Parlamentul Republicii Moldova de legislatura 2005–2009

De la alegeri.md
Versiunea din 16 iunie 2022 22:57, autor: Oleg (Discuție | contribuții)
(dif) ← Versiunea anterioară | Versiunea curentă (dif) | Versiunea următoare → (dif)
Salt la: navigare, căutare

Modificări componență

Anul 2005

24 martie 2005
BMD Dumitru Diacov Fracțiunea Partidului Democrat din Moldova (PDM)
BMD Vlad Filat Fracțiunea PDM
BMD Valeriu Guma Fracțiunea PDM
BMD Valentina Buliga Fracțiunea PDM
BMD Oleg Țulea Fracțiunea PDM
BMD Marcel Răducan Fracțiunea PDM
BMD Dumitru Ivanov Fracțiunea PDM
BMD Lora Grosu Fracțiunea PDM
2 aprilie 2005
BMD Serafim Urechean Fracțiunea “Alianța Moldova Noastră” (AMN)
BMD Dumitru Braghiș Fracțiunea AMN
BMD Veaceslav Untilă Fracțiunea AMN
BMD Oleg Serebrian Deputat neafiliat
BMD Lidia Guțu Fracțiunea AMN
BMD Leonid Bujor Fracțiunea AMN
BMD Alexandru Oleinic Fracțiunea AMN
BMD Iurie Bolboceanu Fracțiunea AMN
BMD Ion Pleșca Fracțiunea AMN
BMD Vladimir Braga Fracțiunea AMN
BMD Valeriu Cosarciuc Fracțiunea AMN
BMD Vasile Balan Fracțiunea AMN
BMD Vitalia Pavlicenco Fracțiunea AMN
BMD Nicolai Deatovschi Fracțiunea AMN
BMD Igor Klipii Deputat neafiliat
BMD Anatolie Onceanu Fracțiunea AMN
BMD Anatol Țăranu Fracțiunea AMN
BMD Ion Guțu Fracțiunea AMN
BMD Alexandru Lipcan Fracțiunea AMN
BMD Vasile Colța Fracțiunea AMN
BMD Vladimir Ciobanu Fracțiunea AMN
BMD Valentina Stratan (Golban) Deputat neafiliat
BMD Vasile Grozav Fracțiunea AMN
BMD Ion Ciontoloi Fracțiunea AMN
BMD Ivan Banari Fracțiunea AMN
BMD Vasile Pîntea Fracțiunea AMN
8 aprilie 2005
PCRM Vladimir Voronin Președinte al Republicii Moldova
18 aprilie 2005
PCRM Alexandru Jdanov
22 aprilie 2005
PCRM Vasile Tarlev Prim-ministru al Republicii Moldova
PCRM Vladimir Antosii Ministru al industriei și infrastructurii
PCRM Valerian Cristea Viceprim-ministru
PCRM Vasili Panciuc Primar al municipiului Bălți
PCRM Oleg Reidman Consilier al Președintelui Republicii Moldova în problemele economice
PCRM Marc Tkaciuk Consilier al Președintelui Republicii Moldova în problemele de politică internă
26 aprilie 2005
PCRM Anatolie Zagorodnîi
PCRM Oxana Domenti
PCRM Nicolai Guțul
PCRM Ghenadii Bulgacov
PCRM Gheorghe Musteață
PCRM Anton Miron
2 iunie 2005
PCRM Oxana Domenti Consilier al Președintelui Republicii Moldova în problemele dezvoltării sociale
8 iunie 2005
PCRM Ala Ursul
6 octombrie 2005
PCRM Victor Mîndru Viceministru al sănătății și protecției sociale
12 octombrie 2005
PCRM Sergiu Sococol
27 octombrie 2005
AMN Ivan Banari Deputat neafiliat
AMN Iurie Bolboceanu Deputat neafiliat
AMN Vladimir Braga Deputat neafiliat
AMN Dumitru Braghiș Deputat neafiliat
AMN Vladimir Ciobanu Deputat neafiliat
AMN Nicolai Deatovschi Deputat neafiliat
AMN Lidia Guțu Deputat neafiliat
4 noiembrie 2005
PPCD Ion Neagu Deputat neafiliat
17 noiembrie 2005
PCRM Mihail Camerzan Ambasador al Republicii Moldova în Republica Portugheză
29 noiembrie 2005
PCRM Victoria Dobrovolscaia

Anul 2006

12 ianuarie 2006
PCRM Alexei Ivanov Încetarea calității de deputat în Parlament
15 februarie 2006
PCRM Afanasi Mandaji
23 martie 2006
PCRM Alexandr Ceaicovschi Încetarea calității de deputat în Parlament
neafiliați Lidia Guțu Ambasador al Republicii Moldova în România
4 aprilie 2006
PCRM Ghenadie Morcov
BMD Efim Agachi Fracțiunea PDM
25 mai 2006
PPCD Valentina Cușnir Deputat neafiliat
PPCD Zoia Jalbă Deputat neafiliat
30 septembrie 2006
AMN Vasile Colța Deputat neafiliat
AMN Vitalia Pavlicenco Deputat neafiliat
AMN Anatol Țăranu Deputat neafiliat
9 noiembrie 2006
PCRM Sergiu Stati Ambasador al Republicii Moldova în Ucraina
15 noiembrie 2006
PCRM Ștefan Grigoriev

Anul 2007

13 martie 2007
PCRM Gheorghe Musteață Deputat neafiliat
23 martie 2007
PCRM Galina Balmoș Ministru al protecției sociale, familiei și copilului
PCRM Albert Dațco Încetarea calității de deputat în Parlament
PPCD Gheorghe Susarenco Deputat neafiliat
27 martie 2007
PCRM Vladimir Panfilov
PCRM Elena Parpolova
26 iulie 2007
neafiliați Gheorghe Susarenco Fracțiunea AMN
18 septembrie 2007
PDM Vlad Filat Deputat neafiliat
4 octombrie 2007
AMN Ion Ciontoloi Președinte al raionului Căușeni
19 octombrie 2007
neafiliați Oleg Serebrian Fracțiunea PDM
neafiliați Igor Klipii Fracțiunea PDM
neafiliați Valentina Stratan (Golban) Fracțiunea PDM
20 decembrie 2007
BMD Dumitru Godoroja Deputat neafiliat

Anul 2008

15 februarie 2008
PCRM Victor Stepaniuc Viceprim-ministru
20 februarie 2008
PCRM Oleg Turea
15 mai 2008
neafiliați Nicolai Deatovschi Fracțiunea AMN
25 septembrie 2008
PPCD Adriana Chiriac Cerere de demisie
30 octombrie 2008
PPCD Eugenia Stîrcea

Componența finală

Fracțiunea Partidului Comuniștilor din Republica Moldova (PCRM)

55 de deputați


562005 2006 2007 2008 55

Eugenia Ostapciuc


Maria Postoico


Oleg Mantorov


Vadim Mișin


Iurie Stoicov


Valerii Garev


Iurie Eriomin


Arcadii Pasecinic


Dumitru Prijmireanu


Vladimir Eremciuc


Vladimir Țurcan


Elena Bodnarenco


Stella Gherman


Ivan Calin


Marian Lupu


Vasile Iovv


Larisa Zimin


Vladimir Vitiuc


Semion Dragan


Nicolae Bondarciuc


Vladimir Dragomir


Serafima Borgan


Grigore Petrenco


Eva Gudumac


Ecaterina Cavlac


Irina Vlah


Vasile Bodișteanu


Valeriu Calmațui


Ludmila Borgula


Boris Ștepa


Dmitrii Todoroglo


Mircea Anton


Gheorghe Popa


Alim Afonin


Nicolai Oleinic


Alexandru Cotorobai


Mihail Mocan


Petru Gozun


Ivan Guțu


Mihail Sidorov


Iosif Chetraru


Alexandru Jdanov


Anatolie Zagorodnîi


Nicolai Guțul


Ghenadii Bulgacov


Anton Miron


Ala Ursul


Sergiu Sococol


Victoria Dobrovolscaia


Afanasi Mandaji


Ghenadie Morcov


Ștefan Grigoriev


Vladimir Panfilov


Elena Parpolova


Oleg Turea

Fracțiunea “Alianța Moldova Noastră” (AMN)

14 deputați


232005 2006 2007 2008 14

Serafim Urechean


Veaceslav Untilă


Leonid Bujor


Alexandru Oleinic


Ion Pleșca


Valeriu Cosarciuc


Vasile Balan


Anatolie Onceanu


Ion Guțu


Alexandru Lipcan


Vasile Grozav


Vasile Pîntea


Gheorghe Susarenco


Nicolai Deatovschi

Fracțiunea Partidului Democrat din Moldova (PDM)

11 deputați


82005 2006 2007 2008 11

Dumitru Diacov


Valeriu Guma


Valentina Buliga


Oleg Țulea


Marcel Răducan


Dumitru Ivanov


Lora Grosu


Efim Agachi


Oleg Serebrian


Igor Klipii


Valentina Stratan (Golban)

Fracțiunea Partidului Popular Creștin Democrat (PPCD)

șapte deputați


112005 2006 2007 2008 7

Iurie Roșca


Ștefan Secăreanu


Angela Aramă (Leahu)


Vlad Cubreacov


Valentina Șerpul


Ion Varta


Eugenia Stîrcea

Deputați neafiliați

14 deputați

Ivan Banari


Iurie Bolboceanu


Vladimir Braga


Dumitru Braghiș


Vladimir Ciobanu


Ion Neagu


Valentina Cușnir


Zoia Jalbă


Vasile Colța


Vitalia Pavlicenco


Anatol Țăranu


Gheorghe Musteață


Vlad Filat


Dumitru Godoroja

Declarații

Declarația Parlamentului Republicii Moldova cu privire la parteneriatul politic pentru realizarea obiectivelor integrării europene

24 martie 2005

Fiind oponenți politici, împărtășind opinii diferite asupra metodelor, etapelor și termenelor de reformare a economiei și a sferei sociale a Republicii Moldova, menționând existența anumitor divergențe în problemele politicii interne și celei externe, deputații în Parlamentul Republicii Moldova adoptă următoarea Declarație cu privire la parteneriatul politic pentru patru ani (2005–2009) în vederea realizării obiectivelor integrării europene.

Noi pornim de la faptul că dezvoltarea de mai departe a Republicii Moldova nu poate fi asigurată decât prin promovarea consecventă și ireversibilă a cursului strategic spre integrarea europeană, spre soluționarea pașnică și democratică a problemei transnistrene, spre funcționarea eficientă a instituțiilor democratice și garantarea drepturilor minorităților naționale. Realizarea acestor sarcini este posibilă în condițiile unei cooperări responsabile a puterii și opoziției, ale stabilității vieții politice interne, ale unor garanții democratice pentru dezvoltarea liberă a mijloacelor de informare în masă și ale unei asigurări riguroase a independenței Republicii Moldova în relațiile ei reciproce cu statele vecine.

Noi considerăm că principalele direcții ale parteneriatului politic trebuie să fie:

  • eforturile diplomatice, juridice și politice conjugate, precum și inițiativele cetățenești pentru realizarea Planului de acțiuni Republica Moldova – Uniunea Europeană, eforturile comune asupra spectrului de probleme a căror soluționare va contribui la aderarea cât mai rapidă a Republicii Moldova la comunitatea europeană;
  • eforturile politice conjugate, precum și inițiativele cetățenești pentru crearea unui sistem judecătoresc independent, care să corespundă normelor și standardelor Uniunii Europene; respectarea normelor democratice și a principiului supremației legii în calitate de condiții fundamentale pentru orice reforme politice și instituționale;
  • eforturile politice și juridice conjugate pentru dezvoltarea socială accelerată a Republicii Moldova, pentru crearea unui sistem eficient de protecție socială și pentru reducerea sărăciei. Dezvoltarea economiei de piața funcțională, de orientare socială cu un climat investițional favorabil, armonizarea legislației naționale cu standardele europene în sfera circulației libere a mărfurilor, capitalurilor, serviciilor și a forței de muncă, înlăturarea barierelor administrative, combaterea corupției și debirocratizarea vieții economice constituie un reper strategic pentru dezvoltarea statului moldovenesc;
  • eforturile politice și diplomatice conjugate, precum și inițiativele cetățenești având drept scop soluționarea pașnică definitivă a problemei transnistrene. Reglementarea politică a acestei probleme urmează să fie realizată pe baza Constituției țării și normelor de drept internațional, în strânsă cooperare cu OSCE, Uniunea Europeană, România, Rusia, SUA și Ucraina, să prevadă democratizarea, demilitarizarea și decriminalizarea cât mai grabnică a regiunii transnistrene. Instituirea unui control vamal și de frontieră eficient pe segmentul transnistrean al frontierei moldo-ucrainene și îndeplinirea de către Federația Rusă a obligațiilor asumate la Summit-ul OSCE din 1999 de la Istanbul privind evacuarea armamentului și militarilor reprezintă o condiție indispensabilă a reglementării transnistrene, precum și un factor pozitiv pentru consolidarea securității regionale și europene;
  • eforturile politice conjugate pentru dezvoltarea și afirmarea plenară a rolului limbii de stat ca limbă a majorității populației țării noastre, precum și dezvoltarea pe baza standardelor europene a limbilor și a culturilor tuturor minorităților naționale din Republica Moldova.

Adoptată unanim:

  1. Alim Afonin
  2. Mircea Anton
  3. Vladimir Antosii
  4. Vasile Balan
  5. Galina Balmoș
  6. Ivan Banari
  7. Vasile Bodișteanu
  8. Elena Bodnarenco
  9. Iurie Bolboceanu
  10. Nicolae Bondarciuc
  11. Serafima Borgan
  12. Ludmila Borgula
  13. Vladimir Braga
  14. Dumitru Braghiș
  15. Leonid Bujor
  16. Valentina Buliga
  17. Ivan Calin
  18. Valeriu Calmațui
  19. Mihail Camerzan
  20. Ecaterina Cavlac
  21. Alexandr Ceaicovschi
  22. Iosif Chetraru
  23. Adriana Chiriac
  24. Vladimir Ciobanu
  25. Ion Ciontoloi
  26. Vasile Colța
  1. Valeriu Cosarciuc
  2. Alexandru Cotorobai
  3. Valerian Cristea
  4. Vlad Cubreacov
  5. Valentina Cușnir
  6. Albert Dațco
  7. Nicolai Deatovschi
  8. Dumitru Diacov
  9. Semion Dragan
  10. Vladimir Dragomir
  11. Vladimir Eremciuc
  12. Iurie Eriomin
  13. Vlad Filat
  14. Valerii Garev
  15. Stella Gherman
  16. Petru Gozun
  17. Lora Grosu
  18. Vasile Grozav
  19. Eva Gudumac
  20. Valeriu Guma
  21. Ion Guțu
  22. Ivan Guțu
  23. Lidia Guțu
  24. Vasile Iovv
  25. Alexei Ivanov
  1. Dumitru Ivanov
  2. Zoia Jalbă
  3. Igor Klipii
  4. Angela Aramă (Leahu)
  5. Alexandru Lipcan
  6. Marian Lupu
  7. Oleg Mantorov
  8. Victor Mîndru
  9. Vadim Mișin
  10. Mihail Mocan
  11. Ion Neagu
  12. Alexandru Oleinic
  13. Nicolai Oleinic
  14. Anatolie Onceanu
  15. Eugenia Ostapciuc
  16. Vasili Panciuc
  17. Arcadii Pasecinic
  18. Vitalia Pavlicenco
  19. Grigore Petrenco
  20. Vasile Pîntea
  21. Ion Pleșca
  22. Gheorghe Popa
  23. Maria Postoico
  24. Dumitru Prijmireanu
  25. Marcel Răducan
  1. Oleg Reidman
  2. Iurie Roșca
  3. Ștefan Secăreanu
  4. Oleg Serebrian
  5. Valentina Șerpul
  6. Mihail Sidorov
  7. Sergiu Stati
  8. Boris Ștepa
  9. Victor Stepaniuc
  10. Iurie Stoicov
  11. Valentina Stratan (Golban)
  12. Gheorghe Susarenco
  13. Vasile Tarlev
  14. Marc Tkaciuk
  15. Dmitrii Todoroglo
  16. Anatol Țăranu
  17. Oleg Țulea
  18. Vladimir Țurcan
  19. Veaceslav Untilă
  20. Serafim Urechean
  21. Ion Varta
  22. Vladimir Vitiuc
  23. Irina Vlah
  24. Vladimir Voronin
  25. Larisa Zimin

Declarație a Parlamentului Republicii Moldova cu privire la inițiativa Ucrainei în problema reglementării conflictului transnistrean

Anexă la Hotărârea Parlamentului nr. 117 din 10 iunie 2005[1]

Calificând soluționarea pașnică și democratică a conflictului transnistrean, restabilirea integrității teritoriale a Republicii Moldova, precum și realizarea unității poporului drept o prioritate incontestabilă a dezvoltării interne a țării,

Pornind de la înțelegerea importanței unui larg consens intern și internațional în problema identificării căilor de reglementare a conflictului transnistrean,

Parlamentul Republicii Moldova salută inițiativa Președintelui Ucrainei Viktor Iușcenko de a susține aspirațiile de reîntregire ale Republicii Moldova și apreciază înalt oferta Ucrainei, considerând-o drept un pas esențial pe calea consolidării unității teritoriale a statului nostru și eliminării din zona transnistreană, cât mai curând posibil, a unui regim separatist, autoritar și criminal, care constituie o amenințare evidentă la adresa securității regionale.

Parlamentul Republicii Moldova constată că propunerea avansată de Ucraina conține o abordare nouă și eficientă a problemei reglementării transnistrene – realizarea reglementării prin democratizare. Această abordare poate să consolideze eforturile internaționale ale statelor democratice pentru soluționarea conflictului și să activizeze societatea civilă din zona transnistreană în vederea exercitării de către membrii ei a drepturilor și libertăților fundamentale ale omului.

Totodată, Parlamentul Republicii Moldova menționează că în inițiativa Ucrainei nu și-au găsit reflectare unele principii ale reglementării, inclusiv cele ce țin de:

  • evacuarea trupelor rusești;
  • demilitarizarea, principiile și condițiile de democratizare a zonei;
  • instituirea unui control transparent și legal asupra segmentului transnistrean al frontierei de stat moldo-ucrainene.

Parlamentul Republicii Moldova consideră că aceste probleme trebuie să-și găsească rezolvare prin eforturi suplimentare din partea comunității internaționale, conjugate cu eforturile energice ale Ucrainei.

Parlamentul Republicii Moldova constată, de asemenea, că unele aspecte ale planului propus pot leza suveranitatea Republicii Moldova și ridică semne de întrebare asupra eficienței unor elemente ale lui. Între acestea se numără ideea participării zonei transnistrene la promovarea politicii externe a Republicii Moldova, precum și aceea de a crea un așa-zis comitet de conciliere. Cu toate acestea, Parlamentul Republicii Moldova își exprimă speranța că unele elemente care trezesc îndoieli își vor găsi rezolvare în baza normelor Constituției Republicii Moldova și ale dreptului internațional, precum și în cadrul unui dialog constructiv cu noii lideri democrați din zona transnistreană.

Parlamentul Republicii Moldova consideră că planul reglementării conflictului transnistrean propus de Ucraina constituie o dovadă de deschidere și un început pozitiv pentru dezvoltarea unui dialog internațional constructiv asupra acestei probleme la un nivel calitativ nou.

Parlamentul Republicii Moldova își exprimă speranța că inițiativa Ucrainei va deveni un factor major pentru realizarea reîntregirii statului și a societății noastre, precum și a perspectivelor europene ale țării noastre.

Apelul Parlamentului Republicii Moldova cu privire la criteriile de democratizare a zonei transnistrene a Republicii Moldova

Reafirmându-și atașamentul față de convențiile internaționale privind drepturile și libertățile fundamentale ale omului,

Având în vedere principiile Declarației Parlamentului Republicii Moldova cu privire la parteneriatul politic pentru realizarea obiectivelor integrării europene din 24 martie 2005,

Apreciind restabilirea integrității teritoriale a țării pe cale pașnică și democratică drept cea mai importantă prioritate, care constituie garanția dezvoltării ei stabile și durabile,

Considerând că existența unui regim separatist și autoritar în zona transnistreană a Moldovei, care a lipsit populația din zonă de drepturile și libertățile fundamentale ale omului și care ignorează deschis standardele și criteriile ONU, OSCE și ale Consiliului Europei, este intolerabilă într-o Europă modernă,

Ținând cont de faptul că acest “conflict înghețat” constituie un focar de instabilitate regională,

Fiind conștient de faptul că lipsa unui control din partea organelor centrale ale puterii de stat ale Republicii Moldova asupra unei părți a teritoriului său și asupra unui segment al frontierei de stat este incompatibilă cu opțiunea europeană a țării.

Salutând inițiativele Președintelui Ucrainei Viktor Iușcenko orientate spre reglementarea definitivă și durabilă a conflictului transnistrean,

Subliniind importanța prevederilor cuprinse în propunerile Ucrainei privind necesitatea democratizării zonei transnistrene ca o condiție indispensabilă pentru restabilirea supremației legii în zonă, pentru crearea de condiții care să garanteze drepturile și libertățile tuturor cetățenilor, indiferent de naționalitate, convingere și confesiune, și, în consecință, pentru rezolvarea echitabilă și durabilă a acestui conflict,

Parlamentul Republicii Moldova adoptă prezentul Apel.

Desfășurarea de alegeri libere și democratice în zona transnistreană este imposibilă în condițiile nesocotirii normelor Constituției Republicii Moldova și standardelor democratice internaționale, absenței pluralismului politic și a libertății cuvântului, reprimării oricărei manifestări de atitudini diferite de cea impusă cu forța.

Parlamentul Republicii Moldova pornește de la faptul că pentru dezrădăcinarea abuzurilor menționate se impune un proces larg și complex de democratizare a zonei cu un control și monitorizare din partea comunității internaționale, care trebuie să includă între alte măsuri următoarele:

  • lichidarea poliției politice (a așa-zisului Minister al Securității Statului), care suprimă orice manifestare de libertate și elimină oponenții politici ai actualului regim separatist, ceea ce face imposibilă pregătirea și organizarea unor alegeri libere și democratice în corespundere cu standardele OSCE și ale Consiliului Europei;
  • reformarea așa-numitei puteri judecătorești din zona transnistreană;
  • eliberarea deținuților politici care sunt ținuți în mod ilegal în închisorile din zona transnistreană, în conformitate cu decizia Curții Europene pentru Drepturile Omului din 8 iulie 2004;
  • înlăturarea piedicilor pentru libera activitate a partidelor politice din Republica Moldova pe teritoriul zonei transnistrene;
  • înlăturarea piedicilor pentru activitatea liberă a mass-media naționale și locale pe teritoriul zonei transnistrene;
  • înlăturarea piedicilor pentru activitatea liberă a organizațiilor neguvernamentale și dezvoltarea societății civile în zonă ca element important al vieții publice într-un stat democratic;
  • desfășurarea alegerilor în zona transnistreană a Republicii Moldova sub egida exclusivă a unei Comisii Electorale Internaționale, mandatate de OSCE, cu cea mai largă reprezentare în cadrul ei a țărilor-membre;
  • exercitarea dreptului de participare la procesul electoral în zonă numai în baza confirmării cetățeniei Republicii Moldova;
  • monitorizarea standardelor democratice trebuie efectuată de Comisia Electorală Internațională cu cel puțin cinci luni înainte de data desfășurării alegerilor;
  • monitorizarea internațională a standardelor democratice în zona transnistreană, precum și organizarea procesului electoral de către Comisia Electorală Internațională nu pot atrage după sine nici un fel de consecințe privind recunoașterea acestei entități în baza dreptului internațional.

Parlamentul Republicii Moldova își exprimă convingerea că fără asigurarea prealabilă a condițiilor enumerate mai sus este imposibilă garantarea drepturilor cetățenilor Republicii Moldova din această zonă la libera exprimare a voinței lor ca element-cheie pentru rezolvarea pașnică și democratică a conflictului transnistrean, precum și face imposibilă crearea unor organe reprezentative în zona transnistreană.

Pornind de la acestea, Parlamentul Republicii Moldova solicită Consiliului Europei, OSCE și Uniunii Europene să se includă activ în procesul de democratizare a zonei transnistrene și speră să găsească susținere din partea acestor instituții europene în realizarea criteriilor expuse privind democratizarea acestei zone ca element fundamental în reglementarea politică a conflictului transnistrean.

Apelul Parlamentului Republicii Moldova cu privire la principiile și condițiile demilitarizării zonei transnistrene

Reafirmând atașamentul Republicii Moldova față de respectarea actelor internaționale în domeniul securității, controlului asupra armamentului și dezarmării,

Pornind de la prevederile Declarației Parlamentului Republicii Moldova cu privire la parteneriatul politic pentru realizarea obiectivelor integrării europene din 24 martie 2005 și, în special, de la principiile privind soluționarea pașnică, democratică și definitivă a problemei transnistrene,

Înțelegând că factorul militar al problemei transnistrene constituie o sfidare asupra securității naționale și regionale, necesitând o soluționare imediată,

Parlamentul Republicii Moldova solicită OSCE, UE, CE, SUA, Federației Ruse, Ucrainei și României asistență pentru înlăturarea amenințărilor reprezentate de factorul militar al conflictului transnistrean pe calea demilitarizării zonei prin eforturile conjugate ale comunității internaționale.

Parlamentul, pornind de la prevederile articolului 11 din Constituția Republicii Moldova, reafirmă că teritoriul Republicii Moldova, ca stat neutru, nu poate fi folosit pentru dislocarea forțelor armate ale altor state.

Bazându-se pe această prevedere constituțională, precum și fiind convins de interesul deosebit al comunității internaționale pentru soluționarea cât mai grabnică a conflictului transnistrean, Parlamentul Republicii Moldova stabilește următoarele condiții indispensabile pentru demilitarizarea zonei transnistrene:

  1. Federația Rusă va încheia, până la sfârșitul anului 2005, retragerea și lichidarea arsenalului militar rus, precum și retragerea forțelor militare ruse de pe teritoriul Republicii Moldova.
  2. Federația Rusă și Republica Moldova vor recunoaște faptul că unitățile militare, dislocate, în temeiul Acordului moldo-rus din 21 iulie 1992, în zona de securitate a Republicii Moldova, și-au atins scopurile prevăzute, urmând să fie reduse treptat și retrase în totalitate de pe teritoriul țării până la 31 decembrie 2006. Concomitent, în termenul menționat, în urma unui demers al Republicii Moldova către OSCE, se va realiza transformarea treptată și deplină a operațiunii de pacificare existente într-un mecanism internațional de observatori militari și civili, care va acționa cu mandatul OSCE, Acordul moldo-rus din 21 iulie 1992 pierzându-și actualitatea. Misiunea Internațională de Observatori Militari și Civili cu mandatul OSCE își va desfășura activitatea în Republica Moldova până la reglementarea politică deplină a conflictului transnistrean.
  3. Republica Moldova își asumă obligația să propună, în cadrul Programului NATO “Parteneriat pentru Pace”, și să realizeze, prin intermediul Misiunii Internaționale de Observatori Militari și Civili în Moldova, dizolvarea formațiunilor militare din zonă, casarea armamentului și tehnicii militare, precum și reabilitarea socială și recalificarea persoanelor care fac parte din efectivul așa-numitelor formațiuni militare transnistrene.
  4. La rândul său, după îndeplinirea de către Federația Rusă a obligațiilor asumate, în cadrul Summit-ului OSCE de la Istanbul (1999), privind retragerea completă, neîntârziată și transparentă a armatei și a armamentului de pe teritoriul Republicii Moldova, inclusiv a contingentului și armamentului care cad sub incidența Acordului moldo-rus din 21 iulie 1992, Parlamentul Republicii Moldova își exprimă disponibilitatea de a ratifica Tratatul adaptat cu privire la forțele armate convenționale în Europa, care reprezintă un element fundamental al securității europene.

Parlamentul Republicii Moldova adoptă prezentul apel și îl comunică OSCE, UE, CE, SUA, Rusiei, Ucrainei și României, în scopul obținerii sprijinului pentru realizarea eficientă, în varianta propusă, a demilitarizării zonei transnistrene a Republicii Moldova, precum și în vederea conjugării eforturilor pentru consolidarea securității regionale, a stabilității și a dezvoltării democratice durabile în această parte a Europei.

Adoptată unanim:

  1. Alim Afonin
  2. Mircea Anton
  3. Vasile Balan
  4. Galina Balmoș
  5. Ivan Banari
  6. Vasile Bodișteanu
  7. Elena Bodnarenco
  8. Iurie Bolboceanu
  9. Nicolae Bondarciuc
  10. Serafima Borgan
  11. Ludmila Borgula
  12. Vladimir Braga
  13. Dumitru Braghiș
  14. Leonid Bujor
  15. Ghenadii Bulgacov
  16. Valentina Buliga
  17. Ivan Calin
  18. Valeriu Calmațui
  19. Mihail Camerzan
  20. Ecaterina Cavlac
  21. Alexandr Ceaicovschi
  22. Iosif Chetraru
  23. Adriana Chiriac
  24. Vladimir Ciobanu
  25. Ion Ciontoloi
  26. Vasile Colța
  1. Valeriu Cosarciuc
  2. Alexandru Cotorobai
  3. Vlad Cubreacov
  4. Valentina Cușnir
  5. Albert Dațco
  6. Nicolai Deatovschi
  7. Dumitru Diacov
  8. Semion Dragan
  9. Vladimir Dragomir
  10. Vladimir Eremciuc
  11. Iurie Eriomin
  12. Vlad Filat
  13. Valerii Garev
  14. Stella Gherman
  15. Petru Gozun
  16. Lora Grosu
  17. Vasile Grozav
  18. Eva Gudumac
  19. Valeriu Guma
  20. Ion Guțu
  21. Ivan Guțu
  22. Lidia Guțu
  23. Nicolai Guțul
  24. Vasile Iovv
  25. Alexei Ivanov
  1. Dumitru Ivanov
  2. Zoia Jalbă
  3. Alexandru Jdanov
  4. Igor Klipii
  5. Angela Aramă (Leahu)
  6. Alexandru Lipcan
  7. Marian Lupu
  8. Oleg Mantorov
  9. Victor Mîndru
  10. Anton Miron
  11. Vadim Mișin
  12. Mihail Mocan
  13. Gheorghe Musteață
  14. Ion Neagu
  15. Alexandru Oleinic
  16. Nicolai Oleinic
  17. Anatolie Onceanu
  18. Eugenia Ostapciuc
  19. Arcadii Pasecinic
  20. Vitalia Pavlicenco
  21. Grigore Petrenco
  22. Vasile Pîntea
  23. Ion Pleșca
  24. Gheorghe Popa
  25. Maria Postoico
  1. Dumitru Prijmireanu
  2. Marcel Răducan
  3. Iurie Roșca
  4. Ștefan Secăreanu
  5. Oleg Serebrian
  6. Valentina Șerpul
  7. Mihail Sidorov
  8. Sergiu Stati
  9. Boris Ștepa
  10. Victor Stepaniuc
  11. Iurie Stoicov
  12. Valentina Stratan (Golban)
  13. Gheorghe Susarenco
  14. Dmitrii Todoroglo
  15. Anatol Țăranu
  16. Oleg Țulea
  17. Vladimir Țurcan
  18. Veaceslav Untilă
  19. Serafim Urechean
  20. Ala Ursul
  21. Ion Varta
  22. Vladimir Vitiuc
  23. Irina Vlah
  24. Anatolie Zagorodnîi
  25. Larisa Zimin


  1. Hotărârea Parlamentului nr. 117 din 10.06.2005 cu privire la inițiativa Ucrainei în problema reglementării conflictului transnistrean și la măsurile pentru democratizarea și demilitarizarea zonei transnistrene