Referendumul republican constituțional din 2024: Diferență între versiuni

De la alegeri.md
Salt la: navigare, căutare
(Contextul și cadrul juridic)
Linia 34: Linia 34:
 
==Contextul și cadrul juridic==
 
==Contextul și cadrul juridic==
  
Referendumul republican constituţional din 20 octombrie 2024 a fost iniţiat de [[Parlamentul Republicii Moldova de legislatura a XI-a|Parlament]] la solicitarea{{Ref}}<ref>[https://presedinte.md/rom/comunicate-de-presa/presedinta-maia-sandu-la-3-ani-de-mandat-mai-avem-pasi-importanti-de-facut-si-ma-angajez-sa-continui-daca-imi-veti-oferi-increderea-pentru-un-nou-mandat Președinta Maia Sandu, la 3 ani de mandat] // presedinte.md</ref>{{Ref|Președinta Maia Sandu, la 3 ani de mandat // presedinte.md}} [[Președintele Republicii Moldova|preşedintei]] [[Maia Sandu]], care a chemat cetăţenii să se pronunţe asupra aderării Republicii Moldova la Uniunea Europeană.
+
Referendumul republican constituțional din 20 octombrie 2024 a fost inițiat de [[Parlamentul Republicii Moldova de legislatura a XI-a|Parlament]] la solicitarea{{Ref}}<ref>[https://presedinte.md/rom/comunicate-de-presa/presedinta-maia-sandu-la-3-ani-de-mandat-mai-avem-pasi-importanti-de-facut-si-ma-angajez-sa-continui-daca-imi-veti-oferi-increderea-pentru-un-nou-mandat Președinta Maia Sandu, la 3 ani de mandat] // presedinte.md</ref>{{Ref|Președinta Maia Sandu, la 3 ani de mandat // presedinte.md}} [[Președintele Republicii Moldova|președintei]] [[Maia Sandu]], care a chemat cetățenii să se pronunțe asupra aderării Republicii Moldova la Uniunea Europeană.
  
Parlamentul a răspuns demersului şefului statului, înaintând Curţii Constituţionale Propunerea de iniţiere a referendumului republican de revizuire a Constituţiei{{Ref}}<ref>[https://www.constcourt.md/ccdocview.php?l=ro&tip=sesizari&docid=2538 Sesizarea nr. 84c din 09.04.2024] privind inițiativa de revizuire a Constituției // Curtea Constituțională {{Arhiva|link=https://web.archive.org/web/20240525210652/https://constcourt.md/ccdocview.php?tip=sesizari&docid=2538&l=ro}}</ref>{{Ref|Sesizarea nr. 84c din 09.04.2024 privind inițiativa de revizuire a Constituției // Curtea Constituțională}} pentru verificarea constituţionalităţii acesteia. Curtea Constituţională a dat aviz favorabil{{Ref}}<ref>[https://www.constcourt.md/ccdocview.php?tip=avize&docid=79&l=ro Avizul nr. 1 din 16.04.2024] privind proiectul de lege pentru modificarea Constituției prin referendum // Curtea Constituțională {{Arhiva|link=https://web.archive.org/web/20240705080353/https://www.constcourt.md/ccdocview.php?tip=avize&docid=79&l=ro}}</ref>{{Ref|Avizul nr. 1 din 16.04.2024 privind proiectul de lege pentru modificarea Constituției prin referendum // Curtea Constituțională}} iniţiativei de revizuire a Constituţiei, menţionând că aceasta respectă limitele temporale şi materiale stabilite de Constituţie.
+
Parlamentul a răspuns demersului șefului statului, înaintând Curții Constituționale Propunerea de inițiere a referendumului republican de revizuire a Constituției{{Ref}}<ref>[https://www.constcourt.md/ccdocview.php?l=ro&tip=sesizari&docid=2538 Sesizarea nr. 84c din 09.04.2024] privind inițiativa de revizuire a Constituției // Curtea Constituțională {{Arhiva|link=https://web.archive.org/web/20240525210652/https://constcourt.md/ccdocview.php?tip=sesizari&docid=2538&l=ro}}</ref>{{Ref|Sesizarea nr. 84c din 09.04.2024 privind inițiativa de revizuire a Constituției // Curtea Constituțională}} pentru verificarea constituționalității acesteia. Curtea Constituțională a dat aviz favorabil{{Ref}}<ref>[https://www.constcourt.md/ccdocview.php?tip=avize&docid=79&l=ro Avizul nr. 1 din 16.04.2024] privind proiectul de lege pentru modificarea Constituției prin referendum // Curtea Constituțională {{Arhiva|link=https://web.archive.org/web/20240705080353/https://www.constcourt.md/ccdocview.php?tip=avize&docid=79&l=ro}}</ref>{{Ref|Avizul nr. 1 din 16.04.2024 privind proiectul de lege pentru modificarea Constituției prin referendum // Curtea Constituțională}} inițiativei de revizuire a Constituției, menționând că aceasta respectă limitele temporale și materiale stabilite de Constituție.
  
Ulterior, pe 16 mai 2024, Parlamentul a adoptat Hotărârea nr. 121{{Ref}}<ref name="hp121" />{{Ref|Hotărârea Parlamentului nr. 121 din 16.05.2024 privind desfășurarea referendumului republican constituțional}} privind organizarea referendumului. Iniţial, întrebarea propusă era “Sunteţi pentru aderarea Republicii Moldova la Uniunea Europeană?”, dar a fost ajustată pentru a reflecta revizuirea Constituţiei: “Susţineţi modificarea Constituţiei în vederea aderării Republicii Moldova la Uniunea Europeană?”. În aceeaşi zi, Parlamentul a adoptat şi Hotărârea nr. 122{{Ref}}<ref>[{{Legis|143305}} Hotărârea Parlamentului nr. 122 din 16.05.2024] cu privire la stabilirea datei alegerilor pentru funcția de președinte al Republicii Moldova</ref>{{Ref|Hotărârea Parlamentului nr. 122 din 16.05.2024 cu privire la stabilirea datei alegerilor pentru funcția de președinte al Republicii Moldova}}, stabilind data [[Alegeri prezidențiale din 2024 în Republica Moldova|alegerilor prezidenţiale]], comasând astfel referendumul cu alegerile președintelui. Această decizie a fost previzibilă încă din 18 ianuarie 2024, când a fost modificat Codul electoral, permiţând organizarea referendumului în aceeaşi zi cu alegerile prezidenţiale.
+
Ulterior, pe 16 mai 2024, Parlamentul a adoptat Hotărârea nr. 121{{Ref}}<ref name="hp121" />{{Ref|Hotărârea Parlamentului nr. 121 din 16.05.2024 privind desfășurarea referendumului republican constituțional}} privind organizarea referendumului. Inițial, întrebarea propusă era “Sunteți pentru aderarea Republicii Moldova la Uniunea Europeană?”, dar a fost ajustată pentru a reflecta revizuirea Constituției: “Susțineți modificarea Constituției în vederea aderării Republicii Moldova la Uniunea Europeană?”. În aceeași zi, Parlamentul a adoptat și Hotărârea nr. 122{{Ref}}<ref>[{{Legis|143305}} Hotărârea Parlamentului nr. 122 din 16.05.2024] cu privire la stabilirea datei alegerilor pentru funcția de președinte al Republicii Moldova</ref>{{Ref|Hotărârea Parlamentului nr. 122 din 16.05.2024 cu privire la stabilirea datei alegerilor pentru funcția de președinte al Republicii Moldova}}, stabilind data [[Alegeri prezidențiale din 2024 în Republica Moldova|alegerilor prezidențiale]], comasând astfel referendumul cu alegerile președintelui. Această decizie a fost previzibilă încă din 18 ianuarie 2024, când a fost modificat Codul electoral, permițând organizarea referendumului în aceeași zi cu alegerile prezidențiale.
  
Organizarea referendumului în aceeaşi zi cu alegerile prezidenţiale a fost decisă pentru a asigura o prezenţă ridicată la vot, având în vedere experienţa din 2010, când un referendum constituţional organizat separat nu a fost validat din cauza prezenţei scăzute la vot. Cu toate acestea, opoziţia a criticat această decizie, considerând-o o manevră electorală menită să crească sprijinul pentru [[Președintele Republicii Moldova Maia Sandu|preşedinta Maia Sandu]] la scrutinul prezidenţial.
+
Organizarea referendumului în aceeași zi cu alegerile prezidențiale a fost decisă pentru a asigura o prezență ridicată la vot, având în vedere experiența din 2010, când un referendum constituțional organizat separat nu a fost validat din cauza prezenței scăzute la vot. Cu toate acestea, opoziția a criticat această decizie, considerând-o o manevră electorală menită să crească sprijinul pentru [[Președintele Republicii Moldova Maia Sandu|președinta Maia Sandu]] la scrutinul prezidențial.
<!--
+
 
Cadrul juridic pentru desfăşurarea referendumurilor în Republica Moldova cuprinde Constituţia, Codul electoral, Legea privind votul prin corespondenţă, Regulamentul Comisiei Electorale privind particularităţile de înregistrare a participanţilor la referendum şi legislaţia conexă. În linii mari reglementările naţionale privind referendumurile sunt conforme recomandărilor Comisiei de la Veneţia a Consiliului Europei şi practicilor europene.
+
Cadrul juridic pentru desfășurarea referendumurilor în Republica Moldova cuprinde Constituția, Codul electoral, Legea privind votul prin corespondență, Regulamentul Comisiei Electorale privind particularitățile de înregistrare a participanților la referendum și legislația conexă. În linii mari reglementările naționale privind referendumurile sunt conforme recomandărilor Comisiei de la Veneția a Consiliului Europei și practicilor europene.
Constituţia Republicii Moldova prevede că problemele de cea mai mare relevanţă pentru societate şi stat sunt supuse referendumului, oferind astfel cetăţenilor posibilitatea de a se exprima direct asupra chestiunilor esenţiale. Deciziile adoptate în urma unui referendum republican au forţă juridică supremă, ceea ce înseamnă că ele prevalează asupra oricăror alte acte normative.
+
 
Parlamentul are un rol central în acest proces, fiind responsabil de declararea referendumurilor şi de adoptarea legislaţiei organice necesare pentru organizarea şi desfăşurarea acestora. De asemenea, Preşedintele Republicii Moldova este învestit cu autoritatea de a solicita poporului exprimarea voinţei asupra unor probleme de interes naţional prin intermediul unui referendum.
+
'''Constituția Republicii Moldova''' prevede că problemele de cea mai mare relevanță pentru societate și stat sunt supuse referendumului, oferind astfel cetățenilor posibilitatea de a se exprima direct asupra chestiunilor esențiale. Deciziile adoptate în urma unui referendum republican au forță juridică supremă, ceea ce înseamnă că ele prevalează asupra oricăror alte acte normative.
Pentru a asigura legalitatea şi validitatea procesului, Curtea Constituţională are atribuţia de a confirma rezultatele referendumurilor republicane.
+
 
Codul electoral al Republicii Moldova reglementează organizarea şi desfăşurarea referendumurilor republicane. Conform Titlului VI, referendumurile se desfăşoară prin vot universal, egal, direct, secret şi liber exprimat, iar în funcţie de natura juridică a problemelor supuse, acestea pot fi constituţionale, legislative, privind demiterea Preşedintelui Republicii Moldova, sau consultative.
+
[[Parlamentul Republicii Moldova|Parlamentul]] are un rol central în acest proces, fiind responsabil de declararea referendumurilor și de adoptarea legislației organice necesare pentru organizarea și desfășurarea acestora. De asemenea, președintele Republicii Moldova este învestit cu autoritatea de a solicita poporului exprimarea voinței asupra unor probleme de interes național prin intermediul unui referendum.
Referendumurile constituţionale sunt specifice propunerilor de revizuire a Constituţiei, revizuire care poate fi iniţiată fie de cel puţin 200.000 de cetăţeni cu drept de vot, fie de cel puţin o treime din deputaţii Parlamentului, fie de Guvern. Orice proiect de lege constituţională trebuie prezentat Parlamentului împreună cu avizul Curţii Constituţionale, adoptat cu votul a cel puţin patru judecători.
+
 
Data desfăşurării unui referendum republican este stabilită prin hotărâre a Parlamentului, cu cel puţin 60 de zile înainte, la propunerea subiectului care are dreptul de a iniţia referendumul. De asemenea, este prevăzut că un referendum republican nu poate avea loc cu 60 de zile înainte şi după alegerile parlamentare, prezidenţiale sau locale generale, decât dacă se desfăşoară în aceeaşi zi cu alegerile parlamentare sau prezidenţiale.
+
Pentru a asigura legalitatea și validitatea procesului, Curtea Constituțională are atribuția de a confirma rezultatele referendumurilor republicane.
Partidele politice pot depune cererea de înregistrare ca participant la referendum cu cel puţin 30 de zile înainte de ziua desfăşurării acestuia, cerere care trebuie însoţită de declaraţia privind opţiunea pentru "DA" sau "NU". Campania electorală începe, de asemenea, nu mai devreme de 30 de zile înainte de ziua referendumului.
+
 
Buletinul de vot conţine textul întrebării sau proiectul de lege supus referendumului, cu opţiunile "DA" şi "NU" prezentate în două patrulatere orizontale, fiecare cu un cerc dedesubt pentru exprimarea opţiunii. Votarea are loc între orele 07.00 şi 21.00, iar alegătorii sunt înscrişi în listele electorale de bază, sau în listele secţiilor de votare din raza domicilierii şi în secţiile speciale din ţară şi din străinătate. Alegătorii îşi exprimă opţiunea aplicând ştampila "Votat" în interiorul cercului corespunzător opţiunii "DA" sau "NU".
+
'''Codul electoral al Republicii Moldova''' reglementează organizarea și desfășurarea referendumurilor republicane. Conform Titlului VI, referendumurile se desfășoară prin vot universal, egal, direct, secret și liber exprimat, iar în funcție de natura juridică a problemelor supuse, acestea pot fi constituționale, legislative, privind demiterea președintelui Republicii Moldova, sau consultative.
Referendumurile constituţionale şi legislative sunt declarate nevalabile de către Comisia Electorală Centrală dacă la acestea au participat mai puţin de o treime din numărul de persoane înscrise în listele electorale.-->
+
 
 +
Referendumurile constituționale sunt specifice propunerilor de revizuire a Constituției, revizuire care poate fi inițiată fie de cel puțin {{Cifra|200000}} de cetățeni cu drept de vot, fie de cel puțin o treime din [[Deputații Parlamentului Republicii Moldova|deputații Parlamentului]], fie de [[Guvernul Republicii Moldova|Guvern]]. Orice proiect de lege constituțională trebuie prezentat Parlamentului împreună cu avizul Curții Constituționale, adoptat cu votul a cel puțin patru judecători.
 +
 
 +
Data desfășurării unui referendum republican este stabilită prin hotărâre a Parlamentului, cu cel puțin 60 de zile înainte, la propunerea subiectului care are dreptul de a iniția referendumul. De asemenea, este prevăzut că un referendum republican nu poate avea loc cu 60 de zile înainte și după alegerile [[Alegeri parlamentare în Republica Moldova|parlamentare]], [[Alegeri prezidențiale în Republica Moldova|prezidențiale]] sau locale generale, decât dacă se desfășoară în aceeași zi cu alegerile parlamentare sau prezidențiale.
 +
 
 +
[[Partide politice din Republica Moldova|Partidele politice]] pot depune cererea de înregistrare ca participant la referendum cu cel puțin 30 de zile înainte de ziua desfășurării acestuia, cerere care trebuie însoțită de declarația privind opțiunea pentru “DA” sau “NU”. Campania electorală începe, de asemenea, nu mai devreme de 30 de zile înainte de ziua referendumului.
 +
 
 +
Buletinul de vot conține textul întrebării sau proiectul de lege supus referendumului, cu opțiunile “DA” și “NU” prezentate în două patrulatere orizontale, fiecare cu un cerc dedesubt pentru exprimarea opțiunii. Votarea are loc între orele 07:00 și 21:00, iar alegătorii sunt înscriși în listele electorale de bază, sau în listele secțiilor de votare din raza domicilierii și în secțiile speciale din țară și din [[Votarea peste hotarele Republicii Moldova|străinătate]]. Alegătorii își exprimă opțiunea aplicând ștampila “Votat” în interiorul cercului corespunzător opțiunii “DA” sau “NU”.
 +
 
 +
Referendumurile constituționale și legislative sunt declarate nevalabile de către Comisia Electorală Centrală dacă la acestea au participat mai puțin de o treime din numărul de persoane înscrise în listele electorale.
  
  

Versiunea de la data 1 septembrie 2024 22:32

La 20 octombrie 2024, în aceeași zi cu scrutinul ordinar pentru alegerea președintelui țării, în Republica Moldova se va desfășura referendumul republican constituțional. Cetățenii vor răspunde la întrebarea “Susțineți modificarea Constituției în vederea aderării Republicii Moldova la Uniunea Europeană?”.

Referendumul constituțional din 2024
Data referendumului 20 octombrie 2024
Tipul referendumului Referendum republican constituțional
Pragul de validare 1/3

La 20 octombrie 2024 în Republica Moldova se va desfășura referendumul republican constituțional care vizează modificarea Constituției țării în vederea aderării la Uniunea Europeană. Referendumul va fi al cincilea organizat de la independența Republicii Moldova, al doilea care propune modificarea Constituției, al treilea desfășurat simultan cu un alt scrutin și primul care va avea loc în aceeași zi cu alegerile prezidențiale.

Cetățenii urmează să-și exprime atitudinea pe marginea proiectului de Lege pentru modificarea Constituției Republicii Moldova[1] Hotărârea Parlamentului nr. 121 din 16.05.2024 privind desfășurarea referendumului republican constituțional, răspunzând la întrebarea: “Susțineți modificarea Constituției în vederea aderării Republicii Moldova la Uniunea Europeană?”.

Proiectul de lege are ca obiectiv principal consolidarea și formalizarea orientării europene a țării. Conținutul acestuia se referă la:

  1. Completarea preambulului Constituției: Se introduc două noi alineate care reconfirmă identitatea europeană a poporului Republicii Moldova și declară integrarea în Uniunea Europeană ca obiectiv strategic al țării.
  2. Introducerea unui nou titlu în Constituție: Se adaugă Titlul V1 intitulat “Integrarea în Uniunea Europeană”, care stabilește că aderarea Republicii Moldova la tratatele constitutive ale Uniunii Europene, precum și la actele de revizuire a acestora, va fi reglementată prin lege organică adoptată de Parlament. De asemenea, acest titlu specifică faptul că prevederile tratatelor UE și alte acte juridice obligatorii ale Uniunii Europene vor avea prioritate față de dispozițiile contrare din legile interne, în conformitate cu prevederile actului de aderare.

Întrebarea referendumului va fi imprimată pe un buletin de vot separat, iar cetățenii vor putea răspunde cu “DA” sau “NU” pentru modificarea Constituției. Partidele politice se pot înregistra la Comisia Electorală Centrală (CEC) în calitate de concurenți electorali pentru a susține una dintre cele două opțiuni. Referendumul va fi validat dacă la el participă cel puțin o treime din alegătorii înscriși în listele electorale.

Dacă majoritatea absolută a votanților optează pentru “DA”, modificarea Constituției va intra în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial a Hotărârii Curții Constituționale cu privire la confirmarea rezultatelor referendumului.

Contextul și cadrul juridic

Referendumul republican constituțional din 20 octombrie 2024 a fost inițiat de Parlament la solicitarea[2] Președinta Maia Sandu, la 3 ani de mandat // presedinte.md președintei Maia Sandu, care a chemat cetățenii să se pronunțe asupra aderării Republicii Moldova la Uniunea Europeană.

Parlamentul a răspuns demersului șefului statului, înaintând Curții Constituționale Propunerea de inițiere a referendumului republican de revizuire a Constituției[3] Sesizarea nr. 84c din 09.04.2024 privind inițiativa de revizuire a Constituției // Curtea Constituțională pentru verificarea constituționalității acesteia. Curtea Constituțională a dat aviz favorabil[4] Avizul nr. 1 din 16.04.2024 privind proiectul de lege pentru modificarea Constituției prin referendum // Curtea Constituțională inițiativei de revizuire a Constituției, menționând că aceasta respectă limitele temporale și materiale stabilite de Constituție.

Ulterior, pe 16 mai 2024, Parlamentul a adoptat Hotărârea nr. 121[1] Hotărârea Parlamentului nr. 121 din 16.05.2024 privind desfășurarea referendumului republican constituțional privind organizarea referendumului. Inițial, întrebarea propusă era “Sunteți pentru aderarea Republicii Moldova la Uniunea Europeană?”, dar a fost ajustată pentru a reflecta revizuirea Constituției: “Susțineți modificarea Constituției în vederea aderării Republicii Moldova la Uniunea Europeană?”. În aceeași zi, Parlamentul a adoptat și Hotărârea nr. 122[5] Hotărârea Parlamentului nr. 122 din 16.05.2024 cu privire la stabilirea datei alegerilor pentru funcția de președinte al Republicii Moldova, stabilind data alegerilor prezidențiale, comasând astfel referendumul cu alegerile președintelui. Această decizie a fost previzibilă încă din 18 ianuarie 2024, când a fost modificat Codul electoral, permițând organizarea referendumului în aceeași zi cu alegerile prezidențiale.

Organizarea referendumului în aceeași zi cu alegerile prezidențiale a fost decisă pentru a asigura o prezență ridicată la vot, având în vedere experiența din 2010, când un referendum constituțional organizat separat nu a fost validat din cauza prezenței scăzute la vot. Cu toate acestea, opoziția a criticat această decizie, considerând-o o manevră electorală menită să crească sprijinul pentru președinta Maia Sandu la scrutinul prezidențial.

Cadrul juridic pentru desfășurarea referendumurilor în Republica Moldova cuprinde Constituția, Codul electoral, Legea privind votul prin corespondență, Regulamentul Comisiei Electorale privind particularitățile de înregistrare a participanților la referendum și legislația conexă. În linii mari reglementările naționale privind referendumurile sunt conforme recomandărilor Comisiei de la Veneția a Consiliului Europei și practicilor europene.

Constituția Republicii Moldova prevede că problemele de cea mai mare relevanță pentru societate și stat sunt supuse referendumului, oferind astfel cetățenilor posibilitatea de a se exprima direct asupra chestiunilor esențiale. Deciziile adoptate în urma unui referendum republican au forță juridică supremă, ceea ce înseamnă că ele prevalează asupra oricăror alte acte normative.

Parlamentul are un rol central în acest proces, fiind responsabil de declararea referendumurilor și de adoptarea legislației organice necesare pentru organizarea și desfășurarea acestora. De asemenea, președintele Republicii Moldova este învestit cu autoritatea de a solicita poporului exprimarea voinței asupra unor probleme de interes național prin intermediul unui referendum.

Pentru a asigura legalitatea și validitatea procesului, Curtea Constituțională are atribuția de a confirma rezultatele referendumurilor republicane.

Codul electoral al Republicii Moldova reglementează organizarea și desfășurarea referendumurilor republicane. Conform Titlului VI, referendumurile se desfășoară prin vot universal, egal, direct, secret și liber exprimat, iar în funcție de natura juridică a problemelor supuse, acestea pot fi constituționale, legislative, privind demiterea președintelui Republicii Moldova, sau consultative.

Referendumurile constituționale sunt specifice propunerilor de revizuire a Constituției, revizuire care poate fi inițiată fie de cel puțin 200 000 de cetățeni cu drept de vot, fie de cel puțin o treime din deputații Parlamentului, fie de Guvern. Orice proiect de lege constituțională trebuie prezentat Parlamentului împreună cu avizul Curții Constituționale, adoptat cu votul a cel puțin patru judecători.

Data desfășurării unui referendum republican este stabilită prin hotărâre a Parlamentului, cu cel puțin 60 de zile înainte, la propunerea subiectului care are dreptul de a iniția referendumul. De asemenea, este prevăzut că un referendum republican nu poate avea loc cu 60 de zile înainte și după alegerile parlamentare, prezidențiale sau locale generale, decât dacă se desfășoară în aceeași zi cu alegerile parlamentare sau prezidențiale.

Partidele politice pot depune cererea de înregistrare ca participant la referendum cu cel puțin 30 de zile înainte de ziua desfășurării acestuia, cerere care trebuie însoțită de declarația privind opțiunea pentru “DA” sau “NU”. Campania electorală începe, de asemenea, nu mai devreme de 30 de zile înainte de ziua referendumului.

Buletinul de vot conține textul întrebării sau proiectul de lege supus referendumului, cu opțiunile “DA” și “NU” prezentate în două patrulatere orizontale, fiecare cu un cerc dedesubt pentru exprimarea opțiunii. Votarea are loc între orele 07:00 și 21:00, iar alegătorii sunt înscriși în listele electorale de bază, sau în listele secțiilor de votare din raza domicilierii și în secțiile speciale din țară și din străinătate. Alegătorii își exprimă opțiunea aplicând ștampila “Votat” în interiorul cercului corespunzător opțiunii “DA” sau “NU”.

Referendumurile constituționale și legislative sunt declarate nevalabile de către Comisia Electorală Centrală dacă la acestea au participat mai puțin de o treime din numărul de persoane înscrise în listele electorale.