
1 

 

 

                                        
      

   

 
       
 

 

 

 

 

 

Monitorizarea mass-media (presa on-line)  

în perioada electorală și în campania electorală pentru 

alegerile prezidenţiale 2020 

 

 

Raport nr. 1

15 – 30 septembrie 2020 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Monitorizarea are loc în cadrul unui proiect implementat de Asociația Presei Independente (API) 

 și finanţat de National Endowment for Democracy (SUA). Opiniile exprimate aparţin autorilor  

şi nu reflectă neapărat punctul de vedere al finanţatorului. 

 



2 

 

 

I. DATE GENERALE 

 

1.1 Obiectivul proiectului: monitorizarea şi informarea opiniei publice privind comportamentul 

editorial al instituţiilor mass-media (presa on-line) în perioada electorală şi în campania electorală 

pentru alegerile prezidenţiale 2020 din Republica Moldova.   

 

1.2 Perioada de monitorizare: 15 septembrie 2020 – 14 noiembrie 2020. 

 

1.3 Criteriile de selectare a instituţiilor mass-media supuse monitorizării: 

Portalurile au fost selectate în baza următoarelor criterii obiective: a) relevanță; b) 

notorietate/audienţă; c) limba de difuzare; d) geografie. Astfel, sunt monitorizate portaluri naționale 

și un portal regional, în limbile română şi rusă, cunoscute și indicate ca surse de informații de către 

diferite grupuri de consumatori, unele fiind prezente în pozițiile superioare ale sondajelor de 

măsurare a audienței online.  

 

1.4 Portalurile monitorizate (în ordine alfabetică): 

Actualitati.md1 (limba rusă), Agora.md2 (limba română), Aif.md3 (limba rusă), Gagauzinfo.md4 

(limba rusă), Kp.md5 (limba rusă), Newsmaker.md6 (versiunea în limba rusă), Noi.md7 (versiunea 

în limba română), Realitatea.md8 (limba română), Sputnik.md9 (limba română), Timpul.md10 (limba 

română), Unimedia.info11 (limba română), Vedomosti.md12 (limba rusă).   

În cazul Aif.md, Kp.md și Vedomosti.md, conținutul editorial al portalurilor este comparat cu 

conținutul ziarelor „Argumentî i faktî Moldova”, „Komsomolskaia pravda v Moldove” și, 

corespunzător, „Moldavskie vedomosti”, editate de aceleași companii, pentru a identifica eventuale 

diferențe editoriale. 

 

1.5 Obiectul monitorizării 

Întreg conţinutul editorial propriu al portalurilor, fără publicitatea marcată corespunzător. 

 

1.6. Echipa 

Proiectul este realizat de Asociaţia Presei Presei Independente (API) în cadrul Coaliţiei pentru 

Alegeri Libere şi Corecte. 

 

1.7 Cadrul metodologic 

 

 
1 Fondat de Iuri Vitneanski, membru PSRM, actual vicepretor al sectorului Botanica din mun. Chișinău 
2 Fondat de Interakt Media SRL (administratoare – Irina Ghelbur) 
3 Pagină electronică a ziarului „Argumentî i Faktî Moldova”, editat de Exclusiv Media SRL, companie fondată de 

deputatul PSRM Corneliu Furculiţă 
4 Fondat de Iusivmedia SRL (administratoare – Iulia Cîlcic) 
5 Pagină electronică a ziarului „Komsomolskaia Pravda v Moldove”, editat de „Komsomoliskaya Pravda-Basarabia” 

SRL (administrator – Serghei Ciuricov), fondatorul firmei – Exclusiv Media SRL, compania fondată de deputatul 

PSRM Corneliu Furculiţă 
6 Fondat de SRL NEWSMAKER, companie fondată de Vladimir Soloviov (administratoare – Olga Cenușa) 
7 Fondat de MLD Media SRL, companie cu şase acţionari, inclusiv companii ale omului de afaceri Vasile Chirtoca, 

consilier PSRM în Consiliul Municipal Chișinău 
8 Fondat de SRL HB MEDIA (administrator – Dumitru Țira)  
9 Filială a Agenției Internaționale de Presă și Radio Sputnik, fondată de compania de stat Rossia Sevodnea din Rusia 

(director Sputnik Moldova – Vladimir Novosadiuc) 
10 Fondat de Publicaţia Periodică „TIMPUL de dimineaţă”, fondată de Constantin Tănase (administrator – Silviu 

Tănase)  
11 Fondat de Miraza SRL (administratoare – Olesea Banari) 
12 Pagină electronică a ziarului „Moldavskie vedomosti”, fondat de „Moldavskie vedomosti” SRL (administrator – 

Victor Ciobu) 

http://noi.md/
http://omg.md/


3 

 

 

Date statistice: Monitorizarea se bazează pe metodologia elaborată de Oxford Media Research 

Center pentru proiectele de monitorizare ale Organizaţiei Internaţionale Campania Globală pentru 

Libertatea de Exprimare “Articolul 19”, adaptată și completată. Aceeași metodologie a fost utilizată 

și la monitorizarea instituțiilor mass-media în perioada și campania electorală pentru alegerile 

prezidențiale 2016. 

Metodologia prevede măsurarea și analiza următorilor indicatori: 1) cantitativi, inclusiv tipul, 

durata, tematica mediatizării, protagoniștii și sursele ştirilor, frecvenţa şi durata apariţiei directe a 

concurenţilor electorali, şi 2) calitativi, stabilindu-se contextul prezentării candidaților în 

materialele jurnalistice. Fiecare ştire sau opinie este supusă unei evaluări de conţinut şi de context, 

pentru a determina dacă sunt favorabile sau defavorabile unui sau altui concurent electoral. Un 

conţinut şi/sau un context al ştirii pozitiv ori negativ nu indică neapărat tendenţiozitatea sau 

partizanatul instituţiei media care difuzează știrea. E posibil ca ştirea să favorizeze sau să 

defavorizeze pe unul dintre subiecţi, şi, cu toate acestea, să fie echidistantă și corectă din punct de 

vedere profesional. La evaluarea contextului, este măsurată doar frecvenţa materialelor care îi 

favorizează sau defavorizează direct sau indirect pe subiecţii electorali.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



4 

 

 

II. ANALIZA DATELOR 

 

2.1 Concluzii generale 

 

În perioada 15 – 30 septembrie 2020, cele 12 portaluri web monitorizate au publicat, în total, 1861 

de articole care vizează direct sau indirect perioada/campania electorală. Majoritatea absolută a 

materialelor (1764 texte sau 94,8% din total) au fost ştiri simple sau detaliate care au vizat potenţiali 

candidaţi, formaţiunile politice pe care aceştia le reprezintă, activitatea CEC etc. Alte 93 de 

materiale (5% din total) au fost comentarii, editoriale sau alte articole de opinie. Au mai fost 

publicate două interviuri cu candidaţii sau potenţialii candidaţi și două sondaje de tip Vox Populi, 

adică scurte interviuri directe cu cetăţenii la teme care au legătură cu alegerile prezidenţiale. 

 

 
 

Lider absolut după numărul de texte cu caracter politic şi electoral în această perioadă a fost portalul 

Noi.md care a publicat 383 de articole relevante pentru prezenta monitorizare, urmat de Aif.md – 

238 de texte, Agora.md – 211, Actualitati.md – 181, Realitatea.md – 165 și Unimedia.info – 157 de 

articole. Newsmaker.md a avut 133 de materiale relevante, Kp.md – 126, Vedomosti.md – 117, iar 

Sputnik.md – 92. Cele mai puține materiale care au legătură directă sau indirectă cu alegerile 

prezidențiale 2020 au inserat portalul regional Gagauzinfo.md – 14, și portalul Timpul.md – 44.   

Materialele au avut format diferit, majoritatea conţinând doar text, dar unele au avut și elemente de 

multimedia, cu imagini video (206 materiale) sau audio (9) ataşate textului propriu-zis al articolului 

sau plasate pe site-uri fără text. Astfel, volumul materialelor monitorizate a fost cuantificat în semne 

(text) şi secunde (video şi audio), prezentându-se în felul următor:  

 

 
 



5 

 

 

Majoritatea textelor publicate s-au referit la comportamentul şi declaraţiile unor candidaţi sau 

potenţiali candidaţi, acuzaţiile lansate în adresa acestora de către oponenţi sau de alte persoane, 

replicile celor acuzaţi, procesul electoral în general. O bună parte din materiale au reflectat detaliat 

și doar în context pozitiv activitatea organelor administrației publice locale, în special a Primăriei 

municipiului Chișinău și a primarului general Ion Ceban Au fost abordate mai des în context 

electoral și unele aspecte sociale, mai rar – situația economică, relațiile externe, problemele din 

domeniul sanitar, din educație și cultură, supremația legii și lupta cu corupția.  

 

În această perioadă, în calitate de protagonisti (persoane sau instituții despre care se relatează în 

materialele jurnalistice) a apărut cel mai des Igor Dodon, președintele în exercițiu și candidatul 

independent la funcția de președinte, susținut de Partidul Socialiștilor (PSRM). Astfel, Dodon a fost 

protagonist în 627 de articole, sau în fiecare al treilea material monitorizat. La mare distanță, în 

calitate de protagoniști ai materialelor urmează oficialii guvernamentali, Maia Sandu, candidata 

Partidului Acțiune și Solidaritate (PAS) la funcția de președinte, administrația publică locală (în 

special din mun. Chișinău) și Comisia Electorală Centrală (CEC). 

 

Cele 12 portaluri au citat, în total, 2379 de surse, pe prima poziție după numărul de citate fiind Igor 

Dodon (381 de cazuri). Totodată, în materiale s-a facut trimitere la alte surse media (280 de cazuri), 

iar de 270 de ori au fost citaţi reprezentanţii autorităţilor locale, în special primarul general al 

Capitalei. Membrii Comisiei Electorale Centrale și alți funcționari electorali au fost citați ca sursă a 

informației de 165 de ori. Multe articole au avut o singură sursă de informaţie sau în gen1eral nu au 

specificat sursa. Dacă raportăm numărul total de articole la numărul de surse citate, vom constata 

că, în medie, un articol a avut 1,28 de surse. 

 



6 

 

 

 

Materialele au fost puternic dezechilibrate din punct de vedere al raportului de gen, două treimi 

(66,75%) din sursele citate fiind de sex masculin și numai aproape 8% de gen feminin, celelalte 

surse fiind nespecificate.  

 

Dacă cumulăm indicatorii cantitativi ai celor 12 portaluri monitorizare, Igor Dodon este candidatul 

cu cea mai mare vizibilitate în presa online, tot el fiind prezentat preponderent în context pozitiv 

(740 apariții favorizante pe toate cele 12 surse media). În aceleași surse media, candidata Maia 

Sandu a acumulat, în perioada de raport, un număr mare de prezentări în context negativ (199 de 

cazuri), în principal pe portalurile Actualitati.md, Aif.md, Kp.md, Noi.md și Vedomosti.md care au 

adoptat o politică editorială de discreditare a Maiei Sandu. 

 



7 

 

 

Urmare a monitorizării comportamentului editorial în perioada 15 – 30 septembrie 2020, au fost 

înregistrate următoarele tendințe: 

• Portalurie Actualitati.md, Aif.md și Kp.md au o politică editorială asemănătoare, fiind 

interpretate părtinitor, în mod aproape identic, acțiunile, declarațiile și comentariile acelorași 

actori politici. Portalurile îl favorizează deschis și îl promovează intens pe candidatul 

independent susținut de PSRM Igor Dodon. Oponenții politici ai lui Dodon, în principal 

candidata PAS Maia Sandu, au fost defavorizați și discreditați în aproape toate materialele în 

care au fost vizați, cu utilizarea frecventă a calificativelor și atacurilor la persoană și fără a li 

se oferi dreptul la replică; 

• Portalurile Noi.md, Sputnik.md și Vedomosti.md de asemenea îl favorizează pe Igor 

Dodon după tonalitatea reflectării și prezența apariției în context pozitiv a acestui candidat. 

În același timp, candidata PAS Maia Sandu este defavorizată evident, iar acuzațiile unor 

candidați și potențiali candidați nu sunt echilibrate cu opinia/poziția persoanei vizate; 

• Puținele știri publicate de portalul Gagauzinfo.md l-au favorizat direct pe Igor Dodon;  

• După tonalitatea și frecvența prezentării pozitive, portalul Unimedia.info îl favorizează pe 

Igor Dodon. Candidatul PPDA Andrei Năstase de asemenea a apărut deseori în context 

pozitiv, iar candidata „Partidului Șor” Violeta Ivanov a fost promovată în materiale cu 

caracter publicitar evident, nemarcate corespunzător; 

• Portalurile Agora.md și Newsmaker.md au o politica editorială relativ echilibrată, autorii 

materialelor fiind, în general, nepărtinitori în raport cu sursele şi protagoniştii materialelor, 

iar candidații și potențialii candidați la funcția de președinte sunt prezentanți de cele mai 

multe ori în context neutru, dar și pozitiv sau negativ, însă fără o tendință de favorizare sau 

defavorizare;  

• Portalul Realitatea.md a prezentat candidații și potențialii candidați la funcția de 

președinte atât neutru, cât și pozitiv sau negativ. Maia Sandu a fost vizată mai des în 

materiale care o favorizează, iar Violeta Ivanov a fost promovată în articole cu un caracter 

publicitar evident care nu au fost marcate corespunzător. 

• Majoritatea absolută a materialelor publicate de portalul Timpul.md care l-au vizat pe Igor 

Dodon l-au prezentat în context negativ, iar Maia Sandu a fost mai des favorizată. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



8 

 

 

2.2 Comportamentul editorial al portalurilor 

 
 

 

Actualitati.md 

 

În perioada de raport, portalul Actualitati.md a publicat 181 de materiale relevante prezentei 

monitorizări, majoritatea absolută (168) fiind știri care au abordat direct sau indirect diverse aspecte 

ale activității politice și ale campaniei pentru alegerile prezidențiale 2020. Au mai fost publicate 13 

comentarii și alte articole de opinie. Trei din materialele relevante prezentei monitorizări au fost 

însoțite de înregistrări video. Volumul total al materialelor relevante a constituit 195503 de semne 

(pentru texte) și 595 secunde sau circa 10 minute (pentru materialele video). 

Articolele publicate au prezentat detaliat activitatea președintelui în exercițiu Igor Dodon și a 

primarului general al municipiului Chișinău Ion Ceban, s-au referit la politici sociale și la unele 

probleme în domeniul economic, deseri au fost vizate și relațiile externe ale Republicii Moldova. 

 

 
 

În materialele publicate în această perioadă la tema politicului și a campaniei electorale, portalul a 

relatat despre 32 de protagoniști diferiți, inclusiv politicieni, experți, Guvernul, Primăria Capitalei 

etc,. iar despre unul dintre protagoniști – Igor Dodon – au fost publicate 97 de materiale, activitatea 

acestuia fiind intens mediatizată pe suprafețe mari. Dintre ceilalți candidați și posibili candidați la 

funcția de președinte, Maia Sandu a fost protagonista a 43 de materiale, Renato Ustaîi – 14, Andrei 

Năstase – 11, Dorin Chirtoacă și Andrian Candu – câte 7, alți candidați sau potențiali candidați – 

niciodată sau de câte 1-2 ori. 

 

 
 

https://actualitati.md/


9 

 

 

Cele mai citate surse de informații pentru articolele publicate de Actualitati.md au fost Igor Dodon 

și Președinția (76 de cazuri), alte surse media (39), Partidul Socialiștilor (27) sau administrația 

publică locală, preponderent Primăria mun. Chișinău sau primarul general Ion Ceban (23 de cazuri). 

De menționat că Maia Sandu care a fost protagonista a 43 de materiale a fost citată ca sursă de 

numai două ori.  
 

 

 

Mai mult de jumătate din cele 231 de surse citate în articolele publicate, 128 (55,41% din total) au 

fost bărbați și în numai 8 cazuri (3,46%) au fost citate surse feminine, iar genul celorlalte 95 de 

surse (41,13%) nu a fost specificat. Astfel, materialele portalului Actualitati.md au fost puternic 

dezechilibrate din perspectiva gender, raportul de gen fiind de 1:16 în favoarea bărbaților. 

 

 
 

Majoritatea materialelor la teme politice, publicate de Actualitati.md au avut o singură sursă de 

informare și au fost părtinitoare, iar politica editorială a portalului este îndreptată spre favorizarea 

deschisă a candidatului independent Igor Dodon, susținut de PSRM. Acesta este prezentat ca un 

lider național eficient, sunt publicate frecvent relatări detaliate despre inițiativele sociale ae acestuia 

și ale PSRM, întâlnirile lui Dodon în regiunile țării, discuțiile cu președintele Rusiei Vladimir Putin 

etc. În total, în perioada 15 – 30 septembrie, Igor Dodon a fost favorizat, direct sau indirect, în 130 

de articole. În contrast, candidata PAS Maia Sandu a fost defavorizată în toate materialele în care a 

fost vizată (43 de cazuri). Portalul a publicat materiale proprii sau a preluat declarațiile unor 

reprezentanți ai PSRM, în care M. Sandu este acuzată că ar fi susținută de Vladimir Plahotniuc, că 

este analfabetă juridic, că minte atunci când afirmă că se pregătește falsificarea alegerilor etc. Unele 

din articolele în care M. Sandu apare în context negativ sunt fixate pe bannere speciale în partea de 



10 

 

 

jos a paginii și se repetă la fiecare noutate pe durata a câtorva zile. Alți candidați și posibili 

candidați, în special Renato Usatîi, Andrei Năstase, Dorin Chirtoacă și Andrian Candu la fel au fost 

acuzați și atacați la persoană în articolele publicate de Actualitati.md în această perioadă. 

 

 
 

 

 
 

 

Agora.md 

 

În a doua jumătate a lunii septembrie, portalul Agora.md a publicat 211 materiale relevante 

prezentei monitorizări, practic toate fiind știri care au abordat diverse aspecte ale activității actorilor 

politici și ale apropiatelor alegeri prezidențiale. În 17 cazuri, textele știrilor au fost însoțite de 

imagini video. Volumul total al materialelor relevante a constituit 382775 de semne (pentru texte), 

și 22807 secunde sau peste 6 ore (pentru materialele video).  

Din punct de vedere tematic, articolele monitorizare ale portalului s-au referit mai des la procesul 

politic în general, activitatea partidelor, inclusiv inițiativele acestora în perioada electorală, 

acuzațiile pe care și le-au adus actorii politici, reacțiile la aceste acuzații. A fost reflectată activitatea 

Comisiei Electorale Centrale de înregistrare a grupurilor de inițiativă ale potențialilor candidați la 

funcția de președinte, înregistrarea prealabilă a cetățenilor cu drept de vot și scandalul cu „alegătorii 

fictivi”, depunerea de către potențialii candidați a declarațiilor de avere și detalii despre proprietățile 

acestora etc. 

 

 
 

 

https://agora.md/


11 

 

 

Din cei 37 de protagoniști diferiți ai materialelor relevante, publicate de Agora.md în această 

perioadă, conducerea Guvernului și a ministerelor a fost vizată de 59 de ori, iar Comisia Electorală 

Centrală – de 56 de ori. Dintre candidații și potențialii candidați la funcția de președinte, cel mai 

frecvent protagonist a fost Igor Dodon (de 49 de ori), urmat de Andrei Năstase (30), Maia Sandu și 

Renato Usatîi (câte 29), Tudor Deliu (21), Andrian Candu (17), Violeta Ivanov (16), Dorin 

Chirtoacă (9), Octavia Țâcu (7), ceilalți candidați și potențiali candidați fiind protagoniști ai 2-5 

articole publicate de Agora.md. 

 

 
 

Cele mai citate surse de informații pentru articolele publicate de Agora.md care au vizat, direct sau 

indirect, politicul și campania electorală, au fost reprezentanții Guvernului și ai CEC (de 35 și, 

corespunzător, de 23 de ori). Din rândul partidelor politice, au fost citate mai des surse din PAS (12 

ori), PSRM (9), PDM, ”Pro Moldova” și PLDM (de câte 7 ori fiecare). Candidații și potențialii 

candidați la funcția de președinte au fost citatți, după cum urmează: Igor Dodon (de 10 ori), Maia 

Sandu și Andrian Candu (de câte 5 ori), Renato Usatîi și Violeta Ivanov (de câte 4 ori), ceilalți – de 

câte 1-3 ori fiecare. 

 

 
 

În materialele publicate de portal au fost citate, în total, 208 de surse de informație, în aproape 2/3 

din cazuri (73,56%) fiind vorba de bărbați, în alte 27 cazuri (12,98%) – de femei, iar în restul de 28 

de cazuri (13,46%) sursa nu a fost specificată. Astfel, materialele tematice au fost dezechilibrate din 

perspectiva gender, unei surse de gen feminin revenindu-i aproape șase surse de gen masculin. 

 



12 

 

 

 
 

Politica editorială a portalului Agora.md în perioada de raport a fost echilibrată, autorii materialelor 

au fost, în general, nepărtinitori în raport cu sursele şi protagoniştii materialelor, iar majoritatea 

concurenţilor au fost prezentaţi neutru. Tototată, multe din știrile portalului sunt bazate pe o singură 

sursă. Candidatul independent susținut de PSRM Igor Dodon a fost prezentat în context diferit, 

uneori pozitiv, alteori negativ. 

 

 
 

 

 
 

 

Aif.md 

 

Aif.md a publicat în perioada 15 – 30 septembrie un număr de 238 de materiale relevante prezentei 

monitorizări, inclusiv 224 de ştiri sau alte articole şi 14 comentarii, editoriale sau alte materiale de 

opinie, 34 de materiale fiind însoţite de coloană video. Volumul total al materialelor relevante a 

constituit 274529 de semne (pentru texte), și 7202 secunde sau două ore (pentru materialele video). 

Din punct de vedere tematic, articolele s-au referit la procesul politic, mai exact la activitatea 

Președinției și a conducerii Parlamentului și a Guvernului, comunicatele de presă ale acestor 

instituții fiind deseori preluate de Aif.md. De asemenea, foarte multe știri au vizat activitatea 

https://aif.md/


13 

 

 

primarului general al mun. Chișinău Ion Ceban. Procesul electoral propriu-zis a fost reflectat sumar, 

iar majoritatea absolută a candidaților sau a potențialilor candidați nu au apărut în știri. 

 

 
 

În materialele relevante prezentei monitorizări au fost 34 de categorii de protagoniști, iar Igor 

Dodon a fost protagonist de cel puțin 98 de ori, reprezentanții adminisrației publice locale, mai des 

Ion Ceban – de 82 de ori, primul ministru Ion Chicu și alți oficiali guvernamentali (49). Maia Sandu 

a fost protagonista a 30 de texte publicate de Aif.md. 
 

 
 

Sursele de informație, citate în această perioadă, au provenit preponderent din zona politicului, mai 

exact din partea partidului de guvernământ, inclusiv Igor Dodon – 105 ori și PSRM – 23 de ori.  

 

 
 



14 

 

 

Majoritatea covârșitoare din cele 235 de surse citate au fost bărbaţi (203 sau 86,38% din total), iar 

femeile au fost citate ca surse de numai 6 ori (2,55%), în alte 26 de de cazuri (11,06%) sursa nu a 

fost specificată. În concluzie, articolele publicate de Aif.md sunt foarte puternic disproporționate 

din perspectiva de gen: unei surse feminine îi revin 34 de surse masculine. 

 

 
 

Din punct de vedere al comportamentului editorial, portalul Aif.md este, practic, portavocea 

candidatului independent susținut de PSRM Igor Dodon și a primarului general al Chișinăului Ion 

Ceban. Astfel, fiecare postare pe Facebook a celor doi devine imediat motiv de știre, deseori însoțită 

de poze și video. Aceste declarații sunt prezentate ca atare, fără a fi completate cu alte informații 

sau opinii, cu atât mai puțin nu sunt prezentate replicile celor acuzați. Dacă Igor Dodon participă la 

o emisiune TV, oferă un interviu sau ține un discurs, Aif.md face o serie de știri din aceste 

evenimente. Cu excepția Maiei Sandu, uneori – “la pachet” cu alți lideri ai opoziției, ceilalți 

candidați practic lipsesc din știrile acestui portal, nici măcar atunci când sunt înregistrați la CEC. În 

total, Igor Dodon a fost favorizat de 209 ori în articolele portalului. Candidata PAS Maia Sandu, 

dimpotrivă, a fost atacată în mai multe știri (39 de cazuri), inclusiv atacuri la persoană, în special 

din partea deputatului PSRM Bogdan Țîrdea, însă niciodată nu i-a fost oferit dreptul la replică, la fel 

ca și în cazul lui Andrei Năstase, Renato Usatîi sau Dorin Chirtoacă. 

 

 
 

 



15 

 

 

 

 

Gagauzinfo.md 

 

Portalul regional Gagauzinfo.md se implică foarte puţin în reflectarea campaniei electorale 

naţionale. În perioada de raport, portalul a publicat numai 14 texte relevante prezentei monitorizări, 

cu o suprafaţă totală de 14192 de semne, una din ele fiind însoțită de o secvență video de 828 

secunde sau circa 14 minute.  

Ştirile au informat, selectiv, despre unele evenimente politice cu conotaţie electorală. 

 

 
 

Materialele relevante prezentei monitorizări ai avut un număr limitat de protagoniști – 13, iar de 

cele mai multe ori a apărut ca protagonist Igor Dodon (11 cazuri). Despre ceilalți candidați și 

posibili candidați portalul a relatat mult mai rar: Andrei Năstase și Renato Usatâi – de câte cinci ori, 

Tudor Deliu – de patru ori, Violeta Ivanov – de două ori, Maia Sandu – o singură dată etc. 
 

 
 

Cele mai multe știri (8) au fost preluate și/sau au citat alte surse media, în special portalul Aif.md, 

Comisia Electorală Centrală fiind prezentă ca sursă de informație pentru articolele portalului 

Gagauzinfo.md de numai două ori. 
 

http://gagauzinfo.md/


16 

 

 

 
 

Din totalul de 16 surse citate de Gagauzinfo.md, apartenența de gen a mai mult de jumătate (10 sau 

62,5%) nu este specificată, în 5 cazuri (31,25%) surse au fost bărbați și într-un singur caz (6,25% 

din total) – femeie. 

 

 
 

Majoritatea știrilor Gagauzinfo.md care au vizat direct sau indirect perioada și campania electorală 

pentru alegerile prezidențiale 2020, l-au favorizat direct pe candidatul independent susținut de 

PSRM Igor Dodon (9 cazuri).  

 

 
 

 

 



17 

 

 

 

 

Kp.md 

 

Kp.md a publicat cele 126 de materiale relevante prezentei monitorizări, inclusiv 102 ştiri sau alte 

articole şi 24 de comentarii, editoriale sau alte materiale de opinie; două materiale au fost însoţite de 

coloană video. Volumul total al materialelor relevante a constituit 193596 de semne (pentru texte), 

și 322 secunde (pentru materialele video). 

Tematica generală a fost una social-politică, fiind publicate articole și comentarii în principal despre 

declarațiile și acuzațiile unor politicieni, texte cu aprecieri date actorilor politici, informații despre 

activitatea și inițiativele sociale ale guvernării și ale primariei mun. Chișinău etc. Procesul electoral 

propriu-zis a fost reflectat mai puțin și doar selectiv. 
 

 
 

Din cei 32 de protagoniști diferiți, Maia Sandu a fost cel mai des vizată, fiind vorba de materiale 

care o prezintă în context negativ. De asemenea, Kp.md a mai publicat materiale despre candidații 

și potențialii candidați Igor Dodon (20), prezentat doar în context pozitiv, Renato Usatîi (18) sau 

Dorin Chirtoacă (15), în raport cu ultimii doi contextul fiind de cele mai multe ori negativ. 

 

 
 

Sursele de informații citate de Kp.md au fost, de cele mai multe ori, exponenți ai Partidului 

socialiștilor, inclusiv Igor Dodon, Ion Ceban, deputați PSRM, experți afiliați acestui partid, pe când 

reprezentanții formațiunilor de opoziție nu au fost citați nici măcar în articolele care i-au vizat 

direct. 

https://www.kp.md/


18 

 

 

 

 
 

Din totalul de 130 de surse citate de Kp.md, 95 sau 73,08% au fost bărbați, 11 (8,46%) femei, iar în 

24 de cazuri (18,46%) apartenența de gen a sursei nu a fost specificată. Asfel, unei surse feminine i-

au revenit aproape 9 surse de gen masculin, fapt care indică asupra unui vădit dezechilibru de gen. 

 

 
 

În perioada de raport, portalul Kp.md a avut un comportament părtinitor, favorizându-l deschis pe 

Igor Dodon, atât în știri, cât și în comentariile autorilor din redacție în care sunt utilizate calificative 

și atacuri la persoană, sau prin comentariile defăimătoare ale altor autori, cum ar fi deputatul PSRM 

Bogdan Țîrdea, fără a asigura vreodată dreptul la replică al celor vizați direct.  

Astfel, candidatul independent susținut de PSRM Igor Dodon a fost prezentat exclusiv în context 

pozitiv (64 de cazuri), alți candidați și potențiali candidați (Maia Sandu, Renato Usatîi, Dorin 

Chirtoacă, Andrei Năstase, Tudor Deliu) fiind defavorizați prin prezentarea de fiecare dată în 

context negativ, acuzații fără drept la replică, persiflări și atacuri la persoană. În general, politica 

editorială a acestui portal este similară celei de la Actualitati.md sau Aif.md, deseori fiind publicate 

texte asemănătoare și comentarii de aceiași autori. 

 



19 

 

 

 
 

 

 
 

 

Newsmaker.md 

 

În perioada de raport, Newsmaker.md a mediatizat perioada electorală în 133 de materiale, 

preponderent ştiri – 123, şi 10 comentarii, editoriale sau alte materiale de opinie; 11 materiale au 

fost însoţite de coloană video. Volumul total al materialelor relevante a constituit 237231 semne 

(texte), și 6204 secunde sau mai mult de 1,5 ore (video). 

Portalul a reflectat evenimentele electorale ale tuturor candidaților/potențialilor candidați, fiind 

abordate în context electoral teme care țin de legislației și constituție, educație, economie, probleme 

sociale, relații externe. Totodată, în perioada de raport au fost publicate câteva materiale de analiză 

echilibrată și complexă care au relatat despte contextul preelectoral. A fost publicat un număr destul 

de mare de știri despre activitatea din această perioadă a Primăriei mun. Chișinău. 

 

 
 

În materialele portalului Newsmaker.md care au vizat direct sau indirect alegerile prezidențiale au 

figurat, în total, 34 de categorii de protagoniști, icnlusiv candidații și potențialii candidați la funcția 

de președinte și partidele pe care aceștia le reprezintă, cel mai des – Igor Dodon (de 36 de ori), 

Renato Usatîi – de 15 ori, Maia Sandu – 14, Andrei Năstase – 12, Tudor Deliu – 6, ceilalți – de la 1 

https://newsmaker.md/


20 

 

 

până la 4 ori. De asemenea, au fost protagoniști ai unor articole oamenii de afaceri, conducerea și 

reprezentanții Guvernului, unii judecători și procurori. 

 

 
 

Portalul a avut o varietate de surse de informații, atât din zona politicului (Igor Dodon – 30 de 

cazuri, PAS – 18, PSRM – 13, PLDM – 8), cât și de la Guvern sau administrația publică locală, sau 

din rândul organelor de drept și a experților independenți. 

 

 

 

În total, Newsmaker.md a citat 220 de surse de informații, în mai mult de 2/3 din cazuri – 152 sai 

69,09% din total fiind vorba de bărbaţi, în 30 de cazuri (13,64%) au fost femei, iar celelalte 38 de 

surse nu au fost specificate (17,27%). Astfel, unei surse de gen feminin îi revin 5 surse de gen 

masculin, fapt care indică asupra unui dezechilibru de gen. 

 

 



21 

 

 

În perioada 15 – 30 septembrie, portalul Newsmaker.md a avut un comportament editorial relativ 

echilibrat, candidații și potențialii candidați la funcția de președinte fiind prezentanți de cele mai 

multe ori în context neutru, dar și pozitiv sau negativ, fără o tendință de favorizare sau defavorizare 

a vreunui exponent politic.  

Candidatul independent susținut de PSRM Igor Dodon a fost prezentat atât în context negativ (în 

principal prin mediatizarea acuzațiilor care i-au fost aduse de oponenții săi politici), dar și în context 

pozitiv (inclusiv prin reflectarea inițiativelor sale sociale). Totodată, numărul mare de știri despre 

activitatea din această perioadă a Primăriei mun. Chișinău îl favorizează, indirect, pe candidatul 

Igor Dodon. 

 

 
 
 
 
 

 

Noi.md 

 

Noi.md a publicat în perioada de raport cele mai multe articole dintre portalurile monitorizate – 

383, inclusiv 373 de ştiri și 10 comentarii sau alte articole de opinie; 43 de materiale au fost însoţite 

de coloană video. Volumul total al materialelor relevante a constituit 486777 semne (texte), și 

80053 secunde sau peste 22 de ore (video). 

Tematica materialelor a vizat, preponderent, acţiunile şi declaraţiile unor candidaţi sau potenţiali 

candidaţi la funcţia de Preşedinte, diferite comentarii referitoare la acțiunile candidaților și a 

potențialilor candidați, au fost abordate în context electoral unele probleme sociale, în 34 de știri a 

fost vorba despre administrația publică locală, în special despre primăria Capitalei, 19 ştiri s-au 

referit la procesul electoral, inclusiv la activitatea Comisiei Electorale Centrale.  

 

 

https://noi.md/


22 

 

 

 
Din cele 37 de categorii de protagoniști, vizați de Noi.md în materialele relevante, cel mai des a fost 

prezentat Igor Dodon, activitatea și acțiunile căruia au fost reflectate intens și pozitiv în 90 de 

articole publicate în această perioadă. Totodată, PSRM ca partid, deputații și alți reprezentanți ai 

acestei formațiuni au fost protagoniști ai mai multor articole, la fel ca și oficialii guvernamentali. 

Deseori, textele portalului i-au mai avut ca protagoniști pe Maia Sandu și pe Renato Usatîi, 

prezentanți de fiecare dată în context negativ. Ceilalți candidați și potențiați candidați au apărut mai 

rar, aproape de fiecare dată în contexte care îi defavorizează. 

 

 
 

Noi.md a făcut trimitere la 319 surse de infromații, cel mai des fiind vorba de primarul de Chișinău 

Ion Ceban și alți reprezentanți ai autorităților publice locale (61 de ori), Igor Dodon (49), oficiali 

guvernamentali, experți afiliați PSRM sau surse din interiorul acestui partid. 
 

 
 

Majoritatea absolută a surselor – 278 sau 87,15% din total, au fost bărbați, femeile au fost surse în 

doar 19 cazuri (5,96% din total), genul a 22 de surse nu a fost specificat. Astfel, articolele portalului 

Noi.md sunt puternic dezechilibrate din punct de vedere al reprezentării de gen: unei surse feminine 

revenindu-i aproape 15 surse masculine. 

 



23 

 

 

 
 

După tonalitatea reflectării și prezența apariției doar în context pozitiv a candidatului independent 

susținut de PSRM Igor Dodon (116), devine clar că portalul Noi.md îl favorizează masiv pe acest 

candidat. În același timp, candidata PAS Maia Sandu este defavorizată evident, ea fiind prezentată 

în context negativ, în text și fotografii, de 53 de ori în această perioadă. Astfel, politica editorială a 

portalului este părtinitoare, unele știri sunt tendențioase, deseori dintr-o singură sursă de informație, 

iar acuzațiile aduse unor candidați și potențiali candidați nu sunt echilibrate cu opinia/poziția 

persoanei vizate. 

 

 

 
 

 

Realitatea.md 

 

Realitatea.md a publicat în perioada 15 – 30 septembrie 165 de materiale care vizează direct sau 

indirect perioada/campania electorală, inclusiv 163 de știri și 2 comentarii, 32 de materiale fiind 

însoţite de coloană video. Volumul total al materialelor relevante a constituit 307590 de semne 

(texte), și 37982 secunde sau peste 10 ore (video). 

Din punct de vedere tematic, materialele au relatat detaliat despre mersul procesului electoral, 

activitatea CEC, acţiunile şi declaraţiile unor candidaţi sau potenţiali candidaţi la funcţia de 

preşedinte etc.  

https://www.realitatea.md/


24 

 

 

 

 
Realitatea.md a prezentat 37 categorii de protagoniști, atât din rândul candidaților și a potențialilor 

candidați la funcția de președite, cel mai des Igor Dodon (68 de cazuri), Renato Usatîi (18), Tudor 

Deliu (17), Andrei Năstase (16), Maia Sandu (15), reprezentanții partidelor, dar și oficiali 

guvernamentali, reprezentanți ai Comisiei Electrorale Centrale. 

 

 
 

În materialele relevante prezentei monitorizări, Realitatea.md a citat 239 de surse, de cele mai multe 

ori fiind vorba de alte surse media, funcționari electorali, reprezentanți ai administrației publice 

locale, preponderent de la primăria municipiului Chișinău, și oficiali guvernamentali. Dintre 

candidații și potențialii candidați la funcția de președinte, cel mai des a fost citat Igor Dodon (de 15 

ori), Maia Sandu și Violeta Ivanov (de câte 5 ori fiecare), ceilalți – de câte 1-4 ori. 

 



25 

 

 

 
 

Majoritatea surselor citate au fost bărbaţi (144 de cazuri sau 60,25% din total), femeile fiind citate 

de 21 de ori (8,79% din total), iar în cazul a 74 de surse genul nu a fost specificat (30,96%). Astfel, 

materialele portalului sunt dezechilibrate din perspectiva de gen: la o sursă feminină revin aproape 

șapte surse masculine. 
 

 
În perioada de raport, portalul Realitatea.md a prezentat candidații și potențialii candidați la funcția 

de președinte atât neutru, cât și pozitiv sau negativ. Astfel, candidatul independent susținut de 

PSRM Igor Dodon a fost vizat de 33 de ori în context care îl defavorizează și în alte 25 de cazuri 

articolele publicate i-au fost favorabile. Candidata PAS a fost vizată mai des în materiale care o 

favorizează, la fel și candidata Partidului „Șor” Violeta Ivanov. În ce o privește pe V. Ivanov, au 

fost publicate mai multe articole detaliate de promovare cu un caracter publicitar evident care însă 

nu au fost marcate corespunzător. 

 

 



26 

 

 

 
 

 

Sputnik.md 

 

Sputnik.md a publicat în perioada de raport 92 de materiale relevante prezentei monitorizări, 

inclusiv 89 de ştiri, 7 editoriale/comentarii şi un sondaj de tip Vox Populi; 11 materiale au fost 

însoţite de coloană video, altele 8 – de coloană audio. Volumul total al materialelor relevante a 

constituit 193532 semne (texte), și 11555 secunde sau peste 3 ore (audio+video). 

Temele cel mai des reflectate au vizat politicul și declarațiile/acțiunile unor politicieni și partide, 

procesul electoral și activitatea Comisiei Electorale Centrale, în context electoral au fost abordate 

mai des situația economică și relaţiile externe.  

 

 
 

Sputnik.md a vizat, în total, 39 de protagoniști. Dintre candidații și a potențialii candidați la funcția 

de președinte, Igor Dodon a fost prezentat cel mai des (62 de cazuri), Maia Sandu a fost 

protagonista a 20 de materiale, Andrei Năstase și Tudor Deliu – câte 19, Violeta Ivanov – 17, 

Alexandr Kalinin și Dorin Chirtoacă – câte 16, Octavian Țâcu – 16 ș.a. În calitate de protagoniști au 

mai apărut oficiali guvernamentali, anumiți experți, membrii Comisiei Electrorale Centrale. 

 

 
 

În informațiile relevante prezentei monitorizări, publicate de Sputnik.md în perioada 15 – 30 

septembrie, au fost citate 163 de surse, cel mai des Igor Dodon (de 33 de ori), unii experți (26), 

https://sputnik.md/
https://sputnik.md/


27 

 

 

membrii și reprezentanții CEC (25). Cu o anumită frecvență au mai fost citați oficiali 

guvernamentali și alte surse media. 
 

 
 

În mai mult de jumătate din cazuri, sursele au fost bărbaţi (96 de cazuri sau 58,9% din total), 

femeile au fost surse în 13 cazuri (7,98% din total), genul celorlalte surse nefiind nespecificat. 

Astfel, materialele publicate de Sputnik.md sunt dezechilibrate din punct de vedere al reprezentării 

genurilor: unei surse feminine îi revin peste opt surse masculine. 
 

 
 

Prin tonalitatea, frecvența și contextul prezentării candidaților, se poate afirma că portalul 

Sputnik.md îl favorizează pe candidatul independent susținut de PSRM Igor Dodon. Astfel, Dodon 

a apărut în context pozitiv în 44 de știri. Candidata PAS Maia Sandu, dar și Andrei Năstase, 

candidat PPDA și Tudor Deliu, candidat PLDM sunt prezentanți mai rar, contextul fiind neutru dar 

și negativ. 

 

 



28 

 

 

 
 

 

 

 

 
 

 
 

 

 

 

 

Timpul.md 

 

Portalul Timpul.md a publicat în perioada de raport un număr relativ mic de materiale relevante 

prezentei monitorizări – 44, inclusiv 36 de știri și alte articole, 5 comentarii/opinii, un interviu cu 

Octavian Țâcu (la acel moment, 17 septembrie 2020, potențial candidat la funcția de președinte) și 

un sondaj de tip Vox Populi; 6 materiale au fost însoțite de înregistrări video. Volumul total al 

materialelor relevante a constituit 122503 semne (texte), și 11845 secunde sau peste trei ore (video). 

Din punct de vedere tematic, cele mai multe materiale au vizat procesul electoral propriu-zis și 

activitatea Comisiei Electorale Centrale, la fel a fost prezentată selectiv activitatea unor candidați și 

partide. 

 

 
 

Protagoniștii materialelor publicate de Timpul.md au fost unii candidați și potențiali candidați la 

funcția de președinte (Igor Dodon – 12 cazuri, Maia Sandu – 7, Andrei Năstase – 5, Renato Usatîi – 

4, Octavian Țâcu – 4 ș.a.), dar și alți reprezentanți ai partidelor politice. La fel, în calitate de 

protagoniști au apărut membrii Comisiei Electorale Centrale, unii judecători și procurori etc. În 

total, în articolele relevante au fost vizați 30 de protagoniști diferiți. 

 

 
 

https://www.timpul.md/


29 

 

 

Sursele cel mai des citate în articolele publicate pe Timpul.md au fost alte instituții media, urmate, 

la distanță, de membrii CEC și experți. Dintre candidații și potențialii candidați a fost citată mai des 

Maia Sandu. 

 

 
 

Din totalul de 71 de surse, 30 sunt bărbaţi (42,25% din total), genul aceluiași număr de surse nu a 

fost specificat, alte 11 surse citate de Timpul.md (15,49%) sunt femei. Astfel, unei surse feminine i-

au revenit aproape trei surse masculine. 
 

 
 

Majoritatea absolută a materialelor publicate de Timpul.md care l-au vizat pe candidatul 

independent susținut de PSRM Igor Dodon (11 din 12 cazuri), l-au prezentat în context negativ, 

defavorizându-l. Candidata PAS Maia Sandu, dimpotrivă, a fost mai des favorizată (8 cazuri), la fel 

ca și candidatul PUN Octavian Țâcu (3 cazuri).  

 

 



30 

 

 

 

 

 
 

 
 

 
 

 

 
 

 

Unimedia.info 

 

Unimedia.info a publicat în perioada de raport 157 de materiale relevante prezentei monitorizări, 

toate fiind ştiri, 43 de materiale fiind însoțite de înregistrări video, iar un material – de înregistrare 

audio. Volumul total al materialelor relevante a constituit 312962 de semne (pentru texte), și 39244 

secunde sau aproape 11 ore (pentru materialele video și audio). 

Din punct de vedere tematic, articolele s-au referit la politică şi comportamentul/declaraţiile unor 

candidaţi sau potenţiali candidaţi, la procesul electoral propriu-zis, deciziile Comisiei Electorale 

Centrale, termenele de depunere a documentelor pentru înregistrarea candidaților, declarații și 

recații la acuzațiile de presupuse fraude electorale etc. A fost intens mediatizată în context pozitiv 

activitatea primăriei mun. Chișinău și a primarului Ion Ceban, asociată în perioada electorală 

candidatului Igor Dodon. 
 

 
 

Materialele publicate pe Unimedia.info au avut, în total, 23 de protagoniști diferiți, inclusiv 

majoritatea candidaților și a potențialilor candidaților la funcția de președinte, cel mai des Igor 

Dodon (de 40 de ori), urmat, la mare distanță, de Andrei Năstase (19), Maia Sandu (18), Renato 

Usatîi (10), alții mai rar. Un protagonist frecvent al materialelor publicate a fost primarul general de 

Chișinău Ion Ceban, asociat cu PSRM și cu Igor Dodon. 

 

 
 

https://unimedia.info/


31 

 

 

În total, Unimedia.info a citat în materialele relevante prezentei monitorizări un număr de 277 de 

surse, cel mai des fiind vorba de alte surse media (33 de cazuri) și de Igor Dodon (30 de cazuri). 

Deseori au fost citați membrii și alți reprezentanți ai CEC, reprezentanți ai autorităților publice 

locale (preponderent, Ion Ceban, primarul general de Chișinău) și unii oficiali guvernamentali. 
 

 
 

Mai mult de jumătate din sursele citate (163 sai 58,84% din total) sunt bărbaţii, femeile fiind citate 

de 28 de ori (10,11% din total), în aproape o treime din cazuri (86 sau 31,05% din total) nu a putut 

fi determinat genul sursei. Astfel, raportul de gen al surselor la Unimedia.info este de 1:6, unei surse 

feminine revenindu-i aproape șase surse masculine. 
 

 
 

După tonalitatea și frecvența prezentării pozitive, Unimedia.info îl favorizează pe candidatul 

independent susținut de PSRM Igor Dodon. Emisiunea săptămânală a acestuia „Președintele 

răspunde” a fost transmisă live, fiind atașată și înregistrarea video, după fiecare emisiune s-au făcut 

știri și update-uri cu declarații care, de regulă, l-au prezentat pe Igor Dodon în context pozitiv. 

Multitudinea de știri pozitive despre Ion Ceban, inclusiv galerii întregi de fotografii preluate de pe 

pagina de Facebook a primarului care-l prezintă mereu în acțiune, de asemenea „lucrează” pentru 

îmbunătățirea imaginii publice a exponenților PSRM și, implicit, a candidatului Igor Dodon. 

Candidatul PPDA Andrei Năstase de asemenea a apărut deseori în context pozitiv. La fel, candidata 

„Partidului Șor” Violeta Ivanov a apărut în context pozitiv în mai multe materiale cu caracter 

publicitar evident, însă nemarcate corespunzător, mascate ca știri la rubricile Politic și Social.  

 



32 

 

 

 
 

 

 
 

 

 
 

 

 
 

 

 
 

 

 

Vedomosti.md 

 

Portalul Vedomosti.md a publicat în perioada de raport 117 materiale relevante prezentei 

monitorizări, preponderent ştiri – 105, alte 12 fiind comentarii, editoriale sau alte materiale de 

opinie; 3 materiale au fost însoţite de coloană video. Volumul total al materialelor relevante a 

constituit 309810 semne (texte) și 7906 secunde sau peste 2 ore (video). 

Din punct de vedere tematic, materialele relevante s-au referit la acţiunile/declaraţiile unor candidaţi 

sau potenţiali candidaţi la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova, derularea procesului 

electoral, știri despre deciziile Comisiei Electorale Centrale, deseori au fost publicate materiale 

despre activitatea din această perioadă a municipalității etc. Totuși, cele mai multe materiale i-au 

vizat pe candidații Igor Dodon și Maia Sandu. 
 

 
 

Igor Dodon a fost protagonistul preferat al portalului din această perioadă, 44 din articole fiindu-i 

dedicate acestui candidat. În calitate de protagoniști au mai apărut candidații Maia Sandu (19 

cazuri), Andrian Candu și Dorin Chirtoacă (câte 8 apariții), Renato Usatîi (7), Andrei Năstase și 

Violeta Ivanov (câte 5) etc. Oficialii guvernamentali și reprezentanți ai administrației publice locale, 

preponderent primarul general de Chișinău Ion Ceban, la fel au apărut în calitate de protagoniști ai 

http://www.vedomosti.md/


33 

 

 

unor materiale publicate de Vedomosti.md în această perioadă. În total, portalul a prezentat 30 de 

protagoniști diferiți. 

 

 
 

Numărul total al surselor citate de portal a fost de 270, în fiecare al treilea articol (96 de cazuri) 

fiind citate ca surse de informație alte instituții media, iar Igor Dodon a fost citat în 26 de articole, 

în condițiile în care ceilalți candidați sau potențiali candidați au fost citați mult mai rar. 

 

 
 

Mai mult de jumătate din numărul total al surselor citate (141 sau 52,22%) sunt bărbați, femeile au 

fost citate de numai 15 ori (5,56% din total), iar în 114 cazuri (42,22%) genul surselor nu a fost 

specificat. Astfel, materialele publicate de Vedomosti.md sunt dezechilibrate din perspectiva de 

gen, unei surse feminine revenindu-i mai mult de nouă surse masculine. 

 

 
 



34 

 

 

Prin tonalitatea și frecvența prezentării candidaților, Vedomosti.md îl favorizează editorial pe 

candidatul independent susținut de PSRM Igor Dodon care apare în context diferit, însă în cea mai 

mare parte – pozitiv (51 de cazuri, versus 15 cazuri de prezentare în context negativ). Astfel, Dodon 

a apărut în articole despre declarațiile și inițiativele sale sociale, fiind lăudat de primari și unii 

experți etc.  

Candidata PAS Maia Sandu, dimpotrivă, a fost defavorizată prin prezentarea frecventă (14 cazuri) 

în context negativ, ea fiind ținta unor atacuri dure din partea redacției portalului, prezentată în colaje 

foto jignitoare, criticată de diferiți analiști, acuzată că nu s-a gândit la pensionari când a fost prim-

ministră, acuzată că a „tăiat școlile pe viu” („Майя Санду резала школы «по-живому»”, 18 

septembrie), a „castrat” educația când a fost ministră, nu s-a preocupat atunci de moderniarea 

grupurilor sanitare din școli (intertitlu: „А ведь убрать сортиры могла министр Майя Санду...”, 

23 septembrie). 

 

 
 

 

 

 

 


