Partidul Democrat din Moldova la alegerile parlamentare din 2014
La alegerile parlamentare din 30 noiembrie 2014 Partidul Democrat din Moldova (PDM) a obținut 252 489 voturi valabil exprimate (15,80%), depășind astfel pragul electoral de 6% pentru accedere în Parlament. După distribuirea proporțională a mandatelor, PDM s-a ales cu 19 mandate de deputat în Parlamentul de legislatura a XX-a.
Alegerile din 2014 au reprezentat cea de-a 7-a competiție electorală parlamentară la care Partidul Democrat din Moldova a participat de la constituirea formațiunii. Participând în calitate de partid aflat la guvernare, ca parte componentă a Coaliției Pro Europene (CPE), PDM și-a îmbunătățit rezultatul electoral față de scrutinul precedent, obținând 4 mandate în plus față de alegerile parlamentare din 2010. De asemenea, la aceste alegeri PDM a înregistrat și cel mai bun scor electoral de până atunci, dacă este să excludem participarea sa în alegerile parlamentare din 1998 și 2005 ca parte a unor blocuri electorale.
Cele 19 mandate parlamentare, obținute de PDM, i-a permis formațiunii să participe, împreună cu PLDM, la constituirea coaliției minoritare de guvernare – Alianța Politică pentru Moldova Europeană, care a oferit vot de încredere Guvernului Chiril Gaburici datorită suportului fracțiunii PCRM.
Cuprins
Campania electorală
Desemnarea candidaților
Partidul Democrat din Moldova și-a identificat candidații organizând Alegeri deschise a candidaților (primaries) cu participarea membrilor și simpatizanților formațiunii. Potrivit datelor PDM, la alegerile pentru identificarea candidaților, de pe 28 septembrie 2014, au participat aproximativ 100 000 de membri și simpatizanți ai formațiunii, la 42 secții organizate în țară și 2 în Italia.
Lansarea campaniei
Lansarea oficială a campaniei electorale a avut loc pe 5 octombrie 2014 cu participarea a peste 2 000 de membri ai Partidului Democrat din fiecare sat și oraș al țării. În cadrul unui eveniment public a fost prezentată lista candidaților selectați și sloganul principal al campaniei electorale – Creștem Moldova! La lansarea candidaților au fost prezenți partenerii internaționali ai partidului, printre care secretarul general al Internaționalei Socialiste Luis Ayala și vicepreședintele socialiștilor europeni Giacomo Filibeck. Un mesaj de susținere din partea socialiștilor europeni a transmis și președintele Partidului Socialiștilor Europeni, Serghei Stanishev.
Promisiuni electorale
În campania electorală pentru alegerile parlamentare din 2014 Partidul Democrat și-a dezvoltat platforma electorală în baza a cinci priorități: mai multe investiții în economie (1 miliard dolari SUA pe an), susținerea agriculturii Moldovei, dezvoltarea satelor și orașelor prin construirea unei infrastructuri europene, susținere puternică pentru micile afaceri de familie, crearea locurilor de muncă potrivite și bine plătite.
Prim-vicepreședintele PDM, Vlad Plahotniuc, a publicat, la 14 noiembrie 2014, în revista Europolitics articolul “Moldova, un punct important pe axa Washington-Bruxelles-Moscova”[1], în care a trecut în revistă principalele succese ale guvernării din perioada 2010–2014. Conform articolului, scopul personal al lui Vlad Plahotniuc este de a transforma Moldova într-un tigru economic
. De asemenea, Vlad Plahotniuc a prezentat și obiectivele pe plan intern pentru perioada 2014–2018: întărirea statului de drept, justiție independentă, combaterea corupției, dezvoltarea agriculturii, creștere economică bazată pe export de produse prelucrate, mediu de afaceri prietenos, simplificarea sistemului de taxare, servicii de calitate pentru populație, reformarea clasei politice, combaterea evaziunii fiscale, debirocratizare etc.
Cheltuieli electorale
Desfășurarea campaniei electorale a Partidului Democrat din Moldova a avut loc cu utilizarea masivă a resurselor financiare și mediatice de care a dispus formațiunea, factori care i-au permis să-și îmbunătățească rezultatul electoral în raport cu cel din 2010. Suma totală cheltuită de partid în campanie a fost de peste 35 milioane lei.
Potrivit rapoartelor de monitorizare a alegerilor, pe durata campaniei electorale PDM a organizat 246 întâlniri cu alegătorii și 94 concerte electorale, iar la finalul campaniei a organizat un concert grandios de două zile, în Piața Marii Adunări Naționale, cu participarea unor artiști renumiți, precum Toto Cutugno (Italia), Chris Norman (Marea Britanie), Francesco Napoli (Italia), Filip Kirkorov, Nikolai Baskov, Maxim Galkin, Laima Vaikule și Andrei Malahov (Rusia).
După examinarea raportului financiar al PDM, vice-președintele Comisiei Electorale Centrale, Ștefan Urîtu, a exprimat în public îndoieli privind corectitudinea raportului din care reieșea că artiștii renumiții invitați la concertele PDM ar fi fost plătiți în total doar cu aproximativ 6,5 mii dolari SUA. În pofida acestor declarații, nu au fost ulterior constatate careva reacții (investigații) din partea autorităților publice abilitate cu funcția de verificare a corectitudinii finanțării campaniei electorale. Adițional, Asociația Promo-LEX a estimat că PDM nu ar fi raportat suma de circa 9 592 846 lei cheltuiți în campania electorală.
Rezultatul alegerilor
Partidul Democrat din Moldova a obținut la alegerile parlamentare din 2014 un scor electoral de 15,80%, îmbunătățindu-și astfel rezultatul electoral față de scrutinul precedent. Formațiunea a obținut în urma acestor alegeri cu 4 mandate mai mult decât la alegerile parlamentare din 2010 și a acces în legislativ cu 19 deputați.
Este de remarcat faptul că sondajele de opinie efectuate de-a lungul anului electoral 2014 au reflectat corect evoluția rating-ului formațiunii.
Deputați aleși pe lista PDM
Sondaje de opinie
Sondajele sociologice efectuate în 2014 au reflectat corect evoluția rating-ului Partidului Democrat din Moldova. Astfel, conform sondajelor realizate în campania electorală, PDM ar fi fost susținut în medie de circa 16,3% alegători, cifră foarte apropiată de rezultatul final al alegerilor – 15,8%.
Graficul prezintă rezultatele mai multor sondaje de opinie desfășurate în perioada preelectorală (aprilie–septembrie 2014) și în perioada electorală (octombrie–noiembrie 2014), indicând de asemenea și un rezultat mediu calculat în baza acestor sondaje.
15.8% | 16.3% | 17.8 | 16.2 | 17.8 | 17.6 | 16.6 | 13.7 | 12.1% | 14.6 | 8.8 | 11.3 | 11.1 | 13.8 | 12.9 |
30 noi Rezultate |
oct-noi Mediu |
24 noi CCSM II |
24 noi ASDM III |
22 noi IMAS-INC III |
18 noi BOP II |
13 noi IMAS-INC II |
27 oct ASDM II |
apr-sep Mediu |
30 sep IMAS-INC |
23 sep APM |
17 sep ASDM |
12 aug CBS-AXA |
24 iun CCSM |
24 apr BOP |
Rezultatele alegerilor pe circumscripții
Rezultatul de 15,80% obținut de Partidul Democrat din Moldova a plasat formațiunea pe locul 4 printre preferințele alegătorilor și i-a adus 19 mandate în Parlament. PDM a înregistrat rezultate mai bune decât în alegerile parlamentare precedente în 28 din cele 36 circumscripții electorale, ceea ce reflectă o creștere totală cu 3.10% în întreaga țară în comparație cu anul 2010.
Cel mai bun rezultat PDM l-a obținut în raionul Nisporeni, unde popularitatea partidului a crescut cu 21.9% în comparație cu 2010. În raionul Taraclia partidul a marcat cel mai mic scor electoral, iar cea mai mare cădere a suportului pentru formațiune s-a înregistrat în U.T.A. Găgăuzia.
# | Circumscripţia electorală | Voturi | % | ± 2010 | |
---|---|---|---|---|---|
Total pe republică | 252,489 | 15.80% | 3.10% ↑ | ||
1 | Chişinău | 38,355 | 10.10% | 1.91% ↑ | |
2 | Bălţi | 6,122 | 10.58% | 3.11% ↓ | |
3 | Anenii Noi | 6,437 | 16.25% | 6.04% ↑ | |
4 | Basarabeasca | 1,752 | 16.43% | 3.56% ↑ | |
5 | Briceni | 5,184 | 16.81% | 4.40% ↓ | |
6 | Cahul | 9,461 | 19.70% | 8.04% ↑ | |
7 | Cantemir | 4,111 | 18.01% | 6.02% ↑ | |
8 | Călăraşi | 6,056 | 19.29% | 6.97% ↑ | |
9 | Căuşeni | 6,622 | 18.07% | 5.97% ↑ | |
10 | Cimişlia | 4,465 | 18.94% | 3.50% ↑ | |
11 | Criuleni | 5,868 | 16.76% | 5.48% ↑ | |
12 | Donduşeni | 2,922 | 15.06% | 0.75% ↑ | |
13 | Drochia | 5,796 | 15.49% | 1.67% ↑ | |
14 | Dubăsari | 2,497 | 15.82% | 6.71% ↑ | |
15 | Edineţ | 6,079 | 16.93% | 4.68% ↓ | |
16 | Făleşti | 5,329 | 14.47% | 1.23% ↓ | |
17 | Floreşti | 7,270 | 18.74% | 1.48% ↑ | |
18 | Glodeni | 5,154 | 20.65% | 3.63% ↑ | |
19 | Hînceşti | 9,055 | 18.92% | 5.50% ↑ | |
20 | Ialoveni | 9,069 | 19.35% | 8.25% ↑ | |
21 | Leova | 5,104 | 23.98% | 5.19% ↑ | |
22 | Nisporeni | 10,878 | 40.72% | 21.94% ↑ | |
23 | Ocniţa | 2,585 | 11.28% | 4.97% ↓ | |
24 | Orhei | 14,110 | 25.64% | 8.64% ↑ | |
25 | Rezina | 6,070 | 26.03% | 11.35% ↑ | |
26 | Rîşcani | 4,075 | 13.86% | 0.41% ↓ | |
27 | Sîngerei | 7,343 | 19.85% | 0.62% ↑ | |
28 | Soroca | 6,359 | 15.18% | 0.97% ↑ | |
29 | Străşeni | 8,692 | 20.91% | 9.62% ↑ | |
30 | Şoldăneşti | 4,760 | 25.18% | 12.68% ↑ | |
31 | Ştefan Vodă | 5,820 | 19.89% | 8.36% ↑ | |
32 | Taraclia | 1,208 | 6.80% | 4.39% ↓ | |
33 | Teleneşti | 6,471 | 21.35% | 6.87% ↑ | |
34 | Ungheni | 8,289 | 16.95% | 2.25% ↑ | |
35 | U.T.A. Găgăuzia | 6,469 | 10.34% | 5.63% ↓ | |
36 | În afara țării | 6,652 | 9.29% | 0.39% ↑ |
Fluxul mijloacelor bănești
Conform raportului financiar al Partidului Democrat din Moldova depus la Comisia Electorală Centrală, partidul a cheltuit puțin peste 35 milioane lei în campania electorală, ceea ce constituie circa 63,7% din plafonul mijloacelor financiare ce puteau fi utilizate de un partid politic în campania din 2014. Pentru aceste alegeri CEC a majorat plafonul mijloacelor financiare ce puteau fi cheltuite de un partid în campanie, acesta a fost setat la 55 milioane lei, sau de circa 2.5 ori mai mult decât era permis în alegerile din 2010.
Împărțind valoarea totală a cheltuielilor partidului la numărul total de voturi valabil exprimate obținute de acesta, reiese că PDM a cheltuit în jur de 139 lei pentru fiecare vot obținut. Acesta este cel mai mare preț per vot plătit de un partid care a acces în Parlament în urma scrutinului din 2014.
Conform estimărilor Asociației Promo-LEX, PDM nu ar fi raportat suma de 9 592 846 lei, cheltuieli pe care partidul în mare parte le-ar fi avut pentru organizarea de evenimente publice.
Încasări în perioada campaniei electorale, lei | 35,020,955.72 |
---|---|
Încasări din donațiile persoanelor fizice | 23,945,955.72 |
Încasări din donațiile persoanelor juridice | 0.00 |
Alte încasări | 11,075,000.00 |
Cheltuieli în perioada campaniei electorale, lei | 35,020,925.72 |
Locațiunea încăperilor și a altor mijloace fixe | 486,502.98 |
Cheltuieli de transport | 70,555.00 |
Retribuirea muncii și recompense | 0.00 |
Cheltuieli de publicitate | 33,364,458.59 |
Evenimente publice | 1,096,763.22 |
Servicii de consultanță | 0.00 |
Alte cheltuieli | 2,645.93 |
10–23 octombrie 2014 |
24 octombrie – 6 noiembrie 2014 |
7–20 noiembrie 2014 |
Raport final |