echivalentul a circa 180 milioane dolari SUA), pentru finanțarea necesităților bugetare. Ca urmare, Comisia Europeană a acordat RM prima tranșă de asistență financiară în valoare de 15 milioane Euro pentru implementarea reformelor în sectorul aprovizionării cu apă potabilă și salubrizare. Uniunea Europeană a oferit Republicii Moldova 12 milioane Euro pentru modernizarea rețelei de drumuri (sumă disbursată la 21 decembrie 2009) și cea de-a treia tranșă de 6 milioane Euro pentru suport bugetar în sectorul social (banii fiind disbursați la 29 decembrie 2009).

În consultare cu mediul de afaceri, societatea civilă, partenerii de dezvoltare am elaborat Planul de Stabilizare și Relansare Economică 2009–2011. Planul reprezintă platforma de acțiuni a Guvernului de stabilizare a finanțelor publice, reluare a creșterii economice și, foarte important, asigurare a unei politici eficiente și juste de protecție socială a cetățenilor noștri. Veniturile publice vor fi majorate, iar deficitul bugetar pentru 2010 va fi acoperit în baza majorării accizelor pentru autoturismele de lux, țigări, băuturi alcoolice etc., relansării privatizării patrimoniului de stat. Pentru a relansa creșterea economică, Guvernul va reduce povara administrativă și fiscală pentru desfășurarea afacerilor, numărul genurilor de activități supuse licențierii, va stimula investițiile publice și private.

Implementarea responsabilă a Planului ne-a permis deja să eliminăm blocajul financiar, să eficientizăm administrarea fiscală și să asigurăm condiții pentru creșterea veniturilor bugetare pe seama activității economice, și să asigurăm stabilitatea financiară a țării.

Guvernul își onorează și își va onora toate obligațiile bugetare față de cetățeni și agenții economici. Guvernul a achitat și va achita integral și la timp salariile angajaților din sectorul bugetar, a asigurat și va asigura în continuare transferurile către bugetele unităților administrativ-teritoriale, bugetul asigurărilor sociale de stat și bugetul fondurilor de asigurări medicale obligatorii.

În condițiile unui deficit bugetar anual, estimat la 16% din PIB la momentul preluării guvernării, am asigurat stabilitatea socială. În pofida constrângerilor cu care ne confruntăm, am majorat salariile cadrelor didactice cu 24%, ajustându-le la salariul mediu pe economie. Am încrederea că, în 2010, printr-o administrare fiscală eficientă, vom reveni la subiectul majorărilor de salarii.

Guvernul a revăzut și prioritizat cheltuielile publice și în domeniul investițiilor capitale. Finanțarea investițiilor capitale din bugetul public pentru 2009 și 2010 este redirecționată spre finalizarea obiectivelor de eficiență socială sporită. Guvernul s-a angajat într-un proces pro-activ de colaborare cu partenerii de dezvoltare de mobilizare a fondurilor adiționale pentru investiții capitale. În acest context, menționez Programul “Compact” al Corporației Provocările Mileniului a Guvernului SUA, aprobat la 30 noiembrie 2009, care oferă Republicii Moldova asistență nerambursabilă în valoare de 262 milioane dolari SUA, pentru proiecte de dezvoltare a agriculturii de valoare înaltă și îmbunătățirea infrastructurii drumurilor.

3. Relansarea Creșterii Economice

Guvernul a început implementarea acțiunilor de eliminare a constrângerilor administrative și creare a unui mediu de afaceri prietenos, de demonopolizare a importului și exportului, aplicarea tehnologiilor inovative de raportare pentru agenții economici.

Guvernul a demarat reforma cadrului juridic și instituțional de reglementare a activității de întreprinzător, în scopul creării unui mediu de afaceri favorabil. La data de 29 decembrie 2009, am modificat Nomenclatorul produselor din domeniul reglementat, supuse certificării conformității obligatorii. Grupurile de mărfuri supuse certificării conformității obligatorii au fost reduse de la 250 la 41, ceea ce va avea impact direct asupra diminuării costurilor serviciilor și produselor. În conformitate cu noile prevederi, companiile înzestrate cu utilaj și tehnologii moderne, care au implementat și certificat un sistem de management al calității conform standardului internațional ISO 9001 și/sau un sistem de management al siguranței alimentului conform standardelor internaționale ISO seria 22000, vor obține certificate de conformitate obligatorie pe un termen de 5 ani, dar nu pentru un an, cum era până în prezent. Aceasta va reduce considerabil costurile de producție și, respectiv, prețul final al mărfurilor și serviciilor.

Am elaborat modificări la Legea privind reglementarea prin licențiere a activității de întreprinzător, care prevăd reducerea numărului genurilor de activitate supuse licențierii și simplificarea procedurilor de licențiere, excluderea paralelismului și a dublărilor în activitatea autorităților administrației publice, aferentă procesului de autorizare/licențiere a activității de întreprinzător, și reducerea impactului de reglementare asupra întreprinzătorilor.

Guvernul a modificat Hotărârea “Cu privire la regulile de origine a mărfurilor”, pentru a asigura competiția corectă pentru producători și piața internă în fața importurilor masive preferențiate și excluderea posibilității de utilizare a statutului preferențial de rezident al zonelor economice libere pentru mimarea operațiuni de producere, obținere a statutului de produs originar și introducerea acestuia în regim preferențial pe restul teritoriului vamal al Republicii Moldova.

Pentru a proteja consumatorul final și producătorului intern de carne și produse din carne, Guvernul a aprobat noi reguli de import cu scopul liberalizării și demonopolizării acestui segment de piață. Sistemul de monitorizare al prețului la carne și la produse din carne pe întregul lanț valoric, va fi implementat pentru a nu admite importuri subevaluate și de calitate suspectă.

În agricultură, Guvernul a modificat bugetul pentru 2009, și a completat Fondul de subvenționare a agriculturii de 313 mln. lei cu alte 250 mln. lei pentru a onora toate obligațiunile față de producătorii agricoli, inclusiv pentru restituirea TVA-ului la livrarea producției pe teritoriul țării, la achiziționarea de îngrășăminte și chimicale. În 2010, Guvernul va acorda 300 mln. lei sub formă de subvenții de stat în domeniul agriculturii în trei direcții prioritare: dezvoltarea producției cu valoare adăugată de origine vegetală și origine animalieră, stimularea investițiilor în crearea întreprinderilor de prelucrare și infrastructura post-recoltare. Prin acțiunile sale, Guvernul țintește spre extinderea capacităților de business în mediul rural și va susține crearea întreprinderilor mici și mijlocii pentru prelucrarea producției primare agricole. Pentru prima dată, subvențiile vor fi oferite în bază de concurs a proiectelor de afaceri, pentru care vor fi eligibili toți agenții economici din domeniu, în mod special micii producători agricoli, care au avut acces limitat la subvenții de stat în ultimii ani. Și anume, în anul 2009, gospodăriile țărănești mici au primit doar 10 la sută din fondul de subvenționare a agriculturii de 560 mln. lei.

Guvernul va compensa producătorilor agricoli majorarea prețului la motorină, alocând pentru aceasta adițional 30 mln. lei.

Imediat după venirea la guvernare, am deblocat exportul vinului în vrac și am eliminat barierele la exportul de struguri. Guvernul a avansat în eforturile sale de a redeschide pentru vinurile moldovenești piața rusă.

Guvernul va promova în agricultură, de altfel ca și în toate sectoarele economiei, o relație corectă între stat și proprietar. În scopul eliminării barierelor în calea exportului, reducerii costurilor produselor destinate pentru export, și creșterii competitivității produselor din RM pe piața externă, Guvernul a modificat legea viei și vinului, prin care a exclus restricțiile la exporturile distilatelor de vin și divinurilor cupajate cu o maturitate nu mai mare de 6 ani. De asemenea, Guvernul a făcut mai multe modificări la legea nr. 1100 cu privire la “Fabricarea și circulația alcoolului etilic și al producției alcoolice”, și anume:

  • a fost eliminată marca comerciala de stat, acțiune care va reduce costurile agenților economici pentru produsele vinicole, vândute la export; și
  • a fost exclusă certificarea produselor vinicole pentru fiecare lot la export, ceea ce va permite agenților economici să-și micșoreze costurile pentru producția promovată la export și va contribui la creșterea competitivității produselor pentru export.

Guvernul a reușit să elaboreze și să promoveze în Parlament Legea Bugetului pentru 2010 și Politica bugetar-fiscală, care ne oferă instrumentarul necesar pentru a activa în 2010 și a relansa creșterea economică. Prognozăm depășirea recesiunii economice până în primul trimestru al anului 2010, o creștere economică graduală de la 1,5% în 2010 până la 5% în 2012. Ponderea deficitului bugetar în PIB va descrește gradual de la 9% în 2009 până la 3% în 2012; iar deficitul contului curent se va stabiliza în jurul cotei de 10% din PIB.

Creștere economică durabilă, locuri de muncă bine plătite pentru cetățenii noștri, schimbarea modelului de dezvoltare economică a țării pentru a asigura atractivitatea pentru investiții și inovație și competitivitatea externă a mărfurilor produse în țara noastră, reprezintă priorități pe termen scurt ale Guvernului.

4. Acțiuni ale Guvernului în domeniile Social, Sănătate și Educație în contextul crizei economice

În domeniul Social, pentru reducerea impactului crizei economice asupra celor mai vulnerabile categorii ale populației, Guvernul a identificat resurse pentru implementarea unui nou sistem de asistență socială, care prevede o majore a alocațiilor pentru asistența socială în 2010, inclusiv prestațiile de șomaj, cu 40% în raport cu anul 2009. Alocațiile vor constitui 630 mln. lei. Cuantumul indemnizației unice la nașterea copilului va fi majorat în 2010 cu 300 lei: pentru primul copil va constitui 1 700 lei, iar pentru fiecare copil următor – 2 000 lei. Va urma în 2010 și majorarea diferențiată a indemnizației pentru îngrijirea copilului persoanelor asigurate și neasigurate.

În sistemul de Sănătate, Guvernul a moștenit o situație dificilă. Finanțarea programelor naționale de sănătate din buget a fost stopată de fosta guvernare încă din luna mai 2009. În octombrie 2009, în conturile Companiei Naționale de Asigurări în Medicină nu existau surse pentru finanțarea contractelor cu instituțiile medicale, riscul de reducere a accesului cetățenilor la servicii medicale fiind unul foarte real.

Guvernul a crescut finanțarea de la bugetul de stat prin majorarea transferurilor în fondurile asigurării obligatorii de asistență medicală cu 5,4% față de nivelul aprobat pentru 2009. Pentru anul 2010, cota transferurilor va reprezenta 58% din totalul fondurilor asigurării obligatorii de asistență medicală.

În condiții de criză, Guvernul a reușit să redirecționeze spre asistența medicală primară 31,1% din fondul de bază al asistenței medicale obligatorii, cu 1,8% mai mult decât în 2009, și a mărit cheltuielile pentru medicamentele compensate cu 40% în comparație cu anul 2009. Am creat condiții pentru creșterea numărului beneficiarilor de polițe medicale, costul acesteia pentru 2010 fiind redus cu 160 lei și va constitui 2 478 lei. Totodată, pentru proprietarii de terenuri agricole costul poliței a fost stabilit la nivelul de 619,5 lei.

Guvernul a reușit să mențină nivelul de angajare a personalului medical, deși este constrâns să micșoreze cu 5% cheltuielile administrative ale instituțiilor medicale finanțate din buget, în 2010.

Am reușit să stabilizăm răspândirea și să întreprindem măsuri pentru combaterea gripei pandemice A(H1N1), cu suportul partenerilor de dezvoltare. Republica Moldova a primit 150 mii doze de vaccine, și urmează primească alte 350 mii de doze din partea Guvernului României și alte 950 mii de doze din partea Organizației Mondiale a Sănătății pentru vaccinarea grupurilor de risc. Guvernul SUA a oferit Republicii Moldova consumabile pentru a combate răspândirea gripei pandemice A(H1N1).

În domeniul Educație, Guvernul a demarat elaborarea Strategiei Sectoriale pe termen lung privind dezvoltarea sistemului educațional în Republica Moldova.

Obiectivele noii Strategii în Educație sunt: modernizarea sistemului de educație și racordarea lui la valorile și standardele europene; îmbunătățirea managementului performanțelor în sistemul de învățământ; asigurarea accesului la servicii de educație timpurie pentru toți copiii; promovarea educației incluzive, în mod special, pentru copiii cu dizabilități; racordarea sistemului de educație la noile priorități de dezvoltare economică și la necesitățile pieței muncii.

Am demarat procesul de elaborare a noului Cod al Educației care va ajusta politica educațională la noile priorități de dezvoltare ale țării și va crea oportunități de integrare în sistemul european de educație. Metodologia de susținere a examenului de bacalaureat a fost elaborată și plasată pe pagina web a ministerului pentru discuții publice.

În pofida crizei și constrângerilor financiare, Guvernul a păstrat nivelul existent de achitare al burselor și taxa de cazare în cămin pentru studenți.

5. Independența justiției și Stat de Drept

Edificarea statului de drept, asigurarea respectării principiului separării și independenței puterilor, a independenței justiției au figurat ca priorități pe agenda Guvernul în cele 100 de zile și vor figura în continuare. Guvernul a întreprins acțiuni de reformare de ordin structural și procedural în justiție.

Pentru a asigura activitatea independentă a Consiliului Superior al Magistraturii, Adunarea Generală a Judecătorilor a ales noi membri în organul de autoadministrare judecătorească, Ministerul Justiției a elaborat proiectul de lege privind transferul Departamentului de administrare judecătorească din subordinea Ministerului Justiției în cea a Consiliului Superior al Magistraturii.

Guvernul a lansat procesul de liberalizare a sistemului de executare a hotărârilor judecătorești în scopul soluționării problemei neexecutării sau executării întârziate a hotărârilor judecătorești, care afectează încrederea cetățenilor în actul de justiție și calitatea mediului de afaceri în RM. Astfel, Guvernul a aprobat, la 24 decembrie 2009, proiectul Legii privind executorii judecătorești, care prevede instituirea sistemului de executori judecătorești privați, crearea spațiului de competiție liberă și de motivare a executorilor judecătorești, garantarea accesului cetățenilor la serviciile prestate de executori.

La 24 decembrie 2009, Guvernul a aprobat Reforma Instituției Avocaturii, în colaborare cu reprezentanții Baroului Avocaților din Moldova, Consiliului Național pentru Asistență Juridică Garantată de Stat, Biroului asociat de avocați “Avocații publici” și Programului Drept al Fundației Soros-Moldova, Misiunii Norvegiene de Experți pentru Supremația Legii în Moldova (NORLAM). Reforma are ca obiectiv consolidarea instituției avocaturii și schimbarea viziunii de ansamblu privind rolul avocaturii și organizării profesiei de avocat.

Fosta guvernare a politizat efectivul polițienesc și l-a antrenat în activități care au prejudiciat imaginea organelor de drept și au diminuat încrederea cetățenilor în instituțiile de asigurare a ordinii publice. Evenimentele din 7–8 aprilie 2009 au demonstrat intensitatea și dimensiunea acestui fenomen.

Astăzi, poliția nu mai este antrenată în activități improprii, ingerința politicului în activitatea poliției este totalmente exclusă, implicarea unor polițiști și foști conducători ai MAI în tragicele evenimente din 7–8 aprilie este cercetată, vinovații urmând să fie trași la răspundere, potrivit legislației în vigoare.

Reformarea sistemului organelor interne a fost și este una dintre cele mai mari provocări pentru actualul Guvern. Creșterea eficienței activităților polițienești în domeniul combaterii fenomenelor infracționale și menținerii ordinii de drept, diminuarea corupției, excluderea comportamentului abuziv rămân pe agenda Guvernului pe termen scurt și mediu.

6. Descentralizarea puterii și asigurarea autonomiei locale

Guvernul s-a angajat în procesul de modernizare a administrației publice. În primele 100 de zile de activitate am simțit cum funcționează instituțiile statului și care este capacitatea lor de a răspunde rapid și eficient la solicitările cetățenilor.

Recunosc, instituțiile statului au capacități reduse de a asigura un proces participativ și decizional transparent. În opt ani de guvernare comunistă, sistemul administrativ a devenit static, închis pentru colaborare și comunicare cu societatea. În calitate de Prim-ministru, am avut mai multe întâlniri cu reprezentanții societății civile, sectorului privat, patronatelor, tinerilor pentru a iniția un dialog continuu cu cetățenii. La 29 decembrie 2009, Guvernul a creat Consiliul Național pentru Participare, pe care îl văd în calitate de platformă de dialog, colaborare și parteneriat cu societatea civilă în elaborarea și implementarea soluțiilor pentru problemele țării. Prima ședința a Consiliului Național pentru Participare va avea loc la sfârșitul lunii ianuarie 2010.

Drept rezultat al întâlnirilor avute cu business-ul local și străin, am decis să instituționalizăm dialogul și parteneriatul cu sectorul privat. Sunt ferm convins că parteneriatul public-privat reprezintă o soluție de a utiliza eficient resursele publice pentru a presta servicii publice de calitate și în beneficiul cetățeanului.

În scopul informării și asigurării transparenței activității Guvernului, am inițiat acțiuni concrete cu partenerii de dezvoltare pentru a consolida sistemul de comunicare la nivelul Guvernului și a facilita comunicarea dintre cetățeni, mijloacele de informare în masă, pe de o parte, și direcțiile de relații cu publicul din cadrul ministerelor, pe de altă parte. Recunosc, nu ne-au reușit foarte multe în acest domeniu, schimbările de atitudine și comportament sunt cele mai dificile și necesită timp. Dar asigurarea accesului la informație și transparența procesului decizional sunt priorități, pe care mi le-am asumat personal și le vom realiza.

Guvernul a demarat acțiuni de combatere a corupției și de demascare a schemelor de utilizare a instituțiilor statului și serviciilor publice neperformante în scopul abuzării de banii publici (cazul Întreprinderii de Stat “Căile Ferate” și a Întreprinderii de Stat “Aeroportul Internațional Chișinău”). Guvernul va continua acțiunile de curățare a sistemului administrativ de schemele și serviciile publice care nu soluționează problemele cetățeanului, ci, din contra, îi creează mai multe probleme.

7. Reintegrarea țării

Crearea condițiilor de reintegrare reală a regiunii transnistrene în spațiul RM și identificarea unei soluții viabile și durabile pentru conflictul transnistrean în baza respectării suveranității, integrității teritoriale și a caracterului unitar al statului Republica Moldova, a constituit una din preocupările noastre de bază în această perioadă.

În acest sens, Guvernul a extins pe termen nedefinit, facilitarea documentării populației și a eliminat termenul privind condițiile specifice de declarare a mărfurilor de către agenții economici din raioanele de est.

După o lungă pauză, au fost reluate reuniunile neformale în formatul “5+2”, dialogul bilateral informal la nivelul reprezentaților politici la Vienna și Tiraspol în noiembrie 2009. Guvernul a pregătit relansarea activității grupurilor de lucru pe probleme de interes comun. Executivul și-a asumat gestul de a propune suspendarea pentru 6 luni a aplicării interdicțiilor de călătorie în UE și SUA pentru oficialii transnistreni.

Guvernul va acționa cu determinare pentru promovarea proiectelor sociale și de infrastructură în raioanele de est ale Republicii Moldova, pentru reintegrarea oamenilor din regiunea transnistreană în spațiul economic, politic, social și informațional al Republicii Moldova. Reprezentanții poliției moldovenești și ai miliției transnistrene au convenit deja să dezvolte interacțiunea în combaterea criminalității pe ambele maluri ale Nistrului, în cadrul seminarului organizat de Misiunea OSCE în noiembrie, 2009.

Prioritățile Guvernului pentru anul 2010

Depășirea crizei economice rămâne obiectivul prioritar al Guvernului pentru 2010.

Fiecare dintre noi plătește azi și acum pentru stagnarea în dezvoltare și creșterea economică amăgitoare și fragilă din ultimii 8 ani de guvernare comunistă. O creștere economică bazată pe consum, pentru care am plătit cu banii trimiși de concetățenii noștri plecați la muncă peste hotare celor rămași acasă.

Ne-am angajat să dezvoltăm o economie atractivă în interior și competitivă în exterior. Am convingerea fermă că Republica Moldova poate deveni, foarte rapid, țara cu cel mai bun și atractiv mediu de afaceri din Europa Centrală și de Est. În acest scop, vom continua să eliminăm barierele administrative și instituționale, să demonopolizăm și să liberalizăm economia țării; să modernizăm sistemul de educație și să ne integrăm în spațiul de educație și cunoaștere european; să dezvoltăm sectorul tehnologiilor de comunicare și informare și să aplicăm aceste tehnologii la eficientizarea și responsabilizarea sistemului administrativ și al serviciilor publice.

Ne așteaptă un an dificil, dar cu multe oportunități de a construi o țară prosperă și de a avansa în eforturile noastre de integrare europeană.

Azi, ca urmare a acțiunilor întreprinse în cele 100 de zile, Republica Moldova are perspective mult mai clare de aprofundare a relațiilor și de integrare în Uniunea Europeană. Pentru aceasta trebuie să continuăm reformele interne, care ne vor costa pe fiecare în parte. Dar, fiecare dintre noi și, în mod special copii noștri, merită să trăiască într-o țară europeană, cu școli de calitate, locuri de muncă bine plătite, o țară care ar oferi posibilitatea de afirmare acasă.

Agenda de Integrare Europeană a Guvernului pentru 2010 prevede:

  • dialog dinamic cu UE și reforme interne pentru liberalizarea regimului de vize pentru cetățenii moldoveni;
  • participare angajată și de calitate a instituțiilor statului în negocierea Acordului de Asociere și Acordului de Liber Schimb Aprofundat și Comprehensiv;
  • aprofundarea relațiilor și obținerea sprijinului statelor membre ale UE în procesul integrării europene a RM.

Viteza și consistența procesului de integrare a Republicii Moldova în UE depind de voința, faptele și consecvența noastră.

Guvernul a asigurat și va continua să asigure funcționalitatea instituțiilor statului.

Continuarea reformării administrației publice centrale și demararea reformei de descentralizare și asigurare a autonomiei locale sunt prioritățile pe care le vom aborda și implementa cu determinare și perseverență în 2010. Competența, profesionalismul și eficiența în administrația publică sunt determinate pentru eforturile de modernizare a țării noastre. Guvernul va intensifica acțiunile de combatere a corupției, utilizării instituțiilor statului și serviciilor publice neperformante pentru a abuza de banii publici.

Guvernul va extinde și aprofundarea dialogul cu cetățenii noștri de peste hotare, în scopul protejării intereselor lor în țările în care se află și aici, la ei acasă. Ne angajăm să dezvoltăm continuu dialogul instituționalizat cu cetățenii, societatea civilă, sectorul privat, mediile academice.

În 2010, Guvernul va implementa inițiative de consolidare a încrederii între ambele maluri ale Nistrului, va atrage asistență financiară din partea donatorilor internaționali pentru realizarea proiectelor comune în economie, sănătate, infrastructură, educație, agricultură, ecologie, transport pentru a facilita reintegrarea țării.

Guvernul va continua aprofundarea relațiilor cu partenerii de dezvoltare, cu țările vecine și cu Uniunea Europeană în spirit european, în baza principiilor de colaborare și a beneficiilor mutuale.

Guvernul mulțumește partenerilor de dezvoltare, sectorului privat, societății civile pentru deschidere și colaborare la elaborarea și implementarea programelor și inițiativelor Guvernului de modernizare și dezvoltare a țării.

Discursuri

Discursul prim-ministrului desemnat, Vlad Filat, în cadrul ședinței în plen a Parlamentului

25 septembrie 2009

Stimate domnule președinte al Parlamentului,
Stimate doamne deputați,
Stimați domni deputați,
Stimați reprezentanți ai corpului diplomatic,
Stimați reprezentanți ai mass-media,
Onorată asistență,

Discursul prim-ministrului desemnat, Vlad Filat, din 25 septembrie 2009

Pe 29 iulie am încheiat încă o etapă în lupta noastră pentru libertate, democrație și adevăr. Speranțele societății s-au îndreptat spre partidele care și-au asumat drept obiectiv restabilirea instituțiilor democratice, depășirea efectelor crizei economico-financiare și integrarea autentică a Republicii Moldova în Uniunea Europeană. Suntem conștienți de moștenirea grea lăsată de guvernarea anterioară, însă angajamentul luat în fața cetățenilor nu ne permite nici pentru o clipă să ezităm, să facem trimitere la problemele existente și să ne eschivăm de la uriașa responsabilitate pentru destinele țării.

Vreau să asigur cetățenii Republicii Moldova că îmi asum conștient și plenar funcția de prim-ministru al Republicii Moldova. Iar împreună cu colegii mei din Alianța pentru Integrare Europeană, împreună cu echipa guvernamentală ne asumăm întreaga responsabilitate pentru guvernarea pe care o instaurăm astăzi. Noi nu vom fi un Guvern de sacrificiu, nici unul tehnic sau incolor. Noi vom fi un Guvern care exprimă voința politică de schimbare manifestată prin votul cetățenilor. Guvernul va opune haosului – ordinea, amatorismului – competența, sabotajului – consecvența, iar populismului – realismul.

Vreau să asigur cetățenii că pentru un nou Guvern cuvântul de ordine va fi responsabilitatea pentru soarta țării, pentru soarta cetățenilor, iar mandatul nostru va avea patru ani și îl vom duce cinstit, energic și cu demnitate până la capăt. În același timp, vom construi o societate consolidată și solidară, în care fiecare cetățean va fi interesat direct în realizarea obiectivelor asumate de către Guvern. Guvernul își va structura activitatea în conformitate cu următoarele priorități naționale: europenizarea țării și integrarea Republicii Moldova în spațiul valoric de securitate și de bunăstare europeană; reintegrarea țării prin identificarea unei soluții viabile și durabile a diferendului transnistrean, asigurarea supremației legii și edificarea, în sfârșit, a statului de drept Republica Moldova, depășirea crizei economico-financiare și asigurarea creșterii economice, inclusiv descentralizarea puterii și asigurarea autonomiei locale prin demontarea verticalei puterii și aplicarea principiilor și normelor europene în domeniul administrației publice.

Stimați colegi,

Guvernul va activa în conformitate cu principiul separării și independenței puterilor legislativă, executivă și judecătorească. În același timp, vom urmări aplicarea uniformă și corectă a legilor și a principiului egalității tuturor în fața legii. Guvernul realizează că justiția independentă reprezintă elementul-cheie al statului de drept și al unei guvernări democratice și este instrumentul care trebuie să asigure suportul necesar pentru celelalte reforme.

Doar un sistem de drept, bine organizat, și o justiție funcțională poate asigura atragerea investițiilor, lupta cu corupția, combaterea criminalității și protecția drepturilor omului. Din aceste motive, Guvernul va acorda un rol deosebit edificării statului de drept, implicit prin inițierea unor reforme de ordin structural și procedural în justiție.

Reforma în justiție va viza mai multe domenii și anume: modificarea structurii și competențelor Curții Consiliului Superior al Magistraturii prin crearea unui consiliu bicameral: Camera Procurorilor și Camera Judecătorilor; finalizarea reformei Procuraturii, demilitarizarea acesteia și acordarea statutului de magistrați procurorilor; reformarea instituției avocaturii și acordarea asistenței juridice garantate de stat; reformarea mecanismului de executare a hotărârilor judecătorești și implementarea sistemului de executori judecătorești privați; lichidarea instanțelor economice și preluarea competențelor acestora de către instanțele de drept comun, cu specializarea pe colegii, secțiuni, după caz; realizarea unei serii de reforme de ordin procedural, orientate spre îmbunătățirea calitativă a actului de justiție.

Guvernul va acorda o atenție deosebită instruirii profesionale, dar și responsabilizării magistraților pentru pronunțarea unor hotărâri vădit ilegale și pentru comiterea unor acte de corupție. În această ordine de idei, Guvernul va acționa în regres prompt și fără nici o excepție împotriva magistraților, care pronunță hotărâri și prejudiciază cetățeanul și statul.

Stimați deputați,

Libertatea presei în Republica Moldova a fost îngrădită sistemic și metodic, contrar cerințelor legale, accesul la informație a avut un caracter declarativ, în realitate fiind izolat ermetic. Licențele Radio și TV au fost acordate exclusiv pe criterii politice. Radioul și Televiziunea publică a uitat ce înseamnă principiile pluralismului și echidistanței. La capitolul libertatea presei în lume, țara noastră a coborât pe locul 150, alături de statele africane.

Guvernul va acționa în vederea liberalizării spațiului mediatic și garantării libertății de exprimare. În mod prioritar, Guvernul va iniția reforma legislației, ce reglementează activitatea mass-media și, în primul rând, Codul Audiovizualului. IPNA “Teleradio-Moldova” va fi reformată pentru a i se asigura libertate editorială și mai mult profesionalism. Reforma va viza asigurarea independenței Consiliului Coordonator al Audiovizualului și a Consiliului de Observatori al IPNA “Teleradio-Moldova”.

Urmează a fi create, totodată, condițiile necesare pentru dezvoltarea mass-media și pentru stimularea investițiilor în presa autohtonă. Pentru asigurarea accesului la informație, Guvernul va iniția modificarea Codului contravențional în vederea înăspririi pedepselor pentru îngrădirea accesului la informație și neoferirea informațiilor de interes public în termenele stabilite de lege.

Guvernul va miza pe sprijinul presei în edificarea statului de drept și atingerea obiectivului de europenizare al Republicii Moldova. Un alt partener, pe care îl vedem în acest sens, este societatea civilă. Mizăm pe un parteneriat real și vom face tot posibilul pentru a asigura dezvoltarea dinamică a sectorului asociativ. Vom crea un cadru instituțional pentru cooperarea dintre autoritățile publice și societatea civilă, care va stimula implicarea ONG-urilor în procesul de elaborare, implementare și evaluare a politicilor publice.

Guvernul va demonta verticala puterii și va aplica principiile și normele europene în domeniul administrației publice. Apropierea Republicii Moldova de Uniunea Europeană se poate produce doar în condițiile unui stat în care structurile puternic ierarhizate sunt înlocuite cu structuri descentralizate, transparente și flexibile, întemeiate pe supremația drepturilor și libertăților civile, vom corela reforma administrației centrale cu cea a administrației locale.

Descentralizarea și asigurarea autonomiei locale reale va constitui una din preocupările de bază ale Guvernului. În acest sens, va fi dezvoltat cadrul legal, normativ și instituțional corespunzător, pentru a asigura transferul de competențe către autoritățile publice locale, inclusiv în domeniul finanțelor publice și de a întări capacitatea lor administrativă.

Guvernul va elimina practicile vicioase de alocare pe criterii politice a mijloacelor bugetare pentru investiții în autoritățile publice locale. La nivel central, Guvernul va iniția restructurarea profundă a administrației publice centrale în vederea creării unui cadru instituțional eficient, funcțional și durabil, bazat pe supremația legii și acordarea unor servicii publice calitative populației.

Noi vom moderniza serviciile publice prin reducerea birocrației, eficientizarea și îmbunătățirea calității serviciilor, cu impact pozitiv maxim asupra cetățeanului. Guvernul va recurge la o reformă a serviciilor desconcentrate, restabilind, totodată, instituția Oficiului teritorial al Guvernului.

Onorat Parlament,

Preocuparea de fond a echipei noastre de guvernare va fi calitatea vieții cetățeanului, pentru ca, trăind în Europa, vorbind la nesfârșit despre Europa, să avem un nivel de trai comparabil cu cel de pe continentele cele mai înapoiate. Vom raporta toate acțiunile noastre la acest obiectiv. Pentru realizarea lui va fi necesară mobilizarea întregii societăți, nu doar a Guvernului.

În condițiile de criză, relansarea economiei devine una dintre prioritățile principale ale programului nostru de modernizare și europenizare a țării. Guvernul va acționa în vederea schimbării paradigmei de dezvoltare a țării de la o economie bazată pe consum și importuri la o economie bazată pe investiții, inovații și competitivitate. Descentralizarea, demonopolizarea și dereglementarea activităților economice sunt obiectivele noastre majore.

Vreau să asigur oamenii de afaceri că nu vor mai pierde luni de zile în așteptarea autorizațiilor și licențelor. Nu se vor mai căciuli în fața funcționarilor de stat, care inventează zeci de bariere pentru a-și spori importanța. Caracatița corupției în administrația de stat va fi nimicită fără milă, indiferent de culoarea politică sau funcțiile celor corupți. Cunoaștem cu toții situația tragică a sutelor de mii de familii, despărțite din cauza lipsei locurilor de muncă, bine plătite aici, în Republica Moldova.

Nu putem miza pe o societate puternică atât timp, cât un cetățean activ și bine pregătit din punct de vedere profesional nu își poate asigura familia prin munca sa. De aceea, prin politicile noastre economice vom acționa energic, pentru ca economia națională să devină una competitivă, capabilă să creeze locuri de muncă sigure și bine plătite, iar întreaga societate, fiecare cetățean în parte să simtă și să se bucure de o creștere economică sănătoasă, organică și echilibrată.

Pe plan extern, Guvernul va relua negocierile cu Fondul Monetar Internațional, cu alte instituții financiare internaționale și cu țări donatoare pentru a obține sprijinul necesar implementării Programului de recuperare economică și acoperirea insuficienței de mijloace bugetare.

Pe plan intern, vom dezvolta un dialog permanent cu mediul de afaceri, pe care îl percepem ca un partener sigur în dezvoltarea țării. Așa cum am spus de mai multe ori, că mediul de afaceri va fi partener nu numai în instituirea în Republica Moldova a unei economii de piață funcțională, dar în a constitui un stat de drept, un stat bazat pe lege în țara noastră.

Guvernul își asumă dinamizarea reformei regulatorii, creșterea transparenței sistemului de autorizare a afacerii prin reducerea numărului de domenii supuse autorizării, licențierii, diminuarea restricțiilor la import-export și debirocratizarea procedurilor administrative de autorizare. Vreau să asigur mediul de afaceri că inspecțiile și controalele vor fi drastic diminuate, iar orice intervenție nejustificată a organelor de control va fi curmată din rădăcini.

Guvernul va asigura tuturor persoanelor respectarea drepturilor legale asupra proprietăților și investițiilor efectuate în Republica Moldova. Competiția liberă va stimula crearea unei economii funcționale, care va servi ca bază pentru dezvoltarea afacerilor și crearea noilor locuri de muncă. În acest sens, Guvernul va reforma sistemul de salarizare în sectorul public, astfel încât fiecare angajat aflat în serviciul societății să fie mândru de funcția respectivă.

Una din preocupările Guvernului va fi fortificarea securității energetice a țării printr-un dialog permanent cu principalii furnizori de resurse energetice, în special gaze naturale și energie electrică. Pentru a diversifica și a asigura stocuri de rezervă și interconexiuni alternative, vom investi bani publici, dar și mijloace atrase din mediul privat. Accentul va fi pus pe sporirea capacității proprii de generare a energiei electrice, pe modernizarea și diversificarea celor existente. Guvernul va sprijini restabilirea și modernizarea liniilor de interconexiune cu Ucraina, extinderea capacităților de interconexiune cu România și în proiectele GRINFIL. Vom stimula investițiile în energia regenerabilă.

Una dintre cele mai importante ramuri ale economiei naționale – agricultura, cunoaștem cu toții, parcurge o etapă extrem de dificilă. Aici vom reacționa în regim de urgență, pentru a salva ramuri de importanță strategică și a nu permite ruinarea producătorului agricol. Guvernul va susține modernizarea sectorului agrar, dotarea tehnică a entităților agricole, extinderea sistemelor eficiente de irigație, optimizarea structurii înființărilor agricole și extinderea spectrului de culturi agricole cultivate în țară. Vom susține, de asemenea, crearea unităților de aprovizionare cu inputuri moderne și calitative pentru agricultură și celor de colectare a produselor agricole. Una din acțiunile imediate ale Guvernului va fi deblocarea situației din sectorul vitivinicol prin soluționarea problemei achiziționării strugurilor.

Stimați deputați,

În domeniul dezvoltării antreprenoriatului, comerțului și atragerii investițiilor, politicile Guvernului vor urmări redresarea actualelor tendințe prin acoperirea treptată a necesităților interne de consum cu servicii și produse autohtone. Astfel, urmează să generăm un tren pozitiv în evoluția balanței comerțului extern. Vom stimula implicarea cetățenilor Republicii Moldova în crearea bunurilor și serviciilor, inclusiv pentru export. Și ambiția noastră este să ajungem, cel puțin, la dublarea numărului de întreprinderi mici și mijlocii.

Resursele venite prin transferuri de peste hotare vor beneficia de condiții adecvate pentru investiții în noi afaceri și proiecte investiționale. În același timp, Guvernul va lua măsuri de susținere a cetățenilor reveniți în țară de la muncile de peste hotare. Vom reduce în mod esențial presiunile regulatorii asupra activităților economice generate atât la nivelul legislației, cât și al actelor normative emise de tot felul de autorități. Iar fiecare proiect nou de act normativ sau de modificare a legislației în vigoare va fi supus evaluării sub aspectul impactului său regulatoriu.

Piața internă de bunuri și servicii va fi liberalizată, iar monopolurile din acest domeniu desființate. Eliminarea acestora va contribui la deblocarea operațiunilor de import-export și la înviorarea schimburilor comerciale. Văd zâmbete în momentul în care am enunțat acest obiectiv al nostru, dar vreau să vă asigur că se va întâmpla foarte rapid acest obiectiv pe care ni-l asumăm.

Politicii bugetar-fiscale îi revine un rol esențial în crearea condițiilor pentru buna desfășurare a activităților economice. Ea trebuie să devină una stimulatorie și să încurajeze activitatea economică legală. În acest sens, Guvernul va reduce povara fiscală și va simplifica sistemul de impozite și taxe prin optimizarea cheltuielilor publice și majorarea investițiilor publice productive.

Prevenirea blocajelor financiare la nivelul bugetului public național va întări siguranța financiară a bugetului și va păstra banii veniți de la contribuabili în circuitul economic. În același timp, adoptarea și aplicarea de proceduri fiscale și vamale moderne vor spori previzibilitatea și transparența politicilor în acest domeniu. Veniturile cuantei fiscale la buget, cum ar fi plățile efectuate de către populație și agenți economici pentru așa-numitele servicii contra plată prestate de către instituțiile publice, urmează a fi reduse și ulterior eliminate.

Sursele de finanțare a deficitului bugetar vor fi diversificate printr-un instrument eficient și cât mai necostisitor. Prezumăm limitarea mărimii deficitului bugetar la 2% din PIB pe perioada următorilor 4 ani. Principala instituție a sistemului bancar din Republica Moldova – Banca Națională se va bucura de gradul necesar și firesc de independență. Practicile de exploatare abuzivă a instrumentelor ei și a rezervelor valutare ale țării vor fi curmate. Banca Națională este responsabilă de politica monetar-creditară, de asigurarea stabilității prețurilor, de creșterea eficienței sistemului bancar. În acest sens, instituția urmează să își îmbunătățească mecanismele de supraveghere a băncilor comerciale.

Onorată asistență,

Securitatea socială are o importanță primordială. Sistemul de protecție socială va fi reformat și aliniat la standardele și practicile europene. Aceste procese vor avea drept rezultat reducerea sărăciei, a inegalității și a inechității în societate și sprijinirea reală a familiilor, a copiilor, a pensionarilor și, în mod special, a persoanelor socialmente vulnerabile.

Guvernul va acționa în vederea asigurării unui sprijin eficient familiilor cu mulți copii și familiilor care sunt în dificultate, substituind treptat indemnizațiile cu un sistem de alocații familiale. Compensațiile nominative vor ceda treptat locul unui sistem de asistență socială, bazat pe testarea veniturilor reale și evaluarea nevoilor, iar indicatorul de referință va fi venitul lunar minim garantat al familiilor vulnerabile, care ulterior urmează a fi majorat.

Mecanismul de protecție socială a persoanelor cu dizabilități va fi perfecționat și va avea la bază echitatea și eficiența. Guvernul va promova consecvent conceptul de incluziune socială, pentru ca nimeni să nu se simtă exclus din societate, indiferent și în pofida oricăror handicapuri. Vom iniția reforma sistemului de stabilire a dizabilității pentru a preveni speculațiile, marginalizarea și nedreptățile frecvente din acest domeniu. Asistența socială și protecția copilului vor fi transformate într-o largă platformă pentru dezvoltarea parteneriatelor publice private în beneficiul celor afectați. În contextul politicilor sociale, în calitatea mea de prim-ministru, vreau să asigur fiecare cetățean luat în parte, că ne vom onora toate obligațiile sociale, iar salariile și pensiile vor fi achitate integral și la timp.

Stimați colegi,

O guvernare responsabilă și eficientă trebuie să aibă în finalitate sănătatea și bunăstarea cetățenilor. Sănătatea fizică este inseparabilă de cea morală. Noi vom aborda domeniul sănătății publice ca pe o prioritate și vom urmări ca fiecare cetățean să aibă acces la servicii medicale accesibile și de calitate. Către anul 2013, Guvernul își propune să îmbunătățească semnificativ o serie de indicatori sociali majori: creșterea speranței de viață până la 70 de ani, reducerea ratei mortalității infantile până la 10 cazuri la 1 000 de copii născuți vii, reducerea ratei mortalității materne până la 17 cazuri la 100 mii de copii născuți vii, reducerea incidenței TBC până la 100 cazuri la 100 mii de populație.

Guvernul va urmări dezvoltarea și eficientizarea sistemului de ocrotire a sănătății, pentru ca toți cetățenii să poată beneficia de întregul set de servicii medicale primare. Vom investi în infrastructură și în programe de sănătate cu un larg impact social. Guvernul va orienta asistența medicală primară spre nevoile familiei și ale comunității, astfel încât către anul 2013 să ne apropiem de standardele europene în ceea ce privește indicatorii principali de sănătate.

Stimați colegi,

Educația are o importanță majoră pentru redresarea economică și socială a Republicii Moldova, dar și pentru promovarea valorilor europene și democratice în țară. Politicile Guvernului vor avea drept scop asigurarea accesului la educație pentru toți, sporirea calității educației și îmbunătățirea condițiilor de activitate în învățământ. Guvernul va face tot posibilul ca în termene restrânse să convingă prin politici adecvate profesorii, elevii, studenții și părinții că educația este o prioritate națională. Acest lucru se va materializa, în special, prin salarii decente, o infrastructură modernă și șanse egale la educație pentru fiecare copil.

Guvernul pledează pentru eliminarea politicului din școală și pentru respectarea cu strictețe a autonomiei universitare. Vom aplica politici menite să extindă rețeaua și să ridice calitatea instituțiilor preșcolare, vom reforma politica salarială având drept obiectiv corelarea salariilor pedagogilor cu salariul mediu pe economie. Vom implementa pas cu pas prevederea europeană prin care școala va garanta cunoașterea la cel mai înalt nivel a limbii de stat de către toți copiii țării. Vom promova, de asemenea, studierea facultativă a religiei în școală. Vă asigur, stimați cetățeni, că problemele educației vor fi în permanență pe agenda Guvernului și a prim-ministrului.

Stimați colegi,

Guvernul va crea condiții necesare pentru relansarea proceselor culturale și va asigura accesul larg al cetățenilor la viața culturală și la patrimoniul cultural național. Noi înțelegem cultura ca un factor primordial al păstrării și dezvoltării identității naționale și vom crea cadrul necesar de dezvoltare și de manifestare a diversității culturale.

Guvernul vede în dezvoltarea artelor contemporane un mijloc de afirmare a culturii naționale și va aplica măsuri de rigoare pentru păstrarea și dezvoltarea patrimoniului cultural național. Vom sprijini uniunile de creație și vom reglementa statutul artistului în scopul susținerii efective a artiștilor și a creației lor. Este în interesul Guvernului să asigure conectarea fenomenului cultural din Republica Moldova la circuitele culturale regionale și internaționale, îmbunătățind astfel imaginea țării în lume.

În domeniul tineretului, Guvernul va urmări crearea condițiilor necesare pentru realizarea plenară a potențialului tinerilor în viața politică, economică, socială și culturală a țării. Politicile de tineret vor fi promovate intersectorial, de la susținerea inițiativelor de afaceri la protecția socială a tinerilor și a familiilor tinere. Vom acționa în vederea integrării social-economice a tinerilor, inclusiv a celor vulnerabili și excluși social. O altă țintă a politicilor de tineret va fi diminuarea exodului forțat și crearea condițiilor pentru revenirea tinerilor în țară.

Guvernul este conștient de faptul că respectarea drepturilor cetățenești, care aparțin minorităților naționale, sunt precondiții importante pentru stabilitatea și dezvoltarea cu succes a Republicii Moldova ca stat independent și prosper. Guvernul își propune constituirea unui demos bazat pe valori democratice comune pentru toți cetățenii, indiferent de apartenența lor etnică și lingvistică. În acest scop, vom elabora, cu participarea largă a societății civile și a organizațiilor internaționale relevante, a Concepției de stat cu privire la integrarea cetățenilor de alte etnii în viața social-culturală și politica Republicii Moldova.

Voi sublinia, cu acest prilej, că, în corespundere cu obligațiile asumate de către Republica Moldova în cadrul OSCE și al Consiliului Europei, Guvernul are misiunea de a crea pentru minorități condiții și oportunități adecvate de a învăța limba de stat.

Stimați deputați,

Țin să vă asigur că la elaborarea tuturor politicilor sociale, economice și de alt ordin, vom lua în calcul și perspectiva de reintegrare a țării. La fel ca și relansarea economică, restabilirea statului de drept și integrarea europeană, pentru noi reintegrarea țării va fi un obiectiv de primă importanță. Viziunea noastră la acest capitol este una cât se poate de clară, reintegrarea țării urmează să se producă în baza și în limitele Constituției Republicii Moldova, a cadrului legislativ în vigoare și a standardelor internaționale. Noi pledăm pentru soluționarea problemei transnistrene exclusiv pe cale pașnică, prin intermediul unui proces de negocieri transparent în cadrul formatului cinci plus doi.

Guvernul va utiliza atât posibilitățile interne pe care le are la dispoziție în acest sens, cât și pe cele externe. Vorbind de posibilități interne, mă refer, în primul rând, la condiții de activitate economică, afaceri atractive, o democrație funcțională, un sistem social performant și o justiție independentă. Toate împreună vor convinge cetățenii din regiunea de est că un viitor sigur și prosper e posibil doar într-o Moldovă integră și democratică.

Prin posibilitățile diplomatice în problema reglementării diferendului transnistrean înțelegem să promovăm un mesaj coerent, să dăm dovadă de corectitudine și consecvență în raport cu partenerii externi.

În domeniul politicii externe, Guvernul va promova o activitate diplomatică, care va avea ca scop major asigurarea stabilității politicii interne necesare pentru promovarea consecventă a reformelor dictate de imperativul integrării europene a țării, depășirea consecințelor crizei financiare și economice, precum și pentru continuarea eforturilor de reglementare durabilă a problemei transnistrene. Integrarea europeană va fi prioritatea absolută a politicii externe a țării.

Republica Moldova este geografic și cultural un stat european cu un viitor european, însă acest viitor nu va fi atins prin declarații, ci numai și numai prin acțiuni, stimați colegi. Guvernul se angajează să implementeze cu determinare și voință valorile și standardele europene în toate domeniile: politic, economic, social.

În raport cu Uniunea Europeană, Guvernul Republicii Moldova va negocia și va semna Acordul de asociere cu Uniunea Europeană, care va oferi țării noastre noi oportunități și perspective previzibile în următoarele domenii de cooperare: liberalizarea regimului de vize, crearea zonei de liber schimb aprofundat și comprehensiv, integrarea economică și asigurarea securității energetice prin aderarea la piața energetică europeană.

În același context, pentru a promova cât mai eficient agenda noastră europeană, vom acorda o atenție deosebită lărgirii grupului de prieteni ai Republicii Moldova în cadrul Uniunii Europene. Guvernul va pleda în continuare pentru creșterea rolului Uniunii Europene în soluționarea conflictului transnistrean.

În relațiile cu statele vecine, Guvernul va promova o politică de cooperare și bună vecinătate și va depune eforturi sporite pentru a normaliza și impulsiona cooperarea bilaterală și transfrontalieră cu România și Ucraina, pentru a dezvolta relații privilegiate bazate pe pragmatism și abordări moderne în contextul procesului de integrare europeană.

În relațiile cu România, Guvernul va finaliza, ceea ce a inițiat domnul președinte al Parlamentului, domnul Ghimpu, prin abolirea regimului discriminatoriu de vize, introdus pentru cetățenii români de către guvernarea precedentă, va semna Convenția privind micul trafic la frontieră, va propune Guvernului României și va promova elaborarea unei Strategii de dezvoltare a relațiilor bilaterale, va soluționa în spirit european chestiuni legate de acordurile bilaterale. Și, ca să anticipez, eventual, anumite întrebări, inclusiv mă refer și la tratatul politic de bază. Și foarte important, vom atrage experiența valoroasă ce ține de armonizarea legislației și implementarea aquis-ului comunitar.

În relațiile cu Ucraina, Guvernul va promova cooperarea bilaterală în toate domeniile de interes comun: securitatea energetică, cooperarea regională, integrarea europeană, reglementarea conflictului transnistrean, aprofundarea cooperării economice bilaterale, reglementarea raporturilor de proprietate, dezvoltarea cu succes a cooperării bilaterale ne-ar permite să edificăm un parteneriat strategic moldo-ucrainean.

Pornind de la parteneriatul strategic cu Federația Rusă, convenit în Tratatul politici de bază moldo-rus, semnat în anul 2001, dezvoltarea și aprofundarea relațiilor bilaterale se vor baza pe principiile egalității suverane, respectului mutual, cooperării reciproc avantajoase. O atenție deosebită vom acorda coerenței dialogului politicii bilaterale și dezvoltării relațiilor economice bazate pe transparență, pragmatism, previzibilitate și respectarea intereselor reciproce.

Guvernul pledează pentru interacțiune strânsă cu Federația Rusă atât în plan bilateral, cât și în cadrul mecanismelor consacrate de negocieri în formatul 5 plus 2, valorificând în deplină măsură aportul Rusiei în vederea identificării unei soluții cuprinzătoare și viabile a conflictului transnistrean, cu respectul suveranității, integrității și statutului de stat unitar al Republicii Moldova.

În relațiile cu Statele Unite ale Americii, Guvernul va depune eforturile necesare în vederea inițierii unui parteneriat strategic bazat pe următoarele principii: sprijin din partea Statelor Unite pentru suveranitatea, independența, integritatea teritorială și inviolabilitatea frontierelor Republicii Moldova, consolidarea Republicii Moldova ca stat independent, suveran și democratic, capabil să contribuie la securitatea și prosperarea cetățenilor săi, dar și ai întregii Europe. Încurajarea și susținerea eforturilor Republicii Moldova în vederea aprofundării legăturilor sale politice, economice, sociale și de securitate cu Comunitatea Euroatlantică. Susținerea integrării depline a Republicii Moldova în Uniunea Europeană.

Stimați colegi,

Îmi permit să spun câteva lucruri despre relațiile cu opoziția. Noi vom depune toate efortule pentru a depăși stereotipul că opoziția este un dușman. Trebuie să rămână în trecut atitudinea ostilă față de acei care gândesc altfel. Vom fi deschiși, vom accepta critica obiectivă și vom respecta toate drepturile opoziției. Există mecanisme civilizate de cooperare cu opoziția pentru binele țării, în interesul fiecărui cetățean. Dacă opoziția va percepe pozitiv mesajul nostru și va urma modelul propriu statelor democratice în relațiile putere–opoziție, atunci societatea va avea numai de câștigat, și fiecare cetățean luat în parte.

În final, vreau să menționez că viața este mult mai dinamică, mult mai imprevizibilă decât orice document. Globalizarea, efectele ecologice, crizele mondiale de proporții, conflictele regionale, pericolul terorismului, și a aș putea să continui, sunt provocările noului secol și mileniu. Nimeni nu ne poate garanta fără echivoc o stabilitate politică, economică și de altă natură pe continent și în lume.

Însă dincolo de aceste incertitudini, vreau să îmi exprim ferma convingere că Guvernul pe care am onoarea să îl prezint, își va îndeplini cu demnitate programul de activitate, program asumat, și va răspunde competent și responsabil așteptărilor societății noastre, ale fiecărui cetățean luat în parte. Cred cu tărie într-o Moldovă unită în fața dificultăților, în uriașele energii creatoare de bunuri și valori prezente în societatea noastră. Sunt convins în reușita acestui Guvern, a fiecărui cetățean în parte, a țării noastre – Republica Moldova.

Stimați colegi deputați,

Acestea fiind spuse, permiteți-mi să dau citire componenței nominale a Guvernului:

  • Vlad Filat, prim-ministru al Republicii Moldova;
  • Iurie Leancă, viceprim-ministru, ministrul afacerilor externe și integrării europene;
  • Valeriu Lazăr, viceprim-ministru, ministrul economiei;
  • Ion Negrei, viceprim-ministru;
  • Victor Osipov, viceprim-ministru;
  • Victor Bodiu, ministru de stat;
  • Veaceslav Negruța, ministrul finanțelor;
  • Alexandru Tănase, ministrul justiției;
  • Victor Catan, ministrul afacerilor interne;
  • Vitalie Marinuța, ministrul apărării;
  • Marcel Răducan, ministrul construcțiilor și dezvoltării regionale;
  • Valeriu Cosarciuc, ministrul agriculturii și industriei alimentare;
  • Anatol Șalaru, ministrul transporturilor și infrastructurii drumurilor;
  • Gheorghe Șalaru, ministrul mediului;
  • Leonid Bujor, ministrul educației;
  • Boris Focșa, ministrul culturii;
  • Valentina Buliga, ministrul muncii, protecției sociale și familiei;
  • Vladimir Hotineanu, ministrul sănătății;
  • Ion Cebanu, ministrul tineretului și sportului;
  • Alexandru Oleinic, ministrul tehnologiilor informaționale și comunicațiilor;
  • Mihail Formuzal, guvernator al UTA Găgăuzia (Gagauz-Yeri), membru al Guvernului din oficiu;
  • Gheorghe Duca, președinte al Academiei de Științe a Moldovei, membru al Guvernului din oficiu.

Onorat Parlament,

Solicit vot de încredere asupra Programului de activitate și a componenței nominale ale Guvernului.

Vă mulțumesc pentru atenție și sunt la dispoziția dumneavoastră.

// Stenograma ședinței plenare a Parlamentului


Guvernele Republicii Moldova

Druc  Muravschi  Sangheli  Sangheli II  Ciubuc  Ciubuc II  Sturza  Braghiș  Tarlev  Tarlev II  Greceanîi  Greceanîi II  Filat  Filat II  Leancă  Gaburici  Streleț  Filip  Sandu  Chicu