Alegerile prezidențiale din 2020 în Republica Moldova
La 1 noiembrie 2020 vor avea loc alegerile președintelui Republicii Moldova, care reprezintă cel de-al patrulea scrutin prezidențial de la declararea independenței. Cetățenii vor alege șeful statului – garantul suveranității, independenței naționale, al unității și integrității teritoriale a țării. În cursă sunt înregistrați opt concurenți electorali, dintre care șapte desemnați de formațiuni politice din opoziție și președintele în exercițiu în calitate de candidat independent. Pentru a fi declarat valabil, la scrutin trebuie să participe cel puțin 1/3 din numărul alegătorilor înscriși în listele electorale.
Alegeri prezidențiale 2020
Candidați • Promisiuni • Venituri și cheltuieli • Sondaje • Dezbateri • Monitorizarea alegerilor • Sesizări • Cronica alegerilor • Rezultate
Renato Usatîi • Andrei Năstase • Tudor Deliu • Igor Dodon • Violeta Ivanov • Maia Sandu • Octavian Țîcu • Dorin Chirtoacă
Alegerile din 1 noiembrie 2020 sunt cel de-al patrulea exercițiu electoral de la declararea independenței Republicii Moldova, prin care cetățenii aleg prin vot direct președintele țării. La funcția de șef al statului poate candida orice cetățean cu drept de vot, care are 40 de ani împliniți, a locuit sau locuiește permanent pe teritoriul Republicii Moldova nu mai puțin de 10 ani și posedă limba română. Candidații pot fi înaintați de cele 48 partide politice înregistrate până la stabilirea datei alegerilor, blocurile electorale și cetățenii Republicii Moldova constituiți în grupuri de inițiativă.
Validarea alegerilor este condiționată de prezența la urne a cel puțin 1/3 din numărul alegătorilor înscriși în listele electorale. Este ales candidatul care a obținut mai mult de jumătate din voturile valabil exprimate. Dacă aceste condiții nu sunt întrunite, peste două săptămâni se organizează un al doilea tur de scrutin, la care participă primii doi candidați stabiliți în ordinea numărului de voturi obținute în primul tur. În acest caz, este declarat ales candidatul care a obținut cel mai mare număr de voturi, indiferent de numărul alegătorilor care au participat la vot. Rezultatele alegerilor urmează a fi confirmate sau infirmate de către Curtea Constituțională.
Candidații înregistrați au la dispoziție 30 de zile pentru desfășurarea campaniei electorale, care a demarat pe 2 octombrie 2020.
Cuprins
Cronica alegerilor
Flux de știri și evenimente din perioada alegerilor prezidențiale din 1 noiembrie 2020, începând cu stabilirea datei alegerilor și până la confirmarea rezultatelor scrutinului de către Curtea Constituțională.
Totalizarea rezultatelor
3 dec | Prin votul deputaților fracțiunii Partidului Socialiștilor din Republica Moldova și Platformei parlamentare “Pentru Moldova”, Serviciul de Informații și Securitate trece din subordinea Președinției în cea a Parlamentului. De asemenea, majoritatea neformală votează în prima lectură mai multe proiecte controversate. Printre acestea se numără bugetul de stat pentru anul 2021, modificarea Codului serviciilor media audiovizuale, o nouă lege privind funcționarea limbilor, ce prevede un statut special pentru limba rusă, precum și modificări legate de statutul autonomiei găgăuze. | |
6 dec | În Piața Marii Adunări Naționale din Chișinău are loc mitingul de protest al susținătorilor președintelui ales, Maia Sandu. Protestatarii cer demisia urgentă a Guvernului Chicu, declanșarea alegerilor parlamentare anticipate și anularea pachetului de legi, votat de Parlament la 3 decembrie. | |
10 dec 2020 |
Curtea Constituțională confirmă rezultatele scrutinului prezidențial din 15 noiembrie 2020 și validează alegerea Maiei Sandu în funcția de președinte al Republicii Moldova. |
Candidați desemnați
Din 13 grupuri de inițiativă înregistrate la Comisia Electorală Centrală, doar opt au reușit să colecteze numărul necesar de semnături în susținerea candidaților la funcția de președinte al Republicii Moldova. Alți cinci pretendenți nu au fost admiși în cursa prezidențială: Andrian Candu, Ion Costaș, Alexandr Kalinin, Constantin Oboroc și Serghei Toma. Cererile acestora nu au fost depuse la CEC sau au fost respinse pentru numărul insuficient de semnături de susținere valabile.
Lista candidaților desemnați
Procesul de desemnare și înregistrare a candidaților la funcția de președinte al Republicii Moldova a durat 30 de zile și s-a desfășurat în două etape. În prima etapă s-au constituit grupurile de inițiativă pentru susținerea candidaților, care au fost înregistrate la Comisia Electorală Centrală. Inițiatori ai acestora puteau fi cele 48 de partide politice înregistrate până la data stabilirii alegerilor[1], blocuri electorale și candidați independenți. Recepționarea actelor pentru înregistrarea grupurilor de inițiativă s-a efectuat în perioada 1–11 septembrie 2020. Toate cele 13 cereri depuse au fost aprobate.
În cea de-a doua etapă, grupurile de inițiativă constituite au colectat semnăturile alegătorilor, necesare pentru înregistrarea candidaților la CEC. Fiecare grup urma să colecteze între 15 000 și 25 000 de semnături ale cetățenilor cu drept de vot din cel puțin 18 unități administrativ-teritoriale de nivelul II ale Republicii Moldova. Totodată, în cadrul unității administrativ-teritoriale urmau a fi colectate nu mai puțin de 600 de semnături. Doar nouă din cele 13 grupuri de inițiativă au reușit să prezinte listele de subscripție și actele necesare pentru înregistrarea candidaților la funcția de șef al statului până la expirarea termenului-limită, 1 octombrie 2020.
Comisia Electorală Centrală, în decurs de 7 zile, urma să verifice autenticitatea datelor și să se pronunțe privind înregistrarea candidaților. Andrian Candu, desemnat de Partidul “Pro Moldova”, este singurul candidat căruia i-a fost respinsă înregistrarea în cursa prezidențială. Contestația depusă de acesta în instanța de judecată a fost respinsă, decizia rămânând definitivă.
# | Candidatul desemnat | Formațiunea | Înregistrarea grupului de inițiativă | Colectarea semnăturilor | Înregistrarea candidatului | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Cerere | Înregistrare | Membri | Susținători | Perioada | Demers | Înregistrare | Nr. | ||||
1 | Tudor Deliu | PLDM | 01.09.2020 | 03.09.2020 | 79 | 21 375 | 17 556 | 11 zile | 14.09.2020 | 19.09.2020 | 3 |
2 | Renato Usatîi | PN | 01.09.2020 | 03.09.2020 | 100 | 23 786 | 20 940 | 4 zile | 07.09.2020 | 13.09.2020 | 1 |
3 | Andrei Năstase | PPPDA | 01.09.2020 | 03.09.2020 | 100 | 20 886 | 17 369 | 4 zile | 07.09.2020 | 13.09.2020 | 2 |
4 | Maia Sandu | PAS | 02.09.2020 | 03.09.2020 | 99 | 22 734 | 20 230 | 20 de zile | 23.09.2020 | 30.09.2020 | 6 |
5 | Andrian Candu | PPPM | 02.09.2020 | 03.09.2020 | 98 | 23 302 | 11 613 | 7 zile | 10.09.2020 | ||
6 | Octavian Țîcu | PUN | 02.09.2020 | 03.09.2020 | 100 | 19 575 | 16 139 | 26 de zile | 29.09.2020 | 05.10.2020 | 7 |
7 | Dorin Chirtoacă | Unirea | 02.09.2020 | 03.09.2020 | 65 | 23 151 | 17 253 | 26 de zile | 29.09.2020 | 05.10.2020 | 8 |
8 | Violeta Ivanov | PPȘ | 07.09.2020 | 09.09.2020 | 100 | 23 247 | 19 628 | 13 zile | 22.09.2020 | 29.09.2020 | 5 |
9 | Ion Costaș | CI | 07.09.2020 | 09.09.2020 | 93 | ||||||
10 | Constantin Oboroc | CI | 07.09.2020 | 09.09.2020 | 47 | ||||||
11 | Igor Dodon | CI | 09.09.2020 | 11.09.2020 | 100 | 22 292 | 20 177 | 10 zile | 21.09.2020 | 28.09.2020 | 4 |
12 | Serghei Toma | POM | 09.09.2020 | 11.09.2020 | 33 | ||||||
13 | Alexandr Kalinin | CI | 10.09.2020 | 11.09.2020 | 88 |
Candidați înregistrați
Comisia Electorală Centrală a înregistrat opt concurenți electorali pentru alegerile prezidențiale din 1 noiembrie 2020, dintre care șapte sunt desemnați de formațiuni politice. Președintele în exercițiu, Igor Dodon, candidează independent, însă este susținut oficial de Partidul Socialiștilor din Republica Moldova. Înregistrarea lui Andrian Candu, candidatul Partidului “Pro Moldova”, a fost respinsă după ce autoritatea electorală a identificat mai multe nereguli în listele de subscripție prezentate de grupul de inițiativă.
# | Concurentul electoral | Sloganul electoral | ||
---|---|---|---|---|
1 | Renato Usatîi Partidul Nostru |
Puterea e în adevăr! | ||
2 | Andrei Năstase Platforma Demnitate și Adevăr |
ACUM e timpul Moldovei de mâine! | ||
3 | Tudor Deliu Partidul Liberal Democrat din Moldova |
Competent, Curajos, Devotat! | ||
4 | Igor Dodon candidat independent |
Împreună vom reuși! | ||
5 | Violeta Ivanov Partidul “Șor” |
Moldova merită schimbări! | ||
6 | Maia Sandu Partidul Acțiune și Solidaritate |
E vremea oamenilor buni | ||
7 | Octavian Țîcu Partidul Unității Naționale |
Președintele care ne Unește | ||
8 | Dorin Chirtoacă Blocul electoral Unirea |
Unirea pentru toți! |
Renato Usatîi
Născut: 4 noiembrie 1978 (45 de ani) în or. Fălești, r-nul Fălești
Domiciliul: mun. Bălți
Profesia: Profesor
Funcția deținută: Primar al municipiului Bălți
Afiliere politică: Președinte al Partidului Nostru
Sloganul electoral: Puterea e în adevăr!
Programul electoralПредвыборная программаRU
Declarația de avere și interese personale – arhivat
Declarațiile lui Renato Usatîi (11.11.2020)
Andrei Năstase
Născut: 6 august 1975 (48 de ani) în s. Mîndrești, r-nul Telenești
Domiciliul: mun. Chișinău
Profesia: Jurist
Funcția deținută: Consilier în Consiliul municipal Chișinău
Afiliere politică: Președinte al Platformei Demnitate și Adevăr
Sloganul electoral: ACUM e timpul Moldovei de mâine!
Declarația de avere și interese personale – arhivat
Declarațiile lui Andrei Năstase (28.10.2020)Tribuna electorală
Tudor Deliu
Născut: 29 octombrie 1955 (68 de ani) în s. Malcoci, r-nul Ialoveni
Domiciliul: mun. Chișinău
Profesia: Filolog, magistru în drept administrativ și constituțional
Funcția deținută: Consilier politic
Afiliere politică: Membru al Partidului Liberal Democrat din Moldova
Sloganul electoral: Tudor Deliu: Competent, Curajos, Devotat!
Declarația de avere și interese personale – arhivat
Declarațiile lui Tudor Deliu (02.10.2020)Tribuna electorală
Igor Dodon
Născut: 18 februarie 1975 (49 de ani) în s. Sadova, r-nul Călărași
Domiciliul: mun. Chișinău
Profesia: Economist
Funcția deținută: Președinte al Republicii Moldova
Sloganul electoral: Împreună vom reuși!
Programul electoralПредвыборная программаRUProgramul din 2016
Declarația de avere și interese personale – arhivat
Declarațiile lui Igor Dodon (30.11.2020)Tribuna electorală
Violeta Ivanov
Născută: 15 septembrie 1967 (56 de ani) în s. Grinăuți-Moldova, r-nul Ocnița
Domiciliul: mun. Chișinău
Profesia: Inginer
Funcția deținută: Deputat în Parlamentul Republicii Moldova
Afiliere politică: Membru al Partidului “Șor”
Sloganul electoral: Moldova merită schimbări!
Declarația de avere și interese personale – arhivat
Declarațiile Violetei Ivanov (01.11.2020)Tribuna electorală
Maia Sandu
Născută: 24 mai 1972 (51 de ani) în s. Risipeni, r-nul Fălești
Domiciliul: mun. Chișinău
Profesia: Economist
Afiliere politică: Președinte al Partidului Acțiune și Solidaritate
Sloganul electoral: E vremea oamenilor buni
Programul electoralProgramul din 2016
Declarația de avere și interese personale – arhivat
Declarațiile Maiei Sandu (06.12.2020)Tribuna electorală
Octavian Țîcu
Născut: 21 august 1972 (51 de ani) în s. Costuleni, r-nul Ungheni
Domiciliul: mun. Chișinău
Profesia: Istoric
Funcția deținută: Deputat în Parlamentul Republicii Moldova
Afiliere politică: Președinte al Partidului Unității Naționale
Sloganul electoral: Președintele care ne Unește
Declarația de avere și interese personale – arhivat
Declarațiile lui Octavian Țîcu (12.10.2020)Tribuna electorală
Dorin Chirtoacă
Născut: 9 august 1978 (45 de ani) în mun. Chișinău
Domiciliul: mun. Chișinău
Profesia: Jurist
Funcția deținută: Consilier în Consiliul municipal Chișinău
Afiliere politică: Președinte al Partidului Liberal
Sloganul electoral: Unirea pentru toți!
Declarația de avere și interese personale – arhivat
Declarațiile lui Dorin Chirtoacă (16.10.2020)Tribuna electorală
Platforma electorală
Fluxul mijloacelor bănești
Resursele financiare colectate și utilizate de către concurenții electorali și grupurile lor de inițiativă la alegerile prezidențiale din 1 noiembrie 2020. Plafonul mijloacelor bănești ce poate fi virat în contul electoral al unui candidat a fost stabilit de către Comisia Electorală Centrală în mărime de 18 925 500 lei, iar pentru un grup de inițiativă pentru susținerea candidatului – 994 250 lei. Concurenții electorali pot primi donații de la persoane fizice și juridice, în limitele stabilite de lege.
Doi dintre candidați, Violeta Ivanov și Dorin Chirtoacă, nu și-au deschis cont bancar “Fond electoral”, prin care să-și finanțeze campaniile electorale. Potrivit legislației, aceștia pot desfășura doar activități de campanie sau promovare electorală ce nu implică cheltuieli financiare.
În tabel sunt prezentate date despre veniturile și cheltuielile de campanie, precum și donațiile în obiecte sau servicii, raportate la Comisia Electorală Centrală de către concurenții electorali.
# | Concurent electoral | Venituri | Cheltuieli | Donații | |
---|---|---|---|---|---|
1 | Renato Usatîi | 6 287 313 | 6 246 203 | 154 420 | |
2 | Andrei Năstase | 1 202 622 | 1 201 659 | 132 354 | |
3 | Tudor Deliu | 221 400 | 100 077 | 55 296 | |
4 | Igor Dodon | 801 120 | 800 251 | 15 000 | |
5 | Violeta Ivanov | 0 | 0 | 1 906 531 | |
6 | Maia Sandu | 1 768 055 | 1 716 971 | 760 838 | |
7 | Octavian Țîcu | 133 900 | 133 633 | 48 000 | |
8 | Dorin Chirtoacă | 0 | 0 | 0 |
Venituri total, lei | 6 287 313 | 1 202 622 | 221 400 | 801 120 | 0 | 1 768 055 | 133 900 | 0 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Donațiile persoanelor fizice din țară | 6 249 313 | 1 092 622 | 126 400 | 801 120 | 0 | 469 207 | 133 900 | 0 | |||||||
Donațiile persoanelor fizice din afara țării | 38 000 | 20 000 | 0 | 0 | 0 | 184 927 | 0 | 0 | |||||||
Donațiile persoanelor juridice | 0 | 90 000 | 95 000 | 0 | 0 | 18 000 | 0 | 0 | |||||||
Alte venituri, inclusiv mijloace proprii | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 095 921 | 0 | 0 | |||||||
Cheltuieli total, lei | 6 246 203 | 1 201 659 | 100 077 | 800 251 | 0 | 1 716 971 | 133 633 | 0 | |||||||
Costul întrunirilor și evenimentelor | 3 650 | 72 656 | 7 170 | 58 312 | 0 | 105 691 | 70 800 | 0 | |||||||
Cheltuieli de publicitate | 5 153 400 | 935 581 | 67 045 | 75 285 | 0 | 646 904 | 62 824 | 0 | |||||||
Cheltuieli pentru materialele promoționale | 516 640 | 186 975 | 0 | 643 988 | 0 | 960 693 | 0 | 0 | |||||||
Cheltuieli pentru transport | 561 400 | 5 170 | 20 000 | 22 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||
Alte cheltuieli | 11 113 | 1 277 | 5 862 | 666 | 0 | 3 684 | 9 | 0 |
Sondaje de opinie
Data | Perioada | Respondenți | Instituția | Indeciși | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
sep–oct | Mediu în perioada electorală | 41,3% | 27,5% | 10,7% | 8,0% | 5,8% | 2,6% | 35,9% | ||
19.10 | 10–17 oct | 1 001 (±3,1%) | CBS-Research II / WatchDog.MD | 40,8 | 31,9 | 14,4 | 2,6 | 3,8 | 3,6 | 58,3 |
13.10 | 26 sep – 8 oct | 1 167 (±3,0%) | Vox Populi VI // ASDM | 41,7 | 24,5 | 8,7 | 12,2 | 6,2 | 2,2 | 23,7 |
24.09 | 6–22 sep | 1 189 (±3,0%) | Vox Populi V // ASDM | 41,6 | 26,0 | 9,0 | 9,2 | 7,4 | 1,9 | 25,7 |
mai–aug | Mediu în perioada preelectorală | 42,7% | 26,8% | 7,5% | 6,1% | 2,0% | 1,9% | 31,7% | ||
24.09 | 16 iul – 23 aug | 2 017 (±2,5%) | International Republican Institute (IRI) | 27,3 | 30,3 | 10,6 | 4,5 | 3,0 | 1,5 | 34,0 |
25.08 | 5–20 aug | 1 191 (±3,0%) | Vox Populi IV // ASDM | 43,3 | 26,9 | 7,2 | 5,3 | 5,9 | 1,5 | 25,2 |
27.07 | 14–24 iul | 1 175 (±3,0%) | Vox Populi III // ASDM | 46,1 | 25,5 | 6,8 | 10,0 | – | 1,5 | 25,1 |
02.07 | 14–27 iun | 1 105 (±3,0%) | [imas] | 33,6 | 25,7 | 10,2 | 3,7 | – | 2,9 | 13,5 |
02.07 | 13–23 iun | 1 200 (±2,9%) | Barometrul Opiniei Publice // IPP | 55,9 | 27,4 | 6,0 | 3,2 | 3,7 | – | 59,9 |
29.06 | 20–27 iun | 1 127 (±3,0%) | Vox Populi II // ASDM | 48,9 | 26,8 | 5,6 | 7,5 | 2,0 | 1,2 | 26,8 |
03.06 | 23–31 mai | 1 767 (±2,3%) | Fondul Opiniei Publice (FOP) / TVC21 | 46,9 | 30,5 | 5,2 | 6,6 | – | 1,7 | 23,7 |
19.05 | 5–11 mai | 1 003 (±3,1%) | CBS-Research / WatchDog.MD | 34,5 | 28,4 | 8,9 | 6,0 | 2,4 | 2,9 | 58,5 |
12.05 | 1–7 mai | 1 141 (±3,0%) | Vox Populi // ASDM | 47,5 | 20,0 | 7,3 | 8,3 | 1,0 | 3,6 | 19,0 |
1 440 733 | Alegerile din 30 octombrie 2016 | 48,0% | 38,7% | 6,0% | – | – | 0,2% | 49,1% |
Dezbateri electorale
Conform Codului electoral și prevederilor Regulamentului Comisiei Electorale Centrale privind reflectarea campaniei electorale în mijloacele de informare în masă[2], instituțiile audiovizualului (radiodifuzorii) organizează dezbateri electorale, care se desfășoară gratuit pentru toți concurenții electorali. Tematica dezbaterilor electorale se stabilește de instituția audiovizualului.
Copiile video ale dezbaterilor electorale au fost preluate cu permisiunea radiodifuzorilor respectivi.
TVR Moldova // YouTube
Monitorizarea alegerilor
Rapoarte de monitorizare
Monitorizarea națională
Raport nr. 4, Promo-LEX
30 septembrie – 13 octombrie 2020
Raport nr. 3, Promo-LEX
16–29 septembrie 2020
Raport nr. 2, Promo-LEX
26 august – 15 septembrie 2020
Raport nr. 1, Asociația Promo-LEX
21 mai – 25 august 2020
Monitorizarea mass-media
Raport nr. 3, CJI
7–14 octombrie 2020
Raport nr. 2, API
1–10 octombrie 2020
Raport nr. 2, CJI
29 septembrie – 6 octombrie 2020
Raport nr. 1, Asociația Presei Independente (API)
15–30 septembrie 2020
Raport nr. 1, Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI)
14–28 septembrie 2020
Monitorizarea internațională
Moldova Election Watch Report, National Democratic Institute (NDI)
14 octombrie 2020
Raport interimar, Biroul OSCE pentru Instituții Democratice și Drepturile Omului (OSCE/BIDDO)
22 septembrie – 8 octombrie 2020
Sesizări electorale
Cadrul legal existent oferă posibilitate alegătorilor să sesizeze neregulile observate pe durata campaniei electorale, precum și în ziua alegerilor. Alegătorii pot sesiza autoritățile electorale și instituțiile abilitate, precum sunt organele poliției și ale procuraturii, în legătură cu inacțiunile instituțiilor de stat și/sau acțiunile concurenților electorali care vin în contradicție cu normele electorale.
Obiect al sesizării pot fi următoarele nereguli:
- Coruperea alegătorilor, manifestată prin oferirea de bani, bunuri (produse alimentare și de tutun, băuturi alcoolice etc.), servicii sau alte foloase cu scopul de a influența comportamentul alegătorului.
În categoria de bunuri NU intră materiale și obiecte de agitație electorală, achitate din fondul electoral, cu însemnele candidatului, respectiv: afișe, pliante, cărți poștale, calendare, caiete, ilustrate, pixuri, brichete, cutii de chibrituri, insigne, ecusoane, CD-uri, DVD-uri, suporturi de stocare USB, fanioane, steaguri, cărți, pungi, tricouri, chipiuri, eșarfe, fulare, a căror valoare per unitate nu depășește două unități convenționale sau 100 de lei.
- Implicarea cultelor religioase în campania electorală, prin acțiuni de agitație electorală și/sau susținerea financiară sau materială a candidaților electorali.
- Agitația electorală contrară normelor electorale – implicarea în acțiunile de agitație electorală a persoanelor care nu sunt cetățeni ai Republicii Moldova, utilizarea bunurilor și a mijloacelor publice (resursele administrative), desfășurarea agitației în ziua alegerilor și ziua precedentă alegerilor.
- Neraportarea cheltuielilor de către concurentul electoral în rapoartele financiare depuse la Comisia Electorală Centrală.
- Nereguli în activitatea organelor electorale (biroul electoral al secției de votare, consiliul electoral de circumscripție), inclusiv în ziua alegerilor. Aceste nereguli pot fi sesizate doar de observatorii acreditați de CEC, care au dreptul să asiste la toate operațiunile electorale și la ședințele organelor electorale.
- Nerespectarea regulilor obligatorii de prevenire și combatere a infecției COVID-19 în cadrul activităților electorale desfășurate și organizate de concurenții electorali (purtarea măștilor, păstrarea distanței sociale, întruniri care nu depășesc 50 de participanți etc.).
- ↑ Lista partidelor și altor organizații social-politice cu drept de susținere a candidaților la alegerile prezidențiale din 2020 – arhivat
- ↑ Regulamentul privind reflectarea campaniei electorale în mijloacele de informare în masă – arhivat
- Președinția Republicii Moldova
- Alegerile prezidențiale din 2020 // Comisia Electorală Centrală
Compartimentul dedicat alegerilor prezidențiale din 2020 în Republica Moldova este dezvoltat cu sprijinul Departamentului Buna Guvernare al Fundației Soros Moldova. Opiniile exprimate pe acest site aparțin ADEPT și nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a Fundației Soros Moldova.