
            

 

  

  

  

  

  

  

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Monitorizarea mass-mediei în campania electorală pentru alegerile parlamentare 

anticipate din 11 iulie 2021 

 

 

Raport nr.2 

11-17 iunie 2021 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Acest raport  a fost realizat cu sprijinul financiar al Oficiului 

Ambasadei Țărilor de Jos în Moldova.    

 

 



            

Date generale 

 

Scopul și obiectivele proiectului: Monitorizarea și informarea publicului cu privire la 

comportamentul mass-mediei în campania electorală și accesul concurenților electorali la mass-

media. Monitorizarea își propune să analizeze tendințele reportericești care pot afecta 

performanța instituțiilor mass-media și compromite abilitatea acestora de a oferi publicului 

informații veridice, echidistante și pluraliste. 

 

Perioada de monitorizare: 1 iunie – 10 iulie 2021 

 

Criteriile de selectare a instituțiilor mass-media supuse monitorizării:  

 

• Audiența / impactul: național, regional 

• Tipul de media: audiovizual 

• Forma de proprietate: publică, privată 

• Limba difuzării: română, rusă 

 

Lista instituțiilor mass-media monitorizate: 

 

Moldova 1 (19:00) – post public, acoperire națională, difuzează în limbile română și rusă; 

Prime TV (21:00) – post privat, acoperire națională, difuzează în limbile română și rusă; 

Primul în Moldova (18:00) – post privat, acoperire națională, difuzează în limbile română 

și rusă;  

Publika TV (versiunea online) – post privat, acoperire națională, difuzează în limbile 

română și rusă; 

Jurnal TV (19.00) – post privat, acoperire regională, difuzează în limbile română și rusă; 

NTV Moldova (19.00) – post privat, acoperire regională, difuzează în limbile română și 

rusă; 

RTR Moldova (20.00) – post privat, acoperire regională, difuzează în limbile rusă și 

română; 

TV 8 (19:00) – post privat, acoperire regională, difuzează în limbile română și rusă; 

Pro TV (20.00) – post privat, acoperire regională, difuzează în limba română; 

TV6 (19.00) – post privat, acoperire regională; difuzează în limbile română și rusă. 

 

ABREVIERI 

 

APC – Administrația publică centrală 

APL – Administrația publică locală 

AUR – Alianța pentru Unirea Românilor 

CEC - Comisia Electorală Centrală 

BECS – Blocul Electoral al Comuniștilor și Socialiștilor 

BERU – Blocul Electoral Renato Usatîi 

PACCC – Partidul Acțiunii Comune Congresul Civic 

PACE – Partidul Acasă Construim Europa 

PAS - Partidul Acțiune și Solidaritate  

PDCM – Partidul Dezvoltării și Consolidării din Moldova 

PDA – Partidul Democrația Acasă 

PDM – Partidul Democrat din Moldova 

PLD – Partidul Legii și Dreptății 

PP „NOI” – Partidul Politic NOI  

PNOI – Partidul Noua Opțiune Istorică (și-a schimbat denumirea în PAȘ - Partidul Alternative 

și Șanse) 



            

PPDA – Partidul Platforma Demnitate și Adevăr 

PPPO – Partidul Politic Puterea Oamenilor 

PPPS – Partidul Politic Partidul Schimbării 

PP Șor – Partidul Politic Șor 

PUN – Partidul Unității Naționale 

PVE – Partidul Verde Ecologist 

PMPSN – Partidul Politic Mișcarea Profesioniștilor Speranța-Nadejda 

PPPOM - Partidul Politic Partidul Oamenilor Muncii 

PPM – Partidul Patrioții Moldovei 

PRM – Partidul Regiunilor din Moldova 

PSRM – Partidul Socialiștilor din Republica Moldova 

 

2. Cadrul metodologic  

 

A fost monitorizat conținutul integral al principalelor buletine de știri zilnice de la fiecare post 

de televiziune, fiind analizate materialele cu caracter electoral direct și indirect. Materialele au 

fost supuse unei evaluări de conținut și de context, pentru a determina dacă sunt favorabile sau 

defavorabile unui sau altui partid/unei sau altei formațiuni politice. De asemenea, materialele 

au fost analizate conform următoarelor criterii de reflectare obiectivă: 

 

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic: Potrivit Codului serviciilor media 

audiovizuale (CSMA), în virtutea dreptului fundamental la informare, furnizorii de servicii 

media trebuie a) să asigure distincția clară între fapte și opinii în știri; b) să informeze cu privire 

la un fapt sau un eveniment corect, iar informația să fie verificată și prezentată în mod imparțial 

şi cu bună-credință (Art.13 (1)). În același timp, potrivit prevederilor deontologice, știrile 

trebuie să fie imparțiale și obiective și să nu favorizeze anumite partide/grupuri/persoane în 

detrimentul altora. Prezența elementelor discriminatorii în cadrul reportajelor și știrilor 

reprezintă un prim criteriu de prezentare a realității prin prisma opiniilor jurnalistului. Filtrarea 

știrilor și analiza minimă a istoriei și contextului, de asemenea, vorbesc despre apărarea 

intereselor anumitor actori, dar nu ale publicului larg. Iar Codul electoral, art. 69 (5) stipulează 

că mijloacele de informare în masă nu vor adopta tratamente privilegiate față de concurenții 

electorali în virtutea statutului social și/sau a funcțiilor pe care le dețin candidații acestora. 

 

Pluralismul de opinie. Corectitudinea și echilibrul surselor: Pentru a fi corecte și echilibrate, 

materialele trebuie să prezinte toate părțile vizate, în special când e vorba de subiecte 

controversate, și să trateze în mod egal oponenții. De asemenea, mass-media trebuie să asigure 

accesul la o multitudine de păreri diverse care ar ajuta auditoriul să-și creeze propria opinie 

asupra subiectelor reflectate. CSMA stipulează că în cadrul programelor audiovizuale de ştiri, 

pentru care exactitatea și corectitudinea sunt esențiale, relatările trebuie să provină din surse 

sigure, suficient documentate sub aspect factologic, cu o abordare credibilă și imparțială a 

evenimentelor, cu reflectarea echilibrată a diferitor opinii (Art.13 (4)). 

 

Limbajul și imaginile utilizate: Exagerările și limbajul licențios utilizat în mod deliberat – 

cum ar fi limbajul peiorativ sau etichetele atribuite anumitor persoane sau organizații, precum 

și imaginile manipulate astfel încât anumite părți să apară în lumină negativă – ridică grave 

semne de întrebare cu privire la respectarea standardelor etice și profesionale. Comportamentul 

etic al jurnaliștilor este pus la îndoială de cele mai multe ori atunci când imaginile prezintă 

aspecte ce nu corespund realității, când acestea sunt trucate, dar și atunci când anumite știri sunt 

ilustrate cu imagini ce nu au legătură cu textul. CSMA interzice difuzarea reportajelor 

susceptibile de a propaga, incita,  promova sau justifica ura rasială, xenofobia, antisemitismul 

sau alte forme de ură fondate pe intoleranță sau pe discriminarea pe criterii de sex, de rasă, de 

naționalitate, de religie, de dizabilitate sau de orientare sexuală (Art. 11(2)). 



            

 

3. Datele monitorizării 

 

 Moldova 1  

 

Implicarea în reflectarea campaniei electorale  

 

În perioada 11-17 iunie 2021, Moldova 1 a difuzat șapte ediții ale Mesagerului, principalul 

buletin de știri al postului public de televiziune, de la ora 19.00. Cele șapte ediții ale buletinului 

au inclus 53 de știri cu tangență electorală directă, cu un volum total de 3518 secunde (circa o 

oră). Toate știrile au fost difuzate în cadrul rubricii „Alegerile Parlamentare Anticipate 2021”. 

În cea mai mare parte, știrile au reflectat activitățile de campanie ale partidelor înscrise în cursa 

electorală și declarațiile exponenților acestor formațiuni, acuzații lansate la adresa unor 

oponenți politici.  

 

12 știri din cele 53 s-au referit la activitatea Comisiei Electorale Centrale, la dosarul examinat 

de Curtea de Apel Chișinău privind numărul secțiilor de votare de peste hotare, decizia Curții 

Constituționale de a nu accepta spre examinare în fond constituționalitatea hotărârilor CEC 

privind deschiderea secțiilor de votare peste hotare și pentru regiunea transnistreană, decizia 

autorităților de a elibera acte de identitate pentru alegători în termene restrânse, raportul 

Centrului pentru Jurnalism Independent privind monitorizarea a zece posturi de televiziune în 

campania electorală etc.  

 

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic  

 

În perioada de raport, Moldova 1 a reflectat corect și echidistant activitățile desfășurate de 

concurenții electorali. Subiectele care au vizat procesul electoral, dar și participarea în campanie 

a candidaților prezenți în știri (41 de știri în total) au fost reflectate de o manieră neutră de către 

postul public de televiziune, fiind respectat principiul separării faptelor de opinie. Moldova 1 

nu a favorizat sau defavorizat în mod evident vreun concurent electoral, adoptând un 

comportament neutru în raport cu toți candidații în alegeri. 

 

Pluralismul de opinie. Corectitudinea și echilibrul surselor  

 

În cele șapte ediții ale Mesagerului, analizate în perioada de raport, jurnaliștii postului public 

de televiziune au recurs la 98 de surse în cele 53 de știri monitorizate. 16 dintre cele 53 de 

materiale au reflectat subiecte controversate. Moldova 1 a asigurat echilibrul de surse aproape 

în toate materialele puse pe post.  

 

Totuși, dezechilibru a putut fi observat într-o știre din buletinul din 11 iunie, când PAS a 

protestat în fața Penitenciarului 13 din Capitală afișând un banner de dimensiuni mari cu 

imaginile mai multor politicieni, oameni de afaceri, judecători etc., scandând „Hoții la 

pușcărie!”. Jurnaliștii postului public de televiziune nu au anunțat că ar fi depus efort să obțină 

reacția celor vizați. 

 

Din perspectiva frecvenței și spațiului aparițiilor, cea mai mare prezență au avut-o 

reprezentanții BECS - 12 apariții directe sau mențiuni și cel mai mare volum pentru intervenții 

directe sau indirecte comparativ cu alți candidați (388 de secunde), urmați de PAS cu 13 apariții 

directe sau mențiuni și un volum de 268 de secunde.  

 

 

 



            

Frecvența apariției actorilor electorali în știri și volumul intervențiilor 

 

Subiecți citați/menționați Frecvența 
Durata apariției directe 

și indirecte, secunde 

BECS 12 388 

PAS 13 268 

PPDA 7 137 

PDC 3 114 

PACE 4 89 

AUR 3 78 

PP Șor 2 74 

PPPO 1 73 

PPM 2 60 

PD / PVE 1 25 

  

În știrile monitorizate au mai fost citați și menționați câte o singură dată PMPSN cu 20 de 

secunde și PCC cu 5 secunde. POM și PS au fost menționate de câte două ori, iar BERU, PNOP, 

PRM, PUN au fost menționate câte o singură dată, fără a fi citate.   

 

În perioada 11-17 iunie 2021, Moldova 1 s-a limitat, în majoritatea materialelor puse pe post, 

la o singură sursă de informare și nu a tratat subiectele în profunzime, cum ar fi să abordeze 

alte surse relevante pentru subiectul reflectat sau să ofere informație de context. 

  

Din perspectiva asigurării egalității de gen, la Moldova 1 sursele/protagoniștii de sex masculin 

au fost citați/menționați de 49 de ori, iar femeile au fost citate/menționate de 16 de ori (24%).  

 

Limbajul și imaginile video utilizate  

 

În perioada 11-17 iunie, limbajul folosit de televiziune în materialele puse pe post în cadrul 

Mesagerului a fost în conformitate cu normele deontologice. Imaginile utilizate au fost neutre 

și au respectat standardele etice și profesionale. 

 

  Jurnal TV 

 

 Implicarea în reflectarea campaniei electorale 

 

În perioada monitorizată, postul de televiziune Jurnal TV a difuzat 26 de subiecte electorale în 

cele cinci ediții ale principalului buletin de știri al zilei, cu un volum de 3262 de secunde (0,9 

ore). Materialele au reflectat activitățile de campanie ale concurenților cu prezentarea 

angajamentelor electorale, au oferit informații de la Comisia Electorală Centrală cu privire la 

procesul electoral, au relatat despre cheltuielile de campanie ale pretendenților la fotoliul de 

deputat, au anunțat despre organizarea dezbaterilor televizate, dar și despre alte aspecte ce țin 

de educația electorală a cetățenilor. De asemenea, postul a urmărit și a reflectat pe larg subiectul 

privind numărul de secții de votare de peste hotare. 

 

Știrile care au vizat direct candidații electorali s-au regăsit la rubrica ,,Alegeri parlamentare 

anticipate 2021”. Alte știri despre procesul electoral au fost difuzate în afara rubricii. 

 



            

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 

 

Postul Jurnal TV a reflectat corect activitățile desfășurate de concurenții electorali. Subiectele 

care au vizat procesul electoral, dar și activitățile de campanie ale candidaților prezenți în știri 

au fost reflectate de o manieră neutră și echidistantă. Nu au fost depistate abateri de la normele 

deontologice, iar faptele au fost separate de opinie. Nu au fost identificate predilecții față de 

anumiți concurenți electorali sau tendințe de favorizare/defavorizare în raport cu aceștia. 

 

În două ediții (16 și 17 iunie), Jurnal TV a difuzat un bloc de știri scurte despre evenimentele 

de campanie ale concurenților electorali. Durata aparițiilor a fost, în mare parte, aceeași pentru 

toți candidații. Postul precizează că „ceilalți concurenți electorali nu au organizat astăzi 

evenimente publice vizibile în cadrul campaniei electorale” cu referire la candidații care nu s-

au regăsit în această sinteză în edițiile respective. 

 

Pluralismul de opinie. Corectitudinea și echilibrul surselor 

  

Reporterii Jurnal TV au consultat 96 de surse în realizarea subiectelor electorale, cu intervenții 

directe sau indirecte. Cel mai mult au fost citați concurenții electorali de la evenimente 

electorale sau care au lansat acuzații, precum și reprezentanți ai instituțiilor statului solicitați să 

comenteze anumite subiecte. 

 

Din perspectiva spațiului de emisie alocat, cea mai mare prezență revine reprezentanților PPDA, 

candidatul electoral cu cel mai mare volum pentru intervenții directe sau indirecte - 226 de 

secunde. Reprezentanții PPDA au apărut în știri ce au reflectat evenimente de campanie, dosarul 

examinat de Curtea de Apel Chișinău privind numărul secțiilor de votare de peste hotare sau 

subiecte conflictuale. Concurentul electoral PAS, cu o frecvență aproape egală în știri, a avut 

un volum de emisie de 162 de secunde. BECS a beneficiat de 112 secunde, cu apariții directe 

sau indirecte. 

Frecvența apariției actorilor electorali în știri și volumul intervențiilor/Top 10 

 

Subiecți citați/menționați Frecvența 
Durata apariției directe 

și indirecte, secunde 

PPDA  10 226 

PAS 8 162 

BECS 5 112 

PDM 3 111 

PP Șor 3 104 

PPPO 2 78 

PACE  4 68 

AUR  4 52 

PDCM 2 48 

PPPM 2 38 

  

BERU a avut o apariție de 35 de secunde și a fost menționat de patru ori; PDA  - o apariție de 

20 de secunde și două mențiuni; PUN a fost menționat de patru ori, PPPS, POM, PRM, PACCC 

- o singură dată. Tot o singură dată au fost menționați candidații independenți care au depus 

actele la CEC, Ion Stegărescu și Veaceslav Valico. 

 



            

Din totalul de 26 de materiale electorale directe sau indirecte, trei au avut caracter conflictual, 

dintre care unul a fost parțial dezechilibrat din punct de vedere al surselor citate. Astfel, în ediția 

din 16 iunie, a fost difuzată o știre în care Inga Grigoriu (candidată pe listele PPDA) și 

prezentată în buletin ca „șefa comisiei «Laundromat»” afirmă că a obținut „documente 

secretizate care ar dovedi implicarea firmelor lui Veaceslav Platon în frauda bancară și în 

spălătoria rusească”, exprimându-și nemulțumirea că acesta a fost eliberat de procurori. 

Reporterii au solicitat și au inclus în știre opinia lui Veaceslav Platon, iar în cazul celeilalte părți 

vizate se menționează că „deocamdată Procuratura Generală nu a răspuns la acuzațiile Ingăi 

Grigoriu”.  

 

Din perspectiva asigurării egalității de gen, sursele/protagoniștii de sex masculin au fost 

citați/menționați de 41 de ori, iar femeile au fost citate/menționate de 14 ori (25%). 

 

Limbajul și imaginile video utilizate 

 

Limbajul și imaginile video utilizate în buletinele de știri difuzate de Jurnal TV au fost în 

corespundere cu normele deontologice, fără abateri și elemente discriminatorii. 

 

 NTV Moldova 

 

Implicarea în reflectarea campaniei electorale 

 

Între 11 și 17 iunie, canalul NTV Moldova a difuzat 42 de știri ce s-au referit direct sau indirect 

la alegerile parlamentare anticipate, în cadrul a cinci ediții ale buletinului de la ora 19.00. Știrile 

electorale au avut un volum total de 6887 de secunde (circa 1,9 ore), iar cele mai multe au fost 

incluse la rubrica Electorala 2021. Subiectele au vizat promisiunile electorale ale BECS, 

întâlniri în teritoriu ale exponenților Blocului și demararea campaniei „Săptămâna familiei”; 

lansarea în campanie și angajamentele altor câtorva formațiuni; briefinguri ale mai multor 

candidați pe listele BECS sau ale altor formațiuni care au lansat acuzații la adresa unor membri 

PAS și a Președinției; numărul secțiilor de vot ce ar urma să fie deschise în diasporă și în 

regiunea transnistreană. În patru din cele cinci buletine analizate au fost difuzate câte 1-2 

reportaje despre realizările primarilor PSRM în diferite sate, iar câte o știre a vizat un nou lot 

de vaccin Sputnik V, rezultatele unei cercetări sociologice și activitatea curentă a CEC.  

 

Știrile care au ținut de activitatea BECS, PAS/Președinția, cea a primarilor PSRM au fost 

extinse, completate cu voxuri și informație de background. Pe de altă parte, cele care s-au referit 

la activitatea altor concurenți electorali au fost în mare parte scurte și realizate dintr-o singură 

sursă.  

 

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic  

 

Contrar prevederilor Codului Serviciilor Media Audiovizuale și Codului deontologic al 

jurnalistului din R. Moldova, NTV Moldova a continuat să informeze părtinitor și lipsit de 

echidistanță despre subiectele cu tematică electorală. Prin felul în care a abordat evenimentele 

și informațiile, redacția a recurs la tehnica Salvatorului național (plasarea în lumină pozitivă a 

BECS) versus cea a dușmanului intern (punerea în lumină negativă a PAS și a președintei Maia 

Sandu). Mai mult de jumătate din știrile monitorizate au avut un caracter tendențios (27 din 42).  

 

Exponenții BECS au fost favorizați în 16 știri din totalul celor analizate. NTV Moldova a relatat 

în materiale extinse despre angajamentele electorale ale Blocului: reducerea decalajului dintre 



            

venituri și cheltuieli și ajutor alimentar pentru familiile cu copii, majorarea bugetelor 

primăriilor, implementarea programelor „Drumuri bune pentru toți” și „Școala rurală”, 

modernizarea spitalelor și alte promisiuni legate de domeniul Sănătății. În susținerea BECS și 

a faptului că inițiativele „sunt așteptate de oamenii din întreaga țară”, buletinele de știri au 

fost completate cu voci ale cetățenilor care confirmă necesitatea acestor deziderate. Pe 16 iunie 

a fost difuzată știrea „Supărați pe haosul din țară”, în care NTV Moldova afirmă, în baza mai 

multor vox-uri, că „sărăcia, salariile mici, prețurile exagerate și lipsa locurilor de muncă i-au 

determinat pe mulți moldoveni să aleagă drumul străinătății. Cei care au mai rămas în țară 

sunt revoltați de haosul pe care l-au instaurat partidele proeuropene în ultimii 12 ani. Oamenii 

spun că vor stabilitate și forțe stataliste la conducere” (generalizare și amestec dintre fapte și 

opinii). În a doua parte a știrii, redacția amintește că BECS și-a prezentat programul electoral 

pe 8 iunie, trece în revistă angajamentele electorale și dă asigurări că anume BECS „poate 

elimina sărăcia și readuce țara pe calea dezvoltării”.   

 

Totodată, NTV Moldova a difuzat cinci reportaje din regiunile R. Moldova, în care a relatat 

despre realizările primarilor în localitățile pe care le administrează, fiind vorba despre reparația 

drumurilor, sisteme de iluminare, reabilitarea grădinițelor, construcția unui pod etc. Toate au 

un caracter laudativ - „[primarul, n.a.] a reușit să schimbe calitatea vieții oamenilor” - și în 

fiecare se menționează că realizările au fost posibile „doar cu sprijinul administrației publice 

centrale”.  

 

În contrast, NTV Moldova a defavorizat PAS și pe președinta Maia Sandu în 20 de știri din 42 

monitorizate. Bunăoară, în fiecare buletin au fost inserate materiale în care exponenți BECS 

acuză membri PAS de probleme de integritate: luare de mită, conflicte de interese, evaziune 

fiscală, acte de corupție, fals în documente etc. În mare parte, afirmațiile se referă la informații 

din trecut, iar cele invocate nu sunt verificate de jurnaliști din alte surse/nu se face trimitere la 

probe. Într-o știre din 11 iunie, deputatul Vitali Evtodiev afirmă că PAS pregătește „grupuri de 

oameni care vor încerca să blocheze accesul cetățenilor din stânga Nistrului la secțiile de 

votare”. De remarcat că știrile care vizează PAS se referă strict la acuzații și nu reflectă 

activitatea curentă de campanie a formațiunii.  

 

Președinția a fost vizată în 10 știri ce se referă direct sau indirect la campania electorală. Pe 14 

iunie, deputatul Vasile Bolea acuză instituția prezidențială de „intervenție abuzivă în activitatea 

Inspecției Financiare”, iar pe 17 iunie este citată o postare ce aparține lui Igor Dodon cu privire 

la recepționarea unui nou lot de vaccinuri din Federația Rusă, în care accentuează că acest fapt 

a fost posibil datorită eforturilor sale și ale PSRM, „în pofida impedimentelor din partea 

președintelui”. Tot pe 17 iunie, NTV Moldova a difuzat două știri în care AUR și PP Șor aduc 

un șir de acuzații la adresa Președinției și Maiei Sandu, privind implicarea acesteia în campania 

electorală și plagierea unui proiect de lege.  

 

În concluzie, prin intenția evidentă de a pune în lumină pozitivă sau negativă anumiți concurenți 

electorali, NTV Moldova nu a respectat prevederile Codului Electoral  (art. 69 (1)) care 

stipulează că „radiodifuzorii, în cadrul tuturor programelor lor (…) au obligația de a respecta 

principiile de echitate, responsabilitate, echilibru şi imparțialitate în reflectarea alegerilor”, 

precum și prevederile Codului Serviciilor Media Audiovizuale (art.13 (6)) privind „asigurarea 

imparțialității, echilibrului și favorizarea liberei formări a opiniilor, prin prezentarea 

principalelor puncte de vedere aflate în opoziție, în perioada în care problemele sunt în 

dezbatere publică”. 

 

 

 

 



            

 

Pluralismul de opinie. Corectitudinea și echilibrul surselor 

 

Cele 42 de materiale relevante au citat direct sau indirect 147 de surse, în principal candidații 

electorali (de regulă reprezentanți ai BECS); primari, instituții precum CEC sau Curtea de Apel 

Chișinău, cetățeni.  

 

Cea mai mare prezență în știri au avut-o reprezentanții BECS, care au intervenit timp de 2149 

de secunde (0,6 ore sau a treia parte din volumul total de emisie monitorizat). În același timp, 

spațiul dedicat BECS a fost de 20-30 de ori mai mare decât cel alocat altor concurenți citați sau 

menționați. Unele știri care vizează Blocul au avut o durată de 200-300 de secunde, spre 

deosebire de cele în care sunt citați/menționați alți candidați - până la 60 secunde. 

Reprezentanții PAS au fost menționați de 11 ori, având trei intervenții directe sau indirecte, în 

timp ce Președinția și președinta Maia Sandu au fost menționate de 10 ori în știri, dar nu au fost 

citați direct sau indirect.  

 

În afara BECS și PAS, canalul TV a mai informat în această perioadă, pe scurt, despre 

activitățile de campanie ale PPDA (trei știri), PP Șor (două știri), AUR, PACE, PDM, PLD, 

PMPSN, PPM, PPPO și PUN - câte o singură știre fiecare. Atitudinea față de aceste formațiuni 

a fost neutră. NTV Moldova nu a oferit acces în știri și altor candidați înscriși în cursă: BERU, 

PACCC, PDCM, PPPS, PVE și alții. 

 

Frecvența apariției actorilor electorali în știri și volumul intervențiilor/TOP 10 

 
Subiecți 

citați/menționați 
Frecvența 

Durata apariției directe și 

indirecte, secunde 

BECS 24 2149 

PP ȘOR 4 279 

PPDA 4 206 

AUR 1 121 

PAS 11 89 

PACE 1 82 

PDM 1 68 

PUN 1 64 

PPM 1 63 

PLD 1 58 

 

17 știri au avut un caracter conflictual, conținând diverse acuzații, iar 11 dintre acestea au fost 

neechilibrate sau parțial dezechilibrate. Este vorba în principal despre știrile în care sunt aduse 

acuzații privind lipsa de integritate a unor membri PAS. În câteva din aceste știri lipsește orice 

replică, iar în altele NTV precizează că „purtătoarea de cuvânt a PAS, Aurica Jardan, a refuzat 

să comenteze declarațiile” sau că „nu a răspuns la apeluri și mesaje”. Jurnaliștii NTV 

Moldova includ aceste mențiuni în finalul știrilor, fără a proba efortul de a obține o reacție. Or, 

în condițiile în care redacția decide să preia din alte surse subiecte și acuzații defăimătoare, 

aceasta trebuie să-și asume responsabilitatea de a include și opinia părții vizate, în speciali în 

cazurile în care acuzațiile sunt lansate la adresa unor persoane concrete. Un exemplu relevant 

în acest sens este o știre din 16 iunie, când Grigore Novac (BECS) l-a acuzat pe Andrei Spînu 

(PAS) de tăinuirea averii, făcând trimitere la „mai multe investigații jurnalistice”. NTV 

Moldova nu informează dacă a încercat să-l contacteze pe reprezentantul PAS și nici nu include 

comentariile lui Andrei Spînu cu care a fost citat în cel puțin două dintre investigațiile 

jurnalistice (RISE Moldova și Ziarul de Gardă). Astfel, postul nu a ținut cont de prevederile 

https://www.rise.md/articol/secretarul-offshore/
https://www.zdg.md/importante/doc-cum-explica-noul-secretar-general-al-presedintiei-averea-de-milioane-pe-care-o-declara/


            

Art.13 (4) al Codului Serviciilor Media Audiovizuale privind obligația reflectării echilibrate a 

diferitelor opinii.  

 

În perioada de monitorizare, postul a asigurat echilibrul surselor din perspectiva de gen, 

protagoniștii de sex masculin și feminin fiind citați/menționați practic în număr egal - 67 de 

femei și 68 de bărbați.  

 

Limbajul și imaginile video utilizate  

 

Imaginile video utilizate la adresa concurenților electorali în buletinele de știri de la NTV 

Moldova au fost în corespundere cu normele deontologice. Limbaj discriminatoriu la adresa 

minorităților sexuale a fost identificat în cazul știrii din 14 iunie despre lansarea de către BECS 

a „Săptămânii familiei”, prin care blocul vrea să promoveze valorile familiei tradiționale și se 

declară „împotriva cuplurilor homosexuale”. „În această duminică, ei, cei care promovează 

sodomia, planifică să vorbească despre tată unu, părinte unu, părinte doi, legalizarea 

căsătoriei dintre doi bărbați și două femei”, afirmă într-o intervenție directă Vladimir Bolocan. 

„Așa ceva nu trebuie să fie nici în Moldova, nicăieri, e păcat și nu e bine așa ceva. Familia e 

copii, mama, tata, dar la dânșii [membri LGBT, n.a.] e altceva”, declară o femeie prezentă la 

evenimentul de lansare a campaniei. Postul de televiziune promovează aceste afirmații, care pot 

să incite la ură sau discriminare față de reprezentanții unui anumit grup social.  

 

 

  Prime TV 

 

Implicarea în reflectarea campaniei electorale  

 

În perioada supusă monitorizării, postul de televiziune Prime TV a difuzat cinci buletine ale 

Primelor știri, în care au fost prezentate 37 de materialele cu caracter electoral direct sau 

indirect cu o durată totală de 4262 secunde (1,2 ore). Tematica știrilor electorale a vizat 

înregistrarea noilor formațiuni în cursa electorală, deciziile CEC și ale instanțelor de judecată 

pe marginea deschiderii secțiilor de votare peste hotare, dar și în regiunea transnistreană, 

lansarea partidelor în campania pentru parlamentarele anticipate și enunțarea priorităților 

acestora în diverse domenii. De asemenea, au fost reflectate conflictele și acuzațiile dintre 

anumite formațiuni politice, declarații ale reprezentanților formațiunilor pe subiecte politice, 

sociale, economice, precum și protestele unor partide politice la sediile diferitor instituții de 

stat. Totodată, în perioada monitorizată, postul Prime TV a difuzat trei materiale cu caracter 

electoral indirect care au avut în centrul atenției activități ale administrației publice locale și 

raionale din Orhei.  

 

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic  

 

În general, Prime TV a abordat echidistant și imparțial activitățile desfășurate de concurenții 

electorali pentru alegerile parlamentare anticipate din 11 iulie. Știrile au fost obiective, corecte, 

nefiind sesizate probleme la capitolul separării faptelor de opinii sau partizanat politic, în mare 

parte fiind respectate normele etice și deontologice.  

 

Totuși, într-un material difuzat pe 11 iunie, s-a remarcat o ușoară tendențiozitate prin selecția 

subiectului și a citatelor inserate. Prime TV a difuzat o declarație a liderului PSRM, Igor Dodon, 

făcută într-un depozit frigorific din raionul Ocnița: „Pentru a avea piața de desfacere pentru 

aceste mere, noi trebuie să avem relații bune, în primul rând, cu Federația Rusă, pentru că în 

cazul în care se înrăutățesc relațiile cu Rusia, așa cum vor cei de dreapta, să fie Moldova un 



            

plațdarm [cap de podă, n.a.] anti-rus, atunci 200 de mii de tone de mere, circa două miliarde 

de lei, rămân pe copac”. Reporterul nu a solicitat opiniile formațiunilor politice de dreapta, 

care potrivit lui Igor Dodon își doresc „înrăutățirea relațiilor cu Rusia”. 

 

Într-o știre din data de 17 iunie, în care se anunță că „Curtea de Apel Chișinău obligă CEC să 

deschidă cel puțin 190 de secții de vot peste hotare”, reporterul a recurs la judecăți de valoare, 

menționând că „după ce magistrații de la Curtea de Apel s-au expus, liderii și reprezentanții 

partidelor care au contestat deciziile CEC nu știau cum să-și împartă laurii”. 

 

În perioada monitorizării, tonalitatea reflectării candidaților electorali a fost una neutră, fără a 

fi observată favorizarea sau defavorizarea evidentă a unor concurenți electorali. În același timp, 

PP Șor a fost favorizat în cadrul a trei știri cu caracter electoral indirect. Astfel, pe data de 14 

iunie, Prime TV a anunțat că „încă o stradă a fost renovată la Orhei”, pe 15 iunie a remarcat 

că „la Orhei continuă renovarea integrală a curților de bloc”, iar pe 16 iunie a informat că „în 

două sate din Orhei au fost inaugurate terenuri de joacă”. În cadrul celor trei reportaje au fost 

inserate citate directe ale primarilor respectivelor localități, dar și ale președintelui raionului 

Orhei, toți fiind exponenți ai PP Șor. Într-un caz, mai exact pe 15 iunie, reporterul a menționat 

că „primarul Pavel Verejanu a fost ales din partea PP Șor”, făcându-se astfel transfer de 

imagine. 

 

Pluralismul de opinie. Corectitudinea și echilibrul surselor  

 

În perioada de raport, Prime TV a asigurat o diversitate relativă a surselor, postul TV utilizând 

121 de surse pentru documentarea celor 37 de știri. Principalele surse au fost candidații 

electorali, membrii CEC, reprezentanți ai administrației publice centrale, cetățeni.  

 

Din perspectiva frecvenței aparițiilor actorilor electorali, reprezentanții BECS și PAS au avut 

cele mai multe apariții - câte nouă fiecare. Intervențiile BECS și PAS au fost determinate în 

special de activități de campanie, dar și de acuzații din partea altor concurenți electorali. Acestea 

au fost urmate de reprezentanții PP Șor, cu șase apariții, și de cei ai PPDA, AUR și PACE, cu 

câte cinci apariții fiecare. În același timp, PPDA și PP Șor au înregistrat cel mai mare volum al 

intervențiilor – 241 și, respectiv, 240 de secunde. În cazul PPDA, acestea au fost determinate 

de activități de campanie, acuzații venite din partea altor actori electorali sau de decizii ale 

instanțelor de judecată privind deschiderea secțiilor de votare peste hotare. Intervențiile PP Șor 

au fost generate de activitățile administrației publice locale din or. Orhei, evenimente de 

campanie sau intimidări din partea unor concurenți electorali. PDCM, BERU și PPPO au avut 

două apariții, iar PPPS, PPPOM, PNOI (redenumit în PAȘ), PPM și PRM au fost menționați 

câte o singură dată. Într-un caz au fost enumerați toți concurenții pe care CEC i-a admis la 

alegerile parlamentare din 11 iulie. 

 

Frecvența apariției actorilor electorali în știri și volumul intervențiilor/  

 

Subiecți citați/menționați Frecvența 

Durata apariției 

directe și indirecte, 

secunde 

PPDA 5 241 

PP Șor 6 240 

PAS   9 179 

BECS 9  166  

AUR 5 125 

PPPO 2  89 



            

PDCM 2  87 

PACE 5  43 

BERU 2 11 

 

Știrile referitoare la înregistrarea noilor concurenți electorali sau lansarea acestora în campania 

electorală au fost realizate, în principal, dintr-o singură sursă, fără a fi incluse informații de 

context. În același timp, materialele controversate (13) au asigurat în mare parte echilibrul 

surselor, cu o singură excepție. Astfel, pe 15 iunie, Prime TV a difuzat o știre în care anunța că 

„PAS a schimbat trei candidați de pe listă, în urma scandalurilor legate de numele acestora”. 

Având în vedere că „numele celor trei candidați sunt implicate în scandaluri de contrabandă, 

droguri și excrocherie”, era necesară reacția unor membri PAS pentru a echilibra știrea. 

Reporterul însă s-a rezumat la mențiunea că „președintele interimar al formațiunii, Igor Grosu, 

nu ne-a răspuns la telefon pentru ne a oferi un comentariu despre schimbarea candidaților pe 

lista PAS”. 

 

Pe 17 iunie, Prime TV a difuzat o știre în care „reprezentanții AUR se plâng că sunt urmăriți și 

persecutați, inclusiv de instituțiile statului”. Reporterul mai menționează că „în opinia lui Vlad 

Bilețchi, scopul de a scăpa de AUR din cursa electorală îl au reprezentanții Partidului Acasă 

Construim Europa, ai blocurilor electorale Renato Usatîi, Comuniștilor și Socialiștilor, precum 

și Ministerul de Interne și Serviciul de Informații și Securitate”. În încercarea de a solicita 

opinia părților vizate, Prime TV ilustrează pe ecran mesajele expediate lui Gh. Cavcaliuc 

(PACE) și lui Renato Usatîi (BERU) cu rugămintea de a comenta acuzațiile aduse de AUR, 

însă în imagine apar mesajele transmise din partea reporterului Publika TV, Doina Ivanov, și 

nu a reporterilor Prime TV.  

 

 
Captură de ecran/Prime TV, Primele știri, 17 iunie 2021.  Mesajele expediate de reporterii de la Publika TV concurenților 

electorali pentru a fi solicitată a doua sursă sunt utilizate la Prime TV. 

 



            

Din perspectiva asigurării egalității de gen, postul a acordat prioritate surselor/protagoniștilor 

de sex masculin, care au fost citați/menționați de 58 ori, femeile fiind citate/menționate în 34 

de cazuri (36%). 

 

Limbajul și imaginile video utilizate  

 

Prime TV nu a utilizat limbaj discriminatoriu la adresa concurenților electorali în știrile difuzate 

în perioada de raport. În ceea ce privește imaginile, acestea au fost neutre și au respectat 

standardele etice și profesionale. 

 

 Primul în Moldova 

 

Implicarea în campania electorală 

 

În perioada 11-17 iunie 2021, postul de televiziune Primul în Moldova a reflectat activ 

campania electorală, difuzând în cinci buletine de știri, 44 de subiecte cu caracter electoral 

direct și indirect, cu durata de 6747 secunde sau 1,9 ore. Majoritatea acestora s-au rezumat la 

activități de campanie ale candidaților înscriși în cursa electorală, în principal ale Blocului 

Electoral al Comuniștilor și Socialiștilor, pe de o parte, și la subiectele ce țin de presupusele 

probleme de integritate pe care le-ar avea unii candidați de pe listele PAS, pe de altă parte. 

Buletinele de știri au conținut și subiecte difuzate în afara rubricii electorale, care au vorbit 

despre reușitele și succesele înregistrate în diferite localități datorită conlucrării dintre primari 

și autoritățile centrale sau despre diverse probleme ale oamenilor în care tangențial sunt 

menționați candidații electorali sau președinta Maia Sandu. 

  

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic  

 

Peste jumătate (25) din materialele  relevante prezentei monitorizări au fost tendențioase, fiind 

evidentă intenția postului de a-i pune în lumină pozitivă sau negativă pe anumiți concurenți 

electorali. Lipsa de imparțialitate a fost remarcată la selectarea subiectelor pentru reflectare și 

unghiul de abordare, în materialele respective fiind scoase în prim plan fie doar realizări și 

succese ale unui concurent, fie eșecurile și acuzații de diferit ordin la adresa altui concurent. 

Exemple de materiale tendențioase: știrea din 11 iunie despre preocupările reprezentanților 

BECS față de problema asigurării prezenței la vot a cetățenilor din stânga Nistrului, în care este 

inclusă informație de context pentru a demonstra că PAS s-a opus participării acestora în 

alegerile prezidențiale din 2020;  știrea din 14 iunie despre întâlnirea liderilor BECS cu 

reprezentanții minorităților naționale, care își arată, în mai multe voci, admirația pentru 

reprezentanții blocului și își exprimă speranța că BECS va câștiga alegerile. Știrea respectivă e 

urmată de un material care prezintă imagini din mediul online despre o ceartă de la întâlnirea 

reprezentanților PAS cu membri ai comunității rome din Otaci, care o acuză pe Maia Sandu că  

ar  „urî evreii, țiganii”, iar o participantă întreabă „Ea ce, e națistă, s-au cum să înțelegem?” (14 

iunie). În aceeași zi, materialul despre o acțiune electorală a PPDA cu privire la situația de la 

ÎS Calea Ferată din Moldova a fost completat cu informație și citate care să arate eforturile 

anterioare ale PSRM în Parlament pentru soluționarea problemei respective, menționându-se 

că acest lucru nu s-a întâmplat pentru că președinta Sandu a dizolvat Parlamentul. În aceeași 

cheie este construită știrea cu caracter electoral indirect despre problemele cu care se confruntă 

fermierii moldoveni din cauza că piața e inundată cu produse străine. În finalul știrii se 

menționează că Parlamentul a adoptat modificări la legislație, care ar fi trebuit să rezolve 

problema, dar președinta Maia Sandu nu a promulgat legea respectivă.  O altă știre cu caracter 

electoral indirect a informat despre prelungirea perioadei în care moldovenii pot să-și legalizeze 



            

șederea în Federația Rusă, președintele rus Vladimir Putin semnând documentul respectiv după 

ce anterior Igor Dodon ar fi  solicitat acest lucru autorităților ruse.  

 

Știrile despre primarii unor localități (unii fiind prezentați drept primari PSRM, iar alții nu) au 

informat exclusiv pozitiv despre realizările acestora și au accentuat în repetate rânduri despre 

importanța susținerii pe care au avut-o din partea autorităților centrale. În aceste știri (4), alături 

de altele două, a fost evidentă o tentă apreciativă din partea reporterului, iar în celelalte 

materiale faptele au fost separate de opinie. Astfel, știrea din 15 iunie despre un conflict cu 

implicarea consilierilor locali de la Condrița începe cu „Declară una și fac alta. În timp ce 

candidații pentru funcția de deputat ai Partidului Acțiune și Solidaritate declară grijă pentru 

copii, aleșii locali ai formațiunii se împotrivesc deschiderii instituțiilor școlare”,  fără ca acest 

citat să fie atribuit vreunei surse. Într-o altă știre, din 14 iunie, despre lansarea de către BECS a 

„Săptămânii familiei”, reporterul generalizează, afirmând că Inițiativa BECS e susținută de 

locuitorii țării, după care sunt incluse opiniile a două persoane cu referire la subiect. 

 

În perioada de raport a fost evident partizanatul postului Primul în Moldova în favoarea BECS. 

Acest concurent electoral a fost protagonistul a 24 de știri, dintre care în 11 a vorbit despre 

programul și obiectivele electorale, iar în alte opt știri aceștia au lansat acuzații la adresa PAS.  

În 14 materiale, tonalitatea reflectării a fost pronunțat pozitivă pentru BECS, reprezentanții 

blocului fiind prezentați drept actori care au guvernat bine țara în ultimii ani, au promovat 

minoritățile naționale, au pledat pentru valorile familiei, au construit drumuri bune și au 

renăscut localități etc. Aceștia au fost prezentați și drept susținători ai fermierilor afectați de 

ploile din ultimele săptămâni. Multe știri au conținut promisiuni electorale în domeniul 

educației, sănătății etc. În același timp, a fost evidentă atitudinea tendențioasă față de PAS și 

președinta Maia Sandu, tonalitatea reflectării acestora fiind negativă în 10 și, respectiv, opt știri 

acuzatoare.  

 

Tonalitatea reflectării celorlalți concurenți despre care a informat Primul în Moldova a fost 

predominant neutră, cu excepția PLD, care a avut o apariție în lumină negativă, și PPM –  o 

apariție în lumină pozitivă. Astfel, Primul în Moldova nu a respectat prevederile Codului 

Electoral  (art. 69 (1)) care stipulează că „radiodifuzorii, în cadrul tuturor programelor lor (…) 

au obligația de a respecta principiile de echitate, responsabilitate, echilibru şi imparțialitate 

în reflectarea alegerilor”, dar și prevederile Codului Serviciilor Media Audiovizuale.  Art.13 

(6) care prevede asigurarea imparțialității, echilibrului și favorizarea liberei formări a 

opiniilor, prin prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în opoziție, în perioada în care 

problemele sunt în dezbatere publică. 

 

Pluralismul de opinie. Corectitudinea și echilibrul surselor 

 

În perioada 11-17 iunie 2021, la documentarea știrilor, Primul în Moldova a citat și/sau 

menționat 120 de surse în buletinele de știri, în mare parte candidați în alegeri, cetățeni și CEC. 

Concurentul electoral cel mai prezent pe ecrane a fost BECS, căruia i s-a alocat un spațiu de 

emisie pentru intervenții directe și indirecte de zeci de ori mai mare decât altor candidați. PPO  

a avut o apariție, iar reprezentanții BERU au fost menționați tangențial într-un material acuzator 

la adresa PAS. În câteva rânduri au fost listați toți candidații înregistrați. Președinta  Maia Sandu 

a fost menționată de opt ori, fără a avea intervenții directe. 

 

Frecvența apariției actorilor electorali în știri și volumul intervențiilor/Top 10 

Subiecți citați/menționați Frecvența 
Durata apariției directe 

și indirecte, secunde 



            

BECS 24 1556 

PPDA 5 269 

PP ȘOR 4 268 

PAS 11 148 

AUR 1 130 

PUN 1 90 

PPM 1 80 

PLD 1 70 

PSN 2 65 

PACE 1 64 

 

Postul a avut în perioada de raport 16 știri controversate, majoritatea absolută vizându-i pe 

candidații la funcția de deputați de pe lista PAS, 11 dintre ele fiind dezechilibrate. Primul în 

Moldova a difuzat  zilnic câte 1-2 știri la adresa PAS și câte 1-2 care au vizat-o pe Maia Sandu. 

De regulă, aceste știri au conținut intervenții denigratoare, menționând că cei vizați fie nu au 

răspuns la telefon, fie nu au comentat acuzațiile, fără a fi vizibil efortul jurnalistului de a găsi 

modalități alternative pentru a asigura echilibrul surselor. Numărul mare de cazuri în care 

instituția media s-a limitat la a informa telespectatorii că protagoniștii nu au răspuns la telefon 

indică asupra unei tendințe/obișnuințe de face jurnalism bazat pe o singură sursă. Astfel, postul 

nu a respectat Art. 13 (4) din Codul serviciilor media audiovizuale potrivit căruia „În cadrul 

programelor audiovizuale de știri, pentru care exactitatea și corectitudinea sunt esențiale, 

relatările trebuie să provină din surse sigure, suficient documentate sub aspect factologic, cu 

o abordare credibilă și imparțială a evenimentelor, cu reflectarea echilibrată a diferitor 

opinii”. 

 

Majoritatea surselor din știrile difuzate de Primul în Moldova au fost bărbați – 70, iar femeile 

au fost citate de 41 de ori (37%), acesta fiind unul din cei mai buni indicatori în rândul posturilor 

monitorizate. Sursele de sex feminin au fost, de regulă, citate în materialele despre candidații 

BECS (vox populi). 

 

Limbajul și imaginile video utilizate  

 

Limbajul și imaginile video utilizate în buletinele de știri difuzate de Primul în Moldova au fost 

în majoritatea cazurilor în corespundere cu normele deontologice, fiind înregistrate câteva 

materiale cu abateri de la reguli și standarde profesionale. Astfel, în știrea din 6 iunie, în care 

era vorba de obiectivele electorale BECS pe domeniul sănătății, apare imaginea neblurată a 

unui copil minor în incinta unei instituții medicale, fapt interzis de legislație (....). De asemenea, 

în știrea din 14 iunie, despre lansarea de către BECS a Săptămânii familiei, ca un antipod al 

activităților anunțare de comunitatea LGBT, a fost remarcat un limbaj discriminatoriu în raport 

cu reprezentanții acestei comunități. Referindu-se  la intenția comunității LGBT de a organiza 

un marș de solidaritate la 20 iunie, unul dintre vorbitori spune că „în această duminică ei, cei 

care promovează sodomia, planifică să vorbească despre legalizarea căsătoriei dintre doi 

bărbați și două femei. În ziua când comunitatea LGBT va organiza marșul homosexualilor, 

marșul indecenței, al rușinii, haideți să le arătăm, că totuși noi suntem majoritatea pe teritoriul 

Republicii Moldova”, îndeamnă un alt vorbitor la eveniment, iar postul de televiziune citează 

fidel aceste afirmații care sunt în măsură să incite la ură și intoleranță față de reprezentanții 

acestei comunități. Respectiv, postul a încălcat Art. 11(2) al CSMA, care interzice difuzarea 

reportajelor susceptibile de a propaga, incita,  promova sau justifica ura fondată pe intoleranță 

sau pe discriminarea pe criterii de sex, de rasă, de naționalitate, de religie, de dizabilitate sau de 

orientare sexuală. 

 



            

 

  Pro TV  

 

Implicarea în reflectarea campaniei electorale 

 

În perioada 11-17 iunie, Pro TV a difuzat șapte buletine de știri la ora 20.00 în cadrul cărora 

campania electorală pentru alegerile parlamentare anticipate din 11 iulie a fost reflectată în 38 

de știri cu un volum total de 4043 de secunde (1,1 ore). Principalele subiecte electorale au vizat 

evoluțiile în jurul deschiderii secțiilor de votare peste hotare, dar și în Transnistria, lansarea a 

trei formațiuni în cursa electorală și înregistrarea unor noi concurenți de către CEC pentru 

parlamentarele anticipate, activități de campanie electorală a partidelor deja înregistrate, dar și 

acuzații din partea unor concurenți la adresa altora.  

 

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 

 

Postul de televiziune a prezentat știrile cu caracter electoral de o manieră neutră, oferind spațiu 

de antenă majorității concurenților, fără a fi remarcată favorizarea sau defavorizarea vreunui 

actor electoral. În știrile care vizau înregistrarea de către CEC a noilor concurenți, Pro TV a 

enumerat de fiecare dată toate formațiunile deja înregistrate și cele asupra cărora CEC urma să 

se pronunțe, ilustrând pe ecran denumirea și sigla partidelor.  

   

Pluralismul de opinie. Corectitudinea și echilibrul surselor 

 

În materialele cu caracter electoral, Pro TV a utilizat 140 de surse citate direct sau indirect. De 

cele mai multe ori protagoniști au fost reprezentanții CEC, concurenții electorali și diverse 

instituții de stat, cum ar fi MAEIE, MAI, SIS. Știrile cu caracter electoral au avut, de obicei, 

surse primare – de la conferințele de presă sau de la activitățile electorale organizate de 

concurenții care aspiră la fotoliul de deputat. 

 

În perioada monitorizării nu a fost sesizată o predilecție pentru un anumit concurent electoral, 

spațiul de emisie fiind acordat protagoniștilor electorali  în funcție de evenimentele desfășurate.  

Din perspectiva spațiului de emisie acordat, constatăm că reprezentanții PAS, BECS și PPDA 

au fost citați direct sau indirect de 12 ori, 11 și, respectiv, nouă ori. PP Șor, AUR și BERU au 

avut o frecvență a aparițiilor de șase, cinci și, respectiv, patru ori. PUN, PPPS, PPPOM și PPM 

au fost menționați de trei ori fiecare. PACE, PAȘ (redenumit din PNOI) și PRM au fost 

menționați de două ori fiecare. PPO, PAC și candidatul independent, Veaceslav Valico, au fost 

menționați o singură dată. 

 

În perioada monitorizată, președinta Maia Sandu a fost menționată de cinci ori, dintre care de 

două ori a fost citată direct, fiindu-i oferit un spațiu de emisie de 108 secunde. 

 

Frecvența apariției actorilor electorali în știri și volumul intervențiilor/Top 10 

Subiecți citați/menționați Frecvența 
Durata apariției directe 

și indirecte, secunde 

PAS 12 163 

PPDA 9 154 

BECS 11 78 

PP Șor 6 56 

BERU 4 48 



            

AUR 5 43 

PPM 3 23 

PPPS 3 15 

PPPOM 3 15  

PUN 3 0 

 

Din totalul celor 38 de știri cu caracter electoral direct sau indirect, 14 știri au fost controversate. 

În cazul a două dintre ele nu a fost asigurat echilibrul de surse. Pe 11 iunie, Pro TV a reflectat 

flashmobul tinerilor PAS în fața Penitenciarului 13 din Capitală. Aceștia țineau în mâini un 

panou cu imagini ale unor politicieni și judecători, scandând că locul lor este „la pușcărie”. La 

finalul știrii, reporterul a menționat că „nimeni dintre persoanele vizate de PAS nu a reacționat 

deocamdată”, fără ca reporterii să facă un minim efort pentru a solicita opinia celor vizați.  

 

Într-o altă știre din data de 18 iunie, când postul de televiziune a anunțat că „în plină campanie 

electorală, 18 consilieri PSRM au părăsit partidul, nefiind de acord cu decizia formațiunii de 

a se alia cu comuniștii”, de asemenea, nu a fost asigurat echilibrul surselor. Pro TV a anunțat 

că „PSRM nu a reacționat deocamdată și nici la apeluri nu a răspuns”. Astfel, postul nu a 

încercat să identifice surse alternative de informare pentru a asigura echilibrul acestora așa cum 

prevăd normele deontologice. 

 

La capitolul echilibrului de gen, Pro TV a acordat prioritate surselor masculine (63), în timp ce 

sursele feminine (15) au avut o reflectare mai mică (19%).   

 

Limbajul și imaginile video utilizate 

 

În perioada monitorizată, Pro TV nu a folosit un limbaj discriminatoriu în raport cu concurenții 

electorali. Imaginile video și foto utilizate au fost neutre, au corespuns realității și au respectat 

standardele etice. 

 

Publika TV 

 

Implicarea în reflectarea campaniei electorale 

 

Publika TV a pus pe post în perioada de monitorizare 35 de știri cu tentă electorală. Volumul 

total al acestora a fost de 4197 de secunde (1,1 ore). Subiectele au vizat înregistrarea 

concurenților de către CEC și activități de campanie ale concurenților electorali, ședințele și 

decizia Curții de Apel cu privire la contestațiile unor candidați referitoare la numărul secțiilor 

de vot ce urmează a fi deschise în afara țării. O mare parte din știri au fost generate de 

evenimente sau declarații făcute în spațiul public, fiind  documentate din surse primare, fără ca 

informația/declarațiile candidatului reflectat să fie echilibrate cu opinii ale experților sau să fie 

trecute prin filtrul critic al jurnalistului, informațiile de context fiind incluse preponderent în 

știrile controversate.  

 

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 

 

Majoritatea știrilor (28 din 35) au fost imparțiale și au respectat principiul separării faptelor de 

opinii. Șapte materiale au avut o tentă tendențioasă evidentă, exprimată atât prin selectarea 

subiectelor pentru reflectare, cât și prin modalitatea de relatare. De exemplu, postul a difuzat 

aproape zilnic știri separate despre activitățile/promisiunile electorale ale BECS (6 în total), ai 

cărui reprezentanți au apărut și în știri privind diverse acuzații la adresa altor concurenți 



            

electorali. Astfel, în știrea din 13 iunie despre lista candidaților BECS, în care fiecare al treilea 

candidat este reprezentant al minorităților etnice, în final se menționează că BECS este nr.6 în 

buletinul de vot (în cazul știrilor despre alți concurenți, acest detaliu nu a fost inclus). În 

materialul din 14 iunie despre lansarea campaniei „Săptămâna familiei” de către BECS, 

reporterul include un citat sumar de la eveniment, a doua jumătate a știrii prezentând informații 

de context care reamintesc despre obiectivele blocului de a majora indemnizațiile pentru nou-

născuţi, de a oferi alocații lunare pentru copii şi alimentaţie gratuită pentru elevi. „Una din 

principalele prevederi este ca la nașterea primului copil să fie oferite trei salarii medii. De 

asemenea, PCRM-PSRM propun ca statul să aloce cinci salarii medii pentru nașterea celui de-

al doilea copil şi şapte salarii medii - pentru al treilea”, mai spune reporterul.  

 

De asemenea, a fost evidentă atitudinea selectivă în cazul știrilor privind concurentul electoral 

PAS, candidați (PAS), aceștia fiind reflectați preponderent în materiale în care sunt acuzați de 

intimidări la adresa membrilor PSRM (11 iunie), PACE (14 iunie) sau de faptul că ar utiliza 

imaginea președintei Sandu în campanie (16 iunie, 17 iunie). În ambele materiale care au 

informat despre obiectivele electorale ale PAS, accentul a fost deplasat de pe eveniment pe 

faptul că mesajele expuse ar copia la indigo mesajele președintei. În știrea din 16 iunie despre 

o activitate de campanie a PAS, burtiera anunță că „PAS susține antreprenorii/Formațiunea și-

a prezentat programul electoral”, iar după o scurtă introducere, postul accentuează că 

formațiunea ar încălca legislația „pronunţând de mai multe ori, în cadrul unei conferinţe de 

presă, numele preşedintelui”. În informația de context, care ocupă aproape jumătate din spațiul 

alocat știrii, sunt prezentate date din rapoartele societății civile și anunțul că reprezentanții 

BECS au depus o contestație la CEC pe motiv că PAS ar utiliza imaginea președintei. 

 

În perioada de raport s-a observat un anumit grad de tendențiozitate și în raport cu PPDA, o 

parte din știrile despre acest concurent electoral fiind însoțite de texte depreciative. La 14 iunie, 

într-o știre despre evenimente de campanie sunt incluse detalii privind acuzațiile pe care i le-a 

adus un fost susținător al platformei liderului PPDA, Andrei Năstase. La 15 iunie, o știre începe 

cu „Au venit, s-au certat şi au plecat acasă. E vorba despre consilierii municipali ai Capitalei, 

care marţi au convocat o şedinţă, dar nu a putut fi deschisă din cauza lipsei de cvorum. Chiar 

şi aşa, aleşii locali au găsit motiv de ceartă, iar Andrei Năstase de la Platforma Demnitate și 

Adevăr şi Serghei Burgudji de la Partidul Şor au fost la un pas de a se lua la pumni”, iar 

burtiera enunță: „Năstase, într-un nou scandal”. 

 

Tonalitatea reflectării majorității candidaților electorali a fost neutră, cu excepția BECS, care a 

beneficiat de tonalitate pozitivă în trei cazuri, și a PAS, care a fost protagonistul a patru 

materiale cu tonalitate negativă, PPDA – două știri și PPM – un material în care a fost remarcată 

tonalitatea negativă. În celelalte cazuri, concurenții electorali au fost reflectați neutru.   

 

Pluralismul de opinie. Corectitudinea și echilibrul surselor 

 

În cele 36 de știri analizate, Publika a citat/menționat 81 de surse, marea majoritate a lor fiind 

membri ai formațiunilor participante în alegeri, fiind citați și CEC, reprezentanți ai 

administrației publice centrale și locale, oameni de afaceri. Știrile care au vizat activitățile de 

campanie au fost în mare parte scurte și au citat o singură sursă (sursele primare de la 

evenimente), cu excepția celor cu caracter conflictual în care s-a făcut trimitere la mai multe 

surse menite să asigure echilibrul.  

 

În perioada de raport, postul s-a referit mai mult la activitățile a patru concurenți în alegeri, care 

au fost citați/menționați de mai multe ori, cu timp de antenă mai mare. Concurenții electorali 

cei mai vizibili din punctul de vedere al frecvenței și spațiului alocat au fost Blocul Electoral al 

Comuniștilor și Socialiștilor și PPDA, urmați de AUR.  



            

 

Frecvența apariției actorilor electorali în știri și volumul intervențiilor 

 

Subiecți citați/menționați Frecvența 

Durata apariției 

directe și 

indirecte, secunde 

BECS 10 395 

PPDA            8 342 

AUR 6 270 

PAS 6 182 

PP SOR 3 117 

PPM 2 100 

PACE 3 85 

PVE 1 57 

PDCM 1 50 

BERU 1 12 

PDA 1 10 

 

Restul concurenților au fost menționați în știrile în care au fost listați toți candidații înregistrați.   

Din numărul total de 15 știri conflictuale, marea majoritate (14)  au fost echilibrate, respectând 

principiul oferirii dreptului la replică. Postul a depus eforturi pentru a echilibra știrile, iar atunci 

când nu a reușit să obțină a doua părere, a oferit dovada efortului jurnalistic (mesaje expediate 

prin rețele sociale, demersuri în adresa instituțiilor de stat etc.) 

 

În ceea ce privește echilibrul de gen, în perioada de raport s-a atestat o discrepanță evidentă 

între numărul bărbaților și femeilor citate - 52 bărbați versus 16 femei (23%).  

 

Limbajul și imaginile video utilizate 

 

În știrile cu caracter electoral limbajul a fost în general, adecvat și neutru. Nu au fost identificate 

manipulări cu imagini sau tertipuri de montaj.  

 RTR Moldova 

 

Implicarea în reflectarea campaniei electorale 

 

În perioada de monitorizare, postul de televiziune RTR Moldova a difuzat cinci ediții ale 

buletinului de știri de la ora 20.00. Acestea au inclus 40 de știri cu caracter electoral direct și 

indirect, cu un volun total de 2786 de secunde (circa 47 de minute). 35 de știri au fost incluse 

în cadrul rubricii „Alegeri parlamentare anticipate 11.07.2021”. Acestea au reflectat activitățile 

de campanie ale concurenților electorali, declarații și acuzații lansate de aceștia, anunțarea 

angajamentelor electorale propuse de formațiunile politice pe care le reprezintă etc. Celelalte 

știri, difuzate în afara rubricii cu subiecte electorale, au reflectat proiecte realizate de exponenții 

PP Șor (două știri), discuția inclusiv despre alegeri a președintei Maia Sandu cu 27 de 

ambasadori acreditați în Republica Moldova, acreditarea observatorilor de către CEC, 

referendumul inițiat în satul Dancu pentru revocarea primarului. 

 

 

 



            

 

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 

 

În buletinele puse pe post în perioada de monitorizare, RTR Moldova a oferit acces în știri 

pentru majoritatea candidaților electorali și, în mare parte, a reflectat corect activitățile 

desfășurate de exponenții formațiunilor politice înscrise în cursa electorală, fără abateri de la 

normele deontologice.  

 

Totuși, în cadrul buletinului de știri dein 14 iunie, în cadrul rubricii electorale a putut fi 

observată o abordare ușor tendențioasă într-un material privind angajamentele BECS în raport 

cu familia tradițională. În intro, prezentatoarea buletinului anunță că „BECS întotdeauna va 

apăra valorile familiei tradiționale și va depune eforturi pentru un viitor fericit al copiilor și 

părinților lor”, fără să citeze indirect formațiunea sau pe exponenții blocului electoral.  

 

În buletinele din 15 și 16 iunie, RTR Moldova a difuzat în afara rubricii electorale două 

reportaje tendențioase în care au fost scoase în evidență realizările exponenților PP Șor la Orhei. 

În ambele reportaje poate fi observat microfonul blurat al postului TV6. 

 

Mai exact, la 15 iunie, imediat după rubrica electorală, RTR Moldova a difuzat un reportaj 

despre reamenajarea curților în orașul Orhei. „În Orhei continuă la scară largă proiectul de 

amenajare a curților blocurilor cu multe etaje. Lucrările sunt în plină desfășurare (...)”, anunță 

prezentatoarea în intro, precizând că în această vară se planifică lucrări de reamenajare a 25 de 

curți din 60. Jurnaliștii îl citează pe Pavel Verejanu în calitate de primar al orașului Orhei, cu 

precizarea că reprezintă PP Șor. Edilul susține că „autoritățile depun eforturi pentru a face 

orașul mai comod și confortabil”. În reportaj este inclusă și vocea unui cetățean care susține 

proiectul demarat de autorități. 

 

În cadrul buletinului de la 16 iunie, jurnaliștii de la RTR Moldova anunță că în raionul Orhei 

continuă să fie amenajate terenuri de joacă pentru copii, fiind vorba despre satele Mana și 

Teleșeu. „Copiii vor putea să-și petrecă timpul vesel și în siguranță”, anunță jurnaliștii. 

Prezentatoarea precizează că ambele terenuri de joacă au fost construite în cadrul unui proiect 

mai mare, inițiat de Consiliul raional și susținut de Administrația Publică Locală.  

 

„La inițiativa primarilor din cadrul PP Șor și autoritățile raionale, terenuri de joacă au fost 

construite în peste 20 de localități din raionul Orhei”, se mai precizează în reportaj. În imagini 

apare și o pancartă cu simbolul PP Șor, pe care scrie că proiectul a fost „construit la inițiativa 

Consiliului raionului Orhei”. Reportajul este completat de vocea unei mame care susține 

proiectul.   

 

Pluralismul de opinie. Corectitudinea și echilibrul surselor 

 

La documentarea celor 40 de materiale difuzate în perioada 11-17 iunie 2021, jurnaliștii 

postului RTR Moldova au abordat/citat/menționat 58 de surse. Cel mai des au fost citați direct 

sau indirect concurenții de la evenimente electorale, conferințe de presă, interviuri pentru alte 

instituții media, postări pe rețelele sociale etc.  

 

Cinci partide au beneficiat, cu diferență de câteva secunde, de un volum de emisie aproape 

identic:  PDM – 117 secunde, PAS – 116 secunde, BECS – 115 secunde, PP Șor – 111 secunde 

și PPDA – 105 secunde. Mai multe detalii, în tabel:  

 

 

 



            

 

Frecvența apariției actorilor electorali în știri și volumul intervențiilor/Top 10 

Subiecți citați/menționați Frecvența 
Durata apariției directe și 

indirecte, sec 

PDM 3 117 

PAS 3 116 

BECS 3 115 

PP Șor 4 111 

PPDA 2 105 

PACCC 2 79 

BERU 2 65 

PPO 1 65 

PACE 2 63 

PDA 2 53 

 

PPM a avut două apariții de 52 de secunde, AUR – trei apariții de 50 de secunde, PP „NOI” – 

două apariții de 49 de secunde, PRM – o apariție de 43 de secunde, PLD – o apariție de 37 de 

secunde, PUN – o apariție de 35 de secunde și PVE – o apariție de 20 de secunde. 

 

Din numărul total de știri difuzate, două au reflectat subiecte controversate. În ambele cazuri, 

RTR Moldova a încercat să ofere un echilibru de surse.  

  

Majoritatea știrilor au fost realizate cu trimitere la o singură sursă, fără a fi abordate alte surse 

relevante sau fără a se face trimitere la informație de context. 

 

RTR Moldova nu a asigurat echilibrul de gen al surselor/protagoniștilor în știrile monitorizate. 

Postul de televiziune a citatat/menționat de trei ori mai des surse de sex masculin decât de sex 

feminin - 39 bărbați față de 13 femei (25%). 

 

Limbajul și imaginile video utilizate 

 

Limbajul și imaginile video utilizate în buletinele de știri de la RTR Moldova au fost în mare 

parte în corespundere cu normele deontologice. Totuși, în două materiale puse pe post în 

perioada 11-17 iunie televiziunea a folosit imagini cu minori: la 14 iunie, atunci când BECS a 

anunțat că va apăra valorile familiei tradiționale și la 16 iunie – atunci când exponenții PP Șor 

au inaugurat două terenuri de joacă în două localități din Orhei. Potrivit avocatei poporului 

pentru drepturile copiilor, Maia Bănărescu, care într-o conferință la 1 iunie a făcut trimitere la 

standarde internaționale, utilizarea imaginii copiilor în scopuri electorale și politice este 

inadmisibilă.   

 

 TV 6 

  

Implicarea în reflectarea campaniei electorale 

  

În perioada 11-17 iunie, postul de televiziune TV6 a difuzat 29 de știri cu caracter electoral 

direct sau indirect, în cele cinci ediții ale principalului buletin de știri al zilei – „Ora Știrilor”. 

De regulă, materialele s-au regăsit în cadrul rubricii ,„Electorala 2021”, cu excepția unei știri 

despre deschiderea terenurilor de joacă în două localități din raionul Orhei. Evenimente de 

http://ombudsman.md/news/maia-banarescu-utilizarea-imaginii-copiilor-in-scopuri-politice-si-electorale-inadmisibila/
http://ombudsman.md/news/maia-banarescu-utilizarea-imaginii-copiilor-in-scopuri-politice-si-electorale-inadmisibila/


            

campanie, înregistrarea candidaților în cursa electorală și promisiunile acestora, cheltuieli de 

campanie, acuzații lansate de unii candidați au fost principalele subiecte la care s-a referit 

postul. De asemenea, a fost relatat pe larg subiectul cu privire la numărul secțiilor de votare 

peste hotare. Materialele electorale au fost relativ diverse din punct de vedere al concurenților 

electorali, postul relatând despre acțiunile și angajamentele acestora în cazul în care se vor 

regăsi în viitorul legislativ, dar și despre acuzațiile aduse de unii concurenți la adresa altora. 

Volumul total al materialelor electorale difuzate a fost de 3301 de secunde (0,9 ore). 

  

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 

  

În mare parte, știrile difuzate de TV6 au fost netendențioase, neutre, în care reporterii au reușit 

să asigure principiul separării faptelor de opinii. Totuși, în cinci materiale din 29 s-a remarcat 

o notă tendențioasă, fie prin felul cum a fost relatat subiectul, fie prin afișarea burtierelor pe 

parcursul difuzării subiectelor.  

 

În ediția din 11 iunie, a fost difuzat un material despre lansarea în campania electorală a 

concurentului electoral PP Șor. Pe lângă obiectivele ce și le asumă în calitate de viitor deputat, 

Ilan Șor mai declară că este pregătit „să preia șefia Guvernului”, iar reporterul precizează că „și 

unele sondaje, realizate anterior, au arătat că Ilan Șor este unul dintre politicienii care s-ar 

descurca cel mai bine în funcția de prim-ministru”. Completarea este una inexactă, întrucât 

reporterul nu face trimitere la nicio sursă care să asigure credibilitatea unor asemenea afirmații. 

O altă știre, inclusă în ediția din 14 iunie, relatează despre „tentativele de intimidare și 

presiunile exercitate asupra Partidului Șor”, aduse la cunoștința Reprezentanților Misiunii 

preelectorale a Adunării Parlamentare a Consiliului Europei de către membrii PP Șor. Știrea nu 

oferă informații exacte despre anumite evenimente semnalate anume în actuala campanie 

electorală, care ar pune în pericol activitatea electorală a membrilor PP Șor, dar descrie situații 

anterioare în care au fost vizate Marina Tauber, Reghina Apostolova și alți deputați ai 

partidului.  

 

O abordare tendențioasă a fost remarcată și în știrea difuzată pe data de 16 iunie, despre 

solicitarea formațiunii PSRM adresată Autorității Naționale de Integritate, în care cere să fie 

verificate declarațiile de avere ale unor candidați PAS cu probleme de integritate. Pe lângă 

detaliile despre cei doi concurenți electori vizați (Boris Marcoci și Andrei Spînu), știrea include 

și informații de context despre alți foști concurenți care s-au retras de pe lista PAS după ce în 

spațiul public au apărut informații despre implicarea lor ,,într-un scandal legat de droguri” sau 

„învinuiri de escrocherie”. Tot în ediția din 16 iunie se regăsește și o știre despre furtul 

miliardului, în care Ilan Șor afirmă că ,,Președinția, Banca Națională, dar și Procuratura... 

continuă să mintă cetățenii, așa cum au făcut în toți acești șapte ani. Acesta mai spune că 

interesul acestor instituții nu e să scoată adevărul la lumină și nici să recupereze banii furați”. 

Știrea este echilibrată, dar însoțită de burtiera ,,Ilan Șor: BNM, Președinția și Procuratura 

continuă să mintă” și completată cu detalii care îl poziționează în context pozitiv pe Ilan Șor: 

„Este  gata să ramburseze statului pierderile cauzate în urma fraudei bancare”, „...Șase ani 

am răbdat, am tăcut, m-am gândit, dar… ajunge” sau  „Politicianul a făcut apel către șeful 

statului, căruia i-a cerut să se implice în acest caz...”.  

 

O altă știre cu elemente de tendențiozitate a fost difuzată pe data de 17 iunie și se referă la 

inițiativa președintei Maia Sandu, care prevede acordarea mai multor facilități fiscale 

moldovenilor din diasporă și care, potrivit reprezentanților PP Șor, ar fi „identic cu un proiect 

propus în 2020 de formațiune”. Știrea e însoțită de burtiera „Tauber: Președintele a furat 

proiectul partidului „Șor”.  

 



            

În patru știri, postul TV6 a avut o atitudine evident pozitivă față de PP Șor, mai ales prin 

difuzarea informațiilor de context incluse în știri („Datorită programului «Casa mea e 

Moldova», implementat de câțiva ani la Orhei, sute de persoane au revenit definitiv acasă, (...) 

primesc indemnizații unice în valoare de 10.000 de lei”, „Odată ajunsă în Parlament, echipa 

sa va schimba viața fiecărui cetățean, așa cum s-a întâmplat în localitățile conduse de primarii 

formațiunii” sau „La inițiativa primarilor și autorităților raionale, au fost construite terenuri 

de joacă în circa 20 de sate din raionul Orhei”). De asemenea, doar în știrile ce vizează 

concurentul PP Șor este inclusă mențiunea despre numărul de ordine în buletinul de vot. 

 

Atitudinea negativă față de concurentul electoral PAS a fost evidentă în trei știri, iar față de 

președinta Maia Sandu - în două materiale. Tonalitatea știrilor care au reflectat activitatea 

celorlalți candidați a fost, în general, neutră.  

 

Pluralismul de opinie. Corectitudinea și echilibrul surselor 

 

Reporterii TV6 au consultat 116 surse în realizarea subiectelor electorale, cel mai des fiind citați 

concurenții electorali, declarații ale candidaților, reprezentanți ai mai multor instituții ale 

statului solicitați să comenteze afirmații sau învinuiri lansate de concurenți. În calitate de surse, 

cetățenii apar în două știri cu caracter electoral direct și indirect.  

 

Cea mai mare prezență în știri au avut-o reprezentanții PP Șor, cu o durată a aparițiilor directe 

și indirecte de 334 de secunde, urmați de cei de la BECS, cu o durată a aparițiilor de aproape 

trei ori mai mică -123 de secunde, și cei de la PAS, cu o durată a aparițiilor de cinci ori mai 

mică – 62 de secunde.  

 

Frecvența apariției actorilor electorali în știri și volumul intervențiilor 

 

Subiecți citați/menționați Frecvența 
Durata apariției directe 

și indirecte, secunde 

PP Șor  10 334 

BECS 8 123 

PAS   11 62 

PPDA 9 54 

PACE  4 50 

PPPM 2 44 

PPPO 2 34 

AUR  5 25 

BERU 5 10 

 

PDA și PUN au fost menționați de cinci ori, PPPS – de două ori, iar PLD, POM, PRM, PACCC, 

PDM, PDCM, PMPSN – o singură dată. Tot o singură dată au fost menționați candidații 

independenți care au depus actele la CEC, Ion Stegărescu și Veaceslav Valico. În două știri au 

fost enumerați toți candidații înscriși în cursa electorală.  

 

Știrile despre înregistrarea candidaților și lansarea acestora în campanie au inclus opinii dintr-

o singură perspectivă, fără date adiționale care ar fi completat informația difuzată.  

 

Din cele 11 materiale electorale controversate, 2 au fost dezechilibrate, iar una - parțial 

echilibrată. Știrea difuzată pe 15 iunie se referă la conflictul iscat între Andrei Năstase, prezentat 



            

în știre în calitate de consilier PPDA, și consilierul PP Șor, Serghei Burgudji, în timpul ședinței 

Consiliului Municipal Chișinău. Materialul descrie detaliat incidentul dintre cei doi, cu o 

intervenție acuzatoare a reprezentantului PP Șor, dar nu include și părerea PPDA, pentru că 

„ulterior aceștia nu ne-au răspuns la telefon pentru un comentariu”. Altă încercare care să 

ilustreze efortul jurnalistic de echilibrare a știrii nu a fost menționată. O știre în care reporterul 

nu a reușit să asigure pe deplin echilibrul este și cea despre declarațiile de avere ale candidaților 

PAS, Boris Marcoci și Andrei Spînu. Materialul conține opinia candidatului PAS, Andrei 

Spînu, față de acuzațiile ce i se aduc. În cazul lui Boris Marcoci, care este poziționat în context 

negativ prin intervenția candidatului BECS, Grigore Novac, se menționează doar că „Boris 

Marcoci nu ne-a răspuns la telefon pentru o reacție, iar purtătorul de cuvânt de la PAS ne-a 

întrerupt apelul”. Nu se face referință la alte tentative repetate, inițiate de redacție, pentru a 

oferi telespectatorilor un material echilibrat. 

 

O altă știre dezechilibrată a fost difuzată pe data de 17 iunie, despre vandalizarea unui panou 

electoral al BECS de către candidatul AUR. Știrea conține explicația candidatului AUR pentru 

acest gest, precum și replica candidatului BECS, Corneliu Furculiță, potrivit căruia „PAS (...) 

le-ar fi dat indicații celor din AUR să recurgă la acest gest”. Reporterul nu menționează dacă 

a încercat să obțină opinia celor de la PAS pentru a comenta acuzațiile.  

 

Din perspectiva egalității de gen, postul TV6 nu a asigurat egalitatea surselor, protagoniștii de 

sex masculin fiind citați/menționați de 37  ori, iar cele de sex feminin de 17 ori (31%). 

 

Limbajul și imaginile video utilizate 

 

În cadrul știrilor despre campania electorală, TV6 a utilizat, în general, un limbaj neutru, fără 

elemente care ar discrimina sau defavoriza concurenții electorali. Imaginile puse pe post au fost 

în corespundere cu normele deontologice. Totuși, în cazul unui subiect, difuzat pe data de 16 

iunie, au fost utilizate imagini cu copii care apar și în calitate de surse, contrar recomandărilor 

formulate și expuse public anterior de către Avocata poporului pentru drepturile copilului, Maia 

Bănărescu.  

 

 TV8 

 

Implicarea în reflectarea campaniei electorale 

 

În perioada 1-10 iunie 2021, TV8 a difuzat în cele șapte ediții ale principalului buletin de știri 

de la ora 19.00 24 de materiale cu tentă electorală directă sau indirectă, cu un volum total de 

4016 secunde (puțin peste 1,1 ore). O parte dintre ele s-au regăsit la rubrica Electorala 2021. 

Postul TV a relatat detaliat la subiectul examinării la Curtea de Apel Chișinău a contestațiilor 

depuse de mai multe partide pe marginea deciziei CEC privind numărul secțiilor de votare ce 

urmează a fi deschise peste hotarele țării; înscrierea în cursă sau lansarea în campanie a câtorva 

formațiuni; întâlniri electorale ale unor candidați; activitatea curentă a CEC. Știrile care au vizat 

tangențial electorala țin de acuzațiile unor exponenți pe marginea faptului că ar fi filați sau că 

contrabanda cu țigări la frontieră continuă, salariile deputaților, dezamăgirea cetățenilor privind 

alegerile și viitorul de după scrutin.  

 

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic  

 

În perioada monitorizată, TV8 a reflectat în mare parte corect și imparțial informațiile și 

evenimentele legate de campania electorală ori candidați, fără a recurge la tendențiozitate. 

Instituția media nu a favorizat sau defavorizat în mod evident vreun concurent electoral. În 



            

câteva știri despre înregistrarea în cursă a candidaților, TV8 a menționat toate partidele 

înregistrate de Comisia Electorală Centrală (CEC), precum și numărul de dosare aflate în 

examinare. 

 

Într-un caz din 11 iunie, când a relatat despre o întâlnire electorală organizată de PP Șor și de 

la care unii oameni au ieșit cu pungi din restaurant, TV8 a amestecat fapte cu opinii și a dat 

dovadă de ușoară tendențiozitate: „Campania electorală e în toi, dar tradiția pomenilor 

electorale pare să nu fi dispărut”. De remarcat și burtierele pe care postul a titrat întrebări 

retorice precum „Dezamăgiți de scrutinele electorale?” sau „Plătiți pentru absență?”.  

 

Pluralismul de opinie. Corectitudinea și echilibrul surselor 

 

Cele 24 de știri monitorizate au fost documentate din 90 de surse citate direct/indirect ori 

menționate. Este vorba în principal de candidați electorali, reprezentanți ai CEC, diplomați, 

judecători, cetățeni etc.  

 

TV8 a oferit acces tuturor concurenților electorali în știri, fiind remarcată prezența mai mare a 

PPDA, care a fost citat sau menționat de opt ori, cu un timp total de intervenție de 247 de 

secunde. Reprezentanții formațiunii au figurat preponderent în materialele despre examinarea 

contestațiilor pe marginea deciziei privind numărul secțiilor de votare din diasporă. PP Șor, 

PAS și BECS au fost citați/menționați de câte șase ori fiecare.  

 

Frecvența apariției actorilor electorali în știri și volumul intervențiilor 

 

Subiecți 

citați/menționați 
Frecvența 

Durata apariției directe și 

indirecte, secunde 

PPDA 8 274 

PP ȘOR 6 172 

PAS 6 138 

AUR 1 87 

BECS 6 83 

PPPO 1 74 

PVE 1 68 

BERU 2 50 

PPPS 2 41 

PDA 1 35 

 

 

Din totalul de 24 de materiale electorale directe sau indirecte, nouă au avut caracter conflictual, 

iar în șase dintre acestea a fost oferit drept la replică celor vizați/acuzați sau a fost evident efortul 

jurnaliștilor de a echilibra materialele cu toate opiniile.  

 

Pe 15 iunie, instituția media a relatat despre îmbrâncelile iscate între exponenți PPDA și PP Șor 

în timpul unei ședințe a Consiliului Municipal Chișinău. Redacția citează un comunicat al PP 



            

Șor, potrivit căruia Andrei Năstase a acționat „populist” și „în spiritul anilor ‘90, pentru a-și 

îmbunătăți ratingul politic”, după care afirmă că politicianul nu a răspuns la telefon pentru a 

comenta acuzațiile. Într-un material din același buletin, televiziunea trece în revistă o serie de 

reacții critice ale unor politicieni cu privire la achitarea lui Veaceslav Platon în dosarul fraudei 

bancare. În context este menționat și Ilan Șor - potrivit procurorului general Alexandr 

Stoianoglo, „unul dintre principalii beneficiari ar fi Vladimir Plahotniuc, prin intermediul 

grupului Șor”. Celui din urmă nu i-a fost oferit dreptul la replică. Comentariul celor vizați 

lipsește și în cazul unei știri din 16 iunie, despre faptul că PSRM este lider la numărul de 

antipremii obținute în acest an din partea comunității LGBT, pentru că ar fi manifestat un 

comportament diferit față de unele categorii de persoane. Sunt vizați inclusiv Bogdan Țîrdea și 

Dinari Cojocaru, în timp ce reporterii se rezumă la a preciza doar că „purtătoarea de cuvânt a 

PSRM nu a răspuns la telefon”.  

 

TV8 a asigurat un echilibru relativ din perspectiva egalității de gen, în știri fiind 

citate/menționate 30 de femei și 48 de bărbați.  

 

Limbajul și imaginile video utilizate  

 

Limbajul și imaginile video utilizate în buletinele de știri de la TV8 au fost în corespundere cu 

normele deontologice, fără abateri și elemente discriminatorii. 

 

CONCLUZII GENERALE 

 

În intervalul 11-17 iunie, la cele 10 posturi de televiziune monitorizate în campania electorală 

pentru alegerile prezidențiale din 11 iulie au fost remarcate următoarele tendințe:  

 

• Postul public de televiziune Moldova 1 a reflectat corect și echidistant activitățile 

electorale, oferind timp de atenă majorității concurenților electorali în știri. Nu a fost 

remarcată favorizarea sau defavorizarea evidentă a vreunui candidat în alegeri. 

Subiectele electorale au fost prezentate neutru, dar s-au limitat la o singură sursă de 

informație. În cazul știrilor controversate, Moldova 1 a asigurat echilibrul surselor 

aproape în toate materialele puse pe post. Din perspectiva asigurării egalității de gen a 

surselor, Moldova 1 a citat mai mulți bărbați decât femei. 

• Posturile private Jurnal TV, Pro TV și TV8 au acordat spațiu de emisie majorității 

candidaților înscriși în cursa electorală, fără a favoriza sau defavoriza evident vreun 

concurent electoral. Toate cele trei posturi au reflectat în mare parte corect și imparțial 

informațiile și evenimentele legate de campania electorală ori candidați. Subiectele 

controversate în marea majoritate a cazurilor au fost echilibrate, fiind oferit dreptul la 

replică. Din perspectiva asigurării egalității de gen, sursele nu au fost echilibrate, 

predominând cele de sex masculin.  

• Postul privat RTR Moldova a oferit acces în știri pentru majoritatea candidaților 

electorali și, în mare parte, a reflectat corect activitățile desfășurate de exponenții 

formațiunilor politice înscrise în cursa electorală, fără abateri de la normele 

deontologice. Totuși, în perioada de raport a fost sesizată o ușoară favorizare a PP Șor 

prin punerea pe post a două reportaje tendențioase, în afara rubricii electorale, în care 

au fost scoase în evidență realizările exponenților PP Șor la Orhei. RTR Moldova nu a 

asigurat echilibrul de gen al surselor/protagoniștilor în știrile monitorizate.  

• Posturile de televiziune NTV Moldova și Primul în Moldova a avut un comportament 

tendențios și părtinitor în raport cu Blocul Electoral al Comuniștilor și Socialiștilor, care 

a fost favorizat masiv atât prin frecvența și spațiul alocat intervențiilor directe și 

indirecte, cât și prin perspectiva de abordare și tonalitatea reflectării. În același timp, 

tonalitatea reflectării Partidului Acțiuni și Solidaritate și a președintei Maia Sandu a fost 



            

preponderent negativă, acești actori fiind deseori protagoniștii materialelor cu tentă 

acuzatoare. Tonalitatea reflectării celorlalți concurenți a fost de cele mai multe ori 

neutră. O mare parte din subiectele cu tematică electorală au fost reflectate părtinitor și 

lipsit de echidistanță, iar în cazul știrilor controversate aceste au fost în multe cazuri 

dezechilibrate sau parțial echilibrate. Din perspectiva echilibrului de gen, NTV 

Moldova a oferit acces practic egal protagoniștilor/surselor de sex masculin și feminin, 

în timp ce Primul în Moldova a  acordat prioritate surselor masculine. 

• Publika TV a reflectat relativ echilibrat campania electorală, majoritatea știrilor fiind 

imparțiale, separând faptele de opinie, în știri având acces o parte din concurenții 

electorali. Materialele controversate au oferit opiniile tuturor părților vizate în marea 

majoritate a cazurilor, știrile fiind dezechilibrate din punctul de vedere al asigurării 

egalității de gen. Judecând după frecvența și spațiul alocat, dar și după unghiul de 

abordare a subiectelor, constatăm favorizarea Blocului Electoral al Comuniștilor și 

Socialiștilor și defavorizarea Partidului Acțiune și Solidaritate. Ceilalți concurenți 

reflectați în perioada de raport au apărut de cele mai dese ori în lumină neutră.     

• Postul de televiziune Prime TV a avut un comportament echilibrat, iar activitățile 

desfășurate de concurenții electorali au fost reflectate echidistant și imparțial. Știrile au 

fost obiective, corecte, fără a fi sesizate probleme la capitolul separării faptelor de opinii 

sau partizanat politic, în mare parte fiind respectate normele etice și deontologice. Din 

perspectiva frecvenței aparițiilor actorilor electorali și a contextului nu a fost sesizată o 

favorizate evidentă a anumitor concurenții, cu excepția PP Șor, care a avut cel mai mare 

volum al intervențiilor, tonalitatea reflectării fiind pozitivă în trei cazuri.. Din 

perspectiva asigurării egalității de gen, postul a acordat prioritate 

surselor/protagoniștilor de sex masculin. 

• Postul TV6 a reflectat corect și echidistant activitatea candidaților în alegeri, cu excepția 

PP Șor, care a fost favorizat evident de mai multe știri pozitive, și PAS și președinta R. 

Moldova, Maia Sandu, care au fost defavorizați prin știri acuzatoare bazate fie pe 

declarațiile unui concurent electoral, fie pe alte informații  apărute în spațiul public. 

Sursele citate/menționate nu au fost suficient de diverse, iar o parte din știrile de conflict 

nu au fost echilibrate. Balanța egalității de gen a fost înclinată spre sursele de sex 

masculin. 

 

Recomandări: 

 

• Radiodifuzorii să utilizeze rapoartele de monitorizare ca instrumente de 

autoreglementare şi să elimine carențele, astfel încât activitatea lor să fie conformă cu 

normele legale și Codul deontologic al jurnalistului.  

• Consiliul Audiovizualului să se autosesizeze și să folosească rapoartele de monitorizare 

pentru a evalua dacă posturile tv monitorizate au respectat dreptul la informare 

completă, obiectivă şi veridică. 

• Consiliul Audiovizualului să reacționeze prompt și eficient în cazurile derogărilor de la 

normele legale admise de radiodifuzori în reflectarea campaniilor electorale, pentru a 

asigura o informare adecvată a electoratului prin intermediul programelor audiovizuale. 

 

 


