Guvernul Chiril Gaburici: Diferență între versiuni

De la alegeri.md
Salt la: navigare, căutare
Linia 13: Linia 13:
 
|data_num      = 18 februarie 2015
 
|data_num      = 18 februarie 2015
 
|data_diz      = 30 iulie 2015
 
|data_diz      = 30 iulie 2015
|data_diz_text = <br>(în exercițiu din <span class="local">[[#Discursul lui Chiril Gaburici din 12 iunie 2015|12 iunie 2015]]</span>)
+
|data_diz_text = <br>(în exercițiu din <span class="local">[[#Discursul prim-ministrului Chiril Gaburici din 12 iunie 2015|12 iunie 2015]]</span>)
 
|premier      = [[Chiril Gaburici]]
 
|premier      = [[Chiril Gaburici]]
 
|premier2      = , '''Natalia Gherman''' (interimar, din 22 iunie 2015)
 
|premier2      = , '''Natalia Gherman''' (interimar, din 22 iunie 2015)
Linia 384: Linia 384:
 
| class="hidden-xs" | <del style="text-decoration-color:#999">Prim-ministru</del>
 
| class="hidden-xs" | <del style="text-decoration-color:#999">Prim-ministru</del>
 
| {{Arrow|rr}}
 
| {{Arrow|rr}}
| <span class="local">[[#Discursul lui Chiril Gaburici din 12 iunie 2015|Anunțul public]]</span> privind demisia din funcție din 12 iunie 2015
+
| <span class="local">[[#Discursul prim-ministrului Chiril Gaburici din 12 iunie 2015|Anunțul public]]</span> privind demisia din funcție din 12 iunie 2015
 
|-
 
|-
 
| class="hidden-xs" style="color:#{{Color|pldm2014}}; font-size:30px; line-height:19px; border:none" | •
 
| class="hidden-xs" style="color:#{{Color|pldm2014}}; font-size:30px; line-height:19px; border:none" | •
Linia 399: Linia 399:
 
[http://gov.md/sites/default/files/raport_100_zile.pdf Raport de activitate pentru primele 100 de zile] {{Arhiva|https://web.archive.org/web/20200222163724/https://gov.md/sites/default/files/raport_100_zile.pdf}}<br><span class="grey">4 iunie 2015</span><!--https://web.archive.org/web/20150617123521/http://100.gov.md/-->
 
[http://gov.md/sites/default/files/raport_100_zile.pdf Raport de activitate pentru primele 100 de zile] {{Arhiva|https://web.archive.org/web/20200222163724/https://gov.md/sites/default/files/raport_100_zile.pdf}}<br><span class="grey">4 iunie 2015</span><!--https://web.archive.org/web/20150617123521/http://100.gov.md/-->
  
===Discursul Prim-ministrului Chiril Gaburici la prezentarea Raportului privind activitatea Guvernului în 100 de zile===
+
===Discursul prim-ministrului Chiril Gaburici la prezentarea Raportului privind activitatea Guvernului în 100 de zile===
 
<div class="hdata">4 iunie 2015</div>
 
<div class="hdata">4 iunie 2015</div>
 
<blockquote class="q speech">
 
<blockquote class="q speech">
Linia 408: Linia 408:
 
Am acționat în forță, în ciuda tuturor presiunilor și jocurilor [[Partide politice din Republica Moldova|politice]] și astfel vom continua să muncim. Am continuat reformele și am pus integrarea europeană și cooperarea cu partenerii europeni în capul listei de priorități. Am început lupta cu corupția la toate nivelurile și am implicat societatea civilă în calitate de partener în cadrul acestui proces.
 
Am acționat în forță, în ciuda tuturor presiunilor și jocurilor [[Partide politice din Republica Moldova|politice]] și astfel vom continua să muncim. Am continuat reformele și am pus integrarea europeană și cooperarea cu partenerii europeni în capul listei de priorități. Am început lupta cu corupția la toate nivelurile și am implicat societatea civilă în calitate de partener în cadrul acestui proces.
  
În primele 100 de zile am inițiat un șir de reforme de importanță vitală pentru țară și am realizat acțiuni care să aducă cetățenilor Republicii Moldova siguranță în ziua de mâine. Guvernul pe care îl conduc și eu personal, în calitate de Prim-ministru, vom lucra continuu pentru a asigura realizarea celor trei priorități:
+
În primele 100 de zile am inițiat un șir de reforme de importanță vitală pentru țară și am realizat acțiuni care să aducă cetățenilor Republicii Moldova siguranță în ziua de mâine. Guvernul pe care îl conduc și eu personal, în calitate de prim-ministru, vom lucra continuu pentru a asigura realizarea celor trei priorități:
 
<ol>
 
<ol>
 
<li>Unitate națională, astfel încât cetățenii Republicii Moldova să nu mai fie divizați. Puterea noastră este în diversitate și respect.
 
<li>Unitate națională, astfel încât cetățenii Republicii Moldova să nu mai fie divizați. Puterea noastră este în diversitate și respect.
Linia 454: Linia 454:
 
====Corupția====
 
====Corupția====
  
Corupția este peste tot. Cred că aceasta este principala problemă a țării. Mi-aș dori ca, în calitate de Prim-ministru, să am mai multe pârghii pentru lupta cu corupția, dar trebuie să ținem cont și de principiul separării puterilor în stat.
+
Corupția este peste tot. Cred că aceasta este principala problemă a țării. Mi-aș dori ca, în calitate de prim-ministru, să am mai multe pârghii pentru lupta cu corupția, dar trebuie să ținem cont și de principiul separării puterilor în stat.
  
 
Așa cum am început în primele 100 de zile – voi cere instituțiilor subordonate să grăbească, la maxim, toate inițiativele de luptă cu corupția, iar dacă va fi nevoie – guvernul își va angaja răspunderea, de câte ori va fi necesar, exact cum am făcut cu legea bugetului.
 
Așa cum am început în primele 100 de zile – voi cere instituțiilor subordonate să grăbească, la maxim, toate inițiativele de luptă cu corupția, iar dacă va fi nevoie – guvernul își va angaja răspunderea, de câte ori va fi necesar, exact cum am făcut cu legea bugetului.
Linia 505: Linia 505:
 
<div class="tab-content">
 
<div class="tab-content">
 
<div id="d12iun2015" class="tab-pane fade in active">
 
<div id="d12iun2015" class="tab-pane fade in active">
===Discursul Prim-ministrului Chiril Gaburici din 12 iunie 2015===
+
===Discursul prim-ministrului Chiril Gaburici din 12 iunie 2015===
 
<div class="hdata">12 iunie 2015</div>
 
<div class="hdata">12 iunie 2015</div>
 
<blockquote class="q speech">
 
<blockquote class="q speech">
 
Bună dimineața!
 
Bună dimineața!
 
{{Curier Img|https://i.onthe.io/smngoz1gmhjrq4rs0o.4f784fcb.jpg|Prim-ministrul Chiril Gaburici și-a anunțat demisia|https://web.archive.org/web/20190508091434if_/https://gov.md/sites/default/files/content_images/_dor2932.jpg}}
 
{{Curier Img|https://i.onthe.io/smngoz1gmhjrq4rs0o.4f784fcb.jpg|Prim-ministrul Chiril Gaburici și-a anunțat demisia|https://web.archive.org/web/20190508091434if_/https://gov.md/sites/default/files/content_images/_dor2932.jpg}}
Am spus ieri că voi veni în fața Dumneavoastră cu declarații. Consider că toți cetățenii sunt egali în fața legii, iar justiția este una pentru toți. Cred că un Prim-ministru, la fel ca orice cetățean al Republicii Moldova trebuie să sprijine o anchetă obiectivă și transparentă și să beneficieze de aceasta. Îmi pare rău că am lăsat subiectul cu prezența sau absența unei diplome să capete conotații diferite și să fie folosit drept instrument pentru jocurile politice. Totuși, am insistat ca organele de drept să înceapă să își facă meseria, până să comentez eu. Nu mi-am dorit să alimentez scenarii instrumentate.
+
Am spus ieri că voi veni în fața Dumneavoastră cu declarații. Consider că toți cetățenii sunt egali în fața legii, iar justiția este una pentru toți. Cred că un prim-ministru, la fel ca orice cetățean al Republicii Moldova trebuie să sprijine o anchetă obiectivă și transparentă și să beneficieze de aceasta. Îmi pare rău că am lăsat subiectul cu prezența sau absența unei diplome să capete conotații diferite și să fie folosit drept instrument pentru jocurile politice. Totuși, am insistat ca organele de drept să înceapă să își facă meseria, până să comentez eu. Nu mi-am dorit să alimentez scenarii instrumentate.
  
 
Vreau să fac astăzi un anunț fără precedent în Republica Moldova. '''Vreau să îmi anunț demisia'''. Consider că odată cu aceasta, nu va exista suspiciunea că ancheta nu s-a desfășurat corect și transparent, iar subiectul diplomei mele, de fapt lipsit de importanță obiectivă în contextul situației economice actuale a Republicii Moldova, va fi scos de pe ordinea de zi. Astfel, opinia publică se va focusa pe problemele reale ale țării.
 
Vreau să fac astăzi un anunț fără precedent în Republica Moldova. '''Vreau să îmi anunț demisia'''. Consider că odată cu aceasta, nu va exista suspiciunea că ancheta nu s-a desfășurat corect și transparent, iar subiectul diplomei mele, de fapt lipsit de importanță obiectivă în contextul situației economice actuale a Republicii Moldova, va fi scos de pe ordinea de zi. Astfel, opinia publică se va focusa pe problemele reale ale țării.
  
În același timp, în sistemul creat în țară, acum, un manager nu are putere și mână liberă în funcția de Prim-ministru. Iar eu, odată cu cele 3 priorități stabilite și planul de acțiuni formulat, am nevoie de acces la instrumentele necesare și voință politică din partea tuturor partidelor atât din cadrul [[Alianța Politică pentru Moldova Europeană|coaliției]], dar și din opoziție, pentru a schimba cursul țării.
+
În același timp, în sistemul creat în țară, acum, un manager nu are putere și mână liberă în funcția de prim-ministru. Iar eu, odată cu cele 3 priorități stabilite și planul de acțiuni formulat, am nevoie de acces la instrumentele necesare și voință politică din partea tuturor partidelor atât din cadrul [[Alianța Politică pentru Moldova Europeană|coaliției]], dar și din opoziție, pentru a schimba cursul țării.
  
 
Am vorbit deja despre situația băncilor, sistemului de asigurări, despre situația generală din economie și țară. Cred că nu putem mima reforme și sunt necesare acțiuni urgente și concrete pentru a redresa lucrurile. În caz contrar devenim complici și prizonieri ai situației actuale.
 
Am vorbit deja despre situația băncilor, sistemului de asigurări, despre situația generală din economie și țară. Cred că nu putem mima reforme și sunt necesare acțiuni urgente și concrete pentru a redresa lucrurile. În caz contrar devenim complici și prizonieri ai situației actuale.
Linia 535: Linia 535:
 
</div>
 
</div>
 
<div id="d09apr2015" class="tab-pane fade">
 
<div id="d09apr2015" class="tab-pane fade">
===Discursul Prim-ministrului Chiril Gaburici privind angajarea răspunderii Guvernului===
+
===Discursul prim-ministrului Chiril Gaburici privind angajarea răspunderii Guvernului===
 
<div class="hdata">9 aprilie 2015</div>
 
<div class="hdata">9 aprilie 2015</div>
 
<blockquote class="q speech">
 
<blockquote class="q speech">
Linia 541: Linia 541:
 
Stimați deputați,<br />
 
Stimați deputați,<br />
 
Onorată asistență,
 
Onorată asistență,
{{Curier Img|https://i.onthe.io/smngoz52la1g2b3m5.19051d53.jpg|Discursul Prim-ministrului Chiril Gaburici privind angajarea răspunderii Guvernului|https://www.gov.md/sites/default/files/content_images/img_0143_2.jpg}}
+
{{Curier Img|https://i.onthe.io/smngoz52la1g2b3m5.19051d53.jpg|Discursul prim-ministrului Chiril Gaburici privind angajarea răspunderii Guvernului|https://www.gov.md/sites/default/files/content_images/img_0143_2.jpg}}
 
Am venit astăzi în fața Dumneavoastră pentru a prezenta proiectele de legi asupra cărora Guvernul și-a angajat răspunderea ieri.
 
Am venit astăzi în fața Dumneavoastră pentru a prezenta proiectele de legi asupra cărora Guvernul și-a angajat răspunderea ieri.
  
Linia 589: Linia 589:
 
</div>
 
</div>
 
<div id="d18feb2015" class="tab-pane fade">
 
<div id="d18feb2015" class="tab-pane fade">
===Discursul candidatului la funcția de Prim-ministru al Republicii Moldova Chiril Gaburici în cadrul ședinței în plen a Parlamentului===
+
===Discursul candidatului la funcția de prim-ministru al Republicii Moldova Chiril Gaburici în cadrul ședinței în plen a Parlamentului===
 
<div class="hdata">18 februarie 2015</div>
 
<div class="hdata">18 februarie 2015</div>
 
<blockquote class="q speech">
 
<blockquote class="q speech">
Linia 597: Linia 597:
 
Stimați reprezentanți ai corpului diplomatic,<br />
 
Stimați reprezentanți ai corpului diplomatic,<br />
 
Onorată asistență!
 
Onorată asistență!
{{Curier Img|https://i.onthe.io/smngoz4k0vep8s377.c2a72e68.jpg|Discursul candidatului la funcția de Prim-ministru al Republicii Moldova Chiril Gaburici|https://www.gov.md/sites/default/files/content_images/img_0260.jpg}}
+
{{Curier Img|https://i.onthe.io/smngoz4k0vep8s377.c2a72e68.jpg|Discursul candidatului la funcția de prim-ministru al Republicii Moldova Chiril Gaburici|https://www.gov.md/sites/default/files/content_images/img_0260.jpg}}
 
Astăzi am venit în fața Dvs. pentru a încerca să identificăm împreună o soluție pentru situația de impas politic în care se află de ceva timp țara noastră, Republica Moldova. Nu în zadar mi-am început discursul punând accent pe cuvântul “împreună”, or ferma mea convingere este că, în situația în care suntem, doar acționând în comun putem garanta Republicii Moldova, cetățenilor țării noastre un viitor prosper, așa cum îl merită.
 
Astăzi am venit în fața Dvs. pentru a încerca să identificăm împreună o soluție pentru situația de impas politic în care se află de ceva timp țara noastră, Republica Moldova. Nu în zadar mi-am început discursul punând accent pe cuvântul “împreună”, or ferma mea convingere este că, în situația în care suntem, doar acționând în comun putem garanta Republicii Moldova, cetățenilor țării noastre un viitor prosper, așa cum îl merită.
  
După cum bine știți, eu vin dintr-un domeniu în care astfel de cuvinte ca “a munci”, “echipă”, “dezvoltare”, “succes”, “prosperitate” și altele de același gen, sunt de bază, sunt definitorii, sunt cuvinte-cheie. Vă asigur că anume aceste cuvinte vor sta la baza tuturor acțiunilor pe care le voi avea în calitate de Prim-ministru al Republicii Moldova.
+
După cum bine știți, eu vin dintr-un domeniu în care astfel de cuvinte ca “a munci”, “echipă”, “dezvoltare”, “succes”, “prosperitate” și altele de același gen, sunt de bază, sunt definitorii, sunt cuvinte-cheie. Vă asigur că anume aceste cuvinte vor sta la baza tuturor acțiunilor pe care le voi avea în calitate de prim-ministru al Republicii Moldova.
  
Am acceptat oferta de a candida la funcția de Prim-ministru al Republicii Moldova după o analiză minuțioasă a contextului politic actual, a etapelor parcurse de Republica Moldova până în prezent, a oportunităților, dar și a provocărilor ce stau în fața noastră ca stat. Am făcut toate aceste lucruri deoarece pentru mine funcția de Prim-ministru al Republicii Moldova este nu doar o mare onoare, ci și o mare responsabilitate. Înțeleg perfect că de prestația mea și a echipei mele va depinde prezentul și viitorul Republicii Moldova, dar mai știu că presiunea misiunii deloc ușoare ce ne revine, ne va face să fim și mai buni, și mai puternici, și mai eficienți în acțiunile pe care le vom întreprinde zi de zi în beneficiul cetățenilor Republicii Moldova.
+
Am acceptat oferta de a candida la funcția de prim-ministru al Republicii Moldova după o analiză minuțioasă a contextului politic actual, a etapelor parcurse de Republica Moldova până în prezent, a oportunităților, dar și a provocărilor ce stau în fața noastră ca stat. Am făcut toate aceste lucruri deoarece pentru mine funcția de prim-ministru al Republicii Moldova este nu doar o mare onoare, ci și o mare responsabilitate. Înțeleg perfect că de prestația mea și a echipei mele va depinde prezentul și viitorul Republicii Moldova, dar mai știu că presiunea misiunii deloc ușoare ce ne revine, ne va face să fim și mai buni, și mai puternici, și mai eficienți în acțiunile pe care le vom întreprinde zi de zi în beneficiul cetățenilor Republicii Moldova.
  
În calitatea mea de Prim-ministru, împreună cu colegii din Guvern, dar și cu suportul Dvs, dlor deputați, voi continua toate acele procese importante demarate anterior, voi asigura continuitatea proceselor de democratizare, reformare și integrare europeană astfel încât să ajungem să trăim cu toții într-un stat liber, democratic, european, prosper.
+
În calitatea mea de prim-ministru, împreună cu colegii din Guvern, dar și cu suportul Dvs, dlor deputați, voi continua toate acele procese importante demarate anterior, voi asigura continuitatea proceselor de democratizare, reformare și integrare europeană astfel încât să ajungem să trăim cu toții într-un stat liber, democratic, european, prosper.
  
 
Stimați deputați,
 
Stimați deputați,
Linia 653: Linia 653:
 
În egală măsură mizez pe susținere și pe o bună colaborare cu sindicatele și patronatele, partenerii de dialog social ai Guvernului. Discuțiile avute cu reprezentanții lor mă determină să privesc cu mult optimism colaborarea noastră de mai departe.
 
În egală măsură mizez pe susținere și pe o bună colaborare cu sindicatele și patronatele, partenerii de dialog social ai Guvernului. Discuțiile avute cu reprezentanții lor mă determină să privesc cu mult optimism colaborarea noastră de mai departe.
  
Astfel de parteneriate îmi doresc, în calitate de Prim-ministru, și mizez din tot sufletul că ele vor reuși. Căci, numai având parteneri puternici, vom putea realiza toate scopurile propuse în programul de guvernare pe care-l aveți acum în față.
+
Astfel de parteneriate îmi doresc, în calitate de prim-ministru, și mizez din tot sufletul că ele vor reuși. Căci, numai având parteneri puternici, vom putea realiza toate scopurile propuse în programul de guvernare pe care-l aveți acum în față.
  
 
Onorată asistență!
 
Onorată asistență!

Versiunea de la data 23 decembrie 2020 11:59

Chiril Gaburici
Guvernul Chiril Gaburici
Data învestirii 18 februarie 2015
Încetarea activității 30 iulie 2015
(în exercițiu din 12 iunie 2015)
Prim-ministru Chiril Gaburici, Natalia Gherman (interimar, din 22 iunie 2015)
Programulde activitate 2015–2018
Guvern minoritar Alianța Politică pentru Moldova Europeană (PLDM, PDM), susținută de PCRM
Șeful statului Nicolae Timofti
Parlamentul Legislatura a IX-a (XX-a)

Cabinetul de miniștri

Natalia Gherman Prim-ministru interimar, viceprim-ministru, ministru al afacerilor externe și integrării europene PLDM
Victor Osipov Viceprim-ministru pentru reintegrare
Stephane Christophe Bride Viceprim-ministru, ministru al economiei
Anatol Arapu Ministru al finanțelor
Vladimir Grosu Ministru al justiției PLDM
Oleg Balan Ministru al afacerilor interne PLDM
Viorel Cibotaru Ministru al apărării PLDM
Vasile Bîtca Ministru al dezvoltării regionale și construcțiilor PDM
Ion Sulă Ministru al agriculturii și industriei alimentare PLDM
Vasile Botnari Ministru al transporturilor și infrastructurii drumurilor PDM
Sergiu Palihovici Ministru al mediului PLDM
Maia Sandu Ministru al educației
Monica Babuc Ministru al culturii PDM
Ruxanda Glavan Ministru al muncii, protecției sociale și familiei PDM
Mircea Buga Ministru al sănătății PLDM
Serghei Afanasenco Ministru al tineretului și sportului
Pavel Filip Ministru al tehnologiei informației și comunicațiilor PDM
Irina Vlah Guvernator al Găgăuziei
Gheorghe Duca Președinte al Academiei de Științe a Moldovei
Natalia Gherman
Victor Osipov
Stephane Christophe Bride
Anatol Arapu
Vladimir Grosu
Oleg Balan
Viorel Cibotaru
Vasile Bîtca
Ion Sulă
Vasile Botnari
Sergiu Palihovici
Maia Sandu
Monica Babuc
Ruxanda Glavan
Mircea Buga
Serghei Afanasenco
Pavel Filip
Irina Vlah
Gheorghe Duca

Componența inițială

Chiril Gaburici Prim-ministru
Victor Osipov Viceprim-ministru pentru reintegrare
Stephane Christophe Bride Viceprim-ministru, ministru al economiei
Natalia Gherman Viceprim-ministru, ministru al afacerilor externe și integrării europene PLDM
Anatol Arapu Ministru al finanțelor
Vladimir Grosu Ministru al justiției PLDM
Oleg Balan Ministru al afacerilor interne PLDM
Viorel Cibotaru Ministru al apărării PLDM
Vasile Bîtca Ministru al dezvoltării regionale și construcțiilor PDM
Ion Sulă Ministru al agriculturii și industriei alimentare PLDM
Vasile Botnari Ministru al transporturilor și infrastructurii drumurilor PDM
Sergiu Palihovici Ministru al mediului PLDM
Maia Sandu Ministru al educației
Monica Babuc Ministru al culturii PDM
Ruxanda Glavan Ministru al muncii, protecției sociale și familiei PDM
Mircea Buga Ministru al sănătății PLDM
Serghei Afanasenco Ministru al tineretului și sportului
Pavel Filip Ministru al tehnologiei informației și comunicațiilor PDM
Mihail Formuzal Guvernator al Găgăuziei PRM
Gheorghe Duca Președinte al Academiei de Științe a Moldovei

Modificări componență

Anul 2015

15 aprilie 2015
Mihail Formuzal
Irina Vlah Membru al Guvernului (Guvernator al Găgăuziei)
22 iunie 2015
Chiril Gaburici Anunțul public privind demisia din funcție din 12 iunie 2015
Natalia Gherman Prim-ministru interimar

Rapoarte de activitate

Raport de activitate pentru primele 100 de zile  arhivat
4 iunie 2015

Discursul prim-ministrului Chiril Gaburici la prezentarea Raportului privind activitatea Guvernului în 100 de zile

4 iunie 2015

Dragi cetățeni,

Chiril Gaburici la prezentarea Raportului privind activitatea Guvernului în 100 de zile

De 100 de zile Guvernul pe care îl conduc și-a început activitatea. Ne-am asumat această responsabilitate în ciuda tuturor dificultăților economice, politice și geopolitice. A fost nevoie de hotărâre și acțiuni imediate.

Am acționat în forță, în ciuda tuturor presiunilor și jocurilor politice și astfel vom continua să muncim. Am continuat reformele și am pus integrarea europeană și cooperarea cu partenerii europeni în capul listei de priorități. Am început lupta cu corupția la toate nivelurile și am implicat societatea civilă în calitate de partener în cadrul acestui proces.

În primele 100 de zile am inițiat un șir de reforme de importanță vitală pentru țară și am realizat acțiuni care să aducă cetățenilor Republicii Moldova siguranță în ziua de mâine. Guvernul pe care îl conduc și eu personal, în calitate de prim-ministru, vom lucra continuu pentru a asigura realizarea celor trei priorități:

  1. Unitate națională, astfel încât cetățenii Republicii Moldova să nu mai fie divizați. Puterea noastră este în diversitate și respect.
  2. Statul de drept, astfel încât fiecare cetățean să se simtă protejat, să vadă viitorul copiilor în această țară. Corupția și traficul de influență să nu fie tolerate.
  3. Economie sustenabilă, astfel încât fiecare cetățean să își vadă viitorul aici, acasă.

Vreau să mă refer acum la unele dintre realizările celor 100 de zile.

  • Am reluat discuțiile cu partea transnistreană, astfel condițiile de viață și încrederea între cetățenii Republicii Moldova de pe ambele maluri ale Nistrului vor fi îmbunătățite.
  • Vor fi extinse proiectele-pilot de patrulare comună pe segmentul central al frontierei moldo-ucrainene.
  • Agenții economici din regiunea transnistreană au obținut circa 400 de certificate de origine a mărfurilor pentru exportul producției în țările Uniunii Europene.

În baza proiectelor de lege înaintate Parlamentului spre aprobare și pachetelor de legi și modificări în cadrul legal:

  • Organele Procuraturii vor fi scoase de sub influența politicului, iar Procurorul General va fi selectat în baza unui concurs public, cu interviu transmis on-line.
  • Vor fi scoase imunitățile pentru judecători, deputați etc. Toți sunt egali în fața legii.
  • În baza recomandărilor partenerilor de dezvoltare, vom reforma Comisia Națională de Integritate, Curtea Constituțională, Institutului Național al Justiției și alte instituții. Toate procesele în acest sens au pornit. Am început crearea unei instituții specializate în recuperarea prejudiciului și confiscarea în favoarea statului a bunurilor dobândite ilicit.
  • Șefii instituțiilor de control vor fi numiți în baza concursurilor publice transparente și vor fi scoși de sub influența mediului politic.
  • 10 milioane de lei vor fi alocați pentru susținerea investitorilor, iar 49 de proiecte de afaceri au fost susținute și alte câteva sute vor obține finanțare prin programul PARE 1+1.
  • Agenții economici au acum proceduri mult mai simple de import și export, numărul de acte necesare s-a redus de la 11 la 3.
  • Restituirea TVA va deveni mult mai simplă.
  • Agricultura va fi susținută și de partenerii de dezvoltare, Comisia Europeană a alocat 64 milioane de euro pentru implementarea, în Republica Moldova, a Programului ENPARD, iar Asociația Internațională pentru Dezvoltare a alocat alte 12 milioane de dolari SUA în vederea realizării Proiectului “Agricultura Competitivă”.
  • Cetățenii vor beneficia, până la sfârșitul anului, de circa 200 de medicamente compensate, față de 90 la începutul mandatului.
  • Pensiile au fost indexate cu 7,95%, pentru persoanele asigurate, și cu 5,1% – pentru cele neasigurate.
  • Școlile din Republica Moldova vor fi dotate cu blocuri sanitare ecologice moderne, investindu-se 100 milioane Yeni japonezi, în baza unui acord semnat între Guvernele celor două state.
  • Circa 1 000 kilometri de drumuri vor fi reparate după ce au fost alocate 1,5 miliarde de lei în Fondul Rutier, iar infrastructura feroviară va fi reabilitată. Va fi construit, în 2016, podul Iași–Ungheni.
  • Rețelele de gaze naturale și energie electrică ale Republicii Moldova și României vor fi interconectate în baza Memorandumului de Înțelegere semnat între Guvernele celor două țări.

Primele 100 de zile au fost pline de provocări, dar și mai multe provocări ne așteaptă. Am diagnosticat sistemele și am stabilit prioritățile și acțiunile imediate.

Corupția

Corupția este peste tot. Cred că aceasta este principala problemă a țării. Mi-aș dori ca, în calitate de prim-ministru, să am mai multe pârghii pentru lupta cu corupția, dar trebuie să ținem cont și de principiul separării puterilor în stat.

Așa cum am început în primele 100 de zile – voi cere instituțiilor subordonate să grăbească, la maxim, toate inițiativele de luptă cu corupția, iar dacă va fi nevoie – guvernul își va angaja răspunderea, de câte ori va fi necesar, exact cum am făcut cu legea bugetului.

Am spus-o și anterior – nu mă țin de această funcție, decât dacă pot face bine pentru cetățeni și pentru țară. Iar lupta cu corupția – nu se negociază cu nimeni.

Rezistența sistemului

În calitate de prim-ministru am venit cu anumite inițiative ce țin de transparența și eficiența instituțiilor publice, inițiative care vin să facă viața cetățenilor mai simplă.

M-am ciocnit însă de ceea ce se numește birocrație și rezistența sistemului, de oameni care sunt în funcții nu ca să facă bine, dar ca să aibă grijă ca nimic să nu se schimbe. Oameni, care în loc să facă ceea ce este corect, pot să-ți explice într-un număr foarte mare de pagini – de ce acest lucru nu este posibil. Și astfel de documente citesc zilnic. Nu voi intra în prea multe detalii, dar vreau să vă spun că nu voi tolera acest lucru. Voi cere demisii. Voi insista.

Unii uită, iar alții parcă nici nu au știut vreodată că instituțiile publice există pentru a acorda servicii de calitate cetățenilor, nu pentru a-și asigura propriul confort.

Lipsa de transparență

După cum spuneam, unii oameni, fie uită, fie nici nu au știut că sunt plătiți de către cetățeni ca să lucreze în beneficiul acestora. Voi știți cum se aprobă tarifele pentru pașapoartele biometrice? Nu? Nici eu. Dar vreau să aflăm cu toții.

Vreau ca cetățenii să știe exact pentru ce achită 850 de lei și de ce trebuie să aștepte 30 de zile. Eu cred că ei au dreptul. Acesta este doar un exemplu, pe care l-am discutat ieri. Dar problemele sunt peste tot! Și transparență voi cere – peste tot!

Ineficiența sistemului

Eu sunt unul dintre oamenii care au contribuit la dezvoltarea serviciilor electronice în Republica Moldova. Eu nu înțeleg cum în secolul 21 Guvernul poate să producă atâta hârtie inutilă, care trebuie să treacă prin 10 oameni, în 3 zile, și să lase încă 3 copii pe drum, până ajunge la destinatar.

Culmea este că există ministere în care peste 30% din angajați sunt șefi. Eu cred că oamenii trebuie să fie puțini, buni și bine plătiți.

Anterior, am fost manager. Am condus întreprinderi de mii de angajați și bugete de sute de milioane de euro. Eu știu cum trebuie să funcționeze o instituție. În felul în care este acum – Guvernul nu poate face față cerințelor timpului și necesităților cetățenilor.

Nu suntem singuri în lupta pe care am pornit-o. Avem alături partenerii europeni, partenerii de dezvoltare și prietenii Republicii Moldova, cărora le mulțumim!

Guvernul pe care îl conduc și eu personal, ne angajăm răspunderea ca tot ce facem zilnic, atât timp cât suntem plătiți de cetățean, să aibă la bază 3 principii:

  • Interesul cetățeanului
  • Eficiența și
  • Transparența.

Sunt conștient că viitorul acestei țări depinde de acțiunile Guvernului pe care îl conduc, un Guvern care urmărește interesul tuturor cetățenilor Republicii Moldova, indiferent de vârstă, sex, etnie sau preferință politică. Iar interesul nostru, al tuturor, este să avem o Moldovă sănătoasă, o Moldovă care, cu acțiunile necesare, și dorința adevărată a tuturor, în 3 ani să poată sta singură pe picioare.

Vă mulțumesc!

// gov.md  arhivat

Discursuri

Discursul prim-ministrului Chiril Gaburici din 12 iunie 2015

12 iunie 2015

Bună dimineața!

Prim-ministrul Chiril Gaburici și-a anunțat demisia

Am spus ieri că voi veni în fața Dumneavoastră cu declarații. Consider că toți cetățenii sunt egali în fața legii, iar justiția este una pentru toți. Cred că un prim-ministru, la fel ca orice cetățean al Republicii Moldova trebuie să sprijine o anchetă obiectivă și transparentă și să beneficieze de aceasta. Îmi pare rău că am lăsat subiectul cu prezența sau absența unei diplome să capete conotații diferite și să fie folosit drept instrument pentru jocurile politice. Totuși, am insistat ca organele de drept să înceapă să își facă meseria, până să comentez eu. Nu mi-am dorit să alimentez scenarii instrumentate.

Vreau să fac astăzi un anunț fără precedent în Republica Moldova. Vreau să îmi anunț demisia. Consider că odată cu aceasta, nu va exista suspiciunea că ancheta nu s-a desfășurat corect și transparent, iar subiectul diplomei mele, de fapt lipsit de importanță obiectivă în contextul situației economice actuale a Republicii Moldova, va fi scos de pe ordinea de zi. Astfel, opinia publică se va focusa pe problemele reale ale țării.

În același timp, în sistemul creat în țară, acum, un manager nu are putere și mână liberă în funcția de prim-ministru. Iar eu, odată cu cele 3 priorități stabilite și planul de acțiuni formulat, am nevoie de acces la instrumentele necesare și voință politică din partea tuturor partidelor atât din cadrul coaliției, dar și din opoziție, pentru a schimba cursul țării.

Am vorbit deja despre situația băncilor, sistemului de asigurări, despre situația generală din economie și țară. Cred că nu putem mima reforme și sunt necesare acțiuni urgente și concrete pentru a redresa lucrurile. În caz contrar devenim complici și prizonieri ai situației actuale.

Fac acum un apel către liderii coaliției să vadă în demisia mea un pas înainte, un start imediat al formării unei noi majorități parlamentare și a unui nou guvern. Îmi doresc să se pună la baza noului program de guvernare lupta cu corupția, depolitizarea tuturor instituțiilor, precum și securizarea sistemului financiar-bancar. Îmi mai doresc ca inițiativele Guvernului, a echipei mele, să fie urmate, pentru binele și prosperarea Republicii Moldova. Sper că demisia mea va însemna pentru coaliție, apariția unei noi majorități parlamentare, de data asta stabile.

Vreau să mulțumesc pentru încredere coaliției care m-a desemnat și partidelor care m-au votat și m-au susținut. Vreau să mulțumesc partenerilor de dezvoltare pentru suportul generos acordat Republicii Moldova și cetățenilor ei și să mulțumesc întregului cabinet de miniștri pentru muncă și dăruire. Vreau să mulțumesc echipei cu care am luptat la sânge, uneori cu morile de vânt.

Nu în ultimul rând vreau să mulțumesc cetățenilor Republicii Moldova și să îi asigur că gestul meu nu este un pas înapoi, ci un pas înainte pentru țară, iar cele 3 luni ale mele în Guvern au asigurat, prin lansarea mai multor inițiative zdruncinarea sistemului. Sper că acum va fi posibilă în regim de urgență repornirea motoarelor și evitarea unei crize politice și guvernamentale.

Vreau să vă asigur că indiferent ce voi face în continuare, voi rămâne un susținător al modernizării și dezvoltării Republicii Moldova. Realizez care au fost jocurile politice și înțeleg imaginea care s-a lăsat creată în jurul meu. Nu m-am împotrivit și nu am construit drept răspuns, la rândul meu, scenarii sau campanii de PR. Nu mi-am dorit să alimentez jocuri străine. Am venit în fruntea Executivului să muncesc și să livrez rezultate și împreună cu echipa mea – asta am făcut.

Totul este de fapt foarte simplu. Valoarea obiectivă a oricărui om nu crește odată cu laudele meritate sau goale aduse lui și nu scade odată cu mizeria turnată pe nedrept pe el. Valoarea obiectivă a oricăruia dintre noi este direct proporțională cu omenia și urmele frumoase lăsate în spate. Iar urme frumoase eu am destule și voi continua să le construiesc.

Sunt împăcat cu mine și deciziile luate în fiecare moment din viața mea. Ele m-au făcut cine sunt astăzi. Sunt conștient că gestul meu va fi interpretat, reinterpretat și folosit de anumite grupuri de interese. Gestul meu nu este însă unul politic. Eu nu sunt politician. Sunt manager, iar gestul meu este mai curând unul strategic și matematic.

Vă mulțumesc frumos pentru suport! O zi frumoasă să aveți!

// gov.md  arhivat

Discursul prim-ministrului Chiril Gaburici privind angajarea răspunderii Guvernului

9 aprilie 2015

Stimate domnule Președinte al Parlamentului,
Stimați deputați,
Onorată asistență,

Discursul prim-ministrului Chiril Gaburici privind angajarea răspunderii Guvernului

Am venit astăzi în fața Dumneavoastră pentru a prezenta proiectele de legi asupra cărora Guvernul și-a angajat răspunderea ieri.

Este vorba despre: Politica bugetar-fiscală; Legea bugetului de stat pe anul 2015; Legea bugetului asigurărilor sociale de stat și Legea fondurilor asigurării obligatorii de asistență medicală pe anul 2015.

Situația economică în care se află țara este una foarte dificilă. Fenomenele economice negative de la finele anului 2014, vor fi inevitabil resimțite și pe parcursul acestui an. Printre ele voi menționa: blocarea exporturilor unor categorii de produse în Federația Rusă; situația economică gravă din regiune, care a diminuat schimburile comerciale cu unii parteneri importanți ai Republicii Moldova; deprecierea semnificativă a mai multor valute din regiune, care a afectat mărimea remitențelor primite de la concetățenii noștri, în special de la cei care lucrează în Federația Rusă; situația dificilă creată în sistemul bancar; deprecierea accentuată a cursului leului față de principalele valute de referință; presiunile inflaționiste puternice resimțite în mai multe domenii ale economiei; ratele foarte înalte la dobânzi, ceea ce face foarte dificilă sau imposibilă creditarea întreprinderilor.

Astfel, așteptările și prognozele pentru acest an sunt, considerabil, mai puțin optimiste decât ne-am fi dorit. Conform prognozelor Ministerului Economiei, care au stat la baza acestui pachet de legi, produsul intern brut se va deprecia (în prețuri comparabile) cu 1% față de anul 2014. Inflația medie anuală va constitui 6,4%, iar cursul mediu anual al leului față de dolarul american va fi de 19,3 lei. De asemenea, se așteaptă o diminuare cu 10% a exporturilor și cu 15% – a importurilor.

De la învestirea Guvernului, principala prioritate pentru noi a fost și rămâne redresarea situației economice. Acum trebuie să luăm decizii ferme pentru a stabiliza situația. Astfel, apare necesitatea aprobării și implementării unui set de măsuri complexe care vor asigura utilizarea tuturor mecanismelor disponibile pentru depășirea crizei. Pentru aceasta este nevoie ca instituțiile statului să fie pe deplin funcționale.

Considerăm că pe primul loc în lista măsurilor anticriză, ce urmează a fi întreprinse, este aprobarea bugetelor și a politicii bugetar-fiscale pentru acest an.

Principalele argumente fiind:

  • Bugetele prevăd un șir de investiții și cheltuieli, unele dintre care vor avea drept efect impulsionarea economiei, îmbunătățirea condițiilor pentru dezvoltarea durabilă ulterioară și crearea de noi locuri de muncă.
  • Legislația fiscală afectează direct activitatea agenților economici. Suntem deja cu câteva luni bune în întârziere față de etapele normale de derulare a acestui proces.
  • Unele aspecte ale negocierilor cu partenerii de dezvoltare sunt condiționate de aprobarea bugetului. De asemenea, angajamentele statului referitoare la implementarea mai multor reforme este tergiversată de faptul că, în lipsa unui buget funcțional, instituțiile statului nu pot iniția procedurile de achiziții în aceste scopuri. Acest fapt va pune în pericol finanțarea externă.
  • Acum, necesarul de cheltuieli al bugetelor este finanțat provizoriu la nivelul anului 2014. Dar, bugetul provizoriu nu acoperă majorările salariale asumate și ajutorul social pentru cetățenii care beneficiază de pensii sub 1 500 lei pentru întregul an calendaristic și majorările de pensii de la 1 aprilie. De asemenea, situația macroeconomică și dinamica încasărilor bugetare este cu totul diferită față de anul trecut. Din acest motiv, fiecare zi de întârziere a aprobării pachetului respectiv de legi crește riscul neîncadrării în parametrii bugetari planificați.

Din aceste considerente, am decis să optăm pentru angajarea răspunderii Guvernului, soluție care asigură o aprobare în termeni restrânși a acestui pachet de legi. Vreau să menționez că această decizie nu are intenția de a submina autoritatea sau atribuțiile Parlamentului. Tot ce ne dorim este să nu riscăm tergiversarea acestui proces și sperăm ca Parlamentul să aibă o implicare activă la rectificările ulterioare.

Politica bugetar-fiscală include un șir de măsuri, printre care aș dori să menționez câteva: creșterea venitului personal scutit de impozitare de la 9 516 lei la 10 128 lei; extinderea restituirii TVA pentru investițiile în spațiile de producție; posibilitatea înregistrării benevole drept plătitor de TVA; micșorarea cotei accizului pentru păcură, în conformitate cu prevederile directivelor europene; excluderea impozitării veniturilor la valorile mobiliare de stat; deducerea parțială în scopuri fiscale a cheltuielilor suportate de angajatori pentru primele de asigurare medicală facultativă.

Legea bugetului de stat pentru anul 2015 prevede un buget auster, din cauza situației economice descrise anterior. Se preconizează acumularea veniturilor în sumă totală de 30,3 miliarde lei (cu o creștere de 9,5% față de anul 2014). Suportul financiar acordat de partenerii externi de dezvoltare se preconizează a fi în sumă de 2,7 miliarde lei, dintre care la susținerea bugetului vor fi direcționate 0,9 miliarde lei, iar 1,8 miliarde lei – la realizarea proiectelor comune cu partenerii de dezvoltare.

Pentru anul 2015, cheltuielile bugetului de stat se estimează în sumă totală de 34,3 miliarde lei, cu un spor de circa 5,0 miliarde lei sau 16,9 la sută față de cheltuielile executate în anul 2014.

Cheltuielile capitale se prevăd în sumă de 8,3 miliarde lei, sau 24,2 la sută din suma totală de cheltuieli. În anul 2015, investițiile capitale vor fi direcționate în agricultură, transporturi și gospodăria drumurilor, complexul pentru combustibil și energie, gospodăria comunală și cea de exploatare a fondului de locuințe.

Deficitul bugetului public național în anul 2015 va constitui 4,5 miliarde lei, adică 3,8% din PIB. Deficitul bugetului de stat va constitui 3,98 miliarde lei, sau 3,4% din PIB.

Bugetul asigurărilor sociale de stat prevede venituri de 13,48 miliarde lei, cu o creștere de 12% față de anul precedent. În structura veniturilor bugetului asigurărilor sociale de stat, veniturile proprii constituie 67,4%, iar transferurile de la bugetul de stat – 32,6%. Cheltuielile totale ale bugetului asigurărilor sociale de stat pentru anul 2015 sunt stabilite în sumă de 13,57 miliarde, în creștere cu 11,6% față de anul precedent.

În cheltuielile bugetului asigurărilor sociale a fost inclusă indexarea pensiilor de asigurări sociale cu 7,95%, în conformitate cu inflația prognozată și cu creșterea estimată a salariilor. Spre plata pensiilor de asigurări sociale vor fi direcționate 8,8 miliarde lei, iar către indemnizații – 1,3 miliarde lei.

Veniturile fondurilor asigurării obligatorii de asistență medicală vor constitui 5,1 miliarde lei, cheltuielile fiind de 5,2 miliarde lei. Deficitul bugetului Fondurilor asigurării obligatorii de asistență medicală va ajunge la 100 milioane lei. Veniturile vor fi constituite din primele de asigurare achitate de angajatori și angajați, câte 4,5 la sută, în sumă totală de 2,7 miliarde lei, și transferurile de la bugetul de stat în valoare de 2,2 miliarde lei. Am prevăzut includerea unor servicii medicale noi, extinderea listei medicamentelor compensate, precum și majorarea ratei de compensare a acestora.

Stimați Domnilor deputați,
Onorată asistență,

Angajarea de răspundere pe acest pachet de legi este o necesitate stringentă pentru țară și pentru cetățenii Republicii Moldova. Având în vedere cele expuse, îmi exprim convingerea că înțelegeți importanța și necesitatea acestei decizii.

Vă mulțumesc pentru atenție și Vă urez sărbători luminoase!

// gov.md  arhivat

Discursul candidatului la funcția de prim-ministru al Republicii Moldova Chiril Gaburici în cadrul ședinței în plen a Parlamentului

18 februarie 2015

Stimate Dle Președinte,
Onorat Prezidiu,
Stimați dlor deputați,
Stimați reprezentanți ai corpului diplomatic,
Onorată asistență!

Discursul candidatului la funcția de prim-ministru al Republicii Moldova Chiril Gaburici

Astăzi am venit în fața Dvs. pentru a încerca să identificăm împreună o soluție pentru situația de impas politic în care se află de ceva timp țara noastră, Republica Moldova. Nu în zadar mi-am început discursul punând accent pe cuvântul “împreună”, or ferma mea convingere este că, în situația în care suntem, doar acționând în comun putem garanta Republicii Moldova, cetățenilor țării noastre un viitor prosper, așa cum îl merită.

După cum bine știți, eu vin dintr-un domeniu în care astfel de cuvinte ca “a munci”, “echipă”, “dezvoltare”, “succes”, “prosperitate” și altele de același gen, sunt de bază, sunt definitorii, sunt cuvinte-cheie. Vă asigur că anume aceste cuvinte vor sta la baza tuturor acțiunilor pe care le voi avea în calitate de prim-ministru al Republicii Moldova.

Am acceptat oferta de a candida la funcția de prim-ministru al Republicii Moldova după o analiză minuțioasă a contextului politic actual, a etapelor parcurse de Republica Moldova până în prezent, a oportunităților, dar și a provocărilor ce stau în fața noastră ca stat. Am făcut toate aceste lucruri deoarece pentru mine funcția de prim-ministru al Republicii Moldova este nu doar o mare onoare, ci și o mare responsabilitate. Înțeleg perfect că de prestația mea și a echipei mele va depinde prezentul și viitorul Republicii Moldova, dar mai știu că presiunea misiunii deloc ușoare ce ne revine, ne va face să fim și mai buni, și mai puternici, și mai eficienți în acțiunile pe care le vom întreprinde zi de zi în beneficiul cetățenilor Republicii Moldova.

În calitatea mea de prim-ministru, împreună cu colegii din Guvern, dar și cu suportul Dvs, dlor deputați, voi continua toate acele procese importante demarate anterior, voi asigura continuitatea proceselor de democratizare, reformare și integrare europeană astfel încât să ajungem să trăim cu toții într-un stat liber, democratic, european, prosper.

Stimați deputați,

Revenind la programul de guvernare menționat mai sus, vreau să vă spun că acesta, în linii mari, corespunde obiectivelor ce trebuie să stea în fața Republicii Moldova ca stat ce tinde să devină unul prosper, dezvoltat. Evident, am venit și eu cu unele propuneri pe marginea acestui program și ele se regăsesc în documentul pe care-l aveți acum în fața Dvs. În continuare mă voi referi la principalele direcții de activitate pe care le va avea viitorul Guvern al Republicii Moldova.

Consolidarea statului de drept va fi o prioritate absolută pentru Cabinetul de miniștri pe care-l voi conduce. Or, fără un autentic stat de drept nu vom putea vorbi nici de continuarea cursului de integrare europeană, nici de dezvoltarea economiei, nici de protecția socială adecvată a cetățenilor, nici de dezvoltarea oricărui alt domeniu important.

Eliminarea constrângerilor ce împiedică buna funcționare a mediului de afaceri va fi un alt obiectiv ce va sta la baza activității Guvernului pe care îl voi conduce. Ferma mea convingere este că, atâta timp cât nu vom avea o economie dezvoltată, nu vom putea vorbi de Republica Moldova – stat prosper. Chiar dacă în ultimii ani s-au depus eforturi considerabile în vederea excluderii barierelor ce împiedică buna dezvoltare a businessului, acesta continuă să rămână încă încătușat. Sunt în contact permanent cu oamenii de afaceri și vreau să vă spun din prima sursă că businessul în Republica Moldova continuă să fie sufocat de birocrație. Mulți funcționari de stat continuă să-și perceapă funcția ca pe o afacere profitabilă, exercitând continuu presiuni asupra mediului de afaceri. Toate aceste practici trebuie eliminate, iar noi trebuie să pornim de la premisa că mediul de afaceri este partenerul statului în asigurarea unui trai prosper cetățenilor, nu este un dușman, un oponent sau, și mai grav, o sursă de îmbogățire pentru funcționari corupți.

În context, țin să menționez că lupta cu corupția, de asemenea, va fi o prioritate a Guvernului pe care-l voi conduce. În lupta cu corupția partenerul nostru de bază trebuie să fie cetățeanul. Și când spun cetățeanul, am în vedere atât omul simplu care se confruntă în viața de zi cu zi cu birocrația și cu abuzurile funcționărimii, cât și omul de bussines, care de multe ori este pur și simplu pus în situația de a da mită pentru a supraviețui. Vom face front comun cu acești oameni, vom explica tuturor că fenomenul corupției poate dispărea doar atunci când nu-l vom alimenta în permanență, doar atunci când îi vom aplica în comun o lovitură bine organizată.

Toate aceste puncte enunțate de mine vor fi direcții de activitate prioritare pentru noul Guvern și eu le văd dezvoltate doar ca părți ale unui tot întreg. Le-am concentrat aici împreună, pentru că ferma mea convingere este că ele nu pot să se dezvolte în mod separat, ci doar în armonie, fiecare dintre ele fiind în strictă dependență cu celelalte. Aceasta, de fapt, va fi și filosofia abordărilor Guvernului pe care-l voi conduce. Adică în tendința noastră de a asigura Republicii Moldova o dezvoltare accelerată, vom acționa concomitent în toate direcțiile prioritare de activitate, pentru a nu permite apariția unor decalaje între ele, adâncirea prăpastiei între diverși actori sociali, între diverse pături ale societății noastre.

Stimați deputați,

Când vorbim despre prăpastia existentă în societatea noastră nu putem trece cu vederea nici enormul decalaj dintre cei puțini care trăiesc bine în Republica Moldova și cei mulți, nivelul de viață al cărora lasă de dorit. O preocupare a noastră trebuie să devină sporirea veniturilor celor cu posibilități materiale reduse, eradicarea sărăciei, care va fi și ea una dintre prioritățile noastre.

Majoritatea studiilor în domeniu arată că în cea mai mare parte sărăcia în Republica Moldova este concentrată în mediul rural. De aceea, trebuie să acordăm o atenție deosebită dezvoltării teritoriilor, inclusiv dezvoltării agriculturii. Pentru Guvernul pe care-l voi conduce dezvoltarea sectorului agricol va fi un domeniu de preocupare permanentă. Aducerea noilor tehnologii, stimularea investițiilor în agricultură, susținerea continuă a celor ce vor crea locuri de muncă în agricultură – vor fi doar câteva dintre direcțiile în care vom acționa ferm și consecvent.

Totodată, atunci când vorbim despre moldovenii plecați peste hotare noi nu trebuie să-i tratăm doar ca pe potențiali antreprenori sau angajați în agricultură. Trebuie să le mulțumim acestor oameni pentru aportul constant pe care l-au avut la dezvoltarea unor domenii de activitate importante din Republica Moldova în toți acești ani. Este suficient să aruncăm o privire pe statistica oficială pentru a înțelege cât de mult au făcut ei pentru țara lor.

Stimați deputați!
Onorată asistență!

În continuare aș dori să mă opresc la capitolul politică externă. O prioritate în acest domeniu va fi continuarea cursului de integrare europeană. În această direcție, Republica Moldova a obținut succese de-a dreptul remarcabile în ultimii ani: am devenit campioni în cadrul Parteneriatului Estic, am obținut statut de membru asociat al Uniunii Europene, am obținut regim liberalizat de vize pentru cetățenii noștri, avem Acord de Comerț Liber cu UE și am aderat la Spațiul aeronautic european comun. Însă, toate aceste frumoase realizări trebuie să-și găsească continuitatea și vreau să vă asigur că anume cuvântul “continuitate” va caracteriza toate acțiunile noastre în domeniul dat.

Imediat după învestirea Guvernului, urmează să revenim asupra activității Consiliului de Asociere, asupra activității Comisiei guvernamentale de integrare europeană, asupra contactelor permanente cu parteneri noștri de la Bruxelles. Consider că, dacă vom munci consecvent, în baza unei agende de integrare clare, este real ca în câțiva ani Republica Moldova să devină membru cu drepturi depline al UE.

În paralel cu procesul de integrare europeană, noi trebuie să continuăm dezvoltarea bunelor relații cu țările vecine, dar și cu partenerii noștri tradiționali. Și aici am în vedere așa state ca: Ucraina, România, Federația Rusă, Statele Unite ale Americii, China, Japonia, toate acele țări cu care am stabilit de-a lungul anilor relații de colaborare bune, în interes reciproc. Republica Moldova are nevoie de parteneri și prieteni în plan extern mai mult ca oricând, de aceea trebuie să facem tot posibilul pentru a ne asigura că acest obiectiv va deveni realitate.

De asemenea, o atenție deosebită urmează să acordăm în continuare organizațiilor străine la care suntem parte și care joacă un rol decisiv în dezvoltarea Republicii Moldova ca stat, în soluționarea problemelor cu care ne confruntăm periodic. Aici am în vedere, în primul rând, Consiliul Europei, Organizația Națiunilor Unite, Organizația pentru Securitate și Cooperare în Europa, dar și alte organizații internaționale sau regionale cu care am stabilit, de-a lungul anilor, bune relații de colaborare.

Atunci când vorbim de buna colaborare cu organizațiile internaționale, nu putem trece cu vederea rolul pe care-l joacă unele dintre ele în procesul de reglementare a problemei transnistrene – una dintre cele mai grave probleme cu care se confruntă Republica Moldova deja de mai bine de două decenii. Aș menționa aici în special rolul OSCE, care are statut de mediator și viitor garant în acest proces, dar și rolul UE, care este observator în cadrul formatului 5+2.

În paralel, urmează să consolidăm măsurile de încredere între cele două maluri ale Nistrului, să continuăm să depunem efort și în cadrul formatului 1+1, să facem în continuare atractiv malul drept al Nistrului pentru locuitorii de pe malul stâng.

Totodată, trebuie să promovăm cu aceeași fermitate mesajul privind necesitatea retragerii trupelor și armamentului rusesc din regiunea transnistreană, așa cum prevede decizia Summit-ului OSCE de la Istanbul, dar și mesajul privind necesitatea democratizării și demilitarizării malului stâng al Nistrului. Sunt obiective deloc ușoare, dar noi nu avem alte soluții decât să mergem pe această cale, să continuăm să depunem efort și să obținem realizarea lor pas cu pas.

Stimați deputați!

Mai sus am vorbit despre parteneriatul pe care vrem să-l avem cu mediul de afaceri, despre parteneriatul cu organizațiile străine, despre parteneriatul cu cetățenii aflați peste hotare, iar acum aș vrea să vă vorbesc puțin despre parteneriatul pe care ni-l propunem drept scop să-l avem cu societatea civilă și cu mass-media. Și când spun acest lucru, nu-mi doresc să atentez la libertatea presei, care, e știut lucru, trebuie să fie în opoziție față de orice guvernare, indiferent de culoarea politică a acesteia. Prin parteneriat, am în vedere dimensiunea de activitate comună pe care o pot avea structurile societății civile și mass-media, pe de o parte, și Guvernul, pe de altă parte.

Pe reprezentanții societății civile vreau să-i îndemn să fie vigilenți, să monitorizeze atent actul guvernării și, de asemenea, să semnaleze orice abatere de la normal, dar și să vină cu soluții. Noi vom fi tot timpul deschiși, receptivi atât la critică, cât și la propuneri bune. Pentru că un Guvern care se închide în interior, nu are cum să fie un Guvern eficient, conectat la necesitățile societății și în stare să soluționeze problemele cu care se confruntă oamenii.

Profit de ocazie pentru a face un apel la colaborare și către mediul academic, cu care am avut o bună discuție în dimineața zilei de 16 februarie. În fața academicienilor mi-am asumat un angajament ferm pe care sunt decis să-l duc la îndeplinire – susținerea științei și inovației, al transferului tehnologic și a cunoașterii, ca elemente indispensabile ale dezvoltării societății moderne.

În egală măsură mizez pe susținere și pe o bună colaborare cu sindicatele și patronatele, partenerii de dialog social ai Guvernului. Discuțiile avute cu reprezentanții lor mă determină să privesc cu mult optimism colaborarea noastră de mai departe.

Astfel de parteneriate îmi doresc, în calitate de prim-ministru, și mizez din tot sufletul că ele vor reuși. Căci, numai având parteneri puternici, vom putea realiza toate scopurile propuse în programul de guvernare pe care-l aveți acum în față.

Onorată asistență!

Este evident că în acest discurs nu pot să mă refer la întregul program de activitate al Guvernului, care prevede obiective și acțiuni concrete în toate domeniile de activitate importante: educație, cultură, tineret și sport, sănătate, protecția mediului etc. Fiecare dintre Dvs. poate face cunoștință în detaliu cu acest program, dar ceea ce vreau eu să menționez acum este faptul că programul respectiv reflectă dorința noastră de a dezvolta în continuare Republica Moldova, de a merge pe calea progresului și bunăstării și de a deveni cu adevărat un stat modern.

Acest program întrunește toate elementele de bază necesare pentru a asigura coeziunea socială, consolidarea societății noastre și spun acest lucru cu toată responsabilitatea. Nu în zadar am pus accent pe consolidarea societății, pentru că, ferma mea convingere, este că anume aceasta este cea mai mare provocare care stă acum în fața noastră și nu mă refer doar la noul Guvern, ci și la întreaga clasă politică din Republica Moldova.

Acum, avem nevoie mai mult ca oricând de unitate națională, de consolidarea societății, căci numai astfel ne vom putea mișca înainte și realiza toate acele scopuri pe care le avem și pe care le găsiți reflectate în programul de guvernare pentru care solicit votul Dvs. de încredere.

Astăzi, în Parlamentul Republicii Moldova poate fi făcut un prim pas, dar foarte important spre realizarea obiectivului de unitate națională despre care am vorbit mai sus. Iar acest prim pas este dacă nu un vot comun, atunci cel puțin un vot majoritar pentru programul de activitate și pentru Guvernul cu care am venit în fața Dvs.

Astăzi, avem o posibilitate reală de a readuce Republica Moldova în albia stabilității și dezvoltării normale, lucruri extrem de importante în contextul evenimentelor ce au loc în țară, dar și în imediata noastră vecinătate. Stimați deputați, vă îndemn să votați nu ca politicieni, nu ca reprezentanți ai diferitor partide, ci ca cetățeni ai Republicii Moldova. Ne dorim cu toții ca țara noastră să depășească incertitudinea și impasul politic și să facă un nou pas spre realizarea obiectivelor pe care le are, și anume de a oferi cetățenilor un trai decent și un viitor demn.

// gov.md  arhivat


Guvernele Republicii Moldova

Druc  Muravschi  Sangheli  Sangheli II  Ciubuc  Ciubuc II  Sturza  Braghiș  Tarlev  Tarlev II  Greceanîi  Greceanîi II  Filat  Filat II  Leancă  Gaburici  Streleț  Filip  Sandu  Chicu