
            

 

  

  

  

  

  

  

 

 

 

 

 

MONITORIZAREA MASS-MEDIEI ÎN CAMPANIA ELECTORALĂ 
pentru alegerile locale generale din 20 octombrie 2019 și pentru 

alegerile parlamentare noi  
în circumscripțiile uninominale nr. 17, 33, 48 și 50 

 
Raport nr.3 

5-11 octombrie 2019 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Acest raport este realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent cu suportul Fundației Est-

Europene, din resursele acordate de Suedia, și suportul Agenției SUA pentru Dezvoltare 

Internațională (USAID) și al UKAID.  
Opiniile exprimate aparțin autorilor și nu reflectă neapărat punctul de vedere al finanțatorilor. 



            

 

Scopul și obiectivele proiectului: Monitorizarea și informarea publicului cu privire la 
comportamentul mass-mediei în campania electorală și accesul concurenților 
electorali la mass-media. Monitorizarea analizează tendințele reportericești care pot 
afecta performanța instituțiilor mass-media și compromite abilitatea acestora de a oferi 
publicului informații veridice, echidistante și pluraliste. 
 
Perioada de monitorizare: 20 septembrie – 19 octombrie 2019 
 
Criteriile de selectare a instituțiilor mass-media supuse monitorizării:  

• Audiența / impactul: național, regional 
• Tipul de media: audiovizual 
• Forma de proprietate: publică, privată 
• Limba difuzării: română, rusă 

 
Lista instituțiilor mass-media monitorizate: 
 

Moldova 1 (19:00) – post public, acoperire națională, difuzează în limbile română 
și rusă; 

Prime TV (21:00) – post privat, acoperire națională, difuzează în limbile română și 
rusă; 

Publika TV (17.00) – post privat, acoperire națională, difuzează în limbile română 
și rusă; 
Jurnal TV (19.00) – post privat, acoperire regională, difuzează în limbile română și 

rusă; 
NTV Moldova (19.00) – post privat, acoperire regională, difuzează în limbile 
română și rusă; 
RTR Moldova (19.00) – post privat, acoperire regională, difuzează în limbile rusă 
și română; 
TV 8 (19:00) – post privat, acoperire regională, difuzează în română și rusă; 
Pro TV (20.00) – post privat, acoperire regională, difuzează în limba română; 
Accent TV (20.00) – post privat, acoperire regională; difuzează în limbile română și 

rusă. 
Televiziunea Centrală (20:00) – post privat, acoperire regională, difuzează în limba 

română și rusă.  
 

 
2. Cadrul metodologic  
 
A fost monitorizat conținutul integral al principalelor buletine de știri zilnice de la fiecare 
post de televiziune, fiind analizate materialele cu caracter electoral direct și indirect. 
Materialele au fost supuse unei evaluări de conținut și de context, pentru a determina 
dacă sunt favorabile sau defavorabile unui sau altui partid/unei sau altei formațiuni 
politice. Materialele au fost analizate conform următoarelor criterii de reflectare 
obiectivă: 
 
Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 
 
Potrivit Codului deontologic al jurnalistului, știrile trebuie să fie imparțiale și obiective 
și să nu favorizeze anumite partide/grupuri/persoane în detrimentul altora. Prezența 
elementelor discriminatorii în cadrul reportajelor și știrilor constituie un prim criteriu de 



            

prezentare a realității prin prisma opiniilor jurnalistului. Filtrarea știrilor și analiza 
minimă a istoriei și contextului, de asemenea, vorbesc despre apărarea intereselor 
anumitor actori, dar nu ale publicului larg. 
 
Corectitudinea și echilibrul surselor/pluralismul de opinie 
 
Pentru a fi corecte și echilibrate, materialele trebuie să prezinte toate părțile vizate, în 
special când e vorba de subiecte controversate, și să trateze în mod egal oponenții. 
De asemenea, mass-media trebuie să asigure accesul la o multitudine de păreri 
diverse care ar ajuta auditoriul să-și creeze propria opinie asupra celor întâmplate. 
 
Limbajul și imaginile utilizate 
 
Exagerările și limbajul licențios utilizat în mod deliberat – cum ar fi limbajul peiorativ 
sau etichetele atribuite anumitor persoane sau organizații, precum și imaginile 
manipulate astfel, încât anumite părți să apară în lumină negativă – ridică grave semne 
de întrebare cu privire la respectarea standardelor etice și profesionale. 
Comportamentul etic al jurnaliștilor este pus la îndoială de cele mai multe ori atunci 
când imaginile prezintă aspecte ce nu corespund realității, când acestea sunt trucate, 
dar și atunci când anumite știri sunt ilustrate cu imagini ce nu au legătură cu textul.  
 
3. Datele monitorizării 
 
Moldova 1  

Implicarea în campania electorală  
 
În intervalul 5-11 octombrie 2019, postul public de televiziune Moldova 1 a acordat o  
atenție sporită reflectării campaniei electorale. În cele 7 buletine de ştiri puse pe post, 
Moldova 1 a difuzat în total 44 de materiale cu caracter electoral, acestea fiind incluse 
în două rubrici speciale: „Alegeri locale generale 2019” şi „Alegeri parlamentare noi 
2019”. O mai mare atenţie a fost acordată alegerilor locale, în total fiind realizate 33 
de materiale, în timp ce alegerilor parlamentare noi li s-au dedicat 4 materiale. Alte 7 
reportaje s-au referit la procesul de tipărire a buletinelor de vot, monitorizarea 
scrutinului electoral din perspectiva incluziunii sociale, ultima zi în care concurenţii 
electorali îşi pot retrage candidatura de la funcţia de primar sau consilier, prezentarea 
platformei Alegeri.md, precum și concluziile rapoartelor de monitorizare privind 
comportamentul în alegeri al postului public de televiziune Moldova 1, realizate de 
Consiliul Audiovizualului, comunitatea WatchDog şi Centrul pentru Jurnalism 
Independent.  
 
Din cele 33 de materiale care au abordat alegerile locale 2019, 30 au reflectat cursa 
pentru primăria capitalei, alte 2 reportaje au vizat promisiunile electorale a doi candidaţi 
pentru funcţia de primar al municipiului Bălţi – Serghei Rubţov (PCRM) şi Ghenadie 
Formanciuc (Partidul Şor), iar un reportaj l-a avut drept protagonist pe un candidat 
pentru fotoliul de primar al municipiului Cahul – Eugen Osadcenco (PSRM).     
 
De asemenea, Moldova 1 a continuat să urmărească evoluțiile în cazul lui Ruslan 
Codreanu, care a fost exclus definitiv din cursa electorală pentru șefia capitalei, după 
ce Curtea Supremă de Justiție a admis recursul depus de Comisia Electorală Centrală 
şi a casat decizia Curții de Apel Chişinău din 8 octombrie. Motivul invocat - probleme 
în listele cu semnături ale susținătorilor acestuia.  



            

 
 
 
Imparţialitate şi obiectivitate. Partizanat politic  
 
Cele 44 de materialele cu caracter electoral direct sau indirect au fost obiective şi 
imparțiale, fără a fi remarcate abateri de la normele deontologice. Din cele 37 de 
subiecte care au avut în centrul atenţiei concurenţii electorali, 33 au vizat priorităţile şi 
promisiunile electorale ale acestora. Ştirile respective au avut același format – a fost 
relatată doar opinia sursei primare, iar timpul de antenă a fost de aproximativ 1 minut 
în cazul fiecărui reportaj. Astfel, reporterii s-au limitat doar la consemnarea declarațiilor 
candidaţilor incluşi în cursa electorală, fără a completa materialul cu informaţie de 
context.  
 
În cadrul reportajelor nu a fost înregistrată vreo tendință evidentă de favorizare a 
anumitor candidaţi. De cele mai multe apariţii a beneficiat candidatul PSRM Ion Ceban 
– 8, urmat de Andrei Năstase (Blocul ACUM/PPDA/PAS) – 7 apariţii, Valeriu Munteanu 
(Uniunea Salvaţi Basarabia/USB) – 5 apariţii, Octavian Tîcu (Partidul Unităţii 
Naţionale/PUN) – 4 apariţii, contextul fiind și pozitiv, și neutru. Alți 6 candidați au fost 
protagoniști sau au fost menționați de 1-2 ori, de cele mai multe ori în context neutru. 
De remarcat că în cazul candidatului Partidului Şor pentru funcţia de primar al 
municipiului Bălţi, Ghenadie Formanciuc, în ştire nu a fost prezentată imaginea 
acestuia, fapt care l-a defavorizat în comparație cu alți concurenți electorali.  
 
Corectitudinea şi echilibrul surselor. Pluralismul de opinie  
 
În perioada de raport, postul public de televiziune nu a asigurat pluralismul de opinie 
în știrile relevante. Din cei 19 concurenţi electorali înscrişi în cursa electorală pentru 
Primăria Chișinău, Moldova 1 a acordat timp de antenă pentru 12 dintre aceştia, doi 
dintre care au anunţat că se retrag din cursa electorală – Andrei Donică (Mişcarea 
Profesioniştilor „Speranţa-Nadejda”) şi Boris Volosatîi (Partidul „Democraţia Acasă”).  
 
De cele mai multe ori știrile i-au vizat/citat pe candidatul PSRM Ion Ceban – 8 apariţii, 
urmat de Andrei Năstase (Blocul ACUM/DA/PAS) – 7 apariţii, Valeriu Munteanu 
(Uniunea Salvaţi Basarabia) – 5 apariţii, Octavian Tîcu (Partidul Unităţii Naţionale) – 4 
apariţii. Vlad Ţurcanu (Partidul Popular Românesc), Dorin Chirtoacă (Partidul Liberal) 
şi Valeri Klimenko (Partidul Şor) au avut câte 2 apariţii fiecare, iar Victor Chironda 
(Mişcarea „Forţa Nouă”), Vladimir Cebotari (Partidul Democrat din Moldova) şi Ivan 
Diacov (Partidul Nostru) au fost citați/menționați câte o dată fiecare. Activitatea 
celorlalţi concurenţi electorali care luptă pentru fotoliul de primar al capitalei nu a fost 
reflectată în reportaje, iar numele acestora, în calitate de concurenţi electorali, nu au 
fost enumerate nici în cadrul unui reportaj.      
 
Din numărul total al ştirilor cu caracter electoral, 4 s-au referit la controverse. În 3 
cazuri, acuzaţiile venite din partea lui Valeriu Munteanu și Dorin Chirtoacă, Valeri 
Klimenko şi Ivan Diacov au vizat activitatea PSRM şi a concurentului electoral din 
partea acestei formaţiuni, Ion Ceban, iar într-un caz Octavian Țîcu l-a acuzat de 
„trădare de patrie” pe șeful statului Igor Dodon. În toate cele patru cazuri a fost solicitat 
dreptul la replică, fiind asigurat  echilibrul surselor. 
  



            

Raportul din perspectiva asigurării egalității de gen a fost vădit defavorabil femeilor, 
care au fost citate doar o singură dată (Ana Guţu, Partidul Unităţii Naţionale, 8 
octombrie 2019), în timp ce bărbații au fost menționați de 36 de ori.  
 
 
Limbajul şi imaginile video utilizate  
 
În ce-a de-a treia săptămână a campaniei electorale, în buletinele de ştiri de la postul 
public de televiziune Moldova 1 nu a fost remarcată utilizarea unui limbaj care ar 
discrimina sau denigra concurenţii electorali. Nu au fost folosite etichetări şi nici imagini 
care nu ar corespunde realităţii. 
 

Prime TV 

Implicarea în campania electorală 
 
În perioada 5-11 octombrie 2019, postul național de televiziune Prime TV a reflectat 
activ campania electorală, în edițiile principalului buletin de știri al zilei fiind difuzate 29 
de subiecte electorale. De regulă, acestea au fost inserate la rubrica „Alegeri locale 
generale 2019” - 26 la număr. În cadrul rubricii a fost reflectat procesul electoral, cum 
ar fi publicarea  rezultatelor unui sondaj sociologic, retragerea unui concurent electoral 
etc., dar și prioritățile/obiectivele electorale ale candidaților înscriși în cursa pentru  
Primăria Chișinău sau acuzațiile lansate de unii candidați la adresa altora. Buletinele 
de știri au conținut și subiecte cu caracter electoral direct (2 ) sau indirect (1), difuzate 
în afara rubricii Alegeri locale generale 2019.  Primele două s-au referit la monitorizările 
efectuate de Consiliul Audiovizualului în campania electorală, iar în ultimul a fost vizat 
candidatul ACUM/PPDA/PAS, Andrei Năstase, prezentat ca „ministrul degrevat”. 
 
Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 
 
În mare parte, subiectele cu caracter electoral au fost reflectate obiectiv și imparțial de 
către postul Prime TV, fără anumite abateri deontologice. Excepție sunt unele știri 
despre candidatul ACUM/PPDA/PAS, Andrei Năstase, realizate în manieră 
tendențioasă. De exemplu, pe 7 octombrie, a fost difuzată o știre amplă -  „Cupa 
Independenței la fotbal, organizată sub egida Ministerului Afacerilor Interne, i-a fost 
fatală unui șef de poliție din Bălți”, în care se vorbește despre accidentarea unuia dintre 
jucători și se menționează de mai multe ori că la eveniment a participat și „ministrul 
degrevat”, Andrei Năstase. Tendențiozitatea transpare din utilizarea inadecvată a 
termenului fatal și accentuarea faptului că la eveniment a fost prezent și Andrei 
Năstase, or, aceste specificări erau irelevante. La 8 octombrie, subiectul este continuat 
în știrea „Un incident  minor: astfel a calificat ministrul degrevat al Afacerilor Interne, 
Andrei Năstase, accidentarea gravă a polițistului Vitalie Spatari în timpul unui meci din 
cadrul competiției Cupa Independenței”. În știre Andrei Năstase spune că ”...la fotbal 
se ciocnesc oamenii intre ei...s-a produs un incident minor la acea etapă”, pe burtieră, 
însă, pe tot parcursul știrii, a fost păstrat doar textul „incident minor”. Tot din 
perspectivă defavorizantă, Andrei Năstase este prezentat și în materialul despre 
rezultatele sondajului realizat de SBS-Axa, difuzat pe 7 octombrie. La începutul știrii 
se anunță: „...candidatul Blocului ACUM, Andrei Năstase, nu mai este în topul 
preferințelor alegătorilor pentru fotoliul  capitalei”. De regulă, termenul „top” se referă 
la un clasament de preferințe, alcătuit, cel puțin, din trei poziții/locuri. Potrivit datelor 
din sondaj, candidatul ACUM/PPDA/PAS, Andrei Năstase, se  află pe locul doi. Chiar 



            

dacă Andrei Năstase, conform sondajului, a fost depășit de candidatul PSRM, Ion 
Ceban, el tot rămâne în top.  
 
O altă știre despre obiectivele electorale ale candidatului  ACUM/PPDA/PAS Andrei 
Năstase (reanimarea transportului public), difuzată pe 8 octombrie, a fost completată 
cu următoarele detalii ”….anterior Năstase a propus o soluție neobișnuită pentru 
rezolvarea problemei ambuteiajelor din Chișinău. Acesta spunea că programul de 
muncă al bugetarilor ar trebui să înceapă la ora 7....Atunci Năstase afirma că știe din 
propria experiență că orașul este mult mai liber la această oră, întrucât pleacă la 
muncă mai devreme. Atunci când Năstase activa ca ministru de interne, reporterul 
postului nostru de televiziune a fost într-o dimineața să vadă la ce oră acesta iese din 
casă și a constatat că Andrei Năstase a plecat la muncă aproape de ora 8”. Este o 
comparație tendențioasă, întrucât propunerea anterioară, la care se face referință în 
știre, a fost formulată într-un live pe Facebook de către Andei Năstase, pe când acesta 
era ministru, și nu a fost un obiectiv dintr-un program electoral. 
 
Concluzionând, în perioada de raport, la Prime TV nu a fost vizibilă intenția de 
favorizare a vreunui concurent anume, candidații fiind mediatizați neutru, cu excepția 
candidatului ACUM/PAS/PPDA, Andrei Năstase. În cazul acestuia este evidentă 
predilecția postului de a-l defavoriza sau de a-l prezenta în context negativ.  
 
Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 
 
În perioada de referință, Prime TV a citat și/sau menționat, în buletinele de știri, mai 
mulți candidați  pentru alegerile locale generale, după cum urmează: Andrei Năstase 
(ACUM/PPDA/PAS) – de 12 ori,  Ion Ceban (PSRM) - de 7 ori, Dorin Chirtoacă (PL) - 
5 ori, Vladimir Cebotari (PDM), Valeriu Munteanu (Uniunea Salvați Basarabia /USB), 
Octavian Țîcu (PUN) - de câte 4 ori, Dumitru Țîra (PPEM)  - 3 ori, Vladimir Țurcanu 
(PPR), Teodor Cîrnaț (Partidul Voința Poporului), Ivan Diacov (PN) – de câte 2 ori 
fiecare. Ceilalți candidați au fost menționați câte o dată.  
 
Din cele 11 știri controversate difuzate de Prime TV, 3 au fost dezechilibrate și toate îl 
vizează pe candidatul ACUM/PPDA/PAS Andrei Năstase. În două știri, din  7 și 10 
octombrie, se precizează că ”... Andrei Năstase nu a răspuns la telefon”, iar într-o știre 
din 9 octombrie „Decizia Curții de Apel Chisinău de validare a mandatului de primar a 
lui Andrei Nastase este una jalnică...” nu se menționează dacă acesta a fost sau nu 
contactat telefonic sau dacă a comentat cumva acuzațiile ce i se aduc.  
 
Majoritatea surselor din știrile difuzate de Prime TV au fost bărbați - 65, iar numărul 
femeilor a constituit -15, altfel spus, femeile au fost citate de 4 ori mai rar decât bărbații.  
 
Limbajul și imaginile video utilizate  
 
Per general, limbajul și imaginile video utilizate în buletinele de știri de la Prime TV au 
fost în corespundere cu normele deontologice, fără elemente discriminatorii.  
 
Publika TV 

Implicarea în campania electorală  

În perioada 5 – 11 octombrie 2019, postul de televiziune Publika TV a difuzat 24 de 
subiecte electorale în principalul buletin de știri al zilei. 21 de știri au fost difuzate în 
cadrul rubricii „Alegeri locale generale 2019”, iar 3 știri – în afara ei. În zilele de 6 și 11 



            

octombrie postul nu a difuzat rubrica electorală. Cu toate acestea, pe 11 octombrie 
buletinul a inclus 3 știri care s-au referit la alegeri. 

Doar trei din toate știrile difuzate s-au referit la promisiunile electorale ale candidaților, 
restul fiind știri neutre, despre procesul de vot și alte aspecte legate de alegeri – 
tipărirea buletinelor, sondaje de opinie, averile candidaților, ieșirea unor candidați din 
cursă - sau știri despre fapte negative, cum ar fi  acuzațiile dintre concurenți.  

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 

În perioada de raport, Publika TV a informat  doar despre promisiunile electorale ale 
candidaților Vlad Țurcanu (PPR) și Victor Chironda (F9). O altă știre a prezentat și  
planurile electorale ale lui Andrei Năstase, legate de transportul public, care au fost 
prezentate tendențios, în timp ce alți candidați au beneficiat de o abordare neutră.  

Numeric, dar și ca mod de abordare, postul l-a defavorizat clar pe Andrei Năstase. 
Acesta a apărut în 5 știri în context negativ și în 4 în context neutru (știrile despre 
sondaj, despre retragerea din cursă a lui Andrei Donică, despre averile tuturor 
candidaților). De notat că și atunci când subiectele erau aparent pe teme neutre sau 
pozitive, abordarea era tendențioasă sau peiorativă. Exemplul 1: când s-a relatat 
despre faptul că Andrei Donică se retrage din cursă în favoarea lui Andrei Năstase (8 
octombrie), Publika a amintit că Donică a fost condamnat la un an de închisoare cu 
suspendare pentru că anterior l-a stropit cu lapte, în semn de protest, pe fostul ministru 
al Finanțelor Octavian Armașu. Astfel, s-a produs asocierea candidatului Blocului 
ACUM/PPDA/PAS cu o persoană condamnată. Exemplu 2: în aceeași zi, pe 8 
octombrie, s-a relatat despre faptul că Andrei Năstase planifică să cumpere, dacă va 
fi primar, autobuze electrice ”și va insista pe construcția unei rute de troleibuz”. 
Reporterii au pus titlul ușor peiorativ „Planuri mărețe”, iar în corpul știrii au spus: 
„Candidatul s-a lăudat cu un proiect-pilot în acest sens pe care l-a implementat ca 
ministru de Interne”, apoi au adăugat că Năstase a mai avut anterior o propunere 
pentru fluidizarea traficului în capitală, și anume, ca ziua de muncă să înceapă la ora 
7, iar reporterul Publika TV a descoperit că Năstase a venit într-o zi la muncă aproape 
de ora 8. De o manieră similară a fost prezentat și subiectul despre anularea hotărârii 
prin care au fost invalidate alegerile locale din Chișinău din luna mai. Titlu pe ecran: 
„Toamna se schimbă „clima””, făcând aluzie la numele judecătorului care a pronunțat 
decizia ce îl restabilește pe Andrei Năstase în funcția de primar și sugerând că acesta 
a făcut-o sub presiune.  

Vladimir Cebotari (PDM) și Ion Ceban (PSRM) au fost protagoniștii a 4 materiale, de 
cele mai multe ori fiind citați/menționați în context neutru, iar ceilalți concurenți 
electorali au fost reflectați în știri neutre. 

În concluzie, Publika TV nu a favorizat în mod evident niciun candidat la funcția de 
primar al municipiului Chișinău, în timp ce candidatul ACUM/PPDA/PAS, Andrei 
Năstase, a fost defavorizat prin maniera tendențioasă de prezentare și prin selectarea 
subiectelor ce îl vizau.  

Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 

Postul i-a nominalizat pe toți candidații (19 la momentul difuzării) într-o singură știre, 
atunci când a trecut în revistă averile pe care aceștia le-au declarat (7 octombrie). In 
rest, în buletinele de știri s-au regăsit doar Andrei Năstase (ACUM/PPDA/PAS), de 9 
ori; Vladimir Cebotari (PDM) și  Ion Ceban (PSRM), de câte 4 ori; Valeriu Munteanu 
(Uniunea „Salvați Basarabia”) și Octavian Țicu (PUN) de câte 3 ori; Vlad Țurcanu 
(PPR), Dorin Chirtoacă (PL) și Victor Chironda (Mișcarea „Forța Nouă”) de câte 2 ori  



            

și candidatul independent neînregistrat Ruslan Codreanu – de 2 ori în context neutru. 
Despre restul candidaților nu s-a vorbit în această perioadă la Publika TV, cu excepția 
știrii în care au fost trecute în revistă averile candidaților. 

Știrile conflictuale s-au referit la obligarea candidatului Blocului ACUM/PPDA/PAS 
Andrei Năstase de a distruge pliantele cu imaginea lui Ștefan cel Mare, acuzațiile 
candidaților Valeriu Munteanu (USB) și Dorin Chirtoacă (PL) la adresa lui Ion Ceban 
(PSRM) și Andrei Năstase, afișarea ilegală a unui panou electoral al 
ACUM/PPDA/PAS, acuzațiile candidatului independent neînregistrat Ruslan 
Codreanu la adresa CEC etc.  

În 13 știri conflictuale reporterii au avut grijă să existe echilibru de surse (chiar dacă în 
unele cazuri echilibrul era formal), iar o știre  a fost dezechilibrată, inserând o acuzație 
fără reacție (despre deputatul Dumitru Alaiba s-a spus că ar fi fost „liderul trolilor în 
perioada guvernării PLDM, 10 octombrie). De notat că din cele 14 știri conflictuale, 7 
au conținut acuzații la adresa lui Andrei Năstase și a altor candidați ai Blocului ACUM. 
Exemple: știrea din 7 octombrie, în care Năstase este numit neprofesionist și 
manipulator de către Dorin Chirtoacă; știrea din 8 octombrie despre un panou electoral 
al Blocului ACUM/PPDA/PAS, care atârnă neregulamentar pe fire electrice în suburbia 
Dumbrava, comuna Trușeni; știrea din 10 octombrie despre candidatul Blocului ACUM 
la Pepeni, Sângerei, Oleg Cernei, acuzat de directoarea grădiniței din sat că ar fi 
bruscat-o; știrea din 11 octombrie în care liderul PDM, Pavel Filip, acuză guvernarea 
de presiuni asupra candidaților democrați și îi îndeamnă pe aceștia să nu aibă frică 
etc. Numeric, se observă tendința postului de a selecta anume subiectele de conflict 
care vizează Blocul ACUM/PPDA/PAS. Două subiecte conflictuale au vizat PSRM și 
pe candidatul acestuia: Ion Ceban a fost acuzat de Valeriu Munteanu că nu declară 
toate finanțările electorale (7 octombrie) și Octavian Țîcu a cerut anchetarea lui Igor 
Dodon pentru „trădare de țară” (11 octombrie).  

Raportul surselor din perspectiva gender a fost net în favoarea bărbaților (36 surse 
bărbați versus 7 surse femei). 

Limbajul și imaginile video utilizate 

Limbajul utilizat de Publika TV în știrile despre procesul electoral, dar și despre 
majoritatea candidaților înscriși în cursa electorală a fost în general neutru. Imaginile 
folosite au corespuns, în majoritatea cazurilor, mesajului textelor. Totuși, într-un caz s-
a observat o scurtă focusare nejustificată pe imaginea siglei PDM: în știrea din 8 
octombrie despre începerea tipăririi buletinelor de vot în imagini se arăta un buletin 
pentru funcțiile de consilieri la Hâncești. Obiectivul camerei a fost focusat în așa fel, 
încât în prim-plan apărea preponderent sigla PDM din buletin.  

Jurnal TV 

Implicarea în campania electorală 

Între 5 și 11 octombrie 2019, postul de televiziune Jurnal TV a difuzat 44 de știri cu 
caracter electoral, dintre care 39 au fost incluse în rubrica specială Alegeri locale 2019, 
iar 5 – în afara rubricii. Pe lângă știrile despre activitățile de campanie ale candidaților, 
postul a informat și despre declarația Guvernului, de a interzice activitățile cu tentă 
electorală în timpul orelor de muncă în instituțiile de stat; despre o nouă rundă de 
audieri din cadrul Comisiei parlamentare privind investigarea „uzurpării în stat”, care l-
a vizat pe candidatul PDM, Vladimir Cebotari, despre  faptul că a început tipărirea 
buletinelor de vot, despre provocările persoanelor cu dizabilități în procesul de vot și 
despre anunțul CEC-ului că 12 octombrie este ultima zi când concurenții își pot retrage 



            

candidatura din alegeri. 36 de știri au fost despre sau cu referire la campania electorală 
pentru municipiul Chișinău, 2 au vizat cursa electorală și/sau candidații pentru funcția 
de primar al municipiului Bălți, iar o știre a fost despre campania electorală pentru 
primăria municipiului Orhei. Jurnal TV nu a difuzat nicio știre care ar fi vizat campania 
pentru alegerile parlamentare noi.  

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 

Jurnal TV a reflectat în detalii campania electorală și concurenții electorali care 
participă în campanie, incluzând în rubrica specială știri despre toate evenimentele 
electorale ce s-au produs zilnic.  

Jurnal TV a reflectat obiectiv și neutru majoritatea candidaților și partidelor politice. 
Totuși, din punct de vedere numeric s-a sesizat predilecția postului pentru materialele 
cu prezența lui Andrei Năstase (Blocul ACUM/PPDA/PAS) – 8 știri, acesta fiind  
prezentat minimum într-o știre în fiecare din buletinele informative din zilele raportate. 
Totodată, Andrei Năstase a fost prezentat deseori ca un candidat care „... va prelua 
bunele practici din România... i-a asigurat pe alegători că are sprijinul partenerilor din 
afara țării” („Andrei Năstase, îndemn la vot”, 7 octombrie), în timp ce despre ceilalți 
candidați s-a spus că „ar avea soluții...” (Vladimir Cebotari, PDM), „promite că dacă va 
ajunge primar” (Valeriu Munteanu, USB), „...își propun” (Ivan Diacov, PN).  

Dintre candidați în alegeri în localitățile din afara Chișinăului, Jurnal TV l-a prezentat 
pe candidatul PPPN la postul de primar la Bălți, Renato Usatîi  – 2 materiale relevante 
în care e vorba despre vizita acestuia la Cahul și Cantemir, unde a prezentat candidații 
PPPN, și despre întâlnirea cu alegătorii în Federația Rusă. O altă știre, mai mult în 
context negativ, l-a vizat pe Pavel Verejan, candidatul Partidului Șor la primăria Orhei.  

Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 

În perioada de raport,  Jurnal TV a reflectat în detalii campania electorală și concurenții 
electorali care iau parte la aceasta, asigurând prezența în știri a tuturor candidaților în 
alegerile locale generale din Chișinău. Dintre cei 19 concurenți înregistrați în 
campanie, 10 au avut acces mai des în știri, în timp ce restul au fost menționați câte o 
dată. Andrei Năstase (Blocul ACUM/PPDA/PAS) a fost vizat de cele mai multe ori - în 
8 știri; Ion Ceban (PSRM) - 5, Dorin Chirtoacă (PL) – 4, Victor Chironda (F9) – 4, 
Valeriu Munteanu (USB) – 4, Vlad Țurcanu (PPR) – 3, Vladimir Cebotari (PDM) – 3, 
Ivan Diacov (PPPN) – 3, Octavian Țîcu (PUN) – 3, Boris Volosatîi (PDA) – 2, Teodor 
Cîrnaț (PFP) – 2, Vitalie Marinuța (PEV) – 2. Alți candidați pentru funcția de primar al 
municipiului Chișinău au fost menționați cel puțin o dată în una din știri. Cele mai multe 
materiale electorale au fost inspirate dintr-o singură sursă, de regulă fiind vorba de 
candidații în alegeri, care și-au prezentat programele electorale.   

În perioada de raport, Jurnal TV a difuzat două știri conflictuale, dintre care una a fost 
inclusă în rubrica electorală, iar alta – în afara acesteia. Cea din afara blocului electoral 
„Primăria alocă fonduri publice pentru întreținerea Orhei Land” (7 octombrie) l-a vizat 
pe candidatul Partidului Șor pentru Primăria Orhei, Pavel Verejanu. Ce-a de-a doua 
știre a fost despre acuzația lui Dorin Chirtoacă în adresa lui Andrei Năstase și Ion 
Ceban, că s-ar ascunde și nu ar dori să accepte o dezbatere electorală cu el („Își 
cheamă oponenții la dezbateri”, 7 octombrie). În ambele cazuri, Jurnal TV a asigurat 
dreptul la replică celor vizați. 

Majoritatea surselor știrilor de la Jurnal TV au fost bărbați – 46, femeile fiind prezente 
doar în 4 materiale.  

Limbajul și imaginile video utilizate 



            

În știrile cu caracter electoral Jurnal TV a folosit un limbaj neutru, informativ și 
echidistant față de toți concurenții electorali. De asemenea, nu au fost identificate 
manipulări cu ajutorul imaginilor sau tertipuri de montaj.  

NTV Moldova 

Implicarea în campania electorală 

În perioada 5–11 octombrie 2019, NTV Moldova a difuzat 27 de subiecte electorale în 
cadrul principalului buletin de știri al zilei. Știrile electorale au fost difuzate atât în cadrul 
rubricii „Alegeri locale generale 2019” (22 de subiecte), cât și în afara acesteia (5 
subiecte). În cadrul rubricii speciale postul a reflectat activitatea concurenților 
electorali, dar și rezultatele a două sondaje de opinie privind preferințele alegătorilor. 
Un subiect general cu referire la procesul electoral a rămas în afara rubricii (10 
octombrie, când CEC a anunțat că 12 octombrie este ultima zi în care candidații se pot 
retrage din cursă sau se pot modifica listele electorale), 4 subiecte s-au referit la 
activitățile consilierilor municipali socialiști, iar unul - la schimbul de replici dintre un 
deputat socialist și un candidat la funcția de primar al municipiului Bălți (Bogdan Țîrdea 
versus Renato Usatîi). Toate știrile electorale s-au referit la alegerile locale generale, 
și niciuna la cele parlamentare noi.   

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 

Subiectele vizând procesul electoral, dar și participarea în campanie a majorității 
candidaților au fost reflectate în manieră neutră de către postul NTV Moldova. Excepție 
fac materialele cu prezența reprezentanților PSRM în campania pentru alegerile 
generale locale, care, de cele mai multe ori, au fost favorizați fie prin limbaj favorabil, 
fie prin selectarea informațiilor exclusiv pozitive.    

Astfel, candidatul PSRM la funcția de primar al municipiului Chișinău, Ion Ceban, a fost 
favorizat atât prin numărul mai mare de știri în care a apărut (7), cât și prin contextul 
de cele mai multe ori pozitiv. Părtinirea față de Ion Ceban s-a manifestat și prin limbajul 
laudativ utilizat în raport cu el. De exemplu, la prezentarea datelor celor două sondaje 
de opinie apărute în perioada de referință, NTV Moldova a utilizat de fiecare dată 
cuvântul favorit în raport cu Ion Ceban, iar una dintre știri a fost intitulată astfel: Crește 
popularitatea lui Ion Ceban (11 octombrie). În același context, toate acțiunile electorale 
ale candidatului socialist au fost plasate în context exclusiv pozitiv, fără a pune la 
îndoială declarațiile acestuia, în timp ce în cazul promisiunilor altor candidați acestea 
erau prezentate printr-un filtru critic. În raport cu Ion Ceban NTV Moldova a folosit de 
fiecare dată titluri afirmative ferme, cum ar fi: Ion Ceban: voi reamenaja spațiile verzi, 
vom asigura suburbiile cu gaz, soliții pentru problema fondului locativ etc., limbajul în 
cazul celorlalți candidați fiind unul neutru, cu utilizarea termenilor de genul  promite, 
vrea, își propune, se bazează pe...etc..  

Totodată, NTV Moldova a difuzat, în cadrul rubricii speciale dedicate alegerilor, 2 
materiale ample (de câte aproape 5 minute fiecare), pe 7 și pe 8 octombrie, despre 
întâlnirile reprezentanților PSRM cu alegătorii din raioanele Florești și Basarabeasca, 
prezentând atât candidații la funcțiile de primar pentru aceste localități din partea 
formațiunii politice, cât și programul general al PSRM. Prin difuzarea imaginilor de la 
aceste evenimente, cu prezentarea detaliilor și plasarea reprezentanților PSRM în 
context exclusiv pozitiv, postul tv a favorizat candidații socialiști. La fel, pe 8, 10 și 11 
octombrie, NTV Moldova a difuzat, în afara rubricii speciale despre alegeri, câte un 
material despre inaugurarea terenurilor de joacă și începutul reparației unei străzi din 
Chișinău, cu menționarea faptului că aceste evenimente se datorează exclusiv 



            

consilierilor municipali socialiști. Reprezentanții PSRM apar de fiecare dată în imagini 
și sunt citați direct.  

Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 

De cele mai dese ori, știrile despre concurenții electorali, alții decât reprezentanții 
PSRM, au fost documentate dintr-o singură sursă. Materialele care au vizat candidații 
PSRM la funcția de primar sau consilieri au citat mai multe surse.  

NTV Moldova a menționat și/sau citat în știrile electorale directe, în perioada 
monitorizată, toți candidații la funcția de primar general al municipiului Chișinău, 
inclusiv pe cei care s-au retras din cursă. Candidații au apărut în subiectele electorale, 
fiind atât citați, cât și/sau menționați, după cum urmează: Ion Ceban (PSRM) - de 7 
ori, Andrei Năstase (ACUM/PAS/PPDA) și Dorin Chirtoacă (PL) – de câte 6 ori, 
Octavian Țîcu (PUN) – de 4 ori, Vladimir Cebotari (PDM) și Vlad Țurcanu (PPR) – de 
câte 3 ori, Victor Chironda (Mișcarea Forța Nouă (F9)), Valeriu Munteanu (USB), 
Teodor Cârnaț („Voința Poporului”), Valerii Klimenko (Partidul „Șor”), Vitalii Voznoi 
(Partidul „Stânga europeană”), Dumitru Țîra (PPEM), Lilia Ranogaeț (PNL), Vitalie 
Marinuța (Partidul Verde Ecologist), Alexandru Fetescu (PLDM), Ivan Diacov (PN), 
Serghei Toma (PUM) – de câte 2 ori și Boris Volosatâi (PDA), Andrei Donică (Mișcarea 
„Speranța-Nadejda”) și Ruslan Codreanu (candidat independent) – câte o dată. De 
asemenea, într-o știre electorală indirectă a apărut candidatul la funcția de primar al 
municipiului Bălți Renato Usatâi (PN). O știre i-a mai vizat pe candidații PSRM Iurie 
Gangan și Piotr Pușcari la funcția de primar al orașului Florești și, respectiv, 
Basarabeasca.   

Din totalul de materiale electorale directe sau indirecte, 3 au avut caracter conflictual, 
inclusiv unul în care Octavian Țîcu (PUN) îl acuză pe Dorin Chirtoacă (PL) de haosul 
din Chișinău, unul în care Vlad Țurcanu (PPR) face referire la un fost primar interimar 
care ar fi reparat prost trotuarele de pe o stradă din capitală, fără, însă, a-i da numele, 
și unul în care deputatul socialist Bogdan Țîrdea și candidatul PN la șefia municipiului 
Bălți, Renato Usatîi, au un schimb de replici, iar deputatul se referă și la gestionarea 
municipiului Bălți. În primul caz, opinia lui Dorin Chirtoacă lipsește din materialul 
jurnalistic și nici nu se menționează că acesta ar fi fost contactat pentru o reacție. În 
ultimul caz, sunt prezentate ambele părți implicate în conflict.  

Raportul surselor din perspectiva gender a fost  în favoarea bărbaților (37 versus 17). 

Limbajul și imaginile video utilizate  

Limbajul utilizat de NTV Moldova în știrile despre procesul electoral, dar și despre 
majoritatea candidaților la funcția de primar, a fost relativ neutru. Imaginile care au 
însoțit materialele electorale directe au fost difuzate cu respectarea normelor 
deontologice.  

Pro TV Chișinău 

Implicarea în campania electorală 

Între 5 și 11 octombrie, Pro TV Chișinău a realizat 29 de subiecte despre campania 
electorală pentru alegerile locale generale. Acestea nu s-au regăsit în cadrul unei 
rubrici speciale, fiind distribuite pe parcursul buletinelor. Subiectele difuzate au 
reflectat evoluția campaniei electorale pentru alegerile locale generale, evenimente de 
campanie, dar și acuzațiile la adresa unor candidați (despre panourile  candidatului 
PSRM, Ion Ceban, sau pliantele candidatului blocului ACUM/PPDA/PAS, Andrei 



            

Năstase). Postul a informat și despre decizia curții în cazul lui Ruslan Codreanu, care 
nu a fost înregistrat în cursa electorală pentru Primăria municipiului Chișinău.  

Din cele 29 de subiecte difuzate, 2 au avut caracter electoral indirect, în una din ele 
fiind citat candidatul PL, Dorin Chirtoacă, prezentat ca „fostul edil”. A doua știre l-a avut 
ca sursă pe Octavian Țîcu, candidat PUN, care a solicitat investigarea șefului statului 
pentru „trădare de patrie”.   

Buletinele de știri au conținut și 4 știri  scurte despre dezbaterile electorale organizate 
de Pro TV Chișinău și candidații care au  participat în ajun la acestea.  

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 

Subiectele cu caracter electoral direct sau indirect au fost corecte, obiective și 
imparțiale, fără a fi identificate atitudini preferențiale față de anumiți candidați electorali.  

Singura știre în care unul din candidați apare pozitiv se referă la vizita candidatului 
blocului ACUM/PPDA/PAS, Andrei Năstase, la primărie, pe data de 10 octombrie, 
după ce instanța i-a validat mandatul de primar. Sunt difuzate imagini cu actualul 
primar interimar care îi oferă lui Andrei Năstase un buchet de trandafiri, iar acesta se 
interesează de treburile primăriei („Luați loc...Domnul Vasile, cum merg autorizațiile cu 
protestele?”). Ulterior, Năstase împarte trandafirii primiți funcționarelor din primărie, iar 
pe unele le îmbrățișează. În știre se precizează că „... Năstase spune că vizita de azi 
nu are nici  o legătură cu electorala „Tot felul de interpretări, c-o intrat, că n-o 
intrat...măi, oameni buni, haideți să fim simpli, sinceri...”. Pe final, este dată opinia unei 
funcționare despre vizita lui Năstase „...foarte plăcut”.  

Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 
 
Printre cei mai des citați și/sau menționați concurenți electorali au fost: Valeriu 
Munteanu (Uniunea Salvați Basarabia /USB) și Andrei Năstase (ACUM/PAS/PPDA) – 
de câte 9 ori fiecare,  Ion Ceban (PSRM), Dorin Chirtoacă (PL) – de 8 ori, Vladimir 
Cebotari (PDM) - de 6 ori, Octavian Țîcu (PUN) și Boris Volosatii - de 5 ori, Ivan Diacov 
(PN) – de 4 ori. Ceilalți concurenți electorali au  fost enumerați de 3 ori, în cadrul a trei 
știri. 
 
Pro TV a avut în total 9 știri cu caracter electoral direct sau indirect controversate, 
dintre care 2 au fost dezechilibrate. În știrea despre unul din obiectivele electorale ale 
candidatului USB, Valeriu  Munteanu, care a ținut o conferință de presă într-un subsol, 
acesta, fiind întrebat de ce anume acolo a organizat evenimentul,  afirmă că „Andrei 
Năstase și Ion Ceban fac conferințe în săli frumoase, încălzite, sub lumina 
reflectoarelor. Ei sunt acolo prezentați în lumină foarte bună. Realitatea în Chișinău 
este așa cum o vedeți...”. În material, difuzat pe data de 5 octombrie, nu se 
menționează dacă Andrei Năstase și Ion Ceban au fost contactați pentru a comenta 
acuzațiile.  
 
O altă știre, cu  caracter electoral indirect, unde nu a fost asigurat echilibrul surselor, 
se referă la acuzațiile aduse de candidatul Octavian Țîcu (PUN) lui Igor Dodon: „In 
conformitate cu angajamentul semnat cu Blocul ACUM, inițiez cu titlu de inițiativă 
legislativă comisia de anchetă pentru trădare de patrie comisă de Igor Dodon”.  În știre 
doar se menționează că „nici reprezentanții blocului ACUM, nici ai președinției nu au 
răspuns la declarațiile deputatului”, fără ca reporterii să facă vreun efort să afle părerea 
acestora. De menționat că, în cadrul știrii, Octavian  Țîcu este prezentat atât ca și 
„candidat PUN”, cât ca și „deputat”.  



            

 
Majoritatea surselor din știrile difuzate de Pro TV au fost bărbați - 34, femeile fiind 
citate de 3 ori.  
 
Limbajul și imaginile video utilizate  
 
În cadrul știrilor despre campania electorală, Pro TV a utilizat un limbaj neutru, 
caracteristic știrilor. În cazul imaginilor utilizate și puse pe post, acestea au  fost în 
corespundere cu normele deontologice.  
 
TV8 

Implicarea în campania electorală 

În perioada 5 – 11 octombrie 2019, TV8 a difuzat în total 25 de subiecte electorale în 
principalul buletin de știri al zilei. Știrile electorale au fost difuzate atât în cadrul rubricii 
„Electorala 2019” (22 de subiecte), cât și în afara acesteia (3 subiecte). Postul a 
reflectat activitatea concurenților electorali, dar și rezultatele a două sondaje de opinie 
privind preferințele alegătorilor. În afara rubricii au rămas 2 subiecte cu referire la 
procesul electoral (despre avertizările de la Guvern către funcționari să nu folosească 
resurse administrative și să nu participe la întâlniri electorale în cadrul orelor de lucru, 
precum și despre tipărirea buletinelor de vot). De asemenea, știrea despre validarea 
mandatului lui Andrei Năstase, câștigat anul trecut, a fost difuzată prima în buletinul 
de știri din 8 octombrie, în afara rubricii speciale. Toate știrile electorale s-au referit la 
alegerile locale generale, și niciuna la cele parlamentare noi.   

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 

Subiectele vizând procesul electoral, dar și participarea în campanie a candidaților 
prezenți în știri au fost reflectate în manieră neutră de către postul TV8. Instituția media 
nu a favorizat sau defavorizat în mod evident vreun concurent electoral. Andrei 
Năstase (ACUM/PPDA/PAS), Ion Ceban (PSRM), Dorin Chirtoacă (PL) și Octavian 
Țîcu (PUN) au avut cele mai multe apariții  - 13, 11, 9 și 8 ori, în context mai mult 
neutru. 

Totuși, în câteva rânduri jurnaliștii au recurs la ironii și comentarii atunci când au 
prezentat evenimentele electorale. De exemplu, în știrea despre rezultatele unui 
sondaj de opinie privind preferințele alegătorilor, difuzat pe 7 octombrie, procentajul  
celor care ar susține candidatura lui Ion Ceban la funcția de primar al capitalei a fost 
prezentat astfel: Susținerea pentru socialist a crescut ca pe drojdii... Într-o altă știre, cu 
referire la validarea mandatului de anul trecut al lui Andrei Năstase (9 octombrie), a 
fost făcută următoarea afirmație: Internauții au făcut haz de necaz, au umplut rețelele 
de socializare de ironii și glume..., afirmație neconfirmată ulterior prin dovezi. Un alt 
exemplu este și cel al unei știri difuzate pe 10 octombrie, prezentată după cum 
urmează: „cu fotograful după el, Andrei Năstase a trecut pe la Primăria Chișinău unde 
a fost întâmpinat cu flori și aplauze..., apoi s-a apucat să împartă trandafiri femeilor din 
sală”. Astfel de exprimări pot fi evitate, pentru o mai multă acuratețe, imparțialitate și 
obiectivitate lingvistică, în special în contextul campaniei electorale.  

Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 

TV8 a menționat și/sau citat în știrile electorale difuzate în perioada monitorizată toți 
candidații la funcția de primar general al municipiului Chișinău, inclusiv pe cei care s-
au retras între timp din cursă, dar și pe un candidat neînregistrat. De asemenea, într-
o știre au fost vizați câțiva candidați la funcția de consilier municipal din partea PCRM, 



            

iar în alta postul a prezentat un vox-populi despre alegerile din 20 octombrie. Din totalul 
de materiale electorale directe sau indirecte, 6 au avut caracter conflictual și, în toate 
cazurile, în materiale au fost prezente opiniile tuturor părților implicate în conflict.  

Candidații au apărut în subiectele electorale, fiind atât citați, cât și/sau menționați, după 
cum urmează: Andrei Năstase (ACUM/PPDA/PAS) – de 13 ori, Ion Ceban (PSRM) - 
de 11 ori, Dorin Chirtoacă (PL) – de 9 ori, Octavian Țîcu (PUN) – de 8 ori, Valeriu 
Munteanu (USB) -  de 6 ori,  Valeri Klimenko (Partidul „Șor”)  – de 5 ori, Vladimir 
Cebotari (PDM), Vladimir Țurcanu (PPR), Victor Chironda (Mișcarea Forța Nouă (F9)), 
Ivan Diacov (PN) și Boris Volosatâi (PDA) – de câte 4 ori și Teodor Cârnaț („Voința 
Poporului”), Vitalii Voznoi (Partidul „Stânga europeană”), Dumitru Țîra (PPEM), Lilia 
Ranogaeț (PNL), Vitalie Marinuța (Partidul Verde Ecologist), Alexandru Fetescu 
(PLDM), Serghei Toma (PUM) și Andrei Donică (Mișcarea Speranța-Nadejda) – de 
câte 3 ori. De asemenea, într-o știre electorală au apărut câțiva candidați comuniști la 
funcția de consilier municipal, fără a le fi indicate numele. 

Raportul surselor din perspectiva gender a fost net în favoarea bărbaților (56 versus 
10 femei). 

Limbajul și imaginile video utilizate  

Limbajul utilizat de TV8 în știrile despre procesul electoral, dar și despre candidații la 
funcția de primar a fost, în general, neutru, și nu a denigrat sau discriminat pe cineva. 
Imaginile care au însoțit materialele electorale directe au fost difuzate cu respectarea 
normelor deontologice.  

Accent TV 

Implicarea în campania electorală 

În a treia săptămână de campanie electorală, postul Accent TV a difuzat în cadrul 
ediției de știri în limba rusă de la ora 20.00, Accent Info, 13 știri, dintre care 9 au fost 
incluse în rubrica permanentă Alegeri locale generale 2019, celelalte 4 fiind difuzate în 
afara rubricii. Toate cele 13 știri au informat publicul despre alegerile generale locale 
2019. În 6 știri postul  s-a referit la alegerile locale din capitală, 5 dintre acestea fiind 
dedicate candidatului PSRM la funcția de primar general, Ion Ceban. Alte 6 știri au 
vizat concurenții PSRM în diferite localități din republică, iar o știre s-a referit la alți 
candidați la funcția de primar general al capitalei.  

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 

O mare parte din materialele analizate au fost vădit părtinitoare, fiind evidenţă tendința 
postului de a promova candidaţii PSRM în alegerile locale generale. Cele mai multe 
materiale relevante l-au favorizat pe candidatul la funcția de primar general al capitalei 
din partea PSRM, Ion Ceban. Din cele 9 știri difuzate la pubrica „Alegerile generale 
locale 2019”, 5 l-au vizat pe Ion Ceban, care a apărut în context pozitiv, cu diverse 
promisiuni electorale (7, 8, 9 octombrie (2 știri) și 11 octombrie).   

În buletinele principale ale zilei, în afara acestei rubrici, au fost incluse știri cu tentă 
electorală, care au promovat reprezentanții PSRM, care îndeplinesc funcții de consilieri 
municipali. O știre cu caracter laudativ, în favoarea PSRM, în care este accentuată 
activitatea „prodigioasă” a consilierilor municipali socialiști, a fost difuzată pe 11 
octombrie 2019. Știrea are un caracter părtinitor și face  publicitate ascunsă în 
favoarea consilierilor și reprezentanților PSRM.  În imagini apar consilierii municipali, 
Adrian Lebedinschi și Eugenia Ceban, care au oferit un teren de joacă pentru copiii cu 
necesități speciale din cadrul unei instituții. În discursul său, Lebedinschi accentuează 



            

că Eugenia Ceban (mama lui Ion Ceban) a avut un rol important în amenajarea acestui 
teren de joacă.  

Într-o știre difuzată la 7 octombrie 2019, intitulată „Întâlniri calde cu cetățenii”, Accent 
TV informează publicul despre vizita Zinaidei Greceanâi, președinta PSRM, în 
raioanele Florești, Sângerei și Basarabeasca. În fața mulțimii Zinaida Greceanâi a 
vorbit locuitorilor acestor raioane despre susținerea candidaților la funcțiile de primar 
din partea PSRM.  

De notat că Accent TV a reflectat și a promovat doar candidații membri ai PSRM, la 
funcțiile de primari și consilieri din Chișinău și alte localități ale republicii, neglijându-i 
totalmente pe candidații din alte formațiuni politice. De exemplu, în știrea din 10 
octombrie, care informează despre vizita Zinaidei Greceanâi în raionul Călărași, au 
fost menționați doar candidații din partea acestui partid la funcțiile de primar din diferite 
localități ale raionului Călărași, ceilalți fiind omiși. Timp de cinci zile, doar într-o singură 
știre difuzată la 11 octombrie au fost nominalizați și alți candidați la funcția de primar 
general al capitalei, reprezentând alte formațiuni politice: Andrei Năstase (Blocul 
ACUM/PPDA/PAS), Octavian Țîcu (PUN), Dorin Chirtoacă (PL), Valeriu Munteanu 
(Uniunea „Salvați Basarabia”), Ivan Diacov (PN), Vladimir Cebotari (PDM) și Valerii 
Klimenko (Partidul ȘOR). Astfel, publicul care urmărește postul de televiziune Accent 
TV nu a fost informat corect și echidistant despre toți candidații la funcția de primar 
general al Chișinăului. 

De notat tendențiozitatea postului Accent TV în raport cu Renato Usatîi, candidat PN 
la funcția de primar la Bălți. Acesta a fost reflectat în 2 cazuri, în ambele fiind vorba de 
insinuări și acuzații la adresa candidatului.   

Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 

De regulă, știrile difuzate în cadrul rubricii Alegerile locale generale 2019 au fost 
produse dintr-o singură sursă, fără a fi asigurat pluralismul de opinie. În săptămâna 5 
-11 octombrie, postul de televiziune Accent TV a difuzat 2  subiecte conflictuale și în 
ambele nu a asigurat dreptul la replică celui vizat. Astfel, în buletinele de știri din 7 și 
9 octombrie au fost difuzate 2 știri care au conținut acuzații deschise la adresa 
candidatului la funcția de primar de Bălți, Renato Usatîi, PN. Prima știre  a făcut 
trimitere doar la surse din Federația Rusă, care l-au acuzat pe Usatîi de implicare în 
diferite afaceri ilegale. Știrea este tendențioasă și denigratoare la adresa unui 
concurent electoral. A doua știre dezechilibrată, la fel, l-a prezentat într-o lumină 
nefavorabilă pe candidatul la funcția de primar al municipiului Bălți, Renato Usatîi. 
Știrea se bazează pe declarațiile lui Bogdan Țîrdea (membru PSRM), care îl atacă pe 
Usatîi, după ce acesta a făcut o vizită la Moscova.   

În cadrul știrilor a fost asigurat un echilibru de gen relativ, raportul dintre sursele bărbați 
și femei fiind de 29 la 14. Este cel mai bun indicator în rândul posturilor monitorizate, 
fapt explicat prin prezența în știri a cetățenilor participanți la întâlnirile cu alegătorii.  

Limbajul și imaginile video utilizate 

În perioada de raport, la Accent TV au fost înregistrate 2 cazuri de utilizare inadecvată 
a imaginilor. Astfel, în știrea din 8 octombrie despre tipărirea buletinelor de vot pentru 
alegerile locale generale este inclusă o imagine a unui buletin de vot, care conține 
abrevierea denumirii PSRM și simbolul acestuia, apoi este redată imaginea cu 
buletinul de vot întreg. Într-o altă știre, din 10 octombrie, privind atenționarea de către 
CEC cu privire la necesitatea respectării prevederilor legale în alegerile locale generale 
locale 2019, sunt incluse în prim-plan imagini de la manifestațiile anterioare ale 



            

socialiștilor, care purtau drapele și pancarte de culoare roșie. Astfel, publicului 
telespectator i se transmit anumite mesaje prin imagini, care ar putea distorsiona 
sensul știrii.    

RTR Moldova 

Implicarea în campania electorală 

În perioada 5 - 11 octombrie 2019, RTR Moldova a difuzat 27 de subiecte electorale 
în 5 buletine principale ale zilei (postul nu are ediții de știri în week-end). Dintre ele, 7 
au fost plasate în afara rubricii „Electorala 2019” și s-au referit la tipărirea buletinelor, 
la procedura de votare acasă, la apelul Guvernului de a nu folosi resursele 
administrative etc. De asemenea, postul a manifestat interes pentru reflectarea 
activităților majorității candidaților din Chișinău. Pe lângă știrile despre alegerile locale 
generale, RTR Moldova a avut 3 știri care s-au referit la candidații la alegerile 
parlamentare. Postul a evitat să abordeze subiecte conflictuale, jurnaliștii 
concentrându-se pe transmiterea declarațiilor electorale ale candidaților și partidelor, 
fără să le abordeze critic.  

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 

Numeric, candidatul socialiștilor la primăria Capitalei, Ion Ceban, a fost cel mai 
favorizat de RTR Moldova. El a apărut de 4 ori în context pozitiv cu promisiuni 
electorale (plan pentru suburbii, plan pentru întreprinderile municipale, plan pentru 
spațiile verzi), și o dată în context neutru-pozitiv (comentează decizia de a-și retrage 
panourile cu imaginea lui Ștefan cel Mare).  

Un caz de abordare părtinitoare a fost înregistrat la reflectarea unui eveniment 
electoral, desfășurat la Orhei, al Partidului Șor (7 octombrie). Reporterii au realizat un 
reportaj amplu de la forumul la care liderul formațiunii, Ilan Șor, a ținut un discurs în 
direct în regim de videoconferință. Jurnaliștii nu au abordat critic acest fapt, având în 
vedere că Ilan Șor este urmărit penal și este căutat de organele de drept ale Republicii 
Moldova. Nu s-a precizat de ce nu poate fi prezent, de unde are loc transmisiunea etc., 
în schimb, s-a anunțat că „sute de susținători ai partidului care au venit la forum susțin 
inițiativele formațiunii politice”.  

Celelalte subiecte privind procesul electoral, dar și participarea în campanie a 
candidaților, au fost reflectate neutru și imparțial de către postul RTR Moldova.  

Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie  

RTR Moldova a oferit acces în știri unui număr de 10 candidați la funcția de primar 
general al municipiului Chiținău: Ion Ceban (PSRM) – 4 știri, Alexandru Fetescu 
(PLDM), Vlad Țurcanu (PPR), Andrei Năstase (ACUM/PPDA/PAS), Vladimir Cebotari 
(PDM), Valeriu Munteanu (Mișcarea „Uniunea Salvați Basarabia”), Vitalie 
Marinuța/Partidul Verde Ecologist, Dumitru Țâra/PPEM, Ion Diacov/PPPN și Victor 
Chironda (Mișcarea „Forța Nouă”) – au fost citați și/sau menționați de câte 1-2 ori. La 
fel, au fost vizați și un candidat la funcția de primar la Orhei (Pavel Verejan (Partidul 
Șor) și trei la funcția de deputat – Vitalia Pavlicenco (PNL), Tudor Deliu (PLDM) și 
Veaceslav Nedelea (PDM) (câte 1-2 ori fiecare). Candidații au fost prezentați cu 
fragmente din declarațiile publice, făcute la conferințe de presă, la evenimente publice, 
în interviuri pentru alte media sau pe Facebook.  

Din cele 27 de știri difuzate, doar 2 s-au referit la controverse: în unul socialistul 
Bogdan Țîrdea i-a dat replică lui Renato Usatâi (PN), care acuzase mai devreme 
PSRM-ul de răspândirea unor informații neadevărate (9 octombrie), iar în alta Partidul 



            

Nostru acuza PSRM că indică în rapoartele financiare depuse la CEC prețuri mult mai 
mici pentru panourile publicitare (10 octombrie). În ambele cazuri a fost respectat 
echilibrul surselor. Știrile care vizau promisiunile candidaților au fost făcute dintr-o 
singură sursă.  

Raportul surselor din perspectiva gender a fost net în favoarea bărbaților (21 versus 5 
femei). 

Limbajul și imaginile video utilizate 

Limbajul utilizat de RTR Moldova în știrile despre procesul electoral, dar și despre 
candidații la funcția de primar sau de deputat a fost neutru, în stil informativ, fără 
aprecieri sau etichete. Nu au fost observate tertipuri de montaj.  

Televiziunea Centrală 

Implicarea în campania electorală 

În perioada 5-11 octombrie 2019, Televiziunea Centrală a difuzat 36 materiale cu 
caracter electoral direct sau indirect. Dintre acestea, 34 s-au referit la campania pentru 
alegerile locale, una - la alegerile parlamentare noi („Codreanu îl susține pe Tudor 
Deliu”), iar alta a avut un context general și a fost despre întâlnirea deputaților din 
fracțiunea Partidului Șor cu câțiva oficiali europeni, în care parlamentarii și-au expus 
opinia pe marginea unor subiecte electorale. În 25 de știri a fost reflectată campania și 
concurenții electorali pentru primăria municipiului Chișinău, iar 8 știri au fost cu și 
despre candidații electorali care participă în alegerile locale pentru localitățile din 
raionul Orhei (comuna Jora de Mijloc și municipiul Orhei).  

Aproape toate știrile au fost publicate la rubrica electorală, cu excepția uneia, care s-a 
referit la informația privind activitatea Comisiei parlamentare pentru investigarea 
tentativei de „uzurpare de putere”, unde este reflectat candidatul PDM, Vladimir 
Cebotari. 

Subiectele relevante au vizat declarațiile făcute de concurenții electorali în cadrul 
conferințelor de presă, evenimente la care aceștia au participat și și-au prezentat 
prioritățile electorale, soluții pentru anumite probleme cu care se confruntă locuitorii 
municipiilor Chișinău și Orhei, retragerea unor candidați din campania electorală, 
detalii și informații despre campania electorală și procesul electoral. O importanță mare 
s-a acordat știrilor privind campania electorală din localitatea Jora de Mijloc, raionul 
Orhei (4 știri).  

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 

În știrile electorale, Televiziunea Centrală a reflectat informația de multe ori într-un mod 
tendențios și lipsit de echidistanță. În știrile cu caracter electoral direct candidații 
Partidului Șor, Valeri Klimenco (pentru mun. Chișinău), Pavel Verejanu (pentru mun. 
Orhei), Serghei Labliuc (pentru comuna Jora de Mijloc) au beneficiat de timp mai mare 
de emisie decât contracandidații lor, iar intervențiile acestora au fost directe, în timp ce 
mulți alții au fost fie parafrazați, fie incluși cu declarații preluate de pe rețelele de 
socializare. Cei trei candidați ai Partidului Șor au fost reflectați/menționați după cum 
urmează: Pavel Verejanu – 4 știri; Valerii Klimenko și Serghei Labliuc – în câte 3 știri. 

Partidul Șor și candidații acestui partid au beneficiat de reflectare pozitivă și prin modul 
cum a fost construit textul știrilor: „Sala a fost plină, iar liderul s-a adresat prin 
intermediul video și a fost întimpinat cu ovații” („Șor: am promis că voi transforma 
orașul Orhei, promit că voi transforma și raionul Orhei”, 7 octombrie); „Experiența 



            

municipiului Orhei o vom extinde la întreg raionul Orhei. Aceasta a declarat 
președintele Partidului Șor, Ilan Shor la o nouă întrunire cu candidații Consiliului 
Municipal Orhei și candidatul municipiului Pavel Verejanu” (8 octombrie); „Orheiul s-a 
dezvoltat fără ajutorul financiar de la alții. Noi am făcut cu forțele proprii și ne mândrim 
cu asta, despre asta a vorbit Pavel Verejanu” („Vor să vină la guvernare la totul de-a 
gata și să trăiască și guverneze din împrumuturi”, 9 octombrie).  În același timp, doar 
în cazul candidaților Partidului Șor, jurnaliștii de la Televiziunea Centrală au menționat 
despre poziția acestora în buletinele de vot, de exemplu: „Valeri Klimenco va fi în 
buletinele de vot cu numărul 4” („Valeri Klimenco a declarat că PSRM nu își onorează 
promisiunile făcute și minte cetățenii”, 9 octombrie).  

De asemenea, știrile în care sunt citați/menționați deputații Partidului Șor, înscriși în 
cursa pentru funcții de consilieri – Marina Tauber, Reghina Apostolova, Vadim Fotescu 
(în total 3 materiale) au fost tendențioase, fiind observată o atitudine pozitivă față de 
aceștia.  

Pe de altă parte, postul Televiziunea Centrală l-a reflectat în lumină negativă pe 
candidatul Blocului ACUM/PPDA/PAS, Andrei Năstase, care a fost vizat în 9 materiale, 
în 7 fiind prezentat într-o lumină exclusiv negativă, iar în 2 - relativ neutru: „Năstase a 
încălcat codul electoral” (7 octombrie); „Confort orășenesc pe banii altora” – știrea 
despre Andrei Năstase care și-a prezentat planul pentru reconstrucția Chișinăului (8 
octombrie); „A venit pentru ca să spună că pleacă... Năstase s-a arătat joi la primărie 
doar ca să anunțe că pe parcursul campaniei electorale renunță la funcția de primar” 
(„Primar pentru cinci minute”, 9 octombrie). Totodată, în aproape toate știrile, jurnaliștii 
de la Televiziunea Centrală s-au rezumat doar la a spune că l-au contactat pe Andrei 
Năstase, însă acesta nu răspunde la telefon.  

Candidatul PSRM, Ion Ceban, a fost subiect de știri în 5 cazuri. În mare parte, acest 
candidat a fost reflectat în context neutru, totuși și în cazul lui se pot evidenția câteva 
elemente de prezentare negativă: de cele mai multe ori, Ceban a fost fie parafrazat, 
fie citat de pe rețelele sociale. Televiziunea Centrală a insistat aproape în fiecare știre 
despre Ceban (4 din 5) fie pe faptul că unii candidați cer excluderea acestuia din cursa 
electorală (Valeriu Munteanu, Dorin Chirtoacă), fie repetând informația potrivit căreia 
acesta a fost obligat să excludă câteva elemente – interzise de legislație – de pe 
materialele sale electorale.  

Alți candidați au fost reflectați în știri după cum urmează: Dorin Chirtoacă (PL) – 4 ori, 
Valeriu Munteanu (USB) – 3 ori, Octavian Țîcu (PUN) – 3 ori, Vladimir Cebotari (PDM) 
– 2 ori, Victor Chironda (F9) – 2 ori, Ivan Diacov (PN), Boris Volosatîi (PDA) și Andrei 
Donica – în câte o știre. În mare parte, toți au beneficiat de o reflectare neutră.  

Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 

Majoritatea știrilor electorale difuzate de Televiziunea Centrală au fost știri simple, iar 
11 materiale au conținut elemente de natură conflictuală. Aproape toate acestea s-au 
referit sau au vizat candidații ACUM/PPDA/PAS și/sau PSRM (9 total). În doar 2 cazuri, 
jurnaliștii de la Televiziunea Centrală au inclus declarațiile directe ale celor vizați, în 7 
cei vizați au fost parafrazați sau s-a menționat că aceștia „nu au comentat” sau – de 
cele mai multe ori – „nu ne-a răspuns a telefon pentru a comenta situația” („Năstase a 
încălcat codul electoral”, 7 octombrie; „Chirtoaca îi cheamă pe Năstase și Ceban la 
dezbateri”, 7 octombrie); sau „telefonul era deconectat” („Octavian Țîcu cere ca lui Igor 
Dodon să îi fie deschis un dosar penal pentru trădare de țară”, 11 octombrie).  

În două cazuri, cei vizați sau acuzați nu au fost solicitați pentru a li se oferi dreptul la 
replică. Astfel, în știrea despre deputații din Partidul Șor, care s-au întrunit cu oficiali 



            

europeni, Marina Tauber a acuzat partidele de la guvernare de intimidare și presiuni 
în adresa candidaților Partidului Șor, însă jurnaliștii nu au solicitat opinia celor 
vizați/acuzați („Deputații Partidului Șor au avut întruniri cu oficiali europeni”, 11 
octombrie). A doua știre în care nu a fost inclusă replică celui vizat/acuzat a fost cea 
în care Andrei Năstase a efectuat o vizită la primărie, imediat după ce Curtea de Apel 
i-a validat mandatul de primar câștigat la alegerile de anul trecut. În această știre, 
jurnaliștii de la Televiziunea Centrală au inclus opinii ale unor experți și candidați 
electorali care se pronunță pe marginea acestei decizii și vizite, făcând-o fie în mod 
ironic, fie de acuzare, însă celui vizat – Andrei Năstase – nu i s-a solicitat replica pe 
marginea acestor declarații: „Expertul Corneliu Ciurea, spune că această decizie este 
influențată politic și este în avantajul lui Năstase... A comentat și Octavian Țîcu decizia 
menționând despre „binomul Năstase-Dodon... Dorin Chirtoacă spune că această 
decizie este în avantajul lui Andrei Năstase” („Reacția candidaților electorali la decizia 
Curții de Apel”, 9 octombrie). 

Sursele citate și/sau inserate de Televiziunea Centrală au fost de cele mai multe ori 
bărbați (51), femeile fiind citate de  de 10. 

Limbajul și imaginile video utilizate 

Televiziunea Centrală nu a utilizat limbaj discriminatoriu în adresa concurenților 
electorali în știrile difuzate. În ceea ce privește imaginile, în mare parte acestea au fost 
neutre și au respectat standardele etice și profesionale. 

 
CONCLUZII GENERALE 
 
În perioada 5,-11 octombrie 2019, la cele 10 posturi TV monitorizate au fost înregistrate 
următoarele tendințe de reflectare a campaniei electorale:  

• O mare parte din posturile monitorizate au oferit acces relativ egal candidaților în 
alegeri, care au fost protagoniști în știri separate sau au fost menționați în știri cu 
caracter electoral direct sau indirect; 

• Majoritatea subiectelor electorale au fost bazate pe o singură sursă de informație, fără 
a asigura pluralism de opinie și fără a trata subiectele în profunzime; 

• Majoritatea absolută a materialelor relevante au fost dezechilibrate din perspectiva 
asigurării egalității de gen, de cele mai multe ori fiind citați bărbații;  

• O parte din posturile monitorizate au fost părtinitoare, favorizând sau defavorizând 
anumiți concurenți electorali; 

• Postul public de televiziune Moldova 1 nu a asigurat pluralism de opinie, oferind acces 
în știri la aproximativ jumătate din numărul concurenților electorali, fără a favoriza sau 
defavoriza evident vreunul din ei; 

• Radiodifuzorii privați Prime TV și Publika TV au reflectat activitatea majorității 
concurenților electorali neutru, cu excepția candidatului ACUM/PPDA/PAS, Andrei 
Năstase, care a fost defavorizat prin selectarea informațiilor în context negativ; 

• NTV Moldova și Accent TV au continuat să-i promoveze preponderent pe candidații 
PSRM, in special pe Ion Ceban, favorizându-i atât prin spațiul mare alocat, cât și prin 
contextul pozitiv al aparițiilor; 

• La RTR Moldova s-a remarcat favorizarea candidatului PSRM Ion Ceban, prin numărul 
relativ mare de materiale care au reflectat activitățile acestuia; 

• Jurnal TV a reflectat activitățile majorității concurenților electorali, asigurând un 
pluralism relativ al opiniilor. Andrei Năstase, ACUM/PPDA/PAS, a beneficiat de un 
număr relativ mai mare de apariții.   

• Pro TV și TV8 au oferit acces majorității candidaților care au desfășurat activități de 
campanie, fără a favoriza sau defavoriza evident vreun concurent electoral; 

• Televiziunea Centrală a favorizat clar reprezentanții Partidului Politic Șor, 
defavorizându-l pe Andrei Năstase (ACUM/PPDA/PAS). 



            

 
 
RECOMANDĂRI 
 

• Radiodifuzorii să utilizeze rapoartele de monitorizare ca instrumente de 
autoreglementare şi să elimine carențele, astfel încât activitatea lor să fie 
conformă cu normele legale și Codul deontologic al jurnalistului;  

• Consiliul Audiovizualului să se autosesizeze și să folosească rapoartele de 
monitorizare pentru a evalua dacă posturile tv monitorizate au respectat dreptul 
la informare completă, obiectivă şi veridică. 

• Consiliul Audiovizualului să elaboreze instrumente de intervenție și să le aplice 
prompt și eficient în cazurile derogărilor de la normele legale admise de 
radiodifuzori în reflectarea campaniilor electorale, pentru a asigura o informare 
adecvată a electoratului prin intermediul programelor audiovizuale. 

 


