Realizarea promisiunilor electorale 2014

De la alegeri.md
Salt la: navigare, căutare
Republica Moldova, de la promisiuni la realizări

Competiția electorală în alegerile parlamentare din 2014 a fost dominată de mesaje și oferte electorale în preponderență de ordin geopolitic, în detrimentul temelor sociale și economice. Chiar dacă principala dezbatere era pe marginea aprofundării relațiilor cu UE versus anularea Acordului de Asociere și aderarea la Uniunea Vamală, toate partidele care au acces în Parlamentul de legislatura XX au oferit spațiu extins în platformele lor electorale domeniilor importante pentru dezvoltarea țării, prioritate fiind acordată economiei, educației și sănătății. La aceste capitole promisiunile concurenților electorali erau în mare parte asemănătoare, axându-se pe atragerea investițiilor străine, majorării de pensii și salarii, infrastructură modernă și servicii de sănătate calitative.

Așa cum după alegerile parlamentare din 2014 Moldova a intrat într-o perioadă de instabilitate politică și crize guvernamentale, abia la începutul anului 2016 a fost posibilă instalarea unui Guvern susținut de o majoritate parlamentară coagulată. În perioada 2016–2018 Republica Moldova a fost guvernată de Partidul Democrat din Moldova, partid al cărui vicepreședinte Pavel Filip a devenit prim-ministru (2016–2019) și care are cel mai mare număr de deputați după ce 2/3 din deputații comuniști și 1/3 din deputații liberal democrați s-au alăturat fracțiunii lor in Parlament. Asumându-și guvernarea, PDM a fost responsabil de elaborarea și implementarea unui Program de Activitate a Guvernului, având toate pârghiile administrative și instituționale necesare pentru a-și îndeplini promisiunile electorale făcute în campania din 2014.

Cuprins

Economie și finanțe

Gradul de realizare
excelent 1
bine 4
satisfăcător 6
nesatisfăcător 8

Programul electoral al PDM pentru alegerile din 2014 intitulat “Prosperitate pentru oamenii Moldovei – acum, aici, acasă” a avut o puternică componentă economică. Acesta conține măsuri orientate spre creșterea Moldovei, așa încât să creeze condiții pentru revenirea în țară a celor plecați peste hotare și prosperarea familiilor prin asigurarea unor venituri mai mari. Programul include trei domenii separate de promisiuni și angajamente electorale ce țin de domeniul economic: economie și locuri de muncă, diminuarea migrației și agricultura. O parte semnificativă din promisiunile electorale al PDM au fost incluse în programul de activitate al Guvernului Republicii Moldova pentru 2016–2018.

Creșterea economică

Atragerea a câte 1 miliard de euro anual în investiții străine

Unul dintre obiectivele de bază în economie este acela ca Republica Moldova să atragă 1 miliard de euro pe an sub formă de investiții străine.

excelent bine satisfăcător nesatisfăcător

Volumul anual al investițiilor străine directe în perioada 2014–2017 a fost sub 200 mil. USD. O constrângere pentru atractivitatea investițională a Republicii Moldova rămâne calitatea mediului de afaceri. Volumul scăzut al investițiilor, inclusiv și a celor străine, are mai multe consecințe negative asupra calității creșterii social-economice a Republicii Moldova (structurale, tehnologice etc.).


Facilități pentru firmele care angajează tineri

Facilități pentru firmele care angajează tineri, în special absolvenți de studii superioare și școli profesionale. Astfel, în primii 3 ani de la angajarea tinerilor specialiști, statul va asigura contribuțiile către fondul asigurărilor sociale pentru fiecare tânăr angajat. Această măsură va încuraja angajarea tinerilor specialiști în domeniile potrivite, cu contracte de muncă.

excelent bine satisfăcător nesatisfăcător

În anul 2017 a fost aprobat Regulamentul privind subvenționarea creării locurilor de muncă. Conform prevederilor acestui Regulament, companiile vor primi subvenții de 40 de mii de lei pentru un nou angajat cu condiția că vor menține cel puțin 3 ani aceste locuri de muncă, vor achita un salariu de cel puțin 75% din media pe economie și vor crea cel puțin 100 de locuri de muncă noi. Subvențiile sunt destinate femeilor de toate vârstele și bărbaților cu vârsta cuprinsă între 18 și 25 ani, dar ce celor peste 45 ani. Problema principală ce ține de această promisiune electorală este că un astfel de mecanism deja există în Republica Moldova din 2005. În acest an, a fost aprobată Procedura de stimulare a angajatorilor pentru încadrarea în muncă a absolvenților instituțiilor de învățământ superior finanțării de la bugetul de stat. Cererea din partea angajatorilor pentru aceste subvenții a fost mică, ceea ce poate fi și cazul cu mecanismul adoptat în anul 2017.


Scutirea de impozit din veniturile firmelor, dacă investesc în dezvoltare

Scutirea de impozit a până la 12% din veniturile firmelor, dacă investesc în cercetare și dezvoltare. Vom stimula în acest fel extinderea activității companiilor, deci crearea de noi locuri de muncă.

excelent bine satisfăcător nesatisfăcător

Promisiunea nu a fost realizată și Codul Fiscal nu a fost modificat. În același timp subiectul stimulării inovațiilor în companiile din Republica Moldova devine tot mai critic pentru dezvoltarea durabilă a țării. Acest fapt este demonstrat de punctajul redus obținut de Republica Moldova în Raportul Global de Competitivitate. În ediția recentă pentru 2017/2018, țara noastră a obținut un scor de doar 2,6 din 7 posibile la inovații și s-a clasat pe locul 128 din 137.


Comasarea impozitelor și taxelor

Birocrația excesivă este adversarul mediului de afaceri și împiedică crearea de locuri de muncă. PDM susține simplificarea semnificativă a sistemului fiscal prin comasări și eliminări de taxe și impozite pentru a face mai ușoară relația companiilor cu fiscul și pentru a reduce povara fiscală în economie.

excelent bine satisfăcător nesatisfăcător

Numărul de impozite și taxe nu s-a diminuat. Totodată, calitatea sistemului fiscal s-a îmbunătățit în raport cu mediul de afaceri, prin optimizarea numărului de plăți fiscale, introducerea mecanismelor electronice, etc. Grație modernizării cadrului fiscal, Republica Moldova a avansat în perioada 2014–2018 de pe locul 95 pe 32 în clasamentul Paying Taxes, elaborat de către PwC și Banca Mondială.


Întreprinderi mici

Scutirea totală de impozit pe profit pentru primii 3 ani de funcționare

Pentru a stimula deschiderea micilor afaceri și crearea de locuri de muncă, propunem scutirea totală de impozit pe profit pentru primii 3 ani de funcționare ai oricărei întreprinderi mici și mijlocii nou înființate.

excelent bine satisfăcător nesatisfăcător

Nu a fost realizată. Costul implementării acestei inițiative pentru bugetul public național este destul de mare, fiind necesară o susținere mai nuanțată pe anumite sectoare prioritare.


Scutiri de impozit pe venit pentru cei cu salarii mici

Vom scuti veniturile persoanelor fizice aflate sub minimul de existență (1 350 lei) de plata impozitului pe venit.

excelent bine satisfăcător nesatisfăcător

În 2018, Codul Fiscal a fost amendat prin dublarea scutirii personale de la 11 280 lei la 24 000 lei. Astfel, persoanele fizice cu un venit sub minimul de existență, care era în valoare de 1 895,7 lei în primul semestrul al 2018, vor fi scutite de la plata impozitelor.


Credite cu dobândă subvenționată de stat pentru întreprinderi mici și mijlocii

Orice întreprindere mică și mijlocie nou-înființată va avea posibilitatea să obțină un credit bancar de maxim 10 000 euro cu dobândă subvenționată de stat.

excelent bine satisfăcător nesatisfăcător

Nu a fost realizată. Totodată, întreprinderile mici și mijlocii pot obține credite garantate din partea statului în valoare de până la 700 mii lei pe o durată de până la 36 luni din Fondul de garantare a creditelor pentru întreprinderile mici și mijlocii. În pofida eforturilor de a îmbunătăți accesul companiilor la sursele de finanțare, situația s-a înrăutățit la acest capitol în ultimii ani. Conform clasamentului Doing Business, Republica Moldova a coborât de pe locul 13 în 2014 pe locul 44 în 2018 la indicatorul ușurinței de accesare a creditelor.


Ocrotirea și întregirea familiilor

Dublarea pensiei medie și a salariului mediu

Pe baza dezvoltării economice din Moldova, PDM își asumă ținta de a dubla pensia medie și de a dubla salariul mediu în următorii ani.

excelent bine satisfăcător nesatisfăcător

În perioada 2014–2017, salariul mediu pe economie a crescut în termeni nominali doar cu 37%. Dacă sunt luați în calcul datele trimestriale atunci salariul mediul lunar în

T:3 2018 era cu 52% mai mare decât în T:3 2014. Mărimea medie a pensiei pentru limita de vârstă în perioada 2014–2017 s-a majorat în termeni nominali doar cu 31%. În termeni reali creșterea salariilor și pensiilor a fost cu mult mai mică.


Granturi nerambursabile pentru cei care se întorc acasă și investesc

PDM propune ca orice moldovean care se întoarce din străinătate și vrea să investească cel puțin 10 000 de euro într-o afacere acasă să primească un grant nerambursabil de 10 000 de euro pentru investiții suplimentare.

excelent bine satisfăcător nesatisfăcător

Nerealizată. Parțial această inițiativă se regăsește în programul PARE 1+1. Conform prevederilor acestui program, emigranții sau rudele lor de gradul întâi pot obține un grant de echivalent cu investiția făcută, dar în mărime de până la 250 mii de lei. Astfel, limita de grant preconizată în cadrul legal existent corespunde volumului propus de finanțare de 10 mii de euro.


PDM va continua programul PARE 1+1

PDM va continua programul PARE 1+1 prin care se atrag în economie remitențele moldovenilor din străinătate. Noi propunem dublarea fondurilor disponibile pentru acest program și prelungirea lui. Dacă din 2010 și până azi acest program a fost accesat de circa 1 200 de moldoveni de peste hotare sau de rudele lor din țară, obiectivul nostru pentru următorii patru ani este de 3 000 de persoane.

excelent bine satisfăcător nesatisfăcător

Programul PARE 1+1 a fost prelungit de două ori în 2015 și 2018 până în anul 2021. Numărul beneficiarilor însă nu s-a majorat până la 3 000 de persoane. În perioada 2014–2016, pentru care sunt date publice, numărul beneficiarilor de granturi a fost de 614 persoane. Pentru anii 2017 și 2018 numărul beneficiarilor a fost estimat de 200 persoane per an în programul de activitate al Organizației pentru dezvoltarea sectorului întreprinderilor mici și mijlocii, responsabilă de gestionarea programului. Astfel, numărul estimativ al beneficiarilor în perioada 2014–2018 poate să fie aproximativ cu puțin peste 1 000 de persoane. De asemenea, volumele alocate în cadrul programului PARE 1+1 nu s-au dublat. Bugetul alocat s-a majorat de la circa 30 mil. de lei în 2014 la 40 mil. de lei în ultimii ani, deci cu aproximativ 34%.


Cursuri gratuite de consultanță în afaceri

Pentru cei care revin să investească în țară, dar nu știu de unde să înceapă, avem un program special. Vom oferi moldovenilor care doresc să înceapă un business în țară șansa unor cursuri gratuite de consultanță în afaceri.

excelent bine satisfăcător nesatisfăcător

De fapt, această promisiune electorală deja era realizată în anul 2014 în cadrul programului PARE 1+1, care a fost lansat în 2010. O componentă a acestui program este anume instruirea și suportul antreprenorial pentru persoanele care revin acasă și doresc să investească (Componenta II).


Eliminarea taxelor vamale pentru aducerea în țară a bunurilor

PDM îi va încuraja pe moldoveni să revină acasă inclusiv prin eliminarea taxelor vamale pentru aducerea în țară a bunurilor agonisite cât timp au fost plecați.

excelent bine satisfăcător nesatisfăcător

Legea cu privire la modul de introducere și scoatere a bunurilor de pe teritoriul Republicii Moldova de către persoane fizice nu a fost modificată pentru a fi introdusă această propunere.


Fiecare expert în domeniul IT va fi scutit de impozitul pe salariu timp de 1 an, dacă revine în țară

Vom realiza harta locurilor de muncă potrivite pentru ei, în acest domeniu care se află în plină dezvoltare.

excelent bine satisfăcător nesatisfăcător

Nu a fost realizată nici scutirea de impozit a specialiștilor din domeniul tehnologiei informației, nici nu a fost creată harta locurilor de muncă din acest domeniu. Totodată, a fost implementată o inițiativă importantă în domeniul tehnologiei informației, care poate avea impact pozitiv asupra dezvoltării acestui sector în Republica Moldova. Această inițiativă ține de crearea Parcurilor pentru tehnologia informației. Rezidenții acestor parcuri vor achita un impozit unic de doar 7%, dar nu mai puțin decât suma impozitului calculat pentru fiecare angajat în mărime de 30% din salariul mediu lunar pe economie. Astfel, rezidenții acestor parcuri au un regim simplificat de impozitare.


Sprijin pentru agricultori

TVA redus, de 8%, pentru agricultură

Reducând TVA, reducem povara fiscală în agricultură, încurajăm investițiile și ajutăm produsele moldovenești să fie competitive pe piață.

excelent bine satisfăcător nesatisfăcător

TVA redus de 8% pentru un set de produse din zootehnie, fitotehnie și horticultură a fost introdus în anul 2015. Neajunsul principal al cotei unice reduse de TVA este încetinirea procesului de restructurare a ramurii pe termen lung, dar și faptul că ea are un caracter regresiv pentru consumatori (sunt favorizate mai mult gospodăriile cu venituri înalte).


Introducerea impozitului unic în agricultură

Vom comasa mai multe impozite plătite actualmente în agricultură, simplificând astfel relațiile dintre fermieri și fisc. Vom începe prin a evalua, timp de un an de zile, calitatea terenurilor agricole deținute de proprietari, iar imediat după aceea va fi introdus impozitul unic în agricultură (în funcție de gradul de bonitate respectiv). Fiecare agricultor va plăti astfel în mod corect taxele la stat.

excelent bine satisfăcător nesatisfăcător

Impozitul unic în agricultură nu a fost introdus, dar se planifică de continuat activitățile în 2019. Adoptarea impozitului unic în agricultură are atât avantaje, cât și dezavantaje care trebuie luate în calcul și analizate minuțios până a fi implementate. Până în acest moment au fost făcute inițiative de a adopta în 2013, fără a face o analiză comprehensivă a subiectului.


Lansarea Programului Tânărul Fermier

Vom oferi tinerilor sub 35 ani care vor să se apuce de agricultură fonduri nerambursabile pentru investiții de până la 10 000 euro de persoană.

excelent bine satisfăcător nesatisfăcător

În 2018 a fost aprobat mecanismul financiar de susținere a producătorilor debutanți (tineri fermieri și femei fermieri) și proiectelor start-up în agricultură. Pentru acest scop vor fi alocate anual cel puțin 5% din Fondul național de dezvoltare a agriculturii și mediului rural. Valoarea maximă a subvenției o să ajungă până la 65% din valoarea investiției, care nu trebuie să fie mai mare de 1 mil. de lei.


Lansarea Programului Renta agricolă

Agricultorii în etate care nu-și mai pot lucra pământurile le vor putea arenda unui tânăr antreprenor, iar în plus față de arendă, ei vor primi de la stat 1 000 de lei pe an pentru fiecare hectar arendat.

excelent bine satisfăcător nesatisfăcător

Programul nu a fost implementat. Un astfel de program potențial poate să aibă un impact pozitiv social prin oferirea unei surse de venit adiționale și garantate pentru persoanele în vârstă. Impactul pozitiv economic al programului ar fi fost consolidarea și utilizarea mai eficientă a terenurilor agricole. O constrângere majoră pentru implementarea programului este costul ridicat pentru finanțele publice. În proiectul de lege pentru introducerea rentei viagere agricole din anii 2012–2013, se estima un cost minim de circa 30–40 mil. de lei pentru bugetul public.


Credite garantate și dobânzi subvenționate

PDM propune ca toate creditele bancare luate de gospodăriile țărănești mai mici de 10 hectare să fie garantate de către stat. În același timp, propunem ca dobânzile pe timp de 1 an de zile ale tuturor noilor credite agricole de până la 1 milion de lei să fie achitate tot de stat.

excelent bine satisfăcător nesatisfăcător

Procesul de creare a unui Fond de garantare a creditelor agricole a demarat în 2015, dar nu a fost finalizat până în acest moment. Au fost finalizate studii de fezabilitate, dar cadrul regulator nu a fost finalizat. O constrângere pentru instituirea unui astfel de Fond este cuantumul de minim 1 mil. euro ca și capital statutar.


Crearea a 100 ferme zootehnice noi

Din fondurile de subvenționare a zootehniei vor fi acordați bani pentru înființarea a cel puțin 100 de ferme zootehnice de vaci, oi, porci și capre.

excelent bine satisfăcător nesatisfăcător

Nu există statistică recentă privind numărul fermelor zootehnice în Republica Moldova. Totodată, conform datelor Agenției de Intervenție și Plăți pentru Agricultură, numărul fermelor zootehnice reutilate și modernizate a crescut de la 67 în 2015 la 153 în 2017 din fondurile de subvenții. În pofida creșterii fondului de subvenții și a beneficiarilor din sectorul zootehnic, efectivul vitelor (bovine, porcine, ovine și caprine) practic nu a crescut în perioada 2015–2017, oscilând în jurul cifrei de 230 mii capete.


Infrastructură

Gradul de realizare
excelent 2
bine 1
satisfăcător 3
nesatisfăcător 2

PDM a promis să investească în drumurile țării și în călătorii sigure. Modernizarea infrastructurii rutiere a fost recomandată ca prioritară pentru următoarea guvernare, aceasta fiind văzută drept precondiție pentru dezvoltarea țării și a economiei. Platforma electorală din 2014 conține obiective ambițioase în acest sens, pornind de la realizarea de șosele ocolitoare pentru capitală și alte orașe, până la electrificarea parțiala a căii ferate și dublarea numărului de pasageri care trec prin aeroportul Chișinău.

Drumuri

Realizarea de șosele ocolitoare

Realizarea șoselelor ocolitoare pentru municipiul Chișinău și pentru cel puțin 10 orașe reședințe raionale.

excelent bine satisfăcător nesatisfăcător

În 4 ani, au fost construite șosele ocolitoare numai pentru municipiul Ungheni și orașul Căușeni. În perioada, 30 iulie 2015 – 30 mai 2017, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor al Republicii Moldova a fost condus de către Iurie Chirinciuc, membru al PL.


Modernizarea a cel puțin 500 km de drumuri naționale

Modernizarea a cel puțin 500 de kilometri de drumuri naționale în următorii 4 ani. Ținând cont de modernizarea rețelei rutiere din ultimii ani și de propunerile pentru viitor, noi considerăm că rețeaua interurbană de bază va fi aproape integral modernizată în 2018, în așa fel încât atunci se va putea circula în condiții decente din fiecare capitală raională către municipiul Chișinău, precum și între toate capitalele raionale.

excelent bine satisfăcător nesatisfăcător

Lungimea drumurilor naționale modernizate in ultimii 4 ani constituie 118,63 km din surse externe, 55 km din surse naționale.


Investiții de 1 miliard de lei anual pentru modernizarea drumurilor locale

Cel puțin un drum modernizat în fiecare sat din Moldova. Reabilitarea drumurilor locale, asigurând astfel conectarea mai bună a satelor noastre cu centrele raionale și cu capitala țării. PDM propune ca 1 miliard de lei să fie investiți anual pentru modernizarea drumurilor locale.

excelent bine satisfăcător nesatisfăcător

În cadrul programului “Drumuri bune pentru Moldova” au fost realizate investiții în valoare de 1,51 miliarde lei și au fost reabilitați 1 600 de km de drum. Programul “Drumuri bune 2 pentru Moldova” a fost lansat la începutul lunii octombrie 2018 și prevede reparația și construcția a circa 2 600 kilometri de drum în toate raioanele țării.


Transport aerian

2 milioane de pasageri transportați anual prin aeroportul Chișinău

excelent bine satisfăcător nesatisfăcător

Numărul pasagerilor transportați prin aeroportul Chișinău în 2015 a constituit 2 226 441 persoane, în anul 2016 – 2 206 266 persoane, iar în anul 2017 – 2 744 465 persoane. În 2017, numărul pasagerilor transportați prin aeroportul Chișinău a fost în creștere cu 54% față de anul 2014. Majoritatea absolută a pasagerilor transportați a fost efectuată prin intermediul curselor regulate.


Deschiderea de linii aeriene directe cu noi orașe din Europa și Asia

Atragerea de noi companii aeriene în Republica Moldova și deschiderea de linii aeriene directe cu noi orașe din Europa și Asia. Acest lucru va determina reducerea prețului biletelor de avion pentru mai multe destinații externe.

excelent bine satisfăcător nesatisfăcător

În perioada anilor 2014–2017, numărul mișcărilor aeronave în cadrul curselor aeriene regulate a crescut de la 19 069 la 27 113. La fel, a crescut numărul destinațiilor, printre care Bruxelles, Geneva, Birmingham, Krasnodar, Londra, Voronej, Valencia, iar prin intermediul operatorilor noi în Paris, Londra, Veneția, Verona, Frankfurt.


Transport feroviar

Creșterea numărului de locomotive și vagoane moderne

Modernizarea parcului de locomotive și vagoane. Avem nevoie de vagoane și locomotive moderne pentru a asigura un transport civilizat, în condiții de nivel european.

excelent bine satisfăcător nesatisfăcător

De la destrămarea URSS până în anul 2018, nu au fost procurate locomotive și vagoane noi. În anul 2012, a fost înregistrată o singură tentativă de modernizare a 5 garnituri de tren, care a eșuat. În anul 2018, au fost procurate 12 locomotive diesel, noi, de producție americană, care vor fi aduse în Moldova la finele anului 2019 – începutul anului 2020. La finele anului 2017, parcul de locomotive și vagoane era format din 134 locomotive diesel (peste 350 CP), 5 582 vagoane de marfă, 268 vagoane de pasageri.


Electrificarea a cel puțin un traseu de cale ferată

Reabilitarea și modernizarea rețelei feroviare. Proiectul trebuie să includă electrificarea căii ferate, iar noi susținem ca cel puțin un traseu de cale ferată să fie electrificat în următorii 4 ani, iar alte câteva proiecte asemănătoare să fie începute. De asemenea, este nevoie să continuăm realizarea accesului de cale ferată cu ecartament european la granița română pentru a ușura conexiunea feroviară cu Uniunea Europeană.

excelent bine satisfăcător nesatisfăcător

Nu a fost realizată electrificarea traseelor de cale ferată. În prezent, lungimea liniilor de cale ferata în exploatare de folosință generală constituie 1 151 km și este neschimbată din anul 2014, când constituia 1 154 km.


Tren de mare viteză care să lege Moldova de România și Ucraina

excelent bine satisfăcător nesatisfăcător

Parcul locomotivelor și vagoanelor din R. Moldova nu dispune de unități de transport pentru crearea unei astfel de garnituri.


Servicii de gospodărie comunală și comunicații

Gradul de realizare
excelent 2
bine 2
satisfăcător 1
nesatisfăcător 2

Partidul Democrat din Moldova și-a propus să joace un rol activ în dezvoltarea satelor și orașelor Moldovei, prin asigurarea gospodăriilor cu acces la apă, canalizare și gaz metan. Obiectivul țintea spre creșterea investițiilor în infrastructura locală, în special în satele Moldovei, pentru a o aduce la nivel european. De asemenea, PDM și-a propus să aducă mai multe tehnologii în țară, așa încât birocrația să fie înlocuită cu proceduri moderne.

Servicii de gospodărie comunală

Asigurarea a 70% dintre gospodăriile din țară cu acces la apă curentă

excelent bine satisfăcător nesatisfăcător

Din 2014 până în anul 2017, ponderea gospodăriilor casnice cu acces la apeduct din rețeaua publică a crescut de la 61% la 68,5%, inclusiv în mediul urban de la 89,3% la 91% și în mediul rural, de la 38% la 50,5%. La fel, cota gospodăriilor casnice dotate cu comodități (apă caldă), s-a majorat de la 45,4% la 54,6%, inclusiv în mediul urban de la 72,4% la 80,4% și în mediul rural, de la 23,4% la 34%.


Asigurarea a 50% dintre gospodării cu acces la canalizare

excelent bine satisfăcător nesatisfăcător

Ponderea locuințelor dotate cu sistem de canalizare în perioada anilor 2014–2017 a crescut cu 8%, de la 60,1% în 2014 la 68,1% în 2017. Cota locuințelor cu acces la sistemul public de canalizare, în aceeași perioadă, a crescut de la 33,2% la 35%, ce constituie un avans de 1,8% (în mediul urban cu 2,5%, iar în mediul rural cu 1,6%). În mediul urban, situația se prezintă astfel: 2014 – 71,9%, 2015 – 71%, 2016 – 73,2%, 2017 – 74,4%. În mediul rural: 2014 – 1,7%, 2016 – 1,7%, 2017 – 3,6%. Ponderea locuințelor cu sistem de canalizare propriu a crescut de la 26,9% la 33,1% în 2017. În mediul urban, acest indicator a constituit 17,8%, atât în 2014, cât și în 2017. În mediul rural, a crescut de la 34,4% la 45,3%.


Asigurarea a cel puțin 75% din populație cu acces la gaz metan

excelent bine satisfăcător nesatisfăcător

Ponderea locuințelor aprovizionate cu gaze din rețea în 2017 a constituit 58,3%, fiind în creștere cu 2,9% față de anul 2014. Acest indicator a variat nesemnificativ în mediul urban și rural (în mediul urban, o creștere de 3,3%, de la 81,6% în anul 2014 la 84,9% în anul 2017, iar în mediul rural, o majorare de numai 2,9%, de la 34% în anul 2014 la 36,9% în anul 2017). În linii mari, aceasta promisiune nu poate fi realizată de Guvern, deoarece realizarea acesteia depinde de consumatori.


Extinderea gazoductului Iași – Ungheni până la Chișinău

excelent bine satisfăcător nesatisfăcător

Gazoductul Iași – Ungheni nu este extins până la Chișinău.


Internet

Fiecare localitate va avea un punct de acces la fibră optică

În 3 ani, fiecare localitate din Republica Moldova trebuie să aibă cel puțin un punct de acces la fibră optică. În acest moment, rețeaua de fibră optică acoperă mai bine de jumătate din țară.

excelent bine satisfăcător nesatisfăcător

Programul de dezvoltare a rețelelor de bandă largă prevede că, până în 2020, toate localitățile din Republica Moldova vor fi conectate la rețelele în bandă largă cu viteza de cel puțin 30 Mbps. Totodată, va spori până la 60 la sută numărul gospodăriilor cu acces la Internet de mare viteză. Potrivit datelor Agenției Naționale pentru Reglementare în Comunicații Electronice și Tehnologia Informației, în prezent 49 la sută din gospodării au acces la Internet în bandă largă. În anul 2018, urma ca ultimele 43 de localități să fie conectate la rețeaua de fibră optică.


Moldova va fi printre primele 5 țări ale lumii la viteza internetului

excelent bine satisfăcător nesatisfăcător

Conform unui studiu realizat de Measurement Lab (M-Lab), un parteneriat între mai multe organizații de profil, printre care Open Technology Institute (SUA), Google Open Source Research și PlanetLab (Princeston University), care include 200 de țări și analizează datele colectate în perioada mai 2017 – iunie 2018, Republica Moldova era poziționată pe locul 45 în lume după viteza serviciilor de internet fix. Moldova este lideră în spațiul CSI, întrecând Rusia (locul 47), Ucraina (locul 58), Belarus (locul 66) sau Georgia (locul 77). În spațiul postsovietic cea mai mare viteză a serviciilor de Internet este în Letonia (locul 13), Estonia (locul 15) și Lituania (locul 17).


Înființarea “parcurilor IT”

Înființarea “parcurilor IT”, care vor oferi companiilor facilități fiscale și economice și vor atrage investitori în Moldova, iar noile afaceri în domeniul tehnologiei informației și comunicațiilor vor oferi moldovenilor mii de locuri de muncă aici, acasă.

excelent bine satisfăcător nesatisfăcător

În Moldova este înființat “Moldova IT Park”. La patru luni de la lansare, primul parc din domeniul Tehnologiei Informației din țara noastră, “Moldova IT Park” numără 164 de rezidenți. Printre facilitățile și stimulentele fiscale acordate rezidenților parcurilor IT, cea mai mare greutate o are, pentru rezidenții actuali și potențiali, impozitul unic în mărime de 7% din venitul din vânzări și eliminarea barierelor birocratice. Acest impozit unic include: impozitul pe venit din activitatea de întreprinzător, impozitul pe venit din salariu, contribuțiile de asigurări sociale de stat obligatorii datorate de angajați și angajatori, primele de asigurare obligatorie de asistență medicală, taxele locale, impozitul pe bunurile imobiliare și taxa pentru folosirea drumului.


Relații externe

Gradul de realizare
excelent 0
bine 0
satisfăcător 0
nesatisfăcător 3

În campania din 2014 PDM s-a poziționat ca un susținător puternic al integrării europene în paralel cu menținerea unor relații bune cu Federația Rusă. În Platforma sa electorală PDM sublinia că integrarea în UE este cea mai bună opțiune pentru interesul național dat fiind faptul că Uniunea Europeană este un spațiu al păcii și bunăstării. De asemenea, partidul promitea să se alieze în Parlament doar cu acele formațiuni care împărtășesc opțiunea pro-europeană.

Apropierea de UE și aderarea la UE

Uniunea Europeană reprezintă o piață de peste 500 milioane de consumatori, care deține o cotă de circa 25% din avuția lumii. Apropierea de UE și aderarea la UE deschid, deci, oportunități unice pentru agenții economici din Republica Moldova.

excelent bine satisfăcător nesatisfăcător

În perioada ciclului electoral 2014–2018 relațiile cu UE au atins un punct critic, fără precedent, reflectat în Raportul de progres și în două Rezoluții ale Parlamentului European din iulie și noiembrie 2018.


Creșterea sprijinului financiar venit din partea UE

PDM se angajează să lupte pentru creșterea sprijinului financiar venit din partea UE. Cu aceste fonduri suplimentare vom crea noi locuri de muncă bine plătite, vom construi o infrastructură de nivel european, vom sprijini producătorii agricoli.

excelent bine satisfăcător nesatisfăcător

În perioada ciclului electoral 2014–2018 suportul financiar al UE convenit pentru reforma justiției în Republica Moldova a fost sistat, iar suportul macro-financiar a fost suspendat.


Ridicarea restricțiilor la importul produselor moldovenești și îmbunătățirea colaborării bilaterale cu Federația Rusă

Federația Rusă reprezintă o piață importantă a produselor moldovenești, un factor semnificativ al dezvoltării noastre economice, un stat cu care avem afinități culturale și istorice puternice. De aceea, vom continua dialogul cu Federația Rusă pentru a ridica restricțiile la importul produselor moldovenești și pentru a îmbunătăți colaborarea bilaterală.

excelent bine satisfăcător nesatisfăcător

În perioada ciclului electoral 2014–2018 relațiile cu Federația Rusă s-au deteriorat considerabil, iar eforturile de înlăturare a barierelor pentru accesul produselor moldovenești pe piața rusă au fost substituite de către autoritățile ruse prin condiționări politice – victoria PSRM la viitoarele alegeri parlamentare. Autoritățile moldovene au explicat deteriorarea relațiilor moldo-ruse prin faptul că au trebuit să întreprindă un șir de măsuri de răspuns împotriva unor acțiuni neprietenoase ale Federației Ruse, precum: menținerea embargoului asupra importului produselor moldovenești pe piața rusă, în pofida acordului bilateral privind liberul schimb; distrugerea demonstrativă repetată a produselor moldovenești importate în Rusia; reținerea nefondată a oficialilor moldoveni, care tranzitau teritoriul Rusiei pentru a ajunge la destinație; promovarea unei campanii propagandistice de denigrare a autorităților moldovene în cadrul așa-zisului război hibrid, purtat de Rusia împotriva Republicii Moldova; participarea ostentativă a trupelor ruse dislocate ilegal în Transnistria la exerciții militare și la parada dedicată celei de a 25-a aniversări a independenței Transnistriei, etc.

Pe un astfel de fundal și atitudini, autoritățile moldovene au întreprins un șir de acțiuni pe care le-au prezentat că măsuri de contracarare a războiului hibrid desfășurat de Federația Rusă împotriva Republicii Moldova: interzicerea repetată a intrării pe teritoriul Republicii Moldova a unui șir de cetățeni ruși, de obicei jurnaliști, care ar avea interesul pentru destabilizarea situației prin acțiuni propagandistice sau ar urmări interese de subminare a securității în regiunea transnistreană; expulzarea, în câteva rânduri, a diplomaților ruși pe motiv că ar desfășura activități incompatibile cu statutul acestora – cinci diplomați au fost expulzați în mai 2007 și trei în martie 2018. În ultimul caz, decizia autorităților moldovene fiind un gest de solidaritate cu Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord … urmare a concluziilor Consiliului European din 23–24 martie 2018, care califică atacul de la Salisbury drept o amenințare la adresa securității colective și a dreptului internațional; condamnarea unui cetățean al Republicii Moldova, fost membru al PDM, pentru acțiuni de spionaj și trădare de Patrie în favoarea Federației Ruse, etc.


Transnistria

Gradul de realizare
excelent 0
bine 2
satisfăcător 1
nesatisfăcător 0

Soluționarea problemei transnistrene este vizată de programul electoral al PDM pentru alegerile din 2014 în contextul promisiunilor adresate minorităților etnice. În câteva rânduri PDM menționează că regiunea transnistreană este parte a Republicii Moldova, iar reîntregirea țării trebuie realizată pe cale pașnică, prin dialog și negociere. În acest sens, PDM și-a propus să aplice tactica pașilor mici pentru consolidarea încrederii între cele două maluri ale Nistrului; să ceară în continuare retragerea munițiilor și a trupelor străine din regiunea Transnistreană; și să promoveze avantajele apropierii Republicii Moldova de Uniunea Europeană.

Cererea în continuare a retragerii munițiilor și trupelor străine din regiunea transnistreană

Reîntregirea țării trebuie realizată pe cale pașnică, prin dialog și negociere. În acest sens, PDM va cere în continuare retragerea munițiilor și a trupelor străine din regiunea transnistreană, ca o precondiție pentru a restabili încrederea între părți.

excelent bine satisfăcător nesatisfăcător

În perioada ciclului electoral 2014–2018, în vederea reglementării transnistrene, autoritățile au promovat și obținut adoptarea, la 22 iunie 2018, a Rezoluției Adunării Generală ONU privind “Retragerea completă și necondiționată a forțelor militare străine de pe teritoriul Republicii Moldova”.


Aplicarea tacticii pașilor mici pentru consolidarea încrederea între cele două maluri ale Nistrului

Reîntregirea țării trebuie realizată pe cale pașnică, prin dialog și negociere. în acest sens, PDM va susține tactica pașilor mici prin intermediul cărora vom încerca să reclădim încrederea între cele două maluri ale Nistrului.

excelent bine satisfăcător nesatisfăcător

În perioada ciclului electoral 2014–2018, în vederea reglementării transnistrene, autoritățile au acționat într-un cadru prestabilit anterior, luând în considerație:

  1. internaționalizarea procesului de negocieri;
  2. aplicarea tacticii pașilor mici;
  3. consolidarea măsurilor de încredere reciprocă;
  4. soluționarea la pachet a problemelor de interes reciproc;
  5. reglementarea graduală în baza celor trei coșuri, după modelul OSCE.


În consecință, au fost atinse un șir de rezultate, în baza pașilor mici:

  • controlul comun la hotarul moldo-ucrainean;
  • funcționarea școlilor cu alfabet latin;
  • accesul la terenurile agricole de după traseul Tiraspol – Camenca;
  • apostilarea actelor de studii eliberate în regiunea transnistreană;
  • numere neutre pentru autovehiculele din Transnistria;
  • deschiderea podului peste Nistru din preajma localităților Gura Bîcului – Bîcioc;
  • pregătirea pentru interconectarea telefonică cu Transnistria.

Abordările autorităților moldovene a problemei transnistrene, în perioada 2015–2018, au creat premise pentru consolidarea pozițiilor social-economice și politice ale Transnistriei, care a refuzat în mod constant abordarea problemelor din coșul trei al Protocolului de la Viena din aprilie 2012. În perioada de referință, reprezentanții Transnistriei au insistat constant pe soluționarea problemelor de ordin social-economic, ignorând problemele legate de elaborarea statutului juridic al regiunii în cadrul statului suveran și independent Republica Moldova, așa cum se stipulează în documentele internaționale, în special în declarațiile ministeriale ale OSCE. Reprezentanții Transnistriei insistă constant pe statutul de subiect independent, invocând rezultatele referendumului de independență și apropiere graduală de Rusia din 17 septembrie 2006.

Pentru noul ciclu politic, 2019–2023, reprezentanții autorităților moldovene au anunțat că își propun o nouă strategie în reglementarea transnistreană – abordarea concomitentă a problemelor din toate cele trei “coșuri” convenite în formatul “5+2”, care includ probleme: social-economice, stabilindu-se direcții importante ca libertatea de circulație a populației, procedurile vamale, problemele sferei bancare, ale sferei sănătății, educației; de drept general și umanitare și drepturile omului; de reglementare politică amplă, inclusiv chestiuni instituționale, politice și de securitate.


Promovarea avantajelor apropierii Moldovei de Uniunea Europeană

Reîntregirea țării trebuie realizată pe cale pașnică, prin dialog și negociere. În acest sens, PDM va sublinia avantajele apropierii Moldovei de Uniunea Europeană – un spațiu care oferă garanții pentru minoritățile naționale și care condamnă războaiele ca soluție de rezolvarea diferendelor.

excelent bine satisfăcător nesatisfăcător

În perioada ciclului electoral 2014–2018, în vederea reglementării transnistrene, autoritățile au asigurat Transnistriei statutul de parte a Acordului de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător (ALSAC).