Președintele Republicii Moldova

De la alegeri.md
Versiunea din 14 octombrie 2020 15:28, autor: Oleg (Discuție | contribuții) (Pagină nouă: {{#seo:|og:image=http://alegeri.md/images/9/9a/Igor-Dodon.jpg}} ==Președinți ai Republicii Moldova== <div class="table-responsive"> {| class="table table-condensed table-striped...)
(dif) ← Versiunea anterioară | Versiunea curentă (dif) | Versiunea următoare → (dif)
Salt la: navigare, căutare

Președinți ai Republicii Moldova

Nume Mandat Alegeri Formațiunea
 1 
Mircea Snegur
Mircea Snegur
agronom
15 ianuarie 1992 – 15 ianuarie 1997
8 decembrie 1991 (directe)
2
Petru Lucinschi
Petru Lucinschi
istoric
15 ianuarie 1997 – 7 aprilie 2001
17 noiembrie (1 decembrie) 1996 (directe)
3
Vladimir Voronin
Vladimir Voronin
inginer-economist
7 aprilie 2001 – 11 septembrie 2009
4 aprilie 2001 (Parlament),
4 aprilie 2005 (Parlament)
PCRM
Mihai Ghimpu
Mihai Ghimpu
jurist
11 septembrie 2009 – 28 decembrie 2010 interimar PL
Vlad (Vladimir) Filat
Vlad Filat
jurist
28–30 decembrie 2010 interimar PLDM
Marian Lupu
Marian Lupu
economist
30 decembrie 2010 – 23 martie 2012 interimar PDM
4
Nicolae Timofti
Nicolae Timofti
jurist
23 martie 2012 – 23 decembrie 2016
16 martie 2012 (Parlament)
5
Igor Dodon
Igor Dodon
economist
23 decembrie 2016 – prezent
2 681 de zile
30 octombrie (13 noiembrie) 2016 (directe) PSRM

Rapoarte de activitate

Raportul de activitate al președintelui Republicii Moldova  arhivat
Igor Dodon, 26 august 2020

Raportul președintelui Republicii Moldova pentru 2 ani de activitate  arhivat
Igor Dodon, 20 decembrie 2018

Raportul președintelui Republicii Moldova pentru 18 luni de activitate  arhivat
Igor Dodon, 4 iulie 2018

Raportul de activitate al președintelui Republicii Moldova pentru primele 100 de zile

Igor Dodon, 28 martie 2017
Raportul de activitate al președintelui Republicii Moldova Igor Dodon pentru primele 100 de zile de mandat

În această săptămână se împlinesc 100 de zile de mandat. În programul electoral cu care m-am lansat în campania prezidențială sunt clar stipulate 6 angajamente pentru această perioadă. Astăzi succint voi trece în revistă fiecare dintre aceste angajamente. Consider că ne-a reușit să avansăm substanțial pe marea majoritate dintre acestea, iar unele sunt înfăptuite cu un tempou care a întrecut și cele mai pesimiste așteptări.

Totodată, vreau să precizez, că orice angajament politic nu are limite de implementare, el rămâne valabil pe toată durata mandatului unui politician. Iată de ce toate promisiunile și obiectivele mele, chiar și cele care au fost realizate total sau parțial în primele 100 de zile, vor fi în atenția mea pe patru ani înainte.

1. Voi restabili parteneriatul strategic cu Rusia

Prima mea vizită în calitate de președinte al țării va avea drept punct de destinație Moscova. Voi iniția negocieri în scopul elaborării Acordului privind parteneriatul strategic de prietenie cu Federația Rusă, colaborare economică și reglementare a conflictului transnistrean. Scopul propus – deschiderea totală a pieței ruse pentru producția moldovenească și ridicarea tuturor interdicțiilor aplicate cetățenilor Moldovei privind șederea pe teritoriul Rusiei.

În perioada menționată au fost efectuate două vizite și întrevederi oficiale cu Vladimir Putin, președintele Federației Ruse. În cadrul acestor întrevederi au fost abordate și soluționate mai multe subiecte, inclusiv amnistia în domeniul migrației pentru anumite categorii de cetățeni, reluarea exporturilor pentru o gamă largă de produse, au fost dezbătute subiecte privind soluționarea diferendului transnistrean și elaborarea unui acord cadru de parteneriat strategic cu Federația Rusă.

Vorbind despre amnistia migrațională, în cadrul primei vizite s-a convenit ca cei 250 000 de cetățeni moldoveni aflați pe teritoriul Federației Ruse să inițieze procedura de legalizare, până la 20 martie, curent. În această perioadă au reușit să beneficieze de acest drept circa 10 mii de concetățeni de-ai noștri. Ținând cont de faptul că numărul celor care solicită legalizarea este în continuă creștere, pe 17 martie, la Moscova, a fost luată decizia de a prelungi până la 12 mai, 2017 perioada de legalizare pentru cetățenii moldoveni, aflați cu încălcări ale legislației pe teritoriul Rusiei.

De pe 24 martie, curent, peste 17 500 de persoane care se află în Moldova și care au “interdicții” de intrare pe teritoriul Federației Ruse în conformitate cu p. 4 și 8 al art. 26 a legii federale a FR nr. 114 pot accesa și, respectiv, tipări anularea interdicției ce permite intrarea liberă pe teritoriul Federației Ruse. În cadrul ultimei vizite s-a convenit asupra identificării mecanismului de extindere a amnistiei și pentru ceilalți 33 000 de moldoveni care se află în Patrie și au interdicții de intrare.

În rezultatul înțelegerilor care au avut loc, după o analiză detaliată a instituțiilor specializate din Federația Rusă, la momentul de față peste 150 de întreprinderi au primit dreptul de a exporta legume, fructe, conserve, produse din carne, vin pe teritoriul Rusiei. Companiile strategice cum ar fi Cricova, Chateau Vartely, Castel Mimi, Lion Gri au revenit pe piața rusă. Curând în Republica Moldova vor veni experți ai Rosselhoznadzor și Rospotrebnadzor pentru a evalua posibilitățile de extindere a categoriilor de produse, dar și a companiilor din Moldova pentru export spre Federația Rusă.

În cadrul ultimei vizite la Moscova am propus ca în timpul cel mai apropiat să fie elaborat un nou acord de parteneriat strategic între țări.

Un for economic la care au participat peste 100 de agenți economici din Moldova și Rusia, din diferite sectoare, a avut loc pe data de 17 martie, curent în capitala rusă. În cadrul evenimentului au fost stabilite parteneriate în mai multe domenii. În luna mai–iunie este planificată o vizită a celor mai mari și importante asociații de business, dar și a potențialilor investitori din Federația Rusă în Republica Moldova.

Pe data de 3–4 aprilie la Chișinău va fi semnat Memorandumul de cooperare dintre Republica Moldova și Uniunea Economică Euroasiatică.

2. Voi insista pe organizarea alegerilor parlamentare anticipate

Voi lansa consultări cu toate partidele și societatea civilă referitor la declanșarea alegerilor parlamentare anticipate.

În calitate de președinte, în repetate rânduri am făcut apel către diferite formațiuni politice, inclusiv către cele care au decis să mă viziteze recent, de a consolida eforturile, în special pentru obținerea alegerilor anticipate în cel mai scurt timp. Apel care a fost ignorat.

Mai mult, am lansat inițiativa de modificare a Constituției pentru a spori competențele președintelui țării anume în această privință. Inițiativa a fost semnată doar de 24 de deputați socialiști. Vladimir Voronin și PCRM au refuzat să contrasemneze inițiativa respectivă. La fel au procedat și alte fracțiuni în Parlament, cum ar fi PLDM – partenerul de bază al Partidului Platforma Demnitate și Adevăr și al Maiei Sandu, Partidul Liberal, Partidul Popular European și, evident, cei din Partidul Democrat.

Acest comportament denotă o dată în plus faptul că formațiunile respective și cele din anturajul lor nu doresc să fie desfășurate alegeri parlamentare anticipate, așa cum optează peste două treimi din cetățenii Republicii Moldova.

Voi depune toate eforturile pentru a realiza voința cetățenilor noștri în acest sens. Ce pași vom întreprinde în continuare voi anunța pe finalul raportului.

3. Voi începe acțiunile de reintegrare a țării

Voi avea o întrevedere cu liderul Transnistriei, la Tiraspol. Vom pune în discuție problemele acumulate în relațiile dintre malul drept și stâng al Nistrului și vom identifica soluții referitor la proiectul de reglementare politică.

Pe data de 4 ianuarie 2017, a avut loc întrevederea cu liderul regiunii transnistrene, după care imediat au urmat rezultate concrete: reluarea activității Comisiei Unificate de Control, inițierea activității de elaborare a pachetului de măsuri pentru soluționarea problemelor cu care se confruntă cetățenii de pe ambele maluri ale Nistrului.

Reintegrarea statului a fost unicul subiect de compromis în discuțiile cu conducerea Parlamentului și Guvernului. Mai mult decât atât, pentru a avea o poziție coordonată am convenit asupra creării unei platforme comune: Președinție – GuvernParlament, care să elaboreze o poziție unică în problematica respectivă. În acest format deja au avut loc 3 întrevederi.

În această privință abordarea este “de pachet”, având la bază protocolul de la Berlin și vizează soluționarea a 8 subiecte pentru cei de pe malul stâng și, respectiv, malul drept al Nistrului. Acestea includ: restabilirea legăturii telefonice, recunoașterea calificărilor și instituirea unui mecanism de recunoaștere a diplomelor Universității “T. Șevcenko” din Tiraspol, subiectul legat de numerele de înmatriculare a autoturismelor, libera circulație a locuitorilor țării pe ambele maluri ale Nistrului, inclusiv a persoanelor cu funcții de răspundere, accesul la terenurile agricole în stânga Nistrului a cetățenilor care locuiesc în satele raionului Dubăsari și care se află sub jurisdicția Chișinăului, subiectul cu privire la funcționarea instituțiilor de învățământ din subordinea Ministerului educației al Republicii Moldova, moratoriu asupra dosarelor penale în privința unor persoane cu funcții de răspundere, deschiderea podului din preajma satului Gura Bîcului.

Următoarea întrevedere cu liderul din regiunea transnistreană va avea loc pe 30 martie 2017. Vom încerca să avansăm în soluționarea acestor probleme, până la eventuala întrevedere în formatul “5+2”.

4. Voi asigura pacea

Voi întreprinde o vizită la Bruxelles. Voi insista pe constituirea unei comisii trilaterale, cu participarea SUA, UE și Rusiei în vederea asigurării unor garanții internaționale pentru neutralitatea Moldovei.

Pe data de 7 februarie 2017, am avut întrevederi cu reprezentanții conducerii Uniunii Europene, dar și NATO. Am discutat cu oficialii de la Bruxelles toate subiectele legate de politica internă și externă a Republicii Moldova și viziunea mea asupra formatului de colaborare. Am informat oficialii UE, și ai NATO despre inadmisibilitatea deschiderii unui oficiu al NATO acum, pe teritoriul Republicii Moldova, dar și despre intenția de a semna un acord de recunoaștere a neutralității țării noastre. În cadrul acelei vizite s-a convenit că se va lucra la nivel de experți. În cadrul Președinției este creat un grup de lucru în acest sens.

În viitorul apropiat vom propune aprobarea legii cu privire la neutralitatea permanentă a Republicii Moldova.

5. Interzicerea unionismului

Mă voi adresa președintelui României cu inițiativa de a semna Tratatul de bază moldo-român privind regimul de frontieră. Voi da directivă SIS-ului și Procuraturii să ia atitudine față de organizațiile unioniste, deci antistataliste din Moldova. Voi insista pe adoptarea în Parlament a unei legi privind interzicerea unionismului.

Proiectul de lege privind interzicerea unionismului este elaborat de Partidul Socialiștilor și înregistrat în Parlament. Colegii insistă cu regularitate ca acesta să fie inclus pe ordinea de zi și aprobat. Am dispus ca pe data de 2 februarie, anual, să fie sărbătorită ziua statalității Republicii Moldova, în care diferite personalități să fie decorate cu Ordinul “Bogdan Întemeietorul”. De asemenea, am cerut Guvernului să introducă în curricula școlară disciplina “Istoria Moldovei”. La moment se definitivează un plan de acțiuni amplu de educație patriotică și combatere a acțiunilor de lichidare și subminare a statalității Republicii Moldova. În rezultatul recentelor evenimente anticonstituționale desfășurate în cadrul instituțiilor de învățământ de toate nivelele, am solicitat Guvernului să inițieze procedura de revocare din funcție a ministrului educației, Corina Fusu.

6. Voi începe procesul de relansare a țării

Voi forma o nouă componență a Consiliului Suprem de Securitate și a aparatului președintelui din rândul patrioților și profesioniștilor. Voi cere tragerea la răspundere a tuturor celor vinovați de “furtul secolului” și de distrugerea țării. Voi propune Guvernului și Parlamentului noile strategii de Securitate Națională și de Apărare a Republicii Moldova. Voi da indicații Guvernului referitor la realizarea priorităților sus-menționate în cadrul programului “Economie dezvoltată și dreptate socială”, care va viza, în primul rând, crearea locurilor de muncă, majorarea pensiilor și salariilor. Toate problemele importante și controversate vor fi decise de popor, prin referendum.

Recent a fost aprobată prin Decret prezidențial componența nominală a Consiliului Suprem de Securitate. Pentru prima dată în istoria și activitatea acestuia, persoane din conducerea partidelor politice nu au fost incluse în componența Consiliului. Prima ședință a Consiliului va avea loc pe data de 4 aprilie 2017, cu un subiect prioritar pe ordinea de zi – cu privire la furtul miliardelor din sistemul financiar-bancar din Republica Moldova. Voi solicita personal atragerea la răspundere a tuturor celor vinovați de furtul secolului.

Anterior am propus anularea legii “miliardului” în Parlamentul Republicii Moldova, însă majoritatea parlamentară, dar și alți deputați au refuzat să voteze pentru această inițiativă. Poziția mea cu privire la acest subiect am expus-o și structurilor internaționale, partenerilor de dezvoltare. Soluții de alternativă am propus și Fondului Monetar Internațional. Am menționat că sunt gata să merg la Washington pentru a negocia o altă abordare a problemei. Voi insista în continuare ca miliardele furate să nu fie puse pe spatele cetățenilor Republicii Moldova. Detalii cu privire la acest subiect, de asemenea voi da la finele acestui raport.

În Aparatul președintelui a fost creat un grup de lucru cu privire la definitivarea programului “Economie dezvoltată și dreptate socială”. În scurt timp, acesta urmează să fie prezentat Consiliului economic pe lângă președintele Republicii Moldova, creat recent, dar și Consiliului Societății Civile ce urmează a fi creat în curând. Ne propunem ca pe la mijlocul lunii mai să fie prezentat și dezbătut pe larg în societate.

În privința ultimul angajament din platforma electorală de 100 de zile, îl voi repeta – toate problemele importante și controversate vor fi decise de popor, prin referendum. Conform Constituției poporul este suveran. Ceea ce am încercat să fac, fiind blocat de Parlament, a fost în numele poporului și în interesul cetățenilor țării noastre. Astfel, anunț că astăzi semnez Decretul cu privire la organizarea și desfășurarea unui referendum național care va include 4 subiecte asupra cărora vrem să se expună poporul Republicii Moldova. Ținând cont de toate procedurile care trebuie realizate în acest sens, în special, perfectarea listelor electorale de către Comisia Electorală Centrală, care ar putea dura o lună, rectificarea bugetului public național, de asemenea o lună, campania electorală de 60 de zile, am dispus organizarea acestui referendum pe 24 septembrie 2017. Acesta va include întrebările legate de anularea legii “miliardului”, sporirea competențelor președintelui țării de dizolvarea a parlamentului, reducerea numărului de deputați până la 71, introducerea disciplinei “Istoria Moldovei” în curricula școlară.


Pe lângă cele menționate, în cadrul Aparatului președintelui sunt în proces de definitivare peste 40 de inițiative legislative în toate domeniile de importanță majoră pentru RM, începând cu cele ce vizează majorarea pensiilor și salariilor, programe pentru tineri și finalizând cu proiecte legislative de reglementare în domeniul economic.

În același timp, în această perioadă au fost efectuate șase vizite de lucru în raioanele țării, au fost inițiate elaborarea registrului, pașaportului fiecărui raion cu problemele cu care se confruntă. Tot în această perioadă am avut întrevederi cu diaspora din Moscova, Bruxelles, Padova (Italia). Astfel de întrevederi vor mai avea loc.

Așa cum am promis, voi fi un președinte al poporului, aproape de cetățeni, deschis pentru comunicare. Mă voi implica ori de câte ori va fi cazul și va fi posibil în rezolvarea problemelor societății, a oamenilor simpli.

Voi fi la fel de consecvent și ferm ca în toți anii de când mă cunoașteți. Nu voi ceda în fața guvernării eurounioniste și, veți vedea, că până la urmă vom obține întreaga putere în țară, pentru a instaura o guvernare socială, statalistă și competentă.