Hotărârile Comisiei Naționale Extraordinare de Sănătate Publică din ianuarie–martie 2021

De la alegeri.md
Salt la: navigare, căutare

Comisia Națională Extraordinară de Sănătate Publică gestionează situația epidemiologică din Republica Moldova în contextul răspândirii infecției COVID-19. După expirarea stării de urgență, Comisia a instituit stare de urgență în sănătate publică, cu posibilitatea de prelungire în funcție de evoluția situației epidemiologice.

Componența

Comisiei Naționale Extraordinare de Sănătate Publică la 26 martie 2021
Anexă la Hotărârea Guvernului nr. 820 din 14 decembrie 2009[1]
Aureliu Ciocoi, prim-ministru interimar, ministru al afacerilor externe și integrării europene
Aureliu Ciocoi
președinte
Prim-ministru interimar al Republicii Moldova
Tatiana Zatîc, secretar de stat al Ministerului sănătății, muncii și protecției sociale
Tatiana Zatîc
vicepreședinte
Secretar de stat al Ministerului sănătății, muncii și protecției sociale
Vasile Guștiuc, director interimar al Agenției Naționale pentru Sănătate Publică
Vasile Guștiuc
secretar
Director interimar al Agenției Naționale pentru Sănătate Publică
Oleg Lozan, director al Școlii de Management în Sănătate Publică
Oleg Lozan Director al Școlii de Management în Sănătate Publică
Olga Cebotari, viceprim-ministru pentru reintegrare
Olga Cebotari Viceprim-ministru pentru reintegrare
Tatiana Ivanicichina, secretar de stat al Ministerului finanțelor
Tatiana Ivanicichina Secretar de stat al Ministerului finanțelor
Ion Perju, ministru al agriculturii, dezvoltării regionale și mediului
Ion Perju Ministru al agriculturii, dezvoltării regionale și mediului
Lilia Pogolșa, ministru al educației, culturii și cercetării
Lilia Pogolșa Ministru al educației, culturii și cercetării
Pavel Voicu, ministru al afacerilor interne
Pavel Voicu
vicepreședinte
Ministru al afacerilor interne
Mihail Lupașcu, secretar de stat al Ministerului economiei și infrastructurii
Mihail Lupașcu Secretar de stat al Ministerului economiei și infrastructurii
Fadei Nagacevschi, ministru al justiției
Fadei Nagacevschi Ministru al justiției
Victor Gaiciuc, ministru al apărării
Victor Gaiciuc Ministru al apărării
Natalia Postică Consilier în domeniul dezvoltării sociale în cabinetul prim-ministrului
Mariana Grama, secretar de stat al Ministerului afacerilor interne (MAI)
Mariana Grama Secretar de stat al Ministerului afacerilor interne
Petru Corduneanu, șef adjunct al Inspectoratului General al Poliției de Frontieră
Petru Corduneanu Șef adjunct al Inspectoratului General al Poliției de Frontieră
Ion Tighineanu, președinte al Academiei de Științe a Moldovei (AȘM)
Ion Tighineanu Președinte al Academiei de Științe a Moldovei
Vladislav Cotici, director general al Agenției Naționale pentru Siguranța Alimentelor (ANSA)
Vladislav Cotici Director general al Agenției Naționale pentru Siguranța Alimentelor
Sergiu Burduja, director al Serviciului Vamal
Sergiu Burduja Director al Serviciului Vamal
Alexandr Esaulenco, director al Serviciului de Informații și Securitate (SIS)
Alexandr Esaulenco Director al Serviciului de Informații și Securitate
Mihail Harabagiu, șef al Inspectoratului General pentru Situații de Urgență (IGSU)
Mihail Harabagiu Șef al Inspectoratului General pentru Situații de Urgență
Valentina Buliga, director general al Companiei Naționale de Asigurări în Medicină (CNAM)
Valentina Buliga Director general al Companiei Naționale de Asigurări în Medicină
Alin Gvidiani, șef al Biroului politici de reintegrare al Cancelariei de Stat
Alin Gvidiani Șef al Biroului politici de reintegrare al Cancelariei de Stat
Irina Vlah, guvernator al UTA Găgăuzia
Irina Vlah Guvernator al UTA Găgăuzia
Oleg Budza, președinte al Confederației Naționale a Sindicatelor din Moldova (CNSM)
Oleg Budza Președinte al Confederației Naționale a Sindicatelor din Moldova
Silvia Cibotari Director general al Agenției Medicamentului și Dispozitivelor Medicale


Martie 2021

Hotărâre nr. 53 din 26 martie 2021

223 986/516 316
cazuri confirmate
199 737/503 156
persoane vindecate
4 745/11 481
persoane decedate
Comisia Națională Extraordinară de Sănătate Publică

În temeiul art. 58 din Legea nr. 10/2009 privind supravegherea de stat a sănătății publice[2] (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2009, nr. 67, art. 183), cu modificările ulterioare, al prevederilor Hotărârii nr. 51 din 19 martie 2021 a Comisiei Naționale Extraordinare de Sănătate Publică,

ca urmare a analizei evoluției situației epidemiologice pe plan național și internațional și a constatării tendințelor de agravare continuă a procesului epidemic de infecție cu COVID-19 în Republica Moldova,

în vederea stabilirii măsurilor necesare pentru prevenirea răspândirii infecției COVID-19 pe durata stării de urgență în sănătate publică și pentru asigurarea desfășurării activității cultelor religioase în condiții sporite de securitate antiepidemică,

Comisia Națională Extraordinară de Sănătate Publică

HOTĂRĂȘTE:

1. Pe durata stării de urgență în sănătate publică, activitatea cultelor religioase, ce ține de organizarea întrunirilor cu caracter religios, oficierea slujbelor și a rugăciunilor cu caracter colectiv sau privat, a serviciilor divine sau a altor evenimente tradiționale religioase, se va desfășura în interiorul și/sau în afara lăcașurilor de cult, cu respectarea următoarelor măsuri de prevenire și control al infecției COVID-19:

    1.1. Admiterea în interiorul lăcașurilor de cult a unui număr limitat de persoane, astfel încât să fie asigurată o suprafață de minimum 4m2 pentru fiecare persoană și o distanță fizică de siguranță de minimum 2 metri între persoanele participante la activitățile religioase (cu excepția slujitorilor de cult). Fluxul de persoane va fi dirijat astfel încât să se evite formarea aglomerațiilor. Slujitorii de cult vor asigura respectarea strictă de către toate persoanele ce intră în lăcașul de cult a prevederilor prezentului subpunct.

    1.2. Instalarea la intrare în lăcașul de cult, în locuri vizibile si accesibile, a dozatoarelor cu soluție dezinfectantă pe bază de alcool pentru respectarea igienei mâinilor. La intrarea în lăcașul de cult și în locul de organizare a slujbelor, fiecare persoană este obligată să își dezinfecteze mâinile.

    1.3. Efectuarea triajului observațional și măsurarea temperaturii corpului la intrarea în lăcașurile de cult a fiecărei persoane, cu interzicerea accesului în interior a persoanelor care prezintă simptome de infecție respiratorie (tuse, strănut, rinoree) sau stare febrilă și informarea lor despre necesitatea consultării medicului.

    1.4. Purtarea obligatorie a măștii de protecție pe toată durata aflării în interiorul lăcașului de cult. Masca trebuie să acopere atât gura, cât și nasul.

    1.5. Plasarea, la loc vizibil, a anunțurilor scrise privind regulile de distanțare fizică, de evitare a aglomerațiilor, de acces limitat în lăcașurile de cult și în locurile de organizare a slujbelor (inclusiv numărul maxim admis de persoane aflate concomitent în lăcașul de cult), precum și despre obligativitatea purtării corecte a măștii de protecție, respectării igienei mâinilor și a etichetei tusei și a strănutului. Slujitorii de cult vor monitoriza respectarea de către toate persoanele aflate în lăcașul de cult a regulilor stabilite.

    1.6. Monitorizarea stării de sănătate a slujitorilor de cult, inclusiv prin măsurarea temperaturii corpului, la începutul și la sfârșitul zilei de muncă. În caz de depistare a unor simptome specifice infecției respiratorii acute (tuse, strănut, rinoree), persoana nu este admisă la oficierea slujbelor, se autoizolează și informează medicul de familie.

    1.7. Evitarea contactului și a sărutării obiectelor de cult.

    1.8. Neadmiterea consumului produselor alimentare, inclusiv a oferirii acestora, în incinta lăcașului de cult.

    1.9. Promovarea salutului între credincioși și slujitorii de cult exclusiv prin plecarea capului și închinăciune, fără îmbrățișări.

    1.10. Binecuvântarea se va oferi/primi de la o distanță de cel puțin 1 metru.

    1.11. Se vor dezinfecta periodic, o dată la 3–4 ore, obiectele sau suprafețele de contact frecvent (de exemplu mânerele ușilor, balustradele, scaunele etc.).

    1.12. Îndemnarea persoanelor din grupele de risc, persoane vârstnice și persoane cu boli cronice, să evite locurile aglomerate și să facă rugăciunea de acasă.

    1.13. Evitarea organizării pelerinajelor.

    1.14. Activitățile religioase oficiate de către slujitorii de cult în aer liber se vor desfășura cu menținerea distanței fizice de 1,5 metri între persoane.

    1.15. Activitățile religioase desfășurate în spații publice, în exteriorul lăcașurilor de cult, nu sunt considerate întruniri în masă.


2. Hotărârile Comisiei Naționale Extraordinare de Sănătate Publică sunt executorii pentru autoritățile administrației publice centrale și locale, pentru persoanele fizice și juridice, indiferent de domeniul de activitate și forma juridică de organizare.


3. Comisiile teritoriale extraordinare de sănătate publică vor asigura revizuirea tuturor hotărârilor/dispozițiilor aprobate, aducându-le în concordanță cu hotărârile Comisiei Naționale Extraordinare de Sănătate Publică.


4. Se solicită reprezentanților mass-media să informeze publicul despre prevederile prezentei hotărâri, precum și despre necesitatea respectării stricte a măsurilor restrictive și a măsurilor de prevenire și control al infecției COVID-19.


5. Nerespectarea măsurilor de sănătate publică expuse în prezenta hotărâre constituie pericol pentru sănătatea publică și va servi drept temei pentru tragerea la răspundere contravențională și/sau penală a persoanelor vinovate.


6. Prezenta hotărâre intră în vigoare la momentul emiterii și se publică pe pagina oficială a Guvernului  arhivat

Hotărâre nr. 52 din 22 martie 2021

216 094/516 316
cazuri confirmate
191 630/503 156
persoane vindecate
4 590/11 481
persoane decedate

În temeiul art. 58 din Legea nr. 10/2009 privind supravegherea de stat a sănătății publice (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2009, nr. 67, art. 183), cu modificările ulterioare, și ca urmare a analizei evoluției situației epidemiologice pe plan național și internațional, Comisia Națională Extraordinară de Sănătate Publică constată că situația epidemiologică se agravează rapid.

Sporirea incidenței, creșterea ratei contagiozității, creșterea numărului de teritorii clasificate în cod roșu de alertă, majorarea numărului formelor grave ale bolii, creșterea numărului de decese, sporirea ratei de pozitivare a testelor la virusul SARS-CoV-2, creșterea numărului de forme asimptomatice, răspândirea comunitară intensă, toate acestea atestă tendințe de agravare a procesului epidemic al infecției cu COVID-19 în Republica Moldova.

Luând act de faptul că, în conformitate cu programul stabilit de organizațiile internaționale Uniunea Europeană de Fotbal (UEFA) și Federația Mondială de Fotbal (FIFA) pentru desfășurarea meciurilor internaționale oficiale din cadrul Preliminariilor Campionatului Mondial de Fotbal Qatar 2022, selecționata “A” națională de fotbal a Moldovei urmează să găzduiască 2 meciuri oficiale internaționale, Comisia Națională Extraordinară de Sănătate Publică

HOTĂRĂȘTE:

1. Se admite, prin derogare de la prevederile subpunctului 7.4 al Hotărârii nr. 51 din 19 martie 2021 a Comisiei Naționale Extraordinare de Sănătate Publică, desfășurarea fără spectatori, pe Stadionul “Zimbru” din mun. Chișinău, a meciurilor oficiale internaționale de fotbal:

    1.1. Moldova – Insulele Feroe, la data de 25 martie 2021, ora 21:45;
    1.2. Moldova – Israel, la data de 31 martie 2021, ora 21:45.

2. Se ia act de acțiunile și măsurile specifice, stabilite în conformitate cu Protocoalele UEFA și FIFA și, respectiv, aplicate la desfășurarea meciurilor internaționale de fotbal în Republica Moldova:

    2.1. Selecționatele gazdă (Moldova) și oaspete (Insulele Feroe și Israel) se află în carantină strictă începând cu intrarea în cantonamente.
    2.2. Selecționatele gazdă (Moldova) și oaspete (Insulele Feroe și Israel) efectuează 3 testări la COVID-19 (cu 20, 7 și 2 zile înainte de meci).
    2.3. Pe perioada cantonamentului selecționata Moldovei se află în izolare totală la Centrul Tehnic al Federației Moldovenești de Fotbal din or. Vadul lui Vodă.
    2.4. Selecționatele oaspete (Insulele Feroe și Israel) călătoresc cu rute charter îi Moldova, sunt cazate în hotel unde sunt menținute cele mai stricte măsuri de combatere a COVID-19 și sunt izolate pe etaje separate de restul oaspeților hotelului.
    2.5. Persoanele implicate în organizarea meciurilor sunt testate la COVID-19 de 2 ori în săptămâna dinaintea desfășurării meciului.
    2.6. Stadionul este împărțit în câteva zone de acces strict, iar intrarea pe stadion va avea loc prin câteva filtre de protecție anti-COVID.

3. În incinta stadionului vor fi respectate toate măsurile de prevenire și control al infecției COVID-19 stabilite de Comisia Națională Extraordinară de Sănătate Publică.


4. Hotărârile Comisiei Naționale Extraordinare de Sănătate Publică sunt executorii pentru autoritățile administrației publice centrale și locale, pentru persoanele fizice și juridice, indiferent de domeniul de activitate și forma juridică de organizare.


5. Se solicită reprezentanților mass-media să informeze publicul despre prevederile prezentei hotărâri și necesitatea respectării stricte a măsurilor restrictive și a măsurilor de prevenire și control al infecției COVID-19.


6. Nerespectarea măsurilor de sănătate publică expuse în prezenta hotărâre constituie pericol pentru sănătatea publică și va servi drept temei pentru tragerea la răspundere contravențională și/sau penală a persoanelor vinovate.


7. Prezenta hotărâre intră în vigoare la momentul emiterii și se publică pe pagina oficială a Guvernului  arhivat

Hotărâre nr. 51 din 19 martie 2021

212 568/516 316
cazuri confirmate
186 774/503 156
persoane vindecate
4 501/11 481
persoane decedate
Comisia Națională Extraordinară de Sănătate Publică

În temeiul art. 58 din Legea nr. 10/2009 privind supravegherea de stat a sănătății publice (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2009, nr. 67, art. 183), cu modificările ulterioare, și ca urmare a analizei evoluției situației epidemiologice pe plan național și internațional, Comisia Națională Extraordinară de Sănătate Publică constată că situația epidemiologică se agravează rapid.

La data de 16 martie 2021 au fost înregistrate 207 012 cazuri de COVID-19, dintre care cazuri active – 21 847, incidența în ultimele 14 zile – 547 cazuri la 100 mii persoane, incidența totală – 5 886 cazuri la 100 mii persoane, mortalitatea în ultimele 14 zile – 11 decese la 100 mii persoane, mortalitatea totală – 125 decese la 100 mii persoane, rata fatalității în ultimele 14 zile – 2 decese la 100 de cazuri, rata fatalității totale – 2,1 decese la 100 de cazuri. Formele grave reprezintă 6,6%, formele medii – 10,3%, formele ușoare și asimptomatice – 83,2%.

Sporirea incidenței, creșterea ratei contagiozității, creșterea numărului de teritorii clasificate în cod roșu de alertă, majorarea numărului formelor grave ale bolii, creșterea numărului de decese, sporirea ratei de pozitivare a testelor la virusul SARS-CoV-2, creșterea numărului de forme asimptomatice, răspândirea comunitară intensă, toate acestea atestă tendințe de agravare a procesului epidemic al infecției cu COVID-19 în Republica Moldova.

Pornind de la cele menționate, Comisia Națională Extraordinară de Sănătate Publică,

HOTĂRĂȘTE:

1. Se declară starea de urgență în sănătate publică pe întreg teritoriul Republicii Moldova în perioada 19 martie – 18 aprilie 2021, inclusiv.


2. Se desemnează Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale și Agenția Națională de Sănătate Publică în calitate de autorități publice responsabile pentru gestionarea urgenței de sănătate publică. Mecanismul de gestionare a situației epidemiologice se stabilește în conformitate cu Planul de pregătire și răspuns la infecția cu Coronavirus de tip nou (COVID-19) – versiunea 2, aprobat prin Hotărârea nr. 30 din 11 septembrie 2020 a Comisiei Naționale Extraordinare de Sănătate Publică.


3. Comisiile teritoriale extraordinare de sănătate publică vor asigura implementarea, la nivelul teritoriului administrativ gestionat, în care este stabilit nivelul de alertă Cod Roșu, a următoarelor măsuri de prevenire a infecției COVID-19:

    3.1. Restricționarea deplasării populației și izolarea la domiciliu.
    3.2. Interzicerea adunărilor în masă, inclusiv activitățile culturale, științifice, artistice, sportive sau de divertisment.
    3.3. Prestarea doar a serviciilor esențiale (vitale).
    3.4. Interzicerea vizitelor neesențiale la unitățile de interes public (bancă, poștă etc.).
    3.5. Ajustarea serviciilor de asistență medicală și prestarea doar a celor esențiale.
    3.6. Instituirea instruirii la distanță în conformitate cu prevederile subpunctului 11.3.

4. Comisiile teritoriale extraordinare de sănătate publică vor prezenta săptămânal în adresa Comisiei Naționale Extraordinare de Sănătate Publică acțiunile întreprinse în vederea implementării măsurilor menționate la subpunctele 3.1–3.6.


5. Se stabilesc măsurile restrictive generale pentru persoanele fizice, aplicabile la nivel național pe perioada stării de urgență în sănătate publică:

    5.1. Se interzice aflarea în locurile publice (păduri, parcuri, alei, plaje etc.), în grupuri mai mari de 3 persoane, cu excepția membrilor unei familii.

    5.2. Se interzice aflarea persoanelor în vârstă de peste 63 (șaizeci și trei) ani în afara domiciliului și în spațiile publice fără necesitate stringentă, cu excepția:

    1. deplasărilor în interes de serviciu, atunci când activitatea nu poate fi desfășurată la distanță;
    2. deplasărilor pentru asigurarea cu produse alimentare;
    3. deplasarea pentru asistență medicală ce nu poate fi amânată;
    4. deplasarea pentru alte motive justificate și care nu pot fi amânate.

    5.3. Se interzice aflarea pe terenuri de joacă a copiilor în absența părinților/ tutorelui legal. Persoanele aflate pe terenul de joacă vor respecta măsurile de sănătate publică.

    5.4. Se interzice aflarea persoanelor în zone de agrement în grupuri mai mari de 3 persoane, cu excepția membrilor unei familii.


6. Se stabilesc măsurile obligatorii de prevenire și control al infecției COVID-19, aplicabile la nivel național pe perioada stării de urgență în sănătate publică:

    6.1. Purtarea obligatorie a măștilor de protecție în toate spațiile publice (de uz comun) deschise și închise, inclusiv în transportul public. Masca trebuie să acopere atât gura, cât și nasul.

    6.2. Respectarea distanței fizice între persoane de minimum 1 (unu) metru, cu excepția cazurilor când, prin prevederi speciale, se stabilește respectarea unei alte distanțe între persoane, ori în cazul regulilor de transportare a persoanelor în transportul public.

    6.3. Respectarea regulilor de igienă a mâinilor.

    6.4. Respectarea regulilor de igienă respiratorie.

    6.5. Respectarea, sub proprie răspundere, a regimului de autoizolare de către persoanele cărora li se stabilește regimul respectiv.

    6.6. Respectarea de către persoanele fizice care se află în teritoriile sau instituțiile cu regim de carantină a măsurilor impuse de autorități.

    6.7. Monitorizarea personală de către fiecare persoană fizică a stării de sănătate. Adresarea timpurie la medicul de familie sau la instituțiile de asistență medicală la apariția primelor simptome specifice ale infecției COVID-19.


7. Se stabilesc interdicțiile și restricțiile pentru anumite genuri de activitate:

    7.1. Se interzice activitatea cluburilor de noapte ce se referă la activitatea discotecilor incluse în codul CAEM 56.30 și a ringurilor de dans incluse în codul CAEM 93.29, indiferent de denumirea de firmă a unității comerciale (ca exemplu: disco-bar, club de noapte, karaoke, night-club, discotecă, club etc.).

    7.2. Se interzice desfășurarea activităților de deservire în unitățile de alimentație publică (de tipul restaurantelor, barurilor, cantinelor, cafenelelor), precum și în unitățile de alimentație publică amplasate în punctele de comercializare a produselor petroliere, aeroporturi, porturi internaționale și în punctele internaționale de trecere a frontierei de stat, în intervalul orelor 20:00–07:00, cu excepția comercializării produselor alimentare la pachet și cu livrare, prin unitățile de alimentație publică de orice tip, cu excluderea posibilității de consumare a acestora în incinta/ teritoriul unității.

    7.3. Se interzice organizarea și desfășurarea în unitățile de alimentație publică a evenimentelor festive, nunților, cumetriilor, aniversărilor, precum și a altor evenimente.

    7.4. Se interzice organizarea și desfășurarea, cu prezența fizică a persoanelor, a conferințelor științifice, adunărilor și întrunirilor profesionale în masă, olimpiadelor, competițiilor sportive.

    7.5. Se interzice organizarea și desfășurarea în spații închise și deschise a expozițiilor, festivalurilor, târgurilor agricole specializate, evenimentelor comerciale.

    7.6. Se interzice desfășurarea activităților, cu prezența spectatorilor, în incinta teatrelor, cinematografelor, sălilor de concerte, caselor de cultură.

    7.7. Se stabilește regimul de activitate a piețelor agroalimentare și nealimentare în intervalul orelor 07:00–15:00.

    7.8. Centrele comerciale și unitățile specializate de comerț cu amănuntul a produselor nealimentare vor activa până la ora 18:00.


8. Se stabilesc măsurile de prevenire și control al infecției COVID-19 obligatorii pentru toate genurile de activitate:

    8.1. Autoritățile administrației publice centrale, autoritățile publice locale, toate persoanele juridice de drept public și de drept privat înregistrate în Republica Moldova, indiferent de tipul de proprietate și forma juridică de organizare, vor asigura, în spațiile aflate în gestiune, închise (de uz comun) și deschise (care presupun interacțiunea frecventă a persoanelor), respectarea strictă a următoarelor măsuri:

      8.1.1. Respectarea distanței sociale între persoane de minimum 1 (unu) metru, cu excepția cazurilor când, prin prevederi speciale, se stabilește respectarea unei alte distanțe între persoane sau în cazul regulilor de transportare a persoanelor în transportul public.
      8.1.2. Respectarea regulilor de igienă a mâinilor.
      8.1.3. Respectarea regulilor de igienă respiratorie.
      8.1.4. Respectarea, sub proprie răspundere, a regimului de autoizolare de către persoanele cărora li se stabilește regimul respectiv.
      8.1.5. Respectarea de către persoanele juridice care se află în teritoriile sau instituțiile cu regim de carantină a măsurilor impuse de autorități.
      8.1.6. Purtarea obligatorie a măștilor de protecție în toate spațiile publice aflate în gestiune, inclusiv în transportul public. Masca trebuie să acopere atât gura, cât și nasul.
      8.1.7. Monitorizarea permanentă a numărului vizitatorilor și neadmiterea formării aglomerațiilor.

    8.2. Conducătorii entităților publice și private vor asigura:

      8.2.1. Regim special de lucru, prin atragerea cu prezență fizică la serviciu a personalului strict necesar pentru asigurarea funcționalității instituției, precum și a personalului a cărui activitate necesită prezența obligatorie la serviciu.
      8.2.2. Pentru personalul a cărui activitate nu necesită prezența obligatorie la locul de muncă, se vor asigura condiții de muncă la distanță.
      8.2.3. Ministerele, Cancelaria de Stat, alte autorități administrative centrale subordonate Guvernului și structurile organizaționale din sfera lor de competentă (autoritățile administrative din subordine, inclusiv serviciile publice desconcentrate și cele aflate în subordine, precum și instituțiile publice, întreprinderile de stat și societățile comerciale cu capital integral sau majoritar public în care ministerul, Cancelaria de Stat sau altă autoritate administrativă centrală are calitatea de fondator) vor organiza desfășurarea activității în regim special de lucru, de la 7:30 până la 16:00 și pauza de masă de la 12:00 până la 12:30.

9. Se stabilesc măsurile de prevenire și control al infecției COVID-19 specifice pentru anumite genuri de activitate, conform Anexei la prezenta hotărâre.


10. Se stabilesc, începând cu 23 martie 2021, măsurile de prevenire și control al infecției COVID-19 la traversarea frontierei de stat pe sensul de intrare în Republica Moldova:

    10.1. Se instituie pe perioada stării de urgență în sănătate publică obligativitatea prezentării la trecerea frontierei de stat pe sensul de intrare în Republica Moldova a rezultatului negativ al testului PCR COVID-19, efectuat cu cel mult 72 ore înaintea îmbarcării (pentru cei care călătoresc cu mijloace de transport în comun) sau intrării pe teritoriul Republicii Moldova (pentru cei care călătoresc cu mijloace proprii).
    Confirmarea trebuie să fie prezentată în una din limbile română, engleză, franceză sau rusă.

    10.2. Persoanele care traversează frontiera de stat pe sensul de intrare în Republica Moldova și nu dețin rezultatul negativ al testului PCR COVID-19 prevăzut la punctul 10.1, vor completa, în mod obligatoriu, fișa epidemiologică, precum și vor semna declarația pe propria răspundere de a respecta regimul de autoizolare de 14 (paisprezece) zile, în locurile determinate. În cazul minorilor până la 14 ani, fișa epidemiologică și declarația pe propria răspundere sunt completate și semnate de reprezentantul legal sau însoțitorul.

    10.3. Excepție de la prevederile subpunctelor 10.1 și 10.2, se stabilește pentru următoarele categorii de persoane, în cazul în care nu prezintă semne clinice de infecție respiratorie sau stare febrilă:

      10.3.1. copiii cu vârsta mai mică sau egală cu 5 ani;
      10.3.2. conducătorii auto și personalul de deservire a vehiculelor rutiere de transport marfă și a vehiculelor rutiere de transport de persoane contra cost care au mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv locul conducătorului, echipajele și personalul de deservire ale aeronavelor/ navelor și brigăzile și personalul de deservire ale garniturilor de tren;
      10.3.3. persoanele care călătoresc din motive de sănătate sau umanitar, inclusiv însoțitorul, după caz (cu prezentarea documentelor confirmative);
      10.3.4. elevii/ studenții, care merg zilnic la studii în unități/ instituții de învățământ pe teritoriul statelor vecine sau pe teritoriul Republicii Moldova, cu prezentarea actelor confirmative;
      10.3.5. lucrătorii transfrontalieri care intră în Republica Moldova din România său Ucraina, precum și cei din Republica Moldova angajați ai agenților economici din țările menționate, care fac dovada raporturilor contractuale cu agenții economici respectivi;
      10.3.6. posesorii pașapoartelor diplomatice, de serviciu, oficiale și speciale și altele asimilate acestora, precum și titularii documentelor de călătorie tip Laissez-Passer eliberate de către Organizația Națiunilor Unite, inclusiv membrii familiilor personalului misiunilor diplomatice și consulare și organizațiilor/ misiunilor internaționale acreditate în Republica Moldova și/sau personalul implicat în asigurarea ajutorului umanitar;
      10.3.7. persoanele în tranzit, itinerarul tranzitării fiind stabilit de Inspectoratul General al Poliției de Frontieră;
      10.3.8. persoanele care dețin un act confirmativ de administrare a vaccinului anti COVID-19, prezentat în una din limbile română, engleză sau rusă.

    10.4. Persoanele care se află în regim de autoizolare/ carantină pot întrerupe acest regim după a 10-a zi, dacă efectuează un test PCR COVID-19, iar rezultatul acestuia este negativ.


11. Organizarea procesului educațional în instituțiile de învățământ se dispune de către Comisiile teritoriale extraordinare de sănătate publică din unitățile administrativ-teritoriale (UAT) de nivelul întâi, UAT de nivelul al doilea: municipiul Chișinău și municipiul Bălți și UAT ale unității teritoriale autonome Găgăuzia, în funcție de gradul de alertă atribuit localității, în baza indicatorului incidenței la 100 mii populație, conform următoarelor scenarii:

    11.1. Pentru localitățile în care se atestă gradul de alertă Cod Verde sau Cod Galben (incidența mai mică de 49 de cazuri COVID-19 la 100 mii populație în ultimele 14 zile) – participarea zilnică a preșcolarilor, elevilor și studenților cu prezență fizică în instituțiile de învățământ, cu respectarea strictă a normelor de sănătate publică privind prevenirea și răspândirea COVID-19.

    11.2. Pentru localitățile în care se atestă gradul de alertă Cod Portocaliu (incidența cuprinsă între 50 și 100 de cazuri COVID-19 la 100 mii populație în ultimele 14 zile):

    1. Participarea zilnică cu prezență fizică în instituțiile de învățământ a preșcolarilor, elevilor din învățământul primar, elevilor din clasele absolvente (a IX-a, a XII-a, a XIII-a din învățământ seral), precum și a elevilor din învățământul profesional tehnic antrenați în stagiile de practică și în grupele absolvente, a studenților din anii absolvenți din învățământul superior la orele practice, cu respectarea strictă a normelor de sănătate publică privind prevenirea și răspândirea COVID-19;
    2. Participarea zilnică în procesul educațional la distanță a elevilor și studenților din celelalte clase și ani de studii.

    11.3. Pentru localitățile în care se atestă gradul de alertă Cod Roșu (incidența mai mare de 100 de cazuri COVID-19 la 100 mii populație în ultimele 14 zile) se recomandă instituirea procesului educațional la distanță.

    În funcție de situația epidemiologică din instituție, procesul educațional poate fi organizat după cum urmează:

    1. Participarea zilnică cu prezență fizică în instituțiile de învățământ a preșcolarilor și a elevilor din învățământul primar;
    2. Participarea zilnică cu prezență fizică în instituțiile de învățământ a unui contingent de 50% din numărul total de elevi ai claselor absolvente (a IX-a, a XII-a, a XIII-a din învățământ seral), precum și a elevilor din învățământul profesional tehnic antrenați în stagiile de practică și în grupele absolvente și a studenților din anii absolvenți din învățământul superior la orele practice, cu respectarea strictă a normelor de sănătate publică privind prevenirea și răspândirea COVID-19;
    3. Participarea zilnică în procesul educațional la distanță a elevilor și studenților din celelalte clase și ani de studii.

12. Se stabilește, pe perioada stării de urgență în sănătate publică, mobilizarea forțelor și resurselor necesare pentru realizarea măsurilor de răspuns la urgența de sănătate publică, efectuarea controalelor, inclusiv inopinate, la unitățile a căror activitate este restricționată, precum și la unitățile pentru a căror activitate prezenta hotărâre a instituit măsuri specifice de prevenire și control al infecției COVID-19.

    12.1. În sensul prezentei hotărâri, supravegherea și verificarea respectării măsurilor prevăzute se vor realiza după cum urmează:

    Nr. Acțiunea/ măsurile Autoritatea competentă de control Autoritatea care oferă suportul
    1 Punctul 3 din hotărâre:
    Subpunctele 3.1 și 3.2 MAI MSMPS, ANSP, MECC
    Subpunctele: 3.3 și 3.4 AAPL MAI, ANSA
    Subpunctul 3.5 MSMPS
    Subpunctul 3.6 MECC, AAPL MSMPS, ANSP
    2 Punctul 4 din hotărâre MSMPS, ANSP MAI
    3 Punctul 5 din hotărâre MAI ANSP, AAPL
    4 Punctul 6 din hotărâre:
    Subpunctele 6.1 și 6.2 MAI ANSP, MSMPS, ANTA
    Subpunctul 6.5 MSMPS
    Subpunctul 6.6 MSMPS ANSP, MAI, AAPL
    Subpunctul 6.7 MSMPS ANSP
    5 Punctul 7 din hotărâre:
    Subpunctul 7.1 ANSA, MAI MECC
    Subpunctul 7.2 ANSA ANSP, MAI
    Subpunctul 7.3 ANSA ANSP, MAI
    Subpunctul 7.4 MECC ANSP, MAI
    Subpunctul 7.5 MADRM, MECC MEI, MAI
    Subpunctul 7.6 MECC AAPL, ANSP
    Subpunctul 7.7 AAPL, MAI
    6 Punctul 8 din hotărâre APC, AAPL MAI, ANSP (la sesizare)
    7 Punctul 10 din hotărâre MAI ANSP, MSMPS, MAEIE, MECC
    8 Punctul 11 din hotărâre MECC ANSP, MAI, AAPL
    9 Punctul 1 din Anexă la hotărâre ANSP MSMPS
    10 Punctul 2 din Anexă la hotărâre MEI, ANTA MAI, AAPL
    11 Punctul 3 din Anexă la hotărâre AAPL, ANSA ANSP, MAI, APCSP
    12 Punctul 4 din Anexă la hotărâre AAPL, ANSA ANSP, MAI
    13 Punctul 5 din Anexă la hotărâre ANSA ANSP, MAI
    14 Punctul 6 din Anexă la hotărâre APCSP ANSP, ANSA, MAI
    15 Punctul 7 din Anexă la hotărâre ANSP ANSA, MAI, MEI
    16 Punctul 8 din Anexă la hotărâre ANSP, MECC ANSA, MAI, AAPL

    12.2. Instituțiile abilitate cu atribuții conform competențelor stabilite la punctul 12.1 al hotărârii vor elabora planuri săptămânale de acțiuni privind realizarea sarcinilor ce se impun, cu prezentarea notelor informative în adresa Comisiei Naționale Extraordinare de Sănătate Publică cu privire la acțiunile întreprinse și circumstanțele constatate.

    12.3. Conducerea organelor abilitate cu funcții de control în supravegherea și verificarea respectării măsurilor restrictive, a măsurilor obligatorii și a măsurilor de prevenire și control al infecției COVID-19, menționate la punctul 12.1 al hotărârii, vor organiza desfășurarea continuă a activității instituției, inclusiv în afara orelor de program, precum și în zilele de sâmbătă și duminică.


13. Se abrogă următoarele hotărâri ale Comisiei Naționale Extraordinare de Sănătate Publică: nr. 35–40, nr. 42–43, nr. 45–50.


14. În funcție de evoluția și tendința situației epidemiologice, măsurile vor fi revizuite cu o periodicitate de 14 zile (perioadă maximă de incubare).


15. Hotărârile Comisiei Naționale Extraordinare de Sănătate Publică sunt executorii pentru autoritățile administrației publice centrale și locale, pentru persoanele fizice și juridice, indiferent de domeniul de activitate și forma juridică de organizare.


16. Comisiile teritoriale extraordinare de sănătate publică vor asigura revizuirea tuturor hotărârilor/ dispozițiilor aprobate, aducându-le în concordanță cu hotărârile Comisiei Naționale Extraordinare de Sănătate Publică a Republicii Moldova.


17. Se solicită comunității academice și experților în domeniu să se angajeze în campania de informare corectă a societății cu privire la subiectul pandemiei, prin explicarea argumentată a cauzelor răspândirii intense a noului tip de coronavirus SARS-CoV-2 și a efectelor negative pe care le produce, la subiectul vaccinării și altor măsuri de prevenire a îmbolnăvirilor cu infecția COVID-19.


18. Se solicită reprezentanților mass-media să informeze publicul despre prevederile prezentei hotărâri și necesitatea respectării stricte a măsurilor restrictive și a măsurilor de prevenire și control al infecției COVID-19.


19. Nerespectarea măsurilor de sănătate publică expuse în prezenta hotărâre constituie pericol pentru sănătatea publică și va servi drept temei pentru tragerea la răspundere contravențională și/sau penală a persoanelor vinovate.


20. Prezenta hotărâre intră în vigoare la momentul emiterii și se publică pe pagina oficială a Guvernului  arhivat

Anexă la Hotărârea nr. 51 din 19 martie 2021

Măsurile de prevenire și control al infecției COVID-19 specifice pentru anumite genuri de activitate

1. Conducătorii instituțiilor medico-sanitare publice și privat, instituțiilor socio-medicale și instituțiilor de reabilitare/ recuperare/ balneo-sanatoriale vor asigura implementarea, cu răspunderea personală, a următoarelor măsuri de prevenire și control al infecției COVID-19:

    1.1. Realizarea strictă a managementului calității serviciilor prestate, inclusiv a măsurilor de control al infecției COVID-19, în conformitate cu actele normative în vigoare.

    1.2. Organizarea accesului fluidizat al vizitatorilor și însoțitorilor în cadrul instituției/ prestatorului.

    1.3. Efectuarea triajului și monitorizarea zilnică la COVID-19 a pacientului/ beneficiarului/ însoțitorului.

    1.4. Organizarea și efectuarea triajului zilnic al personalului angajat, la începutul turei de lucru.

    1.5. Asigurarea personalului angajat cu echipament de protecție conform riscului de expunere.

    1.6. Monitorizarea utilizării corecte a echipamentului de protecție.

    1.7. Asigurarea instituției cu produse dezinfectante, inclusiv pentru igiena mâinilor și organizarea măsurilor de curățare și dezinfecție.

    1.8. Organizarea instruirii personalului la locul de muncă privind măsurile de prevenire, control și combatere a infecției cu COVID-19.

    1.9. Reevaluarea modului și a volumului de activitate a personalului angajat, pentru facilitarea organizării lucrului de la distanță (în baza evaluării condițiilor de activitate a instituției/ prestatorului, grupurilor de risc și a condițiilor familiale ale angajatului: comorbidități, vârstă, copii minori, persoane la îngrijire etc.).

    1.10. Organizarea activității și amenajării locului de muncă cu respectarea măsurilor de prevenire conform Ghidului practic “Măsuri cheie pentru prevenirea infecției COVID-19 la locul de muncă”, aprobat de către Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale.

    1.11. Organizarea și efectuarea programării populației pentru imunizarea anti-COVID în zilele de luni–sâmbătă, în intervalul orar 09:00–18:00.

    1.12. Instituțiile medico-sanitare publice vor asigura acordarea asistenței medicale tuturor persoanelor care întrunesc criteriile definiției de caz pentru COVID-19, indiferent de statutul acestora în sistemul asigurărilor obligatorii de asistență medicală (asigurate/ neasigurate).


2. Persoanele fizice și persoanele juridice, care efectuează activități de transport feroviar și rutier de persoane în trafic local, municipal/ raional/ interraional, internațional, cât și activitățile conexe (gări auto/ feroviare, stații de testare auto etc.) vor asigura respectarea strictă a următoarelor măsuri de prevenire și control a infecției COVID-19:

    2.1. Asigurarea protecției personalului care efectuează transport rutier și activități conexe, prin:

    1. echipament de protecție (măști, mănuși);
    2. dezinfectanți (pentru mâini și suprafețe);
    3. triajul zilnic al personalului angajat la începutul turei de lucru (termometria, starea sănătății).

    2.2. Ajustarea orarului de călătorie și a numărului de unități de transport, după necesitate în orele de vârf.

    2.3. Automonitorizarea stării de sănătate a personalului pe parcursul zilei de muncă, cu informarea angajatorului.

    2.4. Limitarea numărului de persoane în transportul feroviar și rutier în trafic raional și interraional – proporțional numărului de scaune disponibile în mijlocul de transport, iar pentru transportul rutier în trafic local și municipal – în limita a 60% din capacitatea de îmbarcare.

    2.5. Gările și stațiile auto autorizate în modul corespunzător vor majora la maximum numărul de ghișee pentru vânzarea biletelor de călătorie.

    2.6. Monitorizarea permanentă a fluxului de persoane și neadmiterea creării aglomerațiilor.

    2.7. Purtarea obligatorie a măștilor de protecție pentru conducătorii auto, taxatori si pasageri, pe parcursul călătoriei.

    2.8. Respectarea măsurilor de curățare, dezinfectare a suprafețelor din gările feroviare, autogări și mijloace de transport public la începutul orelor de lucru, dar și după fiecare rută/ cursă efectuată la stația terminus.

    2.9. Verificarea de către operatorii de transport a temperaturii pasagerilor la îmbarcarea la cursele de transport rutier sau feroviar de persoane în trafic internațional, care nu trebuie să depășească 37° grade Celsius.


3. Administratorii unităților comerciale cu amănuntul vor asigura respectarea strictă a următoarelor măsuri specifice de prevenire și control al infecției COVID-19:

    3.1. Asigurarea accesului fluidizat al vizitatorilor/ cumpărătorilor în interiorul unității comerciale.

    3.2. Admiterea în spațiile comerciale gestionate a unui număr limitat de vizitatori/ cumpărători, reieșind din normativul 1 persoană per 4m2 din spațiul comercial liber. Copiii cu vârsta până la 10 ani vor fi admiși în spațiul comercial împreună cu adulții care îi însoțesc.

    3.3. Instalarea, la intrare în spațiul comercial gestionat, în locuri vizibile și accesibile pentru vizitatori/ cumpărători, a dozatoarelor cu soluție dezinfectantă pe bază de alcool pentru respectarea igienei mâinilor clienților.

    3.4. Admiterea în spațiul comercial gestionat exclusiv a vizitatorilor/ cumpărătorilor asigurați cu măști de protecție, cu excepția copiilor cu vârsta mai mică sau egală cu 5 ani.

    3.5. Asigurarea personalului cu cantități suficiente de echipament de protecție personală (măști, mănuși, șorțuri și viziere după caz). Monitorizarea portului corect al măștilor (masca trebuie să acopere atât gura, cât și nasul), precum și a frecvenței de schimbare a echipamentului de protecție.

    3.6. Deschiderea numărului maxim de case, în mod special în orele de vârf, pentru evitarea creării aglomerărilor. Instalarea semnelor/ indicatoarelor vizibile pe podea pentru a asigura respectarea distanței fizice de 1 metru în apropierea caselor.

    3.7. Instalarea ecranelor de protecție din plexiglas/ sticlă la case.

    3.8. Vânzătorii și lucrătorii unităților comerciale vor atenționa clienții despre necesitatea respectării distanței fizice de cel puțin 1 metru, cu excepția membrilor unei familii sau a grupurilor de maxim 3 persoane.

    3.9. Monitorizarea stării de sănătate a angajaților din subordine, inclusiv termometria, la începutul și pe parcursul zilei de muncă, cu asigurarea evidenței. În caz de depistare a unor simptome ale infecției respiratorii acute, angajatul nu se admite la serviciu, se autoizolează și informează medicul de familie.

    3.10. Efectuarea obligatorie a termometriei la intrarea în unitatea comercială a fiecărui vizitator/ cumpărător, cu interzicerea accesului persoanelor cu stare febrilă și informarea lor despre necesitatea consultării medicului.

    3.11. Prelucrarea cu produse dezinfectante a suprafețelor, coșurilor, cărucioarelor etc. și asigurarea regimului de curățare umedă de minimum de 3 (trei) ori pe zi, cu înregistrarea acestor lucrări într-un registru special, elaborat de operator în formă liberă.


4. Administratorii piețelor și operatorii economici de pe teritoriul acestora vor asigura respectarea următoarelor măsuri specifice de prevenire și control al infecției COVID-19:

    4.1. Organizarea și monitorizarea fluxului de vizitatori/ cumpărători, cu ieșiri și intrări separate.

    4.2. Atenționarea vizitatorilor/ cumpărătorilor despre obligativitatea respectării distantei fizice de 1 metru, inclusiv, la solicitarea vânzătorilor/ comercianților.

    4.3. Admiterea pe teritoriul pieței exclusiv a vizitatorilor/ cumpărătorilor asigurați cu măști de protecție, cu excepția copiilor cu vârsta mai mică sau egală cu 5 ani.

    4.4. Monitorizarea stării de sănătate a angajaților, inclusiv termometria, la începutul zilei de muncă cu asigurarea evidenței. În caz de depistare a unor simptome ale infecției respiratorii acute, angajatul nu se admite la serviciu, se autoizolează și informează medicul de familie.

    4.5. Efectuarea obligatorie a termometriei la intrarea în piață a fiecărui vizitator/ cumpărător, cu interzicerea accesului pe teritoriul pieței a persoanelor cu stare febrilă și informarea lor despre necesitatea consultării medicului.

    4.6. Instalarea în locuri vizibile și accesibile pentru vizitatori/ cumpărători a dozatoarelor cu soluție dezinfectantă pe bază de alcool pentru respectarea igienei mâinilor.

    4.7. Asigurarea obligatorie a tuturor angajaților/ comercianților cu echipament de protecție (măști, mănuși).

    4.8. Organizarea locurilor comerciale cu respectarea unei distanțe de 2 metri între ele.

    4.9. Asigurarea bunei funcționalități al unităților sanitare (WC, vestiare) de pe teritoriul piețelor (pavilioanelor etc.), asigurarea permanentă a acestora cu soluții/ substanțe dezinfectante, conectarea la rețeaua de apeduct, sistem de canalizare.

    4.10. Organizarea de către comerciant a măsurilor de dezinfecție a inventarului și suprafețelor de lucru cu soluții pe bază de alcool, cu o periodicitate de cel puțin 3 ore, fără deteriorarea calitatea și siguranței produselor alimentare.

    4.11. La finele fiecărei zile se va efectua dezinfecția utilajului/ inventarului de lucru, utilajului frigorific, spațiilor de depozitare și comercializare a produselor/ mărfurilor, tejghelelor și întregului teritoriu.

    4.12. Informarea comercianților și cumpărătorilor referitor la măsurile de sănătate publică pentru prevenirea infecției COVID 19 prin intermediul postului local de radio sau alte dispozitive audio precum și prin afișarea materialelor informative, care promovează regulile de igienă și prevenire a infecției COVID-19. Materialele informative vor fi coordonate cu Agenția Națională pentru Sănătate Publică.


5. Administratorii unităților de alimentație publică vor asigura respectarea următoarelor măsuri specifice de prevenire și control al infecției COVID-19:

    5.1. Monitorizarea stării de sănătate a angajaților, inclusiv termometria, la începutul zilei de muncă cu asigurarea evidenței. În caz de depistare a unor simptome ale infecției respiratorii acute, angajatul nu se admite la serviciu, se autoizolează și informează medicul de familie.

    5.2. Asigurarea personalului cu cantități suficiente de echipament de protecție personală (măști, mănuși, șorțuri și viziere, după caz). Monitorizarea portului corect al măștilor (masca trebuie să acopere atât gura, cât și nasul), precum și a frecvenței de schimbare a echipamentului de protecție.

    5.3. Instalarea la intrare în locuri vizibile a dozatoarelor cu dezinfectant pentru mâini pe bază de alcool.

    5.4. Efectuarea obligatorie a termometriei la intrarea în unitatea de alimentație publică a fiecărui vizitator/ cumpărător, cu interzicerea accesului persoanelor cu stare febrilă și informarea lor despre necesitatea consultării medicului.

    5.5. Excluderea posibilităților de creare a aglomerațiilor prin asigurarea respectării distanței fizice de 1 metru între persoane. Se va admite deservirea concomitentă la mese a maximum 4 persoane, cu excepția grupurilor constituite din membrii unei familii.

    5.6. Asigurarea folosirii unor grupuri sanitare separate pentru personal și vizitatori.

    5.7. Aplicarea ecranelor de protecție din plexiglas/ sticlă la case și locurile de preluare a comenzilor.

    5.8. Asigurarea condițiilor pentru respectarea igienei mâinilor, după fiecare client, la prepararea bucatelor – înainte și după orice contact cu produsele alimentare.

    5.9. Igienizarea și dezinfectarea meselor de deservire se va efectua după fiecare client.

    5.10. Igienizarea și dezinfectarea spațiilor de lucru a personalului, spațiilor de deservire și grupurilor sanitare la fiecare 2 ore, cu înregistrarea acestor lucrări într-un registru special, elaborat de operator în formă liberă.


6. Administratorii centrelor comerciale vor asigura implementarea și monitorizarea respectării măsurilor de prevenire și control al infecției COVID-19 specifice pentru activitatea centrelor comerciale:

    6.1. Efectuarea obligatorie a termometriei la intrarea în Centrul comercial a fiecărui vizitator/ cumpărător, cu interzicerea accesului în incinta Centrului a persoanelor cu stare febrilă și informarea lor despre necesitatea consultării medicului.

    6.2. Admiterea în Centrul comercial exclusiv a vizitatorilor/ cumpărătorilor asigurați cu măști de protecție, cu excepția copiilor cu vârsta mai mică sau egală cu 5 ani.

    6.3. Monitorizarea stării de sănătate a angajaților din subordine, inclusiv termometria, la începutul zilei de muncă cu asigurarea evidenței. În caz de depistare a unor simptome ale infecției respiratorii acute, angajatul nu se admite la serviciu, se autoizolează și informează medicul de familie.

    6.4. Atenționarea vizitatorilor/ cumpărătorilor despre obligativitatea respectării distantei fizice de 1 metru, cu excepția membrilor unei familii.

    6.5. Monitorizarea igienizării de către fiecare vizitator/ cumpărător a mâinilor prin intermediul dozatoarelor cu soluție dezinfectantă pe bază de alcool instalate la intrarea în Centrul comercial.

    6.6. Admiterea în incinta Centrului comercial a unui număr limitat de vizitatori/ cumpărători, reieșind din normativul de 1 vizitator per 4m2 din suprafața comercială.

    6.7. Plasarea la intrare în Centrul comercial a informației privind numărul de vizitatori care pot să se afle concomitent în incinta Centrului comercial.

    6.8. Monitorizarea numărului de persoane care se află concomitent în incinta Centrului comercial, prin intermediul sistemului electronic de numărare a persoanelor la intrare și ieșire sau prin monitorizarea fizică de către personalul din pază.

    6.9. Limitarea numărului de persoane care pot să se afle concomitent în spațiile de uz comun din incinta Centrului comercial (de ex: WC, lift, etc.).

    6.10. Deschiderea la maximum a tuturor căilor de acces pentru a evita crearea aglomerațiilor la intrare/ ieșire în/din Centrul comercial.

    6.11. Separarea intrărilor de ieșiri prin instalarea indicatoarelor respective.

    6.12. Instalarea semnelor pe podea (indicatoarelor) în fața utilajelor de deservire automată (de genul, dar nelimitându-se la cele menționate: bancomate, aparate de preparare a cafelei/ ceai, terminalelor de plată etc.) pentru respectarea distanței fizice de 1 metru între persoane.

    6.13. Comercializarea produselor de igienă și protecție personală în cel puțin unul dintre magazine (unitățile comerciale) din incinta Centrului comercial. În lipsa acestora se va asigura organizarea unui punct de comercializare a produselor de igienă și protecție personală.

    6.14. Asigurarea cu produse de dezinfectare a mâinilor la intrare în Centrul comercial, la intrare în lifturi, în WC și la fiecare nivel/ etaj.

    6.15. Informarea comercianților și cumpărătorilor referitor la măsurile de sănătate publică pentru prevenirea infecției COVID-19 prin intermediul postului local de radio sau alte dispozitive audio, precum și prin afișarea materialelor informative, care promovează regulile de igienă și de prevenire a infecției.

    6.16. Asigurarea cu o igienizare de cel puțin 2–3 ori pe zi a suprafețelor de exploatare intensă (lift, escalator, WC, bancomate, terminale de plată, scări etc.).

    6.17. Asigurarea locatarilor cu informațiile privind normele de prevenire și control al infecției COVID-19.


7. Administratorii unităților de deservire ce prestează servicii de coafură și alte servicii de înfrumusețare (ce se atribuie codului CAEM 96.02) vor asigura implementarea și respectarea următoarelor măsuri de control și prevenire COVID-19:

    7.1. Organizarea prestării serviciilor doar prin programare prealabilă.

    7.2. Triajul zilnic al personalului angajat la începutul turei de lucru (termometria, starea sănătății).

    7.3. Instalarea la intrare, în locuri vizibile și accesibile, a dozatoarelor cu dezinfectant pentru prelucrarea mâinilor.

    7.4. Amplasarea locurilor de muncă cu respectarea strictă a distanței între ele de cel puțin 2 (doi) metri.

    7.5. Asigurarea angajaților cu echipamente de protecție individuală – halat de lucru, mască, mănuși.

    7.6. Aerisirea și curățarea încăperilor la un interval de cel mult 2 (două) ore.

    7.7. Prelucrarea cu soluții dezinfectante pe bază de alcool a locului de muncă după fiecare client și a suprafețelor (mânere, întrerupătoare, mese, scaune etc.).

    7.8. Termometria obligatorie la intrarea în frizerie a clienților.

    7.9. Purtarea obligatorie a măștilor de către angajați și clienți. Masca trebuie să acopere atât gura, cât și nasul.


8. Administratorii centrelor sportive, terenurilor de sport și bazinelor sportive în procesul de organizare a antrenamentelor individuale și contact vor asigura implementarea și monitorizarea respectării următoarelor măsuri de prevenire și control al infecției COVID-19:

    8.1. Informarea antrenorilor și sportivilor privind recomandările autorității centrale de specialitate despre normele sanitar-epidemiologice aplicabile pentru reducerea răspândirii infecției COVID-19.

    8.2. Aerisirea/ ventilarea tuturor încăperilor, inclusiv a birourilor angajaților, vestiarelor.

    8.3. Dezinfectarea vestiarelor și a echipamentelor sportive folosite în cadrul instruirii și antrenamentelor la finalizarea fiecărui antrenament.

    8.4. Echiparea personalul angajat cu mănuși, măști, dezinfectant.

    8.5. Plasarea, la intrarea în instituția sportivă, a recipientelor cu dezinfectant pentru mâini, persoanele fiind obligate să își dezinfecteze mâinile.

    8.6. Afișarea, la intrarea în instituția sportivă, a pliantelor informative cu privire la măsurile de igienă, numărul maxim de vizitatori care se pot afla concomitent în sală, obligativitatea de păstrare a distanței fizice de cel puțin 1 metru.

    8.7. Stabilirea protocoalelor clare de curățenie și dezinfecție, atât pentru zonele și locațiile utilizate, cât și pentru materialele și inventarul folosit, toate echipamentele și spațiile utilizate fiind curățate și dezinfectate după fiecare antrenament.

    8.8. Stabilirea și respectarea strictă a orarului antrenamentelor. Se va permite organizarea concomitentă a antrenamentelor doar în cazul disponibilității mai multor terenuri de antrenament.

    8.9. Permiterea accesului în cadrul entității în funcție de capacitatea centrului/ terenului sportiv, pentru a evita aglomerația, în baza programării prealabile, calculate astfel încât, între grupurile de utilizatori, să fie suficient timp pentru efectuarea dezinfectării spațiului și a suprafețelor de contact.

Hotărâre nr. 50 din 12 martie 2021

201 909/516 316
cazuri confirmate
177 339/503 156
persoane vindecate
4 258/11 481
persoane decedate

(Abrogată prin Hotărârea nr. 51 din 19 martie 2021)

Hotărâre nr. 49 din 5 martie 2021

192 985/516 316
cazuri confirmate
170 468/503 156
persoane vindecate
4 071/11 481
persoane decedate

(Abrogată prin Hotărârea nr. 51 din 19 martie 2021)

Hotărâre nr. 48 din 4 martie 2021

191 197/516 316
cazuri confirmate
169 623/503 156
persoane vindecate
4 049/11 481
persoane decedate

(Abrogată prin Hotărârea nr. 51 din 19 martie 2021)

Februarie 2021

Hotărâre nr. 47 din 26 februarie 2021

183 338/516 316
cazuri confirmate
165 489/503 156
persoane vindecate
3 899/11 481
persoane decedate

(Abrogată prin Hotărârea nr. 51 din 19 martie 2021)

Hotărâre nr. 46 din 20 februarie 2021

176 245/516 316
cazuri confirmate
161 893/503 156
persoane vindecate
3 760/11 481
persoane decedate

(Abrogată prin Hotărârea nr. 51 din 19 martie 2021)

Hotărâre nr. 45 din 15 februarie 2021

170 549/516 316
cazuri confirmate
158 619/503 156
persoane vindecate
3 661/11 481
persoane decedate

(Abrogată prin Hotărârea nr. 51 din 19 martie 2021)

Hotărâre nr. 44 din 9 februarie 2021

165 663/516 316
cazuri confirmate
154 956/503 156
persoane vindecate
3 573/11 481
persoane decedate
Comisia Națională Extraordinară de Sănătate Publică

În temeiul art. 58 din Legea nr. 10/2009 privind supravegherea de stat a sănătății publice (Monitorul Oficial, 2009, nr. 67, art. 183), cu modificările ulterioare, urmare a analizei evoluției situației epidemiologice în plan național și internațional, Comisia Națională Extraordinară de Sănătate Publică constată că situația epidemiologică rămâne a fi nefavorabilă.

Ținând cont de faptul că vaccinarea este un instrument extrem de eficient pentru prevenirea, controlul și eliminarea bolilor infecțioase ce pot pune viața fiecărei persoane în pericol;

Recunoscând că vaccinarea este una din cele mai rentabile investiții din sistemul de sănătate, precum și una dintre cele mai eficiente intervenții de sănătate publică care facilitează accesul la servicii medicale a celor mai vulnerabile grupuri de populație;

În scopul reducerii morbidității și mortalității provocate de COVID-19 prin asigurarea și administrarea în timp util a vaccinurilor sigure și eficiente anti-COVID-19 populației Republicii Moldova, Comisia Națională Extraordinară de Sănătate Publică,

HOTĂRĂȘTE:

1. Se instituie Comitetul național de coordonare a activităților de imunizare anti-COVID-19 și se aprobă componența nominală a acestuia, conform Anexei.


2. Se pune în sarcina Comitetului conducerea operativă a imunizării la nivel național, în conformitate cu prevederile Planului național de imunizare anti-COVID-19, aprobat prin Hotărârea nr. 41 din 13 ianuarie 2021 a Comisiei Naționale Extraordinare de Sănătate Publică.


3. Se stabilește că, în caz de eliberare a membrilor Comitetului din funcțiile deținute, atribuțiile lor în cadrul acestuia vor fi exercitate de persoanele nou-desemnate în funcțiile respective, fără emiterea altei hotărâri.


4. Autoritățile și instituțiile publice responsabile, menționate în Planul național de imunizare anti-COVID-19, vor asigura executarea conformă și în măsură deplină a acțiunilor din domeniul de competență.


5. Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale va asigura în cadrul Comitetului procesul operațional de aprobare a activităților de coordonare, informare și comunicare.


6. Agenția Națională pentru Sănătate Publică, va asigura:

    6.1. planificarea, organizarea, evaluarea și monitorizarea procesului de imunizare anti-COVID-19;

    6.2. colaborarea cu autoritățile: Ministerul Afacerilor Interne, conform competențelor, în special cu Inspectoratul General al Poliției, Inspectoratul General pentru Situații de Urgență, Inspectoratul General al Poliției de Frontieră, precum și Autoritatea Aeronautică Civilă, Serviciul Vamal pentru a asigura securitatea loturilor de vaccin la toate etapele de recepționare/ transportare/ stocare/ distribuire a acestora;

    6.3. recepționarea, stocarea și distribuirea vaccinului anti-COVID-19, conform repartiției aprobate de Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale cu transportarea acestuia către subdiviziunile teritoriale ale Agenției Naționale pentru Sănătate Publică în condițiile corespunzătoare instrucțiunii la lotul de vaccin;

    6.4. distribuirea dozelor de vaccin, prin intermediul subdiviziunilor teritoriale ale Agenției Naționale pentru Sănătate Publică și reieșind din cantitățile disponibile de vaccin, instituțiilor medico-sanitare publice prestatoare de servicii de asistență medicală;

    6.5. revizuirea recomandărilor naționale privind procesul de imunizare anti-COVID-19;

    6.6. elaborarea documentelor normative și tehnice pentru asigurarea procesului de vaccinare anti-COVID-19;

    6.7. actualizarea periodică a datelor relevante din țară privind epidemiologia națională/ regională și sero-epidemiologia COVID-19, inclusiv cazurile confirmate de laborator, spitalizarea și decesele asociate cu COVID-19;

    6.8. prezentarea informației Ministerului Sănătății, Muncii și Protecției Sociale cu privire la grupurile prioritare și strategiile de vaccinare, pe baza dovezilor colectate și a îndrumărilor globale și regionale disponibile, conform cadrului valoric;

    6.9. asigurarea integrării cu programele de imunizare existente și coordonarea, intre programe și diferite sectoare care incorporează planul de vaccinare, în structurile existente ale sistemului de sănătate;

    6.10. comunicarea cu partenerii și mass-media cu privire la procesul de vaccinare COVID-19.


7. Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene, în limita competențelor funcționale, va organiza, asigura și coordona, toate aspectele procedurale ce țin de donațiile partenerilor externi, sub aspect de dispozitive medicale, echipament și consumabile necesare pentru realizarea măsurilor de reducere a riscului de îmbolnăvire cu infecția COVID-19.


8. Biroul politici de reintegrare, va facilita interacțiunea și coordonările necesare pe aspectele ce vizează regiunea transnistreană a Republicii Moldova, prin canalul de dialog al reprezentanților politici în procesul de negocieri privind reglementarea transnistreană și al grupurilor de lucru pentru ocrotirea sănătății, cu participarea experților de pe ambele maluri ale Nistrului, precum și în conlucrare cu partenerii externi relevanți.


9. Agenția Medicamentului și Dispozitivelor Medicale, de comun cu Agenția Națională pentru Sănătate Publică, va asigura supravegherea evenimentelor adverse post-imunizare, precum și va asigura activitățile de farmacovigilență.


10. Compania Națională de Asigurări în Medicină va finanța din fondul măsurilor de profilaxie cheltuielile pentru acoperirea costului vaccinurilor și consumabilelor, pentru realizarea măsurilor de reducere a riscului de îmbolnăvire cu infecția COVID-19, în limita surselor disponibile.


11. Centrul pentru Achiziții Publice Centralizate în Sănătate va organiza și desfășura, conform Hotărârii Guvernului nr. 494/2020, procedurile de achiziție a dispozitivelor medicale, echipamentului și consumabilelor necesare pentru realizarea măsurilor de reducere a riscului de îmbolnăvire cu infecția COVID-19, din mijloacele fondului măsurilor de profilaxie.


12. Comisiile teritoriale extraordinare de sănătate publică vor asigura revizuirea tuturor hotărârilor/ dispozițiilor aprobate, aducându-le în concordanță cu hotărârile Comisiei Naționale Extraordinare de Sănătate Publică a Republicii Moldova.


13. Hotărârile Comisiei Naționale Extraordinare de Sănătate Publică sunt executorii pentru autoritățile administrației publice centrale și locale, pentru persoanele fizice și juridice, indiferent de domeniul de activitate și forma juridică de organizare.


14. Se recomandă reprezentanților mass-media de a informa publicul despre necesitatea respectării stricte a măsurilor de prevenire și control a infecției COVID-19.


15. Nerespectarea măsurilor de sănătate publică expuse în prezenta Hotărâre constituie pericol pentru sănătatea publică și va servi temei pentru tragere la răspundere contravențională și/sau penală a persoanelor vinovate.


16. Prezenta Hotărâre intră în vigoare din momentul emiterii și se publică pe pagina oficială a Guvernului  arhivat

Anexă la Hotărârea nr. 44 din 9 februarie 2021

Componența nominală a Comitetul național de coordonare a activităților de imunizare anti-COVID-19

1 Aureliu Ciocoi (președinte) Prim-ministru interimar
2 Olga Cebotari Viceprim-ministru interimar pentru reintegrare
3 Tatiana Zatîc (vicepreședinte) Secretar de stat, Ministerul sănătății, muncii și protecției sociale
4 Vasile Guștiuc Director interimar, Agenția Națională pentru Sănătate Publică
5 Pavel Voicu Ministru interimar al afacerilor interne
6 Victor Gaiciuc Ministru interimar al apărării
7 Lilia Pogolșa Ministru interimar al educației, culturii și cercetării
8 Eugen Revenco Secretar general, Ministerul afacerilor externe și integrării europene
9 Lilia Palii Secretar general, Ministerul economiei și infrastructurii
10 Iurie Pașinschi Secretar general, Ministerul finanțelor
11 Silvia Cibotari Director general, Agenția Medicamentului și Dispozitivelor Medicale
12 Sergiu Burduja Director general, Serviciul Vamal
13 Octavian Nicolaescu Director, Autoritatea Aeronautică Civilă
14 Sergiu Paiu Șef, Inspectoratul General al Poliției
15 Mihail Harabagiu Șef, Inspectoratul General pentru Situații de Urgență
16 Valentin Fiodorov Șef adjunct, Inspectoratul General al Poliției de Frontieră
17 Valentina Buliga Director general, Compania Națională de Asigurări în Medicină
18 Alin Gvidiani Șef, Biroul politici de reintegrare
19 Ivan Antoci Director, Centrul de Achiziții Publice Centralizate în Sănătate
20 Igor Pokanevici Șef, Biroul de țară OMS
21 Desiree Monique Jongsma Șef, oficiul UNICEF Moldova

Hotărâre nr. 43 din 5 februarie 2021

163 400/516 316
cazuri confirmate
153 196/503 156
persoane vindecate
3 515/11 481
persoane decedate

(Abrogată prin Hotărârea nr. 51 din 19 martie 2021)

Ianuarie 2021

Hotărâre nr. 42 din 13 ianuarie 2021

150 946/516 316
cazuri confirmate
140 983/503 156
persoane vindecate
3 193/11 481
persoane decedate

(Abrogată prin Hotărârea nr. 51 din 19 martie 2021)

Hotărâre nr. 41 din 13 ianuarie 2021

În temeiul art. 58 din Legea nr. 10/2009 privind supravegherea de stat a sănătății publice (Monitorul Oficial, 2009, nr. 67, art. 183), cu modificările ulterioare, urmare a analizei evoluției situației epidemiologice în plan național și internațional, Comisia Națională Extraordinară de Sănătate Publică constată că situația epidemiologică rămâne a fi nefavorabilă.

Ținând cont de faptul că vaccinarea este un instrument extrem de eficient pentru prevenirea, controlul și eliminarea bolilor infecțioase ce pot pune viața fiecărei persoane în pericol;

Recunoscând că vaccinarea este una din cele mai rentabile investiții din sistemul de sănătate, precum și una dintre cele mai eficiente intervenții de sănătate publică care facilitează accesul la servicii medicale a celor mai vulnerabile grupuri de populație;

În scopul reducerii morbidității și mortalității provocate de COVID-19 prin asigurarea și administrarea în timp util a vaccinurilor sigure și eficiente anti-COVID-19 populației Republicii Moldova, Comisia Națională Extraordinară de Sănătate Publică,

HOTĂRĂȘTE:

1. Se aprobă Planul național de imunizare anti-COVID-19, conform Anexei.


2. Autoritățile și instituțiile publice responsabile, menționate în Planul național de imunizare anti-COVID-19, vor asigura executarea conformă și în măsură deplină a acțiunilor din domeniul de competență.


3. Planul național de imunizare anti-COVID-19 se bazează pe dovezile științifice disponibile în prezent și poate fi actualizat concomitent cu apariția noilor dovezi.


4. Comisiile teritoriale extraordinare de sănătate publică vor asigura revizuirea tuturor hotărârilor/dispozițiilor aprobate, aducându-le în concordanță cu hotărârile Comisiei Naționale Extraordinare de Sănătate Publică a Republicii Moldova.


5. Hotărârile Comisiei Naționale Extraordinare de Sănătate Publică sunt executorii pentru autoritățile administrației publice centrale și locale, pentru persoanele fizice și juridice, indiferent de domeniul de activitate și forma juridică de organizare.


6. Se recomandă reprezentanților mass-media de a informa publicul despre necesitatea respectării stricte a măsurilor de prevenire și control a infecției COVID-19.


7. Nerespectarea măsurilor de sănătate publică expuse în prezenta Hotărâre constituie pericol pentru sănătatea publică și va servi temei pentru tragere la răspundere contravențională și/sau penală a persoanelor vinovate.


8. Prezenta Hotărâre intră în vigoare din momentul emiterii și se publică pe pagina oficială a Guvernului  arhivat

Anexă la Hotărârea nr. 41 din 13 ianuarie 2021

Planul național de imunizare anti-COVID-19

Hotărâre nr. 40 din 6 ianuarie 2021

147 871/516 316
cazuri confirmate
136 800/503 156
persoane vindecate
3 088/11 481
persoane decedate

(Abrogată prin Hotărârea nr. 51 din 19 martie 2021)