Guvernul Zinaida Greceanîi

De la alegeri.md
Versiunea din 23 februarie 2020 12:46, autor: Oleg (Discuție | contribuții) (Discursuri)
Salt la: navigare, căutare
Zinaida Greceanîi
Guvernul Zinaida Greceanîi
Data învestirii 31 martie 2008
Încetarea activității 10 iunie 2009
(în exercițiu[1] din 4 mai 2009)
Prim-ministru Zinaida Greceanîi
Programulde activitate 2008–2009
Partidul de guvernământ Partidul Comuniștilor din Republica Moldova (PCRM)
Șeful statului Vladimir Voronin
Parlamentul Legislatura a V-a (XVI-a)

Cabinetul de miniștri

Zinaida Greceanîi Prim-ministru
Igor Dodon Prim-viceprim-ministru, ministru al economiei și comerțului
Victor Stepaniuc Viceprim-ministru
Valentin Mejinschi Viceprim-ministru
Andrei Stratan Viceprim-ministru, ministru al afacerilor externe și integrării europene
Mariana Durleșteanu Ministru al finanțelor
Anatolie Gorodenco Ministru al agriculturii și industriei alimentare
Vladimir Baldovici Ministru al construcțiilor și dezvoltării teritoriului
Violeta Ivanov Ministru al ecologiei și resurselor naturale
Larisa Șavga Ministru al educației și tineretului
Larisa Catrinici Ministru al sănătății
Galina Balmoș Ministru al protecției sociale, familiei și copilului
Ministru al culturii și turismului
Vitalie Pîrlog Ministru al justiției
Gheorghe Papuc Ministru al afacerilor interne
Vitalie Vrabie Ministru al apărării
Pavel Buceațchi Ministru al dezvoltării informaționale
Vasilii Șova Ministru al reintegrării
Valentin Guznac Ministru al administrației publice locale
Mihail Formuzal Guvernator al Găgăuziei
Gheorghe Duca Președinte al Academiei de Științe a Moldovei

Componența inițială

Zinaida Greceanîi Prim-ministru
Igor Dodon Prim-viceprim-ministru, ministru al economiei și comerțului
Victor Stepaniuc Viceprim-ministru
Andrei Stratan Viceprim-ministru, ministru al afacerilor externe și integrării europene
Mariana Durleșteanu Ministru al finanțelor
Anatolie Gorodenco Ministru al agriculturii și industriei alimentare
Vasile Ursu Ministru al transporturilor și gospodăriei drumurilor
Vladimir Baldovici Ministru al construcțiilor și dezvoltării teritoriului
Violeta Ivanov Ministru al ecologiei și resurselor naturale
Larisa Șavga Ministru al educației și tineretului
Larisa Catrinici Ministru al sănătății
Galina Balmoș Ministru al protecției sociale, familiei și copilului
Artur Cozma Ministru al culturii și turismului
Vitalie Pîrlog Ministru al justiției
Valentin Mejinschi Ministru al afacerilor interne
Vitalie Vrabie Ministru al apărării
Pavel Buceațchi Ministru al dezvoltării informaționale
Vasilii Șova Ministru al reintegrării
Valentin Guznac Ministru al administrației publice locale
Mihail Formuzal Guvernator al Găgăuziei
Gheorghe Duca Președinte al Academiei de Științe a Moldovei

Modificări componență

Anul 2008

1 octombrie 2008
Vasile Ursu Reorganizarea ministerului
21 octombrie 2008
Valentin Mejinschi Viceprim-ministru
27 octombrie 2008
Gheorghe Papuc Ministru al afacerilor interne
1 decembrie 2008
Artur Cozma

Discursuri

Discursul Prim-ministrului Zinaida Greceanîi cu prilejul împlinirii unui an de la învestirea Guvernului

1 aprilie 2009

Stimați reprezentanți ai mass-media!
Onorată asistență!

Tradițional, voi începe cu mulțumiri pentru faptul că sunteți prezenți la această conferință de presă, cea de-a patra pe parcursul mandatului guvernului pe care am onoarea să-l conduc. Și în virtutea faptului că această conferință de presă este una finală printre acele ordinare, vreau să Vă aduc din numele tuturor colegilor mei din executiv, sincere mulțumiri pentru modul în care ați informat pe parcursul acestui an societatea noastră despre activitatea guvernului, modul în care ne-am exercitat obligațiunile față de poporul țării, despre succesele și insuccesele noastre.

De la bun început am legat succesul realizării Programului “Progres și Integrare” de implicarea activă a societății în implementarea acestuia, iar Dvs., stimați jurnaliști, revenindu-vă rolul de verigă de legătură în acest proces. Vă mulțumesc că ați asigurat această interacțiune, iar prin aceasta ați participat și la realizarea sarcinilor pe care ni le-am trasat acum un an.

Scopul acestei conferințe de presă nu constă în prezentarea unui raport pe executarea Programului “Progres și Integrare”, or în linii mari acesta a fost prezentat la 12 decembrie în fața Parlamentului Republicii Moldova. Totuși, o versiune actualizată a acestui Raport va fi amplasată pe situl guvernului și fiecare dintre Dvs. poate studia acest document.

Vom elucida doar momentele cheie, de importanță majoră pentru societatea noastră în această perioadă deloc ușoară, amplificată și de efectele campaniei electorale, care Slavă Domnului, se încheie în câteva zile. Zic Slavă Domnului, pentru că nimic nu poate afecta o țară pe timp de criză economică mondială atât de puternic, ca o campanie electorală care pune la încercare cumpătul populației și stabilitatea în țară. Dar, vom reveni mai târziu la ale electoralei…

După cum cunoașteți, în anul 2008, principalul indicator al sănătății unei economii, precum este definit PIB, a înregistrat o creștere de 7,2%. Pe fonul problemelor economice pe care le-am avut în anii precedenți, această creștere este una apreciabilă și cu un punct procentual mai mare decât ținta stabilită de noi în Programul guvernului. Este adevărat și faptul că comprimarea economiei începută în trimestrul patru al anului 2008 a influențat negativ acest indicator. Înțelegem, că în condițiile aprofundării crizei economice mondiale mai puțin vă interesează ce-am avut anul trecut și mai mult, ce ne așteaptă anul acesta. Astăzi nimeni, cu excepția unor pseudo-analiști locali, nu se avântă să facă o prognoză sigură asupra duratei posibile a crizei economice mondiale și respectiv a economiei noastre naționale. Este clar, că deși am manifestat un grad înalt de imunitate față de criza financiară care a afectat mai multe țări, criza economică afectează deja mai multe ramuri ale economiei noastre, mai ales dependente major de piețele externe. Astfel, în primele 2 luni ale anului curent avem o descreștere în industrie la nivel de 26%, iarăși preponderent în subsectoarele orientate spre export. În aceste condiții este clar, că nivelul creșterii economice înregistrat de noi în anul 2008 devine o țintă intangibilă pentru anul 2009. Totuși, o creștere economică la nivel de 3% pare a fi una reală la acest moment. Sunt și niște condiționalități bineînțeles, dar am mai spus că voi reveni spre sfârșit la ele…

Acum, aș vrea să vă rețin un pic atenția asupra așa-ziselor măsuri anti-criză pe care ar trebui să le întreprindă un guvern în condițiile aprofundării crizei economice mondiale. Deși în campanie electorală mai mulți se avântă cu promisiuni că au multiple soluții și propuneri în acest sens, este foarte bine cunoscut, că de fapt, arsenalul de instrumente nu este atât de vast, după cum li se pare unora. Acei care cât de cât cunosc teoria macroeconomică, știu de așa numitul model englez de stimulare a cererii prin reducerea impozitelor pe consum, sau acel francez menit să stimuleze oferta, care până la urmă prevede facilități pentru producători. Deci, dacă să vorbim despre sectorul real al economiei, principalele instrumente care le poate aplica statul în asemenea condiții, țin aproape totalmente de domeniul fiscal. Zic aproape totalmente, deoarece un rol important bineînțeles îl poate juca pe timp de criză și investițiile publice în infrastructură.

Revenind la stimularea economiei prin reducerea poverii fiscale, vreți nu vreți, dar iar vă voi spune că noi asemenea pași am întreprins ceva mai înainte de declanșarea crizei și anume: oferirea în scopuri investiționale economiei noastre în anul 2008 a peste 1,5 mlrd. lei, sub formă de scutire de la plata impozitului pe venitul din activitatea de întreprinzător și a altor cca 2 mlrd. prin amnistia fiscală petrecută în vara anului 2007. Mai mult ca atât, deși ne fiind scutite de TVA, o bună parte din importuri cu caracter investițional practic sunt scutite de această taxă, fiind introduse în capitalul social al întreprinderilor. Vecinii noștri din UE abia acum se gândesc să introducă cota 0 la impozitul pe venitul din activitatea de întreprinzător.

După cum vedeți, pe parcursul anilor 2007–2008 politica fiscală a GRM a vizat reducerea sau scutirea parțială atât a impozitelor pe consum, cât și acelor plătite de producător. De aceea, este cel puțin incorect să afirmi că guvernul nu este preocupat de măsuri anticriză. Bineînțeles, odată cu alegerea noului Parlament, echipa noastră intenționează să vină și cu alte propuneri legate de cadrul fiscal, unele dintre care vor viza cotele impozitelor. Și aceste inițiative vor avea drept obiectiv pregătirea din timp a noastră către perioadele următoare, când va începe relansarea economiei mondiale, iar cu aceasta și reluarea creșterii cererii și deci a prețurilor pe piețele mondiale, în primul rând la resursele energetice. Noi dorim din timp să ne pregătim pentru aceasta cum am făcut-o și în cazul măsurilor de stimulare economică pomenite mai sus.

Consider, că actualmente Moldova are avantaje comparative în competiția de atragere a investițiilor în țară și intenționam să venim și cu alte măsuri în acest domeniu. De altfel, startul celui mai mare proiect investițional din istoria Moldovei, mă refer la construcția centralei electrice de la Ungheni, vine încă o dată să dovedească avantajele investiționale ale țării noastre. Apropo de centrala de la Ungheni, este un pas foarte serios în consolidarea securității energetice a țării noastre prin sporirea capacităților de generare a energiei electrice, care după cum știți, de asemenea este un obiectiv al programului “Progres și Integrare”. Precum și creșterea de 80% a ISD înregistrată în anul 2008. De fapt acest indicator țintă al programului a fost depășit cu cca 300 mil. dolari.

După părerea noastră la sporirea atractibilității investiționale a țării noastre influențează nu numai cadrul fiscal prielnic, dar și eforturile noastre în domeniul edificării infrastructurii respective. Nu pot aici să nu pomenesc din nou de Portul internațional Giurgiulești, care de fapt a redus dependența Moldovei de căile tradiționale foarte limitate de acces pe piețele internaționale. Posibilitatea de a exporta și importa în Moldova pe calea maritimă este unul din serioasele avantaje pe care le-am obținut în dezvoltarea economică și atragerea investițiilor străine.

După cum vedeți, măsurile anticriză au fost deja luate și dacă va fi necesar vom mai întreprinde și altele. Una este clar, că cel mai mare deserviciu economiei noastre naționale îl poate aduce instabilitatea politică în țară și încercările prietenilor statalității moldovenești, mulți din care se înghesuie să nimerească în Parlamentul țării pe care n-o văd ca stat independent, de a tulbura apele sau mințile oamenilor. Vă spun sincer, că în această perioadă, guvernul a fost preocupat masiv și de respingerea atacurilor acestui adevărat război informațional declanșat împotriva economiei țării. Amintiți-vă doar de atacurile la cursul valutei naționale și ideile criminale de a deprecia brusc cursul leului în perioada când țara importă masiv resursele energetice, plătește cel mai mare preț la gazul natural, etc. Și asta, în condițiile în care noi avem acum rezerve valutare cu mult mai mari decât la începutul anului 2007, iar acoperirea cu rezerve valutare depășește 4 luni de import. Știți cu toții, că norma suficientă constituie 3 luni de import. Explicați-mi și mie Vă rog care ar fi adevăratele scopuri ale acestor atacuri la securitatea economică a statului și bunăstarea populației țării. Cred că le cunoaștem cu toții și sper că odată cu finalizarea campaniei electorale aceste atentate vor mai scădea din intensitate.

La acest compartiment vreau foarte mult să apreciez calmul manifestat de societatea noastră, care a știut de această dată să nu cadă pradă masiv rechinilor destabilizării, așa cum s-a întâmplat în vara anului 2008, când brusc s-au majorat peste noapte prețurile la unele mărfuri de primă necesitate. Maturitatea societății și creșterea gradului de educație economică a populației noastre este cel mai bun remediu contra unor asemenea atentate la securitatea economică a statului și mă bucur că lecțiile trecutului ceva ne-au învățat.

Ultimul indicator economic al anului 2008 la care mă voi referi este nivelul inflației, care a constituit 7,3%. Dacă să ne amintim de plafonul de 10% pe care ni l-am stabilit în Program, apoi și această țintă a fost, după cum vedem, atinsă. Pe primele 2 luni ale anului 2009 avem înregistrată deflație și deși aceasta în mod normal nu este situația pe care ne-o dorim, deoarece reflectă în primul rând situația precară a unor ramuri economice, pe de altă parte acest lucru ne dezleagă mâinile în ceea ce privește deblocarea unor volume mai mari de lichidități financiare în economie, inclusiv și prin majorarea cheltuielilor publice. Acesta de fapt, va fi încă un instrument anticriză de stimulare a economiei.

Prin creșterile de salarii și indexarea de la 1 aprilie a pensiilor ne propunem să sporim capacitatea de cumpărare a populației și respectiv să stimulăm cererea. Referitor la sporirea puterii de cumpărare a populației noastre pe parcursul anului 2008 voi remarca doar că pe fonul inflației de 7,3%, salariul mediu pe economie a crescut cu 23%, atingând în luna decembrie 2008 nivelul de 3 000 lei. Cu ritmuri ce depășesc evident rata inflației au crescut pensiile și alte plăți sociale pentru populație. S-au majorat salariile în sectorul public, cel mai mult profitând de aceste majorări angajații din domeniul medicinii și educației. Și mai importante majorări pentru pedagogi sunt preconizate pe durata acestui an, o majorare imediată fiind prevăzută începând cu 1 aprilie, iar de la 1 septembrie 2009 salariul pedagogilor nu va fi mai mic decât salariul mediu în economie. De la 1 aprilie, după cum știți, se vor indexa în mod firesc pensiile cu 20%. Toate aceste cifre nu vi le aduc pentru statistici, ci pentru a confirma atașamentul nostru clar față de politicile de susținere socială a populației, față de stimularea cererii solvabile și respectiv, încurajarea dezvoltării economice.

Iată exemple reale de urmare a modelelor englez și francez anticriză.

Deoarece am vorbit de inflație, aș vrea să mă opresc un pic la tema tarifelor pentru gazele naturale și cele pentru căldură. Formula actuală de calcul a prețului la gazele naturale importate de la Gazprom ne va permite o reducere treptată a tarifelor interne la gaz în perioadele următoare. Respectiv, vor fi recalculate tarifele și la alte tipuri de energie, inclusiv electrică și termică.

Nu voi mai strădui mult la capitolul economic, deoarece doresc să las mai mult timp pentru întrebări, pe care intuiesc că le aveți la acest compartiment.

Stimați jurnaliști!

Anul 2008, în opinia noastră a fost un an al afirmării țării noastre pe plan extern și regional. În primul rând trebuie să menționez finalizarea cu succes a Planului de acțiuni RM–UE și lansarea procedurilor de pregătire a unui nou acord dintre UE și țara noastră. Deși negocierea acestuia încă n-a început, avem toate speranțele în obținerea unui acord de asociere.

La capitolul activitate externă amintesc și despre președinția deținută de noi în cele 5 structuri regionale. Toamna anului 2008 a fost marcată de mai multe reuniuni regionale la Chișinău, inclusiv summitul prim-miniștrilor CSI și ICE. Moldova deține președinția în CSI și CEFTA. Deși aceste activități solicită o mobilizare totală a eforturilor noastre, vreau să asigur toată societatea că aceste eforturi au un bun randament în ceea ce privește afirmarea statului nostru pe plan internațional.

Pe parcursul mandatului am întreprins mai multe vizite externe, în cadrul cărora s-a reușit edificarea unor relații de prietenie și colaborare economică cu mai multe state. Același proiect de la Ungheni a căpătat un impuls serios în urma vizitei întreprinse în Praga și forumului economic desfășurat sub auspiciul prim-miniștrilor Moldovei și Cehiei. În cadrul vizitelor în Bulgaria și Portugalia s-a reușit semnarea acordurilor de protecție socială a cetățenilor noștri aflați la muncă în aceste țări. În opinia noastră aceste acorduri, care urmează a fi încheiate și cu alte state, oferă cetățenilor noștri o siguranță pentru viitor și o mai bună protecție socială, indiferent de unde se află.

În momentul lansării programului Progres și Integrare lăsam de înțeles, că noțiunii de Integrare îi atribuim mai multe semnificații, inclusiv integrarea europeană și reintegrarea țării. Vă dați bine seama că ambele sunt niște procese foarte complexe și necesită eforturile fiecăruia dintre cetățenii țării, inclusiv din partea politicienilor și mass-mediei. Mai ales când vine vorba despre soluționarea problemei transnistrene. Se depun eforturi diplomatice colosale pentru a dezlega acest ghem complicat. Conducerea de la Tiraspol utilizează orice posibilitate de a tergiversa procesul de negocieri. Este clar că aceste acțiuni au un singur scop, de a ne provoca să admitem greșeli, să deviem de la formatul de negocieri recunoscut pe plan internațional. Este dificil de avansat, dar totuși este evident progresul înregistrat în această perioadă. Trebuie să manifestăm și în continuare consecvență în acțiuni, maturitate diplomatică și sunt sigură că în formatul 5+2 vom reuși să dezlegăm acest nod crucial pentru existența țării noastre.

Onorată asistență!

În cadrul primei conferințe de presă susținută cu ocazia împlinirii a 100 de zile a noului guvern, am fost întrebată de către unul din colegii dvs. care-i menirea principală a acestei echipe guvernamentale, mandatul căreia va dura doar un an. Răspunsul atunci a fost: accelerarea proceselor reformative aflate în derulare la acel moment și păstrarea stabilității macro-economice și politice în țară în perioada preelectorală. Din cifrele menționate mai sus, se poate de atestat dinamizarea principalilor indicatori macroeconomici, chiar dacă pe parcursul trimestrului patru al anului 2008 criza economică a început să se manifeste și la noi.

În ceea ce privește asigurarea stabilității în această perioadă deloc ușoară, cred că pot să afirm cu toată siguranța că cu această sarcină guvernul actual s-a isprăvit. Noi nu degeaba am declarat păstrarea stabilității drept obiectiv primordial al nostru în această perioadă. Moldova a avut noroc și înțelepciune pentru a menține stabilitatea politică și economică pe parcursul ultimilor opt ani și de fapt aceasta a și determinat dezvoltarea ascendentă a țării în această perioadă. Acest adevăr este bine înțeles atât de oamenii care doresc propășirea acestei țări, cât și de acei care ar pune cruce pe ea la prima posibilitate, numai să-și satisfacă interesele meschine. Credeți-mă că știam foarte bine despre aceasta când vă răspundeam la întrebarea pomenită mai sus. Eram conștientă că vor fi utilizate cele mai nedemne instrumente pentru a destabiliza situația în țară, or după cum vă mai spuneam, stabilitate înseamnă dezvoltare ascendentă, fapt care bineînțeles nicicum nu-i satisface pe dușmanii statalității moldave. Și aici, aș vrea să vă mulțumesc și Dvs. pentru aportul adus în temperarea spiritelor și calmarea populației, care a avut de înfruntat adevărate atacuri informaționale cu caracter economic și politic. Sunt bineînțeles și unii ziariști care din motive lesne de înțeles au fost și sunt folosiți cu iscusință în acest atacuri mediatice. Mie îmi rămâne doar să regret acest lucru, și să vă chem să reflectați profund atunci când informați societatea despre unele procese sau altele, când încercați să-i creați populației o opinie sau alta. Nu uitați, că consecințele inducerii în eroare a maselor de oameni pot fi foarte și foarte grave. Aș dori să sper că și în perioada care a mai rămas până la alegeri și imediat după scrutin, eforturile Dvs. vor avea un singur țel – menținerea stabilității politice și economice în țara noastră.

Eu vreau să vă îndemn să fiți alături de societatea noastră în această perioadă decisivă pentru viitorul țării. De dvs. depinde foarte mult.

Acum, fiindcă suntem în ultimele zile de campanie electorală, aș dori, prin intermediul dvs. să îndemn toată populația țării să participe la acest scrutin de o importanță vitală pentru viitorul țării noastre. Vă rog să mă credeți, că de modul în care vom ști să susținem acest examen, depind foarte multe lucruri, depinde soarta acelor procese sănătoase care au fost începute în acești ani, depinde în ce Moldovă vom trăi cu toții. Vă îndemn și vă rog să aveți o atitudine foarte și foarte responsabilă fața de acest eveniment.

Acestea fiind spuse, stimați ziariști, Vă mulțumesc pentru atenție și sunt în așteptarea întrebărilor Dvs. // gov.md

Apelul Prim-ministrului, Zinaida Greceanîi, către părinți

9 aprilie 2009

Stimați concetățeni!
Dragi părinți!

În ultimele zile în Republica Moldova se întâmplă niște lucruri oribile, strașnice, în care din păcate sunt atrași copii noștri, care sunt viitorul și sensul vieții fiecăruia dintre părinți. Pentru orice om cu Dumnezeu în suflet, pentru orice mamă, viața și sănătatea copilului este totul ce are mai sfânt. Cu gândul la copii ne trezim si cu gândul la ei ne trăim viața.

Spre marele nostru regret, zilele acestea s-a văzut clar, că pentru unii oameni, dacă poți să-i numești așa, viața copiilor nu prezintă nimic, sunt gata să-i sacrifice în interesele lor murdare și antiumane. Mulțumesc Domnului că ne-a păzit în ziua de marți și n-am pierdut viața nici unui din copii aruncați să devasteze clădirile Președinției și Parlamentului Republicii Moldova, pe care le apărau tot copii noștri, polițiști care mai mult de o sută stau și astăzi în spitale.

Nici o mamă nu poate vedea indiferentă ce se încearcă a face cu copii noștri.

Din păcate, trebuie să Vă comunic că intențiile criminale de a pune din nou sub gloanțe viețile tinerilor noștri nu s-au terminat. Organizatorii celei mai mare crime din istoria Republicii Moldova planifică pentru mâine și duminică să folosească din nou copii pentru a devasta clădirea guvernului, de data aceasta. Dacă acest lucru va fi admis de noi toți, jertfele umane va fi foarte greu de evitat. Poliția va folosi toate mijloacele necesare pentru apărarea constituționalității Republicii Moldova, inclusiv armele.

Mă adresez către Dvs. ca prim-ministru, ca mamă, vorbiți cu scumpii voștri copii, convingeți-i că viața este cel mai sfânt lucru pe care ni l-a dat Dumnezeu. Nu trebuie să și-o închine intereselor unor persoane care nu au nimic sfânt pe lumea aceasta. Vă rog să mă credeți, că copilul nici unuia dintre acei care au organizat acest măcel nu se află în stradă, toți îi țin în siguranță. Îi folosesc doar pe ai dumneavoastră.

Mă adresez mamelor profesoare. Vă rog să aveți grijă de copii Dvs. și de ai noștri pe care vi i-am încredințat să ni-i educați, să ni-i faceți mari, să ne putem bucura de ei. Cea mai mare durere a mea a fost când am văzut în piață profesoare care duceau de mânuțe copii să participe acolo unde nici maturii nu trebuie să fie. Vă implor, nu există nimic mai scump decât viața copilului. Fie-vă frică de Dumnezeu.

Guvernul va întreprinde toate măsurile necesare pentru restabilirea principalelor edificii ale statului, a Președinției și a Parlamentului. Costul estimativ al acestor lucrări va constitui 300 mln. lei. Aceste mijloace ar putea fi folosite la realizarea multor lucruri frumoase pentru țara noastră, pentru copii și tinerii noștri.

Eu Vă îndemn să aveți grijă de copii Voștri! // gov.md



Guvernele Republicii Moldova

Druc  Muravschi  Sangheli  Sangheli II  Ciubuc  Ciubuc II  Sturza  Braghiș  Tarlev  Tarlev II  Greceanîi  Greceanîi II  Filat  Filat II  Leancă  Gaburici  Streleț  Filip  Sandu  Chicu