
1 

 

 

                                        
      

   
 
       
 
 

 

 
 
 
 

 
 

Monitorizarea mass-media (presa online)  
în perioada și campania electorală pentru alegerile 

parlamentare anticipate din 11 iulie 2021 
 
 

Raport final
1 iunie – 11 iulie 2021 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 

Monitorizarea are loc în cadrul unui proiect implementat de Asociația Presei Independente (API) 
 și finanţat de National Endowment for Democracy (SUA). Opiniile exprimate aparţin autorilor  

şi nu reflectă neapărat punctul de vedere al finanţatorului. 
 



2 

 

 

 
I. DATE GENERALE 
 
1.1 Obiectivul proiectului: monitorizarea şi informarea opiniei publice privind 
comportamentul editorial al instituţiilor mass-media (presa online) în perioada electorală şi 
în campania electorală pentru alegerile parlamentare anticipate din Republica Moldova din 11 
iulie 2021.   
 
1.2 Perioada de monitorizare: 1 iunie 2021 – 11 iulie 2021. 
 
1.3 Criteriile de selectare a instituţiilor mass-media supuse monitorizării: 
Portalurile au fost selectate în baza următoarelor criterii obiective: a) relevanță; b) 
notorietate/audienţă; c) limba de difuzare; d) geografie. Astfel, sunt monitorizate portaluri 
naționale și un portal regional, în limbile română şi rusă, cunoscute și indicate ca surse de 
informații de către respondenții la sondajele de opinie credibile, unele fiind prezente în 
pozițiile superioare ale sondajelor de măsurare a audienței online.  
 
1.4 Portalurile monitorizate (în ordine alfabetică): 
Actualitati.md1 (limba rusă), Agora.md2 (limba română), Gagauzinfo.md3 (limba rusă), Kp.md4 
(limba rusă), Newsmaker.md5 (versiunea în limba rusă), Noi.md6 (versiunea în limba 
română), Realitatea.md7 (limba română), Sputnik.md8 (limba română), Timpul.md9 (limba 
română), Unimedia.info10 (limba română).   
 
1.5 Obiectul monitorizării 
Întreg conţinutul editorial propriu al portalurilor, fără publicitatea marcată corespunzător. 
 
1.6. Echipa 
Proiectul este realizat de Asociaţia Presei Presei Independente (API) în cadrul Coaliţiei pentru 
Alegeri Libere şi Corecte. 
 
1.7 Cadrul metodologic 

 

Monitorizarea se bazează pe metodologia elaborată de Oxford Media Research Center pentru 
proiectele de monitorizare ale Organizaţiei Internaţionale Campania Globală pentru 
Libertatea de Exprimare “Articolul 19”, adaptată și completată. Aceeași metodologie a fost 
utilizată de API și la monitorizarea instituțiilor mass-media în perioadele și campaniile 
electorale precedente. 

 
1 Fondat de Iuri Vitneanski, membru PSRM, actual vicepretor al sectorului Botanica din mun. Chișinău 
2 Fondat de Interakt Media SRL (administratoare – Irina Ghelbur) 
3 Fondat de Iusivmedia SRL (administratoare – Iulia Cîlcic) 
4 Pagină electronică a ziarului „Комсомольская правда в Молдове”, editat - de „Комсомольская правда-Basarabia” 

SRL (administrator – Serghei Ciuricov), fondatorul firmei – Exclusiv Media SRL, compania deputatului PSRM 

Corneliu Furculiţă 
5 Fondat de SRL NEWS MAKER, fondator – Vladimir Soloviov (administratoare – Olga Cenușa) 
6 Fondat de MLD Media SRL, companie cu șase acţionari, inclusiv companii ale omului de afaceri Vasile Chirtoca, 

consilier PSRM în Consiliul Municipal Chișinău, administrator – Constantin Burghiu 
7 Fondat de SRL HB MEDIA, fondator – MMDT SRL (administrator – Dumitru Țira)  
8 Filială a Agenției Internaționale de Presă și Radio Sputnik, fondată de compania de stat Rossiya Sevodnya din 

Federația Rusă (directoare Sputnik Moldova – Marina Perekrestova) 
9 Fondat de Publicaţia Periodică „TIMPUL de dimineaţă” (administrator – Silviu Tănase)  
10 Fondat de Miraza SRL (fondatoare și administratoare – Olesea Banari) 

http://noi.md/
http://omg.md/


3 

 

 

Metodologia prevede măsurarea și analiza tuturor materialelor jurnalistice şi a publicității 
nemarcate care vizează direct sau indirect teme/subiecte politice și electorale, publicate de 
cele 10 portaluri informaţionale. Monitorizarea are loc în baza unor indicatori cantitativi 
(inclusiv tipul, formatul, durata și tematica informațiilor, protagoniștii, sursele și genul 
surselor citate, frecvenţa apariţiei concurenţilor electorali) şi calitativi (contextul favorabil, 
defavorabil sau neutru de prezentare a fiecărui concurent electoral; analiza de conținut a 
fiecărui articol: o ştire care prezintă un concurent electoral în context pozitiv ori negativ nu 
indică neapărat tendenţiozitatea sau partizanatul instituţiei media care difuzează știrea; este 
posibil ca ştirea să favorizeze sau să defavorizeze pe unul dintre concurenți, şi, cu toate 
acestea, să fie echidistantă și corectă din punct de vedere profesional).  
 
1.8. Lista partidelor și a acronimelor folosite în raport  
1. Partidul Politic Partidul Acasă Construim Europa „PACE” - PACE 
2. Partidul Politic „Partidul Acțiunii Comune – Congresul Civic” - PACCC 
3. Blocul electoral „Renato Usatîi” – BERU 
4. Partidul Politic „Șor” - PPȘ 
5. Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” – PAS 
6. Blocul electoral al comuniștilor și socialiștilor – BECS 
7. Mişcarea Profesioniştilor „Speranţa – Надежда” - MPSN 
8. Partidul Democrat din Moldova - PDM 
9. Partidul Politic „Platforma Demnitate și Adevăr” - PPDA 
10. Partidul Politic „Partidul Unității Naționale” – PUN 
11. Partidul Politic „Democraţia Acasă” – PDA 
12. Partidul Politic „NOI” - NOI 
13. Partidul Politic „Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei” – PDCM 
14. Partidul Politic ALIANȚA PENTRU UNIREA ROMÂNILOR - AUR 
15. Pаrtidul Politic Partidul Verde Ecologist - PVE 
16. Partidul Politic „Partidul Legii şi Dreptăţii” - PLD 
17. Partidul Politic „Puterea Oamenilor” – PPO 
18. Partidul Regiunilor din Moldova – PRM 
19. Partidul „Patrioţii Moldovei” – PPM 
20. Partidul Politic „PARTIDUL SCHIMBĂRII” - PS 
21. Pаrtidul Politic Noua Opțiune istorică – PPNOI 
22. Partidul Politic Partidul Oamenilor Muncii – POM 
23.Valico Veaceaslav, candidat independent - VV 
24. Partidul Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova” – PSRM 
25. Partidul Politic „Partidul Comuniștilor din Republica Moldova” - PCRM 
26. Partidul Liberal Democrat din Moldova – PLDM 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



4 

 

 

 

II. ANALIZA DATELOR 
 
2.1 Tendințe generale (1 iunie – 10 iulie 2021) 
 
În perioada 1 iunie - 10 iulie 2021, cele 10 instituții media online monitorizate au publicat, 
împreună, 4006 materiale ce au abordat direct sau indirect campania electorală pentru 
alegerile parlamentare anticipate din 11 iulie 2021. Dintre acestea, cele mai multe au fost știri 
– 3793, sau circa 95% din total. De asemenea, au fost publicate 160 de comentarii, editoriale 
sau alte materiale de opinie, ceea ce a reprezentat aproape 4% din numărul total de produse 
jurnalistice, iar procentul rămas a fost împărțit între 34 de interviuri, 17 dezbateri electorale, 
și 2 sondaje de tip Vox Populi. 
 

 
 
Cele mai multe produse media cu un caracter electoral direct sau indirect au fost publicate de 
Realitatea.md (631), iar cele mai puține – de Gagauzinfo.md (35). Celelalte instituții media 
online au publicat materiale relevante monitorizării astfel: Noi.md – 610, Timpul.md – 539, 
Actualitati.md – 456, Unimedia.info – 454, Agora.md – 375, Newsmaker.md – 352, Kp.md 
– 313, și Sputnik.md – 241. Totodată, Realitatea.md a publicat cele mai multe știri cu un 
caracter electoral (625), Timpul.md – cele mai multe comentarii (89), Agora.md – cele mai 
multe interviuri (18), Newsmaker.md – cele mai multe dezbateri (14), iar cele două sondaje 
de tip Vox Populi au fost publicate de Kp.md și Realitatea.md.    
 
Peste 99% din materialele supuse monitorizării, sau 3976, au fost publicate sub formă de text. 
Totodată, în 769 de cazuri textele au fost însoțite de imagini video, iar în 25 – de înregistrări 
audio. Volumul total al materialelor monitorizate, cuantificat în semne (text) şi secunde (video 
și audio), a constituit, astfel, 8615412 semne pentru text, 1155422 de secunde sau circa 321 
de ore pentru imaginile video, și 7821 de secunde sau peste două ore pentru produsele audio.  
 
De cele mai dese ori (în 2627 de cazuri), materialele au vizat domeniul politic în context 
electoral, acesta fiind abordat de peste 5 ori mai des decât procesul electoral per ansamblu. 
Alte tematici la care s-au referit cumulat cele 10 publicații online au vizat: corupția și crima – 
de 141 de ori, problemele sociale – de 113 ori, economia – de 108 ori, relațiile externe – de 
101 ori, securitatea – de 66 de ori, legislația – de 64 de ori, sănătatea – de 60 de ori, sau 
problema transnistreană în context electoral – de 58 de ori.    



5 

 

 

 

 
 

Cele 10 publicații au vizat în materialele lor 60 de categorii de protagoniști/protagoniste, 
printre care s-au regăsit și toți cei 23 de concurenți înscriși în cursa electorală pentru alegerile 
anticipate. Cel mai des în această calitate au apărut reprezentanții/reprezentantele PAS – de 
1236 de ori, urmați/urmate de cei/cele ai/ale BECS, vizați/vizate de 882 de ori și ai/ale PSRM, 
cu 845 de astfel de apariții. În același timp, în primele zece categorii de 
protagoniști/protagoniste au mai intrat: cetățenii/cetățenele – cu 762 de apariții, Președinția 
– vizată în 696 de cazuri, reprezentanții/reprezentantele AUR, despre care s-a scris de 691 de 
ori, ai/ale PPDA, cu 674 de apariții, BERU, cu 555, exponenții/exponentele sistemului de 
drept, cu 534, sau ai/ale PPȘ, care au avut calitatea de protagoniști/protagoniste de 533 de 
ori. Astfel, 6 concurenți electorali din 23 s-au regăsit în primele 10 cele mai des vizate 
categorii de protagoniști/protagoniste ai/ale materialelor publicate de cele 10 instituții media 
online.   

 
În perioada supusă monitorizării, cele 10 publicații online au citat, cumulat, 50 de categorii de 
surse, inclusiv toți concurenții electorali. Cel mai des s-a făcut referire la alte surse mass-
media, citate de 769 de ori, dar și la PSRM, exponenții/exponentele căruia au apărut în calitate 
de surse de 676 de ori. Mai rar au fost citați/citate reprezentanții/reprezentantele sistemului 
de drept – de 387 de ori, cei/cele ai/ale PAS – 351 de ori, ai/ale AUR – de 343 de ori, ai/ale 
PPDA – de 302 ori, dar și experții/expertele, citați/citate de 294 de ori, cetățenii/cetățenele – 
de 241 de ori, exponenții/exponentele BECS - de 208 ori sau Președinția - de 204 ori. La alte 
categorii de surse s-a apelat și mai rar.   



6 

 

 

 
În același timp, sursele citate au fost disproporționate din perspectiva genului, în favoarea 
bărbaților. Astfel, din cele 5099 de surse citate în total de cele 10 publicații, jumătate, sau 
2545 au fost bărbați, 615, sau puțin peste 12% au fost femei, iar în 1939 de cazuri (circa 
38%), sexul surselor nu a fost specificat. Prin urmare, femeile au fost citate de peste 4 ori mai 
rar decât bărbații. 

 
 
De cele mai multe ori, concurenții electorali au fost mediatizați în context neutru (în circa 
68% din cazuri). La fel, în 11% din cazuri concurenții au fost plasați în contexte mai curând 
favorizante, și de aproape două ori mai des – în unele care i-au defavorizat. Totodată, niciun 
concurent nu a apărut doar în context neutru. 
 



7 

 

 

 
 
Astfel, BECS și AUR au fost favorizați de contextul în care au fost plasați mai des decât alți 
concurenți – de 439 și, respectiv, de 205 ori. De cealaltă parte, PAS a fost cel mai des 
defavorizat în materialele jurnalistice – de 672 de ori. AUR, PPDA, PLD și PPO, la rândul lor, au 
avut un număr mai mare de favorizări decât de defavorizări. Ceilalți concurenți au beneficiat, 
pe lângă mediatizările neutre, și de mai multe contextualizări mai curând negative. Raportul 
dintre favorizări și defavorizări pentru fiecare concurent a arătat astfel: BECS – 439/527 
cazuri, PAS – 79/672 cazuri, AUR – 205/105 cazuri, PPDA – 70/53 cazuri, BERU – 17/141 
cazuri, PPȘ – 39/137 cazuri, PDM – 21/39 cazuri, PACE – 26/26 cazuri, PDA – 5/10 cazuri, 
PUN – 6/15 cazuri, PACCC – 3/48 cazuri, PDCM – 9/10 cazuri, PLD – 17/3 cazuri, cazuri, PPO 
– 4/1 cazuri, PRM – 4/9 cazuri, PS – 1/12 cazuri, NOI – 14 cazuri de defavorizare, VV – 6 
cazuri de defavorizare, POM – 4 cazuri de defavorizare, PPNOI – 3 cazuri de defavorizare, 
MPSN și PPM – câte 2 cazuri de defavorizare și PVE – un caz de defavorizare.   
  

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



8 

 

 

 
 
2.2 Comportamentul editorial al publicațiilor (1 iunie – 10 iulie 2021) 
 
 

 

Actualitati.md 

 
Actualitati.md a publicat în total 456 de materiale cu un caracter electoral direct sau indirect, 
inclusiv 441 de știri și 15 materiale de opinie. În 57 de cazuri textele au fost însoțite de 
imagini video. Volumul total al materialelor relevante a constituit 598010 semne pentru texte 
și 37365 de secunde sau peste 10 ore pentru materialele video. 
 

 
 
În cea mai mare parte, materialele publicate de Actualitati.md în campania electorală pentru 
alegerile parlamentare anticipate s-au referit la domeniul politic, procesul electoral per 
ansamblu fiind ignorat aproape în totalitate de publicație. Produsele media au acoperit masiv 
agenda de campanie a concurentului electoral BECS, comportamentul editorial al publicației 
fiind exclusiv favorabil acestuia. Astfel, cele mai multe materiale s-au bazat pe reflectarea 
activității și declarațiilor candidaților/candidatelor BECS, și pe preluarea informațiilor din alte 
surse media cu referire la același concurent. În același timp, Actualitati.md a defavorizat 
constant concurentul PAS, iar spre sfârșitul campaniei – și AUR. Mai exact, acuzații și 
declarații denigratoare în adresa celor doi concurenți, în special a PAS au fost publicate în 
toate decadele supuse monitorizării, fără ca acestea să fie probate, și fără ca replica celor 
vizați să fie și ea prezentată. Defavorizările s-au produs atât în știri, cât și în materialele de 
opinie semnate de experți care au susținut agenda și narațiunile electoale ale BECS. Mai rar au 
fost abordate problemele sociale, corupția și crima, economia, relațiile externe, securitatea, 
sănătatea, activitatea administrației publice locale și centrale, educația, confruntările 
geopolitice sau legislația în context electoral. 
 

https://actualitati.md/


9 

 

 

 
 

În același timp, Actualitati.md a vizat în total 26 de categorii de protagoniști/protagoniste. 
Printre aceștia/acestea s-au regăsit 12 concurenți electorali din 23. Podiumul a fost ocupat, în 
acest sens, cu un număr apropiat de apariții, de BECS, Președinție și PAS, cu 153, 150 și 147 de 
vizări. Au urmat reprezentanții/reprezentantele PSRM, cu 84 de apariții în calitate de 
protagoniști/protagoniste, diplomații/diplomatele – cu 35, poliția/armata, dar și 
reprezentanții/reprezentantele sistemului de drept – cu câte 26 de apariții, cei/cele ai/ale 
PPDA – cu 25, sau mass-media și AUR, vizate de câte 22 de ori.   
 

 

 

În perioada 1 iunie – 10 iulie 2021, Actualitati.md a citat 22 de categorii de surse, inclusiv 9 
concurenți electorali. Cele mai multe surse au venit de la PSRM – 215, dar și de la BECS – 76, și 
de alte surse mass-media – 67. Mai rar au fost citați/citate experții/expertele (de 34 de ori), 
exponenții/exponentele PCRM și ai/ale societății civile (de câte 14 ori), cetățenii/cetățenele 
(de 10 ori), PPDA (de 9 ori), PAS (de 6 ori) sau diplomații/diplomatele, citați/citate de 5 ori în 
materialele publicate de Actualitati.md. 
 



10 

 

 

 
 

În același rând, cele 475 de surse citate de Actualitati.md, au fost puternic disproporționate 
din perspectiva genului, în toată perioada vizată de monitorizare, dezechilibrul manifestându-
se în favoarea bărbaților. Astfel, din numărul total de surse citate, 323 sau 68% au fost 
bărbați, 28 sau aproape 6% au fost femei, și 124 sau circa 26% nu au fost specificate sub 
aspectul genului. Astfel, femeile au fost citate de peste 11 ori mai rar decât bărbații. 
 

 
 

Actualitati.md a mediatizat dezechilibrat și tendențios concurenții electorali pe durata 
întregii campanii electorale. Din cei 12 concurenți vizați în materialele publicației, 3 au apărut 
doar în contexte neutre în puținele materiale în care au fost protagoniști. Este vorba despre 
PACCC, PDCM și PACE, fiecare cu câte o mențiune în materialele Actualitati.md. Un alt 
concurent, BECS, a fost favorizat masiv – de 211 ori, apărând și de 29 de ori în context neutru. 
Pe de altă parte, concurentul PAS  a fost plasat cel mai mult în contexte negative - de 170 de 
ori, și de 10 ori în context neutru, iar AUR a fost și el defavorizat mai des decât alți concurenți 
(de 17ori). În același timp, AUR și PPDA au fost singurii, pe lângă BECS, care au apărut, câte o 
dată, și în contexte favorizante. Nu în ultimul rând, PPȘ, PDA și PUN au fost defavorizați câte o 
dată, PDM – de două ori, iar BERU – de trei ori.   

 



11 

 

 

 
 

 

 
 

 

Agora.md 

 

Agora.md a publicat în total 375 de materiale cu un caracter electoral direct sau indirect, 
inclusiv 354 de știri, 18 interviuri, două materiale de opinie și o dezbatere. În 97 de cazuri 
textele au fost însoțite de imagini video, iar în două – de înregistrări audio. Volumul total al 
materialelor relevante a constituit 922048 de semne (pentru texte) și 127032 de secunde sau 
circa 35 de ore (pentru materialele video), și 686 de secunde sau circa 11 minute (pentru 
materialele audio).  
 

 
 
În campania electorală pentru alegerile parlamentare anticipate, publicația Agora.md a 
abordat în special domeniul politic în context electoral. Textele materialelor au fost scrise cu 
respectarea, în majoritatea cazurilor, a regulilor profesionale și deontologice ale 
jurnalismului, prezentând evenimentele în mod neutru, fâcând distincție între fapte și opinii, 
prezentând toate opiniile în subiectele conflictuale. În niciuna dintre decadele monitorizate nu 
a fost sesizată vreo tendință de favorizare sau defavorizare intenționată a vreunui concurent 
electoral. În primele decade, redacția obișnuia să preia imagini video de pe paginile de 
Facebook ale unor candidați, imagini care conțineau acuzații sau favorizau anumiți 

https://agora.md/


12 

 

 

concurenți. Spre sfârșitul campaniei electorale, Agora.md a redus considerabil numărul 
videourilor preluate. De asemenea, Agora.md a avut rubrici care au promovat și încurajat 
participarea la votare, a realizat o serie de materiale de prezentare a tuturor concurenților 
electorali, dar și interviuri cu reprezentanți/reprezentante ai/ale 18 concurenți electorali, și a 
încurajat oamenii să spună de ce urmau să meargă la vot pe 11 iulie. Într-o măsură mai mică, 
Agora.md s-a referit la crimă și corupție, problema transnistreană, legislație, securitate, 
sănătate, probleme sociale, drepturile omului sau educație în context electoral.  
 

 
 
În perioada 1 iunie – 10 iulie 2021, Agora.md a vizat în total 55 de categorii de 
protagoniști/protagoniste în materialele publicate, inclusiv toți concurenții electorali. Cel mai 
des în această calitate au fost vizați/vizate cetățenii/cetățenele (de 173 de ori), 
urmați/urmate de reprezentanții/reprezentantele sistemului de drept (de 161 de ori) și de 
cei/cele ai/ale PAS (de 153 de ori). În primele zece categorii vizate au mai intrat 
exponenții/exponentele PPDA, cu 138 de apariții, ai/ale BERU și AUR, cu câte 114, ai/ale PPȘ, 
cu 99, ai/ale BECS, cu 95, ai/ale PUN, cu 93 sau ai/ale PACE, cu 88 de cazuri.   
 

 
 
În aceeași perioadă, Agora.md a citat 41 de categorii diferite de surse, inclusiv pe toți 
concurenții electorali. Cel mai des au fost citați/citate reprezentanții/reprezentantele 
sistemului de drept (de 119 ori), ai/ale PAS (de 66 de ori), ale PPDA (de 61 de ori), sau alte 
surse mass-media (de 59 de ori). Au urmat, în număr descrescător, exponenții/exponentele 
AUR, cu 43 de citări, ai/ale PSRM, cu 42, ai/ale BERU, cu 32, cetățenii/cetățenele, citați/citate 



13 

 

 

de 29 de ori, Președinția și poliția/armata, citate de câte de 28 de ori. Alte categorii au fost 
citate mai rar în materialele Agora.md. 
 

 
 

Mai mult de jumătate din cele 728 de surse citate în total de Agora.md nu au fost specificate 
sub aspectul genului (399 sau 54,81%). Cele specificate, la rândul lor, au fost dezechilibrate în 
favoarea bărbaților. Mai exact, 251, sau 34,48% au fost bărbați, și 78, sau 10,71% au fost 
femei. Prin urmare, femeile au fost citate de peste 3 ori mai rar decât bărbații.  
 

 
 
Agora.md a avut pe durata întregii perioade supuse monitorizării cel mai echidistant 
comportament editorial printre cele 10 publicații, reflectând campania electorală și 
concurenții electorali în mod echilibrat, cu respectarea normelor jurnalismului deontologic și 
profesional. Cinci concurenți, PLD, PPO, PPM, PS, VV au fost mediatizați exclusiv în manieră 
neutră, iar ceilalți concurenți au apărut preponderent într-un astfel de context. Cu toate 
acestea, au fost înregistrate si cazuri de plasare în context mai curând pozitiv sau negativ, de 
cele mai multe ori aceste contexte fiind sesizate în imaginile video care au însoțit textele. 
Astfel, BECS a fost favorizat de context de două ori, și defavorizat de 11 ori, PAS și BERU au 
avut câte două cazuri de favorizare și câte trei de defavorizare, PPDA – trei cazuri de 
favorizare și două de defavorizare, AUR – un caz de favorizare, PUN, PDM, PACCC, MPSN, PRM, 
PVE, PPNOI și POM – câte un caz de defavorizare, PPȘ – cinci cazuri de defavorizare, PACE și 
PDA – câte un caz de favorizare și defavorizare, NOI – două cazuri de defavorizare, PDCM – un 
caz de favorizare și două de defavorizare. 



14 

 

 

 
 
 
 
 

 

Gagauzinfo.md 

 

Gagauzinfo.md a acordat puțină atenție campaniei electorale naționale, publicând în total 35 
de materiale cu un caracter electoral direct sau indirect, relevante contextului monitorizării, 
inclusiv 33 de știri, un material de opinie și un interviu. În 13 cazuri materialele au fost 
însoțite și de imagini video. Astfel, volumul total al materialelor a constituit 50592 de semne 
pentru texte, și 26471 de secunde, sau circa 7 ore pentru conținutul video.  
 

 
 

Mai mult de jumătate din materialele publicate de Gagauzinfo.md au vizat domeniul politic, 
iar o parte s-a referit și la procesul electoral per ansamblu. Publicația regională a ignorat 
campania electorală națională, în unele zile știrile de acest fel lipsind cu desăvârșire. Atenţia 
instituției media a fost îndreptată spre alegerile din regiune care vor avea loc în toamnă. 
 

http://gagauzinfo.md/


15 

 

 

 

 
Gagauzinfo.md a vizat în total 32 de categorii de protagoniști/protagoniste, inclusiv 22 de 
concurenți electorali. Cel mai des în această calitate au apărut cetățenii/cetățenele (de 13 ori), 
urmați/urmate de reprezentanții/reprezentantele BERU, vizați/vizate de 9 ori, cei/cele ai/ale 
AUR, cu 8 apariții, sau ai/ale PAS, cu 7 astfel de apariții. La fel, PPDA a fost vizat de 6 ori, PPȘ – 
de 5 ori, PDCM, PACE și Președinția – de câte 4 ori, iar poliția/armata, BECS, PDM, PDA, PSRM 
sau experții/expertele – de câte 3 ori.  
 

 
 
De asemenea, în perioada cuprinsă de monitorizare, Gagauzinfo.md a citat 16 categorii de 
surse, inclusiv 7 concurenți electorali. Cele mai multe citări au venit de la alte surse mass-
media (de 23 de ori), urmate de exponenții/exponentele AUR (de 5 ori), poliție/armată, și 
experți/experte (de câte 3 ori), PACE și societatea civilă (de câte două ori), dar și de la BERU, 
cetățeni/cetățene, reprezentanții/reprezentantele sistemului de drept, PCRM, PAS, PDCM, PN, 
PSRM, PPȘ și Președinție, citați/citate câte o dată. 
 



16 

 

 

 
 
Cele 48 de surse citate în total de publicația Gagauzinfo.md au fost disproporționate din 
perspectiva genului, în defavoarea femeilor. Mai exact, 17 surse (sau 35,42%) au fost bărbați, 
2 (sau 4,17%) au fost femei, iar în 29 de cazuri (sau 60,42%) genul sursei nu a fost specificat. 
 

 
 

Contextul apariției concurenților electorali a fost preponderent neutru în puținele materiale 
publicate de Gagauzinfo.md, 16 concurenți fiind mediatizați doar în această manieră (PDCM, 
PDM, PDA, PLD, PACE, PRM, MPSN, NOI, PACCC, PS, PUN, PPO, POM, PPNOI, PVE, VV). Alți 6 
concurenți au fost favorizați/defavorizați de context astfel: PAS – 7 cazuri de defavorizare, 
BERU – 1/6, PPDA și PPȘ – câte 3 cazuri de favorizare, AUR – un caz de favorizare, BECS – câte 
două de favorizare și defavorizare.  
 



17 

 

 

 
 

 

 
 

 

Kp.md 

 

Kp.md a publicat în perioada de referință 313 materiale cu un caracter electoral direct sau 
indirect, inclusiv 282 de ştiri, 29 de materiale de opinie, un interviu cu un candidat și un 
sondaj de tip Vox Populi, 14 materiale fiind însoțite și de imagini video. Astfel, volumul total al 
materialelor a constituit 696687 de semne pentru texte, și 3543 de secunde sau aproape o oră 
pentru video. 
 

 
 
Pe durata întregii campanii electorale, Kp.md s-a remarcat prin promovarea masivă și 
deschisă a concurentului electoral BECS și o defavorizare clară a PAS, a Maiei Sandu, dar și, 
spre sfârșitul perioadei monitorizate, a AUR. Au fost folosite constant etichete, denigrări, 
titluri și imagini manipulatorii. De asemenea, narațiunile privind finanțarea PAS dinafara țării, 
lichidarea statalității Moldovei după alegeri, un potențial război în regiunea transnistreană, 
coruperea alegătorilor din diaspora ca să voteze pentru concurentul electoral PAS etc. au fost 
dezvoltate constant. Periodic s-a mai scris despre economie, relații externe, proces electoral, 
sănătate, legislație, culltură sau educație.  

https://www.kp.md/


18 

 

 

 
 

În perioada 1 iunie – 10 iulie 2021, Kp.md a vizat în materialele publicate 36 de categorii de 
protagoniști/protagoniste, inclusiv 22 de concurenți electorali. De cele mai multe ori, Kp.md a 
avut în vizor PAS (de 114 ori), PSRM (de 94 de ori), Președinția (de 90 de ori), BECS (de 73 de 
ori), și mai rar cetățenii/cetățenele, vizați/vizate de 36 de ori, AUR, vizată de 33 de ori, PPȘ – 
de 31, BERU – de 26, PPDA – de 25, sau diplomații/diplomatele, care au fost 
protagoniștii/protagonistele materialelor Kp.md de 22 de ori. Despre alte categorii s-a scris și 
mai rar.  
 

 
 

În același timp, Kp.md a citat în total 21 de categorii de surse, printre care s-au regăsit 9 
concurenți electorali. Cel mai des publicația a făcut referire la alte surse mass-media – de 126 
de ori, și la exponenții/exponentele PSRM – de 100 de ori. Mai rar s-a apelat la 
experți/experte – de 36 ori, la cetățeni/cetățene – de 25 de ori, la PCRM – de 15 ori, la BECS și 
reprezentanții/reprezentantele business-ului – de câte 13 ori, la PPȘ – de 11 ori, la 
poliție/armată – de 9 ori sau la Președinție, citată de 8 ori în perioada vizată de monitorizare.  



19 

 

 

 
 

Cele 401 surse citate în total de Kp.md au fost disproporționate sub aspectul reprezentării de 
gen, în avantajul bărbaților. Astfel, din numărul total de surse, 215, sau peste 53% au fost 
bărbați, 23, sau aproape 6% au fost femei, în timp ce 163, sau aproape 41% nu au fost 
specificate din perspectiva genului. Prin urmare, femeile au fost citate în materialele publicate 
de Kp.md de peste 9 ori mai rar decât bărbații. 
 

 
 

Kp.md a mediatizat campania electorală pentru alegerile parlamentare anticipate și 
concurenții electorali disproporționat și tendențios. Cei mai mulți concurenți au fost 
menționați lapidar, apărând astfel în context preponderent neutru. 11 concurenți (PACCC, 
PRM, NOI, PS, MPSN, PPM, PLD, PPO, POM, PVE și VV) au fost mediatizați exclusiv în manieră 
neutră în puținele materiale în care au fost amintiți. Ceilalți concurenți au avut parte atât de 
contextualizări neutre, cât și de favorizări și defavorizări, unii masive și pronunțate. Mai exact, 
BECS a fost favorizat deschis și constant de Kp.md, apărând de 91 de ori în context pozitiv, și 
o dată în context mai curând defavorizant. La polul opus, PAS a fost defavorizat cel mai des, de 
131 de ori, fiind ținta constantă a acuzațiilor, criticilor, etichetărilor etc., atât în știri cât și în 
materialele de opinie. De asemenea, AUR și BERU au fost plasați în contexte negative de 19 și, 
respectiv, de 6 ori. La rândul lor, PPȘ a fost favorizat de 8 ori, PDCM – o dată, iar PPDA, PDA și 
PUN au avut câte 3 și, respectiv, o defavorizare din partea Kp.md. Nu în ultimul rând, PDM a 
fost mai curând favorizat de 6 ori și defavorizat de două ori, iar PACE – de 8 ori plasat în 
context pozitiv și o dată în context negativ.   



20 

 

 

 

 
 

 

 
 

 

Newsmaker.md 

 

Newsmaker.md a publicat în total 352 materiale cu un caracter electoral direct sau indirect, 
inclusiv 338 de știri și 14 dezbateri electorale. În 75 de cazuri, textele au fost însoţite și de 
imagini video, iar într-un caz – de înregistrare audio. Volumul total al materialelor relevante a 
constituit 743147 de semne în cazul textelor, 198086 de secunde sau circa 55 de ore în cazul 
imaginilor video, și 484 de secunde sau circa 8 minute în cazul înregistrării audio. 
 

 
 
Newsmaker.md a abordat preponderent domeniul politic, reflectând echidistant subiectele 
legate de alegeri și prezentând neutru, de cele mai multe ori, concurenții electorali și acțiunile 
de campanie ale acestora. Publicația a abordat toate evenimentele electorale de interes public, 
prezentând cititorilor/cititoarelor informații relevante despre procesul electoral, despre 
deciziile autorităților, declarațiile și acțiunile concurenților, dar și despre veniturile 
candidaților electorali, sperietorile electorale promovate de concurenții electorali, despre 
votul în diasporă, în regiunea transnistreană etc. Mai multe materiale însoțite de imagini 
video preluate de pe paginile de Facebook ale unor concurenți electorali, sau de la 

https://newsmaker.md/


21 

 

 

evenimentele electorale, au conținut acuzații, critici, laude la adresa anumitor concurenți, 
favorizându-i sau defavorizându-i în acest fel. Pentru că redacția nu a intervenit în produsele 
video care nu i-au aparținut, a admis astfel dezechilibrarea informațiilor, însă fără a fi sesizată 
tendința de favorizare sau defavorizare a vreunui concurent electoral. De asemenea, redacția 
a participat la organizarea și desfășurarea dezbaterilor electorale la postul de televiziune PRO 
TV Chișinău, publicând conținutul acestora, dar și știri în baza dezbaterilor. Mai rar au fost 
abordate problema transnistreană, legislația, corupția și crima, drepturile omului, relațiile 
externe, economia sau sănătatea în context electoral.  
 

 
 

Newsmaker.md a vizat în materialele publicate 41 de categorii de protagoniști/protagoniste, 
inclusiv toți concurenții electorali. Cel mai des în această calitate au apărut 
cetățenii/cetățenele, vizați/vizate de 151 de ori. La distanță relativ mică au urmat 
reprezentanții/reprezentantele PAS, cu 140 de vizări, dar și exponenții/exponentele 
sistemului de drept, cu 136 de apariții în calitate de protagoniști/protagoniste. La fel, în 
primele 10 categorii s-au mai regăsit PPDA, cu 102 vizări, PSRM, cu 101, AUR, cu 89, PPȘ, cu 
73, BERU, cu 68, BECS, cu 67 și Președinția, vizată de 57 de ori în materialele publicate.  
 

 
 

În aceeași perioadă, Newsmaker.md a citat 41 de categorii de surse, inclusiv toți concurenții 
electorali. Cele mai multe citări au venit de la reprezentanții/reprezentantele sistemului de 
drept – 112, urmați/urmate de cei/cele ai/ale PAS și PSRM, cu 74 și, respectiv, 65 de citări. La 
fel, la alte surse mass-media s-a apelat de 52 de ori, la PPDA – de 50, la AUR – de 48, la 



22 

 

 

Președinție – de 27, la societatea civilă – de 25, la cetățeni/cetățene – de 24 de ori, iar la 
poliție/armată – de 23 de ori. Alte categorii de surse au fost citate mai rar.  
 

 

 

În perioada monitorizată, Newsmaker.md a citat 700 de surse, dintre care aproape jumătate 
nu au fost specificate sub aspectul genului (319 sau 45,57%). Celelalte surse au fost 
dezechilibrate în favoarea bărbaților. Astfel, 290 dintre ele au fost bărbați (sau 41,43%), iar 
91 au fost femei (sau 13%). Prin urmare, femeile au fost citate de peste 3 ori mai rar decât 
bărbații.  
 

 
 

Newsmaker.md a mediatizat echidistant campania electorală și concurenții electorali, 
plasând concurenții preponderent în contexte neutre. În niciuna dintre decadele monitorizate 
nu au fost atestate tendințe de favorizare sau defavorizare a vreunui concurent electoral. 10 
dintre ei au apărut exclusiv în context neutru, fiind vorba despre PDA, MPSN, NOI, PLD, PVE, 
POM, PS, PPNOI, PPM și VV. De cele mai multe ori, cazurile de plasare în context pozitiv sau 
negativ au reieșit din imaginile video preluate de pe profilurile de Facebook ale concurenților 
electorali. Așadar, pe lângă mediatizările neutre, ceilalți concurenți au fost 
favorizați/defavorizați de context astfel: BECS – 8/16 cazuri, PAS – 5/6 cazuri, PPDA – 5/3 
cazuri, AUR – 2/6 cazuri, BERU – 1/2 cazuri, PPȘ – 4 cazuri de defavorizare, PDM și PACE, PUN 
și PDCM – câte un caz de favorizare și defavorizare, PPO și PRM – câte un caz de favorizare, 
PACCC – un caz de favorizare.  



23 

 

 

 

 
 
 
 
 

 

Noi.md 

 

Noi.md a publicat în perioada vizată de raport 610 materiale cu un caracter electoral direct 
sau indirect, inclusiv 602 știri, 7 comentarii și un interviu cu un candidat. 29 de materiale au 
fost însoțite de imagini video, iar unul – de înregistrare audio. Volumul total al materialelor 
relevante a constituit 1113060 de semne pentru texte, 27297 de secunde sau peste 7 ore 
pentru video, și 480 de secunde sau 8 minute pentru materialul audio.  
 

 
 
În cea mai mare parte, materialele publicate de Noi.md s-au referit la subiecte din domeniul 
politic și electoral, inclusiv la deciziile CEC, declarațiile concurenților electorali, evenimente de 
campanie etc. Periodic, publicația s-a referit și la activitatea președintei Maia Sandu, în unele 
materiale aceasta fiind defavorizată de anumite declarații ale concurenților electorali. De 
asemenea, pe toată durata campaniei, portalul a mediatizat mai pronunțat BECS, de regulă în 
context favorabil sau neutru, publicând declarațiile liderilor blocului sau ale candidaților 
înscriși în cursa electorală. În același rând, au fost analizate promisiunile electorale ale 
candidaților, dar și profilul acestora, au fost prezentate rezultatele sondajelor publicate 
înainte de alegeri, informații legate de secțiile de vot din afara țării și din regiunea 

https://noi.md/


24 

 

 

transnistreană, dar și secvențe din cadrul dezbaterilor electorale. În materialele de opinie, 
concurentul electoral PAS și unii membri ai acestui partid au fost criticați și chiar denigrați. 
Alte materiale au mai vizat economia, relațiile externe, legislația, sănătatea, corupția și crima, 
problemele sociale sau cultura în context electoral.  
 

 
 
Noi.md a vizat toți concurenții electorali în materialele publicate între 1 iunie și 10 iulie 2021.  
Topul celor 39 de categorii de protagoniști/protagoniste a fost deschis de PAS, cu 153 de 
apariții, urmat de PPDA, cu 130, PSRM și Președinția, cu câte 121, BECS, cu 78, 
reprezentanții/reprezentantele sistemului de drept, cu 76, BERU și cetățenii/cetățenele, cu 
câte 71, PPȘ, cu 62, sau AUR, cu 60. Alte categorii de protagoniști/protagoniste au fist vizate 
mai rar.     
 

 
 

De asemenea, Noi.md a citat 36 de categorii de surse diferite, inclusiv 19 concurenți 
electorali. În acest context, de cele mai multe ori au fost citate alte surse mass-media (de 163 
de ori), dar și PSRM (de 106 ori). La fel, în primele 10 cele mai citate categorii au intrat: 
reprezentanții/reprezentantele sistemului de drept (cu 61 de citări), ai/ale PPDA (cu 56 de 
citări), ai/ale Președinției (cu 49 de citări), ai/ale PAS (cu 48 de citări), dar și 
cetățenii/cetățenele, citați/citate de 43 de ori, experții/expertele, cu 34 de citări, 
reprezentanții/reprezentantele societății civile, cu 22 de citări, sau BERU și PCRM, cu câte 17.   
 



25 

 

 

 
 

Și în cazul Noi.md sursele citate au fost dezechilibrate din perspectiva genului, în defavoarea 
femeilor. Astfel, din 748 de surse citate în total, 344, sau aproape 46% au fost bărbați, 105, sau 
puțin peste 14% au fost femei, iar în alte 299 de cazuri, sau aproape 40% , genul sursei nu a 
fost specificat. Deci, femeile au fost citate de peste 3 ori mai rar decât bărbații.   
 

 
 
Noi.md a mediatizat concurenții electorali preponderant neutru, iar 13 concurenți – exclusiv 
în această manieră. Este vorba despre PACE, PDA, PUN, PACCC, PVE, PPO, PS, MPSN, PPNOI, 
PRM, POM, PPM și VV. Ceilalți 10 concurenți au fost plasați, pe lângă contextele neutre, și în 
unele favorizante sau defavorizante. Un concurent, BECS, s-a remarcat prin numărul mare de 
favorizări în raport cu alți concurenți (50), iar alt concurent, PAS – prin cel mai mare număr 
de defavorizări (61). Alți 8 concurenți electorali au fost favorizați/defavorizați de contextul în 
care au fost plasați în materialele publicate de Noi.md astfel: PPDA – 13/2 cazuri, BERU – 1/1 
cazuri, PPȘ – 5 cazuri de defavorizare, AUR – 7 cazuri de defavorizare, PDM – 3 cazuri de 
defavorizare, PDCM – două cazuri de favorizare, NOI – două cazuri de defavorizare, PLD – 4 
cazuri de favorizare. 



26 

 

 

 
 

 

 
 

 

Realitatea.md 

 
Realitatea.md a publicat în perioada acoperită de prezentul raport, 631 de materiale cu un 
caracter electoral direct și indirect, inclusiv 625 de știri, 5 materiale de opinie și un sondaj de 
tip Vox Populi. Din numărul total de materiale, 195 au fost însoţite de imagini video, și două – 
de înregistrări audio. Volumul total al materialelor relevante a constituit 1276784 de semne 
pentru texte, 309916 secunde sau circa 86 de ore în cazul materialelor video, și 651 de 
secunde sau aproape 11 minute pentru înregistrările audio. 
 

 

 
Publicația a mediatizat în special subiectele politice, dar și procesul electoral per ansamblu, 
referindu-se la cele mai importante evenimente electorale, la declarațiile și reacțiile 
concurenților electorali, dar și la deciziile autorității electorale, sondajele apărute în timpul 
campaniei electorale etc. Redacția a admis în anumite decade ale monitorizării comentarii 
părtinitoare, adjective și etichete la adresa unor concurenți electorali, atât în titluri, cât și în 
corpul știrilor, inclusiv în leaduri. De asemenea, mai multe materiale s-au pretat la categoria 
publicității electorale, dar nu a fost marcată corespunzător. Realitatea.md a mai abordat 

https://www.realitatea.md/


27 

 

 

subiecte legate de corupție și crimă, probleme sociale, relații externe, securitate, legislație sau 
economie în context electoral.  
 

 
 

Printre cele 42 de categorii de protagoniști/protagoniste vizate în materialele publicate de 
Realitatea.md, s-au regăsit și toți concurenții electorali. Cel mai des în această calitate au 
apărut reprezentanții/reprezentantele BECS (de 123 de ori), ai/ale PAS (de 121 de ori), ai/ale 
PSRM (de 98 de ori) sau ai/ale PPȘ (de 90 de ori). La rândul lor, PPDA și AUR au fost vizați de 
câte 73 de ori, Președinția – de 61 de ori, BERU – de 55 de ori, reprezentanții/reprezentantele 
sistemului de drept – de 53 de ori, iar cei/cele ai/ale PACE – de 41. Celelalte categorii au 
apărut mai rar în calitate de protagoniști/protagoniste.  
 

 
 

De asemenea, Realitatea.md a citat în total 41 de categorii de surse, inclusiv 21 de concurenți 
electorali. De cele mai multe ori s-a apelat în acest sens la alte surse mass-media (de 115 ori). 
De peste două ori mai rar au fost citate surse din PAS (de 55 de ori), urmat de PPDA și 
experți/experte, cu câte 42 de citări, de AUR, cu 40, de exponenții/exponentele sistemului de 
drept, cu 37, dar și de PSRM, citat de 32 de ori, reprezentanții/reprezentantele societății 
civile, cu 30 de citări, Președinție, cu 27, sau cetățeni/cetățene, cu 24 de apariții în calitate de 
surse.  
 



28 

 

 

 
 

Realitatea.md la fel a prezentat dezechilibrat sursele din perspectiva genului, în favoarea 
bărbaților. Mai exact, din 655 de surse citate în total, 309, sau peste 47% au fost bărbați, 95, 
sau peste 14% au fost femei, iar în 251 de cazuri, sau peste 38% genul surselor nu a fost 
specificat. Prin urmare, femeile au fost citate de 3 ori mai rar decât bărbații.   
 

 
 
Pe durata întregii perioade monitorizate, Realitatea.md a mediatizat în mod eterogen 
concurenții electorali, unul apărând doar în contexte neutre (PVE). Ceilalți concurenți au avut 
atât plasări în context neutru (preponderent, cu excepția BECS), cât și în context pozitiv și/sau 
negativ. Astfel, BECS a fost cel mai des defavorizat – de 127 de ori, în special în imaginile 
video, fiind și favorizat de 11 ori, iar PAS a apărut mai des decât alți concurenți în context 
pozitiv (de 39 de ori, fiind și defavorizat de 15 ori). Alți concurenți au fost 
favorizați/defavorizați de contextul apariției astfel: PPȘ – 20/26 cazuri, AUR – 9/22 cazuri, 
PPDA – 9/15 cazuri, BERU – 2/11 cazuri, PACE – 6/9 cazuri, PDM – 5/7 cazuri, PUN – 4/2 
cazuri, PDA – 1/5 cazuri, PDCM – 2/3 cazuri, PACCC – 1/3 cazuri, PLD – 5/2 cazuri, PRM – 3/6 
cazuri, PS, PPM și MPSN – câte un caz de defavorizare, PPNOI și POM – câte două cazuri de 
defavorizare, NOI – 4 cazuri de defavorizare, VV – 5 cazuri de defavorizare, și PPO – câte un 
caz de favorizare și defavorizare.  
 



29 

 

 

 
 
 
 
 
 

 

Sputnik.md 

 

Sputnik.md a publicat în total 241 de materiale cu un caracter electoral direct sau indirect, 
inclusiv 227 de știri, 12 materiale de opinie și două interviuri. În 33 de cazuri, materialele au 
fost însoțite de imagini video, iar în 15 – de înregistrări audio. Volumul total al materialelor 
relevante a constituit 578573 de semne (texte), 56986 de secunde sau circa 16 ore (video) și 
4767 de secunde sau peste o oră pentru înregistrările audio. 
 

 
 
Sputnik.md a asigurat cel mai bun echilibru între materialele ce au vizat domeniul politic și 
cele despre procesul electoral per ansamblu. Astfel, publicația a mediatizat deciziile autorității 
electorale, dar și consecințele/reacțiile la acestea, cum ar fi proteste, critici sau aprobări, a 
prezentat informațiile relevante despre organizarea scrutinului în țară, peste hotare și în 
regiunea transnistreană etc. În același timp, însă, multe materiale s-au bazat constant pe 
opiniile unor experți citați permanent de către instituția media care, indirect au acuzat-o pe 
Maia Sandu de implicare în campania electorală în favoarea PAS, sugerând totodată că odată 
ajuns în Parlament, PAS nu va reuși să rezolve problemele Republicii Moldova. Narațiunile 
privind destabilizarea situației în țară, tensionarea relațiilor cu partea stângă a Nistrului sau 

https://sputnik.md/


30 

 

 

influența din Occident asupra PAS au fost dezvoltate subtil de către Sputnik.md. Spre sfârșitul 
campaniei electorale, și AUR a fost frecvent criticat și învinuit de destabilizarea și provocarea 
situației în Zona de Securitate. Foarte rar publicația s-a referit la sănătate, problema 
transnistreană, relațiile externe, probleme sociale, legislație sau mediu în context electoral. 
 

 
 

Sputnik.md a vizat în materialele publicate 36 de categorii de protagoniști/protagoniste, 
inclusiv toți concurenții electorali. Cel mai des în această calitate au apărut 
cetățenii/cetățenele (de 68 de ori), urmați/urmate de reprezentanții/reprezentantele PAS (de 
65 de ori), și de cei/cele ai/ale BECS (de 54 de ori). La fel, în primele zece categorii au mai 
intrat Președinția, vizată de 36 de ori, diplomații/diplomatele, dar și BERU, cu câte 30 de 
apariții în calitate de protagoniști/protagoniste, PPDA și AUR, cu câte 29, dar și PACE și PPȘ, 
cu câte 20 de astfel de apariții.  
 

 
 
În total, Sputnik.md a citat 24 categorii de surse, inclusiv 11 concurenți electorali. În top au 
intrat experții/expertele, citați/citate de 39 de ori, reprezentanții/reprezentantele BECS, 
citați/citate de 23 de ori, și alte surse mass-media, cu 21 de citări. Mai rar în calitate de surse 
au apărut Președinția (de 11 ori), reprezentanții/reprezentantele PSRM (de 10 ori), ai/ale 
PAS sau ai/ale sistemului de drept (de câte 9 ori), ai/ale AUR (de 8 ori), dar și poliția/armata 
(de 6 ori), PDM și societatea civilă (de câte 4 ori). 
 



31 

 

 

 
 

Cele 164 de surse citate de Sputnik.md au fost puternic disproporționate din perspectiva de 
gen, în defavoarea femeilor. Altfel spus, 101 surse (sau peste 61%) au fost bărbați, 20 (sau 
circa 12%) au fost femei, iar în 43 de cazuri (sau circa 26%) sexul surselor nu a fost specificat. 
Prin urmare, bărbații au fost citați de peste 5 ori mai des decât femeile.  
 

 
 

În perioada cuprinsă de raport, Sputnik.md a mediatizat concurenții electorali atât neutru, 
cât și pozitiv sau negativ. Astfel, 10 concurenți au fost menționați doar în contexte neutre, 
fiind vorba despre PACCC, MPSN, PDCM, POM, PS, PVE, PPO, PPM, PPNOI și VV. Un concurent, 
BECS, a fost plasat mai des în contexte pozitive decât alți concurenți (de 22 de ori, apărând și 
de două ori în context mai curând negativ). Alți doi concurenți, PAS și AUR au fost cel mai des 
defavorizați, și niciodată favorizați (de 32 și, respectiv, 16 ori). Ceilalți 10 concurenți au 
apărut în contexte pozitive/negative astfel: PPDA – de 5 ori în context negativ, BERU și PACE – 
de câte 3 ori în context negativ, PUN, NOI și PRM – câte o dată în context defavorizant, PPȘ, 
PDA și PLD – câte o dată în context favorizant, PDM – câte o dată în context pozitiv și negativ.  
 



32 

 

 

 
 
 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

Timpul.md 

 

Timpul.md a publicat în total 539 de materiale cu un caracter electoral direct sau indirect, 
inclusiv 443 de știri, 89 de comentarii și 7 interviuri. În 122 de cazuri textele au fost însoțite 
de video, iar în trei cazuri – de înregistrări audio. Volumul total al materialelor relevante a 
constituit 1692825 de semne (texte), 134424 de secunde sau circa 37 ore (video) și 273 de 
secunde sau peste 4 minute pentru înregistrările audio. 
 

 
 

Publicația s-a referit preponderent la aspectele politice ale campaniei electorale, promovând 
deschis și masiv concurentul AUR pe întreaga durată a perioadei supusă monitorizării. În cele 
mai multe știri s-a recurs la amestecul dintre fapte și opinii. Concurenții BECS, PPȘ, BERU și 
PAS au fost constant defavorizați, în adresa lor și a reprezentanților/reprezentantelor 
acestora utilizându-se etichete, învinuiri și critici, fără a li se oferi dreptul la replică. De multe 
ori, afirmațiile au fost făcute în baza unor presupuneri ale liderului/reprezentanților AUR, 
fără prezentarea unor dovezi sau argumente. Multe materiale s-au repetat de mai multe ori pe 
parcursul săptămânilor, fiind schimbată doar data publicării, nu și conținutul produselor. 
Deseori, acuzațiile din titlul știrilor nu s-au regăsit în texte. Foarte rar, Timpul.md mai scris 

https://www.timpul.md/


33 

 

 

despre crimă și corupție, economie, procesul electoral, relații externe, educație, legislație sau 
problema transnistreană în context electoral.  
 

 
 

Timpul.md a vizat, cumulat, 40 de categorii diferite de protagoniști/protagoniste, inclusiv 19 
concurenți electorali, PAS și AUR apărând într-un număr similar de cazuri în această calitate 
(de 217 și, respectiv, 215 ori). Au mai fost vizați, în primele zece categorii, BECS (de 173 de 
ori), PSRM (de 142 de ori), BERU (de 99 de ori), PPȘ (de 81 de ori), PCRM (de 48 de ori), 
PACCC (de 47 de ori), PPDA (de 40 de ori), dar și cetățenii/cetățenele (de 39 de ori). 
 

 
 

În același rând, Timpul.md a citat 27 categorii de surse, inclusiv 11 concurenți electorali, iar 
cel mai des – AUR (de 170 de ori). Au urmat alte surse mass-media, citate de 107 ori, 
experții/expertele, cu 53 de citări, exponenții/exponentele PAS, cu 52, cetățenii/cetățenele, 
citați/citate de 47 de ori, reprezentanții/reprezentantele PSRM, cu 34 de apariții în calitate de 
surse, ai/ale BERU și ai/ale sistemului de drept – cu câte 20, cei/cele ai/ale BECS – cu 18 sau 
cei/cele ai/ale PCRM, citați/citate de 15 ori.  
 



34 

 

 

 
 

Sursele au fost și în acest caz dezechilibrate din perspectiva genului, în favoarea bărbaților. 
Astfel, din totalul de 630 de surse citate de Timpul.md, 375 (sau aproape 60%) au fost 
bărbați, 73 (sau peste 11%) au fost femei, iar în 182 de cazuri (sau circa 29%) genul surselor 
nu a fost specificat. Prin urmare, bărbații au fost citați de peste 5 ori mai des decât femeile.  
 

 
 

În perioada 1 iunie – 10 iulie 2021, Timpul.md a mediatizat tendențios și disproporționat 
concurenții electorali, favorizările sau defavorizările depășind constant și de cele mai multe 
ori mediatizările neutre. Patru concurenți au apărut în perioada supusă monitorizării doar în 
context neutru, fiind vorba despre PLD, POM, PRM și VV, acești concurenți fiind menționați 
câte o dată în materialele publicate. În același timp, concurentul AUR a fost favorizat masiv și 
promovat în mod deschis de publicație, apărând de 187 de ori în contexte pozitive. Pe de altă 
parte, BECS, PAS, BERU și PPȘ au fost cel mai des defavorizați de contextul în care au fost 
plasați, de 309, 186, 83 și, respectiv, 72 de ori. La fel, PACCC a apărut de 42 de ori în context 
negativ, PPDA – de 2 ori în context pozitiv și de 13 – în context negativ, PDM – de 17 ori în 
context negativ, PUN – de 8 ori în context defavorizant, PDA – de două ori în context pozitiv și 
o dată – în context negativ, PS – o dată în context favorizant și de 11 ori în context 
defavorizant, PACE – de 8 ori în context negativ, PDCM, PPM și NOI – câte o dată în context 
defavorizant.   



35 

 

 

 

 
 

 

 
 

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

Unimedia.info 

 

Unimedia.info a publicat în perioada de referință 454 de materiale cu un caracter electoral 
direct sau indirect, inclusiv 448 de știri, 4 interviuri și două dezbateri. În 134 de cazuri textele 
au fost însoțite de imagini video, și într-un caz – de înregistrare audio. Volumul total al 
materialelor relevante a constituit 943686 semne (pentru texte), 234302 secunde sau circa 65 
de ore (pentru materialele video), și 480 de secunde sau 8 minute pentru înregistrarea audio. 
 

 
 
Cel mai des, în materialele publicate de Unimedia.info, au fost vizate subiectele politice în 
context electoral. Publicația a plasat mai des în context favorabil BECS, și PPDA, și în unul 
defavorabil PAS, în special spre sfârșitul campaniei electorale. Multe știri au fost însoțite de 
imagini video cu declarații ale reprezentanților anumitor concurenți electorali care au 
etichetat alți concurenți. La fel, în ultima decadă a campaniei electorale, Unimedia.info a 
recurs de mai multe ori la modificarea titlurilor materialelor, și a imaginilor care le-au însoțit, 
favorizând BECS și pe liderii acestuia. Nu în ultimul rând, portalul a publicat emisiunea lui 

https://unimedia.info/


36 

 

 

Igor Dodon, în care acesta a acuzat și atacat PAS și pe președinta Maia Sandu. În același timp, 
Unimedia.info a publicat deciziile autorității electorale, informațiile relevante privind secțiile 
de vot în străinătate și în regiunea transnistreană, a abordat periodic relațiile externe, 
economia, mult mai rar legislația, sănătatea sau minoritățile în context electoral.  
 

 
 

Publicația a vizat în total 48 de categorii de protagoniști/protagoniste, inclusiv toți 
concurenții electorali. Cumulat, cetățenii și cetățenele au avut cel mai des această calitate (de 
176 de ori), urmați/urmate de reprezentanții/reprezentantele PAS (de 119 ori), ai/ale PSRM 
(de 111 ori), ai/ale PPDA (de 106 ori), ai/ale Președinției (de 90 de ori), sau ai/ale BERU (de 
74 de ori). De asemenea, au mai fost vizați BECS – de 63 de ori, PPȘ – de 61 de ori, 
poliția/armata – de 49 de ori, sau AUR – de 48 de ori. Alte categorii s-au regăsit mai rar în 
calitate de protagoniști/protagoniste. 
 

 
 

În același timp, Unimedia.info a citat 34 de categorii de surse, inclusiv 17 concurenți 
electorali. Cele mai multe surse au venit de la PSRM (71), și PPDA (69), urmate, în primele 
zece categorii, de Președinție (39), cetățeni/cetățene (37), alte surse mass-media (36), PAS 
(34), PACE (28), BERU (25), PLD și societatea civilă (câte 23).  
 



37 

 

 

 
 

Bărbații au apărut de peste 3 ori mai des în calitate de surse în materialele Unimedia.info 
decât femeile. Mai exact, din totalul de 550 de surse citate în perioada monitorizată, 320 (sau 
circa 58%) au fost bărbați, 100 (sau puțin peste 18%) au fost femei, iar în 130 de cazuri (sau 
aperoape 24%) genul sursei nu a fost specificat. 
 

 
 

De cele mai multe ori, Unimedia.info a mediatizat concurenții electorali în manieră neutră, 6 
dintre aceștia apărând doar într-un astfel de context. Este vorba despre PS, MPSN, PPNOI, 
PVE, PPM și VV. Ceilalți concurenți au avut, pe lângă contextualizările neutre, și plasări care i-
au favorizat sau defavorizat. Astfel, BECS și PPDA au apărut mai des decât alți concurenți în 
context pozitiv, de 41 și, respectiv, 34 de ori, BECS fiind și defavorizat de context de 55 de ori 
(cele mai multe astfel de cazuri înregistrându-se în prima perioadă de raport). La rândul său, 
PAS a apărut cel mai des în context negativ – de 61 de ori, dar și de 11 ori în context pozitiv. 
De asemenea, BERU, PPȘ și AUR au fost defavorizați de 23, 24 și 18 ori. Ceilalți concurenți 
electorali au fost favorizați/defavorizați de context astfel: PACE – 10/3 cazuri, PDM – 8/5 
cazuri, PLD – 7/1 cazuri, PACCC – 1/2 cazuri, PDCM – 2/3 cazuri, PUN – un caz de favorizare, 
PPO – două cazuri de favorizare, NOI – 4 cazuri de defavorizare, PDA, PRM și POM – câte un 
caz de defavorizare.    
 



38 

 

 

 
 
 
 
2.3. Comportamentul editorial al publicațiilor în ziua alegerilor (11 iulie 2021): 
o Actualitati.md a avut aceeași politică editorială în ziua alegerilor ca și pe parcursul 
întregii perioade de monitorizare. A mediatizat masiv declarațiile reprezentanților BECS și 
acuzații la adresa PAS. De asemenea, a publicat un număr mare de știri despre presupuse 
încălcări ale procesului electoral în diaspora. Acestea nu s-au bazat pe surse sigure, 
redacția nu a căutat reacții și nici nu le-a publicat atunci când acestea au existat. 

o Agora.md a reflectat echilibrat ziua alegerilor, publicând știri tematice la o distanță de 
5-15 minute. Toți concurenții electorali au fost prezentați neutru, fiind oferit spațiu pentru 
declarații după exercitarea dreptului de vot. De asemenea, redacția a publicat pe tot 
parcursul zilei materiale informative despre prezența la vot, încălcările sesizate de oamenii 
legii, știri despre votarea în diaspora și în regiunea transnistreană, cu intervenții live ale 
moldovenilor din mai multe țări europene, dar și cu persoane din stânga Nistrului 
surprinse discutând despre transportarea și mituirea alegătorilor. Redacția a reflectat toate 
declarațiile politicienilor, ale membrilor CEC etc. La fel, consumatorii de informație au avut 
acces la infografice comparative, revista presei internaționale despre alegerile din Moldova 
ș.a. 
o Gagauzinfo.md a reflectat ziua alegerilor parlamentare din 11 iulie prin ştiri neutre cu 
informaţii actualizate privind prezenţa la vot/statistică a alegătorilor din Găgăuzia, despre 
cum a votat Irina Vlah, iar un material de tip Vox Populi a prezentat ce așteptări au oamenii 
de la alegeri. Publicația s-a mai referit la încălcările semnalate pe parcursul zilei scrutinului, 
dar și la procesul de votare în diaspora. Nici un material nu a vizat concurenții electorali 
sau cum au votat reprezentanții/reprezentantele acestora. 

o Kp.md a prezentat, la fel ca și în campanie, în mare parte BECS, liderii blocului și 
declarațiile lor la ieșirea din secțiile de vot, prima participare la alegeri a fiului lui Igor 
Dodon, mersul liderului PSRM la biserică înainte de a merge la votare etc. Dintre ceilalți 
concurenți, portalul a relatat doar despre cum a votat Gheorghe Cavcaliuc. Tot în ziua 
scrutinului Kp.md a publicat știri care insinuat că s-ar fi încercat coruperea alegătorilor în 
diasporă sau de către deputați PAS: „Депутат PAS Владимир Боля координирует группу 
комбатантов в Кочиерах: готовится дестабилизация на выборах в Молдове?”; 
„Бюллетени вносят и выносят на участки: бардак за границей попал на видео, а 
молдавская диаспора ликует”; „„Может, дадут по 50 евро, на президентских выборах 
давали”: скандальное видео, как голосует молдавская диаспора за границей”; 



39 

 

 

„Организованный транспорт в Яссах: Молдавских граждан в Румынии подвозят к 
участкам”; „Если это не нарушение, то что же тогда таковым является: в Испании 
избирателю показали, за кого голосовать на выборах в Молдове”. La fel, s-a scris că 
procesul de votare în regiunea transnistreană a decurs liniștit. Kp.md a prezentat și date 
privind prezența la vot la anumite ore pe parcursul zilei și a îndemnat la vot prin 
intermediul mesajelor mai multor artiști. 
o Newsmaker.md a reflectat echilibrat ziua alegerilor, procesul electoral per ansamblu, 
mersul votării, inclusiv în instituțiile de detenție, în diaspora și în regiunea transnistreană, 
dar și declarațiile politicienilor și ale concurenților electorali. S-a mai scris despre 
încălcările constatate de observatori, dar și de oamenii legii, protestul organizat de un grup 
de oameni, inclusiv combatanți, la intrarea în Varnița, pentru a urmări cum se organizează 
alegerile la secțiile de votare din acest sat. La toate acuzațiile făcute de concurenții 
electorali unii împotriva altora, Newsmaker.md a prezentat replica celor vizați.  
o Noi.md a publicat multe știri în ziua scrutinului, începând cu primii moldoveni care au 
votat, cozile de la secțiile de votare din diasporă, de la Varnița etc., și continuând cu 
mediatizarea exrcitării dreptului la vot de către politicieni, de către fiul lui Igor Dodon sau 
de reprezentanții/reprezentantele concurenților electorali. Textele știrilor despre cum 
votau concurenții au fost diferite, la unii candidați au fost prezentate declarații, la alții nu, 
unii cu imagini video, alții fără. Portalul a prezentat și cifrele de la CEC privind rata 
participării la vot la anumite ore, informații despre solicitarea urnei mobile, despre cum au 
votat deținuții, sau cum se vota la diferite ore în diaspora.  

o Realitatea.md a publicat un număr mare de știri electorale în ziua alegerilor care au 
vizat un număr mare de concurenți. Cu excepția unor titluri ușor părtinitoare sau 
comentarii, în general, a avut un comportament editorial echilibrat.  

o Sputnik.md a mediatizat activ ziua alegerilor (până la ora 21.00 au fost publicate 58 de 
știri cu referire la alegerile parlamentare). Cele mai multe au fost despre procesul de votare 
în țară, peste hotare, dar și în penitenciare; procedurile care urmează pentru ca alegerile să 
fie validate; incidentele prezentate de IGP și Promo-LEX, procesul de vot în regiunea 
transnistreană; profilul votanților, dar și lista candidaților electorali. S-a reamintit cum s-a 
ajuns la anticipate, menționându-se indirect că Maia Sandu este responsabilă pentru 
declanșarea alegerilor. Au fost și materiale în care au fost prezentate opiniile (unilaterale) 
ale unor experți, dar și ale observatorilor CSI. Dintre candidați au fost prezentați cum 
votează doar Igor Dodon, Vladimir Voronin (cel puțin 3 știri cu fiecare dintre ei), Igor Grosu 
(care a avut cel mai scurt citat dintre toți) și Andrei Năstase. De asemenea, unii/unele 
demnitari/demnitare – președinta Maia Sandu, președinta fostului parlament Zinaida 
Greceanîi, premierul interimar Aurel Ciocoi, primarul general al Chișinăului Ion Ceban, 
bașcana UTAG Irina Vlah. Tot cu aceste persoane au fost publicate și fotografii și imagini 
video. Cele mai multe au fost cu Igor Dodon și Vladimir Voronin. 
o Timpul.md a publicat 12 știri electorale în ziua alegerilor. Cele mai multe s-au referit la 
încălcările înregistrate în regiunea transnistreană, și anume, la declarațiile persoanelor 
care au menționat că au fost plătite să voteze pentru BECS sau Partidul ȘOR. Alte știri s-au 
referit la prezența la vot, inclusiv în diasporă și locațiile în care au votat liderii AUR, care au 
ales să voteze în Italia, dar și la briefingul CEC din dimineața zilei de 11 iulie. Despre alți 
concurenți electorali nu au fost publicate știri, și nici despre rezultatele preliminare. 
o Unimedia.info a reflectat ziua alegerilor prezentând declarațiile unor concurenți, 
inclusiv ale lui Igor Dodon și Vladimir Voronin, dar și ale lui Renato Usatîi, Octavian Ţîcu, 
Dorin Chirtoacă, Igor Grosu, Ion Chicu, Gheorghe Cavcaliuc, Andrei Nastase, Pavel Filip, sau 
Marina Tauber. Știrile au fost adesea însoțite de imagini video. S-a mai scris despre fiul mai 
mare al lui Igor Dodon, care a votat pentru prima dată, sau despre cum au votat Ion Ceban, 



40 

 

 

Zinaida Grecianîi sau Maia Sandu. Unii concurenți au fost menționați în context negativ de 
către alți concurenți (Vladimir Voronin: „oamenii de AUR care au fost provocatori în timpul 
campaniei electorale”), iar alții au fost favorizați prin selectarea declarațiilor („Marina 
Tauber, printre cei mai matinali politicieni la secția de votare: „Îi urăm Moldovei ca fiecare 
cetățean să trăiască precum în Orhei””). De asemenea, pe tot parcursul zilei de 11 iulie pe 
site a fost afişat un banner publicitar al BECS (plătit), iar din momentul închiderii secțiilor 
vot, acesta a dispărut. Restul ştirilor plasate pe portalul Unimedia.info au conținut 
informaţii actualizate de la CEC cu privire la desfăşurarea scrutinului şi prezenţa la vot, dar 
şi cu privire la încălcările anunţate de IGP. 

 
2.4. Concluzii generale: 

• Cele 10 publicații online monitorizate au mediatizat evenimentele electorale 
preponderent prin intermediul știrilor. 

• Realitatea.md a publicat cel mai mare număr de materiale relevante pentru contextul 
electoral, iar Gagauzinfo.md – cel mai mic număr. 

• Cea mai mare parte a materialelor au fost publicate sub formă de text, dar au fost și 
materiale video, și audio, într-o proporție mai mică. 

• Cele mai multe materiale relevante s-au referit la domeniul politic, procesul electoral 
fiind mediatizat de peste 5 ori mai puțin.  

• Toți concurenții înregistrați în cursa electorală au fost vizați în materialele jurnalistice 
ale celor 10 publicații, dar în proporții diferite.  

• Cel mai des în calitate de protagonist a apărut concurentul electoral PAS. 
• Toți concurenții electorali au apărut în calitate de surse în materialele publicate de cele 

10 instituții media online.  
• Cel mai des au fost citate alte ca surse alte instituții mass-media.  
• Materialele publicate de toate cele 10 instituții media monitorizate au fost 

disproporționate din punct de vedere al genului, în favoarea bărbaților, aceștia fiind 
citați de peste 4 ori mai des decât femeile. 

• Concurentul electoral BECS a fost cel mai des plasat într-un context pozitiv care l-a 
favorizat. 

• Concurentul electoral PAS a fost cel mai des plasat într-un context negativ care l-a 
defavorizat. 

• 6 din 10 publicații media monitorizate au prezentat informația referitoare la campania 
electorală în mod dezechilibrat, promovând, mai mult sau mai puțin, direct sau indirect 
agenda unor concurenți electorali.  

• 2 din 10 publicații (Actualitati.md și Kp.md) au avut un comportament editorial 
asemănător, promovând deschis, direct și masiv, concurentul electoral BECS, și  
defavorizând cu aceeași intensitate concurentul PAS, dar și pe președinta Republicii 
Moldova Maia Sandu. În cazul acuzațiilor, insinuărilor etc., replica celor vizați/vizate a 
lipsit.  

• Alte 2 publicații (Noi.md și Sputnik.md) deși mai discret, au plasat mai des în contexte 
favorizante concurentul electoral BECS, și în contexte defavorabile – PAS, iar 
Sputnik.md a defavorizat vizibil și AUR. 

• O publicație (Unimedia.info) a promovat mai vizibil, mai cu seamă spre sfârșitul 
campaniei electorale, activitățile de campanie ale BECS, precum și declarațiile, opiniile 
liderilor blocului, în special ale lui Igor Dodon.  

• O publicație (Timpul.md) a promovat agenda electorală a concurentului AUR, 
defavorizând și discreditând alți concurenți, în special PAS, BECS, dar și BERU și PPȘ. 



41 

 

 

Timpul.md a avut o politică editorială tendențioasă, evenimentele electorale și 
concurenții fiind prezentate/prezentați selectiv și cu o atitudine lipsită de echidistanță 
jurnalistică. 

• 2 publicații (Agora.md și Newsmaker.md) au avut o politică editorială echilibrată în 
raport cu toți concurenții electorali, pe tot parcursul perioadei de monitorizare, fără a 
favoriza sau defavoriza pe cineva.  

• Publicația regională Gagauzinfo.md a acordat o atenție insignifiantă campaniei 
electorale, publicând un număr mic de materiale cu referire la acest subiect.  

• O publicație (Realitatea.md) a reflectat campania electorală prin oferirea spațiului 
pentru un număr mare a concurenților electorali, dar a admis în mai multe rânduri 
favorizări și defavorizări, comentarii unilaterale, declarații fără replică, etichetări și 
materiale care s-au pretat la categoria publicitate electorală, însă fără a fi marcate 
corespunzător.  

 


